Österlen

Sensommarens finaste tradition.

Hej hej

I några år nu så har vi haft vår fina tradition, jag och min vän Tina, en tradition att se dagen gry på Brösarps norra backar.

I förra veckan var det återigen dags. Vi brukar ju försöka pricka in en fin dag då ljungen står som bäst i blom, och även i år blev det helt magiskt.

Vi parkerade bilen vid Glimmeboda gård, för att sedan gå upp till den vackra rastplatsen med utsikt ut över hela Brösarps by.

Tina hade nästan en hel hotellfrukost med sig som hon frikostigt dukade upp allting på bordet. En lång stund satt vi sedan där och njöt av allt det vackra och allt det goda.

Strax innan solen gick upp så rodnade himlen i alldeles rosa och violetta toner, för att i nästa stund släppa igenom solen som spred sitt varma sken ut över backarna. Det var så sagolikt vackert.

När vi var mätta och belåtna packade vi ihop allting och promenerade sedan den 5 kilometer långa Backaleden som löper genom det fantastiska landskapet norr om Brösarp.

Vi hälsade på nyfikna kalvar som följde oss med blicken och vi frossade i mogna björnbär som var alldeles extra söta och goda.

Efter den stora frukosten  och den härlig vandringen var det uppskattat med det lilla gulliga utedasset vid Glimmeboda gård.

Sedan packade vi in oss i bilen och susade vidare på nya äventyr (men det får ni läsa om en annan gång)

Dagens citat:

Ett gott humör och inspiration är ingenting som bara råkar uppstå. Det är någonting man tränar sig till och skapar själv.

Efter en tidig morgon med min vän kan jag aldrig bli annat än på gott humör. Tack för alla glada skratt min vän♥

Ha en fin dag.

Kram Annika

Sensommarens finaste tradition. Läs mer »

Sista stranddagen för den här gången.

Hejsan.

Jag och Stefan sög ut det sista av sommaren och for till Vitemölla och bara njöt av sol, varm sand och salta bad.

I vattnet var det hela 20 grader och flera svalkande dopp blev det.

Jag njöt av stillheten och den spännande ljudboken jag hade i öronen. Inte behöver man flänga världen runt för att finna avkoppling och vila tycker jag. En dag på en av våra vackra stränder räcker fullt och fast för mig.

Boktips

För ett tag sedan lyssnade jag på boken om ättiksfallet. En hemsk och ofattbar händelse som utspelades här i Skåne, då en liten flicka tvingades att dricka ättika av sin föräldrar. Trösterikt i hela historian är att det hela fick ett lyckligt slut för flickan, och det var fint att läsa att hon till slut verkade att få det bra. Boken heter ”Flickan och ättikan” och är skriven av Maria Rydhagen.

Dagens citat:

När någon bryr sig för mycket tror jag det kallas KÄRLEK.

Ha det bäst, Annika

Sista stranddagen för den här gången. Läs mer »

Fiskelycka

Hejsan.

Tidigt en morgon var det dags för oss att ta rätt på de laxgarn vi satt ut i havet kvällen före. Morgonen var helt magiskt härlig, och ekan såg så inbjudande ut där den låg i det flödande solskenet.

Att sätta garn är aldrig någon garanti för att få fisk. Ibland blir där inte en enda firre som är stor nog att ha till middag. Fast den här gången hade vi allt tur. I nätet satt fem stora, fina laxar.

Även ”ålahummorna” vittjades, och också där fanns det gott om fisk.

Det här med ålfisket har sina speciella och ganska stränga regler. Bland annat får bara de med rättigheter och licens fortsätta med sitt ålarrende. De här rättigheterna kommer inte att kunna ärvas eller övertas som det tidigare gjorts, då tex. en son ärvde ett fiske efter sin far. Så när en ålfiskare nu bestämmer sig för att sluta, så försvinner också det ålfisket för gott.

Här i Hällevik har ålfisket gått i arv från min svärfar Nils till min svåger Mats. Numera fiskar han som ren hobby, och jag tror att han njuter lika mycket varenda gång han får komma ut på sjön. Det där har han såklart i blodet.

Man kan ha många åsikter om det här med att fiska. Jag tycker nog att man skulle satt in hårda åtgärder åt alla de stora rederierna som dammsuger våra vatten på fisk. Men som vid många andra problem så silar de med makten mygg och sväljer elefanter … Det handlar ofta om pengar, stora pengar, och istället ger man sig på de små fiskarna, något som kan relateras till mer än bara fiskare.

Vi fick även gott om lax den här morgonen. En fisk som i min barndom räknades som festmat, men som idag inte alls har samma höga status längre. Nu är det istället torsken som är lyxfisken, vilken numera generellt är förbjuden att fiska i Östersjön. Tänk som det kan ändras.

Mats rensade med van hand fisken där i morgonsolen. Jag tänkte lite sorgesamt på hur det kommer se ut där i Hälleviks kås den dag då Mats inte längre fiskar… Då kommer vyn med den gamla ekan bara att vara ett minne blott. Fast, det förstås – jag vet inte många andra båtar som blivit så mycket fotograferade som just den gamla ”hummekan” – så minnen kommer det att finnas.

Dagens citat:

De flesta människor vill egentligen inte veta vad som är sant. Det de vill är att ständigt försäkra sig om att det de tror är sant.

Ha en riktigt skön söndag.

Kram Annika

Fiskelycka Läs mer »

Lata dagar och pojkarna här.

Hejsan.

Först måste jag tacka för alla fina och omtänksamma ord om mina ögon och det skenande trycket. Ibland är det skönt att bara få erkänna att man är rädd, och få sätta ord på det. Det blir liksom lite lättare efter det.

Läkaren ringde som bestämt och en tid för en laserbehandling är inplanerad redan i nästa vecka. Jag hoppas så klart att det kommer att ha önskvärd effekt, och försöker nu att inte oroa mig mer än nödvändigt.

Någon helg innan jag gick på semester så var jag på en ensam vandring på stranden vid norra Vitemölla. Det var en härlig förmiddag. Jag strosade fram i ett lugnt tempo och njöt mest av att bara lata mig.

I vattenbrynet låg en fågelfamilj och sov sött när jag kom gående. Jag tror att det var en slags skrake, storskrake kanske… Hur som helst, gulliga var de.

Det ensamma trädet låg kvar på sin viloplats och såg allt annat än friskt ut. En ny bänk hade placerats vid dess sida och vyn därifrån var precis lika vacker som alltid.

Jag gick bort till Haväng innan jag vände åter. Det blev en skön och härlig vandring, precis vad jag behövde.

Barnbarnen

För en vecka sedan, då jag hade mina första semesterdagar, så checkade barnbarnen in här hos oss i Gyllebo. Det blev två fartfyllda dagar med Scott och Nicolaj. Jag hade förberett med en stor laddning pannkakor, vilket även Stefan tycktes gilla.

Dagens citat:

Det är de små sakerna som gör oss lyckliga. Det räcker med ett oväntat meddelande, ett telefonsamtal, en kram, ett leende, en smekning…. Inget mer.

En varm kram från mig

Annika

Lata dagar och pojkarna här. Läs mer »

Inget bra resultat

Hej

Jag har sakta men säkert kommit in i semesterlunken lite mer nu. En tidig morgon ställde jag dock klockan och började min dag nere vid sjön. Himmel, vad jag saknat det.

Jag simmade och njöt i fulla drag. En lång stund satt jag kvar på bryggan och såg solen gå upp borta bakom träden.

Att vara ledig och vila både hjärna och ögon känns riktigt bra och välbehövligt.

För fem veckor sedan fick jag ju ett dåligt besked vad det gäller min ögonsjukdom. Då fick jag ordination på upptrappning av ögondroppar och varje lunch sedan dess har jag kämpat på med de jobbiga dropparna.

Igår var det dags för uppföljning och kontroll av trycket igen, för att se så medicinen haft önskvärd effekt…

… men tyvärr inte. Istället hade det gått på fel håll, trycket hade stigit ytterligare, vilket inte alls var bra. Sköterskan såg rädd ut och klappade mig tafatt på axeln och sa att doktorn kommer att ringa i morgon.

Så idag återstår att vänta på att en läkaren ska höra av sig. Själv tror jag att sommarens jobb inte heller varit särskilt bra för mina ögon.

”Den tysta tjuven” som min ögonsjukdom kallas, ger sig tydligen inte så lätt…

Dagens citat:

Du behöver inte alltid ha en plan. Ibland behöver du helt enkelt bara andas, känna tillit och bara se vad som händer.

Hoppas ni alla får en fin fredag.

Kram Annika

Inget bra resultat Läs mer »

Som jag längtat.

Hej igen.

Jag har inte glömt bort Er och bloggen, nej det kom ett arbete emellan bara. Hela långa sommaren kändes det som…. Men nu är det äntligen dags för mig att ha ett par veckors semester och jag ska ta mig tid för att njuta lite mer. Vila och återhämtning står på schemat framöver.

I vintras när jag glatt tackade ja till ytterligare ett vikariat på Luckan, så hade jag inte direkt tänkt mig att det skulle innebära så mycket sommararbete. Men nu blev det såhär, och äntligen är den intensivaste perioden över.

Allt sedan midsommar har min kamera alltså mest bara stått här hemma och samlat damm. Inte heller har jag orkat umgås med någon. Helgerna har bara rusat fram med alla ”måsten” och på kvällarna har jag sjunkit ihop i soffhörnan, så trött i ögonen och huvudet.

Men förra helgen tog jag mig i kragen och träffade min yngsta dotter. Vi masade oss upp i gryningen för att njuta en stund av soluppgången vid bryggan, och vilken sagolik morgon vi fick.

Jag tog en härlig simtur ihop med en ensam svan innan vi drack vårt goda te och bara njöt av den vackra vyn över sjön.

Det kändes härligt att vara tillbaka igen.

Senare på dagen mulnade det upp och vädret slog om. Jag och Emmy passade på att ta en tupplur då och fram på kvällen dukade vi sedan upp för en mysig kväll i vårt orangeri.

Livet återvänder och nu ska jag njuta av min semester.

Dagens citat:

Det kommer finnas människor som kommer skära upp dig för att se vad du är gjord av… Visa dem att det är kärlek.

Ha det fint.

Kram Annika

Som jag längtat. Läs mer »

Sommarskuggor.

Hej

Det är något särskilt med skogen i Juli månad. Även om solen står högt på himlen så vilar det bland träden ett stilla dunkel. Skillnaden och kontrasten mellan det som gömmer sig i skuggorna och det som finns i det flödande solskenet blir så stor.

Lövskogen är speciell vid den här tiden på året. Kanske är den som mest levande mitt i högsommaren, men ändå råder det ett sådant lugn. Fåglarnas vårsånger har tystnat och ersatts med insekternas surrande och gäddornas plaskande i vattnet.

Doften är tung och jorden ännu varm och fuktig, trots att vi inte fått så mycket nederbörd. Vattnet i sjön har blivit riktigt behagligt varmt och badvänligt.

Sommaren är i sitt hjärta nu, och skuggorna under bokträden skänker skön svalka åt både mig och hundarna.

I juli råder ”semestermood” även vid sjön, och det är som om skogen gör sitt bästa för att inte anstränga sig. Jag går en smula långsammare eftersom det känns passande.

Dagens citat:

-Det finns ingen nyckel till ett lyckligt liv…

-Det kanske inte är låst …

Jag önskar er alla en riktigt lycklig fredag.

Kram Annika

Sommarskuggor. Läs mer »

Lunch i Kivik och gröna fingrar.

Hej hej

På Lokalföreningen har det konkats lite extra på saker den gångna veckan, både inkommande varor och inventarier som skulle flyttas. Men alla som hjälpt till har varit på ett strålande humör och då går ju allting så mycket lättare. Alldeles extra glada verkade mina kollegor att bli när kameran kom fram 🙂

När helgen äntligen kom så blev jag bjuden på lunch i Kivik av min Stefan. Då bar det av till en annan Lucka, nämligen ”sillaluckan” på Buhres.

Det blev stekt sill och potatismos, och en sillapilsner till det. Alltid lika gott.

I hamnen hade de flesta nu fått i sina båtar. En stund stod vi och kikade på paret som tappert försökte komma på rätt köl med sin lilla segelbåt.

Gröna fingrar

Jag brukar inte ha så särskilt gröna fingrar. Men nu har jag nog haft lite grönfärgade fingertoppar ändå, för den azalea på stam som jag köpte i December lagom till jul, har nu återigen börjat att blomma. Och just azaleor brukar vara tämligen svårflörtade blommor.

Även den första dahlian är nu på väg att slå ut. Jag väntar förstås med spänning på om det kommer att bli lika en prunkade blomning som det blev i fjor. Fortsättning följer framöver.

Dagens citat:

Man kan välja att kasta in handduken eller så torkar man svetten ur pannan med den.

Ja svettigt har det sannerligen varit några dagar, och inte ska man ge upp saker i första taget. Backa, ta sats och prova igen.

Ha det gott.

Kram Annika

Lunch i Kivik och gröna fingrar. Läs mer »

En kvällstur till havet.

Hej igen Bloggen.

Min tid räcker då rent inte till för allt jag vill göra nu. Men kanske brukar det alltid vara så vid den här tiden, kanske är det bara mitt minne som sviker.

Nåväl, nu har midsommarn passerat och vi går återigen mot mörkare och kallare tider. Längtar ni? Haha… jag tror inte ni är många som gör det, och än är det ju många långa sommardagar kvar.

Jag gillar hösten, så lite grann längtar jag dit. Dels för att jag kommer att ha semester först på sensommarkanten, när skolorna börjat, och dels så gillar jag oftast sensommarvädret när hösten anas svagt i vinden.

Men nu är det sommar, och den ska man njuta av så mycket det går. En kväll strax före midsommarhelgen så for jag och Stefan till Stenshuvud med hundarna.

Det var en härlig kväll och havet låg nästan spegelblankt och inbjudande.

Vildrosorna stod i sin fagraste blomning, medan backsipporna snart bara skulle vara ett minne blott.

Nere på stranden var vi nästan helt ensamma. Hundförbud råder på badstränderna här på Österlen vid denna tiden, men då det inte fanns en kotte i närheten så trotsade vi förbudet. Med sunt förnuft och kopplade hundar tror jag inte det fanns någon som misstyckte.

Efter bara en liten bit vek vi av upp på ängen och följde stigen in i skogen. Det var verkligen en ljuvlig kväll.

Loppis

Så har det varit loppis i Kivik. Det är min svåger Mats som stått för försäljningen, och såklart åkte vi dit och gjorde fynd. Många gamla fina saker fanns det.

Dagens citat:

Lyckan kommer inte när du får vad du vill, utan när du njuter av vad du har.

Ha en härlig onsdag.

Kram Annika

En kvällstur till havet. Läs mer »

Äntligen här igen

Hej hej

Äntligen kände jag mig riktigt pigg, stark och frisk igen. Ja till och med så att jag vaknade av mig själv långt innan soluppgången.

Raskt hoppade jag ur bingen och drog på mig kläderna för att bege mig ner till bryggan. Morgonen var ganska kylig, så över hagen låg ett vackert täcke av dimma.

När jag närmade mig bryggan så såg jag att scouterna från Sjöröd burit ner alla sina kanoter till sjön. Vid den här tiden på året brukar de ha läger och hålla till här.

Och vad som var väldigt bra, det var att de lagat den trasiga och sneda bryggan igen. Just den här bryggan är det ju scouterna som byggt och rår om, och därför råder här strikt fiskeförbud under hela sommaren. Tyvärr efterföljs inte det förbudet alls. Ofta är bryggan upptagen kvällstid av fiskare som ockuperat den med alla sina spön.

Men den här morgonen var jag helt ensam. Jag drog av mig kläderna och hoppade i. Länge simmade jag runt i det varma vattnet innan jag gick upp igen. Sedan satt jag där på den raka och fina bryggan och njöt av den vackra soluppgången. Så fantastiskt vackert.

Att starta dagen så här är det bästa jag vet. Helt oslagbart.

Dagens citat:

Det bästa sättet att komma igång är att sluta prata och börja göra.

Svårare än så är det inte heller att stiga upp före soluppgången. Ställ klockan och bara stig upp. Den där första timmen när solen går upp, den är dygnets absolut bästa.

Kram kram

Annika

Äntligen här igen Läs mer »

Rulla till toppen