Allmänt

Söndagar bör gå i snigelfart.

Hej och gomorron hörrni.
Ja, det tycker jag om – när söndagar tuffar på lite sådär lugnt och sakta. Helst utan egentligt mål och mening för dagen. Allt ska gärna vara lite sådär oplanerat. Precis så blev min söndag.
 
Fast det är klart, jag började som alltid med min skogstur med hundarna. Och den obligatoriska selfien såklart.
Vädret var milt, men grått och lite duggregn.
 
Här hos oss älskar vi äppelmust. Min man Stefan är född i Kivik och då har han nog fått det lite genom modersmjölken tror jag. Vi brukar i alla fall ha flera flak must på lager här hemma, men nu gapade förrådet tomt.
Därför passade vi på att köra till musteriet.
Har ni vägarna förbi Österlen och Kivik, så är musteriet absolut värt ett besök.
(helt osponsrat inlägg, direkt ifrån hjärtat)
 
Utanför Vitemölla kom en ensam fiskare i sin lilla eka.
Det var en så vacker bild, med båten och alla måsarna som kretsade runt för att roffa åt sig lite fiskrens.
 
När vi tittade efter lite närmre, såg vi att det var en känd Österlenprofil. Vi stannade då såklart och köpte några fina torskar av honom.
 
 
Färskare fisk än så här, ja det kan man nog inte få!
Så är ju torsk så himla gott.
 
I Kivik bor min svärmor Karin. Vi stannade till och såg om henne.
Lite papper skulle fyllas i.
Söta lilla Karin.
 
Även om vi hade bilen full med torsk, så var det bestämt att vi skulle äta grillat på kvällen.
Två av mina älskade döttrar kom hem, och då är det alltid lite extra fest här hos mig.
Stefan skötte köttet och grillen, jag fixade med dukning, potatisgratäng och allt annat som ska till för en grillbuffé i riktig Gylleboklass.
 
Efter maten la sig lugnet i stugan igen.
Amanda, som är utbildad hudterapeut, pysslade och sminkade Emmy.
Hundarna mös.
Och jag – jag fortsatte i min snigelfart!
 
Dagens kloka ord:
En klok gammal uggla satt i en ek.
Ju mer han såg desto mindre talade han,
desto mindre han talade ju mer hörde han.
Varför är vi inte lite mer som den gamla
kloka ugglan?
 
Snigeln har ”slemmat” sig vidare och jag, jag sparkar igång en ny vecka.
Hoppas ni alla får en bra måndag.
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 
 
 
 

Söndagar bör gå i snigelfart. Läs mer »

Jag älskar grodor!

Hej hej
Jag kanske har sagt det förut!? …
Jag bara älskar grodor. De är så ljuvliga tycker jag.
Den bästa symbolen för hoppfullhet. Och så länge man har hoppet kvar, så finns det framtidstro tycker jag.
Den här lördagen mötte jag min absoluta favoritgroda!
 
Min lördag började som alltid. Ut i naturen. Kanske hörs det trist och enformigt. Men aldrig någonsin blir jag uttråkad.
Min lördagsmorgon bjöd på en magisk upplevelse. Jag stötte på årets första snigel, och om jag tittade efter lite mer noggrant så kunde jag se att överallt hade det börjat slå ut lite gröna knoppar. Ramslöken växte grön och frodiga i sin backe. Två tranor spatserade i hästhagen vid våra postlådor.
 
Den första lilla vätterosen kikade fram ur löven och i det blanka vattnet simmade ett vitt kärlekspar – herr och fru Svan.
 
 
Alla scillorna lyste blått där de växte mitt ute i skogen och blåsipporna stod lika trotsigt i sin backe utan både strumpor och skor.
 
 
Sedan var det full rulle. Stefan satte igång med alla högtryckstvättar han kunde uppbringa. Han skurade och tvättade så det stod härliga till.
Min dotters lilla hund, Snowie, var också här hos oss denna helgen för att bli passad. En hund mer eller mindre, ja det har liksom ingen betydelse här hos oss.
 
Vi var på plantskolan och köpte lite växter till spaljéen som Stefan byggt. Det blev lite olika clematis, en kaprifol, bokharabinda och såklart lite murgröna.
Min blogg är fri från reklam, men jag vill ändå gärna slå ett slag för vår lokala trädgårdshandel i Tågarp. Underbara produkter och suverän hjälp!
 
 
Sedan var det dags för första gräsklippningen tyckte jag. Det var då jag stötte på den underbara lilla lövgrodan mitt på vår gräsmatta. Ja, jag älskar alla dessa grodor som finns här i Gyllebo. Alldeles särskilt älskar jag just den knallgröna lövgrodan med sina söta små sugfötter.
Han fick agera fotomodell för en stund, innan jag bar iväg honom in på säker mark igen.
 
På kvällen gick jag till det lilla kärret i ekskogen. Det är där de andra sorters grodorna brukar ha sin parningslek någon gång i maj.
Vårvärmen hade kanske lockat ingång grodorna redan, för överallt fanns deras ägg i det grunda vattnet.
 
En ljuvlig dag! Och så länge det finns liv så finns det hopp.
 
Dagens citat:
Stå upp för dig själv och
stå på dina egna ben
men se till så att du inte
trampar på någon annan.
 
Ja, det är så sant, och särskilt inte på små grodor.
Jag hoppas ni alla får en skön söndag med massor av energi.
En stor kram
Annika
 
 
 
 
 
 
 

Jag älskar grodor! Läs mer »

18 grader varmt och vitsipporna slår ut.

Hejsan.
Åhhhh så underbart…. Igår var det nästan sommar …. fast bara nästan förstås.
Det var 18 grader varmt på eftermiddagen och som popcorn poppade de upp, de underbara små blommorna.
Viitsipporna är här nu!
 
 
Såklart kunde jag inte låta bli att plocka in en liten bukett i köket.
Det måste ha något med åldern att göra, för ju äldre jag blir, desto mer älskar jag blommor.
Är det tantvarning på mig nu?
 
Min förmiddag blev inte riktigt som jag planerat. I fyra timmar satt jag i telefon med Telia och försökte reda ut varför våra e-mailadresser försvunnit …
Jaja, en springrunda hann jag med på morgonen. Med min snabbaste springfrisyr och min nya löparväst på, den som jag köpt på Ullared, så gick rundan som en dans.
6 km
 
 

Vårt nya byggprojekt går så sakta framåt. Platsen där vår vedbod ska ställas är nu nästan färdig.
Det ska bli spännande att se hur lilla boden kommer att passa här.
 
Är det fredag så ska man ju städa … eller man kan göra det om man har lust.
Den här fredagen fanns det gott om energi. Jag tog tag i badrummet och Stefan började med trallgolvet.
Det går liksom lite lättare när solen strålar och man kan pausa i solen mellan varven.
 
 

 

Det finns nog inget skönare än att tassa ut i vårvärmen, vända nästippen mot solen och bara njuta en stund.
 
Mina middagsplaner gick i stöpet, så jag fick tänka om. Vi plockade istället fram korv och bröd ur frysen.
Med en rejäl laddning ”Heta Kalle” är grillad korv i det närmaste en delikatess.
”Heta Kalle” är ett tillbehör som består av hackad gul lök, ketchup, några droppar tabasco och svartpeppar.
Mmmmm …. en helt ok fredagsmiddag om ni frågar mig!
 
 
Så måste jag tacka … Bloggportalens jury.
Av en hel massa bloggar som finns i Sverige just nu, har jag blivit utvald till en av 50 , som är värda att kika in hos.
Det tackar jag för!
Jag hälsar alla, nya som gamla läsare, välkomna till mig.
 
 

Dagens citat:

Jag har inga kloka ord
att ge idag … bara en super
stor KRAM.
 
Idag är det den första april och jag hoppas att både jag och ni slipper att bli allt för grundlurade.
Att luras är inte riktigt min grej.
Ha det gott och en stor kram
Annika
 
 

18 grader varmt och vitsipporna slår ut. Läs mer »

Ullared och yoga-abstinens.

Hejsan och gomorron.
Jag skolkade helt från mitt kontor igår. Ja, jag hade helt enkelt viktigare saker för mig…
Ullared!!
 
Två gånger om året i 20 år har jag tillsammans med härligt goa töser åkt till Ullared. En gång på hösten och en gång på våren. (Och ännu, efter 20 år kallar jag oss töser)
Vi äter alltid samma sorts mat, skrattar och ventilerar livets viktigheter. Varorna o korgarna är egentligen inte det viktigaste. Utan samhörigheten, sällskapet och alla skratt.
 
I min kundvagn hamnade lite nya springkläder, kalsonger och strumpor till min käre make och såklart schampo och annat förbrukningsgrejs som alltid går åt.
Hamburgaren på hemvägen smakade syndigt gott!
 
Tack fina Ni, för alla härlig energi ni skänker ♥
I ett par veckor har min yogainstruktör haft uppehåll nu. Och jag har fått grym abstinens. Att försöka göra yogan hemma på kontoret är ganska rörigt måste jag säga. Position ”Hunden” får plötsligt en solklar förklaring till sitt namn….
 
 
Dagens citat:
Det är lättare att leva än man tror;
det gäller bara att acceptera det omöjliga,
klara sig utan det nödvändiga och
stå ut med det outhärdliga.
 
Japp, livet är lätt som en plätt …
Idag är det fredag och det känns underbart. För mig blir det till att jobba lite, sedan måste kylskåpet
fyllas på inför helgen. Sedan tar jag mig ann helgen med storm!
Hoppas ni också har en bra plan för er fredag.
Kram Annika
 
 
 

Ullared och yoga-abstinens. Läs mer »

En regntung onsdag.

Hejsan.
Den här onsdagen var grå och fuktig. Det var lite som om man inte riktigt kunde vakna den här morgonen.
Snart kommer vitsippor och gulsippor att stå i full blom. Blåsippan har precis slagit ut, och är kungen bland sipporna tycker jag.
 
Platsen där vedboden ska ställas börjar bli klar. Fast den här dagen stod grävmaskinen stilla. Stefan var på sin näst, näst sista cytostatikabehandling. Så skönt det ska bli när han får övergå till medicin i tablettform istället.
 
Jag passade på att gräva ner lite blomsterlökar som jag sparat från i julas. Hyacintlökar i annorlunda färger är min favorit. Att plantera ut dem vid denna tiden är så enkelt, för då ser man ju var man har satt de andra. Jag gillar bäst när de står i små klungor, och inte alltför utspritt.
 
Även om hyacinter egentligen känns mest som en julblomma, så köper jag gärna någon lök även nu. Så enkelt och vackert i en ”lökvas”. Just nu har jag en som ska bli milt aprikosfärgad. Det ska bli spännande att se.
 
 
Hela eftermiddagen har vi fått vårt larm utbytt och uppdaterat. Nu är det hypermodernt och kommer att larma, varna och gå på för minsta lilla avvikelse. Såklart känns det tryggt och bra, men så tråkigt att det ska behövas egentligen.
Så har vi ju våra tre vakthundar också, och de är väl det mest pålitliga larm man kan tänka sig.
 
Dagens citat:
Drömmar levereras en
storlek för stora så att vi kan
växa in i dem.
 
Idag ska jag ut på äventyr och ha lite ledigt från kontoret.
Flextid kan man kanske kalla det …
Jag hoppas ni alla också får en riktigt härlig dag och kanske kan ni också flexa lite idag.
Kram Annika
 
 
 

En regntung onsdag. Läs mer »

Utflugna ungar och markarbete

Hejsan och gomorron
Mina dagar lunkar på och den underbara våren är i antågande. Den kommer med stormsteg nu.
Våren får mig alltid att känna det som om jag svävade på rosa moln.
 
Och så lägligt var himmeln alldeles rosa den här kvällen. Jag var helt enkelt tvungen att försöka fånga den magiska upplevelsen. Men som alltid är ju verkligheten bättre – såklart!
 
Tänk om någon hade berättat!
Om någon bara hade förberett mig …
För nästan 30 år sedan förändrades mitt liv. Totalt. Jag blev mamma. Det bästa som hänt mig!
Allt har sedan dess handlat om ungarna. Alla val har styrts med tanke på dem och deras bästa, så som det måste vara. Som alla föräldrar gör. Inget konstigt med det.
Men så plötsligt flyger de bara iväg … långt iväg!
Tänk om jag visst vilken tomhet, sorg och saknad det skulle bli.
Såklart är det meningen att unga människor ska bilda sig sina egna liv. Men det kunde åtminstone stannat kvar i samma kommun …. eller helst i samma land …. gärna i samma världsdel …
-”Canada minst ett år, Australien ett par år … jobba på Cypern ett tag” …
Jag är just nu evigt tacksam att det ännu inte går att bo på planeten Mars.
Älskade ungar ♥
 
Nåväl … jag roar mig så gott jag kan … Och det går faktiskt ganska bra!!!
Jag har tillexempel sprungit ett varv runt min älskade sjö, tillsammans med min trogne följeslagare, hunden Johnny.
Många kissestopp behöver han numera, min fine hund. Jag låter honom glatt pinka på ramslöken som många vid denna tiden skövlar  i vårt fina naturresarvat …
 
I Gyllebo är det full rulle. Det byggs så det slår härliga till. Flera tomter intill är nu skogade och klara för nya hus.
 
Vi håller på att förbereda för att kunna flytta den lilla vedboden en snäpp till sidan. Vi ska nämligen bygga ett annat, större hus på tomten och såklart vill vi ha kvar den härliga lilla boden med sitt vackra grästak.
Lite skogning och markarbete blev tisdagens projekt.
 
Inne i stugan låg katten Felix i godan ro. Katter vet hur man ”gillar läget”. Själv strosade jag ut i min trädgård. Kikade till min ljuvliga julros och plockade in lite påskliljor.
 
Dagens tänkvärda:
Ibland kan en människa som
är många mil bort ifrån mig
få mig att må bättre än människorna
bredvid mig.
 
Min dag är fullbokad och Stefan ska på cytostatikabehandling.
Idag biter jag ihop … för sådana dagar är det ibland.
Full fart framåt – till attack!
 
Ha en fin dag alla ni.
Kram Annika
 
 
 

Utflugna ungar och markarbete Läs mer »

Pilfinkar på kärleksstigen.

Hej.
Oj, vilken tid det är nu! Överallt kärleksgnabbas, retas och tetas det.
Varje dag är det nya par som bildas. Igår var det pilfinkarna som raggade i buskarna.
Ja, våren är sannerligen kärlekens tid!
 
Och kärlek det får jag varje morgon av min ”trio hund”. De uppvaktar mig ihärdigt, ända tills jag är redo för deras morgonrunda. Mitt sköna gäng!! Oviktiga saker som att jobba på kontor och städa, det kan man helt enkelt bara skjuta upp!!
 
Vägen i Gyllebo är nu breddad är klar.
Fin, fint har det blivit.
 
Så hade turen kommit till Johnny. Turen att bli riktigt vårfin.
För honom stod borstning, trimning och ett rejält bad på ”att göra listan”.
Wowww, vilken stilig gosse jag fick. Nu är han redo för vårens kommande militärövningar.
 
Småtjejerna höll sig på behörigt avstånd.
Nyfikna, men inte så sugna på bad för egen del.
Den röda lilla mattan har de båda tagit sönder, men verkar inte ett dugg ledsna över den saken.
Mina busfrö.
 
 
På eftermiddagen smög jag runt i buskarna för att fånga de kärlekskranka fåglar som ogenerat flirtade vilt omkring sig…
 
Men så kom en annan kärlekskrank herre hem…
Då gick jag in och drack kaffe med honom istället 🙂
 
Dagens tänkvärda ord:
Det mest kraftfulla att bygga upp en
annan människa är beröm och
uppmuntran.
 
Ja visst borde vi alla fokusera mer på hur vi är mot vår omgivning, istället för att ha åsikter om hur vi vill bli bemötta själv.
På sociala medier finns många kloka ord om hur alla vill bli behandlade. Jag försöker tänka lite tvärtom … hur ska just jag vara, för att vara den bästa av mig …
 
Jag önskar er en fin dag.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 

Pilfinkar på kärleksstigen. Läs mer »

Vårens alla små bevis.

Hejsan, hej och gomorron.
Åhhh vilken helg, vilken söndag. Så härligt väder.
Jag såg den första nyckelpigan!!
 
Söndagsmorgonen var kall och nästan frostig, fast solen värmde skönt och det var så stilla och rogivande.
Backen med ramslöken blir grönare och grönare.
 
Överallt såg jag vitsippsknoppar som var på väg att svälla och spricka upp i de ljuvligaste vita små stjärnor.
På ett annat ställe svämmade marken av blåa scillor.
 
 
Vid slottet stod snödropparna som allra ståtligast i alpackornas hage.
Ljuvlig morgon.
 
Hemma på Dodevägen hade våra starar kommit tillbaka.
De var i full färd med att städa ut i sin holk.
 
Jag såg en massa andra vårtecken den här underbara söndagen. Citronfjäril, nässelfjäril och humlor. Den som fick ställa upp som fotomodell blev den första lilla nyckelpigan för året.
 
Jag och Stefan pysslade och grejade nästan hela dagen i vårt lilla paradis.
Överallt stack små nya vårblommor upp.
Den första doftviolen – de som jag senare i sommar kommer att irritera mig på, eftersom de vill växa överallt, där de inte är välkomna.
Vitsippor som också vill in och trängas i mina rabatter.
Min lilla nysatta rabarber tittar blygt upp.
 
Bästa teamet – ever !!!
 
Jag har varit på bio och sett ” Beauty and the Beast”. Alltså skönheten och odjuret.
Jag fullkomligt älskade den!! Bästa filmen på länge. Jag såg den i 3D, och njöt precis hela tiden, även om jag visste hela handlingen. Det här var min sort av film.
 
Jag är så tacksam över helgen som gått ♥
 
Dagens kloka ord:
Du lever bara en gång
och den gången är nu.
Finns bara en som vet hur
du ska leva och det är du.
 
Hoppas ni alla samlat krafter och ny energi för en arbetsvecka igen.
Fast varför ska vi egentligen ställa om den fördömda klockan??
 
Kram på er
Annika
 
 

 

Vårens alla små bevis. Läs mer »

Lördagsfix i Gyllebo.

Hejsan och gomorron.
Oj vilken härlig lördag vi fick. Jag och Stefan hann med massor den här strålande dagen.
 
Vårt lilla söta vedskjul, det där med gräs på taket … det måste flyttas. Den här dagen började Stefan därför med att skoga och röja för att göra plats för vår bod lite närmre tomtgränsen.
Solen sken och svetten lackade.
 
Jag och hunden Johnny började vår dag med en joggingtur på 6 kilometer. När man ska ut och springa är det mycket som kan gå fel. För mig var det bara strumporna som hamnade lite galet. För övrigt var det alldeles fantastiskt!
 
Jag fixade med mina vårblommor.
Jag satte nya blommor utanför det lilla staketet, och hoppades att de inte skulle falla rådjuren i smaken.
 
Ektunnorna fick också lite nya, fräscha vårblommor.
Hundarna njöt i fulla drag över att vi alla var ute i trädgården och grejade.
 
Lunchen avnjöts på verandan.
 
 
Efter 10 års trogen tjänst insåg jag att våra korgstolar gjort sitt. Ingen vågade längre sitta på dem.
Den här våren var det dags att byta ut dem. Istället blev det nu två däckstolar. 
Jag älskar den lilla platsen vid orangeriet. Den platsen på vår tomt där solen stannar allra längst på kvällen.
 
Så längtar jag tills det är dags att flytta ut de stora olivträd, fikonträd och alla andra övervintrade växter. Då ska jag städa ut döda blad och spindelnät från orangeriet. För det är världens mysigaste plats att kuckelura på.
 
Dagens tänkvärda ord:
Ibland är det de små
sakerna som tar störst plats
i ditt hjärta.
 
Hoppas ni kommer ihåg att ställa fram alla klockor idag.
Njut av en behaglig söndag.
Kram och hej från mej.
Annika
 
 
 

Lördagsfix i Gyllebo. Läs mer »

Årets första humla.

Gomorron
Vi har haft toppenväder. Alltså, vilken härlig fredag.
Våren är här på riktigt nu. Och det väntas fint väder på Österlen hela helgen.
 
På min morgonrunda var det så tyst och stilla. Det var alldeles lugnt i trädtopparna. Att komma ut i skogen var nästan som att stiga in i en kyrka. Ni vet, den där känslan man får då… Jag började nästan smyga på tå och viska till hundarna för att inte störa naturen.
 
Sedan var jag snabb som en vessla. Jag skyndade mig hem till kontoret. Gjorde det som planerats för dagen. Jag skyndade mig att fuskstäda lite. För städa ska man ju göra på fredagar, men ingen har sagt hur noga.
 
Ett snabbt besök hos min frissa hann jag med på förmiddagen. Lite putsning på topparna, och platt som en pannkaka. Det här lyckas jag aldrig själv med, men ganska fint och stiligt.
 
Jag hann stanna på Garden center och köpa med mig lite vårblommor. Åhhh, det är något speciellt med vårens första blommor och lökar. Man mår så väldigt gott av dem.
 
På eftermiddagen tog jag min nya bok, en kopp kaffe och min kamera med ut i trädgården.
Att bara sitta där och slurpa, läsa och titta efter småkryp, det är så in i vassens avkopplande. Det borde nästan vara obligatoriskt för alla människor att göra det någon gång då och då. 
Jag fångade årets första humla som stod på näsan i en krokus.
 
 
Boken jag läser heter ”Boken till min Dotter”. En rad kända kvinnor får skriva ett brev till sina döttrar som om de bara hade någon månad kvar att leva. Jag har bara  läst ett kapitel ännu. Den verkar så fin!!
 
 
Dagens citat:
Jag älskar människor
men ibland är det skönt
att vara sig själv i sitt
eget sällskap, ha en liten
personlig dejt.
Du vet – bara vara.
 
Jag hoppas ni alla får en ljuvlig lördag. Vädret verkar bli bra, så jag ska
passa på att greja med mina blommor lite.
Må gott och kram på er.
Annika
 
 

Årets första humla. Läs mer »

Rulla till toppen