familjen

Välkommen lille Nicolaj.

Hejsan.

Juni månad är lite grann ”min” månad.  Det är även sommarens första och vackraste månad tycker jag, med alla sina vilda ängsblommor.

Nu blev det ju så att jag framöver får dela både månad och dag med mitt lilla barnbarn, som tyckte att det var en god idé att göra entré precis på sin mormors födelsedag.

Fast jag överlåter mer än gärna dagen åt lille Nicolaj. Så framöver ska jag att hoppa över min födelsedag och jag kommer för all framtid att vara 57 år gammal… En väldigt lagom ålder att stanna i.

Förra helgen kom Scott och hans lillebror och hälsade på oss i Gyllebo.

Scott är en så fin och kärleksfull storebror, den bästa man kan önska sig! Vi fick en så mysig dag här hos oss när Nicolaj hälsade på i Gyllebo för allra första gången.

Välkommen till världen du lille knodd!! Det ska bli så underbart att få lära känna dig. ♥

Dagens citat:

Var välkommen du lilla knytt! Ditt liv det är så nytt. Vem vet vart stegen bär… Tänk vad spännande det är.

Njut av en härlig måndag.

Annika

Välkommen lille Nicolaj. Läs mer »

Dimma och ljusgrönt.

Hejsan.

I förra veckan när Andréa var hemma i Skåne några dagar, så var jag ledig från jobbet på onsdagen för att gå till ögonmottagningen igen. Tack vare det så hann jag träffa min tös lite extra den morgonen.

Vi hade bestämt oss för att gå ut i gryningen och vandra ner till bryggan tillsammans. Vädret var ganska kyligt och en tät dimma låg över sjön och hela landskapet.

Trots att det var riktigt grått och mulet den här morgonen, så var det fantastiskt vackert på något mystiskt vis.

Vid bryggan hoppade jag i vattnet och tog mig en simtur i det tolvgradiga vattnet. Efteråt drack vi vars en kopp ingefärste och lyssnade på vårens alla underbara ljud.

Bokskogen hade så sakta börjat grönska alltmer och det var så fint med allt det ljusgröna ihop med det gråa vädret.

Längs med stigen lyste fortfarande vitsipporna upp i allt det gröna.

Dagens citat:

När tjälen släpper. Plocka upp lite jord. Håll i det en stund. Det är inte smuts. Det är ursprung.

Ha en fin måndag och kram Annika

Dimma och ljusgrönt. Läs mer »

Hos Andréa i Stockholm.

Hejsan.

I helgen har vi varit och hälsat på min dotter Andréa i Stockholm. Medan Stefan stannade hemma i Gyllebo och tog hand om hundar och katter, så packade vi andra in oss i min lilla Duster och susade upp till huvudstaden.

Lille Scott var också med såklart och för hans skull tog vi första pausen på Mac Donalds.

Strax efter lunch var vi framme vid vårt hotell, som låg precis sidan om Globen.

När vi checkat in på rummet så tog vi tunnelbanan för att åka och möta Andréa.

Vi åkte en massa rulltrappor, både upp och ner, och vips var vi framme på Andréa:s jobb. Mitt i Stockholm ligger Awake djursjukhus, där vi fick en liten rundvandring allihopa.

Och efter det väntade fler rulltrappor och mera tåg. Spännande för en liten gosse såklart.

Tyvärr hade vi glömt Scotts sittvagn hemma, men det fanns många starka armar, så vi skiftades om att bära honom när hans små ben blev lite trötta.

Framåt kvällen gick vi ut för att äta middag. En supertrevlig restaurang med vegetarisk mat fick det bli.

Allihopa valde vi en buffé, utom Scott, som tog pasta. Men efter en lång dag så sjönk han ihop på soffan och somnade som en liten stock mitt under maten.

Efter en lång dag så valde Amanda sedan att åka till hotellet och vila sig tillsammans med lille Scott. Vi andra gav oss ut i Stockholmsvimlet med början i Kungsträdgården.

Efter att ha susat fram på vars en scooter genom staden, så hamnade vi på Skansen lagom tills Valborgselden skulle tändas.

Mark Levengood höll ett tal till våren och sedan tändes bålet med några facklor. Bakom mig hörde jag Andréa viska ”jag tror pappas bål i Gårdlösa är större”… och kanske hade hon rätt i det….

När vi sedan började frysa för mycket, så tog vi en taxi tillbaka till vårt hotell, och till Amanda och Scott.

Dagens citat:

Den som kan le åt sig själv äger sin historia. Den som kan gråta med andra äger sin framtid.

Det blev en intensiv, rolig och så underbar dag i Stockholm tillsammans med mina fina tjejer och en liten kille.

Kram Annika

Hos Andréa i Stockholm. Läs mer »

En tid då livet säger hopplaskutt.

Hej hej.

Våren är här med besked, och det är ju ändå bara så underbart.

Överallt i alla skrymslen och vrår i trädgården ploppar små plantor från doftviolen upp. En enda liten blomma har jag planterat för över tjugo år sedan, och nu finns de lite överallt på hela tomten. De är så söta och doftar alldeles ljuvligt, nästan så man vill äta upp dem.

Något som jag gläder mig åt varje år, det är alla de hyacinter som också kommer upp lite varstans. Det är blomsterlökar som jag alltid sparar från julens blomstergrupper och så fort tjälen går ur marken petar jag ner dem i jorden.

Nog är det en tid då livet säger ”hopplaskutt” för alla och envar. Och alldeles extra mycket tycks livet leka för lilla valpen Penny.

Lite hopplaskutt fick också Emmy känna på när lille Scott och hon lekte häst en förmiddag här hemma hos oss.

Hopplaskuttkänslor gör med all säkerhet att man håller sig ung lite längre – åtminstone i sinnet.

Dagens citat:

Det spelar ingen roll hur många följare du har, eller hur fint ditt hem är. Om du har mer eller mindre pengar än någon annan, finare bil, fler prylar eller får fler likes än någon annan. Inte heller hur stort ditt midjemått är. Vad som är viktigt, är att du mår bra.

Säg hopplaskutt till livet och sänk kraven och ribban.

Kram Annika

En tid då livet säger hopplaskutt. Läs mer »

När juldagsmorgon glimmar.

Hejsan.

Det var en kall och otroligt vacker juldagsmorgon.

Natten hade varit rejält kylig och på sjön låg ett tjockt lager is.

Jag och töserna hade laddat våra ryggsäckar med varm dryck och en ishacka. När vaken var upphackad satt vi länge på bryggan och njöt av den vackra morgonen.

Jag kan inte minnas att jag någonsin upplevt en vackrare och mer stämningsfull juldagsmorgon än denna.

På vår väg runt sjön mötte vi nästan inte en enda människa. Kanske var alla på julottan i kyrkan eller så låg de hemma i sänghalmen och trynade gott. Jag tänkte för mig själv att de verkligen gick miste om något underbart.

Snön knastrade så härligt under våra fötter och vi stannade ofta för att föreviga allt det vackra.

Aldrig har väl en frukost smakat godare än efter den här morgonen, och kanske extra gott när hela kylskåpet var fyllt med goda rester från julmiddagen kvällen före.

Sedan var det dags för lite skön massage framför braskaminen. En ganska oslagbar juldagsmorgon helt enkelt.

Dagens citat:

Att tänka det jag innerst inne vill är som att slå in en present till sig själv. Att göra det jag innerst inne vill, är som att öppna presenten.

Ha det fint och kram från mig, Annika

När juldagsmorgon glimmar. Läs mer »

Vacker höstdimma och pojkars intresse.

Hejsan.

Det har varit några riktiga höstdagar hos oss, med både dimma och gråväder. Det blir så vackert nu på hösten eftersom dimman förhöjer de mustiga färgerna. Särskilt fint tycker jag att det är vid vårt vedskjul just nu, där den lilla rönnen står alldeles överdådig med alla sina röda bär.

På bryggan börjar änderna nu att samlas om morgnarna igen. Jag har läst att de är mycket sociala av sig, och det märks verkligen när de nu slår sig ihop i stora flockar, och kommer simmande tillsammans allihopa.

I skogen är det ganska blött om morgnarna och stora trädsvampar bildar så vackra formationer. Jag är av den typen som hellre njuter av naturens skönhet, än går på jakt efter ätbara saker som svamp och bär. Den där samlargenen från våra förfäder har nog missat mig.

Jag har funderat på det här med pojkars intresse. Vad är det som gör pojkar så väldigt intresserade av fordon och maskiner? Är det för att de brummar månne? Nu säger jag inte att precis alla pågar har det som sitt intresse, men väldigt många är det väl ändå som gillar det? Ett annat intresse som jag märkt att många män har, det är shopping på Biltema…  som Stefan och Kent tex 🙂

Sist som vi var på Biltema så hade Stefan smygköpt en liten överraskning åt lille Herr Scott. En sak som han sedan gömt undan i sitt garage och som han tyckte kunde passa bra att plocka fram en regnig dag i förra veckan.

Glädjen över alla maskiner och traktorer som fyllde mitt köksgolv, det kunde man verkligen inte ta miste på. Det liksom glimmade av förtjusning i ögonen på dem båda.

Barn ska få leka med vad de vill tycker jag. Det viktigaste är att de är ute i naturen emellanåt. För frisk luft främjar hälsan tror jag.

Med rätt kläder så är det alltid härligt att vara ute, även i höstrusk!

Dagens citat:

Det är omöjligt att njuta av livet om du kontrollerar allting. Slappna av, andas och lev i nuet.

När man har en hel maskinpark i köket då måste man släppa kontrollen en smula. Och att försöka städa då, ja det är ungefär som att äta kakor när man borstar tänderna.

Ha det gott

Annika

Vacker höstdimma och pojkars intresse. Läs mer »

Ljuvligt lugn, men med en smula tomhet.

Hejsan.

Efter tre intensiva dagar med lilla ”herr Scott”, så la sig lugnet över mig och mitt Gyllebo igen.

Jag vaknade upp till tystnaden och smög mig ner till sjön för ett dopp. Det var sagolikt, precis som alltid. Ändå fanns en strimma vemod och saknad i mitt hjärta, det blev ju så rysligt tomt och tyst i huset när Scott åkt hem. Jag tänkte tillbaka på de fartfyllda dagarna med honom som nu passerat.

Det var dagar då jag haft ett litet sällskap vid min sida precis hela tiden. En liten kompis som var med när vi vattnade blommorna i trädgården. Han var med och hittade insekter, grodor och spindlar.

Tung, tung… sa han, när han bar den lilla vattenkannan med sig för att hjälpa till med kvällsvattningen.

Allt det där hade jag tid att tänka på där jag satt på bryggan och såg solen stiga upp över sjön.

Över vattnet dansade dimslöjor så vackert i det varma morgonljuset. Det var en vemodig känsla i luften … eller nej – känslan fanns i mitt bröst…. Kanske berodde det på minnet av det fina avskedet kvällen innan, det ömsinta ”hejdå” när Scott blev hämtad för att åka hem. Fast mest berodde vemodet nog på den ständiga längtan jag har efter min dotter ♥

Som alltid när jag satt där vid sjön så tog jag upp telefonen och pratade en stund med dottern i USA. En liten ”snapchat” som hon skulle kunna lyssna på när hon vaknade ett halvt dygn senare.

För mig känns det nästan ofattbart att hon i höst kommer att komma hem igen. Efter 2,5 år kommer hon åter att stå på svensk mark. Jag kan inte tänka tanken utan att mina ögon fylls av tårar. Det är snart, men tills dess kommer jag att sakna och att längta med full styrka!

Dagens citat:

Inget ältande kan förändra det förflutna. Ingen oro kan förändra framtiden. Bara tacksamhet kan förändra nuet.

Jag känner mig så tacksam och privilegierad  för allt och alla som jag har i mitt liv. Ändå stryker ett stråk av vemod sakta förbi i hjärtat då och då. Bara den som saknat och längtat i flera år kan förstå.

Ha det fint och kram

Annika

 

Ljuvligt lugn, men med en smula tomhet. Läs mer »

En mormor vilar sinnet för en stund.

Hejsan.

När jag vaknade upp tidigt dagen efter vår marknadsdag, så steg jag tyst upp och tassade ner till bryggan vid sjön.

Kvällen före hade blivit både lite sen och roligt intensiv. För såklart hade vi mycket att göra med alla de marknadspresenter som lille Scott hade med sig hem från marknaden.

Bilgaraget med alla sina ”tusenmiljoner” små delar byggdes ihop ute i trädgården, och jag tror nog att både Stefan och Amanda hade minst lika kul som Scott hade. De nya tofflorna åkte på och av, stup i kvarten, för ni kan väl tänka er den lyckan man känner när man för första gången äger ett par skor som man själv kan ta på sig.

Jag njöt av min tidiga morgon och kände mig extra glad över att ha hela gänget sovande hemma i våra gästsängar i Gyllebo. Jag visste att om bara någon timme skulle det komma att bli full rulle igen.

Och full rulle blev det sannerligen när gänget vaknade och kom upp en efter en. Dagen visade sig bli rejält varm och het, så det blev morgondopp i poolen före frukost.

Jag kände mig tacksam för den ensamma stund jag fått vid bryggan, men lika tacksam för det stim och stoj det blir i huset när familjen samlas.

Dagens citat:

Det händer bra saker varje dag. Vi måste bara lära oss se dem.

Jag är tacksam för de fina vardagsstunderna jag får dela med familjen. De små guldkornen som förmodligen kommer att bli de verkligt stora minnena – minnena för livet.

Kram Annika

En mormor vilar sinnet för en stund. Läs mer »

Aprilväder och morgonfirande.

Hej hej

Förra söndagen åkte vi på kalas tidigt på morgonen. Fast ett litet dopp i sjön hann jag med innan dess. Om jag  sneddade genom skogen och tog vägen om ”stora kohagen” hem, då skulle det gå fortare, det hade jag räknat ut. Då skulle jag hinna.

När jag drog på mig kläderna igen efter badet, så förvandlades vädret till något jag nog vill benämna som ett äkta aprilväder, även om det bara var i mitten av mars. Stora blöta snöflingor började plötsligt trillade på mina axlar, där jag satt och krängde på mig kängorna. Jag blev nästan full i skratt, så roligt det kändes att bara sitta där i det ymniga snöfallet. Det var snöflingor stora som mindre kobladdor (komockor)

Men sedan blev det fart på mig. Jag skulle ju på trettioårsuppvaktning i Tomelilla. Min uträknade genvägen var inte riktigt lika lättframkomlig som jag tänkt mig. Fast hem kom jag, och nybadad var jag ju redan. Det var bara att byta om och åka på kalas.

Där i Tomelilla hade Jimmy precis blivit firad av sin lilla familj och han satt som bäst och skulle inta sin frukost när vi kom. Lille Scott sprang glad och nymorgnad runt och tycktes gilla att det kom gäster med roliga hattar och hälsade på tidigt på morgonen.

Vi drack kaffe, åt gooood smörgåstårta och hade det trevligt. Efter en stund åkte vi vidare och gjorde plats åt alla andra som ville fira Jimmy den här dagen.

Kram och tack Jimmy med familj ♥

Dagens citat:

Livet handlar inte om att hitta sig själv. Livet handlar om att skapa sig själv.

Ha en riktigt härlig fredag och kram från mig.

Annika

Aprilväder och morgonfirande. Läs mer »

88:an

Hej hej

Mitt i den svenska högsommaren fyller min pappa Kurt år.

Hela 88 år har han nu hunnit fylla, den forne skogvaktaren på Christinehof.

På födelsedagen samlades vi för att fira jubilaren hemma i Brösarp.

Barn och barnbarn kom, och för allra första gången även ett litet barnbarnsbarn.

Det blev en härlig sommardag då vi njöt av en god smörgåstårta i solskenet. Och vad kunde väl passa bättre till kaffet när man fyller 88 år, än den traditionella glasspinne ”88:an”!

En lite extra tanke gick såklart till mamma Ingrid som jag vet hade njutit av att se sin familj samlad i sitt älskade Brösarp.

Dagens citat:

Det är en olycka att det är för liten intervall mellan den tid då man är för ung och den då man är för gammal.

Glöm aldrig bort att ålder egentligen bara är en siffra. Allt handlar om hur man känner sig i sinnet.

Ha det gott och kram

Annika

88:an Läs mer »

Rulla till toppen