Boktips

Höstdimma och läsvärt boktips.

Hej

I förra veckan när jag gick ut i skogen så låg en vacker, grå dimma mellan de svarta stammarna i skogen.

Temperaturen låg gissningsvis på runt 15 grader i vattnet och det började kännas sådär uppfriskande och härligt som det gör när den kallare årstiden smyger sig på.

På sjön tuffade en ensam fiskare fram i sin lilla båt.

Ännu var det alldeles grönt i skogen. Det var nästan bara kastanjerna vid slottet som klätt sig i höstskrud. Men nu när oktober är här, så  kommer skogen sakta att skifta färg och det är alltid lika spännande att se hur pass färgsprakande det kommer att bli.

I förra veckan så var vi på Malmö opera och njöt av musikalen Joyride. Jag tyckte att den var superbra, jag älskar ju verkligen den där Roxettemusiken.

Innan föreställningen tog vi lite dricka och tilltugg.

Boktips

Jag måste tipsa om den senaste boken som jag lyssnat på. ”Roskoden” av Kate Quinn. Det är en historisk roman  som utspelar sig under andra världskriget och efterkrigstiden. Man får följa tre kvinnor som arbetar på Bletchley Park med att avkryptera och bryta koder. Mycket av innehållet i boken är inspirerat av verkliga händelser och personer. Jag kan verkligen rekommendera den här boken! Tips, tips alltså.

Dagens citat:

Frid uppstår när du accepterar livet som det är, istället för att sträva efter hur det borde vara.

Ha en fin fredag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Höstdimma och läsvärt boktips. Läs mer »

Så var den då här, sommarens sista dag.

Hej hej

Det var för drygt en vecka sedan som det var dags för sommarens sista dag. Efter veckor med tropisk värme och rena högsommarkänslan, så såg jag på väderprognosen att vi med all säkerhet hade kommit fram till den sista riktigt varma dagen för den här gången.

Jag bestämde mig direkt, den här dagen skulle jag njuta av till fullo.

Jag packade med mig lite frukt och en stor flaska vatten och körde ner till Klammersbäck. Stranden låg så gott som helt öde. Några människor såg jag passera, men för det mesta var det ganska folktomt runt omkring.

Ute på havet slet ålafiskarna med sina garn. Vattnet var så varmt och skönt och jag badade flera gånger i de skummande vågorna den här dagen.

I öronen hade jag en ljudbok som gjorde att timmarna bara flög förbi. Bättre än så här kan man nog inte njuta av sommarens sista dag.

Kanske och förhoppningsvis så får vi fler fina dagar, men då kommer det onekligen att vara höst, och det är inte fy skam det heller! För visst kan vi väl önska oss lite brittsommar  i början av oktober.

Boktips

Boken jag lyssnade på när jag låg på stranden var ”Med bergens andetag” av Therese Widenfjord. Det är en roman som utspelar sig i de vilda Appalacherna. Det handlar om en äldre kvinna, vars vägar korsas med en ung fotografs och båda deras liv förändras. Läsvärd.

 

Dagens citat:

Livet handlar inte om milstolpar, utan om ögonblick.

Ha en riktigt fin tisdag.

Kram Annika

 

Dela gärna

Så var den då här, sommarens sista dag. Läs mer »

Härliga septemberbad

Hej hej

Vilken sommar vi hade hela förra veckan. Det var helt otroligt.

Egentligen skulle jag behövt att jaga dammråttor i hela huset efter min helg i Stockholm, men jag ändrade planerna och såg till att ta vara på vädret istället.

Dammråttorna fick tryggt fortsätta sina liv här hemma i skrymslen och vrår, för istället åkte jag och Stefan till stranden och njöt av salta bad och soldyrkan.

På Österlen hade det blivit mycket färre människor nu sedan skolorna börjat och många turister åkt hem. På stranden var det ganska glest mellan handdukarna. .

Vi njöt av både solen och härliga bad i skummande vågor. Det ”blåste östan”, så det betydde att vattnet blev en aning varmare, vågorna högre och undervattensströmmarna farligt förrädiska. ”Inte för långt ut” kunde jag för mitt inre höra min mamma Ingrids förmanade röst. När jag reste mig upp för mitt första bad den här eftermiddagen, sa Stefan ”du behöver ju ente gå forr långt ud”…. ja, det här med de farliga strömmarna är ju något vi fått itutat oss med bröstmjölken, tror jag.

På hemvägen stannade vi i kiosken och köpte en stor kulglass med de smaker som fanns kvar efter den gångna sommarens turistinvasion.

Boktips

Jag har lyssnat på en gripande och annorlunda bok. Den heter ”Ett litet liv” av Hanya Yanagihara. Boken var väldigt speciell måste jag säga, så känslosam och djup. Den handlar om fyra vänner som man får följa genom livet i flera decennier.

Jag hade lite svårt att komma in i boken i början, men sedan kunde jag inte släppa den. Boken är ganska lång, 732 sidor eller 35 timmar att lyssna som ljudbok. Men den var värd att läsa, då den berörde. Men som sagt,  en väldigt speciell bok.

Dagens citat:

Livet har, liksom en bok, flera dåliga kapitel. Men ett dåligt kapitel betyder inte att boken är slut.

Ha det gott, och en extra härlig dag önskar jag min lillasyster som fyller år just i dag. Grattis till henne, ses senare ♥

Kram Annika

Dela gärna

Härliga septemberbad Läs mer »

En tur på den Blå Leden.

Hej hej

Den där morgonen då jag och min vän mötte dagen uppe på Brösarps backar, så passade vi också på att vandra lite på en av Brösarps många fina leder.

Efter att ha varit nere vid bilen, som stod parkerad vid Glimmebodagården, så valde vi att vandra på den vackra leden som jag tror kallas för ”Den Blå Leden”.

De första varma solstrålarna gav naturen ett otrolig vackert ljus, och i det höga fuktiga gräset kunde vi tydligt se vilket otroligt arbete spindlarna gjort under den gångna nattens arbetsskift.

Solen värmde oss mer och mer, och flera gånger fick vi stanna för att lätta på klädseln.

Efter ungefär halva rundan så mötte vi ett nytt gäng hästar. Även de var så vackra där det stillsamt gick och åt av det saftiga morgongräset.

Om jag i mitt nästa liv skulle råka födas som häst, så är min önskan att då få bli en av dessa ”Brösarps-backar-hästar”, för bättre liv än så tror jag inte är möjligt att få om man är en häst.

Med bästa sällskapet, så gick tiden allt för fort. Vips var vi tillbaka där vi startade vår runda. Trots att vi ätit en halv hotellfrukost, så började vi bli smått hungriga igen. Vi hade fler planer för dagen, så vi sa hejdå till hästarna och for vidare på andra äventyr.

Boktips

Så måste jag tipsa om en bok som jag lyssnat på. Den heter ”Min vän Björn” av Navid Modiri. Boken handlar om den mest fantastiska personen man kan tänka sig, nämligen Björn Natthiko Lindeblad (mannen som gav upp ett framgångsrikt liv och blev skogsmunk i Thailand i 16-17 år). Den här boken är skriven av en vän till honom och handlar om deras fina och varma vänskap. Jag gillade den verkligen.

När jag nu skriver om den här boken, så kan jag inte låta bli att rekommendera Björns egen bok. Den heter ”Jag kan ha fel”, och är en av de mest underbara böcker jag läst. Björn besatt så mycket klokhet och värme som han förmedlar i den här vackra boken.  Tyvärr drabbades Björn Natthiko ju av ALS, och valde till slut att avsluta sitt liv på egen hand.

Dagens citat:

Ingenting varar, allting är förgängligt.

~Björn Natthiko Lindeblad~

Så önskar jag alla en härlig tisdag.

Annika

Dela gärna

En tur på den Blå Leden. Läs mer »

Sommar och sol.

Hej hej

Oj oj, vilken fantastisk sommar vi haft det här året. Alldeles precis lagom måste jag nog tycka. Visserligen var det några veckor i Juli som var både blåsiga och regniga, men på det stora hela har det varit helt perfekt.

I förra veckan fick vi återigen riktigt varmt och härligt sommarväder. Emmy var hemma i Gyllebo, så då passade vi på att åka ut en runda med båten.

Stefan hade fiskespöet med sig, medan jag och Emmy tog svalkande dopp ifrån båten.

På havet gick det ”gamla vågor”, och den lilla båten guppade både hit och dit. Även om Stefan köpt en särskild liten badstege så gällde det att hålla tungan rätt i mun då vi klättrade upp från vattnet. Jag skrattade så mycket att både armar och ben blev alldeles svaga, men det var så himla skönt att bada, och upp kom jag ju tillsist.

Jag tror att om man får rejält med sol och bad under sommaren, så är man bättre rustad för kylan, mörkret och vintern då den tiden kommer.

Boktips

Av min ena dotter fick jag ett tips på en bok, en ganska sorlig biografi, men ändå vacker och läsvärd. Den heter ”Kräftans Tid” av Allissandra Nylin. Den vittnar om, att trots att man kanske både är ung och stark, så kan sjukdomen slå till.

Dagens citat:

Släpp taget om det förgångna så att det inte hindrar dig från att se vad som finns framför dina ögon.

Vädret har slagit om lite grann nu, men ännu är det både varmt och skönt. En och annan regnskur gör bara gott för blommorna.

Ha det fint.

Annika

Dela gärna

Sommar och sol. Läs mer »

Sommarnostalgi.

Hejsan.

Förra helgen gick i nostalgins tecken för oss. Först ut var en härlig kväll i Christinehof.

Jag och Stefan körde till Verkasjön, där vi parkerade och tog hundarna med på en kvällspromenad.

Från sjön tog vi den lilla stigen ner mot Verkeån och den söta lilla bron, Rännebron, som är funnits där så länge jag kan minnas.

Stefan, som simtränat hela sommaren, hängde raskt med. Hundarna var ivriga och flåsiga – här hade de inte varit på väldigt länge (för lilla Penny var det kanske rent av första gången)

Så var vi framme i Alunbruket, den där platsen som alltid gör att jag får en alldeles särskild känsla i hjärtat. Här finns så många minnen. Varenda liten plats här rymmer massor av sådan minne från alla de gånger här varit fest och dans.

Även om här inte längre får vara fester eller tillställningar, så kändes det fint att platsen numera hålls iordning och gräset klipps här. Det är nästan som om allting bara sover en stund, och att man när som helst kan spela upp till dans igen.

Vi gick bort och tittade där det en gång varit som en djup grotta in i skifferbacken. Den där gången kallades för pysslingahålet och det sas vara en gång som gick rakt igenom kullen. Numera har pysslingahålet rasat ihop, och man får nog tycka att det är tur att raset inte skedde då vi ungar sprang där och lekte på 70-talet.

Förra helgen fortsatte i nostalgins tecken, då vi passade på att gå på bio en kväll då det ändå regnade. Vi såg filmen ”Sommartider”, som jag varmt kan rekommendera. Den var så himla bra!

Boktips

Efter den filmen blev jag så sugen på att  lyssna på boken om Gyllene Tider. Boken är i två delar och heter ”Gyllene Tider – En sista refräng”. Här får man läsa om alla de där låtarna som vi lyssnade på då jag var ung, och det känns som om det bara ”var för en stund sedan”. Ja, jisses som tiden flyger.

Dagens citat:

Alla tårar är inte ledsna, och alla leende är inte glada.

Fast man kan välja att bara surfa på de glada minnena.

Ha det härligt

Kram Annika

Dela gärna

Sommarnostalgi. Läs mer »

Mörkret smyger sig tillbaka.

Hejsan.

Varje år är det likadant, jag älskar när sensommaren kommer och mörkret sakta kryper på igen.

På våren brukar jag mest känna mig svag, trött och blek. Ljuset bländar och sticker då starkt i ögonen och jag känner mig mest som en nymornad sengångare, eller ungefär som en gammal tvättbjörn som kommer ut ur sitt idé. Men nu när hösten nalkas, då känns det som om alla batterier är fulladdade, skinnet är brunbränt och härdat och vårens ”gamla björn” har med ens blivit både yngre och starkare.

Rönnbär

Vårt rönnbärsträd är smockfullt med bär i år. Stefan ville såga ner det lilla trädet som står framför vedskjulet. Han säger att det är ”väldigt mycket i vägen”, men jag älskar det där lilla trädet och vill prompt ha det kvar. Än står det där …

En och annan tidig morgon vid bryggan har jag unnat mig den senaste tiden. Det är så mycket lättare att stiga upp i gryningen, nu när den kommer lite senare också. Mitt i sommaren så har man ju nästan inte hunnit lägga sig förrän det är dags för solen att stiga upp.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som jag verkligen gillade. Den heter ”Där bergen sjunger” av Nguyên Phan Quê Mai. Det är en roman om en flicka och hennes mormor, deras komplicerad liv, krigets fasor och Vietnams turbulenta historia.

Dagens citat:

Någon du är bekant med förvandlas till en riktigt fin vän, exakt i det ögonblick då han försvarar dig i din frånvaro.

Ha en fin dag och för alla er som idag börjar jobba efter semestern så önskar jag en extra fin start på veckan.

Kram Annika

Dela gärna

Mörkret smyger sig tillbaka. Läs mer »

Skepp o´hoj

Hej hej

Vi människor är nog lite som zebran – dvs ränderna går aldrig ur oss. Och för min man Stefan, så betyder det förmodligen att han alltid kommer att ha havet i blodet. Det är kanske inte så konstigt med sjömän i sin släkt och en pappa och bror som varit ”ålafiskare”.

Nåväl, här står vi nu och har plötsligt blivit med båt.

Jag som mer har mina rötter i skogen och fötterna på jorden, förstår mig inte så mycket på det här med båtar, men jag har förstått att den båten vi köpt är något mellanting mellan fritidsbåt och fiskebåt.

Den senaste tiden har vi gjort lite provturer längs kusten, jag och Stefan. Extra härligt har det varit då vi ju haft tropiska dagar här på Österlen. Varma dagar med tryckande värme. Då har vi sluppit trängseln på stranden och istället kunnat åka ut en bit på havet och ta svalkande dopp ifrån båten.

En av våra tre små hundar har också fått prova på båtlivet. Lilla Molly, som är den som aldrig blir åksjuk, har fått prova på en åktur på böljan den blå. Med sin lilla gulliga flytväst på sig, så gick det hela super bra. Molly fann sig väl tillrätta, trots att det gungade en del den där dagen. Hon krafsade och bäddade inne på en av kojplatserna och såg ut att tycka att det hela var riktigt kul. Vi får se hur det går för resten av hundgänget när de ska ut på ”övningstur”.

Här hemma i trädgården fortsätter min dahliaodling att slå alla tidigare rekord. Häpet konstaterar jag att de växer sig allt större och kraftigare för varje dag, och blommorna blir bara fler och fler.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som heter ”Jag lämnar ekorrhjulet” av Åsa Axelsson. Det är en bok om att lämna arbetslivet och ändra sitt levnadssätt istället. Boken är ganska intressant och skapar nya tankar om vad som är viktigt och vad som kanske inte är det. Även om man kanske inte vill leva som i boken, så kan man inspireras av en del saker och kanske ta efter några av godbitarna.

Jag har även lyssnat på en bok som heter ”Jag är Gud” av Malin Karim. Boken är en humoristisk berättelse om ett feministiskt korståg. Om när en snäll och undergiven hustru går in i väggen och bestämmer sig för att göra revolt och begå alla sju dödssynderna innan hon sedan tänker ta livet av sig.

Dagens citat:

Livet är en stor omålad duk där du kan -och ska- kludda av hjärtans lust.

Ha en härlig söndag.

Kram Annika

 

Dela gärna

Skepp o´hoj Läs mer »

Sommarbus och boktips.

Hejsan.

Sommaren är en hektisk tid, och det märks inte minst på umgänget med mina små barnbarnen. Under de senaste två månaderna så har vi inte träffats så väldigt mycket.  De har fullt upp, och själv har jag ju jobbat de flesta dagarna. Men för en vecka sedan tittade Amanda och pojkarna hit ut till Gyllebo några timmar. Vår trädgård fylldes då med sommarbus, bad och glada skratt.

Med sig hade de en stor bastant drake som skulle bo i vår pool. Den verkade finna sig väl tillrätta, och som tur är så kräver den inte så mycket skötsel, inte mer än lite påfyllning av luft då och då.

Nog har vi haft några härliga sommarveckor den senaste tiden. Lite regndagar ibland, men det är ju ändå ganska bra, så blommorna får sitt.

Boktips

Att passa på att lyssna på böcker när det är regniga dagar är en utmärkt sysselsättning. Jag har hunnit med två nya böcker. Först ut är en bok som heter ”Under magnoliaträden” av T.I. Lowe. En läsvärd bok som handlar om en flicka som blir moderlös i tidiga år och som då får ta hand om sina småsyskon och samtidigt dölja sin faderns psykiska ohälsa.

Den andra boken jag lyssnat på är ”Berlinerpopplarna” av Anne B Ragde. Den handlar om när tre bröder samlas runt sin mors dödsbädd. En bok om komplicerade familjerelationer, oväntade hemligheter och försoningar.

Dagens citat:

Ju bättre vi klarar av att leva med vår otillräcklighet desto bättre kan vi räcka till.

Ha en härlig torsdag.

Kram Annika

Dela gärna

Sommarbus och boktips. Läs mer »

Bästa starten.

Hejsan.

Att börja dagen på bryggan, det är alltid bästa starten för mig. Fast såhär vid midsommartid så måste man ställa klockan på ringning riktigt tidigt, ifall man ska hinna se solen gå upp. Ja, faktiskt okristligt tidigt.

Det blir därför inte så ofta som jag hinner ner i gryningen, för någon gång måste man hinna sova också. Men i tisdags ställde jag klockan och tog mig ur sängen, trots att det var beckmörkt ute. Det var bara den blommande brudspirean som lyste vitt utanför fönstret. (visst är det vackert med vita blommor när det är dunkelt ljus)

I hagen låg en trolsk dimma vackert över ängen. Allting var helt stilla, men skogens alla fåglar höll en högljudd konsert så det ekade över sjön när jag kom dit ner.

Alla de silvriga kanoterna låg tätt ihop i en skogsglänta och vid bryggan guppade båten som fiskeföreningen lånat ut till scouterna. I luften kunde jag ana en svag doft av en brinnande eld. Förmodligen var det frukosten som någon börjat på uppe vid lägerplatsen.

Trots allt det vackra och fridfulla här, så har det smugit sig på en liten oroskänsla i min kropp…

Det var i början av veckan som en kvinna sprang sin motionsrunda här och då blev jagad och förföljd av två drogpåverkade män. Som tur var fanns det scoutledare här vid bryggan, och de blev hennes räddning. De hjälpte till att ringa 112, men såklart försvann förövarna innan polisen kom hit…

Jag blir så fruktansvärt arg när jag tänker på att man ska behöva vara rädd för att ge sig ut ensam, men jag vägrar låta skrämma mig! Och jag vägrar begränsa mig.

Det är vid dessa tillfällen jag saknar min stora svarta Johnnyhund. Fast jag har ju tre små ”ihärdiga alarm” – skällande pommar, och jag är så glad för mina småhundar såklart. Kanske beväpnar jag mig med det jag har, en hård batongliknande klubba som jag köpt av massajerna i Serengeti…

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som jag tyckte var så himla bra. Det var en bok som jag fick tips om när vi var i Auschwitz. Den heter ”Jag heter inte Mirjam” av Majgull Axelsson. Så värd att läsa.

Dagens citat:

Tro inte att du är något bara för att du har pengar. Kom ihåg att när de stora fartygen sjunker, är det de små livbåtarna som räddar människor.

Jag önskar er en fin midsommardag och så hoppas jag att dansen på Kulla inte regnar bort totalt ikväll.

Kram Annika

Dela gärna

Bästa starten. Läs mer »

Rulla till toppen