Hemma hos mig.

En vit jul på Österlen

Hejsan.

Så fick vi äntligen en vit jul i Gyllebo . Jag bara älskar det!

Med några bilder från en tidig lillejulafton vill jag bara kika in här på bloggen och önska Er alla en härlig fortsättningen på julen.

Jag ska ägna min dag åt lite återhämtning i mitt eget sällskap. Kanske njuta av en härlig tur i skogen, jag och hundarna.

Inne i vårt hus ståtar årets vackra julgran. Såklart en Österlengran från Jeppssons i Stiby. Lika vacker som alltid.

Livet är allt bra mysigt.

Dagens citat:

Nu har jag ställt in min våg i garderoben och där kan den stanna tills den har sagt förlåt.

Kanske är det fler än jag som känner sig lite spända om magen så här i juletid. Fast det där brukar balansera upp sig igen när vardagen kommer tycker jag. Som äkta skånetös njuter jag av all traditionell julmat som bjuds dessa dagar. Ja nästan allt tycker jag om – utom griljerade ”grisafyddårr”, eller grisatassar som en del kallar den här delikatessen.

Ha det fint och kram Annika

 

 

Dela gärna

En vit jul på Österlen Läs mer »

Min lille gran.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Ikväll eller i morgon är det dags för oss att sätta in granen i stugan. Jag älskar att hålla fast vid den traditionen. Att spara det där mysiga till sist.

Att få känna alla juldofterna blanda sig med varandra. Den färska granen, skinkan som står i ugnen och lite rök från kaminen. Då är det jul på riktigt för mig.

Kanske förbereder jag juldukningen också, så hinner jag själv med min traditionella jullöpning runt sjön på julaftons morgon. Det bästa som finns.

Sen är det liksom bara att hugga in på allt gott som julbordet bjuder på.

Kvällens citat:

Livet kan bara begrundas bakåt men måste levas framåt.

Tips: Underbara träningskläder hittar man på Stronger. Jag skulle gärna sprungit mitt varv runt sjön i det HÄR snygga setet som förövrigt kallas för Aruba som ju också är en fantastisk liten ö i Karibien. Eller det HÄR, med namnet Vietnam, vilket också är en plats där min gullige systerson just nu reser runt och samlar upplevelser för livet. (Ha en underbar resa fine Johan.)

Ha en fin kväll och kram.

Annika

Dela gärna

Min lille gran. Läs mer »

Nyårsmaten

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej på er alla.

Det har inte ens hunnit bli jul ännu och ändå sneglar jag på nyårsmenyn.

Jag är väldigt förtjust i skaldjur, fisk och havets alla läckerheter. Ja, det kommer nog att bli lite skaldjur på min nyårsmeny i år.

Men nej, nu är det först julmiddagen som gäller, och hos mig vankas det lite mer vegetariskt på julbordet i år.

Kvällens citat:

En god uppfostran är inte att inte spilla sås på duken, utan att inte märka när någon annan gör det.

Tips: För en vacker nyårsdukning hittade jag en champagnekylare HÄR, eller vackert skaldjurset HÄR. Själv hade jag gärna skålat in nya året med det HÄR glasen, istället för sådana där smala höga som man knappt får ner munnen i ni vet. Erbjudandet gäller till julafton.

Ha det fint och kram från mig.

Annika

 

Dela gärna

Nyårsmaten Läs mer »

Den viktiga misteln.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Hur har ni det? Hos mig har det hänt lite oförberedda saker som gjort att jag fått stuva om lite i schemat och i min sista arbetsvecka innan julefriden kan infinna sig. Men sådär är det vet ni, saker händer och annat får tas om hand. Men en sak har jag hunnit med. Den viktiga misteln.

Misteln hänger där på sin vanliga plats. För hur det än är så är ändå kärlek och gemenskap det viktigaste på hela julen. För mig har misteln alltid varit symbolen för just det!

-aaa va du e glytted, fnyser Sefan, när jag står där och plutar med munnen. Fast han linkar ändå fram och ger mig en glödande kyss. Så glyttigare än så, det är jag nog inte.

Kvällens citat:

När Tomten frågar ”finns här några snälla barn”?, svarar jag alltid ”jaaa” … tänk han fattar aldrig att jag varken är ett barn eller särskilt snäll. Lättlurad.

Tips: när man ska stå där och tindra med ögonen under misteln så är det förträffligt med en bra mascara. I alla år har jag använt den HÄR. 38 graders mascaran. Den sitter där den ska och det blir så bra resultat tycker jag. Av naturen har jag fått ganska långa ögonfransar. Att mina ögondroppar mot starr även har ”kraftig hårväxt” som sin biverkan, det kan jag bara tacka och ta emot för. Inget ont som inte har något gott med sig. Nåväl, fler skönhetsprodukter hittar ni HÄR.

Kram Annika

 

Dela gärna

Den viktiga misteln. Läs mer »

Om en vecka kommer tomten

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Om precis en vecka kommer tomten. Nu vet jag förstås inte om han hinner kommer hit till vårt hus i år. Sådant där det kan man aldrig vara helt säker på.

Men jag är helt säker på att vi kommer att få en härlig julafton även utan Tomte, för i huset finns så många små tomtenissar ändå.

Kvällens citat:

Det är klart att jag inte tror på tomten, men jag gillar att han kommer med julklappar.

Hos PARTYKUNGEN hinner man ännu beställa galna, knasiga julutstyrslar. Jag har mina kläder klara, så nu kikar jag lite på nyårsblåsan. Kanske en sådan HÄR eller varför inte som TINA TURNER. Den HÄR blir det om Stefan får välja.

Ha en fin kväll och kram från mig.

Annika

 

Dela gärna

Om en vecka kommer tomten Läs mer »

Klappjakten.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Jag hoppas ni har det bra med er klappjakt. Jag har väl hamnat något på efterkälke kan man kanske säga. Igen! Så nu är det som det alltid brukar vara. Det mesta är kvar att fixa för min del.

Fast det gör inte så särskilt mycket. Jag tycker att det viktigaste är att ha en plan. Att veta vad man ska köpa. Själv inhandlande är sedan inte så värst jobbigt. Det är att klura ut vad var och en kan tänkas bli glad för, det är det som är det svåra tycker jag.

Men nu har jag nog ganska bra koll på vad jag ska köpa.

Fast till USA skickar jag då inte fler paket. De där lyxtrosorna jag sände iväg i höstas har ju ännu inte dykt upp, så det får bli en klapp på annat vis.

Men om det hade funkat då hade jag med all säkerhet fyndat lite mjuka klappar på TWILFIT eller på SWISS CLINIC. Fast mest gillar jag såklart att gynna handlarna på ÖSTERLEN.

Kvällens citat:

Om julen inte finns i ditt hjärta kommer du inte heller att finna den under granen.

Ha en härlig kväll och kram.

Annika

 

Dela gärna

Klappjakten. Läs mer »

Hejdlöst förälskad – i en kruka.

Hejsan

I några år har jag kikat runt efter ett par blomkrukor till mitt köksfönster. Krukor som skulle vara julinspirerade, men ändå lite mer än bara enkla röda.

Jag har surfat runt på nätet, men ingenting har riktigt fallit mig i smaken…

…förrän jag plötsligt fick syn på den underbaraste julkruka man kan tänka sig.

Tänk, här hade jag letat runt på internet, och så fanns det jag letade efter här på hemmaplan.  På Österlen. Ja, det var ju nästan som när Pippi Långstrump gav sig ut för att letade efter en ”spunk” en hel dag… ”Österlen är fan bäst”!

Det var i den underbara lilla affären ”Apotekarns” som man numera hittar uppe vid Svabesholm i Svinaberga som mina krukor fanns.

Jag kan verkligen rekommendera ett besök där i den ljuvliga affären. Där finns en massa saker som man inte har en aning om att man behöver. Men ett besök där slutar alltid med att man bär med sig en liten kass ut.

Nu verkar det dock som om den gulliga julkruka med så mycket nostalgi redan är slut, men där finns såklart en massa annat fint.

Dagens citat:

Det bästa som finns;

  • nytvättade lakan
  • sovmorgon
  • han/hon skriver först
  • att somna till regnet
  • köpa något man länge velat ha
  • skratta så det gör ont.

Ha en fin dag och kram.

Annika

Dela gärna

Hejdlöst förälskad – i en kruka. Läs mer »

Det är inte lönt att stressa.

för det blir jul i alla fall!

Hejsan.

Jösses så fort tiden springer. Om bara två veckor är det den stora uppesittarkvällen, den där kvällen då det mesta ska vara klart inför julen. Då när skinkan ska stå i ugnen medan vi som bäst klär vår julgran här inne. Den där underbara kvällen som jag njuter mer och mer av för varje år tror jag.

Ja, jag njuter för fulla muggar, för jag har lärt mig att bara välja ut de bästa bitarna av julen och njuta till hundra procent.

Julstädningen kommer numera långt ner på den där ”att-göra-listan”. Man kan helt enkelt bara lyfta lite på ena mattkanten och sopa in lite grus där, sedan så kör man den stora vårstädningen istället. Kanske har jag mer överseende med lite grus på golven nu sedan jag börjat använda inneskor för att inte få hälsporre. Ja, det finns då inget ont som inte har något gott med sig.

Kvällens citat:

Fokusera din uppmärksamhet på nuet och berätta sedan för mig vilka problem du har i det ögonblicket.

Tips: Och har ni julklappar kvar att köpa till någon, så kan jag tipsa om lite smycke som i alla fall jag själv blivit glad för. Örhänge som DESSA, eller armband som det HÄR. Fler Thomas Sabo smycke hittar ni HÄR

 

Ha en fin kväll och kram

Annika

 

 

Dela gärna

Det är inte lönt att stressa. Läs mer »

Alltid ett val.

Hejsan.

Jag tycker att man själv alltid har ett val. Ett val i hur man väljer att tolka livet.

Antingen kan jag sätta mig ner och gråta över livets orättvisor. Jag kan välja att sura över att ingen av mina egna barn hade möjlighet att komma och fira min födelsedag det här året. Eller så kan jag istället välja att tänka på dagen då de oanmälda bullrade in genom min dörr här hemma i Gyllebo.

Jag väljer att vara bli jublande glad över den där lördagsmorgonen då ett helt glatt gäng kom hit med en påse färska bullar från Norrmans bageri.

Jag väljer att glädjas över den underbart härliga morgonen, då jag fick rota djupt i kylskåpet för att få ihop till en lyxig frukost. Fast det förstås, det behövs inte så mycket mer än smör när man har nybakta bullar på frukostbordet. Att få ett helt litet älskat gäng på en spontanfrukost det är ta mig tusan mera värt än ett kaffekalas för en femtiotreåring.

Vad jag kunde bedöma så var det mer än jag som blev himlastormande glad den där morgonen. Tre hundar fick också lite extra lyster i sina mörka ögon.

Kvällens citat:

Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser.

Och det är ju så mycket roligare att tolka saker till något positivt så långt det är möjligt.

Tips: På julafton kommer ungarna hit igen, och då ska vi ha en tävling om den ”bäst klädda” för dagen.  Jag har inte riktigt tänkt ut vad jag ska ha, men den HÄR hade varit fin tycker jag, även om Stefan nog gillat den HÄR  bättre. Pssst, den HÄR har jag beställt åt Stefan…

Ha det fint och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Alltid ett val. Läs mer »

Tar ut allt vad jag kan i förskott

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Med åren har jag ändrat min inställning till vissa saker ganska så mycket.

En av de sakerna är att inte alltid spara det bästa till sist. Nej, nu njuter jag ofta av saker som jag älskar även om det inte är helg, även om det inte är renstädat eller helt korrekt enligt almanackan.

Det måste väl vara det man kallar ”att fånga dagen”.

Jag njuter av julens alla blommor under hela adventstiden.

Ibland tänder jag fyr på alla fyra ljusen, även om vi inte ens kommit till den andra advent. Japp, precis så busig är jag!

Min tid här på jorden är inte obegränsad, så det gäller ta mig tusan att passa på att njuta.

Kvällens citat:

Allt kan förändras på ett ögonblick. Förlåt ofta, älska med hela ditt hjärta och ta ingen för given. Du vet aldrig vad morgondagen bär med sig.

Tips: känner ni någon med ostyrigt hår som mitt, så kanske den HÄR kan vara en bra julklapp. En liten HYLLA för småsaker eller GRATÄNGFORMAR för julens Janssons Frestelse.

Ha det fin och kram

Annika

Dela gärna

Tar ut allt vad jag kan i förskott Läs mer »

Rulla till toppen