Allmänt

Vill ni dö, eller?

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Ja, den frågan ställer jag mig ofta nu på hösten …
Många människor verkar liksom vilja spela lite roulette med sin egna liv när mörkret kryper på.
Det jag syftar på är folks ovilja att bära reflexer! Eller är det bara tanklöshet.
Inte nog med att många helt låter bli att sätta på sig reflexer, de klär sig dessutom nästan uteslutande i svarta, eller mörka färger.
Såklart måste jag själv också bättra mig och se till att synas mer i skymningen.
Även om det är bilistens skyldighet att ha kontroll och aldrig köra fortare än att han kan stanna, så gör det ju inte skadan mindre vems fel det var när olyckan väl är framme.
Jag tycker att vi alla borde ta vårt ansvar och på med reflexerna.
När jag var barn så hade man en liten reflex som satt fast med en säkerhetsnål inne i höger jackficka På kvällen lät jag den bara hänga ut från fickan. Jag minns att det var väldigt praktiskt, för då visste jag att den rätta sidan att gå på var den andra. Alltid gå på vänster sida.
Då fanns inte så bra grejer som varselkläder och reflexvästar.
Kvällens citat:
Myt: En olycka kommer sällan ensam.
Sanning: Enligt SCB är de flesta olyckorna singelolyckor.
Tips:
Snygga reflextofsar att sätta på väskan, vagnen eller jackan finns här.
Det finns även en deluxe variant här.
För att se och synas kan en mössa med led-ljus vara perfekt, finns här.
Perfekta saker till juklappslek, adventskalender eller dig själv.
Var rädd om er.
Kram Annika
Dela gärna

Vill ni dö, eller? Läs mer »

Gravsmyckning.

 (inlägget innehåller reklamlänkar till iDeal)
Hejsan.
I förra veckan var vi många som besökte kyrkogårdarna och gjorde fint hos nära och kära som gått bort.
Med mossa, granris och tända ljus.
En stund för stillhet och kära minnen, det har helgen inneburit för många människor, tror jag.
Bästa Sussie i Gärsnäs hade fixat till så fina gravsmyckningar åt mig, som jag och Stefan var och hämtade en dag i förra veckan. Och som alltid ingick en varm och go kram!
Sussie hade fullt upp med kunder och glada människor när vi var där.
Ja, det var då tur att hon alltid bär självlysande kläder så man hinner få en skymt av henne när hon far fram. Och att fånga henne på bild var stört omöjligt. Men en massa fina blommor det har hon alltid, underbara Sussie.
Min mamma Ingrid fick fint vid sin sten på Brösarps kyrkogård.
Och svärfar Nisse fick fint på sin gravplats på Mellby kyrkogård.
Dagens citat:
Ett vackert ansikte kommer
att åldras och en perfekt kropp
kommer att förändras, men
en vacker själ kommer alltid
att förbli en vacker själ.
Men man ska alltid minnas människor som de personer de var.
Mamma Ingrid och svärfar Nisse var båda glada humoristiska personer.
När jag kikar ner på min telefon så önskar jag att det gick att slå dem en liten signal …
Tips:
Hos iDEAL hittar man fina mobilskal just nu, bla det här, det här och det här.
Men mest av allt behöver jag en sådan här ”säkerhetsmojjäng” som man hittar här.
Fler produkter från IDEAL hittar ni här.
Ha en fin dag.
Kram Annika
Dela gärna

Gravsmyckning. Läs mer »

Vuxenleksaker.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
-nä nu har jag fått total idétorka på vad jag ska skriva om på bloggen, sa jag bekymrat en kväll när jag och Stefan satt och åt kvällmat.
-skriv om vuxenleksaker, svarade Stefan förstrött men med ett illmarigt leende …
-då kummor du å få myjed fylljare fortsatte, han med, munnen full av falukorv…
Så här är det nu, inlägget om just vuxenleksaker…
Den vuxenleksak jag nu tänker skriva om är nog inte direkt den sortens leksak min käre make syftade på.
Men jag har faktiskt köpt mig en egen vuxenkalender som blivit så populärt nu förtiden.
Det är en julkalender med härliga Ritualsprodukter.
Jag har alltid älskat adventstiden.
Särskilt när tjejerna var små och vi njöt varenda dag av att tassa upp på morgonen, öppna kalendrar och små paket, för att sedan tända levande ljus och äta frukosten i TV-soffan framför årets julkalender.
Nu när tjejerna inte längre bor här så får jag mysa till det med Stefan istället.
Såklart har jag köpt en egen kalender åt honom också. Men vilken jag har valt, det får än så länge vara en hemlis…

 

This post contains adlinks from Adviral

 

 

1. Het chili-julkalender / 2. Tekalender / 3. Chokladkalender / 4. Lakritskalender / 5. Lakritskalender / 6. Godiskalender Blå / 7. Godiskalender Rosa / 8. Kaffekalender

 

Jag hoppas han blir glad, även om det kanske inte är riktigt vad han syftade på när han ville ha ett inlägg om vuxenleksaker.
Ja, se dessa karlar …
Kvällens citat:
När det gäller kärleksförklaringar
kan en flicka lyssna fortare än en
karl kan prata.
Ha det gott och kram från mig.
Annika
Dela gärna

Vuxenleksaker. Läs mer »

De första sköra små snöflingorna

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej
En morgon när vi vaknade hade de allra första små snöflingorna singlat ner över Gyllebo.
Det är något visst när de allra första flingorna kommer. Den där kontrasten mellan sommar och vinter som blir så tydlig då.
Den här snön låg inte alls kvar så väldigt länge.
Jag gillar ju alla årstider och alla väder, så för mig får det gärna bli en rejäl vinter även i år. Men om jag nu skulle få önska mig något, så är det ganska bra om all snön vill komma runt julen. Åhhh det blir så himla mysigt då!
Ingenting är väl så vackert som frostnupna rosor.
Alltså!
Lilla hunden Lykke tycker också om alla sorts väder.
Hon for ut som en raket den här morgonen och sladdade lyckligt omkring på det hala tralldäcket.
Jag tänker ibland att jag ska ta livet lite mer som lilla Lykke gör. Hon är stormförtjust över allting, positiv och glad …utom över dammsugaren då förstås… men den kan vi gott hata lite båda två…
Dagens citat:
Vänta inte med lyckan tills du blir rik…
Lycka är gratis och har ingenting med pengar att göra.
Men önska det kan man. Önska kostar ingenting.
Och snart är det jul.
(mitt och Andréa:s favorit-handväsk-märke)
Ha en fin dag.
Kram Annika
Dela gärna

De första sköra små snöflingorna Läs mer »

Min stickade kofta

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Jag vill bara kika in här med lite tips på mysiga, stickade tröjor och koftor ikväll.
Ni var många som kommenterade, frågade och ville veta …
… koftan på bilden har jag köpt på Indiskan.
 Färgen är en härligt saffransgul nyans och jag har valt att gå upp i storlek för lite oversize-känsla. Det är så mysigt ibland.
Jag älskar stickade tröjor nu när det är höst.
En långkofta jag gärna haft på mig nu i höst är den här, eller en lös och ledig poncho som den här.
Eller en enkel pullover från Vero Moda, som den här.
Ha en fin kväll och kram på er.
Annika
Dela gärna

Min stickade kofta Läs mer »

Den generösa goodiebagen

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Ikväll tänkte jag visa några av de härliga produkter jag fick i min goodiebag, då när jag var i Stockholm på en bloggträff som underbara Pernilla ordnat. Produkter som jag nu hunnit prova lite grann.
Som ni ser var det ju ingen liten goodiebag vi fick, och med både den och ett hästhuvud att ta hem, så hade jag en spännande stund när jag passerade säkerhetskontrollen på Arlanda.
Nåväl allt gick vägen, och hästhuvudet har fått en plats i Tv-rummet nu. Där hänger han sådär lite på nåder…
Ja nu har jag hunnit prova en del av de saker jag fått. Och jag är verkligen glatt överraskad av Patyka´s hudvårdsprodukter.
Det jag provat är ett hudserum, och ett oljeserum. Jag gillar verkligen båda två.
Mina favoriter blev kroppsskrubben med havssalt som doftar ljuvligt. Men allra mest fastnade  jag för ögonkrämen. Den kommer jag med all säkerhet att beställa i fortsättningen hos Jolie.
Som kronan på verket fick vi även ett underbart doftljus i märket Elsa Beskow av Bonnie Brand.
Doften King Winter passar alldeles ypperligt för en avkopplande stund i bubbelbadet. Dessutom är ljuset väldigt vackert i sin design.
Det känns ju lite extra viktigt att ta hand om sig nu under vinterhalvåret. I vårt nordiska klimat så behöver man verkligen tillföra skyddande fukt till huden.
Det här var riktigt lyxiga produkter som var nya för mig, men som jag nog kommer att använda även i fortsättningen.
Kvällens citat:
Ingen hand kan fånga tiden.
Ta hand om dig och gör det just du själv mår bra av.
Kram Annika
Dela gärna

Den generösa goodiebagen Läs mer »

Ullared och tre Kristinor.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Två gånger om året åker jag till Ullared. Det gör jag om det behövs eller ej, för det är liksom tradition. Och traditioner är till för att hålla fast vid.
Vi är samma lilla gäng som har åkt till Ullared ända sedan stenåldern, känns det som.
Ja, nu skojade jag till det en smula förstås, men i närmare 25 år har vi fyra ”tjejer” kört på våra Ullaredsturer två gånger om året. Vi var åtminstone tjejer då när vi började, nu kanske vi räknas mer som mogen ungdom…
Bästa med hela Ullredsturen är de goda sillamackorna och kaffet i de färgglada muggarna.
Det är väldigt viktigt att man får sin rätta färg, för annars riskerar hela köprundan att bli misslyckad. Jag har alltid blå mugg, mycket viktigt!
På Tv har jag sett att det ofta är långa köer som ringlar sig nästan runt i hela byn. Det där är nog lite science fiction och tillgjort, för det har vi då aldrig fått uppleva på alla år som vi varit där… eller så har vi haft tur.
Vackra skulpturer i form av kundvagnar finns utanför entrén. De var allt lite roliga tyckte jag.

Inne på Gekås finns det så mycket saker så man blir helt snurrig i pannan.

Jag var tvungen att vila en stund i sportbaren mellan varven.
Där på Gekås säljer de iDEALs mobilskal som jag gillar så mycket. Det finns både laddare och sådana där powerbanks som matchar till alla fina skal.
Såklart kan man köpa de här produkterna direkt på nätet också. Ni hittar dem här.
Den här färgen gillar jag, men även det här,
Just nu 20% rabatt med koden TAKE20
När alla våra vagnar var fyllda till bredden med gula kassar och våra bankkonton var tömda så det ekade i plånböckerna, då var det bara för oss att vända bilen mot Skåneland igen.
Hemma igen där vi på morgonen hade samlats, var vi förstås tvungna att hälsa på gårdens nytillskott. Tre vackra får, som var lika svåra att fånga på bild som mina egna döttrar.
Tre vackra tackor med namnen Kristina och Kristina och Kristina.
Det bästa med våra turer till Gekås är inte alla fynd vi gör och allt billigt vi kan hamstra, nej det är alla goa, innerliga skratt. Det finns ingenting som är så härligt som att skratta, och det görs det mycket på våra turer.
 Dagens citat:
Om du köper saker du inte behöver
kommer du snart behöva sälja saker
du behöver.
Såklart handlar vi bara nödvändiga saker där på Ullared. Såklart! Och mest pengar lägger vi oftast  på våra män… 😉
Ha en fin dag
Kram Annika
Dela gärna

Ullared och tre Kristinor. Läs mer »

Hälsporre och pissetofflor.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Ikväll vill jag bara kika in och tipsa om ett kanonerbjudande på just tofflor.
Nu menar jag inte sådana där tråkiga gubbatofflor som man i folkmun kallar för pissetofflor. Nej, de jag menar är mysiga ulltofflor i härliga färger.
Som barn använde jag aldrig någonsin inneskor eller tofflor, åtminstone inte inomhus.
Jag sprang helst barfota och hatade de små ballerinaskor som jag var tvungen att börja använda på lekis.
Allra helst var jag utan strumpor också, och jag hade totalt okänsliga fötter. Jag flög likt en afrikansk maratonlöpare över vår stora gårdsplan fylld med vass kyrkogårdssingel. Mina små fötter hade liksom ingen smärtgräns som barn.
Men för tio år sedan drabbades jag av hälsporre och fy tusan så ont det där gör. Då kunde jag inte ta ett steg från sängen utan mina inneskor. Hälsporre är en envis åkomma som tar lång tid på sig att läka. Ingenting farligt, men inte så kul att ha.
Numera går jag helst inte en meter utan mina inneskor.
Om det är vetenskapligt beprövat att inneskor förhindrar hälsporre, det har jag ingen aning om – men det känns så!
Och mysigt är det ju också.
Kvällens citat:
Den som står med båda fötterna på jorden
han står stilla.
Tips:
Just ni jättehärliga ulltofflor till bra pris.
Kanske ett par apelsinskalsfärgade i vinter som dessa här.
Eller ett par höstiga tofflor i rutigt som de här.
Fler färger hittar ni här.
Ha en fin kväll och kram på er.
Annika
Dela gärna

Hälsporre och pissetofflor. Läs mer »

Mitt kvinnlig förfall.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Åldern tar ut sin rätt. Sådär är det för oss alla. Oavsett om man är man eller kvinna.
Egentligen har jag inte alls några problem med att bli äldre. Varken gråa hårstrå eller rynkor bekymrar mig nämnvärt.
Det är livets gång och jag kan tycka att livets spår bär på en otrolig skönhet.
Ingenting är väl så vackert som en gammal människas händer.
Ändå har jag tre saker jag unnar mig med jämna mellanrum. Saker som ska hålla mitt förfall i schack.
En av de sakerna är nagelvård.
Den andra saken är att hålla efter mina fötter. Att varannan månad unna mig att få en riktigt välgörande fotvård.
Att ge min små fötter kärlek och omvårdnad så de kan ta mig runt i världen så länge som möjligt utan att det ska blir bekymmer för mig. Tusen små liktornar har nu reducerats till bara några få. Mjuka babyfötter är så himla gott för själen.
Fotvård tycker jag är en bra investering i mig själv.
Och den tredje saken är såklart att gå till min underbara hårfrisörska.
Efter att ha gått till henne i nästan hela mitt liv, så är hon mer än en hårfrisörska. Hon är en kär vän som ser till att ta hand om mitt rufs på bästa sätt.
De här sakerna har jag varit på de senaste veckorna och nu känner jag mig lite som ny igen.
Det här är mina tre saker som jag unnar mig och som gör att jag mår primaballerina.
Har ni något som ni unnar er själv. Någon liten lyx som är bra för kropp och själ?
Jag har såklart en massa saker som jag sällan eller aldrig gör… massage, hudvård, ansiktsbehandling, fransförlängning, tarmsköljning … man kan ju faktiskt inte göra allt!
Tips:
Hos Lyko är det just nu ”3 för 2” på Sebastian produkter. Även på Wella produkter får man 3 för priset av två just nu.
Min dotter brukar gilla den här produkten, så hennes julklapp kanske kan vara räddad ….
Kvällens citat:
Man får bara en resa genom livet,
så glöm inte att stanna upp
och lukta på blommorna.
Ha det gott
Kram Annika
Dela gärna

Mitt kvinnlig förfall. Läs mer »

Freys Hotell och ett hästhuvud på halsen.

(sponsrat blogginlägg med reklamlänkar)
Hejsan.
Nu måste jag ju bara skriva lite mer om det underbara hotellet som jag bodde på i Stockholm, då när vi hade vår bloggträff.
Freys Hotell, som ligger ett stenkast ifrån centralstationen.
Redan när jag klev innanför dörrarna för att checka in så bubblade lyckan upp i mitt bröst.
Jag kände ju genast igen mig. Jag hade bott här för fem år sedan, men helt glömt bort både namn och adress.
Jag älskade det här hotellet då, och det var precis lika mysigt och inbjudande den här gången.
Namnet Frey kommer från en historisk häst, och eftersom hotellet i sitt ursprung varit ett transportföretag som fraktade rika Stockholmare med häst och vagn så var kanske namnet en självklarhet.
Överallt kan man se att man tagit hästen till sitt hjärta genom olika hästsymboler, tex i deras logga.
På sängen satt en gullig nalle, som man fick ta med sig hem för en slant åt välgörenhet.
Min nalle fick sitta kvar till nästa gäst, för istället fick jag ju ett hästhuvud på halsen …
I hotellets ägor fanns ett hundratal ganska stora hästhuvud, som satt uppsatte på de olika rummen.
Efter vidskepliga gästers klagomål, så hade alla hästarna nu monterats ner och fanns samlade i källaren.
Det bar sig inte bättre än att vi bloggtjejer blev erbjudna vars ett huvud för den ynka summan av etthundra riksdaler.
Ni som följer mig på instagram har ju redan sett att jag såklart slog till.
Klart som korvspad att en häst skulle flyga med hem till Skåneland.
Nu tyckte jag inte riktigt att det var en lika god idé dagen efter, då hästen och jag skulle ut på shopping i Stockholm innan hemfärden…
Men med en tjocktröja över sina ögon och en grimma i munnen fick den hänga i min ryggsäck medan jag njöt av vår underbara huvudstad.
Alltså – Hötorget! Alltid lika underbart, med eller utan häst på ryggen.
Jag gillar verkligen Stockholm, så skåning jag är.
Sergels Torg och Drottninggatan.
Såklart måste jag även nämna den fantastiska Belgobaren med sin underbara mat och frukost.
Även här har jag ju varit förut.
Härlig stämning och jag kan gott förstå att man trivs här.
Jag kan verkligen rekommendera er att bo här, och numera finns inga hästar som spökar heller.
Själv är jag så glad för min fina häst som hänger på en väl vald plats i Gyllebo.
Dagens citat:
Hästar och kvinnor ska föras i strama tyglar,
annars stannar de upp och nafsar i det förbjudna
gräset vid vägkanten.
Och gamla visdomsord ska man då rent inte tro på.
Vill ni också skapa spänning i era hem nu till Halloween så kan jag rekommendera lite läskiga saker från Partykungen. Ett mask som ett hästhuvud hittar ni här och ett zombiehästhuvud här.
Ha en fin dag och kram
Annika och Hästen
Dela gärna

Freys Hotell och ett hästhuvud på halsen. Läs mer »

Rulla till toppen