Österlen

Hur vore det om vi visade varandra lite mer hänsyn.

Hejsan.

Alla ni hundägare, ni vet väl om att det just nu råder koppeltvång på våra hundar. En liten enkel lag som är till för våra vilda djur och fåglar. Vår natur som just nu är som en enda stor barnkammare. Inte svårt alls att efterfölja faktiskt. Man ser bara till att ha sina hundar i koppel. Något som vem som helst borde kunna följa. Skitenkelt.

Men varje år stöter jag ändå på dumma människor som inte tycks begripa någonting. Människor som efter sitt misslyckade inkallningsförsök, istället skriker till mig på långt håll ”han är inte farlig, hur snäll som helst”… när deras snälla hund sätter av mot mig och min lilla flock. Hur tänker de? Min hund kanske inte är så snäll …

Eller så finns det de som totalt nonchalerar allting och låter sin stora hund springa vind för våg under tiden som man själv pratar i telefon. Det här hände i helgen. Johnny blev vild och slet sönder sitt läderkoppel när en stor vit hund cirklade runt oss.

Alla kan brista, alla kan göra fel. Jag har lätt för att godta ursäkter och brukar ha förståelse för det mesta. Men jag kan inte förstå att man istället för att inse sitt eget fel, istället blir sur och arg för att vi ”släppte” vår hund.

Stranden i Vitamölla är både stor och bred. Här finns gott om plats för oss alla. Men vi måste visa varandra respekt och ha uppsyn över våra hundar. I synnerhet vid den här tiden.

Och även om just din hund är snäll och skötsam så betyder det inte att min kopplade hund gillar när andra fyrbenta kompisar kommer fram till oss. Ett hundslagsmål är inget roligt och kan sluta både tråkigt och kostsamt. En hund i koppel är ofta mycket tuffare än den som springer lös.

Så vad säger ni? Ska vi ta och visa varandra lite mer hänsyn och respekt. Tillsammans kan vi göra vår natur till en plats där alla vågar vara. Tryggt och lugnt. Går din hund fot är allt frid och fröjd, annars kan det väl inte vara så svårt att ha ett litet koppel på.

Dagens citat:

Det är värt att bli betraktad som en idiot om det är priset för att gå sin egen väg.

Även om man går sin egen väg, så måste man ta hänsyn och visa respekt mot andra, både djur och människor. Istället för tråkiga konflikter kan vi mötas, le och säga hej!

Ha en fin dag och kram

Annika

Hur vore det om vi visade varandra lite mer hänsyn. Läs mer »

Storm på Österlen, då är det dags för stora vårskriket.

Hejsan.

I förra veckan hade vi regn, rusk och stormbyar här på Österlen.

Underbart friska vårvindar, som får hela kroppen att luftas igenom. Jag får alltid ett sug efter att bara fylla mina lungor och brista ut i det stora vårskriket.

Det är när det stormar som värst man ska passa på. Då är det ändå ingen som kan höra det. Prova du också, det känns så skönt!

Och när vädret ändå busar och blåser, då kan det lika gärna passa på att ösregna också. För vatten behöver vi ju.

Underbart härliga vårstormar som jag älskar. Fast i Gylleboskogen får man gå på egen risk. Här är alltid något gammal träd som faller omkull när det stormar.

Extra härlig blir det när man mitt i stormen får en liten kort glimt av självaste solen. Nästan som en hälsning och ett löfte om alla härliga vårdagar som komma skall.

Dagens citat:

Tant Prysselius: nä lilla Pippi, så kan man verkligen inte göra. Pippi: så brukar jag göra och det brukar bli så bra så.

Jag tror att vi alla mår gott av att ha lite barnasinne kvar. Barn är så himla kloka och har inte en massa förutfattade tankar om saker och ting. I mitt hjärta bor en blandning av Pippi och Ronja. Vem bor i ditt hjärta?

Ha det fint och kram

Annika

Storm på Österlen, då är det dags för stora vårskriket. Läs mer »

Svag för rosa.

Hejsan.

Av alla färger som finns så är nog rosa den färg som gör mig mest knäsvag. Jag älskar rosa blommor.

Här nere på Österlen kan man odla persikor i trädgården. (Ja, det kanske man kan i en stor del av vårt avlånga land, vad vet jag?) Jag har tagit in några små kvistar från mitt eget träd. Nu njuter jag av dess små rosa blommor.

Rosa, små persikoblommor, ja finns det något ljuvligare!

Vädrets makter har varit busiga i helgen. Regn rusk och stövelväder. Rosa gummistövlar då såklart.

Men vi har också bjudits på vackra kvällshimlar.

En himmel i en rosa nyans som ger löften om vår och romantik.

Dagens citat:

Kärlek är en frukt som är tillgänglig för alla året runt.

Ha en fin dag och kram.

Annika

 

Svag för rosa. Läs mer »

Ohyfsade kompisar.

Hejsan.

Här hos oss i Gyllebo bor ett gäng ohyfsade kompisar. Invånare som inte har lärt sig skilja på ditt och mitt.

Helt ogenerat står de bara och knaprar i sig av mina penseer och alla andra blommor som jag planterar vid vår tomt. Försöker jag skrämma bort dem, så springer de bara en liten bit iväg innan de vänder sig om och ställer sig och ”ballglor” på mig.

”Ballglor” är sånt man gör här på Österlen. Man stirrar fånigt på någon utan att vika undan blicken. När jag gick i skolan sa vi att man ätit ”glosoppa” till middag, och det lär Gylleborådjuren säkerligen gjort, så som de blänger.

Jag har varit så arg på de här kompisarna att jag med mina egna händer skulle kunna strypa dem. Det var i alla fall vad jag trodde och sa, ända tills jag hade chansen…

För såklart är jag djurvän. När jag i somras såg att de fått tillökning utanför vår tomt, så tassade jag bara försiktigt förbi den lilla raringen. Mån om att den lilla skulle klara livhanken.

En raring som med all säkerhet kommer att stjäla mina sommarblommor det här året.

Det är inte bara här i Gyllebo som jag är arg på rådjuren. Även på min mammas grav i Brösarp är de och stjäler blommor.

Den lilla julrosen jag satte strax före jul är nu nästan bara ett minne blott.

I likhet med min mamma har jag en sorts hatkärlek till de här vilda djuren. Våra rådjur här på Österlen.

Dagens citat:

Jag gillar tanken på alla underbara djur som finns, även när jag inte alltid kan se dem.

Men blommorna på kyrkogårdarna skulle de kunna ta och låta bli.

Ha det fint och kram

Annika

 

 

 

 

Ohyfsade kompisar. Läs mer »

Den bästa tiden ligger framför oss.

Hejsan.

Eller nej, den bästa tiden är nu. Nu när hela härligheten ligger framför oss som ett uppdukat smörgåsbord.

Snart, snart har blåsippan uppe i sin backe slagit ut i full blom. För när våren väl sätter fart, då går det fort.

Innan vi hinner blinka är Valborg här och då är det dags att hälsa våren välkommen med små brasor i varenda by.

Sen dröjer det inte länge innan alla äppelträden står i blom här på Österlen.

Nästan samtidigt kommer Österlentulpanerna att slå ut i ett färgsprakande överdåd.

Vi kommer att göra vår första rabarberpaj och njuta en fantastisk Österlensallad till kvällsmaten.

Den första goa Österlenpizzan är snart verklighet igen. En Svinabergare eller en Tångdalare – ja, det finns inget bättre.

Snart springer jag min runda i kortbyxor och vantarna byts ut mot vattenflaskan. Genom ett hav av ramslök kommer min färd att gå.

Snart tänder vi upp grillen och dukar upp för årets första utemiddag med familj och vänner.

Kanske, kanske blir det regn. Ljummet skönt vårregn.

 

Regn behöver vi ju här på Österlen. Snart får vi veta hur just den här våren och sommaren blir.

Jag älskar att ha allt det här framför mig. Som en kärleksfull längtan. Spänd på att ändå inte veta riktigt hur det blir.

Dagens citat:

När hjärtats fågel sjunger, så stoppar förnuftet fingrarna i öronen.

Snart, snart sticker jag näsan i en ny bukett liljekonvaljer. Den doften är som himmelriket, och allt har jag framför mig.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Den bästa tiden ligger framför oss. Läs mer »

Det bubblar av vårtecken.

Hejsan.

Veckan har bjudit på regn och rusk hos oss på Österlen. Ändå kikar det fram små vårtecken överallt.

Intill husgrunden står mina lila krokusar nu i fullaste blom. Precis den färg som var min mammas älsklingsfärg. Jag älskar dem.

Mina magnoliaträd är alldeles fulla av svällande knoppar. Jag håller tummarna för att det blir ett härligt magnoliaår. Fantastiska blommor som bara gör mig glad.

Grinden intill vårt lilla orangeri är nyrenoverad och nymålad. En vacker solgrind som Stefan gjort. Den har fått en egen lite märklig lösning. För att våra småhundar inte ska kunna rymma genom solen nere i hörnet, har vi fått hitta på ett egen patent. Såklart med små kikhål åt små hundnosar.

Växterna i mitt orangeri bjuder även de på små vårtecken. Men än dröjer det innan jag vågar flytta ut mina växter. Österlens väder kan vara både lynnigt och opålitligt.

Från förra årets maffiga solrosor har jag sparat lite frö. Kanske är det dags att ta fram papperspåsen och se om jag kan skrämma liv i de där fröna nu.

Dagens citat:

Man har två val. Antingen försöka se livet positivt så bra det går. Eller också ser man allt negativt, och glömmer bort det som trots allt är bra.

För mig är det valet enkelt.

Kram på er från mig.

Annika

Det bubblar av vårtecken. Läs mer »

En liten stig på åsen.

Hej

I Gylleboskogen finns en fantastisk liten vandringsstig på lite drygt två kilometer.

Den går över en ås som är så mysig.

Ibland händer det att jag tar den lilla omvägen med mina hundar. De älskar den här extrarundan. Även om hunden Molly brukar blir trött. Men då får hon ”åka ryggsäck”, när rundan blir för lång.

En morgon som var extra varm och solig valde vi att svänga av in på åsstigen.

Det var en sådan där ljuvlig morgon då våra siluetter var långa och smala och vi var fyllda med skön energi.

Naturen låg ännu i vinterdvala, men solen värmde skönt.

En häger skrek till och lyfte från den lilla dammen i kohagen när vi kom tassande i de prassliga löven.

Det är lite extra roligt att promenera på åsstigen. Den lilla bron och alla de spångar som finns där, gör stigen lite mer spännande. Ungefär som ett litet naturligt äventyrsland.

Snart, snart täcks marken av ett hav med vitsippor. Då ska jag återvända hit och ta fler bilder, så ni får se och njuta.

Dagens citat:

Var inte rädd för att använda de talanger du har, för tänk så tysta skogarna skulle vara om inga fåglar sjöng förutom de som sjöng bäst.

Ha en fin dag och kram

Annika

En liten stig på åsen. Läs mer »

Jag och mitt lilla gäng.

Hejsan.

I förra helgen tog jag mitt lilla gäng och åkte iväg för att njuta av en tidig morgon vid havet.

Med väskan packad med nybryggt kaffe och ett sittunderlag stannade jag bilen vid Borrby strand.

Himlen var dramatisk och inget hoppfullt kunde jag utläsa av väderleksrapporten heller.

 

Men väder är en sak i en app och en helt annan sak i verkligheten. Vår morgon blev helt fantastisk.

Under tiden som hundarna gjorde vallgravar, så satt jag andäktigt med min kaffemugg och bara njöt.

När hundarnas grävningsarbete var klart, gick vi längs havet en bra stund innan vi vänder åter mot bilen.

Tacksam över att ha sparat ännu ett underbart ögonblick i mitt minnesarkiv susade jag med två sandiga hundar mot Gyllebo igen.

Dagens citat:

Spendera din tid med människor som älskar dig villkorslöst och inte med dem som bara älskar dig när du uppfyller deras villkor.

Vem är bättre att spendera en morgon med än ett gäng glada hundar.

Ha det fint och kram.

Annika

Jag och mitt lilla gäng. Läs mer »

Början och slutet på en arbetsdag.

Hejsan.

Bästa sättet för mig att börja min dag, är tidigt på morgonen ute i naturen.

Att låta kropp och själ få vakna till liv med en springrunda i naturen, det är det bästa som finns.

Särskilt vid den här tiden på året när våren ligger på lur.

Efter en snabb dusch, känns det inte särskilt motigt att ta tag i dagens arbetsskörd på kontoret. Med en känsla av att hjärnan är klarare och mer syrerik känns det som om ”kontorsannika” blir betydligt mer effektiv. När allt är klart för dagen kan jag hinna avsluta med en kort promenad vid havet.

Att låta bekymmer och oro blåsa bort med vinden blir ett perfekt avslut. För att sedan ladda för en ny dag med nya problem och lösningar.

Det här är bästa sättet för mig att ta mig ann en helt vanlig arbetsdag. Att ge mig tiden att både starta upp och bromsa in min vardag.

Dagens citat:

Ibland behöver jag påminna mig själv om att jag inte behöver göra som alla andra.

Hoppas just du också känner efter och jobbar för att hitta ditt bästa sätt att må gott i vardagen. Tänk på att rörelse och natur är säkra kort att sats på för ett bättre välbefinnande.

Kram Annika

Början och slutet på en arbetsdag. Läs mer »

Nej till gruvor på Österlen.

Hejsan

Det är sällan jag skriver om politik eller hur vårt land styrs här på bloggen. Sådana samtal ska skötas öga mot öga. Med respekt och artighet. Av människor som sitter på fakta och inte på en massa skitsnack helt utan källkritik.

Men jag kan inte låta bli att få ont i magen över det hot som vilar över vårt underbara Österlen. Hotet om en gruvdrift i vår Änglamark.

Idiotiskt ålderdomliga lagar, som gör det möjligt för utländska lyckosökare att komma hit och göra vad de vill. Ja precis så känns det.

Det var i somras det stod klart vad som hotade vår bygd. Ett första protestmöte hölls och jag var på plats med min kamera. I inlägget Rör inte vår Änglamark kan ni läsa mer från den kvällen. (dock fungerar inte länken i det gamla inlägget. En ny finns här längre ner)

Nu finns det en sida där man kan läsa mycket mer om den hotande vanadinbrytningen och även senaste nytt om vad som fortlöpande händer. Jag har såklart skrivet på protestlistan. Vill just du också stötta genom att sätta ditt namn på listan så hittar du den här: vetonu.se

Jag värnar om mitt Österlen. Om vår natur, vår landsbygd. Jag vill ha odlad åkermark och friskt vatten att dricka. Jag vill att vi ska vara rädda om vår Änglamark. Så ”fuck you” Scandivanadium och Bergstaten.

Dagens citat:

Sanningen kommer att göra dig fri, men först kommer den att göra dig förbannad.

Må väl och kämpa för något gott.

Kram Annika

 

Nej till gruvor på Österlen. Läs mer »

Rulla till toppen