Allmänt

Rosor äro röda …

Hejsan.
 
Såhär i mitten av juli får man väl säga att det är rosornas tid.
Älskade underbara rosor.
 
I helgen hamnade det en bukett klart röda rosor hemma hos mig.
Visst blir man glad av en bukett blommor!
 
På baksidan, eller framsidan … beroende på varifrån man ser det, så har vi satt lite rosor som vi fått av min svärmor Karin. Nu har vi utökat rosbeståndet där och satt ytterligare några sorter.
Allihopa i olika färger. För det är så jag vill ha det. Jag har valt så de kommer att bli ungefär lika höga allihop, men det ska vara en skön blandning av färger. Ungefär som en enda stor rosenkompott när de växt till sig lite.
 
Stefan hjälpte mig lite med grävningen, men han fick pausa ofta och ta det lite lugnt då sjukdomen gör honom svag och eländig fortfarande.
De rosor jag valde hade en alldeles fantastisk doft. Det är en egenskap som är nog så viktig för en ros.
 
I veckan har det varit ett stort scoutläger i Sjörröd. Jag och hundarna passade på att ta vår runda så tidigt som möjligt.
-Hur många hundar har du egentligen, frågade en morgonpigg dam mig i skogen, då hon fick syn på lilla Molly i ryggsäcken. Jag sträckte upp tre fingrar i luften och tänkte för mig själv ”inte en enda för mycket!”
 
 

Det har varit möte i vår samfällighetsförening. Efter fjorårets ganska höga toner var det så glädjande att det här årets beslut togs i bästa samförstånd.
Jag tycker att det är av största vikt att man står på god fot med sina grannar och inte hittar på en massa små tramsiga bagateller att bråka om.
Bra jobbat alla ”granna” grannar från Gyllebo.
 
På tal om något helt annat … de vackraste ögon …
 
…. ja, de har nog denna grabben!
Samuel, min systerson.
 
 
Dagens citat:
 
Du föddes för att
vara en äkta person,
inte en perfekt.
Du är här för att vara dig själv,
inte den andra
vill att du ska vara.
 
Man ska vara vänlig, omtänksam och visa vanligt hederligt bonnahyfs mot andra tycker jag. Sedan får man vara precis vem man vill.
 
Kram på er
Annika
 
 
 
 
 

Rosor äro röda … Läs mer »

När marknaden kom till byn.

Hej och gomorron.
 
Idag sparkar den stora marknadsveckan igång här nere hos oss på Österlen. Kivik, Tomelilla och Sjöbo.
För mig och min familj har det alltid varit något heligt över den där veckan som vi högtidligt kallar marknadsvickan. Den var liksom en milstolpe för hela sommaren när jag var liten. Man sa ofta … ”det får vänta tills efter marknaden”.  För alla skulle såklart gå på marknad så mycket det bara gick när jag var barn.
 
Nu brukar vi alltid köra en sväng till Kivik dagarna innan. Bara för att se när alla knallarna anländer till fältet. När de bygger upp allting.
 
Det där byggandet är inte riktigt som förr när jag var barn. Då spikades det med träreglar och fyrtumsspik så det ekade i nejden.
Nu kommer allting färdigt på stora långtradare istället. Stånden är tunna ostabila aluminiumställningar som knallarna själv tar med.
 
 
Nedanför fältet på den lilla ängen växer nu ängsblommor fridfullt i lugn och ro.
Annat var det minsann förr. Då kom de omtalade raggarna i karavan och slog ner sina läger där på ängen.
Det var ofantligt spännande att sitta på backen och iaktta deras vilda party där nedanför. Men allt det där är minnen nu. Liksom alla de porrtält som gav marknaden sin välkända karaktär i form av hest  skrålande och skrikande män som försökte locka besökare till sina liveshower.
Jag minns allt det där med ett romantiskt skimmer, även om det förmodligen inte var ett dugg romantiskt för de som i fyra hela dagar skulle utföra dessa liveshower …
(och ni som undrar vad liveshow är, får helt enkelt googla)
 
Inte ett enda foto från den tiden har jag…. kanske är det därför minnen är så starka.
 
 
Jag och Stefan körde en runda i Kivik som vi så ofta gör. Jag tror att om man som Stefan är född i hamnen i Kivik, så måste man dit lite då och då och känna den salta luften i lungorna.
Ett av mina favorithus där i Kiviks hamn är detta som ligger vid båtklubben. Jag undrar lite om de på byggnadskontoret hade en snäll dag då när de beviljade bygglovet … men häftigt är det tycker jag.
 
 
Vi avslutade vår kväll genom att gå och äta hos ”Eva på Torget”.
Alltså hörrni – gå dit! Så ljuvligt gott.
Vi valde entrecote. Den var så härligt mör och perfekt stekt. Till förrätt tog vi den spännande rätten svarvade potatis med löjrom och rödlök.
Jättegott alltihopa. Och en jättegullig personal. Tummen upp!
Skamsen över att ha missat denna lilla utsökta pärla förut, lovade jag mig själv att återkomma snart igen.
Tack Eva på Torget! Och såklart, tack Åke!
 
Hemsidan hittar ni här.
 
 
Minnen …
När vi satt där och njöt av maten, mindes vi tillbaka på tiden då stället var en enkel kiosk och byns naturliga tillhållsplats för ungdomar. Jag kan bara minnas att där var en kiosk, men Stefan minns såklart mycket mer …
På gaveln där vi nu satt, höll taxigubben till.
Som barn har Stefan åkt kälke längs hela den långa backen ner till hamnen. På den tiden fanns det inga saltbilar som sabbade allt det roliga för pulkasugna ungar. Det hände att grusbilen tog en runda på den isiga vägen ner mot hamnen, men då for alla byns ungar hem efter kvastar och vips var vägen isig och blank igen.
 
 
Sedan sa vi hejdå till Kivik för denna gången.
 
 
Dagens citat:
 
Förälska dig i livet lite
varje dag.
Leta efter de saker som
får dig att må bra.
 
Jag hoppas att ni alla mår bra och njuter.
Tiderna är inte längre som förut, och numera startar min älskade Kiviks marknad redan idag. Kanske tar vi en tur dit. Äter en älgkebab, köper något onödigt och känner marknadspulsen i blodet.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 

När marknaden kom till byn. Läs mer »

Besök hos nunnorna på Mariavall.

Hej hej
En kväll i veckan var vi på ett väldigt annorlunda besök. Det var på det katolska benediktinerklostret Mariavall.
För mig var det mitt andra besök där.
Fast det är hela 26 år sedan jag var där då det stod nybyggt kändes det sig väldigt likt. Samma råa betongyta. Samma råa trädörrar och enkla materialval.
Och samma vänligt sinnade nunnor såklart.
 
Klostret är byggt av cement och trä. Byggnaden är ritad av en munk vid namn Hans van der Laan.
Marken donerades av Eriks Sparre från Kronovall. Klostrets vackra namn kommer dels från namnet Kronovall och dels från Jesus moder Maria. Alltså Mariavall. Fiffigt, eller hur!?
Där i klostret säljs böcker och så har man bokbinderi.
 
En av systrarna höll ett litet föredrag om klostrets historia med ett bildspel från platser vi inte fick besöka.
Spännande och intressant.
 
Som avslutning på vårt besök fick vi delta på systrarnas mässa i deras kyrka.
Så annorlunda och speciell upplevelse.
 
Sedan  åkte vi hemåt i sommarkvällen med en lite annorlunda upplevelse i bagaget. För visst är det lite spännande med nunnor? Jag funderar alltid på deras livsval och på de uppoffringar de valt att göra pga sin starka tro.
Tack systrarna på Mariavall för inbjudan den här kvällen.
 
På hemvägen låg klövern nyhuggd i vackra strängar över fälten, och jag kände mig fullt nöjd med att vara sådär lite lagom troende….
Ja man kan kanske jämföra mig och min tro med när min bil behöver tankas. Inte förrän lampan börjar lysa ilsket rött så ser jag  mig om efter en mack … ungefär samma förhållande har jag till Gud och kyrkan …
Vem har inte knäppt händer i en stilla bön när livet knasar och allt ser ut att skita sig … man ber liksom för säkerhetsskull.
 
 
Min kyrka är naturen och min religion är medmänsklighet.
Jag tycker att om någon trosuppfattning kräver att man ska hata någon,
så behöver man tro på något annat!
 
Världens sju underverk
  1. Att se
  2. Att höra
  3. Att beröra
  4. Att smaka
  5. Att känna
  6. Att skratta
  7. Att älska

 Hoppas ni får en underbar dag.

Kram Annika

 

 
 
 
 
 

Besök hos nunnorna på Mariavall. Läs mer »

Min blåa riddarsporre.

Hejsan.
Jag har en alldeles underbar riddarsporre. Den är så stor och kraftig och ser så frodig ut.
Den växer framför mitt orangeri, där den tycks trivas ypperligt.
Färgen är i den klaraste blåa nyans man kan tänka sig.
Varje år blir jag lika häpen över att det från ingenting kan växa upp en så stor och magnifik växt.
 
 
Jag önskar nästan att jag själv varit en tjock gulrandig humla,
så jag kunnat busa runt där inne i allt det blåa…
 
Vid sidan om min riddarsporre kommer det i år en annan växt som jag vill minnas att jag planterat där.
Det var några år sedan, och den där växten har minst sagt varit lite trilsk…  Den har inte haft artigheten att ens vilja visa sig, så jag har totalt lyckats glömma bort vad det egentligen är som jag satt där.
Väldigt tjusig tycker jag nog att den är, då den i år för första gången dykt upp.
Vet ni kanske vad det här är?
 
 
De flesta har nog någon särskild picknickmat som är just deras klassiker.
I min familj är det en helt vanlig pastasallad med ost och kassler.
Den där salladen har hängt med oss från det att mina töser var små. Den var med när vi alla drog till stranden. Likaså när vi hela gänget åkte till marknaden i Kivik. Den perfekta maten att ta med ut i sommaren.
Busenkel och barnvänlig. Inga konstigheter. Vanlig sallad med tomat, gurka, paprika … ja vad man har hemma. Enklaste enkla. Så tar man snabbmakaroner, kokar och låter kallna. Tärnad kassler och rejäla bitar av mild grevéost i tärningar.
Klart!
 
Dagens citat:
 
Man kan ha ett
vackert ansikte och
en vacker kropp men
ett varmt hjärta är
ta mig tusan det
vackraste som finns.
 
 
Hoppas ni alla får en härlig lördag. Själv ska jag kanske upp och sväva i det blå…
Kanske är det en helikoptertur som står på dagens agenda. Att likt Nils Holgersson få se mitt Gyllebo lite grann från ovan.
Spännande, vi får se om jag lyfter som en heliumballong i skymningen…
Kram på er.
Annika
 
 
 
 

Min blåa riddarsporre. Läs mer »

Ingen koskräck här.

Hejsan.
För ett par dagar sedan hade vi vår sista kursdag i valpkursen som jag går med min lilla hund Lykke.
Den här gången var det en ren bonusgång, som fina, goa Jenny satt in lite extra som avslutning på kursen.
Det blev miljöträning och lydnadsträning vid kyrkan i Gladsax.
 
Vi hälsade på korna i Gladsax, för att träna bort allas vår koskräck. 
Kanske blev det omvänd träning för kor och kalvar också… kanske fick även kossorna lite övning för att bli av med sin valpskräck 
En härlig miljöträningsrunda med fina hundvänner i den sköna sommarkvällen.
 
Tack fina Jenny för denna gången.
Hos dig fokuserar vi alltid på det som gått bra, att hitta nya vägar att lösa problem. Alltid med glädje och en stor nypa humor. Att misslyckas är inte hela världen bara man lär sig något till nästa gång.
Varenda gång kör i alla fall jag hem från kursen med en nöjd känsla i kroppen, och det är det allra viktigaste när man tränar med en levande varelse som dessutom är en kär familjemedlem!
Tack Jenny!
 
Det här med modern konst är egentligen inget som jag förstår mig på. 
Konst över huvudtaget är väl egentligen en högst personlig värdering och bedöms efter vars och ens känsla som den skapar.
Norr om Simrishamn fanns plötsligt dessa naturliga små konstverk ute på ett fält.
Alldeles bedårande var min spontana åsikt…
 
 
Så många har frågat hur han mår …
Min käre Stefan. Han mår bra mycket bättre nu. Även om han tvingas ta stora mängde medicin med bla en hel näve kortison, så är det ganska ok, säger han.
Han tar det lugnt. En och annan liten promenad och lite trädgårdspyssel är vad han orkar med.
(Stefan på hjärtintensiven kan ni läsa om här.)
 
 
…och det där med ambulansen vi blev nekade … det är nu Lex Maria anmält.
Inte för vår egen skull, utan för att ingen annan ska stå utan hjälp när den behövs.
 
 

Dagens klokskap:

 
Man kan inte välja hur man ska dö.
Det enda man kan bestämma är hur
man ska leva.
 
Jag försöker leva varje dag.
Ler alltid mot min spegelbild på morgonen, hur eländig den där bilden än ser ut.
För vet ni,  vår hjärna är ett ganska lättlurat organ. När munnen ler så tänker hjärnan …
-”hmmm … munnen ler, då är vi alltså glada idag …”
 
Glada kramar från Annika
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ingen koskräck här. Läs mer »

Plask och lek i Gyllebo

Hej och gomorron.
Vilken härligt, spontan söndag det blev för oss.
Vädret var sådär riktigt perfekt. Inte för varmt och inte för kallt. Det var bara en svag bris som smekte huden lite lätt och skönt.
Hit ut till Gyllebo hittade både Smålänningar, Borrbybor och Gårdlösainvånare den här söndagseftermiddagen.
Så mysigt.
 
Såklart blev det bad, stim och stoj.
Jag rotade fram lite badbyxor och några extra handdukar.
 
 
Det blev hundmys, jakthistorier och en skön eftermiddag tillsammans i vår lilla oas.
 
Såklart blev vi kaffesugna. Sedan blev vi hungriga och så blev vi kaffesugna igen.
Ja, det blev en blandning av grillad korv, kaffe och en tvådagars gräddtårta som lär vara som bäst efter två dygns ”ihopgeggning”.
En spontan söndag hos oss, när den är som bäst.
 
… och tack för den vackra hibiskusen med den fantastiska färgen.
Tack ♥
 
Litet Österlentips …
Så måste jag ju tipsa om en liten affär i Hammenhög. Den heter ”En liten bit av Medelhavet”. Vacker keramik, presentartiklar och godsaker har de. Man kan även ta sig en fika i deras ljuvliga medelhavsträdgård på innegården.
Ett litet tips bara …
 
Dagens citat:
 
Fick nyss reda på att
siffrorna på brödrosten står
för minuter.
Har hela min uppväxt trott
att det är någon typ av
rostighets-skala.
 
Ja hörrni, visst är det härligt. Man lär sig något nytt nästan varje dag.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 

Plask och lek i Gyllebo Läs mer »

Håkansson & Håkansson

Hej hej.
Jag tittar bara in här för att säga gokväll i stugorna.
Så tänkte jag faktiskt göra lite reklam också.
Kanske minns någon hur vi totalrenoverade hela vårt lilla hus i fjor. En massa jobb och slit, men så bra det blev!
Ofta sedan dess tänker jag på hur nöjd jag är med de materialval vi gjorde då.
En ovärderligt stor hjälp har vi haft var vår vän Ola på Håkansson & Håkansson.
Alltså Bisses husse!
 
Jag kan verkligen rekommendera Håkansson & Håkansson i Simrishamn.
De har allt för renovering av våtrum. Tätskikt, stenplattor, klinker och kakel.
Jag är så nöjd med de val jag gjorde i vårt stora rymliga badrum.
Hur det blev kan ni delvis se här.
 
En annan sak som jag är sååå nöjd med är vårt val av golv.
Eftersom vi har huset fullt av underbara pälsbollar med klor, så krävdes det ett tåligt och lättskött golv.
Ett härligt ekgolv i hela huset blev vårt val. Trots att det nu görs en massa rivstarter , det dras in grus och huset är fullt med aktivitet, så syns inte minsta lilla slitage ännu.
Ett underbart och vackert golv från Kährs, köpt från Håkansson & Håkansson.
(för ett år sedan var vårt kök färdigt med det härliga golvet, det kan ni delvis se här)
 
 
Går ni i renoveringstankar så kan jag verkligen rekommendera er ett besök hos Håkansson & Håkansson.
Själv har jag nog varit dålig på att verkligen tacka för all hjälp och alla råd.
Tack världens bästa Ola och fina, fina Bisse.
Jag blev så nöjd!
 
 
 

Håkansson & Håkansson Läs mer »

Mitt i den svenska sommaren

Hejsan kära Ni.
Just nu är vi mitt i den svenska sommaren. Precis den tiden som många av oss drömmer sig bort till i vintertid. De där första trötta månaderna på året.
Januari och februari, de kan ju vara så mörka, så vitgråa, slaskiga och sega.
Jag gör allt för att tar vara på tiden så mycket jag bara går just nu.
I min ljuvliga Gyllebosjö blommar de gula näckrosorna helt galet och det är så vackert.
 
Lönnen har fullt av röda näsor och jag minns hur lättroade vi var som barn, där vi sprang med dessa fröer fastklistrade på våra små runda nästippar.
 
Det är verkligen galet skönt nu. Bryggorna vid badplatsen ligger tysta och stilla när jag smyger förbi tidigt i ottan, innan alla badsugna semesterfirare orkat vakna upp. Jag tycker den tidiga morgonen är bästa tiden för mig.
 
 
Litet Österlentips …
Ett litet tips på en underbar lanthandel här på Österlen är ”Leif Handlare” i Smisstorp.
Alltså!! … om ni ska handla en massa gott till en hel middag eller kanske bara fattas en liter mjölk – åk hit. 
Kanske vill ni bara uppleva det där lilla extra i en gammaldags lanthandel, då är detta rätta valet av affär. Alldeles bedårande. Och såklart är det fantastiska personer som driver denna pärla i Smedstorpsby.
Mitt lilla Österlentips för dagen.
 
En önskan går i uppfyllelse …
Minns ni?  ….minns ni att jag råkade skriva här att jag önskade mig en klongvas i större modell.
Jag har fått en sådan nu!!!  Precis den jag så gärna ville ha. Nej, det är inte Stefan som lättat på börsen. 
Vem givaren är kan vara min lilla hemlighet, men jag blev sådär väldigt, väldigt glad. Ni vet när man blir varm i hela kroppen av tacksamhet.
Tack ♥♥♥ från både mig och Stefan.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
De underbaraste ställena
att befinna sig på är
i någons armar, tankar eller hjärtan.
 
 
Ha en riktigt härlig dag nu.
Kram på er
Annika
 
 
 
 
 
 

Mitt i den svenska sommaren Läs mer »

Loppisfyndet och sommarparty.

Hej hej.
Minns ni det där loppisfyndet?
Den tunga gamla målarstegen som jag köpte här.
Den har nu fått lite utsmyckning och får stanna hos mig ett tag framöver som ett vackert stilleben.
 
En stålmyra får klättra lite nonchalant på sidan och några korgar med väldoftande lavendel.
Sedan får jag gå och smaka på känslan … kanske får det bara vara såhär i år …
 
Vi var bjudna på sommarparty hos kära vänner och jag ville så gärna ha med mig en burk ”lyckomarmeGlad” åt värdinnan.
En snabb vända till Djupadahl fick det bli.
Underbara, vackra Djupadahl.
 
 
Såklart kunde jag inte låta bli att slinka in om på gården en liten vända. Bara för att njuta av den bedårande växtligheten och allt som stod som allra vackrast i blom just nu.
 
I växthuset var det alldeles tyst och stilla. Som en liten mus tassade jag runt och njöt av den underbara tomatdoften som nästan var bedövande där inne. Vilka tomater!! Ännu gröna, men så vackra. Utan att röra vid någonting, satte jag bara nästippen mot den största av stora bifftomater och tog ett djupt andetag. Vilken underbar upplevelse.
 
När jag strövade vidare ut i trädgården stötte jag på råttehunden Siri. Hon satt bara där helt surmulen och dyster bakom ett fint nät. Fast jag kärvänligt försökte blidka henne, förärade hon mig inte ett enda ögonkast …
 
Nä, hunden Siri hade bara ögon för Gustav, som för dagen rensade ogräs vid ankdammen.
Underbare Gustav Mandelmann. Hela tiden blev han avbruten i sitt arbete av gårdens gäster som alla ville säga ett par ord till honom. Berömma eller bara säga hej. Lika glad och vänlig som alltid.
 
Jag strövade vidare genom den fantastiska trädgården.
Ungdomarna var i full färd med att skörda grönsaker. Och innan jag lämnade Djupadal för denna gången träffade jag på Marie som jag fick ta ett underbart foto av.
Tack fina Mandelmanns för denna gången.
… och som du sa Gustav, nästa gång ska jag ”hojja” genom skogen hit.
 
Oj oj, sedan blev det brått för mig. En dusch och ny kläder så var jag redo för sommarparty. Med en burk marmelad och en liten blomma susade vi till Tomelilla. Tack familjen Eriksson för en fin kväll.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Det finns ingen
skönhet som du
kan uppleva
eller skapa,
om den inte
redan fanns
inom dig.
 
Jag tror egentligen inte att vi behöver fara hela jordklotet runt för att möta skönhet och fantastiska platser. Ofta finns de mycket närmre än man kan ana. Det gäller liksom bara att öppna ögonen och verkligen se.
Såklart finns det spektakulära platser som man liksom hissnar över att få uppleva. Mina favoritplatser är Gyllebo, och Ngorongoro i Tanzania. Så olika, så underbara!
Har ni  några favoritplatser som tagit andan ur er?
 
Kram och ha en bra dag.
Annika
 
 

Loppisfyndet och sommarparty. Läs mer »

Lata sommardagar och helstekt gris i Smedstorp.

Gomorron
 
Åhh visst är det ljuvligt med sommar! Lata morgnar när man kan tassa ut i solen och bara njuta.
Jag älskar det.
 
Jag har en jättestor, underbar ros som blommar för fullt just nu. Den doftar ljuvligt.
På kvällen lyser de små gulvita blommorna som pärlor i skymningen.
 
 
Sidan om rosen har jag ett land med lite bärbuskar och hallon. De senaste åren har jag slarvat med det där landet, eftersom vår stora svarta hund, Johnny, totalt förstör allt det roliga med odlingen. Han äter upp rubbet, innan vi får en chans att skörda något för egen del. Han river dessutom sönder hela grenar och förstör. Allt det där gör han i smyg när vi inte uppmärksammar honom, han vet ju att det är förbjudet.
Ja, så tillsvidare får det vara lite misskött i hörnan med den ljuvliga rosen.
 
Det gör inte så mycket att jag inte kan odla ätbara saker just nu. Vi har ju fantastiska små ställen att handla närodlat på. Alldeles i närheten.
 
 
Min yngsta lilla dotter har varit här några dagar.
En morgon startade hon med gräddtårta till frukost. Ja, där är faktiskt ingen lag på vad man får och inte får äta till morgonmat.
 
Vi har varit i Smedstorp och ätit helstekt gris. Sååå gott!
Det arrangeras varje år. Kvällen före sin traditionella marknadsdag. När alla knallarna förbereder sina stånd och iordningställer för sin loppmarknad. Helstekt gris har de haft där i säkert tjugo år nu, tror jag.
En så mysig tradition som bara tycks växa för varje år.
Jag är lite kär i byn Smedstorp. Det är mina tösers bardomsby. Där är de födda och har gått i skolan. Jag spenderade nog 15 år av mitt liv i denna by och jag trivdes ypperligt där. Fantastiska år … men livet ändrar sig och byter riktning, och nu älskar jag mitt Gyllebo såklart!
Tack ”Smisstorp” ♥
 
 
För många är det nu semester och lata dagar. Stefan Hantverkarn AB har nu semesterstängt och jag och Stefan har också lite ledigt. Min vecka startar dock med den sista skördens fakturor och räkningar, men jag har ingen tid, ingen klocka. Härligt.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
 
En dag kommer du
att se tillbaka på
ditt liv och inse
att du oroade dig
för saker som inte
betydde ett skit.
 
Hoppas ni har det bra och njuter av sommaren, oavsett hur moder jord bestämmer att väder och vind ska vara.
Oroa er inte. Varje dag får ta hand om sina bekymmer.
 
Kram på er
Annika
 
(p.s fotona på en nymorrnad ”mig” är tagna av Emmy Henriksson)
 
 
 
 
 
 

Lata sommardagar och helstekt gris i Smedstorp. Läs mer »

Rulla till toppen