Allmänt

Arne Alligator

Hejsan.

För en vecka sedan så var det en så otroligt vacker höstmorgon nere vid sjön.

När jag kom ner till bryggan så hade någon stökat upp med gamla möbler vid den lilla rastplatsen. Ute på bryggan stod en järnstol uppställd. Tråkigt nog kommer det förmodligen sluta med att alltihopa hamnar i sjön så småningom (om nu ingen hinner städa upp innan förstås)

Soluppgången var vacker och som på en given signal så lyfte alla gässen under ett våldsamt skränande och flög ut över sjön innan de försvann över trädtopparna.

När solen kommit upp en bit på himlen så kändes morgonen som en blandning av höst och vår. Det var så vackert i skogen.

Vid badplatsen stod en man som totalt missuppfattat vilka regler som gällde för fisket i sjön, då han lyckats ställa sig på det enda stället som det råder strikt fiskeförbud på.

Förra helgen hade jag bokat biljetter på Ystads teater för mig och Nicolaj. Vi skulle se på Arne Alligator, en trevlig föreställning hade jag tänkt, som nog skulle passa lille Nico.

Men det där med Arne Alligator var verkligen inget för Nicolaj. Ljudet i salongen var extremt högt, och jag märkte att Nicolaj tyckte att det var obehagligt. Flera föräldrar höll över sina barns små öron och efter första sångnumret så ville Nicolaj gå ut. Såklart gjorde vi det. Istället körde vi och köpte mjukglass, och det var ju tusen gånger bättre tyckte Nico.

Sedan körde vi hem igen, den där ”Arne-krokodilen” fick klara sig utan oss helt enkelt.

Dagens citat:

Du är förmodligen inte alls den du tror att andra människor tror att du är. Bara så du inte går och tror det.

Lika bra att bara som man är.

Kram Annika

Dela gärna

Arne Alligator Läs mer »

Höstdimma och läsvärt boktips.

Hej

I förra veckan när jag gick ut i skogen så låg en vacker, grå dimma mellan de svarta stammarna i skogen.

Temperaturen låg gissningsvis på runt 15 grader i vattnet och det började kännas sådär uppfriskande och härligt som det gör när den kallare årstiden smyger sig på.

På sjön tuffade en ensam fiskare fram i sin lilla båt.

Ännu var det alldeles grönt i skogen. Det var nästan bara kastanjerna vid slottet som klätt sig i höstskrud. Men nu när oktober är här, så  kommer skogen sakta att skifta färg och det är alltid lika spännande att se hur pass färgsprakande det kommer att bli.

I förra veckan så var vi på Malmö opera och njöt av musikalen Joyride. Jag tyckte att den var superbra, jag älskar ju verkligen den där Roxettemusiken.

Innan föreställningen tog vi lite dricka och tilltugg.

Boktips

Jag måste tipsa om den senaste boken som jag lyssnat på. ”Roskoden” av Kate Quinn. Det är en historisk roman  som utspelar sig under andra världskriget och efterkrigstiden. Man får följa tre kvinnor som arbetar på Bletchley Park med att avkryptera och bryta koder. Mycket av innehållet i boken är inspirerat av verkliga händelser och personer. Jag kan verkligen rekommendera den här boken! Tips, tips alltså.

Dagens citat:

Frid uppstår när du accepterar livet som det är, istället för att sträva efter hur det borde vara.

Ha en fin fredag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Höstdimma och läsvärt boktips. Läs mer »

En helg med pojkarna.

Hejsan.

De senaste veckorna så har min mellandotter Amanda varit och hälsat på sin äldre syster Andréa i Kanada. Av bilderna jag sett därifrån, så förstår jag att de haft en alldeles fantastisk tid tillsammans, de två systrarna och deras pappa.

Tack vare resan, så fick jag glädjen att ha pojkarna här ett par dagar förra helgen.

Under semestern så har det varit full rulle för den lilla familjen, och det har inte blivit att pojkarna varit hos oss så mycket sedan pippikalaset i juni. Men nu fick jag chans att rå om grabbarna i ett helt dygn.

Efter att ha hämtat pågarna på dagis, så var det kvällsmat och bad som stod på schemat.

Eftersom det var fredag, så vankades det ”fredagsmys” när pyjamasarna var på.

Jag hade bäddat för mig och pojkarna i gästrummet, där vi alla tre somnade ganska fort efter en lång arbetsvecka för oss alla. Morgonen efter vaknade vi upp till en underbart solig höstdag.

Pojkarna fick lov att leka ute i pyjamas, medan jag stekte de obligatoriska lördagspannkakorna åt dem.

På eftermiddagen då ”Moffar Ginko” kom hem från sin jaktdag, blev det (efter önskemål) ett besök på Gunnarshög.

Tiden går fort när man har kul. Vips hade det blivit dags för kvällsmat igen, och medan jag fixade i köket så körde pojkarna race runt poolen. Nicolaj avslutade med att polera traktorn så den blev skinande ren. (alla poolhanddukarna gick åt till ändamålet)

Vi åt och efter det så körde jag hem med Scott och Nico till sin pappa och sedan var jag mest ”schackmatt” den kvällen. Det tar på krafterna att vara mormor minsann.

Efter en vilodag så väntade arbetet på bästa Luckan på mig.

Dagens citat:

Hellre ha missat några saker att oroa sig för än att ständigt gå runt och oroa sig i onödan.

Ha en fin måndag.

Annika

Dela gärna

En helg med pojkarna. Läs mer »

Tjejmilen 2024

Hejsan

Förra helgen var det äntligen dags för tjejmilen i Stockholm. Vi hade sedan länge anmält oss till loppet, och då även bokat både hotell och tåg upp till huvudstaden. Och nu var det äntligen dags.

Vårt lilla gäng bestod av mig och min vän Petra, samt våra döttrar (utom Andréa, som ju bor i Kanada).

Vi var ett taggat litet gäng som anlände till vårt hotell, Lilla Rådmannen. När vi checkat in på våra rum och satt packningen, så begav vi oss ut till Gärdet för att hämta nummerlapparna till loppet. Då passade vi också på att äta en god middag innan vi tog oss tillbaka till hotellet.

En sängfösare innan vi gick och la oss, det tyckte vi att vi kunde unna oss.

Efter en stadig hotellfrukost gav vi oss iväg genom ett myllrande Stockholm. Även om vi, lite till mans, hade en del småskador, så var vi alla rejält peppade och taggade.

Mina ischiasbesvär hade återigen börjat göra sig rejält påminda igen, och jag hade fått känningar i båda benen ända ner till fötterna. Men skam den som ger sig, jag hade som mål att springa sakta och nätt, det skulle nog kunna funka hade jag tänkt.

Kroppen höll och jag kom in i mål, trots lite missöden på vägen. För såklart yrade jag till det en smula ute på banan och råkade springa fel och fick därför lufsa en halv kilometer extra (lantis i stan). Men vad gör det, jag passerade ju sista vätskekontrollen två gånger och fick mer energidricka än alla andra… 🙂

Jag tror nog att vi alla sprang lite bättre än förväntat och alla var vi stolta och glada över våra prestationer.

Med 30.000 steg i benen, varav en sprungen mil, så var vi både trötta, slitna och vrålhungriga när kvällen kom. Det fick bli pizza på rummet. Alltså såååå gott!!

När vi bokade vår helg i Stockholm så bestämde vi oss för att ta en extradag i storstaden innan vi åkte hem. Alltså hade vi hela söndagen på oss att bara strosa runt, njuta av stadslivet och se på allt vad vår fina  huvudstad hade att bjuda.

Tack tjejer för en helt fantastisk helg, med så mycket skratt, tokigheter, pepp och prestationer. Såklart är vi alla redan anmälda till nästa års tjejmil.

Mitt eget mål är varken att springa längre eller fortare – nej, mitt mål är att fortsatta i samma takt och samma längd, så många år jag bara kan.

Dagens citat:

Det viktigaste är inte att vinna utan att ha kul. Fast å andra sidan är det väldigt kul att vinna och i synnerhet när man har kul.

Jag tävlar bara med mig själv, och knappt ens det – men kul det har jag, så in i norden.

Ha det gott

Annika

Dela gärna

Tjejmilen 2024 Läs mer »

Ingen sommar utan en galette på Franskans.

Hej.

Efter förra helgens strandbesök hade vi bokat bord på Franskan Creperia i Rörum. Att äta där en gång varje sommar, det hör liksom till.

Jag gillar, att trots att det nu är nya ägare där, så har man samma klassiska maträtter på sin meny fortfarande. Även om lite nyheter har kommit till, så kan man ännu hitta sina gamla favoriter där.

Mitt val brukar pendla mellan Lutterlögn och Vricklund, namn med inspiration från Bombi Bitt, ni vet. Småpojkarna som grundat med pizzabitar hemma i Gyllebo kunde ju gå direkt på efterrätten. Pannkakor med sylt, glass och choklad – hur gott lät inte det?

Det blev en underbart härlig stund där i solgasset på Franskans. Fast till sist fick pojkarna ”spring i benen”, så då hade vi bestämt att vi skulle köra till Kivik så att de skulle få se på Stefans båt.

Det blev bara en kort runda på båten. Eftersom det inte fanns flytvästar åt oss alla, så fick båten ligga still intill kajen (nästa gång ska vi vara rustade för en båttur, även för de små). Istället susade vi hem för att koka kaffe och njuta av de godaste bakverken från Kiviks Bageri. Inte fy skam det heller.

Dagens citat:

Själviskhet är inte att leva som du vill, det är att begära av andra att de ska leva som du vill.

Ha en skön söndag.

Kram Annika

Dela gärna

Ingen sommar utan en galette på Franskans. Läs mer »

Från blommorna i Gyllebo till Carola och Malmöfestivalen.

Hej hej

För en dryg vecka sedan bytte jag ut blommorna, lugnet och stillheten här i Gyllebo, mot lite mer storstadspuls och festligheter.

Men först såg jag till så att alla mina krukor var ordentligt vattnade. Mina små rosépepparträd gav jag lite extra omvårdnad. Med tanke på att det är hela nio år sedan jag satte de där små pepparkornen direkt från en kryddburk, så har de där träden nu växt sig kraftiga och fina och dem är jag nu lite extra rädd om.

Småhundarna lämnade jag i Stefans omvårdnad, och de tycktes alla vara ganska nöjda med det.

Så satte jag mig på tåget och for inte till Malmö där Emmy mötte mig på stationen. Vi startade kvällen med en middag hos henne. Det blev vit vegetarisk lasagne som var så himmelskt god. Jag kände mig oförskämt bortskämd av att bara kunna sätta mig till ett dukat bord och bli serverad hemlagad mat som var sådär extra god.

Sedan gav vi oss av ut i folkvimlet på Malmöfestivalen. Staden var fylld av glada människor och allehanda festligheter. Vi tog vars en öl på Lillatorg och njöt av att bara titta på alla människor som passerade i en strid ström.

När klockan slog nio gjorde Carola entré på den stora scenen. Sedan bjöd hon oss alla (närmre 25.000 personer uppgavs det) på ett helt fantastiskt framträdande som bara hon kan klara av att göra. Man får tycka vad man vill om henne, men som artist är det inte många som slår henne på fingrarna. Vilken sångröst, vilken energi, vilken kvinna. Wowww!, säger jag bara. Hon vara bara så himla bra. Och hela den här fantastiska showen bjöds vi på helt gratis.

Dagen efter tog jag tåget hem till Gyllebo, lugnet och stillheten igen. Och vips hade det sedan blivit dags för ett par arbetsdagar på bästa Luckan i Björstorp.

Livet – som det ska vara när det serveras i en alldeles lagom blandad kompott.

Dagens citat:

Ett vackert ansikte kommer att åldras och en perfekt kropp kommer att förändras, men en vacker själ kommer alltid att förbli en vacker själ.

Ha en fin tisdag. Kram kram från mig., Annika

Dela gärna

Från blommorna i Gyllebo till Carola och Malmöfestivalen. Läs mer »

En mysig kväll på båten

Hej hej

I förra veckan fick vi många varma och sköna sommarkvällar. En kväll när vi vattnat klart i trädgården och gjort alla bestyr här hemma, så bestämde vi oss för att köra ner en runda till Kivik innan mörkret föll. Stefan hade även några saker att fixa med i båten, så det passade ju bra.

Jag packade med mig lite gott i en korg. Det fick bli vad som fanns hemma – en god ost, lite kex, oliver, en slatt vin och en flaska cider.

Kvällen var underbar. Vinden var ljummen och många glada semesterfirare vandrade ute på piren i solnedgången. Från Buhres Fisk hördes svaga toner av musik och vi njöt av lugnet där i vår lilla båt. Det var så mycket sommar som det någonsin kunde bli.

När solen gått ner helt blev det genast lite kyligare. Vi packade ihop våra saker efter ett tag och körde till Gyllebo igen, där kändes luften betydligt varmare.

Kanske blev det där en av sommarens mysigaste kvällar ändå.

Som efterrätt på den härliga kvällen blev det ett par söta och solvarma smultron, direkt i munnen ifrån mina vintunnor. Där odlar jag i år smultron, smulgubbar och lite kryddor. Ännu har skörden inte varit den bästa, men mina förhoppningar ligger på nästa år istället, då hoppas jag på rejält mycket bär. Eller åtminstone så det räcker till en portion åt oss var.

Dagens citat:

Undret är inte att flyga i luften eller att gå på vattnet, utan det är att vandra på jorden.

Ha en härlig dag.

Annika

 

Dela gärna

En mysig kväll på båten Läs mer »

Skepp o´hoj

Hej hej

Vi människor är nog lite som zebran – dvs ränderna går aldrig ur oss. Och för min man Stefan, så betyder det förmodligen att han alltid kommer att ha havet i blodet. Det är kanske inte så konstigt med sjömän i sin släkt och en pappa och bror som varit ”ålafiskare”.

Nåväl, här står vi nu och har plötsligt blivit med båt.

Jag som mer har mina rötter i skogen och fötterna på jorden, förstår mig inte så mycket på det här med båtar, men jag har förstått att den båten vi köpt är något mellanting mellan fritidsbåt och fiskebåt.

Den senaste tiden har vi gjort lite provturer längs kusten, jag och Stefan. Extra härligt har det varit då vi ju haft tropiska dagar här på Österlen. Varma dagar med tryckande värme. Då har vi sluppit trängseln på stranden och istället kunnat åka ut en bit på havet och ta svalkande dopp ifrån båten.

En av våra tre små hundar har också fått prova på båtlivet. Lilla Molly, som är den som aldrig blir åksjuk, har fått prova på en åktur på böljan den blå. Med sin lilla gulliga flytväst på sig, så gick det hela super bra. Molly fann sig väl tillrätta, trots att det gungade en del den där dagen. Hon krafsade och bäddade inne på en av kojplatserna och såg ut att tycka att det hela var riktigt kul. Vi får se hur det går för resten av hundgänget när de ska ut på ”övningstur”.

Här hemma i trädgården fortsätter min dahliaodling att slå alla tidigare rekord. Häpet konstaterar jag att de växer sig allt större och kraftigare för varje dag, och blommorna blir bara fler och fler.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som heter ”Jag lämnar ekorrhjulet” av Åsa Axelsson. Det är en bok om att lämna arbetslivet och ändra sitt levnadssätt istället. Boken är ganska intressant och skapar nya tankar om vad som är viktigt och vad som kanske inte är det. Även om man kanske inte vill leva som i boken, så kan man inspireras av en del saker och kanske ta efter några av godbitarna.

Jag har även lyssnat på en bok som heter ”Jag är Gud” av Malin Karim. Boken är en humoristisk berättelse om ett feministiskt korståg. Om när en snäll och undergiven hustru går in i väggen och bestämmer sig för att göra revolt och begå alla sju dödssynderna innan hon sedan tänker ta livet av sig.

Dagens citat:

Livet är en stor omålad duk där du kan -och ska- kludda av hjärtans lust.

Ha en härlig söndag.

Kram Annika

 

Dela gärna

Skepp o´hoj Läs mer »

En sagolik morgon och godaste marmeladen.

Hej hej

Det har inte blivit så väldigt många soluppgångar vid bryggan den senaste tiden. Ofta har jag valt att ge mig ut lite senare på en springtur istället. Men en tidig morgon lyckades jag ändå pricka in en alldeles fantastisk soluppgång.

Jag ska inte sticka under stol med att jag saknar min underbara badkompis lite extra. Hon bor inte så mycket här ute i sommarbyn just nu, och jag saknar henne väldigt mycket där på bryggan. Men vi brukar ju alltid säga till varandra att ”var tid har sitt”, och så är det ju verkligen. Och jag vet ju var hon finns – typ bara ”ett pling” bort”.

Den här morgonen var hur som helst underbart vacker. Det var riktigt kallt i luften, inte mycket mer än 10 grader faktiskt. Men i vattnet var det varmt och jag njöt både länge och väl där jag simmade runt ihop med alla roliga skräddare som traskade runt på vattenytan (det är väl bara de insekterna och Jesus som kan gå på vatten).

Krusbärsmarmelad

Vi har en liten förskrämd krusbärsbuske i vår trädgård. Den ser inte mycket ut för världen, men av de där bären blir det världens godaste marmelad.

I förra veckan plockade jag varenda litet krusbär på den där taggiga busken och kokte ihop min favoritmarmelad. En skvätt whiskey brukar jag ta i, det blir som pricken över i;et. Det kommer att bli supergott till höstens ostbrickor.

Dagens citat:

Var rädd om det du har idag. Imorgon kan allt ha fått en helt annan innebörd. Allt vi har är bara till låns, och vissa saker går aldrig att ersätta.

Njut av er måndag. Kram Annika

 

Dela gärna

En sagolik morgon och godaste marmeladen. Läs mer »

Den blå timman i Kivik.

Hejsan.

Tidiga morgnar har aldrig någonsin gjort mig besviken.

Även om soluppgången inte blev riktigt lika storslagen som vi tänkt oss, jag och min dotter Emmy, så blev morgonen i Kivik ändå helt fantastisk.

Vi hade packat med oss badkläderna, men ingen av oss var särskilt badsugen den här tidiga morgonen.

Istället slog vi oss ner på den vackert turkosmålade träsoffan som stod uppställd på den plats som jag tror kallas för ”kärringbadet”. Där satt vi och tittade på den lilla fiskebåten som tuffande gav sig ut från hamnen.

När båten försvann bort mot Vitemölla så föll våra ögon istället på ett par gulliga små minkar som hoppade och simmade runt bland stenarna. Jag och Emmy gick sakta bort mot den stora röda stenen, som i folkmun så lämpligt kallas för ”svarte sten”. Där stod vi länge och iakttog minkarna som verkade synnerligen intresserade av oss när jag lockade på dem.

Även om solen lyste med sin frånvaro just den här morgonen så fick vi en underbar start på vår dag. Och när den lilla fiskebåten åter kom tuffande tillbaka, så var det även dags för oss att bege oss hemåt.

Dagens citat:

10% av att alla konflikter uppstår beror på olika värderingar och åsikter.
90% beror på fel tonläge på rösten.
Mitt tonläge den här morgonen var nog i vänligaste laget – åtminstone verkade minkarna tycka det, närgångna som de var.
Ha det gott och kram
Annika
Dela gärna

Den blå timman i Kivik. Läs mer »

Rulla till toppen