Allmänt

Teknikens under.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Idag har min bloggportal strulat så väldigt. Alltihop stängs ner, jag loggas ut, allt jag skriver bara försvinner …
Alltså, om det är något som får mina nerver att komma i svallning och kännas svaga så är det tekniskt strul.
Så nu struntar jag i detta.
Med en mysig bild från helgen då jag hann med att både räfsa löv och putsa fönster, säger jag ”på återseende en annan gång”.
Kvällens citat:
Det finns ingen större makt än skrattets.
Tips:
Ja hörrni, ingenting är egentligen vitt eller svart – så därför vill jag ge lite röda, roliga tips ikväll.
Jultokigheter helt enkelt.
här tänker jag mig att Stefan kunde vara klädd under julhelgen. 
Och för att matcha honom så kan jag klä mig så här.
En massa tomte- och juldräkter hittar ni hos Partykungen här. Så roligt att bara titta ….
Ha en fin kväll.
Kram Annika
Dela gärna

Teknikens under. Läs mer »

Tankar om Black Friday.

Hejsan.
Känner ni som jag ibland … att vi lever i ett accelererande konsumtionssamhälle.
Ibland mår jag nästan lite illa av allt man lockas att köpa. Av alla produkter som mer och mer saknar hållbarhet och kvalitet. Istället tillverkas de för att fungera eller vara intressant en viss tid bara.
Teknikprylar, inredningssaker och kläder… mer och mer produceras ….mer och mer köps … mer och mer slängs.
Snart är det Black Friday och jag kan se hur handeln såklart passar på att tjäna extra pengar på det som är deras levebröd. Såklart förstår jag dem, i en bransch där konkurransen hårdnat med åren. Handlare är också människor och de ska också leva.
Samtidigt propagerar andra om att bojkotta hela Black Friday och uppmanar till inköpsstopp. I stället bör vi tänka på vår planet. Något jag också förstår till fullo såklart.
Det är inte lätt…
Hur ska jag,som liten människa, då egentligen leva?
Jag vill inte framföra några moralpredikningar om varken det ena eller det andra.
Jag vill nog bara ge en mjuk påminnelse om att tänka till lite grann. Stanna upp och utgå från dig själv, gör inga impulsköp. Istället – planera och vänta. ”Fönstershopa” och bli prismedveten. För just det som handlas på impuls är ju så himla dumt, och ofta lite onödigt också. Allting går så fort, och strax finns nya önskeprylar i handeln som lockar och bjuder in.
Eller varför inte utnyttja Black Friday, dra fördel av fenomenet…
Kolla upp ifall just den prylen ni ändå planerat för och kanske måste köpa, kommer att vara prissänkt under helgen. Då ska ni såklart slå till.
Min dotter behövde för något år sedan en särskild surfplatta i sitt arbete. Istället för att köpa den på studs, så väntade hon och sparade en rejäl slant på att klicka hem den på den ”svarta kampanjen” istället.
Kanske ska jag letar efter någon julklapp som jag ändå hade tänkt köpa… det får jag se…
Själv behöver jag ju inte så väldigt mycket saker. Lite stearinljus, en liten blomma och ett paket zoega. Förutom hälsan och tak över huvudet, så är det mest småsaker som egentligen behövs för att sätta guldkant på tillvaron tycker jag.
… och den där önskeljusstaken förstås …
Dagens citat:
Man kan aldrig rulla en rulle
längre än vad den rullar.
Tips:
Något jag själv måste  investera i, är ett nytt ullunderställ.
Jag har ett enda kvar som inte är utslitet och håligt.
Just nu finns en kampanj på mina favoriter här. Tröja här och byxa här.
För att ta del av Camprades erbjudande så måste man vara medlem, vilket såklart inte kostar någonting.
Ha det fint och kram
Annika
Dela gärna

Tankar om Black Friday. Läs mer »

Vägra vänta advent.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Ja, jag brukar inte vara så förtjust i att tjuvstarta med advent och jul. Fast i år känner jag faktiskt att jag måste börja så smått.
Mitt diskbråck vill inte bli bra och Stefan haltar runt här med sitt gipsade ben ännu. Allting tar så mycket längre tid i år känns det som.
Ja, ska vi hinna med allt, så får vi helt enkelt börjar så smått nu.
Såklart har jag inte tagit fram någon adventsljusstake ännu.
Men jag grunnar lite på vilken det ska bli i år.
I fjor njöt jag av en riktigt gammal raritet som jag fått av min söta svärmor. Jag pyntade den med ljuvliga hyacinter och satte Tina Tånnanders hemmagjorda ljus i hörnen.
Men nu har jag hittat en alldeles underbar adventsljusstake som jag så väldigt gärna haft här hemma i år … och alla mina år framöver. Ja, man kan nästan säga att det då blivit som en slags investering.
Alltså!! Bedårande, eller hur?
Visst är det bra att investera?
Foto från den Tretow, som bloggar för Oscar & Clothilde. Sidan med ljusstaken hittar ni här.
Stefan, om du läser här …. länken till ljusstaken finns HÄR.
Önskning till en make som säger att han ALDRIG vet vad han ska köpa i present.
Kvällens citat:
Livet består av alla de små
vardagsbestyr du måste göra
mellan kaffet och vinet.
Tips:
En annan sak som jag är svag för är danish design. En liten julgransprydnad som den här. En underbar glasvas som den här, eller den där toppstjärnan till julgranen som jag aldrig blivit färdig att köpa mig … som den här.
Ha en fin söndagskväll.
Kram Annika
Dela gärna

Vägra vänta advent. Läs mer »

Mitt bästa julklappstips – planera.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Snart är den här, den där stora stressperioden.
Juletiden som för några kanske blir en lång arbetsam transportsträcka till ”the grand finale” – julafton.
Sådär är det inte hos oss …längre … eftersom jag har bestämt mig för att det inte ska vara så.
Det blir som det blir och jag väljer alltid det roligaste först.
Att ta hand om sig och se till att ha roligt – det är det viktigaste.
Mitt bästa julklapsstips är att planera.
Åtminstone att grovt tänka ut juklapparna i förväg. Surfa runt, kolla och skriv ner vad som kan passa till vem. Handla lokalt, handla på nätet – välj själv och gör det som känns bäst för just dig, din situation och din plånbok. Du är du!
Ett år var min kassa skral, väldigt tom, då fick det bli lite mer fantasi och hemmagjorda saker.
Ta aldrig någonsin lån för att köpa julklappar eller handla på kredit… det blir inte enklare att betala allt senare, det kostar bara dyr ränta.
Kvällens citat:
Ett mål utan plan är blott en önskan.
Tips:
Önska kostar ingenting.
Här kommer lite tips på en kampanj på maskiner till köket. Bla det populära märket Smeg.
En retro vattenkokare finns här, en tillhörande brödrost hittar ni här. En köksmaskin i samma stil hittar ni här…. som sagt, önska kostar ingenting.
Hela kampanjen hittar ni här.
I fjor fick jag en mössa liknande den här i julklapp, som jag blev väldigt glad för!
Ha en fin kväll och kram på er
Annika
Dela gärna

Mitt bästa julklappstips – planera. Läs mer »

Vad blir det för mat?

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Alltså, den här eviga frågan – vad blir det för mat?
Ibland bubblar idéerna på och det går hur lätt som helst att fundera ut vardagsmaten.
Men så ibland blir det tvärstopp. Det känns som om allting är jättetråkig att äta, eller oövervinnligt jobbiga att tillaga. Man kan nästan inte komma på en enda maträtt som man är sugen på. Känner ni igen er?
Dagar då det finns rester från gårdagen i kylskåpet, tycker jag är guld.
Dagen efter en söndagsmiddag till exempel. För finns det något godare än en egen hemmagjord pyttipanna pimpad med lite extra lök och ättiksgurka bara. Några stekta ägg och rödbetor till så är blir det en riktig fest.
-du e nock fydd syllten, fick jag höra en gång…
Ja vissa av oss är kanske födda lite mer hungriga, vad vet jag…
Jag som älskar dagens första mål, frukosten, jag måste såklart tipsa om den här adventskalendern…
En ny frukostmüssli varenda dag fram till jul.

 

This post contains adlinks from Adviral

 

 

Deluxe / Porridge / Müsli

Kvällens citat:

Vi är alla som fjärilar

som flaxar omkring

för en dag och tror

att det är för evigt.

Ha det fint och kram.

Annika

 

Dela gärna

Vad blir det för mat? Läs mer »

Om alla lyckades…

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
-Hur skulle världen se ut om alla bara lyckades hela tiden?
Det är ett citat av den underbara Sally Santesson.
Sally som är en rolig karaktär spelad av Maria Lundqist i en TV serie från slutet av 90-talet. En kvinna som har till yrke att gå in skor åt folk.
Några av er kanske minns henne?
.
Och visst kan man undra hur världen skulle se ut då, om alla bara lyckades hela tiden.
Nej, någon måste helt enkelt gör lite misstag också.
Någon måste till exempel göra trekantiga rulltårtor.
Och även om min rulltårta inte blev särskilt vacker, så blev den ganska god måste jag säga.
Eller så kan man lyckas med att välja en lite väl blommig tapet, som jag nog gjort nu…
På näthinnan hade jag en bild av vårt nya gästrum. Det skulle få en romantisk tapet i en ljuv färgskala som kunde gå lite i lindblomsgrönt. Sådär riktigt ljuvt och ungflicksaktigt. Jag hade redan kikat ut vad jag ville ha …
Men när det kom till tapetbeställningen så kraschade min budget totalt ihop och det fick bli vad romantik Rusta kunde åstadkomma istället. Jättefin tapet, javisst. Men MYCKET blommor  måste jag nog säga. I ett väldigt litet rum.
Ja, det är lite risk för att våra gäster kommer att bli yra här av all romantisering
Jag och Stefan skrattar gott varenda gång vi vistas i det där rummet. Det känns lite som om man druckit champgne och rökt cigarr på en och samma gång. Så en källa till glädje är det åtminstone.
Nej, man måste helt enkelt göra lite misstag då och då också.
Och när man tänker efter så är det inte formen på en rulltårta som är det viktigaste, utan det är hur det smakar att slicka skålen.
Hur det blir med den romantiska tapeten, det får vi se när hela härligheten är klar. Kanske blir det lite bättre med möbler, golv och mattor.
Jag får visa er sen när allt är klart.
Dagens citat:
”Jag bjuder på det här, så den gråa massan slipper göra mina hjältemodiga misstag…”
//Sally Santesson
Ha det gott och bara kör så det ryker, någon gång lyckas man, annars gör det väl inget om hundra år…
… eller som Sally säger ”man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke”
Tips:
Lite kampanjtips har jag letat upp åt er som vanligt. Idag blir det ”luktegott” och parfym som finns på kampanj.
Lancome La Vie Est Belle är en favorit för mig, den finns här. En annan jag gillar är Versace Crystal Noir, finns här. Favoriten är nog Black Opium som finns här.
Kanske finns just din älsklingsdoft här?
Eller en doft som passar att ge bort i julklapp kanske … 
Kram Annika
Dela gärna

Om alla lyckades… Läs mer »

Man kastar aldrig ett par jeans.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Jag borde kanske ändra överskriften från ”man” till ”jag” … jag slänger aldrig ett par jeans….
För kanske är det inte alla som förälskar sig så i just jeans som jag kan göra.
Ett tag skulle man köpa sina jeans slitna och trasiga från start. Det var ju galet hur söndriga de blev efter bara en liten tid. Det var som om det lilla tyg där fanns kvar var väldigt skört och ömtåligt.
Då var mina första jeans betydligt slitstarkare. De byxor som jag fick då på 70-talet, var helt otvättade. Styva så man knappt kunde böja på knäna i dem. Det tog flera år innan de blev någotsånär sköna, och då var de på gränsen till för små i storleken.
Jag minns hur jag fick ligga på sängen, dra in magen och hålla andan för att överhuvudtaget kunna knäppa dem. Åhhh vad jag önskar att jag haft de där jeansen kvar ännu.
Nu sitter jag och lagar på de jeans som just nu är mina favoriter. Än kan de hänga med ett tag till.
Ja, det är allt något visst med jeans.
Kvällens citat:
Allt du behöver i livet är kärlek,
men ett par sköna jeans gör aldrig ont.
Tips:
Nu är det kanske inte så lätt att köpa jeans på nätet, men jag vill ändå tipsa om kampanjer på Wrangler och Lee. En lite oversize jeansjacka som den här, den kan man ha hela livet … gömma undan något år och ta fram igen. Så snygg tycker jag.
…en gång gifte jag mig med en man klädd i jeansjacka med en vit ros i knapphålet ….
Både mannen och hans jeansjacka finns kvar i mitt liv än idag.
Nej, jeans kastar man inte bort!
Ha en fin kväll.
Kram Annika
Dela gärna

Man kastar aldrig ett par jeans. Läs mer »

Efter en jakthelg i Småland.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Han är hemma igen efter en jakthelg i Småland.
Tillbaka i sitt älskade garage, där han glatt poserade när jag kom med min kamera.
-vill du ad jau ska ståu summ han Matte po teven?, undrade han smått pillemariskt när jag kom in i det starka byggstrålkastarljuset.
Det var visst något särskilt med fogsvansen som den där Matte brukade göra. Han liksom hängde på det stackars verktyget så att det såg ut att kunna brytas av på mitten.
Själv har jag då aldrig lagt märke till någon gammal såg när jag såg på Bygglov på TV. Jag tittade mer på den snygge snickaren …
Nåväl, jakthelgen hade varit lyckad. I alla fall i min ögon, eftersom han inte kom hemdragandes med fler troféer att hänga på väggarna.
Minns ni kanske fjorårets stolthet?
Jag menar, vi kommer ju dåligt har plats med det nu …
nu när jag också har börjat med min troféjakt. Jakten på blogghästar…
Skämt å sido. Jag äter faktiskt hellre älg och hjortkött än en häst. För mig känns det lite som att äta sin kompis.
Även om en älg också kan vara som en kompis, så är älggryta väldigt, väldigt gott!!
Nu när grytan puttrar på spisen så får jag passa på att tipsa om en kanonkampanj på Röhnisch träningskläder. Ett jättebra märke som håller i all evighet.
En springjacka som ser superhärlig ut finns här….vill ha ….
Min dotter letade efter springtights som inte skulle vara så skrikigt färgglada, sådana finns här, Ett annat par byxor med en rolig detalj finns här.
Hela kampanjen med träningskläder hittar ni här.
Kvällens citat:
Fatta aldrig slutgiltiga beslut
på en tillfällig känsla.
Ha det fin och kram
Annika
Dela gärna

Efter en jakthelg i Småland. Läs mer »

Morgonstund och kaffetår

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Morgonstunden!!
Den där allra första lilla stunden när man nyss hoppat ur sängen och bara skrotar runt i köket iklädd sin slitna gamla morgonrock.
Den stunden, den är den bästa på hela dagen för mig.
Extra mysigt är det såklart när det är helg och det finns mer tid för frukostmys.
Jag älskar att äta frukost och jag tillhör den skaran av människor som anser att det är det absolut viktigaste målet på hela dagen.
Inget smakar så gott för mig som den första koppen kaffe och en macka därtill.
Annat är det för min käre make, Stefan. För honom räcker det med bara en kopp svart, starkt kaffe och en rejäl prilla snus.
-en barhoad…
…som han kallar det.
Han kan liksom inte få i sig mycket mer än så, när han nyss stiget ur sängen. Det påstår han i allafall. Själv hade jag nog trillat död ner av att starta min dag på det viset.
Alla är vi olika.
Såklart finns det alltid en nutellaburk i mitt skafferi. Inte för att jag själv gillar den godisliknande krämen på mina egna mackor, men mina tjejer gör det.
 Jag vill alltid vara beredd på en mysfrukost ifall de kommer hem, så nog finns det nutella här alltid.
För mig räcker det långt med ett gott bröd, lite marmelad och en smakrik ost.
Och såklart starkt, svart kaffe!
Ljuvliga morgonstund!
Ren tacksamhet att få ännu en ny dag.
Dagens citat:
Jag tänker inte på allt elände
som har varit utan på allt det
underbara som skall komma.
Tips:
Jag älskar mina muggar i ostindia. De använder vi när vi vill göra en vanlig vardag lite festligare. Jag har köpt dem då och då, ett par i taget, eftersom de är ganska dyra. Just nu finns de på kampanj här. Av tomten hade jag gärna önskat mig sådana här djupa skålar till frukostgröten också.
Ett billigare alternativ är ju de här söta kopparna och den här stilrena lilla skålen.
Fler fina saker hittar ni här.
Ha en fin dag och njut av just er bästa stund på dagen.
Kram Annika
Dela gärna

Morgonstund och kaffetår Läs mer »

Orättvisa.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Ni som följer mig, ni har ju sett att jag och Stefan ska mysa till det alldeles extra mycket och fira adventstiden med varsen trendig vuxenkalender i år.
Åt mig själv har jag köpt en kalender som jag önskade mig redan i fjor. En kalender med Rituals produkter som jag verkligen älskar.
Ett perfekt sätt att kunna prova de olika dofterna och produkterna lite bättre tänkte jag.
Åt Stefan hade jag köpt en kalender med gotter i istället. En kalender som jag tänkt överraska honom med ikväll när han kommer hem från sin Smålandsjakt.
-haffor e darr bara en lucka i min kalender, undrade Stefan strax innan han for iväg till Småland.
-va?…  frågade jag förstrött där jag stod och strök veckans tvättberg.
-får jau bara yppna en ennaste po julattan, nårr du sell får en hårende dau, forsatte han med hagelbössan på armen…
-di kenns ju lid traddet, mumlade han och fortsatte packa inför smålandsjakten
Han hade tjuvkikat!!!
Det jag köpt åt Stefan är alltså en lakritskalender, och naturligtvis är där en lucka varenda dag, fast de är inuti kalendern.
Ja, dessa karlar – hur man vänder sig så har man röven bak…
Stefans kalender verkar vara slut nu…
Men det finns en liknande här,  en kaffekalender här och en pralinkalender här
Min kalender har jag köpt här.
Här finns fler olika kalendrar med nersatta priser nu.
Det ska i alla fall bli mysigt att öppna kalendrar till morgonkaffet i december och vad han tycker om sin det måste jag ju berätta för er sen.
Kvällens citat:
Förälska dig i livet lite
varje dag.
Leta efter de saker som får
dig att må bra.
Ha det fin och kram från mig.
Annika
Dela gärna

Orättvisa. Läs mer »

Rulla till toppen