Allmänt

Skönhetsvård och smärtbehandling i storstaden.

Hejsan och gomorron.
Min förmiddag var alldeles ljuvlig. Riktiga vårkänslor sköljde över mig.
Jag kastade bort mössa och långkalsonger och kände mig genast en storlek smalare.
Jag bara njöt!
 
Mina små dunbollar har fått riktig skönhetsvård de senaste dagarna. Ena dagen blev det bad och hårtvätt med nya schampot som jag kostade på oss när vi var på utställning. Sedan blev det borstning, kamning och putsning med sax. Fina små damer blev de.
Tro nu inte att de själv var så nöjda med sin nya fräschare stil. När det hela var klart såg jag dem genom fönstret. Då var de i färd med att gnida in sig i något som katten kräkts upp ute på gräsmattan. Sedan såg de så nöjda ut, som om ordningen var återställd.
Hunden Johnny ska bli vårfin nästa vecka är det tänkt.
 
På eftermiddagen var min dotter Emmy med mig i Malmö. Mitt huvudsakliga ärende var ett besök på en smärtmottagning, men vi passade på att fest till det riktigt ordentligt när vi ändå var i storstaden. Lite fika först, för att avsluta med en god pastarätt på Vapiano.
Hemma hade jag förberett lite god mat åt Stefan. Lite smalmat såhär inför bikinisäsongen tyckte jag kunde passa.
 
 

Dagens tänkvärda.

Låt ingen sätta sig på dig!
Om det inte är ett barn
som vill busa …
 
Hoppas ni får en härlig dag och kanske ska ni göra något busigt …
Det ska kanske jag.
Kram och hej.
Annika
 
 

Skönhetsvård och smärtbehandling i storstaden. Läs mer »

Med fina fötter under klarblå himmel.

Hejsan och gommorron.
Åhhh vilken dag. Sol och klarblå himmel.
Här i Gyllebo håller man för fullt på med att bredda en av vägarna i sommarbyn.
Inte för att den är som en autostrada direkt, men en och annan bil kommer det ibland. Och varannan vecka kommer sopbilen och då händer det att den får möte.
Det här blir nog jättebra.
 
På min blogg finns ingen reklam, i alla fall ingenting som jag blivit sponsrad eller fått betalt för att tycka.
Men nu vill jag ändå göra reklam. Jag vill rekommendera världens underbaraste och duktigaste fotvårdare, nämligen Lise i Brösarp.
Igår var jag hos henne och fick fina fötter igen. Det känns verkligen som om det blir ett lyft för hela kroppen. Som om blodet cirkulerar lite lättare genom hela mig. De små kroppsdelarna som dagarna i ända bär upp hela min tyngd fick lite extra omsorg.
 Att regelbundet gå och se om sina fötter borde alla människor göra. Det är egentligen mycket viktigare än att gå till frissan … om man tänker efter.
Tack Lise, vi ses i maj ♥
 
Att ha friska fötter är viktigt, och särskilt när man ska jogga. Min dag började med min springrunda runt sjön. Det är en konstig sak med min app på telefonen, den som mäter min runda …. ju fortare jag springer, ju kortare mäter den sträckan till … Nu vet jag att runt sjön är det ganska exakt 5,8 kilometer, så jag vet inte riktigt varför jag envisas med att mäta varje gång … Jag hoppas kanske på att sträckan ska bli dubbelt så lång och farten ska dubbelt så fort  …
 
Jag har varit och tittat till hos min mamma Ingrid. Hon har sin grav på en vacker backe vid ett stort träd. Därifrån är det en härlig utsikt över kyrkogården och upp bakom Brösarps Gästis.
Några små gula krokusar hade börjat titta upp och till påsk tänker jag pynta och göra fint med lite mer vårblommor.
 
Dagens kloka ord:
Acceptera hur det är,
släpp det som var och ha
en positiv förväntan på det
som kommer.
 
Ja, det är så sant. Inget blir bättre om man är arg och våndas över sånt som
inte går att göra ogjort ändå. Tänk på något bra istället. För en sak kan man göra …
man kan välja en tanke före en annan. Välj då en tanke som får dig att må gott.
Idag ska jag börja på multimodal smärtbehandling. Det kommer säkert att göra underverk.
Ha en härlig dag och simma lugnt.
Annika
 
 
 
 

Med fina fötter under klarblå himmel. Läs mer »

Gröngölingar, ramslök och grovt hälsobröd.

Hejsan.
Även om solen var lite svårflörtad den här dagen så var det en ljuvlig vårmorgon.
I trädtopparna lekte ett par gröngölingar. Deras annorlunda läte gjorde mig uppmärksam på dem. Jag stod en lång stund och följde de vilda fåglarnas lek från träd till träd. Tyvärr blev det ingen bild på just detta fågelparet.
Första gången jag såg en gröngöling var för ett par år sedan i vår egen trädgård. Gröngölingar är så underbart vackra med sina fina färger och den röda hätta på huvudet. Den gången var jag beredd med min kamera …
 
Min morgonrunda var ljuvlig. Jag och hundarna njöt i fulla drag.
Det hördes ”vårkvitter” i varenda buske och i de små bäckarna var vattnet vilt och busigt.
 
På sin slänt i skogen börjar ramslöken nu titta upp. Den är alltid tidig. Det dröjer ännu ett tag innan den är stor nog att plocka, men jag kan nog börja plocka fram Mandelmannens recept på ramslökspesto och göra mig redo.
 
Min morgonrunda fortsatte och jag passade på att titta till blåsippan i sin backe. Den börjar så sakta slå ut på riktigt nu. Egentligen är det bra när våren kommer så här sakta, för då får man njuta av alla blommor lite längre.
 
Så var tryckfelsnisse framme igår igen på bloggen. Jag vet att det är julrosor jag har i min trädgård, och ingenting annat. Ibland när fingrarna dansar över tangenterna så är hjärnan inte riktigt påkopplad.
Så kan jag passa på att visa min röda sippa som igår slog ut i full blom. Det sa nästan bara phåff ….
Så här kommer … julros och rödsippa.
 
På eftermiddagen kastade jag av mig sekreterarrollen och blev bullmamman Annika.
Två grova bröd knåpade jag ihop innan kvällsmaten. Det bästa med att baka bröd är doften det blir i hela huset.
Till och med katten Felix ser ut att vilja äta bröd.
 
Dagens tänkvärda och vackra ord:
Nuet är den punkt där tiden vidrör evigheten.
 
Idag hoppas jag på fler sköna vårtecken. Stannar man upp och är i nuet så ser man dem lite bättre.
Lite fotvård ska jag unna mig idag. Hoppas ni också unnar er något lite extra just idag.
Ha en härlig onsdag.
Kram Annika
 
 
 
 

Gröngölingar, ramslök och grovt hälsobröd. Läs mer »

Vårdagjämning.

Hej och gomorron.
Visst måste det vara kärlek, när man stiger upp och någon satt fyr i braskaminen åt en. Särskilt mycket kärlek måste det väl vara om denne någon är ens make!
… Stefan där tog du definitivt ett poäng!
 
 
Den här morgonen hade vi fått snö igen – vårdagjämningen till trots 
Den här snön blev inte liggande särskilt länge.
När jag gav mig ut på min springrunda var nästan all snö borta igen.
 
I löparnas vokabulär använder man sig av ett talesätt …. När det går riktigt trögt och tungt att springa, säger man att man släpar på en ko. Den här morgonen släpade jag både på den där kon och på den sega hunden Johnny.
Men en runda är alltid en runda.
 
Äntligen har vi börjat få nya bärlager på vägarna här i Gyllebo. Det behövs allt, efter all fiberdragning i höstas.
 
Att jag aldrig lär mig. Jag gör precis samma misstag varje år.
Om man bor här, så är det totalt meningslöst att plantera penséer utanför sin tomt. I Gyllebo bor också rådjur och de älskar just denna tidiga blomma. Jag får helt enkelt köpa något annat och sätta här, och flytta mina plantor till en säkrare plats.
 
I min trädgård blommor nu de första härliga blommorna. Julstjärnorna som jag älskar. De röda sipporna är på väg att slå ut. Även de underbara primulor som kommer från Henriksdahl slår snart ut.
Jag älskar vårens första blommor.
 
Kanske är det någon av er som minns hur vi byggde och renoverade här i fjor. Kök, badrum … ja nästan hela huset fick sig en makeover.
Nu börjar det nog klia i byggfingrarna igen.
Vi har ansökt om bygglov för ett nytt litet projekt. Detta bygglov har mest åkt fram och tillbaka och inte blivit beviljat. Nu verkar det gå på rätt håll. Stefan tog igårkväll hjälp av vår granne och började så smått kontrollera tomtgränserna.
Vad det ska bli? … det får ni kanske se så småningom.
Planer, drömmar och mål – det ska man ha, för det är bra!
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Att någon ”står vid din sida” betyder inte så mycket.
Det avgörande är vad han är beredd att göra.
 
Ha en riktigt härlig dag. Ta på er olika strumpor och ”Rocka Sockorna” idag.
Stå upp för olikheterna och tänk lite extra på de med Downs Syndrom.
Kram från mig.
Annika
 
 
 
 

Vårdagjämning. Läs mer »

Hundutställning i Malmö

Hejsan.
Den här söndagsmorgonen skuttade jag upp tidigt ur min säng. Jag skulle nämligen på hundutställning i Malmö.
Ja, utan hund – bara för att titta.
Jag tog tåget från Gärsnäs, och det verkade som om jag var den enda människan från hela Österlen som var uppe vid den tiden en söndagsmorgon. I alla fall som tänkte åka tåg. Fast i Tomelilla hoppade en annan morgonpigg tjej på tåget. Min dotter Amanda.
 
Där i Malmö mötte vi upp min hund Lykkes uppfödare. Monica.
Det känns alltid som om det är en speciell atmosfär på hundutställningar. Lite som om nerverna dallrar i luften.
Varje ras och dess ägare samlar sig i små klungor. Man sneglar på varandra. Det kammas, det fönas, ja det till och med plattas hår.
 
 
Även om jag kan tycka att det är ett visst mått av trams och lite löjligt att bedöma hundars skönhet, så förstår jag hur viktigt det är i avelssammanhang. Jag hoppas innerligt att även alla de domare som dömer, förstår det. Så de verkligen ser till att premiera sundhet och välskapte individer framför de som i längden kommer att göra skada för de olika raserna.
På utställningen är alla indelade i rasgrupper. Jag gillar att dessa rasgrupper är uppdelade efter vargens jaktschema. Det känns genuint på något vis:
 
  • 1-     Vandra
  • 2  –     Söker efter dofter (luftburna)
  • 3  –     Spåra dofter (markburna)
  • 4  –     Förföljer / Tröttar ut
  • 5  –     Väljer ut (en i t.ex. älgflocken)
  • 6  –     Rusar (mot den de valt ut)
  • 7  –     Attackera / döda / vakta
  • 8  –     Äta
  • 9  –     Gräver ner
  • 10  –   Bär hem

Nåväl, vi satte oss tillrätta vid den ras vi kommit för att titta på den här dagen. Nämligen pomeranian. Eller som den förr kallades, dvärgspets.

 

 

Ett tjugotal små söta pomeranier trippade runt på de röda mattorna. Någon lite väl bredbent. En annan med för korta ben … Ja, såklart finns inte den hund som från topp till tå är alldeles perfekt.
 
 
Efter att ha tittat, hälsat på vänner och bekanta och ätit en halvkall korv var vi på eftermiddagen ganska nöjda med allt vad hundutställningar hette.
 
Då längtade jag hem till de finaste hundarna i hela världen – mina egna små pommisar. Och min store bufflige flatte – Johnny såklart. De är i alla fall bäst i mina ögon.
 
Dagens citat:
Jag är glad att min hund
inte kan prata …
Han vet för mycket om mig.
 
Jag önskar er en skön måndag. Hos mig har det kommit ett tunt täcke snö igen.
Bakslag kan man kanske kalla det, men jag känner ”våren”, den ska alltid hålla på att busa så här.
Ha det bra och kram på er.
Annika
 
 

Hundutställning i Malmö Läs mer »

Lite jobb och lite letande efter vårtecken.

Hejsan.
Hela vintern har vi arbetat med en stor renovering åt en kund. Det är en funkisvilla som våra killar totalrenoverat. Nästa vecka ska allt vara färdigt invändigt och klart för inflyttning. Den här lördagen hade vi målare och städare på plats.
Åhhh var jag tycker att det blivit läckert. Allt är varsamt renoverat och den gamla, traditionella funkisstilen har fått vara kvar som en röd tråd i hela huset.
 
Det jag gillar mest är att man valt att behålla den gamla stentrappan som var så vanlig i hyreshus förr. Den ger en häftig kontrast till allt det som nu är nyrenoverat.
 
Utvändigt finns en hel del kvar att göra. Trädgården med poolområdet, kommer att bli en fantastisk oas att vistas i på sommaren.
Små smakfulla detaljer som lampor och annat sätter verkligen prägel på våra kunders kommande hem.
 
Naturligtvis kommer möbler, pynt och annat att bli pricken över i:et … men det är våra kunders privata hem, så mer än såhär kommer jag inte att visa, men jag kan förstå att det kommer att bli ett läckert hus att leva och bo i.
Till paret vi bygger åt, vill jag såklart säga all lycka till med ert nya boende.
 
På eftermiddagen bestämde vi oss för att köra en runda, på jakt efter vårtecken.
I Kivik låg två stora fartyg. Maken min, som är född i Kiviks hamn, ville såklart att jag skulle fotografera dessa båtar …
Ja, så här är de, plus en ensam anka ….
 
 
Vårt riktiga mål för dagen var Pulken, utanför Yngsjö. Ett ställe där det samlas tusentals tranor varje vår. Jag var lite spänd på att se hur många tranor som anlänt…. Inte en enda, visade det sig! I alla fall inte just när vi var där.
 
Fast på hemvägen fick vi se några av de underbara fåglar som kommer med löfte om våren. Där på en äng utanför Yngsjö, spatserade några så graciöst och vackert.
Så för oss blir det nog en tur till Pulken igen i vår. Jag älskar att se alla de tusentals tranor som samlas för att häcka.
 
Dagens tänkvärda ord:
Rensa ut gammalt skräp
ur ditt liv!
Bränn det och låt det bli
till ny energi!
 
Ja, kanske ett bra söndagstips, att rensa ut lite gammalt skräp.
Vad ni än väljer att göra, så njut av dagen och fyll på med energi.
Kram från mig.
Annika
 
 
 
 
 

Lite jobb och lite letande efter vårtecken. Läs mer »

Fredagslunk.

Gomorron.
Att stiga upp och avnjuta mitt kaffe i stillhet och tystnad. Det är det bästa jag vet. Bara några levande ljus och tre snusande hundar som sällskap.
… ja, också en liten blomma att vila blicken på.
Livskvalitet.
 
Just den här fredagen som var den 18:e mars, fyllde min yngsta lilla dotter hela 22 år.
Var blir all tid av? Galet, och jag som bara är 35+ … ok ++++
 
Min älskade Emmy hade valt att fira sin dag i Berlin med några vänner.
Grattis min lilla älskling på din dag ♥
 
På min morgonpromenad var det lite vått och regnigt. Vägarna hade börjat iordningställas inför våren, och det är väl ett litet vårtecken tycker jag.
Jag tog vägen förbi de sötaste små husen i Gyllebo. De där som ser ut som små Bullerbyhus.
 
 
På eftermiddagen uträttade jag lite småärenden, och när jag kom vid Hylkegården var jag bara tvungen att stanna där för att fotografera det lilla ”bihotellet”. Nybyggt och alldeles fantastiskt vackert. Där ska snart flytta in en utrotningshotad art som heter humlepälsbi. Åhhh vad jag hoppas att de ska trivas där.
 
Så stannade jag till vid min gamla kära arbetsplats.
Där på XL har jag tillbringat många och långa dagar och såklart kommer det alltid att kännas lite som att komma hem, när jag kommer dit. Kära gamla Hans Anders Bygg.
Samma tokiga, glada personal som alltid.
… och ”Luffis” som nästan aldrig fastnar på bild
 
På kvällen mös vi till det här hemma, jag och Stefan. Vi åt en smarrig kycklingsallad, som jag fått inspiration till genom en blogg som jag följer. Verkligen jättegod!
Så tack Lotta på ”Fyra årstider”.
 
 
Till kvällens mat drack Stefan såklart alkoholfritt. Jag rotade lite i skafferiet och hittade en väldigt dammig flaska rött vin. Den var från 2007. Först tänkte jag hällt ut den, men efter att ha smuttat på det fylliga vinet, bestämde jag mig för att ta ett litet glas. Så himla gott!!
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Ju mer tid du lägger på att
störas av hur andra beter sig,
desto mindre tid får du till
att göra det du själv vill.
 
Ja, det finns de som har mer bry med andra än sig själv.
Vilket slöseri med tid, såvida det inte är i ren välmening förstås.
Ta hand om er lite extra den här lite regniga lördagen och ha det gott.
Kramar från mig.
Annika
 
 
 
 
 

Fredagslunk. Läs mer »

Mammografi, Sjörröd och fönsterputsning.

Hejsan och gomorron.
Morgonens vandring gick till Sjörröd. Det är en vacker plats som ofta är invaderat av små söta, blåklädda scouter med vita näsdukar om halsen… ja stora scouter också förstås.
Här ordnas alltid stora läger på somrarna och ibland kan vi höra dem ända hem till oss. Skrattandes och stojandes. Den här dagen var här alldeles tyst och stilla. Bara fåglarna sjöng med en extra stark stämma den här morgonen.
 
På eftermiddagen stod jag inte ut längre … eller , jag menar … såg jag inte ut längre!
Jag har sedan jag fick det onda i min rygg tänkt att jag minsann skulle unna mig att ha en fönsterputsare en gång om året. Fast, jag känner ju mig själv … det blir liksom inte av och plötsligt måste det bara göras. Omedelbart.
Nu har jag bestämt mig för att inte gå på som en vilde, som jag brukar göra, utan jag ska ta ett rum i taget, i lugn takt.
Jag har fått en Kärcher fönsterputsmaskin av maken min. Värdelös apparat, om man frågar mig. Jag vet att de allra flesta tycker att det är en av de bästa saker som någonsin uppfunnits. Jag inser att jag måste ha missat något!? Jag kan liksom inte förstå varför den är så mycket bättre än en traditionell fönsterskrapa bara för att den brummar, suger och väger mer. Och torka på fönsterbrädan gör jag ändå för att få rent och fräscht, så det gör inte mig något om där är några droppar vatten kvar. Sedan, när man äntligen kommit igång med sitt Kärcheråbäke, ja då är det dags att ladda eländet och man får ändå plocka fram den gamla vanliga skrapan för att bli klar.
 
TV-rummets glaspartier putsade. Check
 
 

Hos oss bor det husspindlar. En del påstår att det betyder friskt hus, och då är det ju bra. Jag har inga problem att leva ihop med dessa djur. Det enda jag tycker är att de borde hålla bättre ordning efter sig och själv städa undan sina gamla spindelnät. Min syster har vansinnig spindelfobi, så det är tur att hon inte träffat på vår inneboende.
Visst är det konstigt med fobier? Fullständigt ofarliga saker kan göra människor lamslagna av skräck, medan andra saker som egentligen är farliga kan vi utsätta oss för utan att blinka. Det måste vara vår reptilhjärna som spelar oss ett spratt.
 
Undertiden som jag for runt med skurtrasan här, tog alla hundarna sig en tupplur. Lilla hunden Molly hade hela dagen vaktat sitt ben, och kunde inte riktigt koppla av, eftersom det då riskerade att bli stulet.
 
På kvällen var jag kallad på mammorgrafi. En gång om året för damer i min ålder, och numera gratis. Något alla vi kvinnor ska vara tacksamma för.
Tack Landstinget och tack till mig själv för att jag betalar skatt.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Du kan inte ha ett
positivt liv och
ett negativt tänkande.
 
Ja, varje gång man kan se något från den positiva sidan så är man en vinnare.
Ta hjälp av lite humor, och skratta lite – det är nyttigt.
Jag hoppas ni alla får en härligt, positiv fredag. Njut av det som går att njuta av.
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 
 

Mammografi, Sjörröd och fönsterputsning. Läs mer »

Shoppat loss lite.

Hejsan.
När jag var i Simrishamn med min dotter, skulle jag fördriva tiden när hon var på massage. Det är inte så ofta jag shoppar och går loss egentligen. Fast den här dagen köpte jag några saker som egentligen bara var bra för en enda sak. Själen.
Jag har länge önskat mig en Lisbeth Dahl necessär … (om det kan man läsa här http://gylleboannika.blogg.se/2016/february/lisbeth-dahl.html )
 
Nu råkade jag snubbla över en liknande på Lindex. Och det kostade bara en spottstyver jämfört med vad originalet gjorde.
 
Så hamnade jag såklart i en blomsteraffär. Och eftersom de hade bra pris på välväxta myrten så åkte även en sådan med mig hem. Det måste väl ändå vara bra för själen med en myrten i köksfönstret! Och själen är något man ska vara rädd om.
 
Min onsdag började med en luftig springrunda runt sjön. Småhundarna tjurar alltid så väldigt över att de inte kan följa med, och de hatar mina självlysande joggingskor. De ser så roliga ut när jag snörar skorna på mig. Som trotsiga småbarn gnäller de och pockar på uppmärksamhet.
Underbart härligt var det åtminstone att springa den här morgonen.
 
Såklart tog jag ut dem på en lite mindre runda också.
Den här morgonen träffade jag på en av mina bloggläsare och till dig vill jag säga: -”så kul att träffa dig och vilken fin westie jag fick träffa”.
 
Åhhh vad jag älskar överblommade tulpaner.
Så magiska. Jag var bara tvungen att gå loss med min kamera …
 
På eftermiddagen pysslade jag och Stefan en stund i trädgården. Det blåste halv storm så det var inte riktigt lönt att räfsa löv. Men vi klippte ner fjorårets vissna blomsterstänglar som jag låtit vara kvar över vintern. Jag hängde ut tvätten och småhundarna njöt av att vi alla var ute.
 
Dagens klokskap:
Samvetet hindrar oss från mycket glädje.
Unna dig medan du har dig!
 
Jag önskar er en behaglig torsdag … och unna er kanske något lite extra just idag.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
 
 

Shoppat loss lite. Läs mer »

Så mycket längtan.

Hejsan.
Jag brukar inte längta så mycket efter att årstiderna ska skifta. Jag njuter väldigt mycket av nuet.
Men i år är jag så sugen på att det ska bli varmt och skönt igen. Jag längtar så efter att vi ska plocka undan de fula plåtarna över poolen. Jag längtar efter sommar. Jag längtar efter nakna kvällsdopp, efter att fånga dagens sista solstrålar … åhhhh, jag längtar!
 
Fast jag har haft en väldigt behaglig tisdag, trots att det bara är mars och vinterkläderna ännu får plockas på. Vid sjön var det tyst och stilla. Jag satt en stund vid den ensamma bryggan och bara fylldes med lugn.
 
Där vid den ensamma bryggan har någon försökt att fälla ett träd, men bara kommit halvvägs … Egentligen tycker jag att det verkar farligt att bara såga ett fällskär i ett träd och sedan låta det stå kvar … Det är väl det som man kan kalla ”att skapa spänning i vardagen” …
 
 
Min tisdageftermiddag blev sådär underbart mysig. Min älskade dotter, Amanda, kom och hämtade mig för en tur till Simrishamn. Där gjorde vi lite ärende och strosade runt lite. Vi tog en fika på Café Kagan. Vi hade en så skön och mysig dag tillsammans. Vi pratade om stort och smått. Vi bara var tillsammans.
Bara Amanda och jag, tack gumman ♥
 
Vi passade på att ha lite hundvård när alla pälsbollar var samlade i Gyllebo. Någon hund älskar det, en annan har inte tid att sitta still och en tredje är jätterädd och kissar nästan på sig. Det är så det är. Alla är vi olika.
 
Dagens ord:
Det finns nån av varje sort,
nån är lång och nån är kort.
Nån är mörk och nån är ljus,
nån gillar tysthet, nån gillar bus
Nån kan springa, nån kan gunga
nån kan måla, nån kan sjunga.
Nån kan sy och nån kan spika,
vilken tur att alla är olika.
Minns alltid att du är unik,
för ingen annan är dig lik.
 
Så sant så …
Jag har hört att vi ska få blåst på Österlen idag.
Så håll i hatten, var n i än är, och ha en riktigt skön onsdag.
Kram Annika
 
 
 
 
 

Så mycket längtan. Läs mer »

Rulla till toppen