Österlen

Min kung av sand

Hejsan

Den där underbara morgonen nu i julas, då när jag vandrade på stranden i Knäbäck. Den vackra morgonen fick min fine Johnny-hund också följa med.

Det är väldigt sällan som min Johnny får lov att springa lös och helt okopplad på allmän plats. Inte alls för att han är någon farlig eller elak hund. Nej, det är nästan tvärtom – han är extremt tillgiven och han älskar dessutom människor av hela sitt hjärta.

Johnny är en bevakningshund i försvaret och alltså tränad på att leta upp och berätta var det finns människor. Den här träningen har gjort att Johnny tror att alla är lika glada över att han kommer stormande som de figuranter som finns på hans tjänstehundsträningar. Eftersom jag har full förståelse för att människor kan bli rädda om en stor svart galning kommer mot dem, så väljer jag med omsorg de tillfällen då han kan springa lös som han vill.

Den där vackra morgonen vid Knäbäck syntes inte en människa till. Då tog vi chansen och både jag och Johnny njöt för fulla muggar.

Att se Johnny ta sina smått mesiga ”kärringdopp” och sedan försöka gräva hål i sanden som hela tiden täcktes av det salta vatten från havet var en ljuvlig känsla. En bra stund strövade vi fram sida vid sida han och jag och bara ägde världen. Fast när vi närmade oss Stenshuvud fick det bli koppel igen. Johnny verkade ganska nöjd med det också.

Hundägare, till både små och stora pälsklingar, måste visa respekt tycker jag.

 

Dagens citat:

Förutom våra egna tankar finns det ingenting som vi har full makt över.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Min kung av sand Läs mer »

Annandagjul kom som en vårdag.

Hej

Om jag var något lite sur på juldagens gråruskiga väder, så var alltihopa bortglömt och förlåtet på annandagen. Alltså, vilken fantastisk dag!

Jag och hunden Johnny startade vår dag vid havet. Solen var på väg upp och vinden kändes nästan ljummen mot min kind.

Det var nästan alldeles tyst förutom det harmoniska ljudet från havets stilla vågor. Det där ljudet som vidrör själen.

Till och med Johnny såg ut att vara tagen av stunden och på gränsen till religiös… om det nu finns en hundgud. Fast det gör det såklart!

Jag och Johnny vandrade stilla med våra nosar vända mot Stenshuvud.

Det var annandagjul, men det kändes nästan som en tidig vårdag.

Jag och Johnny njöt av morgonen och vandrade en bra stund den här dagen, fast de bilderna sparar jag till ett annat inlägg.

Dagens citat:

Sinnet säger, fortsätt. Hjärtat säger, stanna upp.

Gör det ibland kära ni. Stanna upp, andas och ta in allt runt omkring. Allt underbart som bara finns där.

Kram från mig.

Annika

 

 

 

Annandagjul kom som en vårdag. Läs mer »

En tid för återblickar.

Hejsan.

Jag hoppas ni har en skön juldagsmorgon. Kanske ligger ni kvar i era sängar och tänker gör så länge än eller så sitter ni vid ett dignande frukostbord och njuter. Några av er är kanske på väg till en tidig julotta.

Min kamera och jag har några dagars ledig, så jag bjuder därför på lite arkivbilder.

Idag tänkte jag ta er med på en liten sväng längs Österlenleden.

Det var en dag för ett par år sedan som jag och min dotter njöt en sensommardag med lite vandring här hemma. Vår färd gick från Vitemölla till Brösarp.

Vi älskar båda vår Österlenska natur. Vackra strandblommor växte där i sanden och på sina ställe fanns den där särskilda ”svarta sanden” som är lite sällsynt för just stränderna här.

Vi tog en paus vid den underbara stol vid det ensamma trädet en bit från Klammersbäcksmynning. Stolen som nu föresten fått sällskap och blivit två. Vi passerade den gamla ålaboden Stenören.

Men tiden går fort när man vandrar och vips var vi framme vid Havängs badplats och Verkeåns mynning.

Våra ben var pigga så vi fortsatte glatt med Brösarp i sikte. Genom det underbart vackra Skepparp gick leden som vi följde.

Vår vandring fortsatte ända till underbara Hallamölla. Men det får ni kanske se mer om en annan gång.

Dagens citat:

För att verkligen uppleva ett landskap måste man promenera genom det. Till och med en cykel går för fort.
Njut nu av en fin juldag. Kram från mig.

 

 

En tid för återblickar. Läs mer »

Klövasten

Hejsan

Den där dagen då jag for till de gulliga sockerbagarna på Olof Viktor, så var vädret grått, mörkt och trist. Sådär som är ganska typiskt för vårt väder här på Österlen vid den här tiden på året. Men samtidigt kunde jag se något oerhört vackert i den vemodiga gråskalan.

På min väg till de gulliga sockerbagarna på Olof Viktor, så passerade jag den stora sten som för oss alla är känd som ”Klövasten”.

Om den där stenen finns en hel rad med skrönor och sägner. Bland annat sägs det att när en skräddare gick genom stenbumlingen, så gick bitarna ihop så han blev platt som en pannkaka. Därför kallades hans barn sedan för plättarna.

Själv kommer jag alltid att tänka på gräddbullar när jag passerar här. I mitt minne fanns det förr en stor skylt om just gräddbullsförsäljning här intill.

Även om vårt Skånska väder är ganska grått och trist så tycker jag nog att det skapar en viss stämning också. De svarta, kala träden  mot den gråblå himlen är ju så vackert.

Dagens citat:

Råd från ett träd:

  1. Tillåt dig att bli stor och stolt.
  2. Kom ihåg dina rötter
  3. Drick mycket vatten
  4. Uthärda alla väder
  5. Njut av utsikten

Ha nu en riktigt fin Lillejulafton och tillåt er att njuta…. och drick mycket vatten!

Kram Annika

Klövasten Läs mer »

Österlens sötaste sockerbagare.

Hejsan.

Österlens sötaste sockerbagare hittar man på det välkända Olof Viktors i Glemminge. Nu är de här båda töserna inte bara söta, nej de är några av de proffsigaste jag kan tänka mig vad det gäller att handskas med både ”smet och deg, praliner och bakverk”.

Den här gråmulna dagen hade jag ett speciellt litet ärende till en av tjejerna. En julklapp skulle levereras. Redan på parkeringen slogs jag av en fantastisk doft. Det var doften av nygräddat vörtbröd som sipprade ut genom dörren till bageriet.

Jag togs emot med en bamsekram och fick sedan en snabb lektion i hur vedugnen fungerade. En rejäl glöddbädd skulle få brinna ut under eftermiddagen, sen skulle ugnen vara redo för nya bak nästkommande morgon.

Att produkterna från Olof Viktors är rysligt populära, det vet varenda Österlening. Jag tog några snabba bilder för att inte störa i det bråda arbetet som rådde så här före jul.

Såklart var jag tvungen att kika på det fantastiska pepparkakshus som Malin Haak konstruerat på frihand. Så fint, eller hur?

Jag önskade att jag haft lite tid att sjunka ner i den underbart mysiga miljön med en kopp stark kaffe. Men jag hade andra ärende, så jag tackade för mig och susade vidare i den gråmulna Österlendagen.

Tack för er tid bästa tjejer. Elna och Malin!!!

Såklart kunde jag inte motstå frestelsen att köpa med mig något gott från butiken. Och vill ni köpa extra gott bröd till julbordet, eller de godaste kakorna till glöggen – åk hit!

Lite extra knasigt blev det när jag och Stefan möttes hemma på kontoret med vars en kass ”goa grajjor” till kaffet. Båda från Olof Viktors… Fast man kan ju inte få för mycket av det goda!

Dagens citat:

Försök göra någon glad varje dag, om det så bara är dig själv.

Att glädja sig själv är nog så viktigt. Hoppas ni får en glädjefylld dag.

Kram från mig

 

 

 

Österlens sötaste sockerbagare. Läs mer »

Önskeväder.

Hej.

Om jag fick önska mig väder inför julen här på Österlen, då önskar jag mig exakt samma väder som vi fick i påskas. Ett riktigt aprilväder som hade passat perfekt på julen.

Säkert minns ni alla den fantastiska snön som föll och gav oss det vackra vinterlandskapet de första dagarna i april. Till glädje för några och till förargelse för andra. Jag sällar mig till den skaran av människor som älskar våra Österlenska vintrar. Snöoväder som liksom aldrig går att förutspå.

Vilken Österlening minns inte nyårsafton 1979? Då låg snön inte såhär stilla och fint det kan jag lova.

Eller kanske minns ni hur det såg ut på Österlen på julafton 2010? Så här mysigt hade vi det!

Fast det är nog allt bra tur att ingen av oss kan bestämma över vädret. Vi får gilla läget och njuta av vad Moder Natur oss bjuder.

Dagens citat:

Livet är som en regnbåge. Du måste ha både regn och sol för att kunna se alla färgerna.

Och vi måste ha alla årstider och alla väder för att fullt ut kunna njuta tror jag.

Ha det fint och kram.

Annika

 

 

Önskeväder. Läs mer »

Decembertid.

Hej.

Vi har haft ett typiskt Österlenväder i december tycker jag. Lite smått häpet kunde jag konstatera att gräset nu var grönare än någonsin förut i år. Med tanke på den torra sommaren då fälten såg ut som torra öknar, så kändes det lite knasigt. Men såklart väldigt vackert.

Fast temperaturen kan vara förrädisk vid den här tiden. De flesta sockerbetshögarna som ännu inte levererarats har därför klätts in i skyddande täcke.

Andra fält är plöjda och ligger och gonar till sig inför vårens grödor. När den bleka vintersolen kikar fram liknar den röda jorden nästan den som finns på savannen i Tanzania.

Graffitin har hittat till Österlen. Nu tycker jag personligen att Österlen är fint som det är. Fast jag får medge att det finns någon målning som jag gillar lite extra förstås…

Något jag inte alls gillar är kyrktornet i Borrby. Stackars kyrka, stå där och skämmas i avsaknaden av sin stolthet. De små kulor som ersatt tornet kunde man också sparat in på tycker jag, de gör ju varken från eller till.

Ja, såhär kan det vara på Österlen i December. Underbart som alltid!

Dagens citat:

Äventyr är ofta resultatet av dålig planering.

Jag älskar äventyr, och då är det nog bra att jag så ofta låter slumpen styra så mycket i mitt liv.

Ha en fin dag och kram på er.

Annika

 

 

 

Decembertid. Läs mer »

Här flyger julstressen all världens väg.

Hejsan.

Så här inför den sista veckan före jul, då gäller det att inte dras med i den stora julstressen.

För det är så lätt att påverkas av allt runt omkring. Att dras med i alla andras jäktade tempo och ”julmåsten”.

För vet ni vad, man måste ingenting. Åtminstone inget som gör dig sjuk och stressad.

Jag gömmer gärna undan alla tråkiga måsten och byter ut dem mot en underbar morgontur på Mitt Österlen.

I förra veckan strosade jag en stund på underbara Borrby strand. Morgonen var ljuvlig och de enda jag mötte var två söta hundar med sin ägare.

Jag satte mig ner och skrev ett ord i sanden. Mitt älskade Österlen. Att det sedan blev felstavat skrattade jag lite befriande åt. Jag håller ju på att lära mig att allt inte behöver vara perfekt …

Jag tränar varje dag på att ha överseende med mina egna fel. Allt måste inte vara perfekt.

Allt handlar ju om att vi människor vill bli älskade. I tron att kärleken sitter i det vi gör och inte i vem vi är, så kämpar vi livet av oss med att vara duktiga. Kärlek handlar inte om att vara duktig!

Jag hoppas att ni alla lägger undan lite måsten och gör sånt som just ert sinne mår gott av.

Dagens citat:

Jag är fri att göra det jag drömmer om.

Ha en fin dag och kram från mig

Annika

Här flyger julstressen all världens väg. Läs mer »

Vid en liten fiskehamn.

Hejsan.

Den där magiska morgonen vid Ales stenar. Då när jag fick se en ny dag gry över Österlen. Den dagen parkerade jag min bil vid den lilla söta hamnen i Kåseberga.

Det var en rejält kall och blåsig morgon och ännu hade solen inte hunnit gå upp.

Med min tunga kamera på axeln vandrade jag uppför backen mot Ales stenar. I luften kunde jag förnimma en svag doft av rökt fisk. Kanske ”rögad ål” inför julen, tänkte jag och kände hur det vattnades i min mun.

Utsikten över hamnen och havet är så fantastiskt fin här. När jag efter någon timme vid stenbumlingarna, vänder åter ner mot parkeringen, så slogs jag av den underbaraste tavla, utsikten över den Kåsebergahamn i soluppgång.

Snabbt steg solen och fick de röda stugorna att glöda i morgonskenet.

Min mamma orkade inte gå upp och njuta av den här vackra utsikten när jag var barn. Mina bilder är därför till alla er som kanske inte heller kan eller har orken just nu. En bild ger aldrig verkligheten riktig rättvisa, men man får en aning…

Dagens citat:

När man gå på luffen, då rår man egentligen om alltihopa man ser. //Rasmus på luffen.

Ha en fin dag och kram på er.

Annika

Vid en liten fiskehamn. Läs mer »

Ale stenar.

…”asch, det är inget att se, de är bara lite sten”.

Hejsan

Ja, de där orden minns jag att min mamma sa till mig när jag var liten. Det var första gången som jag var i Kåseberga och jag ville så gärna gå dit upp till de omtalade stenarna.

Den där gången blev det inget besök för mig vid de här stenbumlingarna. Min mamma hade besvär med sin andning och att gå uppför backen hade nog varit jobbigt för henne.

Men jag skulle komma dit senare i livet. Och jag skulle bli både hänförd och förälskad.

För jag tror ingen kommer upp hit utan att bli påverkad av platsen. Här är så magiskt vackert. Bäst är det när man är här alldeles ensam.

Men för det allra mesta är här andra besökare, både sommar som vinter. Jag hade tur den här morgonen. Det var bara jag, vinden och en doft av ”nyrögad ål”.

Argsinta moln dansade i skyn, och några rejäla regnskurar hade nyss dragit förbi. Solen hade ett tufft jobb med att ta sig igenom den tjocka molnstrimma borta i horisonten.

Men så bedårande vackert!

Jag njöt för fullt av den mäktiga soluppgången, och när de tunga regnmolnen blev alltför hotfulla strövade jag sakta ner mot den lilla gulliga hamnen igen. Kåseberga, som ni får se bilder från en annan gång.

Såklart sände jag en extra tanke till min mamma Ingrid när jag njöt av platsen den här morgonen. Kanske var det bara bra att inte möta en sådan här magisk plats förrän i lite mer vuxen ålder…

Mamma – de här bilderna är till dig… bilder på lite vanlig gråsten!

Dagens citat:

Om jag dör vill jag inte till himlen, Jag vill hellre till Österlen
Det e’ där havet och himlen bildar den vackraste scen
Som gör att de verkar så nära mellan himlen och Österlen

Ha en underbar dag och kram från mig.

p.s bara för mamma har sagt det så behöver det inte vara riktigt sant…

Annika

Ale stenar. Läs mer »

Rulla till toppen