Allmänt

Småkryp på en sommaräng.

Hej hej.
 
När jag varit ensam på kvällarna i veckan, har jag tassat ut på ängen. Så härligt att kunna göra det en ljummen sommarkväll.
Det vimlar av småkryp, precis överallt.
 
 
Jag älskar dessa sommarkvällar när flugorna surrar och man ser myggen dansa i dagens sista solstrålar.
Det är liksom något trolskt över dem.
 
Jag var kallad på en årlig kontroll med anledning av mina ryggproblem. Den här veckan skulle jag bara lämna ett litet enkelt blodprov inför det kommande läkarbesöket. Ett prov som skulle kunna vara avklarat på en kvart.
Nu är jag ju mer än lovligt förvirrad, så jag gick först till fel provtagning. Där satt jag en hel timme, innan det blev min tur att få reda på att jag var på fel ställe. Bara att gå till andra ändan av korridoren, ta en ny nummerlapp och vänta ytterligare en god stund igen. Efter två timmar var jag äntligen klar och körde hem för att inta min första kopp kaffe för dagen.
Det är vid sådana här stunder man skulle vilja läxa upp sig själv, så man lär sig till nästa gång. Skärpning Annika!!
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Jag misslyckas inte,
jag betalade för en ny lärdom.
 
Så är det i livet, man får många nya lärdomar hela tiden.
 
Idag när det är pingsdagen, minns jag tillbaka till alla de härliga fester i Alunbruket som jag var på varendaste år. Allt kul vi hittade på när det var pingst och midsommar. Jag var ung, kär och galen… fast mest galen tror jag!
Vill ni se hur det ser ut nuförtiden på festplatsen finns det bilder här.
Ha en riktigt skön söndag.
 
Kram Annika
 
 
 

Småkryp på en sommaräng. Läs mer »

Djuren vet instinktivt.

Gokväll i stugorna.
Det är fantastiskt vilket sjätte sinne våra husdjur är begåvade med.
I veckan när Stefans sjukdom smög på, var det som om våra hundarna förstod att något var rent på tok. De ville allihopa ligga nära honom. Som om de tyst signalerade något. Som om de ville få oss att förstå allvaret. Eller ville de bara vara till tröst?
Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på deras tillgivenhet.
 
 
Sakta, sakta går det på rätt håll för min käre make.
Någon säker diagnos har man inte fastställt ännu, men mycket tyder på sepsis, alltså allmän blodförgiftning. Jag har själv googlat och tycker nog också att alla symptom tyder på det. En sjukdom som kan vara ganska farlig, vilket höll på att skrämma mig från vettet.
 
Kära ni, ta vara på livet och var rädd om det ni har. Allt kan förändras på ett enda ögonblick och den till synes starkaste kropp kan på ett kick bli svag. Hälsan betyder allt!
 
 
Jag hoppas att alla ni har det bra och njuter av en underbar pingstafton.
Kram på er.
 
Annika
 
 
 

Djuren vet instinktivt. Läs mer »

Jag dansar regndansen i smyg.

Hejsan
Ja, det har jag gjort lite till och från i veckan. Dansat loss i min egenuppfunna regndans. För nu tycker jag bannemej att det behövs ett rejält skyfall.
Helst skulle jag önskat att det hade regnat på nätterna och varit sol och fint på dagarna. Det hade varit perfekt.
Fast idag får det förstås gärna vara uppehåll, sol och lite fint väder. För har det inte regnat innan så behöver det minsann inte komma nu, på självaste pingstafton. Min regndans betyder, ”regna på söndag är du snäll” …
Så vi får väl se ….
 
I skogen är det rejält dammig och torrt nu.
Lite förvånad är jag över att det ändå är så himla mycket mygg. Trivs inte de bäst när det är fuktigt?
 
Varje dag har jag flängt runt i skogen runt sjön. Varannan dag i nätt joggingtempo och varannan dag i mer luffsande tempo.
Gyllebo gör mig aldrig besviken.
 
Syrenerna blommor så lägligt nu till pingst och i min trädgård frodas både blommor och ogräs rejält just nu.
För mig är det riktig avkoppling att ligga vid en rabatt på alla fyra och rensa bort kirskål och kvickrot. Hos mig är det inte perfekt, det är liksom det som är det perfekta med min trädgård. Ett ställa att må gott på, utan krav eller måsten.
 
 
Mina närmaste vänner och bekanta undrar kanske vad som hänt med min käre make. Jag väljer att inte fokusera så mycket på det tråkiga och det dåliga, utan istället lägga fokus på det positiva och det goda här i min blogg.
I korthet kan jag säga att han snabbt insjuknade och blev mycket dålig. När han inte längre fick luft och bara andades med små flämtande andetag, då blev det iltransport till sjukhuset. Inte med ambulans tyvärr …. utan jag fick vackert köra själv. Läget är nu mycket bättre och jag gläds över hans tillfrisknande.
Var rädd om varandra och ta vara på tiden – livet kan snabbt vända riktning.
 
 
 
Dagens tänkvärda ord:
 
”Varje möjlighet har ett problem.
Varje problem har en möjlighet.”
 
 
Jag hoppas ni alla kommer få en riktigt härlig pingstafton. Att ni njuter och kanske hittar på något alldeles speciellt.
Jag ska också njuta lite extra hade jag tänkt och för mig är det lite mer min dag just idag…. fast det där får jag fira en annan gång …
 
Kram på er.
Annika
 
 

Jag dansar regndansen i smyg. Läs mer »

En bukett liljekonvaljer

Hejsan.
 
Pingst
Nu är det redan fredag igen och en hel pingsthelg står för dörren.
När jag var ung så var pingsten min absoluta favorithelg. Den slog både jul och midsommar med hästlängder tyckte jag.
Nu har man tagit bort Annandagpingst och hela högtiden känns avhuggen och platt. Jag tycker verkligen att det är synd.
Vad tycker ni? Ska vi byta tillbaka igen?
Vi ger tillbaka nationaldagen och får vår annandagpingst igen!
 
Liljekonvalj
Den blomma som för mig är symbolen för pingsten är liljekonvaljen. Den påminner också om kärlek, förälskelse och sommarbröllop. Jag bara älskar den blomman och dess doft.
 
Kan ni tänka er … en kväll i veckan fick jag med mig både Stefan och min yngsta dotter ut i skogen på jakt efter den underbara lilla blomman.
 
 
Att få ut de båda tv-tittande soffpotatisarna gick förvånansvärt lätt. Fast jag lockade förstås med att bjuda på glass i hamnkiosken i Kivik, kanske var det som lockade mest.
 
 

 Jag hade en klar bild i huvudet var vi skulle kunna hitta dess härliga blommor.

Långt in i den skånska skogen for vi.
 
Det finns nog inget mysigare än att ge sig ut i naturen en stilla försommarkväll.
Även om mitt sällskap inte hade så stora förhoppningar om att få plocka blommor så följde de båda glatt med mig in i djupa skogen.
 
 
Stefan gav upp letandet efter bara några få minuter och Emmy roade sig med andra blommor.
De trodde såklart att jag var rent ute och cyklade och inte hade den minsta koll på läget  …
 
… för såklart stod de där, de underbara blommorna. Precis på samma ställe som då jag var en liten tös.
Ljuvliga, väldoftande.
Lycklig som ett barn, plockade jag mig en liten bukett. Lite då och då stack jag näsan djupt ner bland de vita små klockorna och andades. Det var som att fyllas med ren vällust.
 
 

.Att få sätta in en bukett liljekonvaljer i sitt hem, det måste platsa mer än väl i kategorin #växtkärlek.

Vardagslyx för mig när den är som bäst.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Din beslutsamhet är din
gåva.
Låt inte någon ta den
ifrån dig.
 
Hoppas just DU har härliga planer för dagen. Det behöver inte vara något storslaget, något dyrt eller något extravagant. Det behöver bara vara något litet som får just DIG att minnas den här dagen som lite extra bra. 
 
Ha en härlig fredag och kram.
Annika
 
 
 
 

En bukett liljekonvaljer Läs mer »

Årets morsdag och Tångdala Lönnkrog

Gomorron
Oj oj, vad dagarna rusar. Redan är det torsdag, snart helg och idag är vi inne i juni månad. Galet!
Förra helgen var det morsdag, och jag har inte hunnit med att visa bilderna från den där dagen som var lite mer min egen.
Vädret var helt perfekt. Varmt och soligt. Min dotter Amanda och hennes pojkvän Jimmy tittade hit med en solgul, glad solros och en ask choklad. Även Stefan snodde åt sig lite uppmärksamhet då han ju också fyllt år i dagarna.
Lilla Emmygullet hade även hon köpt en underbar rosa blombukett.
Såklart minns jag äldsta dotterns förtjusande blombukett, som hon fixat från Canada … visst minns ni
 
Älskade ungar, att vara ER mamma är det absolut bästa som finns i hela världen!! Det är den titel jag bär med mest stolthet av alla … hmmm …jag har kanske egentligen inte så många fler titlar när jag tänker efter …. men mamma till systrarna Henriksson, det är det absolut bästa man kan vara här i livet!
 
 

Stefan fick till sin stora förtjusning fler trevliga badleksaker.
Det lär bli en väldigt skojig sommar för maken min!
 
Morsdagen avslutade vi med att köra till Peter Öhman och äta pizza på hans Lönnkrog i Tångdala.
Att sitta där i Peters trädgård och äta hans ljuvliga vedugnsbakade pizzor är inte bara en smakupplevelse, det är så mycket mer.
Tack Peter för Österlens godaste pizzor.
 
Dagens citat:
”Min fru är så himla barnslig!
Varje gång jag sitter i badet
kommer hon in och sänker
mina plastbåtar.”
//kunde varit Stefan ….
 
Njut av dagen. Hitta på något bus. Skratta och lev.
Kram på er.
 
Annika
 
 
 

Årets morsdag och Tångdala Lönnkrog Läs mer »

Åbergs trädgård och en livboj åt Stefan.

Hej hej.
Redan är det onsdag och jag har ännu inte hunnit skriva om allt trevligt som vi haft för oss i helgen.
Vi har varit på Åbergs trädgård. Där är alltid så himla mysigt tycker jag.
Vårt ärende den här gången var att hitta ett par lämpliga krukor till våra änglatrumpeter.
 
Det är verkligen mysigt att strosa runt där på Åbergs och titta på alla underbara blommor.
Såklart passade vi på att ta oss en fika i deras härliga café. Laxbakelse och en kopp kaffe i skuggan under ett träd. Man kan inte ha det bättre!
 
 
Där är så mycket fint som man vill lägga i kundvagnen, men den här dagen fick det bara bli det som stod på inköpslistan minsann.
 
 
Jag hittade ett par krukor som kanske kommer att bli för små inom kort, fast då har jag nya planer för de där krukorna. Men ska inte blommor ha det lite trångt om ”fötterna”?
Även en svartöga åkte med hem, för vad kan väl passa bättre i den stora, tomma, kornblå krukan?
#växtkärlek
 
Så kom Emmy hit. Hon hade med sig en underbar present till Stefan från mina tre töser.
En livboj!
Ingenting kunde väl passat bättre åt honom, nu när han leker med sin krokodil dagarna i ända!
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Den stora kärleken
byggs av många små
kärleksfulla handlingar.
 
Ha en riktigt skön onsdag och tänk på de där små kärleksfulla handlingarna!! De kan liksom aldrig bli för många.
Kram på er
Annika
 
 
 
 

Åbergs trädgård och en livboj åt Stefan. Läs mer »

Babyboom i min trädgård.

Hej och gomorron.
Oj oj vad det piper, kvittrar  och hörs oväsen ifrån våra holkar i trädgården. Särskilt högljudda just nu är starens ungar som verkar synnerligen krävande för sina föräldrar. Rena kravallungarna tycker jag. Jag kan se hur de utschasade föräldrarna flyger i skytteltrafik. In och ut far de med insekter och mat till de gapande ungar.
 
Trots att det nog börjar krävas regn och vatten till växterna nu, så blommar det på ordentligt i mina rabatter.
Jag älskar att se de olika blommorna som kommer år från år. Varje gång tänker jag … javisst ja, jag hade en sådan sort också …
#växtkärlek
 
Våra fyrbenta familjemedlemmar tycker förstås att det är väldigt härligt med det torra och soliga vädret vi haft den gångna helgen.
 
 
Så måste jag ju berätta att vår näktergal äntligen hittade fram till oss. Kvällar och nätter sitter han nu och sjunger i snåren vid vår tomt. Någon bild har jag inte lyckats få av honom, men det gör inget, jag njuter för fullt av sången han bjuder oss på.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Verkligt vackra människor
är sällsynta. Du känner inte
igen dem på deras ansikten,
utan på deras själar.
 
Jag hoppas att ni också får chans att lyssna på någon näktergal i år. Stanna då upp och blunda en liten, liten stund. Det är de vackraste toner man någonsin kommer att få höra. tycker jag.
 
Tack för att ni kikade in hos mig idag. Nu önskar jag er en härlig tisdag.
Kram Annika
 
 

Babyboom i min trädgård. Läs mer »

En man i sina bästa år.

Hej på er.
Vi har haft en födelsedagsgris här i familjen, som ni nog vet.
Min man Stefan, som nu är sina bästa år.
Hans dag kom att bli en strålande solskensdag.
 
 
Dagen började med skönsång och gratulationer. Det var jag och våra hundar som stod för uppvaktningen. Att hitta på presenter till Stefan är inte det lättaste. Jag valde att söka den bästa presenten på barnavdelningen. Med åren har jag upptäckt att de flesta karlar är barnsligt förtjusta i just leksaker och Stefan är inget undantag. 
En uppblåsbar krokodil som han kunde ha i sin pool, det tyckte jag passade honom utmärkt.
En gräddtårta hade jag också svängt ihop, dagen till ära.
 
När grisen var ordentligt grattad tog jag hundarna med ut i skogen. En tidig morgonrunda som gav mig lite skön avkoppling och energi för dagen.
 
 
Resten av dagen hade vi det skönt och mysigt i vår trädgård. Min syster, min faster och min svärmor kom och gratulerade. Vi åt tårta, drack kaffe och hade en riktigt härlig dag.
Tack till er som kom, trots att åldern är synnerligen ojämn!
 
 
Stefan tog sig ett dopp i poolen med lilla Lykke. Krokodilen hade han noggrannt gömt undan, ifall det skulle komma några barn … Krokodilen ville han tydligen ha alldeles för sig själv!
 
Så Stefan. Ett stort, varmt grattis på din dag. Hoppas du njöt till fullo.
Att förstå sin ålder är att förstå dess glädje.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Lev inte ett liv baserat på
utseende; det förändras alltid.
Lev inte ett liv baserat på lögner;
de avslöjas alltid i slutändan.
Lev aldrig för någon annan
än dig själv.
 
Idag är det måndag igen och vardagslivet rullar på.
Jag önskar er alla en skön vecka.
Kram på er.
Annika i  mormors hatt.
 
 
 
 

En man i sina bästa år. Läs mer »

En blomma till min mamma.

Hej och gomorron.
 
Först vill jag säga:
Grattis alla underbara mammor, det är Er dag idag.
 
Själv passade jag på att sätta en blomma på min egen mammas grav när jag var i Brösarp på fotvård i veckan.
Kram på dig mamma Ingrid och grattis på morsdag ♥
 
 
Just nu är det så väldigt vackert här på Österlen.
Rapsen står i full blom och man får nypa sig i armen för att inse att det faktiskt är på riktigt.
Små söta gårdar som ligger inbäddade i knallgula fält.
 
När jag och Stefan var i Kivik i ett annat ärende, så passade vi på att stanna och kika efter ifall de stora rhododendron börjat blomma ännu. De vid Esperöds Arboretet. Kanske minns ni att vi var där för en tid sedan ….
Om det kan ni läsa  här.
De är nästan helt utslagna nu, och har ni vägarna förbi Kivik så stanna till och ta en titt.
Mina bilder är tagna mitt på dagen och gör inte verkligheten någon rättvisa.
 
På hemvägen stannade vi till hos min lilla svärmor Karin. Hon satt ute och solade nästippen på sin bänk.
Grattis till dig också svärmor Karin ♥
 
Dagens tänkvärda:
I slutet av dagen kommer
du inte komma ihåg den
vackraste personen du mött,
men du kommer att minnas
den person som fick dig att
känna dig mest sedd och
bekräftad.
 
Idag är det mors dag och jag ska försöka att verkligen se och bekräfta mina nära och kära lite extra mycket idag. Det får bli mitt morsdags-löfte  den här söndagen.
Jag hoppas ni alla får en skön söndag och en fin mors dag.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 

En blomma till min mamma. Läs mer »

Hundkex och överblommade maskrosor.

Hejsan.
Det är min tid nu! Den där tiden på året då jag alltid mår som bäst. När skolavslutningarna står för dörren och allting är så spirande och förväntansfullt. Den tid då man inte ens kan höra psalmen ”den blomstertid nu kommer” utan att blir fuktig i ögonvrån. Inte minns jag att den gamla slagdängan skapade så mycket känslor när jag själv gick i skolan….
Det är när maskrosorna står som mjuka dunbollar, fulla av frö som väntar på att en vindpust ska föra dem till nya platser. När hundkexen frodas i vägkanterna. Det är då jag är som mest sprudlande av liv.
Ja,det känns verkligen som om det är min tid nu … slutet av maj och början av juni. Kanske känner vi så allihopa. Ni också … för visst är det ljuvligt nu!
 
I veckan har jag kämpat på med att förbereda inför vårt bokslut. Nya pärmar har jag införskaffat och en massa gamla papper har arkiverats. Ordning och reda måste det vara på ett kontor. Det gillar jag. 
Allt flöt på ända tills det kom upp ett felmeddelande på skrivaren. Inte ett endaste litet pappersark till ville den skriva ut, fast jag tror att det varit fullt möjligt, skrivarusling!!  
Det är vid sådana tillfälle jag liksom exploderar i vredesutbrott. Jag säger fula ord, höjer min röstvolym och säger upp mig från min tjänst. Jag hatar allt tekniskt som har med IT att göra. Nåväl, jag lyckades återigen fixa problemet på egen hand och kände mig trots allt lite malligt stolt.
Kanske minns ni förra gången skrivaren krånglade … det kan man läsa om här
 
 
 
 Både jag och Stefan tycker att det är synnerligen tråkigt att olja tralldäck.
Egentligen älskar jag när det är obehandlat och blir sådär silvergrått och vindpinat. Jag vill helst inte ha det oljat överhuvudtaget. Men för att undvika att det blir sprickor och torra stickor som fastnar i fötterna när man tassar runt, så måste man göra något med det. I år har vi valt ett alternativ som ska hålla i tio år. Dyrt som pocker.
Hur bra det egentligen är, det får framtiden utvisa.
 
Dagens tänkvärda ord:
Saker och ting brukar alltid
ordna sig om man alltid
gör det bästa av hur
saker och ting brukar
ordna sig.
 
 
 Ha nu en riktigt härlig lördag.
Själv ska jag kanske ge mig ut och leta efter liljekonvaljer i skogen. Det är en av mina favoriter. Den doften slår allt. Det var bra länge sedan jag plockade nårra blommor … så jag sticker väl iväg och gör det nu.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 

Hundkex och överblommade maskrosor. Läs mer »

Rulla till toppen