Österlen

Den sagolika morgonen vid Klammersbäck.

Hejsan.

Idag bjuder jag på lite fler bilder från min morgon vid det ensamma trädet i närheten av Klammersbäcks mynning. Vackra bilder som är vilsamma för själen. Bilder som jag tror och hoppas att ni också gillar.

Det var en morgon som hade det där lilla extra. Även om vinden var bitande kall, så njöt jag. Under mina vindtäta ytterplagg var jag iklädd ett varmt och gott ylleställ.

Jag och Johnny satt vid den vackra lilla tallen. Jag på en av de ditsatta stolarna och han som vanligt vilandes på mina fötter.

I flera timmar satt vi där och njöt, innan vi sakta vandrade tillbaka mot Vitemölla igen.

På håll fick jag se en människa. Vid första anblicken blev jag lite orolig … men sedan insåg jag att det var en hurtig vinterbadare på väg ut i havet för ett dopp. En riktig friskus. Trots den iskalla vinden tyckte jag att det såg så väldigt skönt och inbjudande ut, och i minnet tänkte jag tillbaka på mitt eget VINTERBAD i fjor.

Jag och Johnny vandrade stilla tillbaka mot bilen. Johnny var salig över all kanindoft och jag var uppfylld av en skön energi som bara naturen kan skänka mig.

När jag kom tillbaka till min gamla skitiga Volvo så hade solen kommit upp riktigt och spred sitt varma sken över världen.

Dagens citat:

Oavsett hur lång din resa verkar vara, finns det aldrig mer än detta, ett steg, ett andetag, ett ögonblick – Nu.

Det gamla slitna uttrycket ”fånga dagen” har ingen mening förrän du verkligen fattar vad det innebär! Träna på det, så kommer du förstå …

Kram Annika

 

 

 

 

Den sagolika morgonen vid Klammersbäck. Läs mer »

Nästan som tjuren Ferdinand.

Hejsan.

Nästan som tjuren Ferdinand. Ja det blir det om jag byter ut korkeken mot en vindpinad tall och tjuren Ferdinand mot en stor, svart Johnny-hund istället.

En tidig morgon stannade jag min gamla Volvo på Vitemöllas norra parkering. Temperaturen låg precis på nollan, men enligt internet skulle det kännas som minus sex grader. Och nog var det isigt om öronen alltid.

Vågorna slog ilsket mot stranden och på himlen syntes månen bara som en smal skärva. Jag och Johnny vandrade målmedvetet bort mot Klammersbäck .

Min plan var att njuta av soluppgången och den kalla morgonen vid det lilla ensamma trädet. Trädet som står där så fint, strax norr om bäcken.

Att kunna starta sin morgon på en av Österlens vackraste platser det ger positiv energi för precis hela dagen. Även om jag kunde förstå att hunden Johnny hade helt andra drömmar, än att se på en simpel soluppgång …

Ja om Johnny hade fått bestämma så hade vi sprunget efter kaniner och ätit kaninlortar hela morgonen istället…

Dagens citat:

Att säga nej innebär att du kan säga ja – till saker du vill prioritera och som ger dig mer energi.

Ha en riktigt skön söndag och se till att prioritera saker som gör gott för just DIG. Det är inte alls säkert att det är samma saker som jag gillar, för vi är alla olika. En del gillar kaninlortar tillexempel och struntar blankt i vackra soluppgångar. Fast hör du till dem, så bör du kanske vara kopplad …

Kram Annika

 

 

 

Nästan som tjuren Ferdinand. Läs mer »

Eljaröd, en by i mitt hjärta.

Hejsan

En Österlensk by som har en alldeles speciell plats i mitt hjärta, det är Eljaröd.

Eljaröd det är en liten by som ligger 6 kilmeter från Brösarp.

Ibland väljer jag vägen som går genom byn. Den som leder in till de små söta husen. Den lilla vägen som går fram till kyrkan. Den gamla vägen.

Som barn var det här en by som jag vistades väldigt mycket i. När jag var liten fanns här en livsmedelsaffär som vi handlade en hel del av våra dagligvaror i. När jag var stor nog för konfirmation, så var det ofta hit jag åkte för att gå på de där förhatliga, men obligatoriska gudstjänsterna. Men bäst av allt – här fanns ju badet!!

Till badet åkte jag varenda dag hela sommaren. Från Christinehof gick det badbuss de dagar det var simskola, annars fick jag cykla. Badet blev en naturlig samlingsplats för alla ungar i trakten. Många av oss blev riktiga hejare på att simma och på min märkessköld finns en ”magister i guld”… så nog simmade jag tills läpparna var alldeles blåa och fingertopparna skrynkligare än små russin..

Efter badet sprang alla ungar över vägen till Lindhs affär. I den lilla tillbyggnaden som utgjorde kiosken valdes omsorgsfullt godisbitarna ut av blålila små fingrar.

Ännu finns det lilla friluftsbadet kvar och jag tror nog att en ny generation ungar skapar sig kära minnen av just den här byn tack vare badet. Mer om byn Eljaröd kan man läsa HÄR

I mitt bildarkiv finns foto från mina ungdomsår på det lilla badet. Härliga minnen…

Dagens citat:

När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Ja idag blev det lite gamla minnen och nostalgi här på bloggen. Så med ett foto som har några år på nacken önskar jag en fin dag och kram från mig.

Annika

Eljaröd, en by i mitt hjärta. Läs mer »

Jag beställer en likadan.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Jag vill beställa en precis likadan sommar i år som vi hade i fjor. En sommar med sol och värme, bad och ljumma sommarvindar.

Fast som extra tillbehör beställer jag lite rejäla regnskurar, regn som ska komma på nätterna. Det vore bra, det vill jag ha.

Ja, vad säger ni om den beställningen? Men det blir som det blir med den saken, och det blir säkert gott nog.

Kvällens citat:

Det finns inte ett enda materiellt ting, hur vackert det än är, som kan få oss att känna oss älskade.

Tips: När man ger bort en present så är det oftast inte själva saken som är det viktiga, utan tanken och gesten. Min dotter fyller år i dagarna och jag vet att hon är synnerligen svag för väskor… Den HÄR handväskan i Italiensk stil hade passat henne, och en krokodilmönstrad PLÅNBOK. Riktigt bra priser fram tom den 6/1.

Ha det gott och kram på er.

Annika

 

 

Jag beställer en likadan. Läs mer »

Tomelillas Thailand.

Hejsan.

En dag i julhelgen när solskenet övergick till ”ur och skur”, då beslöt vi oss för att drömma oss bort till Thailand för en stund.

Inget passar väl då bättre än att äta kvällsmaten på en av Österlens bästa thairestauranger.

När vi kom dit hade någon överförfriskad knasboll hivat en flaska genom glasrutan. Polisen var på plats och upprättade ordningen igen. För en stund fick jag en liten flashback till min egen tonårstid där i Tomelilla. Högstadieskolan hade dåligt rykte och inte ens ett riktigt namn på den tiden. Säkert fanns det någon som slog sönder rutor då också, i slutet av 70-talet. Jag var ung, kär och nyfiken på livet. Och jag minns att de äldre sa att det var minsann bättre förr …

Om det där får de lärde tvista, jag kan bara med säkerhet säga att livet var spännande att leva, då som nu.

Nåväl, maten den här kvällen var helt utsökt. Så himla gott. Jag och Stefan satt en lång stund. Vi och åt och vi planerade för framtiden. Kanske, kanske kan en liten tripp till Thailand bli av. Ja, den som lever får se.

 

Dagens citat:

Jag förlåter människor, men det betyder inte att jag accepterar deras beteende eller litar på dem. Jag förlåter dem för min skull, så att jag kan gå vidare med mitt liv.

Ha en fin dag och blir ni sugna på något gott ikväll så kan jag verkligen rekommendera att äta Thailändskt.

Kram Annika

Tomelillas Thailand. Läs mer »

Korvgrillning vid Kiviks bastu på årets sista dag.

Hejsan.

Ett trevligt initiativ här på Österlen var den korvgrillning som anordnats med enkla medel vid bastun på Kivik.

Jag och Stefan hade våra vägar till Kivik även i ett annat ärende. Goda skaldjur till nyårsbuffén såklart.

Vid den lilla bastustugan var grillen redan tänd när vi kom och glada ”kivlingar” anslöt i en strid ström från alla håll.

Stefan la på våra korvar och på sju röda sekunder hojtade han att de var färdiglagade och klara. Snabbmat när den är som bäst!

Det pratades, skrattades och önskades ”gott nytt år”. Alla var muntra och verkade njuta av dagen, trots att det var ett sådär typiskt grått Österlenväder.

Även glada ”päsklingar” kom till byns korvgrillning.

Nyårshälsningar till släkten skickades och smulorna i mungipan ingick sa en glad Mats.

-di får di fårr samma pris, förkunnade han leende.

För de som ville få lite skön motion fanns en förberedd liten tipsrunda. Jag hade gärna strosat runt i byn och svarat på kluriga frågor. Men av hänsyn till Stefans stela fot så fick vi avstå …. det här året.

Och är man vid Kiviks bastu och kärringabadet en nyårsafton, ja då badas det bastu och vinterbad såklart.

Tack Kivik för en trevlig eftermiddag som fick avsluta 2018 på Österlen.

Dagens citat:

Börja nu att leva och räkna varje dag som ett liv för sig.

Kram från Annika

 

 

 

 

Korvgrillning vid Kiviks bastu på årets sista dag. Läs mer »

Underbara Stenshuvud

Hejsan

Först vill jag önska Er allihopa en riktigt God Fortsättning!!

Tänk så lyckligt lottade vi är som bor här på Österlen. Här finns så mycket underbar natur att njuta av. Fast, det har vi såklart i hela vårt avlånga land!

Den där tidiga morgon när vädret nästintill påminde om en tidig vårdag, då vandrade jag och min hund ända upp på Stenshuvud.

Vid Krivareboden stod solen på så det såg ut som om den lilla boden nästan stod i lågor i den tidiga morgonen.

På himlen skvallrade den vita streck om att det fanns människor som antingen var på väg bort eller hem. Jag njöt av att stå med båda mina fötter på jorden just den här morgonen.

Naturum låg där i backen och såg ut att stolt bevaka sin sköna natur.

Jag bestämde mig för att vandra upp till toppen på Stenshuvud. Mina ben kändes lätta och varenda steg gick som en dans.

Där uppe på toppen är det så slående vackert. Där uppe på en sten satt jag en lång stund, försjunken i mina egna tankar. Johnny låg på mina fötter och njöt av att jag förstrött kliade honom bakom örat. Livet blir liksom så enkelt här.

Sen var det dags att ta sig hela vägen tillbaka. Fast ner kommer man ju alltid.

Dagens citat:

Vi öppnar boken, sidorna är tomma. Vi fyller själv på med ord. Boken heter ”Möjligheter” och första kapitlet är Nyårsdagen.

Jag önskar Er allihopa en skön dag och en riktigt bra början på nya året. Tänk på att tankens kraft är starkare än du kan ana, så tänk positivt. Hoppas att just DIN nya bok blir en fantastisk historia. Och bara för att ett kapitel är lite trist, betyder det inte att hela boken är kass.

Kram Annika

Underbara Stenshuvud Läs mer »

Ett riktigt Gott Nytt År.

Hej.

Idag vill jag bara önska alla ett riktigt gott nytt år. Min underbara familj, mina vänner, arbetskamrater, alla Ni gulliga bloggläsare och resten av hela världen.

Några av er kämpar med saker man inte borde kämpa med, och till er vill jag sända lite extra kärlek och omtanke och hopp.

Mitt tips när livet kärvar, det är att gå ut i naturen,  sträcka armarna mot skyn och le det största leende ni kan. Känna vinden i ansiktet och för en liten stund bara vara hissnande lycklig oavsett vad… Du kan prova du med!

Gott Nytt År!

Dagens citat:

365 nya dagar, 365 nya chanser

Men en dag i taget. Bamsekram från mig.

Annika

 

Ett riktigt Gott Nytt År. Läs mer »

Mellandagsrea på Österlen.

Hej.

Att slåss med andra människor på mellandagsrea, det är inte alls min melodi. Fast här på Österlen är det en helt annan sak. Här bli man istället mottagen med en stor kram, och av köphysterin känns inte ett dyft. Istället råder lugn och harmoni. Ungefär som när man plockar bär i skogen. Njutningen är huvudsaken och hittar man något så är det ren bonus.

Jag och Stefan körde en runda. Mest för att njuta, och kanske för att hitta något ”bra att ha”. Först stoppet blev fantastiska Hylkegården.

Jag tittade trånande på de Odd Molly kläder som var nersatta i pris, men istället blev det Stefan som köpte sig en tjusig tröja. Förra juklappströjan i marinblått, hade han visst spillt lite klor på magen, så den kan ni ju tänka er hur den nu ser ut …

Så kom mysiga Micke i egen hög person insmygande i butiken.

Vårt nästa mellandagsrea-stopp gick till Karl-Fredrik på Eklaholm. Halva priset på allting förkunnade Karl-Fredik med en sådan där glad röst som bara han har.

En bucklig zinkspann skulle vi ha när vi askade ur kaminen, sa Stefan.

Själv hittade jag en på tok för dyr kruka, fast är det halva priset så är det. Och jag är ju ganska svag för vackra krukor som ni vet. Fast mest av allt önskade jag mig ju en rostig sak till trädgården.

Länge och väl smög vi runt och njöt och smålog åt allt som fanns där att fynda.

Dagens citat:

Att vara smal är helt ok. Att inte vara smal är också helt ok. Att vara kurvig är helt ok. Att inte vara kurvig är också helt ok. Men att komma med nedsättande kommentarer om hur någons kropp är utformad är fanimej aldrig ok.

Ha en fin dag och säg snälla saker till varandra för det är alltid helt ok.

Kram Annika

 

 

 

Mellandagsrea på Österlen. Läs mer »

Jag älskar dofter.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Ja, jag älskar verkligen dofter. Mest älskar jag goda dofter såklart. Men jag kan faktiskt njuta lite av en tung gödseldoft en tidig vårdag också, även om det nog inte skulle vara så angenämt att ha just den lukten som eu de toilette på flaska.

 

Inget doftar väl så ljuvligt som blommor. Hyacinter älskar jag extra mycket. Just nu ståtar en härlig amaryllis som jag fått av Karl-Fredrik på Eklaholm i en vas hemma hos mig. Tre cerisefärgade hyacinter som kommer från ”Sussies blommehörna” sprider sin väldoft i hela köket.

Nu när mörkret sänker sig över vårt Österlenska landskap ska jag passa på att krypa upp i soffan och klicka hem en ny parfym åt mig själv från nätet. En jag inte haft på länge, men som jag älskar…

Kvällens citat:

Ibland kan förändring göra ont, men när du förändrats förstår du att processen var nödvändig.

Tips: En av mina favoritparfymer är Clinique Aromatics Elixir, som ni hittar HÄR. Det är ingen slående vacker förpackning, men doften tilltalar mig, och jag återkommer ofta till just den. En riktig sommarparfym som jag också ofta återkommer till är Dolce & Gabbanas Light Blue HÄR den får mig tänka på ljuva sommarminnen. Har ni någon favoritdoft?

Våt hund kan ju också vara en favoritdoft … men inte heller den lukten vore trevlig på flaska tror jag …

Kram Annika

Jag älskar dofter. Läs mer »

Rulla till toppen