Allmänt

När vänner överraskar.

Hejsan
Så mycket kärlek som strömmat över min käre make sen han kommit hem.
Sedan han kom hem från lasarettet har han fått blomster och gotter i en strid ström.
 
Stefan har en alldeles särskild kompis … 
Har man läst om ”Åsa-Nisse och Klabbarparn”, så kan man få en liten bild om de båda kamraterna tillsammans. 
De träffas i bygghandeln om dagarna. Där pratas det om bockajakt,  jaktpass och älgar stora som elefanter. Viktiga saker det där! Det de helst bygger, om deras hjärtan får bestämma, är nog jakttorn med ”det där lilla extra”.
Jag pratar såklart om Stefan och Kent på XL Bygg.
 
En kväll i veckan dök Kent och hans underbara familj upp hemma hos oss. För att titta till Stefan och ge honom lite choklad och blommor.
Tack familjen Berggren för Er omtanke. Ni är underbara. Det var så mysigt att ha er här.
 
Lille Delwin fick prova Stefans krokodil och det slutade väl som alltid när barn lovar att de inte ska blöta ner sig ….
Han fick bli en nakenfis resten av kvällen.
 
Från våra underbara grannar har det också kommit blommor.
Att ha fina grannar är värt allt i hela världen. Den känslan av trygghet är obetalbar.
Tack familjen Herbst för att ni finns ♥
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Du må vara hur framgångsrik,
snygg, duktig som helst, men
i slutändan är det hur du
behandlar andra människor
som säger mest om vem du är.
 
Midsommaren närmar sig med stormsteg och jag hoppas att ingen stressar ihjäl sig över det.
Man behöver inte hinna med allt. Man behöver inte göra hemmagjord snaps, egen inlagd sill, klä en midsommarstång och binda sin egen krans. Man kan helt enkelt välja ut bara det man tycker om att göra och strunta i resten.
Jag älskar att sitta på en brygga i skogen vid sjön och dingla med fötterna i vattnet, så det ska jag se till att hinna med den här midsommaren. Resten får bli som det blir.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 
 
 

När vänner överraskar. Läs mer »

Avloppsstopp och valpkurs.

Gokväll i stugorna.
Nu när Stefan är hemma igen så har jag fått lite mer tid för själva vardagslivet igen. Vad nu det är?
Jo, det kan vara att fixa det där stoppet i vasken. Eller så kan det vara en liten valpkurs för lilla hunden Lykke.
Eller så är det helt enkelt bara att hinna stoppa ner näsan i en av mina doftpioner och ta ett enda stort andetag, innan det är dags att krypa till kojs.
 
Jag och min lilla hund Lykke har varit på kurs hos Jenny i Gladsax. Miljöträning, kontakt och sammarbete var kvällens tema. Det var en ljuvlig kväll. Jag tror inte det finns någon roligare hundkurs att gå än just valpkurs. De är ju så galet härliga när de är små – våra fyrbenta vänner!
 
Så var det då dags att ta tag i stoppet i vasken.
Det uppkom helt plötsligt när jag var iväg på militärövning och var borta i fyra dygn. (hur kul jag hade då kan man läsa här)
Såklart misstänkte jag genast att Stefan åstadkommit det där stoppet, genom att på något klumpigt vis spola ner nått olämpligt.
Det visade sig att det inte var helt enkelt att få bort ”vad-det-nu-var” och till sist fick expertis tillkallas. Nämligen Gislövs spolbil.
Poffff … sa det när stoppet sögs bort, och när jag inte var i närheten kunde jag höra hur den unge killen tröstande sa lite tyst till Stefan ”den där proppen har inte blivit för att du varit ensam hemma”….
 
 

 
Kvällens citat:
 
Man tar lite härifrån och
lite därifrån och joxar ihop det,
så blir det lite lagom jox.
//Astrid Lindgren
 
Ja, nu har vi joxat klart med proppen i vasken.
Min kvinnliga intuition säger att den inte uppstått sådär plötsligt och helt av sig själv.
Och min kvinnliga intuition har haft rätt förut. Fast nu spelar det ingen roll. Vi har joxat bort den!
Ikväll får vi joxa med något annat.
 
Kram på er alla.
Annika
 
 
 
 
 
 

Avloppsstopp och valpkurs. Läs mer »

Sommarfrisyrer.

Gomorron.
Såhär strax före midsommar tyckte jag att det var läge för lite extra hundvård.
Att ha välskötta och välvårdade djur är viktigt för mig. Fast hundarna själv verkar ofta vara av en helt annan åsikt …
Först ut var de små damerna. Lykke och Molly.
 
Kloklippning stod först på schemat.
Liggande på rygg i mitt knä såg de båda ut att njuta för fullt av min behandling.
 
 
Sedan blev det borstning, trimning och till sist ett väldoftande skumbad.
Här är det Lykkes tur. …
 
Efter det var det dags för Molly.
 
Sedan var det bara för damerna att springa sig torra i det gassande solskenet.
På kvällen avslutade jag med att putsa till de små missar jag kunde se att jag gjort när jag varit i färd med trimsaxen.
 
 
Efter en hel eftermiddag med allt fokus riktat mot småhundarna, fick Johnny nog. Han satte surmulet i sig alla de små röda tomaterna från min nya läckra tomatplanta. Nu finns bara de gröna bladen kvar.
Ja, somliga tvingar i sig vad som helst för lite uppmärksamhet.
Så här trevlig såg plantan ut från början …
 
Och innan läggdags letade både Molly och Lykke upp en halvrutten snigel trädgården som de förtjust rullade och gned in sig med. Enligt dem var så ordningen återställd!
 
Dagens citat:
 
Det finns inga misslyckande,
bara resultat.
 
Jag hoppas ni får en bra onsdag.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
 
 

Sommarfrisyrer. Läs mer »

Karl Fredrik på Eklaholm.

Gomorron
Vi hade ett litet ärende i Ystad, jag och Stefan.
Det var en sådan där ljuvlig dag med en sol som strålade och en himmel som var klarblå.
Egentligen vill jag inte sitta i en bil och konka när vädret lockar och pockar och bara vill dra mig ut i naturen eller i min trädgård. Men ibland måste man och då gör man något trevligt av det istället tänkte jag.
 
Stefan var trött och svag efter sin sjukhusvistelse, så vi tog det i sakta mak.
Ja, så hade han fått för sig att sluta snusa efter nästan 50 år, så det var ingen rolig ”gube” att ha att göra med kan jag väl erkänna.
-Nej, han var visst inte sur, fräste han irriterat ….
Vid jaktpaviljongen stannade vi till och köpte oss vars en svalkande glass. Glass är rena hälsokuren. Det hjälper mot allt. Surhet och snusabstinens också.
 
Vi tog vägen över Löderup hem och hos Karl Fredrik på Eklaholm gjorde vi ytterligare ett stopp för att sträckte på benen.
En intressant blomster- och inredningsbutik, där vi strosade en stund. Lite dyra priser hann jag notera vid vårt hastiga besök. Men spännande ting och en huskatt med en råtta skapade extra spänning åt vårt besök ….
 
Tillbaka i Gyllebo njöt vi av lugnet i vår egen lilla oas. Stefan intog sin roll som poolman. Sedan började han som tur var att snusa igen!
Jag smög runt med kameran och förevigade mina blomster.
Man kan aldrig få för mycket blommor.
 
Dagens kloka ord:
 
Bli aldrig så upptagen med
att skapa ett liv att du
glömmer bort att leva.
 
Här och nu!
Kram på er
Annika
 
 

Karl Fredrik på Eklaholm. Läs mer »

Vilken respons ♥

NI människor är så fantastiska!
Vilken respons, så mycket kärlek, så mycket positiv energi.
Så mycket vilja att hjälpa, visa sitt stöd och medmänsklighet.
Tack!
 
Jag syfta såklart på inlägget om insamlingen den 25 juni, då vi ska gå mot ALS.
(inlägget hittar ni här)
 
Det har varit många som hört av sig och undrat om det finns möjlighet att swisha pengar fast man kanske inte kan delta på söndag. Eller bara för att ha klarat av betalningen innan.
Såklart!
Numret man swishar på är:  123 900 04 98.
Viktigt!, kom ihåg att märka betalningen med ”Simrishamn” .
 
Såklart har jag kollat upp så numret är det rätta och verkligen funkar. 
Mitt eget bidrag har nyss flugit iväg till förmån för ALS forskningen.
 
 
Hoppas vi ses på söndag.
För medmänsklighet, kärlek och styrka.
För Camilla.
Mot djävulens fucking ALS.
 
Kram ♥
 
 

Vilken respons ♥ Läs mer »

Hemma hos oss igen.

Hejsan.
Äntligen är han hemma hos oss igen. Som vi längtat!!
Och med ”vi” , så menar jag såklart jag, ”småtöserna” Molly & Lykke och Johnny.
Välkommen hem Stefan ♥
 
Vi steg upp tidigt, tidigt den här morgonen och tog den snabbaste morgonrunda vi någonsin gjort.
Sedan var det tre snopna hundar som fick stanna hemma när jag begav mig till Lund för att hämta hem vår älskade Stefan.
Slangarna var bort från hans halspulsåder och kvar var bara ett litet tryckförband.
Jag tittade lite skeptiskt på den där vita, fjuttiga lappen och la på minnet det rejäla tryckförband jag alltid har liggande i höger benficka på mina militärbyxor….
 
Såklart var det en medtagen ”gube” jag fick med mig hem. Kanske inte helt konstigt efter 2,5 vecka i en sjuksäng.
Han såg i alla fall väldigt nöjd ut där han sedan strosade runt i vår trädgård. Han tog sig en macka, kollade värdena i poolen och bara mös.
 
Sin födelsedagslivboj kom upp på en hedersplats, och det där med badkläder är inget Stefan är så noga med, så texten var såklart vald med omsorg. ”Kläder frivilligt”
 
Borta på grannens tomt låg bocken och glodde slött på mig. Kanske var han väldigt medveten om att områdets storjägare ännu var för trött för att ladda bössan, eller så visste han att än var det långt till augusti.
Vacker var han i alla fall, där han låg i solskenet under den klarblå himmeln.
 
 
Dagens citat:
 
Varje dag
varje natt
i varje görande
i varje varande
har jag med en bit av dig.
Du finns i min grund.
Du har blivit en del av helheten
som är Jag.
 
Idag kommer jag ha massor att ta igen på mitt kontor, men det gör mig alls ingenting. Att veta att jag har Stefan hemma och jobb som ligger framför mig, det är ju bara helt fantastiskt. Motsatsen vore ju alldeles förfärlig.
Hoppas ni också har saker att vara glada för idag och snart, mycket snart väntar midsommarbestyr.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 

Hemma hos oss igen. Läs mer »

Bullbak och gräsklippning på schemat.

Hej på er.
I min frys fanns bara en enda liten bullpåse kvar i facket för kakor och fikabröd. Den påsen innehöll lussebullar från i fjor!!! Huhhh, vem är sugen på sådana, såhär veckan före midsommar.
Det fick helt enkelt bli storbak i Gyllebo. Dubbel sats kanelsnurror. 
Mmmm så gott det luktade i hela huset.
Inte alls så vackra bullar som min mamma Ingrids brukade vara, men jag lovar, minst lika goda.
 
Att sköta gräsklippningen är inget jag tycker är speciellt jobbigt. Det där har jag och Stefan alltid hjälpts åt med. Den som har bäst tid, får helt enkelt sköta om den sysslan.
Jag har egentligen alltid gillat att sakta lunka på där efter min brummande Klippo. Lite som meditation för mig.
Den kritiska punkten är väl bara att få igång maskineriet. Men med lite envishet så brukar den till sist alltid starta. Det gäller att vara envis och få till den rätta knycken.
 
När Stefan varit borta har jag och Emmy fått sköta om hans krokodil. Vissa dagar har vi bara låtit honom ligga där på rygg och sola sin mage. Hoppas att det är rätt skötsel av just en krokodil …
 
 
Blommorna fortsätter att avlösa varandra här i min trädgård.
I fågelholken växer nu flugsnapparens ungar i rekordfart. Honan och hanen flyger i skytteltrafik med gröna larver. Det gillar jag, för just dessa gröna larver har den senaste tiden ätit sig tjocka och feta på mina rosenblad. Nu är där stora hemska hål i nästan alla bladen.
 
 
 

Emmy ja … min fina dotter Emmy.

De här 2,5 veckorna som Stefan varit inlagd på sjukhus har hon varit min klippa och mitt stora stöd. Emmy som är tryggheten själv.
Tack min fina tös ♥
 
När jag suttit där på femmans buss, till och från Lund, så har jag fördrivet min tid genom att lyssnat på ljudböcker.
Jag gillar mest självbiografier. För mig spelar det inte så stor roll om de är skrivna av offentliga och kända personer eller helt vanliga anonyma människor. Jag älskar att ta del av andra personers livshistoria. Deras livsöden, framgångar, tankar och funderingar … ja allt. Det är så berikande tycker jag. Alla människor har egentligen intressanta historier att berätta. 
Den senaste boken jag läst är en bok av en känd bloggerska som kallar sig ”Vimmelmamman”. Hennes bok heter ”Himlen kan vänta” och handlar om hennes resa med cancern som sin följeslagare. Den boken gillade jag verkligen.
 
 
 Dagens tänkvärda ord:
 
Allt det där du vill få sagt till
människor som betyder mycket för dig…
Allt det där du vill göra, som du
vet är rätt för dig att göra …
Gör det bara, en dag är det försent.
 
Många människor går omkring och inbillar sig att livet ska vara för alltid, eller nästintill.
De budgeterar med en evighet. Ingen budget kan vara mera fel. Det enda vi med säkerhet vet, är att allt en vacker dag tar slut. Nu menar jag inte att vi ska gå omkring och tänka på det där slutet hela tiden, nej istället ska vi tänka på det liv som vi faktiskt har i detta nu och ta vara på tiden. Inte grubbla, inte vara bittra, inte vara sura – för det tycker jag är rysligt slöseri med tiden.
Ingen av oss har en aning om sin morgondag, så se till att ta vara på den tid som är just NU.
 
Ha nu en riktigt bra söndag… klipper ni gräset – NJUT av att kunna göra det!
Kram Annika
 
 
 
 

Bullbak och gräsklippning på schemat. Läs mer »

Vi ska gå mot ALS – visst ses vi då!!

Gomorron.
De allra flesta av oss känner till en sjukdom som heter ALS. Många är vi som minns den vackra nyhetsrapportern Ulla-Carin Lindquist, som gav sjukdom ett ansikte. Några minns kanske också videoklippen ”ice bucket challenge”, som cirkulerade på facebook år 2014, där man utmanades att hälla en spann isvatten över sig själv och sms en gåva till ALS forskningen.
Den här ”fucking helvetes sjukdomen” har drabbat underbara Camilla.
Hela Camillas familj är såklart drabbade av hennes insjuknande. Hennes make och hennes två döttrar, hennes bonusbarn och alla hennes vänner och släkt.  Men mest, såklart, Camilla själv.
Min älskade fina kusin och hunden Isas underbara matte ♥.
 
 
Nästa söndag, den 25 juni, är det ALS dagen och runt om i landet anordnas vandringar och insamlingar till stöd för ALS forskningen.
För första gången går vi nu också i Simrishamn!
 
En kväll i veckan som gått, var vi ute och provgick den kort lilla vandring som vi nästa söndag ska gå för att samla in pengar till ALS forskningen.
Det var en strålande vacker kväll i Simrishamn. Havet låg lugnt och stilla. Fåglarna sjöng för oss.
 
 
Den korta vandringen kommer att vara lätt att gå och framkomlig för både rullstol och rullator. Allt för att göra det möjligt för så många som möjligt att delta.
 
Alla som vill ge sitt stöd till ALS forskningen är hjärtligt välkomna.
Söndagen den 25 juni, när midsommaren precis är över.
 Vandringen är kl. 14.30 men vi samlas minst 15 minuter innan för att samla in pengar.
Man skänker 100 kronor per vuxen och för barn är det frivilligt. Man kommer även kunna swisha sin donation.
 
I Simrishamns samlas vi på planen mellan Röken och Simrishamns Fiskestuga (se bilderna nedan)
De som vill och känner för det, får gärna ta en liten fikakorg med sig.
 
 
När vi den här kvällen provgått den lilla rundan åkte vi alla hem till Lena och Claes för en kopp kaffe i deras underbara trädgård.
 
Det var en av sommarens skönaste kvällar. Det kändes nästan som om moder jord liksom bad om förlåtelse för livets orättvisor. Vi njöt alla av nuet den här strålande kvällen. Vi skrattade och drack kaffe, planerade och gosade med hunden Isa.
”Fucking ALS” var anledningen till att vi satt här den här kvällen, men vi lät inte ”fucking ALS”  förstöra allt … vi skrattade, njöt och var tillsammans i nuet.
 
Camilla du är min idol, min förebild. Ditt eviga skratt och positiva attityd. Den finaste av kusiner ♥
 

Camilla och hennes familj hoppas att ni är många som vill komma och stödja insamlingen den 25 juni.

De hälsar er alla välkomna!
 
”Hallå där, visst ses vi. Jag kommer iallfall!!”
Vov vov från Isa.
 
 
 Jag hoppas att alla som har möjlighet, verkligen  sluter upp den här dagen.
Jag kommer att vara där. Vädret spelar ingen roll, jag kommer att vara där oavsett!
För Camilla och mot ALS.
Och jag hoppas att vi ses.
 
Kram Annika
 
 
 
För de av mina bloggläsare som inte bor här i närheten vill jag upplysa om att sådana här vandringar mot ALS anordnas runt om i världen, samma dag, samma klockslag. Ni som inte bor här kan säkert googla fram och hitta något i närheten av er egen hemort.
 

Vi ska gå mot ALS – visst ses vi då!! Läs mer »

Gyllebosjön – mitt livselixir.

Hejsan.
Vilka fina sommardagar vi haft. Strålande sol.
Jag skulle ljuga om jag påstod att jag var på topp just nu. Det tär lite på mina krafter eftersom jag har ett litet företag att sköta om, åtminstone administrationsdelen vilar på mina axlar mer än vanligt. Jag har en chef som ligger på sjukan som tillika är min älskade make och som jag såklart bekymrar mig för. Det är nu jag förstår hur viktigt det varit med min mentala träning där jag varje dag plussat på mitt ”måbra-konto”.  
Ett riktigt plus på må-bra-kontot är tidiga morgonvandringar runt sjön.
 
Nere vid badplatsen har någon kört fram badrampen åt de som behöver extra stöd för ett ljuvligt, svalkande dopp. Nu ska den bara monteras i vattnet.
Bryggan som brukar ligga på tvär ute i sjön, är ännu inte flyttad, och jag funderar lite på om de inte är försenade med det projektet i år. Fast det spelar ingen roll. Vatten är där i sjön, och det får man ju ändå se som det viktigaste.
 
Naturen är förunderlig. Den frodiga ramslöken som tidigt i våras grönskade och spirade ligger nu torr och tråkig, nervissnad i sin backe. Sakta ska kraften från dess blad tillbaka ner i löken, för att till våren växa och spira igen.  Det tycker jag är magiskt. Tänk, så finns det människor som inte tror på magi!
 
Jag tror jag sagt det förut … mitt favoritord! Vilda sommarblommor ♥ Det är så vackert att det riktigt känns i kroppen. Blunda och säg tyst för dig själv, vilda sommarblommor …
 
 

Buss nummer 5!
Ja, buss nummer 5 och jag har blivit riktiga bundisar. Jag hejar igenkännande på busschaufförerna. Jag tar vant upp mitt jojo-kort, pluggar i öronpropparna och startar min ljudbok. För såklart åker jag och ser om min älskade Stefan så ofta jag bara kan.
Han ser lite piggare och gladare ut för var dag. Samtidigt går det upp för mig hur sjuk han faktiskt varit. Hans minne av den första tiden på sjukhuset tycks vara borta. Men det gör ju inte så mycket, för det där är inget kul att minnas ändå.
 
Här hemma håller jag såklart ställningarna. Sköter om vårt hem, ser till så krokodilen hålls i trim. Busar med Johnny …
 
 

Dagens tänkvärda ord:
 
Kompromissa inte
med dig själv.
Du är allt du har.
 
Jag önskar er alla en underbar fredag.
Glöm inte att plussa på DITT ”måbra-konto” så ofta du bara kan. Det är så bra att ha lite extra på just det kontot så man slipper nalla på ”må-bra-krediten”.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 

Gyllebosjön – mitt livselixir. Läs mer »

Vi har fått bygglov och startbeskedet är klart.

Hej och gomorron
Det är galet vad tiden rinner iväg.
För ett tag sedan var jag på plantskolan i Tågarp. Nu äntligen har alla blommorna jag köpte fått komma i jorden.
Jag älskar blommor med en svagt rosa nyans. Det är så fint mot vårt stugröda hus tycker jag. Den färgkombinationen tycker jag bara är så läcker.
Därför kunde jag inte motstå en clematis med det vackra namnet ”Nelly Moser”. Den fick pryda sin plats på långsidan av vårt hus.
I de stora ektunnorna satte jag lite nya rosenskära, som är en annan av mina favoriter.
 
Jag och Stefan har ju gått i byggplaner hela våren och nu är vårt bygglov beviljat och vi har fått ett startbesked.
Hur det där går nu när Stefan är sjuk, vet vi inte riktigt. Det är inget som vi bekymrar oss för heller.
När vi pratade om det i veckan nämnde Stefan i förbifarten ”någon” som nog kom att bli skadeglad nu …
Vad i herrans namn är det för sorts glädje. Skadeglädje. Det är nog ett av de fulaste och hemskaste ord jag kan höra. Inte kan det väl vara särskilt skönt att gå omkring och känna den sortens glädje. Jag brukar alltid säga att all kärlek är bra kärlek, men alla glädje är visst inte bra glädje!
Nåväl, tomten som ska byggas har redan börjat fyllas upp med fyllnadsmaterial och jord. Hur det sedan blir med det enkla lilla hus vi planerar för, det får tiden utvisa.
 
De senaste dagarna har jag varit galet trött. Jag har liksom varit sliten och trött i hjärnan som om alla dess kluriga små veck varit skarpare och djupare än normalt.
Därför har jag unnat mig lite springrundor, för det är lite som meditation för insidan av huvudet.
Jag lämnade återbud till Lykkes valpskola och var tacksam över min ”hundlärarinna” Jennys förståelse. Istället var vi bara hemma och gosade, jag hundarna och katterna.
 
Det är så många vänner som hört av sig nu när Stefan är sjuk att jag blir helt yr och glömmer tacka för all omtanke.
En kväll kom våra fina vänner på ett kort besök. Jag var trött och vi satt bara där på verandan och pratade i kvällssolen.
Jag fick ett stort, fint ljus som var gjort särskilt till mig, grodälskare som jag ju är.
Tack Tina och Bosse för er omtanke om oss. ♥
 
Även om kvällarna varit blåsiga och lite kalla så har det varit sagolikt vackert.
Mina enkla mobilbilder ger sannerligen inte naturen någon rättvisa …
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Det är en resa.
Ingen är framför dig eller
bakom dig.
Du är precis där du
behöver vara.
Du är inte mer ”avancerad”
eller ”mindre upplyst” än
någon annan.
Vi är alla lärare och vi är
alla elever.
Det är ingen tävling …
DET ÄR LIVET!
 
Nej, livet är inte någon tävling. Det är inte så att den som har mest prylar eller mest pengar när han/hon dör vinner. Och det är ju skönt för mig, för jag är då verkligen inte någon tävlingsmänniska. Jag hatar nästan alla tävlingar och spel. Det är inte alls min grej. Det händer aldrig att jag tar en lott. Någon kanske påstår att beror på snålhet, fast jag vet att det bara handlar om att jag helt enkelt inte har lust.
Något jag däremot älskar, det är att lära mig nya saker, att vara nybörjare på någonting. Det är så himla spännande och roligt. Att känna hur jag bara blir bättre och bättre. Fast roligast är det alldeles i början, när man urskuldande kan säga ”jag är bara nybörjar på det här” …
 
Kanske ska jag testa något nytt idag … gör ni också det! Det är fantastiskt.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 

Vi har fått bygglov och startbeskedet är klart. Läs mer »

Rulla till toppen