Annika Olsson

Sensommarkväll på Öl & Knäcke.

Hejsan.

Sensommartiden och augusti månad är en fantastisk och härlig tid tycker jag. Kanske den bästa på hela året.

Vindarna var ljumma. Fjärilar och småkryp dansade i den sensommardoftande och kvava luften. Det var en härlig dag.

Den vackra kvällen for vi med vännerna till Öl & Knäcke i Gladsax.

Vilken fantastisk kväll vi fick. Med den vackraste vyn över nytröskade fält, njöt vi av härligt goda knäckebrödspizzor och god dryck därtill.

Kvällen var het och nästan kvalmig, så som den bara kan vara i augusti månad.

Sidan om vårt bord satt en ensam duva och släkte törsten med lite vatten från ett rostigt fat.

Nöjda och belåtna susade vi sedan hemåt mot Gyllebo för att avnjuta en kopp kaffe och en liten bakelse i trädgården, medan solen gick ner bakom trädtopparna. En sommarkväll att minnas när vintern kommer.

Dagens citat:

Den gamla jantelagen sade: stick inte ut, var som alla andra. Den nya jantelagen säger: Stick ut, men stick ut exakt som alla andra.

Att sticka ut och göra pizzor på knäckebröd – det gillar i alla fall jag.

Kram Annika

 

Sensommarkväll på Öl & Knäcke. Läs mer »

En liten hund lämnade ett stort tomrum

Hejsan.

Det blev ett långt uppehåll här på bloggen den här gången. Vi har haft en lite rörig vecka, med lite oväntade händelser och bestyr. Men särskilt jobbig var det för min dotter Amanda och hennes familj, då de tvingades ta avsked av sin lilla hund i onsdags. Lilla fina Snowie.

Lilla fina Snowie som nästan kom att bli som vår egen hund här i Gyllebo. Varje gång Amanda kom för att hälsa på här hemma, så hängde Snowan också med såklart. När Amanda och Jimmy åkte på semester eller jobbade långa pass, då fick den lilla hunden bo hos oss.

På Amandas 22 årsdag flyttade Snowie hem till henne och Jimmy. För mig var det första gången jag fick möjlighet att lära känna en så pass liten hund, och jag blev direkt handlöst förälskad i både henne och i rasen. Den lilla 2 kilos pomeranianhunden var bara helt bedårande.

Bättre matte och husse än Amanda och Jimmy, det kunde hon inte ha önskat sig. Överallt där det var möjligt, så var Snowie med dem. Och hon njöt i fulla drag, bara hon fick vara med.

 

Efter att Snowie gjort entre i familjen, så dröjde det inte länge innan ytterligare en liten pomme (Molly)  flyttade hem till oss själva Gyllebo.

Och som ni vet så följde det sedan några till små hundar…

Men Snowie var speciell, och fick en alldeles särskild plats i våra hjärtan. (och särskilt i Amandas såklart)

Tråkigt nog så hade Snowie vattenskalle och även en medfödd neurulogisk sjukdom, vilket gjorde det besvärligt för henne. Veterinärbesöken blev många, täta och kostsamma under hela Snowies liv. Men aldrig någonsin var det någon tvekan om att hon skulle få den bästa vården och behandlingen, kosta vad det kosta ville.

Men hennes sjukdom förvärrades sakta men säkert och den starka medicineringen satte också sina spår för varje dag. Under försommaren förstod vi alla att tiden snart var inne att låta Snowie slippa undan den plåga det var för henne att leva så begränsat med sin sjukdom och alla biverkningar.

Den sista dagen då Snowie var här, så visste jag plågsamt nog att det var sista gången vi sågs, hon och jag. För att inte oroa henne, sa jag bara hejdå som alltid, som om vi skulle ses nästa dag … men när hon åkt så flödade tårarna såklart.

Så Lilla fina Snowie, nu vill jag och dina kompisar tacka dig för alla de fina stunder vi fick med dig♥ Du har lämnat stora bamsespår i allas våra hjärtan, så liten du ändå var. Tack gumman♥

Dagens citat:

Fortsätt gå, jag är alldeles bakom dig. Vänd dig inte om, du kommer inte se mig där. Jag är med dig fast du inte ser mig. Jag finns i dina tankar om dagen och i dina drömmar om natten. Jag har det bra nu – så fortsätt gå, för jag är alldeles bakom dig ändå.

Att mista en hund gör så ont… så ont!

Kram Annika

En liten hund lämnade ett stort tomrum Läs mer »

Bästa hjärnrensarstället.

Hej hej.

Kan man inte sova, då kan man lika bra stiga upp och gå ut i sommarmorgonen.

Vissa dagar snurrar tankarna en aning för fort. Då finns det ingen bättre plats att gå till, än till sjön. Det är världens bästa hjärnrensarställe, enligt mig.

Att jag sedan blev bjuden på en fantastisk soluppgång det var ju ren och skär bonus.

Och när man inte orkar laga kvällsmat, då kan man passa på att äta kvällsmaten på Franskans i Rörum. Det gjorde vi. Så gott, som alltid!

Idag väntar en tuff dag. Även om det jobbiga som vänta inte direkt berör mig, så gör det ändå det på ett alldeles speciellt och hjärtskärande vis…

Ikväll ska jag bara sitta här hemma och tänka!

Dagens citat:

Då anar vi det villkor vi en gång fick. Att brinna i det levandes ögonblick.

Kram Annika

 

 

Bästa hjärnrensarstället. Läs mer »

En härlig kväll med Melissa Horn.

Hejsan.

Förra helgen var vi på konsert i Vitaby. Hela sommaren har de haft riktigt bra artister där bakom den gamla lanthandeln, på Österlenburgare. Sist ut att spela den här sommaren var Melissa Horn.

Vi fick en riktigt härlig kväll, en kväll då den svenska sommaren visade sig från sin bästa sida. Vi startade med en konserthamburgare och lite öl innan hon gjorde entré … söta Melissa Horn.

Jag gillar verkligen Melissas röst och hennes melankoliska texter. Helt enkelt en riktigt toppenkväll!!

Från det ena till det andra så måste jag visa vilken konstig krabat som satt på ytterdörren en kväll då jag kom hem från jobbet.

Jag tror att den kommer från Onslunda … för med den borsten på ryggen så är han säkert hemmahörande på Borstakongen i just Onslunda… Eller vad tror ni?

Dagens citat:

Tro dem som söker sanningen. Betvivla dem som hävdar att de funnit den.

Ha en fin måndag.

Annika

 

En härlig kväll med Melissa Horn. Läs mer »

Kompisar.

Hej hej

Förra helgen hade jag så många planer på hushållsbestyr som skulle hinnas med. Men det blev ingenting alls med det.

-jag börjar med en rejäl promenad, tänkte jag.

Hundarna var överlyckliga, och handen på hjärtat så är mina små hundar långt viktigare än lite dammtussar som fladdrar runt.

Hemma vid garaget höll Stefan på att renovera en liten manskapsbod som ska få vara jaktstuga under hösten. Hans trogna kompis, Felix, låg lojt vid sidan om honom och övervakade jobbet. Är man kompisar så håller man ihop oavsett om det gäller målning av en liten bod eller slappt TV-tittande.

Min tre hundkompisar trippade glatt på vid min sida i skogen, fast efter halva sträckan hade Molly fått nog. Då tvärstannande hon och vände rumpan till för att visa mig att hon ville bli upplyft i ryggsäcken.

Dagar som denna, då man inte får så mycket gjort, då passar det bra att fortsätta på samma slappa tema ända fram till läggdags… en öl och en pizza i Kivik fick avsluta min slappedag.

Dagens citat:

Vi kommer alla ha dagar då allt suger. Det bara är så. Vi kommer alla ha dagar då vi äger världen. Det bara är så.

Ha en fin söndag och kram.

Annika

Kompisar. Läs mer »

Bin, humlor och ett oväntat möte.

Hej hej

Oj oj vad tiden rusar och jag hinner inte riktigt med… Men en morgon i förra veckan masade jag mig ur sängen riktigt tidigt och gick ner för att ta ett dopp i soluppgången.

När jag kom farande på min gamla cykel så blängde kvigorna yrvaket på mig ifrån hagen. Inte hade de väntat sig att bli väckta av en sömndrucken käring vid den tiden på dygnet.

Förutom ankornas sällskap, så är jag för det allra mesta ensam vid mina tidiga sommarbad. Men just den här morgonen kom en ung kvinna också fram till bryggan samtidigt som jag. Och nej, det var inte min fina vän Tina som jag först trodde…

Vi hälsade tyst på varandra och hoppade båda i vattnet. Efter att ha simmat runt ett tag, så satte vi oss på bryggan och såg solen stiga upp. I en hel timme pratade vi sedan oavbrutet med varandra, om precis allt mellan himmel och jord. Som om vi känt varandra hela livet.

Den unga kvinnan hade tältat ensam i skogen. Modigt. När jag till sist var tvungen att bryta upp för att åka och jobba, så kom vi på att vi pratat en hel timme utan att ens veta varandras namn. Tack för pratstunden Jennifer, den förgyllde min morgon♥

På kvällen när jag kom hem efter jobbet så var jag så in i bubblan trött. Det enda jag orkade göra var att smyga ut och fotografera småkryp. En sysselsättning som jag finner både avkopplande och lite vilsam.

Bin och humlor surrar fortfarande omkring runt de sista blommande blåklinten och verkar tacksam för de fröer som vi strödde ut tidigt i våras.

Dagens citat

Man kan inte hata bort hat, men man kan älska fram kärlek.

Ha en riktigt fin dag.

Annika

Bin, humlor och ett oväntat möte. Läs mer »

Sol, bad och årets sommartrea.

Hejsan.

Förra helgen var det äntligen dags för Gyllebos sommartrea igen. Alltså den lilla lokala triathlontävlingen som hålls här vid sjön varje år.

Vi packade med oss lite  fika och badsaker, och gav oss sedan ner till sjön för att kika på tävlingen och själva kanske ta oss ett litet dopp.

Ta av dig kläderna uppmanade Scott mig genast. Men jag valde att stanna på land och se efter lille Nicolaj så fick mamma Amanda äran att busa med Scott i vattnet.

Eftersom dagen bjöd på det finaste sommarvädret man kunnat önska sig, så var badplatsen smockfull med glada människor.

Ungefär samtidigt som startskottet för triathlontävlingen ljöd genom luften så kom Scott på att han var väldigt hungrig och riktigt sugen på pannkakor.

Efter några tuggor på en pannkaka så var det bad och bus som gällde igen. Under tiden kämpade tävlingsdeltagarna tappert på att efter den 400 meter långa simturen ta sig upp på land för att cykla en sväng på 2 mil i den vackra Gylleboskogen.

Och efter cykelturen väntade den sista etappen som var löpning runt sjön. En nätt liten runda på 5 kilometer.

Efter att ha hejat på våra favoriter för full hals, så gick vi hemåt igen. Scott hade en enda pannkaka kvar att äta. Ja, ni anar inte hur hungrig man blir av att heja på kompisar som tävlar triathlon. Och jag och Scott hade nog gjort ett bra jobb, för min kompis, Patrik, kom etta och Scotts kompis, Robban, kom på tredje plats. Vilka kämpar va!!! Grattis till dem!

Dagens citat:

Alla behöver vi stöd och uppmuntran emellanåt – och när vi ger varandra det så stärks det goda.

Ha en fin måndag.

Kram Annika

Sol, bad och årets sommartrea. Läs mer »

Hovdala slott och ett gäng hundar.

Hej hej.

Förra helgen var jag och hundarna på en heldagsutflykt vid Hovdala slott.

Tillsammans med Monica och alla hennes hundar vandrade vi runt i det vackra omgivningarna vid slottet. Ett stort gäng små fluffbollar trippade med vid vår fötter.

Både slottet och trädgården var så fin.

Vid det lilla växthuset prunkade blommorna och grönsakerna som bäst. I en rabatt hade man så finurligt satt ut koppar på armeringsjärn, innehållande vatten till insekterna. Det var en rolig idé som jag nog ska ta efter här hemma.

Det var inte bara bin och flygfän som blev törstiga i den stekande solen. Både vi och våra hundar behövde skugga och något att dricka.

Efter att ha njutit av allt det vackra så var det dags att bege oss hem till Monica och hennes lilla gulliga hus.

Där väntade en kaffetår och en liten kaka innan familjefotografering stod på agendan. Fyra generationer hund skulle förevigas. Här är det Pennys syster, Peach, med mamma, mormor och gammelmormor.

En generationsbild på Penny med sin familj blev det förstås också… även om Penny just den här dagen hade en synnerligen dålig hårdag 😉

När vi trötta kom hem till Gyllebo den kvällen var det inte så mycket som blev gjort, mer än en liten finputsning av Pennys frissa. Kvällen var vacker, men för oss blev det tidigt i säng.

Dagens citat:

Jag tror att vi fått fötter för att ständigt vandra och ögon för att se allt det vackra…

Tack Monica för en fin dag.

Ha det bäst, kram Annika

Hovdala slott och ett gäng hundar. Läs mer »

En egen stund.

Hej hej

Min tid räcker inte riktigt till för allt som jag själv tycker om att göra just nu. Allt det som jag älskar … naturen, fotografering, trädgård, blommor…

Fritiden ska räcka till för så många. Det kallas visst för ”hamburgaråldern” som jag är i nu. En tid i livet med en gammal förälder som behöver allt mer av min tid, samtidigt som barnbarnen finns här och som jag också vill finnas till för. Självklart vill jag det!

Det blir såklart något som får mindre tid, men så får det vara just nu. Jag försöker vara mer noga med att sova, men någon gång då och då så smyger jag upp i gryningen för en alldeles egen stund på bryggan.

I förra veckan fick jag en underbar morgon vid sjön. En alldeles egen stund med bara mig själv.

Dagens citat:

Att trivas med sig själv i ensamhet är en förutsättning för att trivas med någon i tvåsamhet.

Ha en fin dag och var rädda om er i värmen.

Kram Annika

En egen stund. Läs mer »

Mitt Juli 2022

Hejsan.

Det bara rasslade till så var hela Juli månad nu redan förbi. Jag har haft tre härliga veckors ledigt ifrån mitt jobb på lokalförening. Men en vecka av dem, så fick jag vackert sätta mig vid skrivbordet för att arbeta ikapp med vårt eget företags papper. Men hela två veckor har jag kunnat njuta av precis det som fallit mig in. Jag har såklart varit ute i naturen med mina hundar. Jag har umgåtts med mina två barnbarn. Ett par gånger har jag satt mig på tåget till Malmö för att ha möjlighet att träffa min yngsta dotter. Pappa Kurt fyllde 90 år, vilket vi firade hemma hos honom i Brösarp. Marknaden i Kivik var en besvikelse, men ändå var jag där två gånger.

Nu hälsar jag Augusti månad välkommen, en tid på året som brukar vara väldigt härlig tycker jag. Stefan och pågarna på Stefan Hantverkarn kommer att påbörja det som är tänkt att vara företagets sista projekt.

Dagens citat:

Säg aldrig ”det kommer aldrig hända mig”. Livet har ett lustigt sätt att bevisa att vi har fel.

Må gott, Annika

 

Mitt Juli 2022 Läs mer »

Rulla till toppen