Allmänt

Som eld i skogen.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
-så här vacker har hösten aldrig varit förut, aldrig någonsin …
Ja, de orden upprepar jag nog varenda år! Men i år tror jag faktiskt att de orden är alldeles helt sanna och utan överdrift.
Aldrig förr har jag sett att träden haft en sådan intensiv röd färg, nästan som om skogen stod i lågor.
Jag lyckades nog fånga den allra sista bedårande dagen, innan regn och blåst gjorde att trädens blad obönhörligen började falla till marken i en våt sörja.
Inne i skogen på stigen längs med sjökanten, låg boklöven som ett rött täcke på marken.
Jag kände mig allt lite högtidlig och viktig där jag strövade fram på naturens egen röda matta. Nästan som en ensam kunglighet i skogens tempel.
Gläntan vid munkagången lyste upp inbjudande när vi närmade oss. Det är en makalöst vacker plats där det finns möjlighet till rast och vila.
Naturen skvallrade om den extremt torra sommaren. Aldrig förr har jag sett ett så lågt vattenstånd i sjön.
Jag tänkte i mitt stilla sinne att någon gång måste allt det vattnet komma tillbaka, på något vis … Det lär bli nederbörd…. någon gång på något vis.
Ja hörrni, hösten är allt bra vacker tycker jag!
Dagens citat:
Kunskap som inte
används är
värdelös, så låt
inte det du lär
dig leda till
kunskap, låt det
du lär dig leda
till handling.
Ja, kanske är det dags att handla …
…. handla nya regnkläder:
Mina vandrarkläder har hängt med i många år, och kanske är det dags att förnya mig lite. På Stadium finns bra rejäla kläder för naturvistelse.
En vattentät skaljacka finns här, och en byxa här
Ja, vad är det man säger … ”det finns inget bra väder, bara dåliga kläder”!
Ha det bra och kram.
Annika

Som eld i skogen. Läs mer »

Katt och råttalek

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Jag hoppas ni alla har en jättehärlig lördag idag.
Vi ska iväg på lite roligheter tillsammans med kära vänner ikväll och därefter blir det mys och kaffesörpel här i Gyllebo.
Kanske är det någon som minns att jag lite nätt har nämnt att jag har en objuden gäst i tvättstugan och att vår late katt Felix inte riktigt gör sitt jobb längre.
Min fina, goa väninna som kommer ikväll är inte måttligt rädd för sådana där inneboende gråa små djur med smal svans. Nej, hon är extremt, väldigt jätterädd!! Därför  har jag riggat hela tvättstugan full av blågula musfällor agnade med nutella. Nu gäller det bara att hålla tummarna.
När man bor som vi gör, ute i skogen, så händer det ibland att möss tar sig in i huset. Det kan ha hänt när jag sömndrucken gått upp för att släppa in den vrålande katten. Att det då följt med den objudna gästen i hans mun utan att jag sett det. Ni anar inte vad Felix kan skrika högt trots att han har munnen full av en sprattlande mus… Det kan vara så den objudne gästen tagit sig in i  min tvättstuga.
Nu håller jag i alla fall tummarna för att jag vinner katt och råtta leken ikväll.
Tips:
Så måste jag tipsa om ett kanon erbjudande på Ritualsprodukter till riktigt bra priser här.
Paketpris på två kroppslotioner med 31% rabatt här eller ett helt litet reseset av min favoritdoft för bara 149 kronor här. Erbjudandet gäller bara en dag till, så är ni sugna så gäller det att passa på. Kanske ett bra tips att starta med lite julklappshandel redan nu…
Och kanske kan man skrämma iväg objudna gäster med riktigt mycket väldoft, vem vet…
Kvällens citat:
När någon gör något fel,
glöm inte alla saker han gjort
rätt.
Ha en fin kväll och kram från mig
Annika

Katt och råttalek Läs mer »

Freys Hotell och ett hästhuvud på halsen.

(sponsrat blogginlägg med reklamlänkar)
Hejsan.
Nu måste jag ju bara skriva lite mer om det underbara hotellet som jag bodde på i Stockholm, då när vi hade vår bloggträff.
Freys Hotell, som ligger ett stenkast ifrån centralstationen.
Redan när jag klev innanför dörrarna för att checka in så bubblade lyckan upp i mitt bröst.
Jag kände ju genast igen mig. Jag hade bott här för fem år sedan, men helt glömt bort både namn och adress.
Jag älskade det här hotellet då, och det var precis lika mysigt och inbjudande den här gången.
Namnet Frey kommer från en historisk häst, och eftersom hotellet i sitt ursprung varit ett transportföretag som fraktade rika Stockholmare med häst och vagn så var kanske namnet en självklarhet.
Överallt kan man se att man tagit hästen till sitt hjärta genom olika hästsymboler, tex i deras logga.
På sängen satt en gullig nalle, som man fick ta med sig hem för en slant åt välgörenhet.
Min nalle fick sitta kvar till nästa gäst, för istället fick jag ju ett hästhuvud på halsen …
I hotellets ägor fanns ett hundratal ganska stora hästhuvud, som satt uppsatte på de olika rummen.
Efter vidskepliga gästers klagomål, så hade alla hästarna nu monterats ner och fanns samlade i källaren.
Det bar sig inte bättre än att vi bloggtjejer blev erbjudna vars ett huvud för den ynka summan av etthundra riksdaler.
Ni som följer mig på instagram har ju redan sett att jag såklart slog till.
Klart som korvspad att en häst skulle flyga med hem till Skåneland.
Nu tyckte jag inte riktigt att det var en lika god idé dagen efter, då hästen och jag skulle ut på shopping i Stockholm innan hemfärden…
Men med en tjocktröja över sina ögon och en grimma i munnen fick den hänga i min ryggsäck medan jag njöt av vår underbara huvudstad.
Alltså – Hötorget! Alltid lika underbart, med eller utan häst på ryggen.
Jag gillar verkligen Stockholm, så skåning jag är.
Sergels Torg och Drottninggatan.
Såklart måste jag även nämna den fantastiska Belgobaren med sin underbara mat och frukost.
Även här har jag ju varit förut.
Härlig stämning och jag kan gott förstå att man trivs här.
Jag kan verkligen rekommendera er att bo här, och numera finns inga hästar som spökar heller.
Själv är jag så glad för min fina häst som hänger på en väl vald plats i Gyllebo.
Dagens citat:
Hästar och kvinnor ska föras i strama tyglar,
annars stannar de upp och nafsar i det förbjudna
gräset vid vägkanten.
Och gamla visdomsord ska man då rent inte tro på.
Vill ni också skapa spänning i era hem nu till Halloween så kan jag rekommendera lite läskiga saker från Partykungen. Ett mask som ett hästhuvud hittar ni här och ett zombiehästhuvud här.
Ha en fin dag och kram
Annika och Hästen

Freys Hotell och ett hästhuvud på halsen. Läs mer »

Spik i foten.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Några har hört av sig och undrat hur det är med min Stefan nu.
Han var ju i Göteborg och blev stelopererad i sin fot för två månader sedan.
Glädjande nog verkar det som om allting gått som planerat.
Ännu haltar han omkring här med sitt stora klumpiga gips som går ända upp till knävecket.
Men det onda har nog lagt sig, för nu har han ett helt annat skimmer i ögonen. Nu kan han till och med peka finger åt katten.
Om skräckväldet under Franska revolutionen är värst, eller lite spik i foten – ja det vet nog bara Hasse & Tage…
Men det lär nog tjuta rejält när Stefan tar sig igenom en säkerhetskontroll i tullen nästa gång vi ska ut och resa.
Nu har han både ankarskruv och hålat bandjärn i foten ser det ut som. Fast det kan ju passa bra för honom som är hantverkare.
Ut och resa det vill vi igen, oavsett om det tjuter i tullen eller inte. Lite spik i foten ska inte få hindra äventyrslusten.
Önskeresmålen är många, så det är kanske dags att investera i en ny resväska snart.
Just nu finns den här härligt blå väskan som är prissänkt med hela tusen kronor.
Eller en prisvärd svart väska som den här.
Kampanjen håller på till den 31 oktober och fler väskor finns här.
Kvällens citat:
Kärlek är inte att se varandra i ögonen
utan att se åt samma håll.
Ha en mysig kväll och kram på er.
Glöm inte att drömma och planera, det är det bästa.
Annika

Spik i foten. Läs mer »

Bloggträff i Stockholm

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Nu är det väl ändå dags att ni får hänga med och se vad jag hade för mig förra helgen i Stockholm.
Det var alltså en bloggträff tillsammans med ett gäng glada, likasinnad tjejer, på Freys Hotell.
Alltså, det där hotellet… ja det kräver faktiskt sitt eget blogginlägg, så det ska ni få läsa lite mer om senare.
Jag, som var den enda som kom från Skåne, hade bokat flyg tidigt på morgonen den där dagen.
Allt flöt på som på räls och när jag anlände till vår underbara huvudstad så flödade solen från en klarblå himmel.
När jag strosat runt och utforskat staden i några timmar och sedan duschat av mig allt skånskt resdamm,  ja då var det dags att möta alla de andra härliga bloggtjejerna.
Såklart! Bubbel och Babbel!!!
Att försöka fånga ett glatt gäng tjejer på bild, utan att någon blir suddig, gör knasiga grimaser, tuggar med öppen mun eller gör andra spektakel … ja det är ju nästan helt hopplöst.
Men här är ett litet axplock på några av de här härliga tjejerna.
Länkar till dem alla hittar ni på slutet av inlägget.
Kvällens festfixare och bloggträffens initiativtagare var underbara Pernilla.
Glad och lite generad tog hon emot presenten som vi allihopa samlat ihop till. Någonting som vi alla visste att hon skulle gilla.
Innan kvällens middag samlades vi på Pernillas rum för lite mingel.
Underbara, härliga kvinnor!!
Ja, jag vet ingen annan bransch som så öppenhjärtligt och generöst hjälper och stöttar varandra med tips och råd som influenser gör.
Tiden sprang som alltid alldeles för fort och ganska snart var det dags för middagen nere på Belgobaren.
Oj oj, vilken mat. Så himmelskt gott!
Ja, ska ni till Stockholm, så måste ni helt enkelt äta där. Jag kan varmt rekommendera deras underbart goda äppel-öl som avslutning på en fantastisk middag!
Länkar till alla underbara bloggare och instagrammare finns här: Nina, Katarina, Lena, Jenny, Pernilla, Anna, Helena, Tina,
Dagens citat:
Jag har alltid velat vinna
på lotto.
Men när jag ser mina
underbara bloggvänner, så inser
jag att jag redan har vunnit!
Ett stort tack till alla som var med och såklart särskilt till dig Pernilla.
Tips:
Ska ni också iväg på festligheter, så kan jag tipsa om en kampanj på festkläder i skandinavisk stil här.
På bloggträffen hade jag en kjol i den här modellen, och det här mönstret.
En stor kram på er.
Annika
(foto ovan av Ulrica)

Bloggträff i Stockholm Läs mer »

Alla passar helt enkelt inte ihop.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Jag vill bara kika in och bekänna en sak.
Jag har tagit livet av min stolthet…
Ja, jag har tagit livet av min fina rosenskärm.
Trots alla vetenskapligt beprövade tips som jag fick av fina Sussie, så sket det sig.
Min fina Medinilla magnifica är stendöd!
Och jag lovar, första hjälpen och alla andra räddningsaktioner är alldeles försent.
Jag får nog inse att vi, rosenskärmen och jag, helt enkelt inte är skapta för varandra.
Nej jag får satsa på elefantöron och andra, inte fullt lika romantiska, men fina växter.
Så får det nog bli!
Det kan vara så att min fina rosenskärm dog av mörker. Att den helt enkelt fick för lite ljus där längst inne i badrummet.
Och en anings för mycket vatten …
Kanske ska jag börja med att investera i mera lampor för att vara snäll mot mina växter?
Tips:
Fina lampor finns just nu på kampanj här.
Och för mig som inte gillar det allt för moderna och är svag för gammal stil så finns den här som är sååå fin.
Eller den här … åhhh …
Kvällens citat:
Bästa sättet att förutspå din
framtid är att skapa den.
Ha det gott och kram på er.
Annika

Alla passar helt enkelt inte ihop. Läs mer »

Konsten att stanna upp och lyssna på sig själv.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej.
Det händer då och då att min kropp signalerar att jag haft ett för högt tempo och överhettat min hjärna.
Jag känner det ganska tydligt och omedelbart. Det blir som en tryckande känsla över bröstkorgen och som en slags kramp i halsen.
Sådär har det varit i ett tag för mig nu igen.
Så istället för att gå igenom bilderna från helgens Stockholmsresa och skriva om vår härliga bloggträff, så skjuter jag det lite på framtiden. Jag väljer idag att visa foton från en fantastisk morgonrunda i total stillhet istället. Bilderna från bloggträffen finns kvar och ett par inlägg kommer i sinom tid, jag lovar!
Att gå eller springa i den här miljön det är som en ren själavård för mig.
Här är så fantastiskt fint. Här kan man andas och höra sina egna tankar.
Att lyssna på kroppen och vara lyhörd för hur man mår på insidan, det är så oerhört viktigt.
En gång, för länge sedan … nästan i ett annat liv, så blev jag sjuk. Jag blev sjuk av att ha för många järn i elden. För många krav och för många måsten.
Då var mina barn små, och jag kunde inte så lätt välja att stanna upp.
Jag hade tur då, tack vare förstående omgivning och arbetsgivare fick jag möjlighet till andrum. Sex månaders sjukskrivning blev min livlina då.
Ingenting är egentligen sådär bråttom som jag gärna vill tro att det är.
Allting går faktiskt att skjuta upp en smula och istället välja det som är helande för kropp och själ.
Dagens citat:
Ibland behöver jag
påminna mig själv
om att jag inte
behöver vara eller
göra som alla andra.
Ofta när jag vandrar här i min älskade natur, hänger en sliten ”rygga” i grovt tyg på min rygg. I den förvara jag en extra jacka och så är det en plats att sätta en liten trött hund om det skulle behövas.
Jag hade gärna köpt en ny ryggsäck som den här. Just nu finns en kampanj på fina väskor och ryggsäckar här.
Väskor i en helt annan stil finns också på kampanj just nu och kolla bara här, så mycket fint!
Ryggsäck om man mest vill se stilig ut finns här.
Kanske lite julklappstips …
Ha en underbar dag och var rädda om er.
Kram Annika

Konsten att stanna upp och lyssna på sig själv. Läs mer »

Puffning av kuddar

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Så mycket man kan förändra bara genom att byta ut fodralet på några kuddar.
Jag har bytt från ljust smutsrosa till en gråblå nyans i stället.
Det känns mysigt nu på hösten att ändra om lite tycker jag. Att skapa en annan känsla i ett rum.
Från feminint ”a la Mickan i Solsidan stil” till en lite mer manligt maskulin färg.
Hemma hos oss kvittar det hur noga jag än försöker få till själva puffet … det håller aldrig länge.
Här bor nämligen små marrodörer.
Så fort jag bäddat och puffat klart, kommer det en fyrbent, pälsklädd varelse och slänger sig i kuddhavet så stilen på puffet liksom bara försvinner i ett enda poff.
Fast det där gör inte så särskilt mycket tycker jag.
Det kommer ju en ny dag hela tiden då jag kan puffa kuddar… om och om igen.
Min kuddfodral har jag fyndat på Ullared.
Men just nu finns det en bra kampanj på kuddar och gardiner här. Så mycket tjusiga saker att höstpiffa sitt hem med.
Min favoritkudde är nog den här, och får Stefan bestämma hade han säkert fyllt hela sängen med de här kuddarna.
Som vanligt med Camprades kampanjer så tar det fort slut och kampanjen gäller till söndag.
Även på Jotex finns massor av härliga kuddar och plädar.
Kvällens citat:
Sömn hjälper inte om det
är din själ som är trött.
Ta hand om dig.
Ha en fin kväll och kram.
Annika

Puffning av kuddar Läs mer »

Tjejkväll på XL Bygg.

(inlägget är ett sammarbete med XL Hans Anders Bygg)
Hejsan.
Idag måste jag ju ta er med på den fantastiska tjejkvällen jag var inbjuden på i förra veckan.
Ett byggevent inriktad för enbart tjejer hos XL Bygg Hans Anders i Ystad!
Intresset för hem och inredning är numera väldigt stort och kvällens platser blev snabbt fulltecknade.
Vi var nog ett drygt 80 tal kvinnor, tjejer och töser som hälsades välkomna den här kvällen i Ystad.
Vi tjejer från Simrishamn hade förmånen att åka taxi till Ystad. Goa Pia räknade in oss och såklart hade vi en duktig kvinnlig chaufför vid ratten den här kvällen.
Kvällen började med bubbel och babbel. För inget passar väl bättre att bjuda ett gäng tjejer på.
Underbart gott tilltugg och bubblor i riktiga champagneglas.
När vi alla var samlade och det bubblades och babblades som mest, hoppade Jörgen Nyberg, Hans Anders vVD, upp på en pall massivt trägolv. Han harklade sig och gjorde sin stämma hörd.
Ingen annan man kan som han, ta emot och hälsa ett stort gäng kvinnor välkomna till sin bygghandel.
Härliga Jörgen, min chef en gång för länge sedan, en av de bästa!!
Efter att ha blivit uppdelade i lagom grupper fick vi gå runt och delta i en massa rolig aktiviteter och insupa matnyttig information.
Vi fick till exempel prova på att lägga golv…
Vi fick information om sånt som alla kvinnor drömmer om …
Till exempel hur man kan bygga sig en vinterträdgård, eller hur man kan inreda en walk in closet. Vilka innerdörrar som är mest prisvärda och alla underbara finesser man kan få om man tänker byta eller renovera sitt kök.
Snillrikt och trevligt hade man vävt in en rolig tävling också. Där fick vi nytta av nästan alla våra sinnen.
Smak, lukt, syn och känsel … ja, jag tror nog att vi alla även hade lite hjälp av det där sjätte sinnet också. Det där som jag vet kallas för kvinnlig intuition…
Vi gissade örter och bestämde äppelsorter och så skulle vi gissa tyngden på pumpan.
Alla gick såklart in för uppgiften med liv och lust.
För kvällens underbart goda mat stod Grändens Mat i Ystad.
Alltså, så himla gott!!
De sista stationerna för min del var skruvdragartävlingen och såklart de glada tjejerna som pratade om färg och målning. Vem blir inte sugen på att måla hela världen, när man träffar på så glada töser.
Som bekant går tiden alldeles för fort när man har så här trevligt. När de sista bubblorna var tömda och den sista lilla smulan tagen från fatet, ja då väntade taxin på att ta oss hem igen.
Med oss hem hade vi alla en stor goodiebag med presenter och fina erbjudande. Och jag tror nog att det var mer än jag som fått en faslig massa nya idéer och inspiration den här kvällen.
Är ni också sugna på att få råd och inspiration så är det alls inte försent. Det är bara att kika in på XL, i någon av deras butiker. De har världens underbaraste personal.
Länk till hemsidan XL Hans Anders Bygg hittar ni här.
Såklart måste jag tipsa om att följa XL på både instagram och facebook, för ingen vill väl missa fina erbjudande, tips och kanske rent av nya tjejkvällar framöver!
Jag hjälper också gärna till att vägleda till rätt säljare för just dina behov om så önskas.
Dagens citat:
Mannen tror att han väljer kvinnan,
men det är nästan alltid tvärtom.
Det är kvinnan som väljer den man
som skall välja henne.
Ha en fin dag och kram
Annika

Tjejkväll på XL Bygg. Läs mer »

Hemma är alltid hemma.

Hejsan.
Ljuvliga känsla att vara hemma. Det är ju det bästa som finns.
Hemma i mitt älskade Gyllebo, med min käre Stefan och våra hundar och katter.
Även om dagen började med en våt runda i regn och rusk så var jag lika lycklig för det.
Hemma är alltid hemma!
Även fast mitt kontor svämmade över av papper och mailkorgen var proppfull, trots det så njöt jag ju i fulla drag.
Det var gott att vara hemma.
Trots att det regnade och stormade så var det skönt att vara ute i naturen.
Grillning på rastplatsen i skogen var jag förstås inte direkt sugen på, men en fantastisk plats för en picknick.
Nej, nu är jag mer sugen på att pyssla och laga mat inomhus.
Att tända upp en massa levande ljus, duka fint och laga god mat.
Tips:
Just nu finns en kampanj på Eva Solo produkter hos Camprade, som ni kan hitta här.
Jag hade behövt både lite nya knivar i ett snyggt knivblock, och en ny termoskanna.
Kvällens citat:
Begränsa inte dina utmaningar.
Utmana dina begränsningar.
Ha en härlig kväll och kram från mig.
Annika

Hemma är alltid hemma. Läs mer »

Rulla till toppen