Allmänt

Vårblommor i mängder.

Hejsan och gomorron.
Min vecka började med sol och vårblommor.
En alldeles väldigt, behaglig och skön måndag.
 
 
Fast det förstås … när jag gav mig ut på min joggingrunda med hunden, hade varken solen eller blommorna hunnit vakna riktigt.
 
När jag sedan tog ut småhundarna på en morgontur låg dimman tät över ängarna och jag kunde nästan se älvorna dansa borta i skogsbrynet.
 
Det var sen, under dagen som den riktiga vårsolen visade sig. Vintergäck och snöklockor slog ut i full blom. Jag satte mig för en stund på den skrangliga stolen och bara njöt. Där och då hade jag inte ett enda bekymmer.
 
Min svärmor beklagar sig ibland över att hon inte träffar sina söner särskilt ofta…. och då är de ändå och ser om henne ungefär en gång i veckan. De bor alla nära henne. Jag tänker för mig själv att många föräldrar vet inte hur lyckligt lottade de är, när barnen bor på några mils avstånd.
Min äldsta dotter Andréa jobbar just nu i Canada och jag saknar henne så väldigt mycket. Det händer att jag googlar på resor dit …. Ett enkelt litet klick och en flygresa hade varit bokad … Visserligen en väldigt lång flygresa, fast å andra sidan, kunde jag uthärda 9 månaders illamående för att träffa henne första gången, så uthärdar jag ett dygn för att få se henne nu. Vi får se, kanske klickar jag till på en resa i vår …
Åhhhh Andréa jag längtar efter dig ♥
 
 
 
Nåja … det hjälper inte att hänga läpp.
Istället fixade jag till den där goda viltgrytan som jag är lite proffs på. ”Viltgryta á la Annika” med kronhjortskalv och massor av annat gott i.
 
Dagens tänkvärda ord:
Din ångest inför morgondagens
problem gör inte att problemen
försvinner, men den stör dagens
sinnesro.
 
Försök att vara lite mer ”här och nu” idag. Stanna upp och njut för en stund.
Kram och ha en bra dag.
Annika
 
 
 

Vårblommor i mängder. Läs mer »

Morgonpromenad vid Haväng

Gomorron.
Igår tog vi vår morgontur vid en av de vackraste platser jag vet.
Vid Haväng, här på Österlen.
 
 
När vi körde från Gyllebo hade vi en nymornad sol som strålade över oss, men bara efter någon kilometer mötte vi dimman.
Det gjorde egentligen inte så mycket att det var lite dimma den här morgonen. Haväng är lika vackert i alla väder.
 
Jag, hundarna och Stefan njöt av havsluften och allt det vackra. Havet hade under vintern fört mängder med tång med sig upp på land. Jag undrade lite för mig själv hur det nu skulle bli att bada där med all denna tång på stranden. Kanske sköter moder natur om det på bästa vis. En rejäl storm och havet hämtar kanske tillbaka all tång igen.
 
Hundarna älskar att komma på nya platser. Känna nya dofter och få nya intryck. Lilla valpen Lykke vill förstås gå tätt intill Johnny hela tiden. Hon tror nog att han är hennes fostermamma.
 
Älskade Haväng – en pärla på Österlen.
 
Att baka världens godaste bröd till helgens lunch, det har egentligen bara en enda nackdel … det tar slut innan du hinner blinka. Den här söndagen var det bara för mig att baka nytt.
 
Min söndag lunkade på som vanligt. Lite småplock här och lite småplock där. Vips var det kväll. Jag laddade mina batterier med en härlig stund i badet. Väldoftande badskum och ljudboken i högtalaren.
Mmmmm ….
 
Dagens visdomsord:
Idag tänker jag bara leva i nuet,
om det inte känns obehagligt förstås …
För i så fall tar jag mig en kaka!
 
Ha en härlig måndag och kram från mig.
Annika
 
 
 
 

Morgonpromenad vid Haväng Läs mer »

Årets första riktiga vårdag.

Hejsan.
Det blev en alldeles fantastisk lördag. Solen strålade och det var helt vindstilla.
Jag kunde inte motstå lusten att köpa de första och mest uppskattade blommorna för året.
Penseer.
 
Som alltid smög jag och hundarna upp tidigt i ottan. Att komma ut i skogen när alla andra sover, det är så obeskrivligt skönt.
Att sedan komma in och rota fram någon god frukost från skafferiet. Sätta på kaffe och bara njuta av att göra – ingenting! Det är livskvalitet.
 
Jag och Stefan körde en sväng till Åbergs trädgård i Ystad. Där hade de öppet för första dagen på året. Vi frossade i penseer och vårlökar och tog sedan en fika i deras lilla café.
 
 
Att komma hem från plantskolan med nya blommor, det måste vara något av de roligaste som finns. Att få plocka fram jord, krukor och lecakulor och smycka trädgården igen. Såklart hamnade några blommor inne i stugan också.
 
Hela dagen hängde vi allihopa ute i trädgården. Hundarna busade runt. Vi småpratade med grannar som kommit ut till sina sommarhus. Vi fixade och donade och mådde så bra av den härliga solen.
 
När kvällen kom tände jag det uteljus som min väninna Tina gjort. Genom glaspartierna såg vi det sedan hela kvällen där vi bänkat oss i soffan för årets Mellofinal.
 
Dagens visdomsord:
Tänk efter och bli eftertänksam
eller tänk om och bli omtänksam.
 
Njut av söndagslugnet och ha det gott.
Kram Annika
 
 
 
 

Årets första riktiga vårdag. Läs mer »

Vardagslyx.

Hejsan och gomorron.
Åhhh igår hade jag en sådan där härlig fredag fylld med vardagslyx. Att dagen slutade med en glittrande sol från en klarblå himmel gjorde ju inte saken sämre. Vardagslyx för mig kan vara små enkla saker. Som att bädda rent och hänga ut alla våra lakan att torka i vinden. Att sedan plocka in några snödroppar i en vas. Ljuvligt.
 
Att kunna starta min dag med en stärkande långpromenad i en fantastisk natur, det är ren och skär lyx.
Det är då jag hämtar energi och kraft.
 
Vardagslyx är att kunna baka världens godaste bröd och bjuda sin älskade tös på till lunch.
 
 
Att bära ut en bricka med kaffe i trädgården och sitta en stund med maken i solen, det är väl ändå vardagslyx.
 
För mig är det extra lyxigt när min älskade familj samlas. När jag lagar en vanlig köttbullsmiddag med pressgurka som pricken över i:et. När vi kan avsluta med marängsviss och alla sedan halvligger i soffan med uppknäppta byxor.
Ja, jag tror att det är ögonblick som dessa som egentligen är de mest värdefulla i livet. Små enkla stunder.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
När du känner dig nere
tänk på att …
om du har mat i kylen,
kläder att ta på dig,
tak över huvudet
och en säng att sova i,
då är du rikare än 75% av världens befolkning.
 
Kram hörrni och ha en fin lördag.
Annika
 
 

Vardagslyx. Läs mer »

Eukalyptus

Hejsan.
Har ni tänkt på alla moderna växter som vi plötsligt plockar in i våra hem. Allt efter hur trenderna svänger.
Eukalyptos till exempel. Plötsligt finns de med precis överallt. I kruka eller som snittblomma.
Själv har även jag nu en planta i mitt köksfönster.
Eukaloptys finns överallt.
 
Eukaloptys är för övrigt en väldigt allsidig växt. Jag har den som doftolja i vattnet när jag bastar.
Mmmm, doftar ljuvligt.
 
 
Eukaloptys är också den första doft man använder när man tränar in ”Nosework” på sina hundar.
Jag använder den speciela noseworkdoften när jag tränar min hund Molly.
 
På tal om trendiga växter så har en del återvänt från det ljuva 70 och 80- talet till mitt hem.
Elefantöra och en växt som vi kallade ”sprättiväg”.
Jag har fått små plantor som jag nu vårdar ömt.
 
 
Min dag rullade på som vanligt, den här torsdagen. Lite huvudvärk tvingade mig till en brusdrink med citrussmak.
Treo är det som lindrar bäst för mig när det lägger sig ett järnband runt pannan.
 
Stefan fortsatte lite nätt med sitt arbete på spaljeén uppe under Stora Eken.
Sedan var det dags för kvällens möte. Ett fantastiskt kul möte, med min kära kusin och ett arbetsmöte med kommun. Så vips var den dagen till ända.
 
En härlig dag trots ytterligare en parkeringsböter.
Suck, det börjar bli svårt att vara snickare och hantverkare på Österlen … Bäst vore väl om vi cyklade ut med byggmaterialet till våra kunder …
Livet är så himla spännande – jämt!
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Inget ändrar sig oftare än historien –
för den historia som påverkar våra
liv, består inte av det som hänt,
utan av det vi tror har hänt.
 
Kram och ha en härlig mysfredag.
Annika
 
 
 
 
 
 
 

Eukalyptus Läs mer »

Tulpaners skönhet.

Gomorron.
Jag älskar tulpaner. I alla dess stadier. Jag älskar ljudet av dem. Det krasande, friska ljudet när man sätter dem i en vas. Jag älskar dess fräscha stängda knoppar. Men så älskar jag också när de är helt utslagna och överblommade. Ljuvliga tulpaner.
 
Min dag blev en intensiv arbetsdag på kontoret. Så går det när man tar ledigt mitt i veckan och åker på spa. Fast det var helt ok.
Katten Felix gjorde mig sällskap och låg stundom raklång över hela skrivbordet.
 
Tidigt, tidigt den här morgonen smög jag ut för att springa en liten runda. Nästan en hel mil blev det. Fantastiskt, även om jag får vara otroligt försiktig så inget går fel med ryggen. Nätt, nätt på små lätta steg.
 
Efter hundarnas morgonrunda gick jag in i min arbetskoma och kom inte ur den förrän det var dags för min älskade yoga.
Namasté
 
Så måste jag tipsa om en underbar låt. Jag vet, jag brukar aldrig skriva om musik här på min blogg. Oftast vet jag inte riktigt vad det är jag lyssnar på. Musik finns liksom bara med i bakgrunden av mitt liv. Men nu har jag fallit pladask för en låt …
Den heter Supermarket Flowers med Ed Sheeran. Asså, vilken låt, och framför allt, vilken text! Mina tankar går såklart till min mamma Ingrid när jag lyssnar på den.
 
So I’ll sing Hallelujah, you were an angel in the shape of my mum
When I fell down you’d be there holding me up
Spread your wings as you go
And when God takes you back
He’ll say Hallelujah, you’re home
 
Dagens citat:
Drömmar är bilder … ur boken din
själ skriver om dig.
 
Kram på er och ha en bra dag.
Annika
 
 
 
 

Tulpaners skönhet. Läs mer »

Sveriges lyxigaste Spa.

Hejsan.
Jag och min väninna Tina har haft en härlig eftermiddag på Ystads Saltsjöbad.
Att deras spa i fjor blev utnämnt till ett av Sveriges bästa kan jag verkligen förstå.
 
Min dag började förstås som den alltid brukar göra. En rejäl tur runt Gyllebosjön med alla hundarna. Ett tunt täcke av pudersnö hade förvandlat landskapet till vinter igen. Men det var bara till att gilla läget.
På sjön simmade alla gässen i väntan på rätt ögonblick att lyfta och flyga ut över fälten för att äta sig mätta på böndernas höstsådda grödor. Jag bara njöt av lugnet och tystnaden den tidiga morgonen.
 
I vattenbrynet sprang en liten mink och letade efter något ätbart. När vi kom vandrande, klättrade han snabbt upp på stammen av ett träd. Återigen förbannade jag mig själv som låtit min stora Canon 1X ligga kvar hemma på kontoret. Jag fiskade fram min lilla pocketkamera och förevigade den söta minken så gott det gick ändå. Hunden Johnny hade stenkoll på minken uppe i trädet, medan de andra små hårbollarna mest tramsade med varandra. Jag älskar naturens oförväntade möten.
 
Vid middagstid kom Tina och hämtade mig för en eftermiddag i avkopplingens tecken. Jag måste säga att jag tycker verkligen om Ystads Saltsjöbads Spa. Fantastisk mat och fantastisk miljö.
Jag skulle kunna skriva en lång text med beröm och vackra ord. Jag skulle kunna skriva om hur gott vi åt och om hur mysigt vi hade det. Om hur vackert och välskött allting var och om hur trevlig personalen var …. ja, jag skulle kunna skriva massor …
Jag väljer att publicera mina bilder från vår dag istället.
Till dig Tina vill jag rikta ett stort tack för att du tog mig med.
Tack ♥
 
Dagens ord:
Livet är för kort för att inte unna sig
en lång fika.
 
Ha en härlig dag och njut lite extra av en låååång fika.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
 

Sveriges lyxigaste Spa. Läs mer »

Insynsskydd och vintern slår till igen.

Hejsan.
Vi ska få nya grannar. Det är en tomt som gränsar till oss, fast bara på en liten bit.  Precis bakom ”stora eken”.
Vi har haft så lummigt och insynsskyddat runt vår trädgård. men nu när granntomten är skogad och redo för husbygge känns det plötsligt så kalt och öppet. Uppe i hörnan bakom det stora ”sparbanksträdet” ska vi nu därför bygga en vacker spaljé och plantera olika klängerväxter till våren.
 
Stefan har satt igång med det jobbigaste momentet. Att gräva groparna till plintarna.
Jag har googlat lite över vad som kan tänkas bli vackert där under eken …. kaprifol, klematis som trivs i skugga, kanske humle … Jag får grunna lite till …
Lilla Lykke blev överväldig av glädje att någon var ute och grejar i trädgården. Den här dagen hittade hon Mollys kvarglömda leksaksvarg.
 
Mina vårblommor börjar titta upp både här och där.
I orangeriet knoppas mina vinterförvarade träd och nu längtar jag till det är tid för dem alla att flytta ut i trädgården.
 
Min springrunda kändes lite lättare den här dagen. Rygg och höfter höll sig någorlunda smärtfria, men hunden Johnny kändes för dagen lite seg och trött.
 
När jag sitter och jobbar på kontoret brukar jag alltid sätta på min Spotify och lyssna på min särskilda ”kontorslista”. En massa bra låtar som gör att arbetet går som en dans. Vid middagstid stängs min musik alltid av och allt blir tyst här. Då är det min dotter, som för tillfället bor i Canada, som vaknat på andra sidan jordklotet och tagit över kontot. Åhhh, då känns hon plötsligt så nära … fast jag innerst inne vet att hon är så långt borta …
 
Så slog vintern till på Österlen igen. Brrrr … Kallt och blåsigt med snöflingorna virvlande i luften.
Jag njöt av vår braskamin i köket när jag lagade till kvällens middag åt oss.
Jag förstår ju att än dröjer det innan vi har vår och värme här på riktigt. Därför kan man lika bra njuta av det som det faktiskt är, och tända lite ljus, sätta fyr i kaminerna och ta vara på lugnet. 
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Känslor är bara besökare.
Låt dem komma och gå.
 
Kram och ha en mysig tisdag.
Annika
 
 
 

Insynsskydd och vintern slår till igen. Läs mer »

Våffeldags i Ilstorp.

Gomorron.
Först av allt vill jag säga grattis på 6 månaders dagen till lilla valpen Lykke.
Och såklart skicka en hälsning till kullsyskonen Polly och Bella.
 
Den här morgonen startade med att vi tog en sväng ut med hundarna.
Stefan tog sig tid att göra oss sällskap… kryss i taket.
Sedan blev det soffmys för att se starten i vasaloppet. Katten Felix var totalt ointresserad.
 
 
Även om det nu råkade vara Lykkes dag, den här söndagen, så fick lilla Molly också ha lite extra kärlek och uppmärksamhet.
 
På eftermiddagen körde vi till våra vänner i Ilstorp.
På vägen till Tina och Bosse svängde vi ner om Kivik och Vitemölla. Vattnet hade den här dagen samma färgnyans som himmeln. Vild och busigt såg det ut.
På vägen mot Svinaberga gick såklart glada grisar och bökade.
 
Hos Tina och Bosse fick vi träffa deras underbart gulliga små hundar, Elsa och Freddy. Lite rädda och försiktiga mot nya människor var de, men alldeles bedårande söta.
Vi åt våfflor och gosade med alla djuren och mådde så himla gott.
 
 

Så söta och bedårande.

Elsa & Freddy ♥
 
I köket lagade Bosse till våfflor. Mmmmm … doftade ljuvligt.
Och så underbart gott!
 
Sedan fick vi ta en promenad efter allt våffelätande. Verkeån var vild den här söndagen. Uppe på ängen lyfte en ilsken trana mot skyn. Åhhh ljuvliga vårtecken. Lite inspektion i verkstaden blev det också såklart.
 
 
Innan vi for hem mot Gyllebo igen blev det en kopp kaffe och världens godaste paj.
Och såklart lite mer hundmys.
 
 
På kvällen sjönk jag ner i soffan och tände lite ljus som jag fått med hem från Tina.
Att tända levande ljus när mörkret faller på, det är livskvalitet för mig.
Tack Tina och tack Bosse för en härlig söndag ♥
 
 
Dagens kloka ord:
Klok blir man av erfarenhet –
erfarenhet får man av dumhet.
 
Kram på er och ha en härlig måndag.
Annika
 
 
 
 

Våffeldags i Ilstorp. Läs mer »

En myslördag.

Hejsan hej.
Jag har haft en härlig lördag. Den har bjudit på en långtur i trollskogen med mina tre bästisar. Lite shopping, men mest inspiration. Och på hemvägen valde vi vägen genom min hembyggd.
 
Dagen började i skogen. I Gyllebo har vi träningsslingor med olika längder på spåren. De går genom de mysigaste skogar och den härligaste natur man kan tänka sig. Den här regniga förmiddagen valde jag att ta spåret på 6,5 kilometer. Regnet gjorde bara att skogsdoften blev ännu starkare och tyngre i näsborrarna. Vi njöt!
 
När vi kom hem, blöta och smutsiga, stod Stefan beredd med kameran för att föreviga oss.
Jag hade plockat med mig lite blåbärsris från skogen som fick göra mina tulpaner sällskap i sin vas. Jag älskar blåbärsris, det känns så mycket skog för mig.
 
 
På eftermiddagen när hundarna var badade och nöjda, körde jag och Stefan en liten sväng. Vårt mål var inredningsaffären Thuleslund som ligger utanför Vollsjö. Ett besök där kan jag rekommendera. Att gå där och strosa och njuta av allt fint är lite avkopplande tycker jag. Vi passade på att äta lunch där också. Räkmackor och ett litet hembakt ”småbröd” tillkaffet. Nu tycker jag att ordet småbröd borde bytts ut mot ”storbröd” istället….Mmmm jättegott var det i alla fall .
 
På vägen hem valde vi hållet om Christinehof. Mitt älskade barndomshem Skoghem, och trakten där mina barnsben sprunget så mycket. Slottet som nu kanske ska bli center för konst sägs det…
En trotsig stork irrade omkring vid en gård. Mitt älskade Christinehof.
 
Dagens tänkvärda ord:
Om du söker efter den där personen
som kommer att förändra ditt liv,
ta en titt i spegeln.
 
Ha en skön söndag alla ni
och kram från Mig.
 
 
 
 
 

En myslördag. Läs mer »

Rulla till toppen