Allmänt

Sommaryoga med en stående hund ivägen.

Hejsan och gomorron.
Äntligen har ”min” yogastudio Shiva, dragit gång igen efter ett litet uppehåll.
Jag har försökt få till lite egna övningar här hemma, men det är inte alltid lätt med alla kärlekskranka hundar som totalt missuppfattat det här med positionen ”stående hund”.
 
Min underbara yogaledare kommer inom kort att flytta till Spanien. Ja, hon schappar helt enkelt och överger alla oss som kommit att älska henne och hennes underbara yogapass.
Kära Eva (om du nu skulle läsa detta), jag unnar dig så väl allt det här nya som väntar dig och jag är dig innerligt tacksam för att din väg korsade min väg. Jag är tacksam för ditt sätt att lära ut yogans fantastiska kraft. Jag tror liksom du, att allting sker av en mening …
Tack finaste Eva på yogastudio Shiva!
 
Några gånger till ska jag få njuta av Evas sköna yogapass innan jag är helt lämnad åt mig själv och mina egna övningar här hemma ….
 
 
 
Det kommer kanske gå ”sådär” …
 
 
Min dotter kom hem en dag och sa …
mamma, det är konstigt … men här i Gyllebo är det nästan alltid poolväder ..
 
Nja … inte riktigt alltid. Men ofta när det är kallt och blåsigt på andra ställen, så har vi så lugnt och skönt i vår lilla oas.
 
Jag har kämpat på med pappersarbetet på mitt kontor, och jag tog tacksamt emot lite hjälp av Emmy med kvällens matlagning.
En massa gott på grillen så blev det nästan en riktig festmåltid.
 
När man bloggar bör man kanske ta fina bilder som visar vackra dukningar med servetter, matchande blommor och porslin …
… fast sanningen är ju för det mesta att det ser ut så här hos oss till vardags. Karotterna direkt på bordet och en dreglande hund som tigger.
 
Det viktigaste är att ha det gott tillsammans!
 
Dagens kloka ord:
 
Kom ihåg att stanna upp ibland och omvärder.
Livet förändras hela tiden och det gör du också.
Det som var rätt förut kanske inte är rätt nu.
Glöm inte att lyssna på ditt nya jag.
 
Ta hand om er. Lite eftertanke då och då skadar aldrig.
Stanna upp och ta en ny kompassriktning ibland.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 

Sommaryoga med en stående hund ivägen. Läs mer »

Humlor och lammöron i skön harmoni.

Hej hej
Ibland när jag känner mig stressad, pressad eller kanske rent av lite rastlös, så är mitt bästa måbra-tips att bara plocka med kameran ut i trädgården eller i naturen och fånga allt det vackra som finns där just nu
.
I veckan som gick, när så mycket skulle hinnas med, så fick jag avboka en del saker … frissan tillexempel. Det där med håret är ju inget som är livsnödvändigt. Jag har ju köpt ny trimsax till hundarna så jag får fixa det mest akuta på egen hand…
Men jag har tagit mig tid att strosa runt på jakt efter vackra bilder. Ljuvliga att titta tillbaka på när snön virvlar utanför husknuten.
En humla på ett lammöra tillexempel. Finns det något vackrare?!
 
Ibland flög den tjocke rackaren över till en annan blomma och då fick jag klumpigt kravla efter i en krypande ställning, lite likt en skitande apa.
Våra grannar har vant sig vid att jag går runt med en stor bastant kamera, att jag kryper och krälar och har för det mesta trasig byxor på mig.  
 
En amiralfjäril lekte i kvällsolen och tycktes gilla de vita stolarna i ett hörn av vår trädgård.
Så underbart vacker.
 
Till och med en ful fluga kan bli en strålande skönhet. På rätt plats och i rätt ljus.
 
 
Så var det då det här med mina gröna fingrar. De som jag så förtvivlat gärna vill ha, men som ibland inte riktigt håller måttet.
Lite ögontjänare är vi väl alla lite till mans, och så även jag. Därför visar jag såklart bara de som jag lyckats med.
 
 Det är min fina hibiskus som jag fick av min syster när jag fyllde år. Det var den där dagen då jag blev femtio, fast det kändes som om det bara var fyrtio … kanske minns ni … Galet, men det är två hela år sedan.
Den här blomman har jag lyckats hålla vid liv hela tiden och nu förärar den mig åter med sina bedårande blommor.
 
Den vita rosen som jag fått av svärmor Karin blommor även den. Trots alla angrepp av de små förargliga larver som invaderade i början av sommaren, så kommer nu dess underbara vita rosor.
Visst blir man glad!
 
Skogspromenader har jag såklart hunnit med.
Hoppas ni alla också har små knep att ta till när tiden, livet och vardagen skenar iväg i ett okontrollerat tempo.
Jag har lärt mig att det inte är lönt att arbeta ihjäl sig – inte ens om man händelsevis skulle få betalt för det.
 
 
 
Men hur hinner då människan blogga? tänker kanske någon.
-Ja se, det är lite av en avkoppling för mig och vissa saker finns det alltid tid för. Det är lite som att knyta ihop dagens påse. Något jag alltid gjort, på ett eller annat sätt. Skillnaden är att just nu finns mina historier här på nätet. Och ni som vill hänga med på en liten del av mitt liv, är så välkomna hit till min enkla plats på världens stora internät.
 
Dagens citat:
 
Jäkta inte – sitt min vän
Bortglömd vila
får du ej igen.
 
Kram på er
Annika
 
 
 
 
 
 

Humlor och lammöron i skön harmoni. Läs mer »

Semesteravslutning hos Hantverkarn.

Hejsan.
Nu har vi på Stefan Hantverkar´n AB stängt för semestern.
Såklart har det grillats korv på vårt lager i Simrishamn. Det är för att liksom sparka igång semesterkänslan på allra bästa vis.
 
Vi samlades allihopa på Otto Lars, som vårt lager heter. Efterhand som de sista jobben avslutades droppade killarna in, en efter en.
Det blev lite meckande med maskinerna, innan de skulle stallas in för några veckors uppehåll.
 
Jag dukade med glada servetter. Svart fiberduk fick duga som bordsduk. Perfekt när man har en enkel korvgrillning.
 
Jag vet att jag sagt det förut, men vissa saker tål verkligen att upprepas …
Vi har en fantastisk personal!!
Ett företag kan ha mycket till sin hjälp. Dyra inventarier och maskiner för att underlätta jobbet. Man kan själv vara kunnig och driftig … Men mest värdefull är alltid personalen. Och vi har fantastiska killar. Yrkeskunniga, duktiga och lojala. Och med det sagt vill jag även tacka för det väldigt höga trädet jag och Stefan fick, dagen till ära. Tack grabbar ♥
 
Så var det då dags att tända grillen.
Några söta små tjejer förgyllde också vår avslutningsfest den här fredagen. Gudomligt söta i likadana jackor. Säkerligen glada och förväntansfulla över att få ha sin pappa hemma lite mer för ett tag framöver.
 
Sedan satt vi där och åt korv, skrattade och hade en härlig eftermiddag.
Från XL Bygg kom två byggsäljare, Kent och Luffis. Ska man handla byggmaterial så är de två riktiga klippor!!
 
Edvin var också på plats. En duktig murare vi haft till hjälp.
Jag kan varmt rekommendera han och hans företag, E Ask Byggnads AB.
 
Så blev det såklart kaffe och tårta.
En tårta så stor att det behövdes en rullvagn vid serveringen.
Jag tänkte som så … rediga pågar behöver en rejell ”tårtebid” (skånska och betyder: stabila män är i behov av en riktigt stor bit tårta)
 
Har man duktig personal så ska de såklart ha sommarpresenter när det är sommar.
En presentkorg från Kiviks Musteri blev det i år.
 
Jag hoppas att alla nu har det riktigt gott och laddar batterierna för nästa del av år 2017.
Och vill ni veta mer om oss och om vårt företag, Stefan Hantverkarn, så hittar ni det här.
Vi öppnar åter den 7 augusti.
 
 
Kram på er
Annika
 
 
 
 
 
 
 
 

Semesteravslutning hos Hantverkarn. Läs mer »

Annikas hastverk

Hej och gomorron
I veckan har jag svängt ihop en mumsig tårta med jordgubbar och hallon på. En vanlig enkel gräddtårta, som blev allt annat än vacker. Min mamma muttrar nog ifrån sin himmel att det där mest liknar ett hastverk.
Hon har förmodligen helt rätt. Ingen vacker skapelse för att tillhöra släktet bakverk.
Mmmmm …. men ljuvligt god blev den likaväl.
 
 

Japp, det är så jag kan vara ibland. Lite hastig av mig. Skynda, skynda för att hinna med allt jag vill i livet.

Nu är det inte alltid en dålig egenskap det där med att göra saker i en nafs …
 
I veckan sprang jag lite fortare än jag brukar. Sakta börjar formen komma tillbaka, och snart är jag tillbaka till min favoritmarsch … 6 minuter /kilometer är min gamla vanliga lunk innan min rygg kollapsade. En mil på en timme är målet. Jag vet att det går, jag har gjort det förut.
Japp, när man joggar då är det minsann en bra egenskap att vara hastig av sig.
 
Hastigt och lustigt blev jag hundvakt åt en liten Snowie-hund i veckan. Det är min dotters lilla pomeranian. Amanda och Jimmy skulle plötsligt åka på semester och då fick jag rycka in som hundpassare.
Det var såklart inga som helst problem. En hund mer eller mindre, har ingen betydelse.
 
Något som tagit en faslig tid däremot, det är att driva fram en ny saintpaulia.
Ett enda litet blad skulle räcka. Ner med bladet i jord, vattna och vänta. Och som jag har väntat!!
Men se, skam den som ger sig. Nu äntligen tittar det upp lite nya blad där i min tråkiga kruka.
 
Med lite tålamod så är den snart lika fin som den här:
 
Det är sällan jag gnäller över saker jag köpt och som inte håller måttet…
Men när jag köpte Niveas ansiktskräm för ett tag sedan, ja då kände jag mig lite förd bakom ljuset faktiskt.
Tycker inte ni att det är en onödigt stor förpackning till den lilla klick kräm man faktiskt köper!?
Det gör inget, för nu har jag blivit en lärdom rikare.
Vad värre var … när jag var på Rusta och köpte en helt vanlig 200 g chokladkaka visade det sig att den krympt och innehöll bara 150 gram. Det där borde räknas som rent kriminellt – att ändra på något sådant!! Är det inte lag på ett Marabou schweitzernöt ska innehålla precis 200 gram!!? Sådär viktiga produkter som choklad, de busar man inte med hur som helst!!
Livet rullar vidare, trots att innehållet vi köper bara krymper och förmodligen blir varorna en liten gnutta dyrare på kuppen. That is Life.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Vi får inte alltid
det vi vill, men förr
eller senare ger
livet oss det vi
förtjänar.
 
Åhhh vad jag älskar att tänka så, att det verkligen finns något som heter Karma.
Den här dagen gav livet oss en himmelskt god jordgubbstårta i form av ett hastverk och en extra liten hund som hastigt anlände hit..
Hoppas ni också fått något gott tillbaka av livet.
 
Kram Annika
 
 

Annikas hastverk Läs mer »

Liten söndagsutflykt till Skåne Tranås.

Hej.
Fast jag den här söndagen vaknade med både en irriterande huvudvärk och en fästing som sugit sig fast på mitt ena öra, så blev det en mysig dag.
Två treo, en kopp kaffe och en pincett så var söndagen igång på bästa vis.
Min frukost blev en grov macka med ost och världens godaste marmelad.
Mandelmannens egen LyckomarmeGlad.
 
 
Det har varit väldiga diskussioner om huruvida den där marmeladen verkligen fick heta lyckomarmelad …
God är den i varje fall, och jag bryr mig inte ett skvatt om vad den är döpt till faktiskt.
Marmelad eller marmeGlad … lycklig är den!
 
Vi gjorde den här söndagen en liten utflykt till Skåne Tranås. En gullig liten by på Österlen.
Just den här dagen var där loppis på deras idrottsplats.
 
När jag var barn sa de vuxna alltid att det roligaste med marknader var att komma ut och titta på folk …
Det ligger något i det där tycker jag. Jag älskar att se olika människor. Olika stilar, olika åldrar, olika hudfärger, stilar … Ja, jag älskar verkligen människor. Smala, tjocka, gamla, unga, långa, korta … alla har de något speciellt!
Vackra, underbara människor och hundar!
 
Några fynd gjorde vi inte där på marknaden, men lite bär fick vi med hem till kvällens soffmys.
 
Där i Skåne Tranås finns en chokladfabrik. Fantastiskt god choklad tillverkas det där. Nu är jag själv ingen sådan finsmakare, så jag äter ju lika gärna ett vanligt marabouchoklad…. fast ssssch – det behövde jag ju inte nämna när jag var där.
 
 
Innan vi körde mot Gyllebo igen tog vi en liten fika på det lilla fiket som ligger på torget. Idas café.
 
 
 Dagens tänkvärda ord:
 
Förändras aldrig för att få
andra att gilla dig.
Var bara dig själv,
så kommer rätt
personer att älska dig.
 
Ja, det är lika bra att bara vara sig själv för vem i herrans namn skulle man annars välja att vara. Fast jag skulle kanske valt att vara Pippi Långstrump. Henne älskade jag när jag var liten och i hemlighet härmade jag allt hon gjorde…. kanske finns det kvar en liten bit av Pippi i mitt hjärta.
Vem hade ni valt att vara om ni fick välja?
 
Ha en skön dag och tack för att ni tittade hit.
Kram Annika
 
 

Liten söndagsutflykt till Skåne Tranås. Läs mer »

Regnväder och loppis i Brösarp

Hej och gomorron.
Det har varit dagar med hällregn här på Österlen.
Brösarps IF, en idrottsförening som ligger mig lite varmt om hjärtat, hade sån otur med vädret på sin årliga loppis.
Såklart var jag där ändå och bidrog, som alltid …
 
På morgonen drog jag på mig mina röda gummistövlar och tog hundarna med ut i skogen.
Jag vet inte om jag är barnsligare än genomsnittet av 50 åriga ”keringor”, men var gång jag ser sådär stora vattenpölar får jag en stark längtan efter att ta ett jätteskutt rakt ut i vattenmassorna … jag höll mig i skinnet och traskade runt om.
Friskt och skönt var det i skogen.
Och doften!!! Mmmm ….
 
Lättaste tiden att rensa ogräs är när det regnat rejält. Det går så mycket lättare att dra bort ogräs då, när jorden är fuktig och mjuk.
Jag passade på att ta ett litet tag i en av mina rabatter. Som sällskap hade jag hundar och katter.
I vägen precis hela tiden.
 
 
Så var det dags att åka på loppis.
Varje år köper jag något där på marknaden. Jag gör aldrig någonsin några direkta fynd. Jag köper såklart saker jag vill ha, men inte till något fyndpris. Jag hatar att pruta och eftersom pengarna går till en bra sak är jag glad att på något sätt bidra lite varje år.
I år fick jag en gammal och väl använd målarstege av trä med hem. En underbar liten stege att ha som inredningsdetalj någonstans …eller ifall jag vill måla eller putsa fönster …
Stefan var mest glad för att äta korv och snacka fotbollsminnen med gamla kompisar från klubben som han spelat boll med när han var ung. Han gruffade lite över det tunga åbäket jag införskaffat det här året.
va sjuttsingen skulle du me den ti …
Ja, va söron skulle jag med den till??
 
Dagens citat:
 
Nostalgi är en förförisk lögnare.
 
Jag gillar nostalgi och blir enbart glad av gamla saker, gamla minnen, gamla vänner … ja till och med gamla pojkvänner.
Och det var precis det som fanns där på Brösarps loppis den här regniga dagen i början av juli.
Min gamla stege ska bara torkas av, så får jag se var den hamnar så småningom….
… kanhända är den tillbaka där på Utsikten och Brösarps idrottsförenings loppmarknad 2018, vem vet!?
 
Ha en härlig dag.
Kram Annika.
 
 
 
 

Regnväder och loppis i Brösarp Läs mer »

En regnig premiär hos Mandelmanns.

Hejsan.
Äntligen har de slagit upp portarna för årets trädgårdssäsong.
Familjen Mandelmann på Djupadahl.
Premiärdagen var en regnig och lerig dag. Ändå var det en hel del människor som den här dagen trotsade vädrets makter och gjorde årets första besök där.
Jag och Stefan var två av dem, och jag köpte ”stammiskort” nummer 1 för det här året.
 
 
Där är så härligt och vackert där på Djupadahl. Det kvittar egentligen vilken sorts väder det är.
Ankorna såg ut att njuta av det ljumma regnet som föll, och alla blommor och grönsaker tvättades rena och fräscha från allt sommardamm av vår herre. Praktiskt och precis som det ska.
 
Maken min har alltid lite svårt för att tänka ut vad han behöver ha för kläder när vi gör våra utflykter tycker jag.
-ta din regnjacka , hojtade jag innan vi for ….
Ja, jag tänkte ju inte på att säga vilka skor han skulle ta på sig, så han fick försiktigt tassa runt där i leran i sina fina sandaler och tjocka tubsockor som sög åt sig lervällingen som ett läskpapper.
Lite surmulen var han allt över sitt misstag.
 
Själv hade jag mina röda gummistövlar på mig och var glad som en speleman. Jag bara älskade att ströva runt där, vädret till trots.
Jag tänkte på alla underbara insekter, grodor och annat som med all säkerhet lär trivas ypperligt i deras fantastiska trädgård.
 …. åhhh jag önskade att jag fått smyga runt där vid dammen en sen sommarkväll, med macroobjektivet på kameran …
 
En del kvinnor blir som fjolliga av att se Ernst Kirchsteiger på TV. Det blir inte jag.
Jag tittar mycket hellre på Gustav Mandelmann. Han är en så mysig person tycker jag. Och så klart hans hustru Marie. Underbara båda två.
Den här dagen såg jag Gustav stå där utanför sitt hus i hällregnet. Med världens största leende Precis hela tiden!
 
Där på Djupadahl kan man äta lunch och fika. Det tänker jag göra i sommar.
Mmm …. det såg så gott ut. Fast den här dagen hade jag egen mat planerad, och den var inte så dum den heller!
Så vi tackade för oss och lämnade gården Djupadahl för denna gången.
Men vi ses snart igen!
 
Dagens citat blir av Gustav Mandelmann själv.
Bilden är min egen, men orden är lånade från hans instagramkonto.
 
Jag tror att han gillar vilda sommarblommor precis som jag gör….
 
För att komma till Mandelmanns hemsida kan ni klicka här.
 
Jag hoppas ni får en riktigt härlig dag, och om ni också vill åka hit till Djupadahl, tänk på att man numera måste boka sitt besök.
 
Kram på er.
Annika
 
 

En regnig premiär hos Mandelmanns. Läs mer »

Renare än ren.

Hej hej
Asså hur mysigt kan man egentligen ha det en gråmulen och regnig dag på Österlen.
Jag vet – jättemysigt!
 
 
Min käre make hade sitt lilla ”mysiga” på Lunds lasarett den här dagen. Där fick han ligga i hela fem timmar för att medicinen sakta skulle rinna in i hans ådror.
 Jag tror att han hade lite tråkigt faktiskt.
 
Även om Stefan är sjukskriven och mår som en ”pusse nyddor”, som han själv uttrycker sig, så är han ute lite varje dag och träffar kunder och tittar till sina jobb.
 
(Översättning av ”pusse nyddor” = en påse nötter, och med det menas att man mår skit helt enkelt!)
 
 

Jag och min lillasyster Görel var hos vår kära vän Tina i Ilstorp. Vi har liten trädgårdsgrupp tillsammans, kan man säga. Exakt vad denna grupp innebär finns det inga klara riktlinjer för, men vi träffas och har så himla trevligt, mysigt och tiden springer alltid iväg alldeles för fort. Fokus på våra träffar är trädgård, men det svävar alltid ut …
Den här dagen inspekterade vi växterna i Tinas trädgård, jagade rymlingen Freddy och sedan satt vi i badbaljan i tre timmar. Vilken underbar eftermiddag.
 
 
 När jag nu skriver om Tina, så måste jag ju visa vilka fantastiska ljus hon gör.
Mer sommar än så här blir det inte i ett stearinljus!
Och hon har försäljning där i Ilstorp om någon är intresserad … mängder av ljus i alla de färger och former.
 
När jag kom hem tog jag en dusch, och funderade sedan på om det egentligen var nödvändigt efter tre timmar i en badbalja …
Renare än ren helt enkelt och skrynklig som ett russin..
 
I Canada gör min äldsta dotter sin sista dag på sitt internship och jag tänkte lite för mig själv på om hon kan tänkas komma hem om en sväng till Gyllebo nu i sommar …
Jag är lite sugen på att träffa henne i lugn och ro, höra om hennes nya planer och tankar inför sin framtid och samtidigt få lite råd och tips om mina egna nya drömmar och planer ….
Och så ska jag lära henne att yoga på riktigt hade jag tänkt. Sist hon skulle försöka det själv, slutade det  med att hon gjorde rent i ugnen istället, utan att hon märkt att hon slutat att yoga …
… och gillar hon inte yogan här hemma, så behöver min ugn också rengöras …
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Om dina drömmar inte
skrämmer dig lite, då
är de inte tillräckligt
stora.
 
Ha en riktigt bra dag.
Kram Annika
 
 
 
 
 

Renare än ren. Läs mer »

Det är på ”hungar å ungar” man kan se att tiden går.

Hejsan.
Dagar läggs till dagar och vi tänker inte så mycket på det där, förrän något gör att man inser att en massa år har passerat, liksom genom ett trollslag. Känner ni igen det?
Det var precis ett sånt trollslag som drabbade mig när jag fick träffa en kär gammal vän i veckan.
Vår tyska vän, hunden Lilly.
 
Första gången jag träffade Lilly var för 11 år sedan. Det var en het sommardag.  Lilly kommer från Tyskland och hennes husse och matte hyrde huset sidan om vårt. Vår egen hund Leo och Lilly hade hela dagen sneglat på varandra genom staketet. På kvällen var det VM i fotboll. Sverige mot Tyskland. Till Stefans stora förargelse förlorade Sverige och han höll på att reta ihjäl sig. Arg som ett bi blev han …
… den där kvällen slutade dock i alla vänskaplighet. Vi lärde känna Lilly och hennes familj och det blev en fantastisk kväll och våra hundar lekte som de bästa vänner och struntade så totalt i all annan fotboll än sin egen vältuggade boll.
 
Så här såg det ut, då för 11 år sedan …
 
 
I veckan mötte jag så Lilly igen. Hon hade blivit en gammal trött dam i en mer lättskött frisyr.
Hennes matte och husse hade möjligtvis några fler gråa hår, men det var på Lilly jag mest la märke till tiden som passerat. 
 
I veckan har vi hunnit med lite hundträning också såklart.
Valpträning för lilla Lykke, hos bästa Jenny i Gladsax.
Förbudsträning var kvällens tema … inget bra tema tyckte Lykke …
 
Lite noseworkträning för Molly och Johnny här hemma. Såklart fick minstingen Lykke vara med för att titta på, eftersom hon är galet rädd för alla konstig saker som inte brukar finnas i vår trädgård. Det där kallas  ”spökålder” och hos oss finns väldigt mycket spöken just nu.
 
 
Rackartyg är hon dock riktigt bra på, vår lilla Lykke.
Tillslut tröttnar Johnny och tar saken i egna händer …
 
 
Dagens citat:
 
Att åldras är som att bestiga berg.
Man blir lite andfådd men man får en mycket
bättre utsikt.
 
Det där med att åldras och att bli äldre har aldrig varit något problem för mig. Jag har aldrig haft några ålderskriser, inte vad jag själv märkt i alla fall. Jag tycker alltid att jag befinner mig i den absolut bästa åldern man kan vara i.
Lite förvånad kan jag kanske bli över de små, fina rynkor som jag ibland får syn på när jag speglar mig. Fast det blir ju så, särskilt om man skrattar mycket så ansiktet liksom skrynklas ihop i tid och otid.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 

Det är på ”hungar å ungar” man kan se att tiden går. Läs mer »

Johnny 8 år

Hejsan
Tänk vad tiden springer.
Vår älskade Johnny har i veckan fyllt 8 år. Det känns som om det bara var ett par år sedan vi fick hem den underbare lille valpen till Gyllebo. Jag minns precis hur lyckliga vi var och hur älskad han blev från första stund.
Susedalens Right For You!!
 
Eftersom det var Johnnys födelsedag så tyckte jag att vi skulle välja en annan runda än den vanliga promenaden vid sjön.
Vid skjutbanan i Gyllebo finns olika motionsslingor. Hundarna brukar älska att komma dit och snusa och få lite nya intryck.
Såklart valde vi den gröna slingan den här morgonen. En riktig utflykt ville vi ha.
 
Det är så himla vackert att ströva där i skogen. Den här dagen var vädret precis lagom och efter hand så fick jag lätta mer och mer på mina kläder.
 
Lite snopen blev jag när vi kom till backen ner mot Sandvången.
Där det tidigare växt en gammal, tät granskog låg nu bara ett  naket kallhygge. Nu tycker jag förstås att det kan vara ganska vackert med kalhyggen också …
 
 
Vi passerade golfbanan i Djupadal. Där fotograferade jag några koncentrerade golfare i smyg, innan vi marscherade vidare in i skogen igen.
 
 
Där i skogen växte många vilda sommarblommor.
Underbara vilda sommarblommor. Det ordet hörrni … ljuvligt!
 
Jag tror att Johnny var nöjd med sin födelsedagstur. Han fick snusa så mycket han ville, pinka på de ställen han tyckte krävde en doftuppdatering. Småhundarna var tillfreds med livet de med. Lilla Lykke trippade på  och gick sin längsta runda hittintills och lilla bekväma Molly satt mer i sin ryggsäck än hon gick för egen maskin. Alla var nöjda och glada, och jag önskade att jag kunnat stoppa tiden lite grann. För visst går hundår alltför fort …
 
 
Dagens kloka ord:
 
Skillnaden mellan att ha det
jävligt bra och att ha det bra jävligt
är ofta en ren humörsfråga.
 
Allting går så mycket lättare med ett bra humör och ett glatt sinne.
Och med en Johnny-hund i huset blir man nästan alltid på gott humör.
Att vakna varje morgon med en blöt slick över hela ansiktet kan göra vem som helst på toppenhumör. Att sedan höra honom sätta sig tungt vid sängkanten samtidigt som han släpper ifrån sig en ljudlig brakare gör att skrattet inte går att hålla tillbaka. Om man därtill nästan klöks av stanken som sprider sig, då är det inte svårt att skutta glad ur sängen på morgonen. Att ha en trogen vän helt utan hämningar är underbart. Att samtidigt veta att hans kärlek till människor är gränslös gör honom till min bästa vän.
Ja, om man får vakna så varje morgon, då är livet allt bra gott att leva.
 
Jag bara älskar den underbara hunden!!
Grattis älskade ”Johnte”.
 
Hoppas att ni alla har något underbart i era liv, som förgyller er vardag. Självklart behöver det inte vara en dreglande, fisande hund med sur andedräkt, men jag har förstås svårt för att tänka mig något som skulle kunna vara bättre …
 
Kram på er
Annika
 
 
 
 
 

Johnny 8 år Läs mer »

Rulla till toppen