Hemma hos mig.

Målare, målare skrynkelben …

Kära Blogg
Den här dagen var jag fast besluten att slutföra mitt målningsarbete i köksdelen.
Glad i hågen målade jag på för glatta livet. Jag visste att jag skulle komma att få betala för min iver med ryggont nästkommande dag.
Ja, jag var glad länge och väl – ända tills jag fick syn på burken Stefan gett mig. Fel färg!! Vid närmare granskning av mitt verk insåg jag att det var en annan nyans av vitt och även en annan glans. Arg som ett bi fick jag börja om från början igen!
 
 
Min runda i skogen var dock precis lika angenäm som alltid. En sur katt blängde på oss från en vildvuxen trädgård.
Mitt favoritträd var lika förälskat i sig själv som alltid. Underbart!
 
 
Hemma på soffan låg våra egna katter och snusade sött. Ända mot ända.
Ute i trädgården blommade äntligen min älskade ”Mose brinnande buske”. Den som mamma Ingrid köpt åt mig en gång när jag fyllde år, trots att vi då slutat att fira varandras födelsedagar för länge sedan. Det känns som en liten hälsning från himmeln var gång den där underbara blomman står där i min trädgård.
 
Mina penséer har gett upp och börjat vissna ner. Den här dagen köpte jag lite nya sommarblommor och bytte ut i ett par av mina ektunnor.
Min granne Ursula brukar ha de vackraste fingerborgsblommor man kan tänka sig. Somliga år sprider de sig även in till mig. I år är det ett sånt år. Jag njuter förstås av mina tillfälliga gäster.
 
Dagens kloka ord:
 
En kvinna glömmer lättare än mannen
men hon minns bättre det hon har glömt.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Målare, målare skrynkelben … Läs mer »

Inflyttning i skafferiet.

Kära Blogg.
Det var en söndag som alla andra. Solen strålade och djuren njöt. Felix hade fångat någon slags delikatess och låg förnöjt med munnen full av fjädrar.
Gulligaste Mårten kom över, stolt som en tupp, för att presentera sitt första barnbarn. En alldeles liten bedårande bebis.
 
Jag och Stefan pysslade på hela dagen med renoveringen. Jag med den lille målarpenseln och Stefan med den stora hammaren.
Så äntligen var det dags att flytta in saker i skafferiet. Det var en liten lättnad att flytta ut alla specerier från tvättstugan där jag förvarat dem lite överallt, på mangeln, tvättmaskinen …
 
På kvällen for vi till Kivik för att äta. Hamnkiosken blev vårt matställe. Vi tittade hem till svärmor Karin också innan vi mätta körde hem igen.
 
Dagens kloka ord:
 
Låt inte andra människors beteende förstöra din inre frid.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Inflyttning i skafferiet. Läs mer »

En fullspäckad helg med familjemys, byggnation och lite shopping.

Kära Blogg
 
Det var den sista helgen i maj och vår natur stod som frodigast och grönast.
Jag var ganska härsken på Herr Bock som varje morgon hade satt i system att äta upp mina penséer utanför grinden till vår trädgård.
Nåja, stilig är han.
 
Vår elektriker har varit här och hjälpt oss lite igen.
Hela köket hade plockats ner och jag fick göra plats lite provisoriskt för det viktigaste i tvättstugan.
Jag låtsades att vi bodde i en husbil och då kändes det lite – pyttelite – lättare.
Ja, nu kan det nog inte bli mycket rörigare i vårt hem …
 
Jag har varit med Amanda på shoppingtur i Malmö. Det blev inga stora inköp, men mysigt hade vi.
 
 
När man inte har något kök, då får man passa på och gå ut och äta.
En kväll var vi på pizzerian i Kivik. Mumsigt värre.
 
När man är i Kivik, då kan man passa på att köra ner i hamnen och köpa glass … det gjorde vi!
 
Amanda som utbildar sig till hudterapeut behövde någon att träna sminkning på.
Såklart ställde jag upp.
 
Vi har motionerat den här helgen.
Jag, Amanda och vovvarna.
 
När man inte har något kök, då är det en höjdpunkt när dottern erbjuder att vi är välkomna till henne och kocka kvällsmaten tillsammans. Tack Amanda.
 Enkelt, gott och mysigt.
 
 
Så vill jag passa på att tacka alla mina tre döttrar som kommit ihåg mig på Morsdag.
Tusen tack älskade töser – ni betyder allt för mig ♥
 
Såklart har mina tankar gått till min egen mamma Ingrid också idag.
 
Dagens citat:
 
Överlämna dig till det som är.
Släpp taget om det som har varit.
Ha tillit inför det som komma skall.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

En fullspäckad helg med familjemys, byggnation och lite shopping. Läs mer »

En nakenfis i poolen.

Kära Blogg.
Det var en strålande morgon. Färgerna i skogen hade sakta övergått från limegrönt till en mörkare nyans.
Allting var ännu frodigt, men i marken var det snustorrt så ett sommarregn hade gjort alla växter glada.
På badplatsen hade någon lagt bryggorna tillräta inför badsäsongen och i backen stod ramslöken som allra vackrast.
 
På kvällen slängde Stefan av sig kläderna och hoppade i det 27 gradiga vattnet.
Det ska va gött å leva!
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Slösa inte tid på att jaga fjärilar.
Sköt om din trädgård,
så kommer fjärilarna till dig.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

En nakenfis i poolen. Läs mer »

Full fart på elarbetet.

Kära Blogg.
Den här dagen var det full fart på vår köksrenovering. Elektrikern Peter kom och det jobbades på för fullt hela dagen. Små tunna trådar i alla dess färger drogs i de rör som Stefan förberett. Förr i tiden hade man kanske en takbelysning, ett vägguttag och ström till kyl och spis. Annat är det idag i det moderna köket. Det ska vara spotlights, vitrinbelysning, arbetsuttag … och alltihopa ska kunna dimmas till önskbar ljusstyrka.
Jag började min dag som alltid …
 
Hunden Johnny bara älskar vår elektriker. När Peter kommer, då vill Johnny helst stanna hemma. Och det Johnny älskar, det älskar också Molly. Den här dagen fick de båda dock hålla sig lite undan, vilket de var lite ledsna över.
 
Själv har jag bråda dagar med företagets bokslut, och det blir inte så mycket naturbilder just nu.
Men när vår älskade ”korre” kommer på besök då åker förstås kameran fram.
 
Dagens visdomsord:
 
Man bör inte stressa ihjäl sig, inte ens om man får betalt för det.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 

 

 
Dela gärna

Full fart på elarbetet. Läs mer »

Etapp badrum är klart!

Kära Blogg
Nu har långkalsonger och vinterkläder kommit till användning igen. De senaste dagarna har det varit mer höst än vår. Fast för mig är April detsamma som att våren har tillåtelse att bjuda på riktigt skitväder. En bra sak med det här kalla och regniga vädret, är att mördarsniglarna tycks inte alls trivas. Min ”mose brinnande buske” börjar äntligen skymt fram, så nu håller jag tummarna för att den får växa sig stor och kraftig i år.
 
Vi har nu kommit till etapp kök/hall i vår renovering. Skjutpartiet i hallen ska bort, ny el ska dras, nytt tak måste göras, ett fönster ska bort och ett gammaldags skafferi ska byggas. Nytt ytskikt på väggarna och nytt golv. Sedan är det midsommar och då levereras det nya köket. Vår fritid är räddad.
Alla djuren tycks trivas med att vi ständigt pular och fixar här i huset.
 
 
 

Så var då vår toalett och spa avdelning färdig. En liten glashylla ska levereras, men sedan är det alldeles, alldeles klart.
Självklart har vi invigt den, jag och Stefan. Vi har bubblat runt med exklusivt badsalt och haft det riktigt mysigt.
 
 
 Dagens tänkvärda ord:
Allt måste inte ha en mening …
Ofta räcker det om du bara har roligt.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Etapp badrum är klart! Läs mer »

Rally, grillning och vårmys med några av de som jag älskar mest.

Kära Blogg
 
Först av allt! Tack för alla ”kryapådig” – hälsningar. Jag känner mig nu snäppet bättre och lite trygg med att det jag trots allt känner inte är något farligt. Blodtrycksmedicinen är utbytt och jag hoppas få må bättre av den.
 Kram på er ♥
 
Min lördagmorgon började med en runda runt sjön. Hjärtat pickade på, men världen hade slutat snurra så fort. Yrseln höll på att försvinna. Jag njöt av en underbar vårdag. En vårdag som inom kort skulle byta bort lugnet och tystnaden mot motorbuller och avgaser.
 
Strax före middag kom Amanda och lilla hunden Snow hit. Jag och Amanda tog småhundarna och traskade över ängen och genom skogen ner till den perfekta rallykurvan, för att spana på snabba bilar. Det var fler än vi som hade kommit på vilken som var banans mest perfekta kurva.
Att få sitta där med solen strålande i ansiktet, i en backe som doftade tungt av ramslök och bara njuta, det var livskvalitet på hög nivå.
 
På hemvägen hittade vi en väldigt vacker blomma i skogen. Kan någon hjälpa mig med vilken sort så blir jag glad …
 
 
När vi kom hem igen blev det en sen lunch. Grillad korv i bröd. Även om min aptit inte är som den brukar så måste jag säga att den där korven smakade himmelskt.
En lördag för mig blir inte bättre än så här. Hemma i mitt paradis tillsammans med dem jag älskar mest av allt!!!
…. jo det förstås, Emmy och Andréa skulle varit här – det hade toppat allt!
 
Dagens kloka ord:
Att tro att allting måste vara perfekt innan man kan må bra är ett säkert sätt att aldrig må bra.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Rally, grillning och vårmys med några av de som jag älskar mest. Läs mer »

Det byggs både ute och inne.

Kära Blogg.
Det var återigen en riktigt gråmorgon. Jag och hundarna vandrade i ett lätt duggregn. Fåglarna sjöng som aldrig förr och de små ramslökarna stack upp, fler och fler för varje dag.
 
Renoveringsarbete pågår nu både inne och ute.
Stefan har rivet ner badrumsinredningen. Jag hade först tänkt sälja den på blocket eller så …. men när den så kom ner och jag fick se den från en annan vinkel insåg jag att jag nog är en smutsgris och långtifrån den renliga varelse jag egentligen trott… Det får bli tippen!
Ute bygger någon ett litet bo i fågelbordet som jag tänkt måla i sommar … Nåja, målningen får väl vänta. Jag kan bara förvåna mig över hur något djur lyckats trixa in alla pinnar och grenar i det lilla huset.
 
Katten Felix är väldigt nyfiken och nästan påträngande när vi flyttar runt allt i vårt hem. Vi använder nu den lilla toaletten i huset, så då måste han ju ligga i vägen där istället.
Jag börjar nästan tro att han är tankeläsare eller så kan han läsa bloggar … Jag önskade ju att han skulle fånga möss istället för ekorrungar och se, genast gick han ut och fick tag på en mus som han stolt visade upp genom glasdörren. Där utanför patrullerade kattskrället sedan i en halv timme med musliket i munnen. Lilla Molly bara förvånade sig.
 
Dagens tänkvärda ord:
Döm
mig inte, förrän du känner mig.
Underskatta
mig inte, förrän du verkligen förstår varför jag ibland är svag.
Tala inte illa
om mig, förrän du berättat för mig vad du tycker att jag gjort för fel.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Det byggs både ute och inne. Läs mer »

Rivningsarbetet fortsätter.

Kära Blogg
Den här morgonen tittade solen fram i några få minuter och lyste upp hela sjön i ett varmt ljus. En lätt vind gjorde krusningar på vattenytan. Alpackan ”Per Gessle” låg lojt och idisslade och såg allmänt dum ut.
 
 
På kvällen fortsatte vi vår renovering … eller rivningsarbete. Kontoret åkte ut. En del flyttade till Simrishamn. Lite åkte ner till loppisinsamlingen. Våra djur bara förvånar sig.
 
Det är exakt fem år sedan vi var på en välförtjänt semester på Aruba. Jag och Stefan. Jag hade varit dubbelarbetande en längre tid och hade dagarna innan slutat mitt jobb på XL … efter 25 år!!  Jag hade brutit armen två dagar innan avresan. Livet kändes skört och semester var alldeles nödvändig. Töserna ställde upp som huspassare hos både oss och även hos sin pappa, som samtidigt också var på resa.
På facebook kom den här dagen upp ett 5-årigt minne. Jag hade fått nys om att det bodde ett nyfött lamm i mitt hem, men mamma Ingrid stod som alltid på tjejernas sida..
Töser minns ni ….?
 
 
Nåja, vi hade en av de mest underbara reser vi någonsin haft och som alltid sköttes vårt hem och vår borg klanderfritt…
(ett foto från ett underbart Aruba, och året var 2011)
 

Dagens ord:

Tidigare när jag kom in i ett rum fullt med människor brukade jag
undra om de tycker om mig …
Nu, ser jag mig omkring och undrar …
om jag tycker om dem.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
Dela gärna

Rivningsarbetet fortsätter. Läs mer »

Ett Frans Jäger och Dynamit Harry

Kära Blogg
Morgonen bjöd på en bistert kall vind. I skogen var det ganska lugnt ändå, men jag hörde hur de stelfrusna grenarna piskade mot varandra i vinden. I de döda trästammarna hackade en ilsken hackspett för allt var den var värd och ljudet ekade genom skogen. Ovanför  mitt huvud cirklade en kolsvart korp och kraxade med sitt karakteristiska läte. Nere vid ålakistan stod den gråa hägern som vanligt i bäcken och skrek förargat till och for iväg när vi passerade hans bästa fiske ställe. Ja, en helt underbar morgon som vanligt.
 
Jag och Stefan fortsatte vår ”operation ombyggnad”, och turen hade kommit till det tunga och slitsamma jobbet att flytta vårt kassaskåp. Det är ett gediget brandsäkert dokumentskåp som funnits i våra ägor nästan lika länge som vi bott i huset. Det där kassaskåpet har sin alldeles egna lilla historia, men den får jag ta en annan gång.
Nåväl, vi hade beslutat att skåpet skulle byta plats, och det är lättare sagt än gjort, eftersom det är fruktansvärt tungt. Men med lite klurighet och råstyrka kom det på plats i tvättstugan. Jag tyckte mig nästan ana en liten ”Dynamit Harry” i Stefan när vi flyttade vårt kära Frans Jäger.
Utrensningen och arkiveringen fortsatte, och jag förvånades hela tiden över saker jag ägde, men totalt hade glömt bort. Bra att ha …. ?
Den nya klädkammen är klar och allt har kommit på plats, ett litet steg framåt.
 
På kvällen kom Amanda och Jimpa. Vad de egentligen tyckte om den till synes stora förödelsen av vårt hem, är svårt att säga. Vi hade i alla fall en mysig ”mellokväll” och jag insöp så mycket ”dottergos” det bara gick.
Älskade Amanda såg lite trött ut, men svarade tappert att allt gick jättebra i skolan. Jag är så väldigt glad och stolt över hennes prestationer och älskar att se henne klara de mål hon från börjat tvivlat på. ”Allting är möjligt”.
Min fantastiska tjej!
 
 
Så äntligen kom det en liten bild från vår efterlängtat tös i Australien.
Emmy, vi saknar dig alla nu så förfärligt …. bara så du vet!!
Älskade Memsis!
 
Dagens kloka ord:
Jag gillar framtidsdrömmar bättre än historien om det förflutna.
Din dröm är din framtid … omfamna den.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
Dela gärna

Ett Frans Jäger och Dynamit Harry Läs mer »

Rulla till toppen