Hemma hos mig.

Poolen städas och sädesärlorna tittar nyfiket på.

Hejsan.
Nu är den här tävlingen på bloggen slut, men jag tänker babbla på precis likadant som förut. Ja, precis som vanligt.
Våren känns allt lite trög och kall i år. Men solen strålar och fåglarna sjunger, så värmen kommer nog den också med tiden.
 
Stefan har städat poolen, så den ska vara redo när värmen väl slår till.
Jag blir lika häpen varje år, över hur klart och fint vattnet blir med lite extra klor.
 
Varje år kommer det ett par sädesärlor som bor någonstans under vårt tak. Jag blir så glad av att bara sitta och titta på dem. De spatserar runt på gräsmattan och vickar och vippar med sina långa stjärtfjädrar. Det känns nästan som om de studerar vårt arbete med poolen, där de sitter helt orädda på kanten.
Visst är sädesärlan en riktig nyfiken liten krabat som man blir glad av?
 
På vår morgontur såg vi rådjursbocken ute i kornas hage. Jag tror att det är samma herre som hållit sig här de senaste åren. En ganska oblyg gosse, som inte är särskilt rädd av sig.
 
Nu verkar det banne mig som om jag fått gröna fingrar.
I vintras köpte jag en liten söt saintpaulia med bara någon enstaka rosa blomma i. Nu har den gett sig till att blomma alldeles väldigt mycket. Jag blir nästan lite förvånad över hur bra den trivs hos mig.
 
Dagens kloka ord:
Livet är inte där och då,
utan här och nu!
 
Jag hoppas ni får en fin torsdag. Jag har lite ärende mest hela dagen, så här blir det full rulle.
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Poolen städas och sädesärlorna tittar nyfiket på. Läs mer »

Rättvis arbetsfördelning.

Hejsan.
Vilken härlig lördag vi fick med sol och vackert väder.
Riktigt ljuvligt.
 
Jag och Stefan har verkligen haft en bra uppdelning på dagens sysslor. Rättvist och bra tycker jag eftersom jag inte vill att min käre make ska slita ut sig alldeles för mycket….
Stefan har till exempel sågat ner lite lätta träd, kört och lekt lite nätt med sin grävmaskin och som avslutning fick han det lite mysiga jobbet med gräsklippningen.
 
Jag har haft det lite mer ansvarsfulla och tunga arbetet.  Jag har burit ut alla dynorna i trädgårdsoffan. Jag har sedan fått lägga mycket tid på att verkligen sitta in dem igen efter vinterförvaringen i friggeboden. Under tiden var jag tvungen att lyssna på några kapitel i min ljudbok också. Ganska slitsamt och påfrestande emellanåt måste jag säga.
Så har jag fått se efter alla blommor och humlor och annat viktigt som man måste ta sig tid med så här en tidig vårdag.
 
Ja, nog är det skönt när vi kan dela upp arbetet så här jämnt och bra mellan oss.
 
 
Så har jag hunnit med vårens första joggingmil. Det är väl konstigt att min ”milrunda” tycks ha krymp sedan sist. Nu har den blivit 100 meter kortare. Det tycker jag ju förstås är lite retligt.
Härligt var det i alla fall.
 
Dagens tänkvärda:
När livet gått på ett tag och
man tittar tillbaka och minns,
så är det ofta några stunder
av ömhet och kärlek som
värmer hjärtat mest.
 
Jag tror att Stefan kommer att minnas den här lördagen med ömhet och värme. Han fick i alla fall mycket kärlek och glada tillrop från mig där jag satt i min soffan.
Så tänk nu på det hörrni … dela alltid upp arbetet rättvist mellan er, då slipper man mycket groll.
#HappiChallenge
 
Kram från en svettig milenspringare.
Annika
 
 
 
 
Dela gärna

Rättvis arbetsfördelning. Läs mer »

En påskafton med aprilväder.

Gomorron.
Ja, sicket väder vi fick. Fast vi får allt vara glada för att vi har väder över huvudtaget.
Här hos oss kom det som snöblandat regn. Men på en del platser i vårt land har det kommit rejält mycket snö. Ungefär som om det vore julafton istället.
Vi tände en brasa i köket när vi kommit upp för att äta frukost.
Hög mysfaktor.
 
Under dagen återställde Stefan vår lilla vedbod.
Jag fixade lite påskpynt till matbordet.
 
 
Det blir mer och mer uppmärksammat hur bra det påverkar oss med att spendera vår tid tillsammans med djur. Det utbildas vårdhundar som ska vara till hjälp för sjuka barn, dementa åldringar och förgylla sjuka människors livssituation.
I mitt liv har det alltid funnits djur med vid min sida. Att jag mår bra av dem är alls ingen nyhet för mig.
 
Den här eftermiddagen njöt lilla valpen Lykke och Stefan en stund på soffan och jag tror nog att de båda mådde som små prinsar av ömsesidig kärlek.
 
 
Dagens kloka ord:
Se till att vara utomhus varje dag.
Mirakel väntar överallt.
 
Har ni inga egna husdjur, klappa grannens hund.
Har ni ingen möjlighet att komma utomhus – öppna ett fönster och andas in den syrerika luften.
Och bara njut!
#HappiChallenge
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 
Dela gärna

En påskafton med aprilväder. Läs mer »

Jag smyger in lite påsk i stugan.

Gomorron på er alla.
Även om snön nu har försvunnit hos oss, så känns det ännu långt tills det är påsk och riktig vår.
Jag har tjuvstartat lite med att smyga fram min gamla höna, lite ägg och några påskkärringar i köket.
 
När jag gick min runda runt sjön den här morgonen så verkade fåglarna alldeles galna. Ett gäng  mindre hackspettar for som vildar runt i trädtopparna och jagade varandra. På ett annat ställe flög två spillkråkor i virvlar efter varandra. Ja, alla hackspettar tycktes den här morgonen vara i färd med någon slags orgie. Jag deppade lite över att jag valt fel objektiv till kameran, men njöt sedan i stillhet över deras skådespel. Jag tog lite bilder på andra saker istället.
 
Vid min granne Ursulas hus blommar hennes vintergäck nu för fullt.
De står så vackert där med sin gula färg mot hennes blåa stuga.
 
 
Jag och Stefan stämplade ut tidigt från jobbet
Jag fick en nytillverkade skärbräda direkt från snickeriet. Den ska bara smörjas in rejält i paraffinolja.
 
 
När man ska gosa med någon av hundarna, då kommer alltid hela bunken.
Ganska mysigt de också.
Den här fredagen blev det mycket mys!!
 
Stefan tog ett litet ryck i vår trädgård med alla löven. En liten bit varje dag och snart är alla löven borta.
Och när våren kommer och gräs och blad börjar växa, då blir allting så ljuvligt fint…. ni ska få se!
 
Emmy och jag fixade inne i köket. Jag fixade med en delikat fredagsmiddag och Emmy tog sig ett mellanmål.
Så fick hunden Johnny sig en välbehövlig ryggmassage.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Alla behöver fem saker i livet:
  1. Något att göra 
  2. Någon att älska
  3. Något att tro på
  4. Något att vara bra på
  5. Något att längta till

Kram och ha en mysig helg.

Från mig, Annika.

 
 
 
Dela gärna

Jag smyger in lite påsk i stugan. Läs mer »

Hundbadet – husets bästa uppfinning.

Gomorron.
Det har varit en riktigt busig dag, med hårda vindar och ett iskallt regn.
Som alltid tog jag och hundarna vår uppfriskande morgonpromenad. Inte en kotte såg vi till den här tidiga morgonen. Kanske inte så konstigt, med tanke på vädret.
 
 
Varje gång det är lerigt och geggigt ute, skänker jag min man Stefan, en tacksam tanke. Särskilt nu, när vår väg utanför huset är extra geggig efter att vi fått fiber nergrävt.
Hundbadet han byggt åt oss, är nog den mest praktiska sak vi har i huset. Här kan jag lätt spola av mina leriga hundar. Där i grovköket ligger de sedan på trasmattorna och gnager förnöjt på vars ett ben medan de torkar upp.
Hundbadet har dessutom fått en massa andra funktioner. Här kan man spola av smutsiga gummistövlar, duscha dammiga växter och mycket annat.
 
Även vackra naglar har ett slut.
Efter tre veckor med långa, fina festnaglar tyckte jag att det var dags för dem att tas bort. Egentligen trivs jag bäst i lite kortare, naturliga naglar som tål att arbetas med.
Jag tog därför lite ledigt och åkte med tåget till Malmö.
 
Det blev en mysig eftermiddag, då jag lugnt strosade runt i affärer och tog en fika på Espresso House.
Senast jag var ensam i Malmö var det rea och fullständigt kaos i alla affärer. Den gången tappade jag hela min goa fika på golvet i folkvimlet, och att försöka hitta min nygräddade baguette bland alla människoben var stört omöjligt. Den där historien skrattade vi alla gott åt när jag kom hem. Den här eftermiddagen var det betydligt lugnare och skönare för en lantis som jag.
 
I mig bor ingen större shoppare. Men jag kostade i alla fall på mig lite rökelse och en ny vacker rökelsehållare. Allt från Indiskan. Jag älskar när det luktar gott och känner mer och mer hur olika dofter påverkar mig.
Lavendel använder jag när jag gör avslappningsövningar och mentalträning.
Jag bara älskar lavendel!
 
Den här vårstormiga dagen avslutade jag på det absolut bästa sättet.
1,5 timmes underbar yoga hos bästa Eva i Gladsax.
 
Dagens tänkvärda ord:
Att tro att allting måste vara perfekt
innan man kan må bra är ett säkert
sätt att aldrig må bra.
 
Kram och Hej.
Från Mej.
 
 

 

 
Dela gärna

Hundbadet – husets bästa uppfinning. Läs mer »

Till minne av Elsa & Stig.

Kära Blogg
Den senaste tiden har jag inte riktigt haft tid över för bloggen.
Och inte har det bjudits till några härliga naturbilder heller. Grått, grått, grått och åter grått. Ja, så kan man sammanfatta veckans väder.
 
Vi har haft en mysig lördagskväll med de goaste vänner. Vi åt, mumsade och dryftade viktigheter hela kvällen. Som värsta nobelmiddagen med rätt efter rätt. På finaste porslinet åt vi och ur de underbara glasen drack vi alkoholfria bubblor. De vackra glasen som kommer från Tinas barndomshem och som säkert varit med om mycket roligt hemma hos dem. Skål för Elsa och Stig ♥
(hoppas ni satt där uppe på molnen och hade lika trevligt som vi)
 
 
Johnny tackar såklart för sin fina present. Och jag tackar för blomster och ljus.
 
 
Med en tanke på det två nya kilona runt midjan bjuder jag på dessa kloka ord:
 
Havet bryr sig inte ett dugg
om hur din bikinikropp ser ut.
Bada, lev och njut!
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Till minne av Elsa & Stig. Läs mer »

Trettonafton med julens traditionsenliga ”kusinträff”.

Kära Blogg
Den här trettonaftonskvällen hade jag bjudit hit min närmaste familj på vår sedvanliga julträff.
Kvällen till ära bjöd jag på himmagjort festfat bestående av rökt älgkött och kassler. Nu har jag inte samma fina kallskänketalang som mamma Ingrid en gång hade, men färgglatt och smakligt blev det.
 
Dagen började jag som alltid. En härligt iskall morgontur i skogen.
 
 
Min trettonafton blev en mysig afton. Med familjen samlad …. ja, så samlad det nu gick att få den … njöt jag av en härlig kväll.
Menyn jag knåpat ihop för kvällen var:
Förrätt: en enkel sillamacka.
Huvudrätt: festfat bestående av älgkött, griskött och en massa frukt och grönt, potatisgratäng a la annika och hembakta rosenbröd med olika ostar.
Efterrätt: Starkt Zoegakaffe och semmelkladdkaka med mycket grädde.
 
Istället för Samuel kom den här kvällen en knallgul kyckling…. Ja, jag blev förstås genast tillrättavisad om att det visst inte var någon knallgul kyckling utan en trendig pokemonfigur.
 
Tack familjen för att ni ville komma hit. Tack pappa Kurt för Aladdinchokladen (som vi inte orkade smaka den här kvällen), och tack systeryster Görel, Joel och Samuel för den bedårande blomsterkvast jag fick av er.
Tack♥
 
Dagens citat:
 
Choklad förstår mig!
Choklad ställer inga dumma frågor.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Trettonafton med julens traditionsenliga ”kusinträff”. Läs mer »

Sju hav.

Kära Blogg
Det sägs att det finns sju hav. Det stämmer inte. Det finns betydligt fler. Det finns till exempel bollhav. Det finns även blomsterhav. Så finns det hundhav!!!
Hundhav är bäst.
 
De senaste dagarna har det varit väder. Varken mer eller mindre. Och det är nog typiskt för november månad.
Vi har varit ute när det regnat småspik. Men vi har även haft turen och klarat oss torrskodda. Jag har till och med fått solens strålar på nästippen en morgon. Alldeles ljuvligt.
 
Mina yngsta döttrar har jobbat skift och varit här i skift och ätit här i skift. Jag älskar det. Jag älskar när huset blir fullt och tomrum fylls, när tystnaden motas bort från alla rummen. 
Alla var hungriga hela tiden. Det var hundar överallt. Det var bara att sträcka sig ner och gosa med den som fanns närmast.
Det är då en mamma mår som bäst!!
 
Dagens citat:
Vissa saker går inte att få ogjorde.
Så fort tandkrämen lämnat tuben
är det inte mycket du kan göra.
Du får lära dig hantera det istället.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Sju hav. Läs mer »

Skarpskjutning och lyxig mat.

Kära Blogg
Så har hela min helg rusat förbi.
En helg då jag varit mer utomhus än inomhus. Friskluft i lungorna ger mig stark energi.
Ljuvligt i skogen som alltid.
 
 
”Jag vill va som du,
gå som du
Duuu uuu uuuu,
det vill jag nuuu uuu uuuu,
Lära mig, bli en sån som DU”
//från Molly till Johnny
 
 

Av vår underbara vän, Mårten, fick vi kött till en fantastiskt god middag.
Vi grillade de goda vildsvinskotletterna och avnjöt dem med Emmy.
Tack Mårten ♥
 
I hällande regn tillbringade jag hela söndagen på skjutbanan. En fartfylld dag.
Dagen avslutades med en rolig tävling.
Likt skidskytte skulle vi först jogga en runda, så vi fick rejäl puls. Efter det skulle vi ta oss runt på en bana på tid och pricka olika mål för att samla poäng. Slarvigt hanterat vapen och andra fel gav minuspoäng.
Ja, jag behöver kanske inte nämna att jag i skrivande stund har mer ont än på länge i min kropp.
 
Det är inte bara jag i familjen som haft fläsket igång den här helgen.
Emmy har flitigt som en myra också motionerat varje dag.
Duktig tös!!
 
Dagens tänkvärda ord:
Även om man inte alltid
har det så bra,
bör man stanna upp ibland
och känna efter hur bra man har det.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Skarpskjutning och lyxig mat. Läs mer »

Graniten på plats.

Kära Blogg.
Nu börjar det åter likna ett kök hos oss på Dodevägen. Granitskivorna har kommit på plats, och det gör liksom att hela köket lyfter. Men mycket jobb återstår innan allt är färdigt. En massa små lister, silikonfogar och bättringsmålningar ska göras.
Jag har inte hunnit vara ute med kameran så mycket. Hunden Johnny har ont i sin tass och i väntan på en veterinärtid och diagnos så tar vi det lugnt med skogspromenader. Lite kryp har dock fastnat på mitt minneskort.
 
 
Jag och Stefan kämpar på med jobb och renovering om vartannat. Det är tuffa dagar, och ont om tid.
Här kommer dagens citat, som jag tycker passar en dag som denna …
 
Konsten är inte att tala om vad det blir för väder.
Konsten är att ha ett paraply när det regnar.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Graniten på plats. Läs mer »

Rulla till toppen