Boktips

Mamma är lik sin mamma …

Hejsan.
Det stämmer kanske inte riktigt alltid, det där med att mamma är lik sin mamma…
I helgen när vi var i Simrishamn så hittade min systerson den här lilla förtjusande ankungen. Inte ett dugg lik sin mamma tycker jag. Så underbart söt… ja mamman var såklart också söt … fast hon var en anka … 
En stund satt vi där och betraktade dem innan vi tyst smög därifrån.
 
Min egen mamma Ingrid, var väldigt förtjust i att handarbeta. Alltid satt hon med något nytt alster i händerna. Ibland var det ett överkast hon virkade, eller något plagg som stickades till barnbarnen. Någon annan gång satt hon sammanbiten vid sin vävstol.
 
Lite lik henne har jag nog varit genom åren. För även jag har både stickat, virkat och broderat.
Även om det var ett tag sedan jag gav mig tid till det nu, så händer det att jag kopplar av med att tillverka en mormorsruta eller två.
Så kanske, kanske är mamma lik sin mamma ändå ….
 
 
Så är det då den sista generationen som det inte stämmer riktigt på tänkte jag …
Fast bannemej om min dotter inte har lite handarbetstalanger ändå….
En dag kom det en bild på hennes senaste broderi!
Jajamensan, mamma ÄR lik sin mamma.
 
(för information, hunden på bilden mår bra och repar sig för varje dag, trots brodyren på hjässan) 
 
Det här med hundar….
Jag är inte speciellt förtjust i att sätta kläder på små hundar och förmänskliga dem likt små barnungar.
Jag har alltid hävdat att de ska behandlas väl, men därmed inte kläs ut till små bebisar. Skyddande täcke och regnskydd är en sak, men kläder för att få dem att se söta ut är larvigt tycker jag.
En trend jag sett är att ha bärselar till sina små dvärghundar. Rena tramset har jag hävdat. De har ben att gå med och ska nosa och pinka precis som de är födda att göra.
Nu står jag själv här med en liten hund som totalvägrar att gå mer än halva varvet runt sjön. Det kvittar hur jag lockar och pockar, Molly vill bli buren sista biten.
Jag har kapitulerat. Nu har jag helt enkelt fått investera i en sådan där hundryggsäck som jag tidigare varit total motståndare mot.
 
Boktips
 
Jag har nyss lyssnat klart på boken ”Arthur, gatuhunden som lämnade djungeln och hittade hem”. Det är historien som de flest säkert redan hört talas om. Den om multisportaren som gav en gatuhund en bit mat för att sedan få hunden som trogen följeslagare genom resten av tävlingen i Ecuador.
Jag älskar djur och särskilt hundar så jag älskade såklart den här historien, som dessutom är helt sann.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Dröm vad du
vill drömma, res dit
du vill resa och var
den du vill vara,
för du har bara
en chans att
göra det.
 
Varför inte … ta chansen och gör något du drömt om.
Gör det redan idag…. Planera för det i alla fall. Boka det på internet … klick, klick …
Anteckna det i kalendern och vips så är chansen stor att det verkligen blir av.
Bara gör det.
 
Kram Annika
 
 
 

 
Dela gärna

Mamma är lik sin mamma … Läs mer »

Bullbak och gräsklippning på schemat.

Hej på er.
I min frys fanns bara en enda liten bullpåse kvar i facket för kakor och fikabröd. Den påsen innehöll lussebullar från i fjor!!! Huhhh, vem är sugen på sådana, såhär veckan före midsommar.
Det fick helt enkelt bli storbak i Gyllebo. Dubbel sats kanelsnurror. 
Mmmm så gott det luktade i hela huset.
Inte alls så vackra bullar som min mamma Ingrids brukade vara, men jag lovar, minst lika goda.
 
Att sköta gräsklippningen är inget jag tycker är speciellt jobbigt. Det där har jag och Stefan alltid hjälpts åt med. Den som har bäst tid, får helt enkelt sköta om den sysslan.
Jag har egentligen alltid gillat att sakta lunka på där efter min brummande Klippo. Lite som meditation för mig.
Den kritiska punkten är väl bara att få igång maskineriet. Men med lite envishet så brukar den till sist alltid starta. Det gäller att vara envis och få till den rätta knycken.
 
När Stefan varit borta har jag och Emmy fått sköta om hans krokodil. Vissa dagar har vi bara låtit honom ligga där på rygg och sola sin mage. Hoppas att det är rätt skötsel av just en krokodil …
 
 
Blommorna fortsätter att avlösa varandra här i min trädgård.
I fågelholken växer nu flugsnapparens ungar i rekordfart. Honan och hanen flyger i skytteltrafik med gröna larver. Det gillar jag, för just dessa gröna larver har den senaste tiden ätit sig tjocka och feta på mina rosenblad. Nu är där stora hemska hål i nästan alla bladen.
 
 
 

Emmy ja … min fina dotter Emmy.

De här 2,5 veckorna som Stefan varit inlagd på sjukhus har hon varit min klippa och mitt stora stöd. Emmy som är tryggheten själv.
Tack min fina tös ♥
 
När jag suttit där på femmans buss, till och från Lund, så har jag fördrivet min tid genom att lyssnat på ljudböcker.
Jag gillar mest självbiografier. För mig spelar det inte så stor roll om de är skrivna av offentliga och kända personer eller helt vanliga anonyma människor. Jag älskar att ta del av andra personers livshistoria. Deras livsöden, framgångar, tankar och funderingar … ja allt. Det är så berikande tycker jag. Alla människor har egentligen intressanta historier att berätta. 
Den senaste boken jag läst är en bok av en känd bloggerska som kallar sig ”Vimmelmamman”. Hennes bok heter ”Himlen kan vänta” och handlar om hennes resa med cancern som sin följeslagare. Den boken gillade jag verkligen.
 
 
 Dagens tänkvärda ord:
 
Allt det där du vill få sagt till
människor som betyder mycket för dig…
Allt det där du vill göra, som du
vet är rätt för dig att göra …
Gör det bara, en dag är det försent.
 
Många människor går omkring och inbillar sig att livet ska vara för alltid, eller nästintill.
De budgeterar med en evighet. Ingen budget kan vara mera fel. Det enda vi med säkerhet vet, är att allt en vacker dag tar slut. Nu menar jag inte att vi ska gå omkring och tänka på det där slutet hela tiden, nej istället ska vi tänka på det liv som vi faktiskt har i detta nu och ta vara på tiden. Inte grubbla, inte vara bittra, inte vara sura – för det tycker jag är rysligt slöseri med tiden.
Ingen av oss har en aning om sin morgondag, så se till att ta vara på den tid som är just NU.
 
Ha nu en riktigt bra söndag… klipper ni gräset – NJUT av att kunna göra det!
Kram Annika
 
 
 
 
Dela gärna

Bullbak och gräsklippning på schemat. Läs mer »

En liten fis med kärleksbestyr.

Hej hej
En kväll var jag bara tvungen att ta tag i min trädgård och alla oönskade växter som plötsligt flyttat dit. Livskraftig kirskål, stark kvickrot och annat som går under beteckningen ogräs.
Jag brukar förbereda min kamera med ett macrobjektiv när jag ska rota runt i myllan. Det dyker alltid upp små intressanta kryp när jag ligger där på knä med näsan vänd mot jordklotet.
Den här dagen var bärfisarna igång med sitt kärleksliv.
Riktiga kärleksfisar alltså.
 
Jag tycker att bärfisar är så vackra. Senare på sommaren brukar jag se dem och då är de bruna, nästan bronsfärgade. De är som bär, de liksom mognar efterhand … fast vem gör inte det …
 
Såklart fanns det gått om andra kryp också.
En storögd fluga på ett strå, en bronsfärgad bagge …
 
En liten tur till Tågarps Trädgård har jag hunnit. Det var de gamla penséerna som skulle bytas ut i mina stora tunnor. Såklart följde det med lite andra små plantor också i kundvagnen. Några nya sorters akleja och lite annat.
 
Just nu blommar min stora, vita vallmo för första gången.
Den är som ett enda stort konstverk tycker jag.
 
Jag fick en fråga som jag inte kunde svara på. En av mina söta bloggläsare undrade över vilken sorts blomma ”den lilla vita med rosa stänk är” … Kanske kan någon av er ge svar på det?
Här är den igen och dess bladverk som liksom är som en suckolent och liknar lite en marktäckande växt.
 
 
Av min underbara granne har jag fått en massa rabarber. Hon har säkert sett hur min egen lilla rabarberplanta dystert tynar bort i sitt hörn av vår trädgård.
Finns det egentligen något godare än just rabarberpaj?
 
Boktips
Jag har lyssnat på en bok av Natascha Kampusch. Den heter 10 år i frihet.
Jag slogs över hur grym allmänheten och världen kan vara. Att alla ska vända ut och in på den stackars flickans historia och hennes liv. Att andra kan ha åsikter om hur hon borde reagerat, om hur hon borde ha kunnat rymma … Åhhh, jag hoppas hon får lugn och ro och kan skapa sig ett riktigt bra liv, trots att hon fick sina bästa år i livet stulna av en galning.
 
 
Dagens citat:
 
Döm inte någon utifrån
deras beslut och handlingar
när du inte vet vilka alternativ
de hade att välja på.
 
Jag hoppas ni får en fin tisdag.
Kram på er
Annika
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

En liten fis med kärleksbestyr. Läs mer »

Med lusten som drivkraft.

Hej på er.
Nu har jag blivit sådär märkvärdigt mallig igen.
Nej, mallig är jag egentligen inte, men jag känner mig hedrad och såklart glad.
Jag har blivit vald till ”Veckans Bloggare” av min bloggportal.
Egentligen gör jag inget särskilt mer än det jag brinner för och alltid har gjort. Fotografera och skriva små texter.
Skillnaden är att nu är det ute i offentlighetens ljus.
 
….  vem kan egentligen motstå att stanna bilen och knäppa en bild här till exempel?
 
När Blogg. se kontaktade mig och skulle intervjua mig, så grunnade jag väldigt över sista frågan.
Att nämna fyra saker som inte så många vet om mig.
Jag skrev till mina döttrar för att få tips.  Efter några dagar kom så ett svar från min äldsta dotter. Jag bestämde mig snabbt för att den listan kunde absolut inte publiceras … pinsamt ju ..
….fast här är den ändå:
 
1. Att du säger VÄLDIGT fula ord när du blir arg.
2. Att om du inte bäddar sängen så blir resten av familjen rädd att du e sjuk.
3. Att du skulle hellre hugga av din arm än att unna dig en tupplur mitt på dagen
4. Att du e halvt blind
5. Att du alltid har ett lager av 2.5 liter grädde och 2kg smör i kylskåpet- för man vet ju aldrig
6. Att du tycker om att stryka
7. Att du inte rensar din hårborste och alltid har minst 1cm tjockt lager av hår i den.
 
Ja, man ska bjuda på sig själv tycker jag, det kostar så lite! Jag har nära till humor, skratt och glädje och min största tillfredsställelse är att se när andra också blir glada.
 
Vill ni läsa reportaget så hittar ni det här:
 
 
 
Här på Österlen verkar det som värmen äntligen har kommit.
Det är så underbart tycker jag. I mina rabattar håller ormbunkarna på att veckla ut sig. Det ser så roligt ut, ungefär som en sådan där partygrej som tutade när man blåste i den, en sådan man hade när man var liten, .
Studentknappen blommar så vackert och minner mig alltid om när jag fröjdades i ungdomens dagar, som glad student i vit mössa.
 
 
Boktips
I förra veckan när det regnade och var kallt som rena vintern passade jag på att lyssna lite på mina ljudböcker.
Jag har lyssnat på en bok som heter ”Tjock”. Den var väl i mitt tycke varken bra eller dålig. Sådär mittemellan.
Så har jag lyssnat på en annan bok som heter ”Jag lät dig gå”. Den var fantastiskt bra. Spännande och fängslande på alla sätt och vis. Rösten var underbart behaglig att lyssna på. Allt var bra … utom epilogen … men den tänker jag inte prata mer om här, ifall någon vill läsa eller lyssna själv. Fast den skapade ett stort frågetecken för mig.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Du kan inte skapa dig ett rykte
baserat på vad du planerar att göra.
 
Idag ska jag passa på att njuta lite extra av naturen. Den är liksom som bäst nu.
Jag önskar er en härlig tisdag.
 
 
 
En stor kram
Annika
 
 
Dela gärna

Med lusten som drivkraft. Läs mer »

I böckernas värld.

Kära Blogg
Kanske var det vår sista sommardag för det här året?
Soligt, vackert och underbart.
 
I hela mitt liv har jag älskat att läsa böcker. De senaste åren har jag kommit av mig med den vanan. Stefan har retat sig på mig när jag har ljuset tänt vid min säng. Att läsa en stund innan jag somnade var för mig ett bra sätt att koppla bort dagens bekymmer, så jag har verkligen saknat det.
Nu har jag upptäckt ljudböckernas förträfflighet. Man kan lyssna när man vill det, så kan man skifta om till text, och läsa när man vill det. Lätt och smidigt har jag nu ett helt bibliotek i min lilla telefon.
De böcker jag läst/hört är:
 
*Elva år i fångenskap.
En gripande sann historia.
Så har jag läst:
*David Lagerkrantz sista del av Millenium, ”Det som inte dödar oss”
Det var kul att få träffa Lisbeth Zalander och Mikael Blomkvist igen såklart. Helt ok!
 
 
Men den som gripet mig mest har nog varit boken av Klas Ingesson,
”Det är bara lite cancer”.
En gripande berättelse om en fantastisk människa som jag nästan blev lite kär i.
Den kan jag varmt rekommendera.
 
Dagens underbara citat:
 
Det är inte lätt att vara så asfetegrymt bra som jag är
men man lär sig leva med det också.
//Jessika 14 år
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

I böckernas värld. Läs mer »

Rulla till toppen