Österlen

Ut i det blå med en dotter.

(För ordningens skull vill jag påpeka att det här inlägget inte är sponsrad- eller betald reklam på något vis.) 

 

Hej.

Såhär bakefter så känns det lite som om allting bara var en dröm. Som om jag svävat runt i det blå under ett par dagar tillsammans med min dotter.

Det var under Kristihimmelsfärdshelgen som vi gjorde en liten minisemester tillsammans, jag och Emmy. Vi åkte inte så långt bort, utan vi hamnade i ljuvliga Christinehof och på Residence Tastecelebration. Tillbaka till min barndoms trakter alltså.

Efter att ha blivit väl mottagna av Isabel Brummer, valde vi att ta en liten vandring i den underbara omgivningen.

Vid Verkasjön slog vi oss ner på min favoritbrygga och trollade fram vars en pilsner och lite tilltugg ur min ryggsäck.

På andra sidan sjön spelade någon ”dunkadunka” musik, och i vattnet kom en liten snok simmande som en spejande periskop. Och man kan ju säga att vi verkligen hade tur med vädret.

Sedan gick vi via den lilla stigen ner över Rännebron och fram till Alunbrukets festplats.

Ett tag satt jag där och bara mindes, och försökte få Emmy att förstå hur allting varit en gång.

Sedan var det dags för oss att strosa tillbaka till Isabel och hennes pampiga jägmästarbostaden igen. Det gör mig så glad att det fantastiska huset får fortsätta att glänsa så stolt, så som det verkligen förtjänar. Christinehofs absolut vackraste fastighet tycker jag!

Efter att vi ”pudrat näsorna” en aning och svidat om, så var vi redo för en cava innan middagen.

Så var det dags för middagen. Och jag säger bara wowwww… så himla gott allting var. Vi åt och vi njöt av den delikata trerätters middagen som vi blev serverade.

När skymningen sedan sänkte sig så tassade vi ut i det daggvåta gräset för att beundra den alldeles nyrenoverade klockstapeln, som stolt tronar på höjden ovanför huset. Hela mitt hjärta blev varmt av att man låtit uppföra traktens minnesmärke på nytt. För det ska vi tacka Calle Piper.

Innan det var dags för oss att krypa till kojs satt vi en stund utanför vårt vindsrum. Jag försökte beskriva för Emmy hur vi en gång som barn lekt med en antik rullstol på just den här stora vinden.

Jag tror inte riktigt hon förstod, så därför har jag hittat en bild från mitt arkiv, där min lillasyster leker med den hemma på vinden på Skoghem.

 

Tack fina Isabel för en underbar vistelse hos Er. Jag kan försäkra att vi båda sov gott och att det inte fanns några spöken på vårt rum i alla fall!

Dagens citat:

När jag var liten var jag rädd för mörkret, men nu när jag ser elräkningen, är jag mer rädd för ljuset.

Nej, jag har aldrig varit rädd för varken mörker eller spöken… åtminstone inte spökena här på Christinehof för dem är jag ganska bra vän med.

Kram Annika

 

Ut i det blå med en dotter. Läs mer »

Spontant som då vi var barn.

Hejsan.

Mina vardagar är för det mesta ganska inrutade och planerad. Jag trivs med att ha det så.

Att starta dagen med en morgontur i Gylleboskogen, gör att det lite enahanda och ensamma kontorsjobbet går lätt som en plätt sedan. Inte minst då jag träffar mina fina badkompis vid bryggan.

Fast ibland blir det inte riktigt som planerat… En dag i förra veckan fick jag ett sms … ska vi ses idag…  en spontan och enkel fråga från min barndomskamrat.

Det kändes precis som då vi var små, då livet lekte och allt var spontant och enkelt.

Självklart sa jag ja till den spontana frågan. Vi fick en underbar eftermiddag i Christinehof. Vi vandrade de stigar vi gjort så många gånger förr. Vi hjälpte varandra att minnas saker från en svunnen tid. Vi la märke till att både vi själva och trakten vi bott i hade förändrats, fast bakom all förändringen så var allting precis som det alltid hade varit. Tack min kära vän för initiativet. Tack Annelie♥

Livet behöver inte vara så komplicerat eller planerat i förväg. Små spontana infall kan bli de finaste minnena i livet.

Som när en liten kille kommer på spontanbesök och vi busar med pinnar i skogen.

Dagens citat:

En vän är någon som sträcker sig efter din hand men når ditt hjärta.

Jag är så tacksam för de människorna som nått mitt hjärta genom livet.

Kram Annika

Spontant som då vi var barn. Läs mer »

Skirt och fräscht.

Hejsan.

Det blev som en explosion i skogen när värmen kom. Bokskogen hade slagit ut i skiraste grönt på bara ett par dagar.

Det hade regnat dagen innan och allting kändes så rent och skirt när jag kom ner till bryggan.

När jag tagit min simtur i sjön så kikade solen fram genom de tunna molnen och värmde gott. Morgonen var fylld av alla de ljud som hör våren till. Göken gol, tranorna skränade och på långt håll hörde jag en svag stämma av näktergalen som prövande sjöng upp sin ljuva stämma.

Jag plockade några späda bokblad och mumsade på där jag satt. Smaken var syrlig och god, och påminde så mycket om barndom.

På eftermiddagen fick jag besök av en liten kille som passade på att hoppa i vattenpölarna.

Om man hoppar riktigt mycket och länge i vattenpölar, då blir man sedan så väldigt hungrig. Då klarar man sig inte på att äta lite bokblad inte. Nej, då får man gå in och äta macka med prickig korv och ägg hos sin mormor. Så det så!

Det är en så bedårande vacker tid just nu. Man blir nästan lite bubbligt fnissig av allt det gröna, sköna!

Dagens citat:

Molnen måste gråta innan ängen kan le.

Man ska inte vara ledsen ifall det regnar någon dag. Regnet behövs, det ger frodig grönska och sköljer rent, och sedan är det ju så himla roligt att hoppa i vattenpölarna efteråt.

Ha det fint och kram

Annika

Skirt och fräscht. Läs mer »

En ljummen morgon och en söt liten valp.

Hejsan.

Vilken kontrast det blev när värmen kom hit till slut.

Trots att jag tagit av mig ett par lager kläder, så rann svetten på ryggen när jag kom fram till bryggan.

Morgonbadet var svalkande och skönt, även om det kändes en smula kyligt om fingrarna när solen gick upp i horisonten. Den morgonen satt vi länge på bryggan och förundrades över naturens växlingar.

När vi sedan vandrade vidare igenom skogen så var det som att gå i ett skirt, grönt morgonljus. Så mycket vårkänslor som strömmade genom kroppen.

Senare på eftermiddagen när jag stämplat ut ifrån kontoret, så fick jag för första gången träffa valpen Mio.

Alltså så himla gullig liten valp!! Mio är min systersons lilla kooikervalp, som jag träffade för första gången när vi var samlade hemma hos pappa Kurt i Brösarp.

Det var en härlig vårdag med familjen och det lilla nytillskottet Mio då såklart.

Lycka till med din nya lilla vän Johan♥

Dagens citat:

Du kan vara en god person med ett varmt hjärta, men ändå säga nej.

Plötsligt minns jag tiden med Johnny som liten valp – det var en tid då jag trots ett varmt hjärta fick använda ordet nej i något större utsträckning än normalt.

Ha en skön dag.

Kram Annika

En ljummen morgon och en söt liten valp. Läs mer »

Vill du ha en snigel på ögat mormor.

Hej

Den där dagen då våren kom på riktigt så var det så vackert nere vid sjön i gryningen.

Det var som om naturen bildade en kuliss till filmen Frost. Som om både vinter och vår den där tidiga morgonen enades sida vid sida. Det var så sagolikt vackert.

Att vänta på vår och sommar är lite som att se på en repris där man bara minns slutet. Man kommer ihåg handlingen i stora drag och man vet slutet, men allt det där i mitten är lite som en överraskning.

Men våren kom ju med full kraft och med den alla småkryp. Sniglarna till exempel.

Hemma runt vår trädgård har vi mycket vinbässnäckor. Lite läskiga var de allt, tyckte lille Scott, fast ganska roliga att plocka och ge till mormor ändå.

Dagens citat:

Vi brukar säga att mod är att göra något trots att vi är rädda. Men kanske är det modigaste att lyssna på sig själv och ta sina egna beslut.

Att bära sniglar till sin mormor fast man är lite rädd, det är sannerligen modigt.

Ha en fin dag.

Kram Annika

 

Vill du ha en snigel på ögat mormor. Läs mer »

Värmen kom och vi åt våfflor i Ilstorp.

Hejsan.

I helgen var det kallt när jag steg upp. Sådär vinterkallt som jag vant mig vid att det är på morgnarna även om det kallades vår. Kallt så man behövde både vantar och dubbla strumpor.

Men oboy, så vackert det var i skogen den där morgonen.

Solens strålar värmde fort upp den kalla morgonen. Fast på de skuggiga platserna var det verkligt kyligt. På ekplankorna låg lite is kvar och det var som att balansera på bananskal.

Men jag balanserade gärna, så vackert som det var den här morgonen.

På eftermiddagen var vi hos våra vänner i Ilstorp. Och tänk, det var precis då som värmen kom. Glada och förundrade satt vi ute i den härliga vårsolen. Det sa liksom bara ”phofff”, så slog den till, den riktiga våren. Vi njöt av värmen, våren och allt gott vi blev bjudna på.

Mätta och nöjda tog vi sedan en liten promenad längs Verkeån. Alltså vilken dag och vilket omslag det blev från kallt till varmt. Tusen tack kära vänner.

Dagens citat:

Att leva sitt liv utan närvaro är som att äta sin favoriträtt när man är täppt i näsan. Det är svårt att känna och njuta av smakerna.

I naturen känner jag alltid i full närvaro. Skogen är fri från allt brus som livet så ofta består av.

Ha en fin fredag och kram.

Annika

Värmen kom och vi åt våfflor i Ilstorp. Läs mer »

Vem minns en fegis.

Hejsan.

För någon vecka sedan poppade det upp ett minne på min telefon. Det var ett inlägg från April i fjor då jag planerat att jag skulle ta årets första dopp i sjön, men då helt enkelt bara blev för feg och avstod. Fy attan vad jag tyckte att det var kallt. Och fy vad besviken jag var på mig själv.

(inlägget hittar ni HÄR)

”Men skam den som ger sig”, finns det någonting som heter … och ingen minns ju en fegis sägs det ju.

Tack vare min truliga envishet och såklart en väldig massa inspiration av min vän, så njuter jag nu i fulla drag av mina morgnar, både i och vid sjön.

Man ska faktiskt inte ge upp saker som man vill i livet. Kanske ska man bara inte ta alltför stora steg för att komma i mål. Kanske räcker det med små små steg i rätt riktning bara.

 

Dagens citat:

Vi är alla passagerare på en resa som många gånger inte blir som vi tänkt oss.

Det kan faktiskt bli såååå mycket bättre än vad man någonsin trott från början.

Ha en underbar Kristi himmelfärdsdag.

Kram Annika

Vem minns en fegis. Läs mer »

Att ha kalla fötter.

Hejsan.

Den här våren är det nog många med mig som haft extra kalla fötter.

Att jag plockat av mig kängorna och ullstrumporna i både ur och skur, är ju förstås inget som gett mig varmare fötter.

Eller jo, kanske har jag blivit lite varmare och tåligare över lag mot kyla det här året. Några som jag däremot tror har frusit väldigt den här våren, det är alla små fåglar som kommit hit från de varmare breddgraderna.

För de stackars fåglarna med sin små klena ben så måste det vara en chock. Värst är nog att de insekter som de i vanliga fall livnär sig på, inte riktigt har vaknat upp ur sin vinterdvala ännu. De små fåglarna har saknat föda den här våren för att hålla värmen, tror jag.

Varenda morgon som jag suttit på den gamla bryggan, så har en liten sädesärla kommit efter en liten stund. Den har sedan bara stått där en bit från mig och tittat och vippat så gulligt på sitt ”sädesärlevis”. Det har känts som om den försökt säga mig något. En morgon när det låg hårda, frusna snöflingor kvar på bryggan kändes det nästan lite ledsamt när den kom. Att se den stå på sina nakna smala spiror och se ut som om den både sålt smöret och tappat pengarna var lite sorgligt. Fast kanske hängde den inte alls läpp, kanske var den egentligen bara glad att ha fått lite sällskap…vem vet!

Att alla turister, som nu börjar dyka upp runt sjön, kanske också har kalla fötter i sina husbilar, det är nog möjligt, så svårflörtad som vårvärmen varit i år.

Att FÅ kalla fötter, det är ju en helt annan sak. Kanske hade personen, som lånat en båt vid fiskebryggan, fått kalla fötter och bara dragit från platsen av någon anledning.

Dagens citat:

Spegeln är min bästa vän, därför att när jag gråter så skrattar den aldrig.

Ha en fin onsdag och håll fötterna varma.

Kram Annika

Att ha kalla fötter. Läs mer »

Vitsippor och en julhälsning.

 

Hej.

Naturen är verkligen fantastisk. Trots kylan som varit, så började det bli allt mer vårlikt ute i skogen.

Alla underbara vitsippor som skyddande fällde ihop sina kronblad och böjde nacken för kölden. I år har de haft det lite kämpigare i de kalla vårvindarna. Ändå tror jag aldrig att jag sett dem så kraftiga och stora som just i år. Och aldrig har de väl varit så många.

Om man förra veckan kikade på morgontemperaturen, så var det inte så mycket varmare än vad det brukar vara på självaste julafton. Kalla spöregn och hårda vindar hade den senaste tiden ruskat om i Gylleboskogen.

Men trots vädret, som ju hade stora likheter med ett skånskt julväder, så grönskade träden tappert dag för dag.

Extra juligt kändes det när ett julkort damp ner i vår brevlåda, såhär i början av maj månad. Den så välbekanta handstilen fick mitt hjärta att ta ett skutt och svämmas över av längtan. Det var ett julkort från min äldsta dotter i USA. Hon som jag inte sett sedan december 2019. Älskade Andréa, tack för julhälsningen. Om den var försenad eller för tidig, det spelar ju faktiskt ingen roll. Jag blev helt orimligt lycklig över ett enkelt julkort.

När vädret är kallt som om det vore vinter och när ett julkort trillar in i brevlådan, då gäller det att lägga fokus på de vårliga sakerna. Vad känns egentligen mer vår än den första cykelturen  eller den första rabarberpajen.

Dagens citat:

När livet påminner om en kalldusch, påminn dig då om att det kan vara precis det du behöver för att vakna upp.

Ha en riktigt fin onsdag.

Kram Annika

 

Vitsippor och en julhälsning. Läs mer »

I år smyger våren så sakta.

Hej

I år är våren verkligen trevande och osäker. Jag konstaterar bara stilla vad mycket varje dag har att erbjuda och förundras över hur allting alltid fullbordas efter hand.

I år går allting lite långsammare.  Kanske är det just därför som jag tycker att våren är alldeles fantastiskt vacker just i år. Kanske har jag fått klarare blick och lägger märke till saker på ett annat vis.

Mina morgonrutiner med att ta mig ett bad i gryningen hjälper säkert till att uppleva naturen på ett nytt sätt, på ett intensivare vis.

När jag nu badat vid alla årstider och vid alla väderlekar, har jag märkt hur utlämnad till naturen jag varit.

Under snart ett år har jag badat så gott som varenda dag. Jag har bla. svalkat mig med ett dopp efter en löprunda. Jag har njutit av en simtur i en krispig marsmorgon och jag har kastat mig i sjön en regnig och stormande novembermorgon. Mest hissnade var såklart de vintermånader då jag njöt av mina isvaksbad i ett nära nog nollgradigt vatten. Särskilt de gånger då snöstormen ven om öronen på mig, då kunde jag känna mig nästan berusad av det forsande blodet i mina ådror. Jag har varenda dag bara överlämnat mig till naturen och dess villkor, och jösses vad jag har älskat det.

Jag har verkligen njutit av att inte kunna kontroller vädrets makter och istället bara fått omfamna det jag bjudits. Att bara fått anpassa mig efter naturens förutsättningar. Mitt enda åtagande har varit att ta mig ett bad, dag efter dag.

Kanske är det därför jag nu så tacksamt tar emot varenda morgon och njuter till fullo av alla de små, små tecken på att årstiderna så sakta skiftar, de liksom smyger in i varandra.

Just nu njuter jag särskilt mycket av mina blommor i trädgården. De där första, tåligaste, som man blir så glad av.

Min cirkel som åretruntbadare är snart sluten. Självklart kommer jag att börja på en ny cirkel i sommar, nu vet jag ju hur härligt det faktiskt är. Jag kommer fortsätta gå ut i naturen för att bada och fotografera. Jag kommer fortsätta att bara se, känna, höra och lukta… Och jag kommer att vara så tacksam för varenda dag som jag får uppleva i naturen.

Dagens citat:

Vi växer inte när saker är enkla, men vi växer när vi ställs inför utmaningar.

Hoppas ni alla får en fin måndag och en bra vecka.

Kram Annika

I år smyger våren så sakta. Läs mer »

Rulla till toppen