Allmänt

”Häppi börffdejj darling”.

Hej och gomorron.
Idag vill jag börja min dag med att utbringa ett stort grattis och ”ja må han leva” för min livskamrat, käraste och kompanjon.
Grattis Stefan på din födelsedag.
 
Just nu är det underbart vackert i skogen vid sjön. Ramslöken blommar som bäst, och hela backen är ett enda stort hav av vita, skira lökblommor. Kan det bli vackrare? Nej, jag skulle inte tro det.
 
 
Alltid tid att umgås.
Just nu har jag en del merarbete på kontoret med vårt bokslut, och i år ska det av olika anledningar vara färdigt lite tidigare än vanligt.
Men när min söta, lilla dotter Emmy kommer på spontant besök, då tar jag mig såklart tid att umgås lite extra med henne.
Vi fikar, myser i solen och har det bara så himla mysigt.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Ingen har ännu blivit fattig
av att slösa med beröm, kärlek
och vänlighet, så fortsätt att
slösa med det.
 
Jag hoppas ni får en riktigt skön klämdag idag.
Jag ska fira min käre Stefan lite extra idag. Kanske lite tårta till kaffet, något gott till kvällsmat. Ja, helt enkelt skämma bort honom lite extra som den födelsedagsgris han ju faktiskt är idag.
 
Kram och ha det gott.
Annika
 
 

”Häppi börffdejj darling”. Läs mer »

Det kom ett blomsterbud ❤

Hejsan.
Det sägs att det är tanken som räknas. Såklart är det så, men om det förutom tanken även kommer med en liten blomma, då blir man så jätteglad och varm långt in i  hjärteroten.
För någon dag sedan förgylldes hela min värld av just en sådan här tanke med in bifogad blomma.
Det var en eftermiddag när jag var ute och fixade något i min trädgård. En försynt man ropade på mig från grinden. Uppenbart rädd för att beträda vår tomt på grund av  vår varningsskylt för hundar.  
Där stod han med en blomsterkvast i famnen. Han räckte den snabbt till mig och bara försvann.
Visst är det något speciellt när man får något helt oförberett hemskickat.
 
 
Häpen och förvånad öppnade jag på pappret och kunde ganska snabbt räkna ut varifrån den förtjusande buketten kom.
Från Canada och min underbara dotter Andréa.
Tack min älskade unge. Du förgyllde min och Stefans dag rejält. 
❤
 
 (fotograf Emmy Henriksson)
 
Hundfotografering.
Jag har i ett svagt ögonblick lovat hunden Lykkes uppfödare att skicka en bild på lilla, fina Lykke i utställningspostition. Det där kan väl inte vara så himla svårt tänkte jag….
Efter ett hundratal övningsbilder, alla ganska misslyckade, gav jag upp för stunden.
När det lilla yrvädret är nyborstat och uppfräschat kommer jag att göra nya försök. Skam den som ger sig.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Se ett misslyckande som en
anledning till större ansträngning.
 
Jag vill önska er alla en riktigt härlig Kristiflygare. Ta vara på dagen om ni är lediga eller kanske har nitlotten att jobba…. Förhoppningsvis är det ingen alls nitlott, för kanske är det extra roligt att arbeta just en sådan här dag.
Gör något bra av dagen och ge någon ett extra leende idag. Det kostar ingenting.
Och tack igen Andréa,… ren och skär #växtkärlek!
 
Kram på er.
Annika
 
 

Det kom ett blomsterbud ❤ Läs mer »

Grönt är skönt.

Gomorron.
 
”Allt som är grönt, grönt – tycker jag är vackert…”
Ja, jag har alltid varit lite svag för färgen grönt. Lugnt och lättsamt att vila blicken på. Behagligt som självaste naturen.
Och vackert grönt är det just nu i skogen. Det är sådär fräscht, ljusgrönt – ja nästan lite limegrönt ute nu.
Kanske är det den gröna färgen som gjort att jag förälskat mig så väldigt i den söta lilla lövgrodan.
 
 
Det var när jag i förra veckan skulle hämta mina militärsaker i friggeboden som mina ögon kom att falla på något litet grönt på gräsmattan …
Tänk, där var han igen, vår söta lilla lövgroda. Mitt på gräset låg han och tryckte och efter en stund fick jag lyfta upp honom i det lilla prydnadsträdet så ingen hund skulle göra den lilla grodan någon skada.
Jag blir så lycklig över att den lilla grodan tycks trivas här hos oss.
 
Gröna fingrar
 
Kanske är det så att jag fått aningens lite grönare fingrar med åren.
Just nu blommar min saintpaulia helt galet mycket. Jag kan nästan inte tro det själv.
Det måste väl ändå kallas #växtkärlek.
 
 
Dagens citat:
Du kan inte alltid påverka
hur andra behandlar dig eller
vad de säger om dig.
Allt du kan göra är att
ändra på hur du reagerar på det.
 
Människor får tycka och tänka precis vad de vill om mig, det spelar mig inte så stor roll egentligen. Så länge jag är mig själv och gör det jag själv tycker om, så mår jag bra.
Min uppmaning till er alla är att bara försöka vara er själva. Att göra det ni själv gillar så länge det inte sårar någon annan. Ni alla är helt enkelt bäst på att vara just den personen ni själv är! Var och en av oss är helt unik, tänk på det.
 
Redan är det veckans sista arbetsdag, och jag hoppas att ni får en riktigt härlig onsdag.
Jag har ett bokslut att jobba lite med innan jag håller litet ledigt.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 

Grönt är skönt. Läs mer »

Särskild Övning Förband 2017

Gomorron Kamrater.
Nu är jag tillbaka i min vanliga vardagslunk igen.
Lite extra bråttom har jag, eftersom det ju snart kommer röda dagar i kalendern och rubbar ordningen.
 
SÖF
Förra veckan var jag ute på en fyradygns övning med mina hemvärnskamrater. Vi ryckte in 07.00 på Revinge på torsdagen och mönstrade ut 16.00 i söndags.
 
 
Skyddsvaktsutbildning
Hela den här övningen låg fokus på att utbilda oss till militära skyddsvakter.
Vi fick lära oss närkamp rent praktiskt. En halv dag satt vi i skolbänken och pluggade skyddslagen, vilket var väldigt intressant tycker jag. Och såklart blev det praktiska prov och exempel med duktiga figuranter och skådespelare som tog på sig roller som alla möjliga ”knasiga figurer”.
 
 
På hemlig plats ute i skogen.
På en sådan här övning hade vi alla tänkbara bekvämligheter ni kan tänka er. Uppvärmd sovplats i tält för mig. För hunden Johnny fanns egen sovplats med lite mer luftkonditionering. Tvättmöjligheter fanns såklart. Vi blev serverade varm mat och dryck. Vi fick skjuts var vi än skulle.
 
 
 
 
SOL
Vi hade en sådan otrolig tur med vädret. Alla dagar strålade solen från en klarblå himmel och gjorde vår övning så mycket lättare.
 
 
Knep och knåp
Mellan övningarna var det lite vanligt soldatpyssel. Koka och tillpassa tandskydd. Fixa fötter och nageltrång. Skicka meddelande till de kära där hemma. Skriva eldpostlistor och patrulleringslistor … Ja, allt det där man som soldat gör när man har en stund över från givna order eller strid.
 
 
Korvgrillning
Sista kvällen på övningen blev det som vanligt grillat till kvällsmålet.
Johnny fick lite mindre kryddad korv från sin egen medhavda matsäck, men kände sig ändå väldigt orättvist behandlad. Det gör han alltid när det handlar om mat.
 
 
Tiden går fort när man har roligt
Som alltid gick tiden så otroligt fort och vips var det söndagmorgon och tid för att avsluta övningen. Packa ihop lägerplatsen och vända åter mot Revingehed.
 
Hemma
Skitiga och trötta anlände jag och Johnny till Gyllebo på söndagskvällen.
Nyduschad och fräsch som en nyponros åt jag en försenad bröllopsmiddag tillsammans med min käre Stefan.
Johnny låg utslagen på mattan. Där låg han och drömde om helgen som varit och hela tiden rykte det i hans högra bakben. Jag tror att han i drömmen ledde sina soldater mot den fiende som låg i skogen och tryckte.
På tvättlinan hängde mina gröna kläder. Rena inför nästa övning.
 
Jag vill tacka alla mina underbara kompisar i 462 kompaniet, och såklart särskilt mina egna gruppkamrater i Echo.
Såklart finns ibland en rå skämtsam ton som det ju blir med en massa grabbar. Man ger och man tar, för så är det i livet … Ibland fräser någon till, blir förbannad. Man reder upp direkt och sedan fortsätter man i god kamratanda. Jag gillar den enkelheten.
Jag och Johnny är så tacksamma för den fina kamratanda som råder.
Jag tackar för alla glada skratt, alla hjälpande händer när jag varit för svag och utrustningen för tung. Jag tackar för all den kunskap övningsledare och ni alla förmedlar. Men mest tackar jag för alla upplevelser jag fått och som jag sparar i mitt minne och hjärta.
Love you all ♥
 
Dagens citat:
Du är född till att vinna
men för att bli en vinnare
måste du
planera för att vinna
förbereda dig för att vinna
och förvänta dig att vinna.
 
Höger vänster om marsch
Kram Annika
 
 
 

 

 

Särskild Övning Förband 2017 Läs mer »

Förberett.

Gomorron på er.
Det här är ett förberett inlägg.
Ett sådant där blogginlägg som man kan skriva i förväg och schemalägga.
För jag misstänker att jag den här tidiga måndagmorgonen är mer än lovligt trött.
Hela helgen har jag varit ute på en krigsövning med hemvärnet. Något man kallar för SÖF. 
Ingenstans är man så glad för förkortningar som inom militären. Det snurrar i min hjärna när jag ska komma ihåg vad alla dessa bokstavskombinationer egentligen står för. Men SÖF står för, Särskild Övning Förband.
Och efter en SÖF är man alltid trött! Jättetrött!!!
 
Förmodligen kommer jag den här morgonen att vakna tidigt som alltid. Jag kommer säkert sitta med mitt kaffe och min frukostmacka och vara iakttagen av de två små lurviga pälsbollarna som bor under vårt tak. Jag kan tänka mig att hunden Johnny är minst lika trött som jag själv och slumrar vid sidan om han också.
 
 

 Efter att ha rastat hundarna måste jag ta mig till Malmö. Smärtteamet väntar på mig, och det kommer säkert passa mycket bra efter fyra dygn ute i fält.

 
 
Jag kommer att skänka min fina mamma Ingrid en extra varm tanke den här måndagen. För just den här dagen skulle hon ha fyllt 75 år. Min älskade mamma.
Så innerligt saknad ♥
 
Dagens kanske passande citat:
 
Vila är för de trötta
Sömn är för de döda.
 
Och när jag vilat mig lite, så kanske det kommer ett blogginlägg med bilder från min gröna helg… det vet man aldrig. Annars får jag helt enkelt göra en målande beskrivning med ord.
 
Ha en skön måndag och kram på er.
Annika
 
 

Förberett. Läs mer »

Lagt på hullet, lilla gullet ….

Hej hej.
 
I min trädgård har några väldigt försenad blommor nyss slagit ut.
De två frodiga snöklockorna som jag hade i mina blomkrukor i fjor.
Jag brukar alltid ta vara på alla lökar som jag har i blomstergruppor och krukor. Dessa planterar jag sedan ut i rabatterna och på så vis får jag glädje av dem många år framåt.
 
De andra blommorna kommer också en efter en och slår sakta ut. Visst är det roligt med perenner som man nästan glömmer bort under vintern.
 
Många träd, vilda som odlade, blommar också som vackrast just nu.
Riktig #växtkärlek i min trädgård.
 
 
När jag var hos min nya läkare för en dryg vecka sedan fick jag två underbara ordinationer. Mera yoga och jag fick mycket gärna fortsätta att jogga regelbundet. Jag älskar ju mina springrundor i skogen.
Det var någon gång när jag var 45 år som jag började att springa. Innan dess hade jag aldrig lyckats springa någon längre sträcka i följd. Inte ens en enda kilometer.
I början av 2000-talet, när jag träffade Stefan la jag på mig en hel del ”kärlekskilo” och kände mig efterhand rejält mullig.
Men något hände. Jag kom igång med min löpning och 20 kilo rann bort med en del förändringar i kosten.
 
Jag bara älskar att springa i mitt lugna tempo runt sjön….
 
Med rätt kost och motion mår man ju såååå mycket bättre ….
 
Så här såg jag ut med mina kärlekskilo. Och visst hände det att jag fick frågan: ”lagt på hullet lilla gullet”?
 
 
Med 20 kilo mindre blev mitt liv så mycket lättare på många vis. 
 
 
Dagens citat:
En människa består av 65% vatten,
resten är inställning.
 
Såklart får jag jobba lite för att inte kilona ska krypa på igen. Men jag känner mig så mycket friskare och kryare med min lättare kropp.
 
Jag hoppas ni alla mår riktigt bra såhär på veckan sista dag. Ta hand om er och er hälsa!
Och man behöver inte träna löpning för att få sin motion, en promenad duger väldigt bra, det med.
 
Kram på er alla
Annika
 
 

Lagt på hullet, lilla gullet …. Läs mer »

Saknad fågelsång i år.

Hejsan.
Hit till Gyllebo brukar en hett efterlängtar fågel återvända varje år. Näktergalen.  Någon gång i början av maj månad brukar han komma hit och sedan sjunger han nätterna igenom, ända fram till midsommar. 
Vi brukar ha sovrumsfönstret öppet och jag bara älskar tonerna som förgyller de ljusa sommarnätterna.
I år är här tyst och tomt. Han måste ha flugit vilse det här året, vår sovrumsnäktergal.
Istället har jag roat mig med att smyga på en annan gaphals. En ensam trana som vankat runt i kohagen och ilsket skriket de senaste dagarna. Kanske kallar han på sin fru?
En skygg herre är det. Trots att jag låg och tryckte i en snårig buske fick han syn på mig direkt och flög iväg hals över huvud iväg mot skogsbrynet.
 
I en av våra holkar har paret svartvit flugsnappare gjort sig hemmastadda.
Varje dag ser jag hur de flyger ut och in. Troligtvis inreder de sin första lilla lya inför sin väntande tillökning.
 
En annan fågel som hittat hit är björktrasten. De senaste dagarna har jag lagt märke till ett par som trippar runt på gräsmattan och förmodligen letar efter daggmask. En ganska vacker fågel tycker jag.
 
Dagens citat:
 
Det är väldigt lite som kan
fungera i ditt liv om inte du
också fungerar.
Just därför måste du alltid
ta hand om dig själv först,
för att få det andra
att fungera.
 
Jag hoppas ni har en skön, ledig lördag framför er.
Min lördag går lite i hemlighetens tecken ….
Kram Annika
 
 
 
 

Saknad fågelsång i år. Läs mer »

Kiviks kungagrav

Gomorron kära ni.
När jag gick i skolan i Brösarp så var det obligatoriskt att åka och besöka de mest kända kulturminnena i vårt närområde. Jag var nästan aldrig borta från skolan, men när det var dags för utflykter så blev jag ofta sjuk. Det är väl något man kan kalla ”lagen om alltings jävlighet” 
Därför har det liksom aldrig blivit av att jag besökt den där stora stenhögen i Kivik. Den här helgen gjorde jag dock slag i saken och tog mig äntligen dit.
 
Vi parkerade vid Solevi.
Det är Kiviks idrottsplats, och den ligger så otroligt vackert. Inbäddad i lummiga dungar med havet som bakgrund.
 
Vi började med en kopp kaffe på café Sågmöllan.
För många år sedan var där diskotek och min man, Stefan säger sig minnas det mycket väl. Det sägs också att Monica Zettelund varit där och sjungit.
Vi njöt av vårt kaffe i trädgården och åt en himmelskt god äppelkaka med hemmagjord vanlijsås. Mmmm …
 
 
Sedan var det dags för oss att kika på den där graven som liksom hör till vår österlenska allmänbildning.
En stor maffig koppardörr stod öppen på glänt och välkomnande oss in i gravkammaren.
Jag har en lite privat, rolig historia om just den där koppardörren…
Det var när min älskade svärfar, Nils, var en liten skolgrabb som det hände…. Kivikspågarna sprang ofta där och lekte och en dag hade någon plötsligt gjort ett stort, fult märke i den stora fina koppardörren. I skolan blev det korsförhör och alla grabbarna blånekade till skadogörelsen. Många år senare skulle Nisse med ett leende erkänna att märket kom från hans slangbella … Än idag syns det och är för oss ett mycket kärt minne.
 
Själva gravkammaren är ganska liten, men intressant att ha besökt.
Vem som egentligen är begravd här är okänt och innan man visste vad det egentligen var, så användes den som ett stenbrott av lokalbefolkningen.
 
Med ett stycke historia från bronsålderna tackade jag för mig och lämnade graven för denna gång.
 
 
För den underbara gamla historian om koppardörren tackar jag min älskade svärfar, och även om han inte är begravd här, så gick våra tankar särskilt till honom den här dagen.
Vila i frid världens finaste Nisse ♥
 
Dagens tänkvärda ord.
Det gäller att ta livet som en lek – och leken på allvar.
 
Ha nu en riktigit härlig fredag.
Själv vet jag inte vad helgen har att bjuda, mer än att den kommer att gå i grönt.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 

Kiviks kungagrav Läs mer »

Den engelska trädgården.

Gomorron.
Jag måste ju visa lite bilder från vår helg då vi besökte Den Engelska Trädgården.
Jag har följt de två driftiga ”töserna” på facebook i ett par år och sett hur de förvandlat ett stycke Österlensk jord till den mest underbara trädgård man kan tänka sig.
 
Denna ljuvliga besöksträdgård ligger vid Svabesholms gård i Svinaberga. Precis där man svänger upp mot Stenshuvud nationalpark.
 
Trädgården är indelad i olika rum.
Här finns bla lusthus, en damm, en köksträdgård och ett skugghus.
 
 
På ett ställe i trädgården har man en härlig utsikt över landskapet.
Långt där bort i fjärran skymtar man det lilla söta huset, som Stefan för väldigt länge sedan renoverade.
Då, på den tiden,  var vi ännu inte ett par, utan jag var byggförsäljare och han var kund. Jag minns att den söta blåa dörren till huset skulle levereras och jag skrev som leveransförklaring på fraktsedeln ”litet vitt hus långt ute på vischan” …. Dörren hittade rätt, den där gången för länge sedan, och jag och Stefan tänker på det varje gång vi ser det lilla huset.
 
 
En lång stund strövade vi runt där och njöt av dagen.
Vi insöp idéer såklart åt vår egen trädgård, men mest tog vi vara på stunden och bara kopplade av.
 
 
Särskilt förtjust blev jag i de ställe som de kallade woodland och den lite skuggiga delen.
Kanske för att det mest påminner om naturen själv…
 
Såhär i början av året så var köksträdgården ännu inte så frodig. Men man kunde förstå att även här kom det mot sensommaren att vara en fröjd att ströva runt.
 
 
Och tänk bara när alla rosor börja blomma … bara det gör ju att vi måste åka hit åtminstone en gång till!
Ett litet utflyktstips på Österlen.
(och visst platsar väl inlägget i tävlingen #växtkärlek!?)
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Vi är inte bara här för att
försörja oss.
Vi är här för att berika världen.
 
 
Jag hoppas ni får en alldeles underbar torsdag.
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 

Den engelska trädgården. Läs mer »

Med fokus på det viktiga i livet – fritiden.

Hej på er.
Jag har den senaste tiden fått frågan om jag inte har något ”riktigt” jobb.
Det där är en fullt förstålig fråga eftersom det här på bloggen kan tyckas som om jag bara lunkar runt och luktar på blommorna dagarna i ända.
 
 
Jo, jag har ett helt vanligt jobb också, och emellanåt händer det att jag lägger väldigt mycket arbete på detta ”riktiga” arbete.
Jag sköter bokföring, löner, administration och ekonomi på vårt företag, Stefan Hantverkarn.  
Vi har några snickare anställde och de är världens bästa hantverkare såklart. Vårt företag bygger hus och  lagar hus, kort och gott allt inom husbygge. Just nu håller vi på att putsa om en charmig liten skånelänga som kallas Soldattorpet. Bara namnet får mig nästan att smälta.  
 
Jag gillar verkligen mitt arbete och friheten med att själv styra mina arbetstider. Den enda gången jag brukar säga upp mig, är när skrivaren eller datorn strular. Fast de där uppsägningarna tas inte alls på särskilt stort allvar…. Det här med IT är inte min melodi.
Bäst gillar jag när jag kan tassa ut en sommarkväll med min kameran och krypa runt på ängen i jakt på roliga insekter.
Finns det egentligen något vackrare än vilda sommarblommor. Asså det hörs ju på namnet … vilda sommarblommor … ljuvligt.
 
 
Jag älskar blommor
I mitt orangeri har en av mina halvdöda krukväxter rehabiliterat sig. Det är något välgörande för blommor därinne. Efter att ha varit väldigt nära döden har den palmliknade växten nu skärpt till sig och ser nästan ut att ha fått tillbaka sin livsglädje på riktigt.
På fönsterbrädan står mina nya fynd. Engelska pelargoner. Visst är de fina!
#växtkärlek
 
….så har jag ju Stefans ”gubbsamling” där inne i orangeriet. Det är inte så att Stefan åker i snickarboa för alla hyss han gör. Nej, det där är en liten hobby han tar till när det är meningen att han ska ha semester och koppla av.
 
 
Eftersom jag tycker att fritiden och de saker man njuter av är det absolut viktigaste i livet så fokuserar jag såklart på det.
För vad är viktigare än det man mår bra av! Jag tror ingen som ligger på sin dödsbädd ångrar att de inte spenderade mer tid på sitt kontor.
 
 
Andréa
Snart är hon klar, min dotter.
Andréa har i snart ett år haft en anställningspraktik som veterinär i Canada. Det är alldeles galet tycker jag. En del veckor jobbar hon 120 timmar i veckan. Just nu är hon inne på sin sista helvetesvecka, och jag kan inte mer än förundrat beundra hennes otroliga prestation.
 
 

-var rädd om dig sötnos!

Dagens tänkvärda ord:

En del använder förstoringsglas för att
förstora andras fel.
Samma personer hade mått bättre
av en spegel för att hitta det som är
rätt med sig själv.
 
Ja, sådana personer finns det nog lite varstans … inget att lägga någon vikt vid.
Ha en riktigt skön onsdag och hörrni ni….
Jobba inte ihjäl er – även om ni händelsevis skulle få betalt för det.
 
Kram Annika
 
 
 

Med fokus på det viktiga i livet – fritiden. Läs mer »

Rulla till toppen