Allmänt

En smakupplevelse på Kalcium

Hej hej

Jag vill börja med att tacka er som hört av sig till mig för att höra hur det gått med ingreppet på mina ögon. Jag fick ju gjort ett laseringrepp mot min glaukom på höger öga för att minska trycket. Enkelt förklarat går det ut på att man skjuter hål inne i ögat så kammarvätskan kan dräneras ut lättare. Jag fick gjort 94 sådana hål, och doktorns kommentar  var att det ”bubblade som champagne”, så det såg ut att ha effekt. Det hörs lite läskigt, men det var inte alls särskilt smärtsamt eller jobbigt.

Efter det så var jag hemma några dagar från jobbet, men nu är allt som vanligt igen.

Jag har förresten de allra bästa och gulligaste kollegor man kan tänka sig.

När jag fyllde år så fick jag världens bästa present av dem, ett presentkort på den spännande restaurangen Kalcium i Sankt Olof.

Kalcium ligger i Sankt Olof, och är en smakfullt renovering av det gamla mejeriet. Mycket i interiören har man bevarat och det gör att miljön där är extra spännande. Det gamla mejeriet lär ha lagts ner någon gång på 60-talet, och som barn minns jag att jag tyckte byggnaden då var så ful. Men visst har man rätt att ändra sig… nu tycker jag istället att den är hur cool som helst.

Jag och Stefan hade bokat bord där förra helgen, och vi fick avnjuta en härlig 4-rätters meny. En smakupplevelse som var fantastisk, både för gom och för öga.

Vår trevliga servitris såg till så vi hela tiden hade allting som vi kunde önska. Efter lite samspråk med henne så kom vi snabbt fram till att vi hade flera gemensamma bekanta, men såklart är det så det är när man bor här på Österlen – alla känner liksom alla.

Om någon är sugen på att gå ut och äta, och få det där ”lilla extra” – ja då är detta nog stället jag kan rekommendera. Mat och dryck var fantastisk och miljön likaså.

När vi körde hem tänkte jag på pappa Kurt och hans mormor och morfar, som på den tiden hade lantbruk i Tåghusa – kanske lämnade de sin mjölk just här när Kurt var en liten grabb. Tänk så kul det vore att få veta lite mer om det …

Tusen tack till vännerna på Lokalföreningen för en så uppskattad present, ni är alla bara bäst ♥

Dagens citat:

Livet är alldeles för viktigt för att man ska kunna tala allvarligt om det.

Njut och lev.

Kram Annika

Dela gärna

En smakupplevelse på Kalcium Läs mer »

En tur till Eriksdals kvartsverk

Hejsan.

En dag på min semester åkte jag och Stefan en runda till Fyledalen. I dess nordvästra del ligger det vackra Eriskdals Kvartsverk.

Vädret var sådär alldeles lagom, och inte längre så våldsamt varmt, så för hundarna gick det utmärkt att följa med. Det var ett glatt hundgäng vi hade med oss.

Tecken på en annalkande höst gjorde sig påmind, och jag tänkte att det nog var den bästa årstiden för ett besök här. Dock sägs det att man kan höra klockgrodornas läte här på våren, så även då är nog platsen värd att återvända till. Nästa år kanske …

Hundarna var vilda av glädje, så vi bestämde oss för att köra vidare på nya utflyktsmål…

Det blev en liten tur till Christinehof minsann. Hit är ju alltid fint att komma.

Vi köpte vars en kopp kaffe och satt en stund i solgasset på slottsgården, innan vi körde hemåt igen.

Hemma plockade jag in en bukett av mina stora dahlior, som ju nästan har samma gula nyans som Christinehofs slotts fasad.

Dagens citat:

Jämför inte ditt liv med andras. Du har ingen aning om vad deras livsresa handlar om.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Dela gärna

En tur till Eriksdals kvartsverk Läs mer »

Fiskelycka

Hejsan.

Tidigt en morgon var det dags för oss att ta rätt på de laxgarn vi satt ut i havet kvällen före. Morgonen var helt magiskt härlig, och ekan såg så inbjudande ut där den låg i det flödande solskenet.

Att sätta garn är aldrig någon garanti för att få fisk. Ibland blir där inte en enda firre som är stor nog att ha till middag. Fast den här gången hade vi allt tur. I nätet satt fem stora, fina laxar.

Även ”ålahummorna” vittjades, och också där fanns det gott om fisk.

Det här med ålfisket har sina speciella och ganska stränga regler. Bland annat får bara de med rättigheter och licens fortsätta med sitt ålarrende. De här rättigheterna kommer inte att kunna ärvas eller övertas som det tidigare gjorts, då tex. en son ärvde ett fiske efter sin far. Så när en ålfiskare nu bestämmer sig för att sluta, så försvinner också det ålfisket för gott.

Här i Hällevik har ålfisket gått i arv från min svärfar Nils till min svåger Mats. Numera fiskar han som ren hobby, och jag tror att han njuter lika mycket varenda gång han får komma ut på sjön. Det där har han såklart i blodet.

Man kan ha många åsikter om det här med att fiska. Jag tycker nog att man skulle satt in hårda åtgärder åt alla de stora rederierna som dammsuger våra vatten på fisk. Men som vid många andra problem så silar de med makten mygg och sväljer elefanter … Det handlar ofta om pengar, stora pengar, och istället ger man sig på de små fiskarna, något som kan relateras till mer än bara fiskare.

Vi fick även gott om lax den här morgonen. En fisk som i min barndom räknades som festmat, men som idag inte alls har samma höga status längre. Nu är det istället torsken som är lyxfisken, vilken numera generellt är förbjuden att fiska i Östersjön. Tänk som det kan ändras.

Mats rensade med van hand fisken där i morgonsolen. Jag tänkte lite sorgesamt på hur det kommer se ut där i Hälleviks kås den dag då Mats inte längre fiskar… Då kommer vyn med den gamla ekan bara att vara ett minne blott. Fast, det förstås – jag vet inte många andra båtar som blivit så mycket fotograferade som just den gamla ”hummekan” – så minnen kommer det att finnas.

Dagens citat:

De flesta människor vill egentligen inte veta vad som är sant. Det de vill är att ständigt försäkra sig om att det de tror är sant.

Ha en riktigt skön söndag.

Kram Annika

Dela gärna

Fiskelycka Läs mer »

Sensommartorrt

Hejsan.

Jösses, så torrt det är i våra marker nu. Gräset i kornas hage är alldeles sönderbränt och i trädgården skriker växterna efter regn och väta.

De känsligaste växterna ger vi vatten om kvällarna, medan gräsmattan och de etablerade buskarna och träden för klara sig bäst de kan.

Insekter och pollinerare kämpar på med de sista tappra blommorna. Jag är glad över att vi låtit en del av vår andra tomt vara oklippt till förmån för ängsblommorna istället.

De sista blommorna på fjärilsbusken har slagit ut och det verkar uppskattas av alla olika sorters fjärilar.

Grisen & Draken

En kväll när vi inte orkade tänka ut vad vi skulle laga för mat, åkte vi till Grisen & Draken i Brösarp.

Det var en underbart härlig sensommarkväll och vi valde att sitta ute och äta. Trafiken flöt på oavbrutet och jag och Stefan hittade på en gissningstävling där vi skulle förutsäga vilka bilar som kom att stanna vid stoppet eller inte. Ni skulle nog bli förvånade om ni visste hur många som struntade i stopplikten och bara ”rullade ut” istället.

Dagens citat:

Om du tror att du inte har någonting med jordens problem att göra, då är du ett av dem.

Det finns väl ingen varelse som belastar jordklotet så mycket som människan gör.

Ha en fin lördag.

Kram kram

Dela gärna

Sensommartorrt Läs mer »

Inget bra resultat

Hej

Jag har sakta men säkert kommit in i semesterlunken lite mer nu. En tidig morgon ställde jag dock klockan och började min dag nere vid sjön. Himmel, vad jag saknat det.

Jag simmade och njöt i fulla drag. En lång stund satt jag kvar på bryggan och såg solen gå upp borta bakom träden.

Att vara ledig och vila både hjärna och ögon känns riktigt bra och välbehövligt.

För fem veckor sedan fick jag ju ett dåligt besked vad det gäller min ögonsjukdom. Då fick jag ordination på upptrappning av ögondroppar och varje lunch sedan dess har jag kämpat på med de jobbiga dropparna.

Igår var det dags för uppföljning och kontroll av trycket igen, för att se så medicinen haft önskvärd effekt…

… men tyvärr inte. Istället hade det gått på fel håll, trycket hade stigit ytterligare, vilket inte alls var bra. Sköterskan såg rädd ut och klappade mig tafatt på axeln och sa att doktorn kommer att ringa i morgon.

Så idag återstår att vänta på att en läkaren ska höra av sig. Själv tror jag att sommarens jobb inte heller varit särskilt bra för mina ögon.

”Den tysta tjuven” som min ögonsjukdom kallas, ger sig tydligen inte så lätt…

Dagens citat:

Du behöver inte alltid ha en plan. Ibland behöver du helt enkelt bara andas, känna tillit och bara se vad som händer.

Hoppas ni alla får en fin fredag.

Kram Annika

Dela gärna

Inget bra resultat Läs mer »

Högsommargrönska

Halloj.

Att sensommaren är här det känns tydligt i luften nu. Och jag älskar den här perioden då sommarhysterin lugnar ner sig, naturen gör sig redo för vila och allting blir lite mer avslappnat.

Även om jag jobbade mycket i Juli månad så skvallrar mina mobilbilder om att jag ändå hann med en och annan fritidssysselsättning. Till exempel var vi på Brösarps loppis där jag fyndade ett högt vackert grönt krus. Behöver jag nämna att grönt är en av mina favoritfärger…

Vårt lilla konsertgäng som varje år njuter av någon skönsång här på Österlen, träffades det här året i Sövde där vi lyssnade på Albin Lee Meldau på Amfiteater. Vi fick en så mysig och härlig kväll tillsammans. Och vilken röst den pågen har!

Min yngsta dotter Emmy, flyttade tidigt i våras till en ny lägenhet i Malmö. Det hade inte blivit tid eller möjlighet för mig att besöka henne, men en fredag i Juli kunde vi äntligen pricka in en kväll då jag tog tåget till Malmö för ett mysigt dygn med min lilla tös.

En annan kväll for jag till Tomelilla för att sova över hos barnbarnen då deras föräldrar jobbade natt båda två.

Men mest har jag nog luktat på mina blommor den här sommaren. Ljuvliga blomster som man inte kan bli annat än glad över.

Dagens citat:

Ibland måste man glömma det man känner och tänka på vad man förtjänar.

Ha en fin dag. Det väntas sommarvärme igen och det gillar jag.

Kram Annika

Dela gärna

Högsommargrönska Läs mer »

Blåbär och Vitemölla Badhotell

Hej hej

Nog är det skönt att ha ledigt och själv styra sin tid. Så visst njuter jag nu.

Men lite roligheter har jag hunnit med i sommar trots att jobbet tagit mycket av min energi . Förra helgen passade jag och Emmy på att åka till Vitaby för att plocka blåbär. Och jösses så mycket bär där fanns.

I Vitaby kyrkby ligger den fina blåbärsodlingen, som för övrigt planerar att ha öppet för självplockning hela augusti ut. Det beror förstås på tillgången på bär, men tips, tips för den som vill njuta av nyttiga godsaker.

Jag och Emmy var belåtna med vår skörd och på kvällen festade vi på blåbärspaj med vaniljsås.

En annan kväll lyxade vi till det riktigt mycket. Då hade jag och Stefan planerat, att tillsammans med en ”bloggvän” och hennes man, gå på Vitemölla Badhotell och njuta av en trerätters middag.

Vi fick en härlig kväll på det lilla nyrenoverade hotellet. Av oss fyra så var det bara Stefan som varit där förut, men det kunde knappast räknas, för det var ju så rysligt länge sedan och inte tror jag att han mindes det så tydligt heller. 😉

Vår trerättersmiddag serverades så pampigt och fint av fyra olika servitriser, som likt värsta nobelmiddagen kom ståtande med våra rätter på samma gång åt oss alla fyra. Maten var god och kostade såklart därefter. Men vi fick en fantastisk kväll då samtalen flödade som om vi setts många gånger förut.

Tack för en trevlig kväll bästa E-L & O. Att vi alla tycker om just Vitemölla stod ju ganska klart, härifrån har vi ju så många olika minnen från våra unga dagar.

Dagens citat:

En redig skåning har ingen livrem – han edår ti båjsårna passar …

Ha en fin måndag.

Kram Annika

Dela gärna

Blåbär och Vitemölla Badhotell Läs mer »

Som en lätt kalldusch

Hej hej

Tiden springer fort och lite känns det som om sommaren rusar förbi mig i år. Jag jobbade en extra dag, och vips kändes det som om den veckan med ens blev så mycket kortare.

Om kvällarna hinner jag ändå njuta lite av min trädgård, och nu står vi ju inför dahliornas tid. Dahlior kräver mycket vatten, så en kalldusch varje kväll verkar de gilla.

I förra veckan var det inte bara dahliorna som fick sig en kalldusch, jag själv kände det lite som om jag också fick mig en avkylande dusch. Jag var på besök hos ögonläkaren som upplyste mig om att min glaukom gjort min syn snäppet sämre igen. Från 90% syn på ena ögat var det nu nere i 70% och synnerven var blek, skadad och urgröpt på båda ögonen.

Nog har jag känt av att något försämrats med synen. Doktorns förhoppning var att det skulle gå att operera mig för grå starr, vilket kan göra att även glaukomen (den gröna starren) blir en gnutta bättre och sjukdomens progression stannar upp lite. Men det var tydligen inte möjligt att operera ännu. Istället får jag nu bita ihop och kämpa på med olika ögondroppar både morgon, middag och kväll, och hoppas på att det hela hejdas något av den nya utökade doseringen.

Ja det är ett skit, men än så länge ser jag vad jag tycker jag behöver och luktsinnet fungerar oklanderligt. En stilla kväll i trädgården där alla sinnen får sitt är en lisa för själen.

Hörselsinnet fungerar också ganska hyfsat. Åtminstone kunde jag en kväll njuta för fullt av en fantastisk konsert med Amanda Jensen på Solhällan i Löderup. En fantastiskt kväll med underbara grannar ♥

Nu väntar bara 3,5 veckas arbete på mig innan jag får lite semester. Då ska jag vila både kropp, själ och särskilt ögonen. Behöver jag säga att jag längtar!?

Dagens citat:

När the bottom is nådd och the känsla av misslyckande är total. Try a little särskrivning. Plötsligt kan du vara Miss Lyckad.

Ha en underbar onsdag.

Varm kram Annika

 

Dela gärna

Som en lätt kalldusch Läs mer »

En lördag i Brösarp med äggakaga.

Hej hej

Förra lördagen hamnade vi i Brösarp lagom till lunchen. Vi var både hungriga och väldigt sugna på Gästis goda äggakaga. Att få plats där på Gästgiveriet nu i semestertider utan att ha bokat bord, brukar inte gå så bra. Men vi hade tur, en liten stunds väntan bara så fanns där ett ledigt bord.

Vädret var på topp, så att sitta utomhus passade oss förträffligt.

Alltså, lunch i form av äggakaga och en äggapilsner till, det kan vara något av det godaste som finns.

Trots att Stefan gjorde vad han kunde för att orka äta hela portionen vi tilldelats, så slutade det ändå som det brukar… vi fick ta med en stor bit hem som ”doggybag”. Och såklart blev det en lunch för oss människor nästkommande dag, och inget som hundarna fick del av.

När vi ändå var så nära kyrkogården så passade jag på att besöka mina föräldrars minnesplats. Som alltid på sommaren så var det rejält torrt i backen där gravstenarna finns. Jag gav de tåliga isbegonierna lite vatten och plockade bort det som var visset och överblommat.

Sedan susade vi hemåt till alla hundarna som inte fått följa med pga av värmen sådär mitt på dagen. De hade det helt enkelt bättre hemma.

Dagens citat:

Du är fri att välja, men du är inte fri från konsekvenserna av ditt val.

Ha en skön och härlig söndag.

Kram Annika

 

Dela gärna

En lördag i Brösarp med äggakaga. Läs mer »

Sista helgen med gänget.

Hejsan.

De där sista dagarna som Andréa och Jeff var hemma i Sverige kändes så bitterljuva.  Hela gänget var samlade och hade sovit här i Gyllebo. Efterhand som alla vaknade så samlades vi vid frukostbordet.

Vädret var toppen, så det blev mysigt poolhäng hela dagen. Sol och bad varvades med hårklippning. De som ville och vågade kunde låta Andréa sätta sax eller rakapparat i kalufsen.

På eftermiddagen åkte sista midsommartårtan fram. Även en god drink serverades med smak av Amaretto, eller Björnklister som jag tycker att det smakar. God var den i vilket fall!!

Är det föresten någon som minns Björnklistret i den lilla gröna plastburken med röd spatel?

Nästa kväll ville Andréa och Jeff bjuda oss på middag. Och vilken middag det blev. Wowww så himla gott. Inte fick vi hjälpa till med något, inte ens disken.

Tusen tack för allt ni fixade.♥

Det var såklart med sorg i hjärtat som vi sa godnatt till varandra den kvällen. Nästa dag skulle Andréa och Jeff med planet till Kanada, och själv hade jag tagit på mig en extra arbetsdag. Dessa avsked är lika jobbiga varje gång, det tycker vi nog alla.

Men snart ses vi ju igen, och tiden springer som bekant fort.

Dagens citat:

Dröm vad du vill drömma, res dit du vill resa och var den du vill vara, för du har bara en chans att göra det.

Är mina barn lyckliga, då är jag också det.

Kram Annika

Dela gärna

Sista helgen med gänget. Läs mer »

Rulla till toppen