Kallbad

Lugnet före och stadspulsen efter.

Hejsan.

Efter många dagar med ostliga vindar, regn och ogästvänligt väder så blev det äntligen en härlig morgon då jag passade på att gå till sjön för ett gryningsbad.

Vattnet var ännu ganska kyligt och temperaturen kom inte riktigt upp till fem grader. Men morgonen ljöd av härlig fågelsång som skvallrade om den kommande våren.

Jag vandrade genom skogen och tog Åsstigen hem. Tänk, ganska snart kommer marken här att vara täckt med vitsippor.

Knappt en kilometer hemifrån mötte jag min egen lilla flock med Stefan i släptåg. De tre hundflickorna ylade av glädje när de fick syn på mig. Det finns nog ingen som kan få mig att känna mig så omtyckt som mina små hundtjejer.

Malmö

På eftermiddagen tog jag tåget till Malmö där jag skulle träffa Emmy. Våra planer var att strosa i ett soligt Malmö och sitta på ett fik och dricka kaffe i solskenet. När regnet strilade ner över oss, så ändrade vi dock våra planer. Vi bestämde oss för att gå på museum istället. Det blev Disgusting Food Museum, där vi fick se, lukta och uppleva de äckligaste sakerna som man kan tänkas förtära runt om i världen. Bla fick vi se bordet där man skruvar fast en stackars apa och sågar upp hjässan för att äta hjärnan. Det fanns ett 80-tal olika saker framdukade, och ofta med doftprover i burkar sidan om. Vi gick äcklade runt och rynkade på näsorna när vi kom till en station med svenskt plockgodis. Men det är ju gott sa vi, fast för människor som inte är vana vid det, så är det ju ganska äckligt när man tänker på hur det är tillverkat.

”Äckel är en av sex grundläggande mänskliga känslor. Även om känslan är universell, är maten vi finner äcklig kulturellt beroende. Det som är utsökt för en person kan vara vedervärdigt för en annan.”

Jag och Emmy hoppade dock över de smakprov man kunde avsluta sin rundvandring med – vi kände oss helt enkelt inte särskilt sugna…. även om inträdesbiljetten vi fått var vars en kräkpåse.

Efteråt gick vi hem till Emmy och Matilda där vi lagade god mat, kikade på regnbågen och avslutade kvällen med att göra ett sällskapsspel som hette ”Exit – den glömda ön”. Inte förrän klockan ett på natten hade vi lyckats lösa allting och jag kunde krypa ner i gästsängen för att sluta mina blå.

Morgonen efteråt steg vi upp tidigt och gick till Emmys gym. Där blev det ett rejält styrketräningpass med många glada skratt, innan det var dags för frukost.

Eftersom Amanda och Scott också var i Malmö så passade det bra att de kom och åt frukost tillsammans med oss.

Tiden gick så fort, så fort och vips var det dags att kolla busstider och börja på resan tillbaka hem till Österlen.

Tack finaste Emmy för en så mysig helg hos er.♥

Dagens citat:

När ett barn vuxit upp är det dags för föräldrarna att stå på egna ben.

Det där är inte alltid helt enkelt… men jag har tur som blir omhändertagen av mina töser då och då…

Kram Annika

Lugnet före och stadspulsen efter. Läs mer »

Vacker morgon och 20.000 steg.

Hejsan.

Förra onsdagen fick jag och min vän en helt fantastisk morgon vid sjön.

När vi den senaste tiden mest bjudits på grått och blåsigt väder, så kändes det helt fantastiskt att komma ut den här härliga morgonen.

Vi badade och satt en stund på bryggan och njöt av vårt te i den fina gryningen, men sedan bestämde vi oss för att ta en lite längre runda i skogen än vanligt.

Vår vandring slutade på 11 kilometer den morgonen, och ändå kändes det nästan som om vi aldrig ville gå hem och gå in.

Sådana här dagar är så härliga och jag tycker att man känner sig både stark och nyttig. När kvällen kom stod min stegräknare  på 20.000 steg, en härlig känsla.

Maken min har dock inte varit lika sugen på motion. ”För dåligt väder, ont i foten, regnigt – ja, undanflykterna har duggat tätt. Fast jag har inte gett upp hoppet om honom – så fort det blir drägligt ”cykelväder” så kommer han inte att komma undan!

Dagens citat:

Om du inte kan flyga, spring!

Om du inte kan springa, gå!

Om du inte kan gå, kryp!

för vad du än gör, fortsätt framåt!

Alla kan inte springa eller vandra – men alla kan göra något. Små rörelser i vardagen efter sin egen förmåga – det räcker långt.

Ha det fint.

Kram Annika

Vacker morgon och 20.000 steg. Läs mer »

Vi måste passa på.

Hejsan.

De fina vintermorgnarna ville liksom aldrig riktigt ta slut. Jag och min badkompis kunde såklart inte låta bli att stiga upp i ottan ännu en gång när väderrapporten spådde solsken och minusgrader.

Vi var eniga om det, sovmorgon skulle vi ta när regnet och stormen var tillbaka. Alltså fick vi återigen en sagolik morgon vid vår kära gamla brygga.

Trots all snön som låg i skogen så kunde man ana hur mycket vatten som fanns i markerna. Vi fick verkligen välja vår vandringsväg med omsorg så vi skulle komma torrskodda fram.

 

I den luftiga snön där vi pulsade fram hade någon åkt skidor innan. Det är inte så ofta man vandrar i ett skidspår här i Gyllebo.

I takt med att solen steg på himlen så tilltog vinden också en smula. Även om det såg väldigt mysigt ut att stå ute på isen och pimpla så tror jag nog att det ven om öronen rejält där ute.

Och på äkta Österlenskt vis började snön sakta förflytta sig från fälten ut på vägen. Mer och mer ”snefnog” blev det.

(Det ”fnyger” och bildas sk. ”snefnog”, vilket är detsamma som att det bildas driver av rykande snö.)

Dagens citat:

Om du vill göra alla människor nöjda, då ska du inte vara en ledare, då ska du istället sälja glass.

Ha en fin fredag

Annika

p.s Bästa kallbadsvantarna är inköpta på Brösarps Lokalförening!

Vi måste passa på. Läs mer »

Minus femton och ylletvätt.

 

Hej

Även om jag förstår att jag inte direkt tillhör majoriteten, så kommer jag att fortsätta att älska vintern med snö, frost och kyla.

Det finns vintrar då vi knappt fått någon snö alls, och då brukar jag med ett styng av avundsjuka tänka på de mer lyckligt lottade norrlänningarna.

Men för några dagar sedan kändes det nästan om som Norrlandsvädret kommit hit för att pigga upp oss skåningar. Med minus femton grader och en strålande sol så njöt i alla fall jag i fulla drag.

Den morgonens bad var nog det kallaste jag hitintills upplevt (i luften då alltså – i vattnet var det ju plusgrader). Men med bra utrustning och god planering efteråt, så tog det inte lång tid förrän blodet rusade i blodådrorna och kroppen kändes varm igen. En ny sak i min utrustning är ”neoprenbadskor”. Det var efter att en morgon nästan frusit fast med fötterna i bryggan, som jag tänkte att det nog kunde behövas. Och faktiskt, det där var en bra investering, nästan så det kändes som lite fusk… 😉

När solen steg så kändes det som om jag fick massor av pyttesmå istappar i näsan. Andedräkten bildade rimfrost i halsduken och varje gång jag skulle ta en bild blev fingrarna stelfrusna. Men det var så friskt och härligt och allt det vackra tog nästan andan ur mig.

För någon dag sedan passade jag på att rengöra min ylletröja ute i snön. Det lär vara både skonsamt och bra för stickade ylleplagg att rengöras i snö. Mattor går också, med fördel, att tvättas när det är kallt och snö.

Så blev Stefan äntligen tagen på allvar av sjukvården. Han blev till sist inlagd på sjukhuset i Lund där omfattande undersökningar gjordes. Man konstaterade där att han hade hjärtflimmer, så han fick en del ändringar i sin medicinlista. Nu är han åter hemma, och vi håller tummarna för att han snart ska må bättre och bli sitt vanliga jag igen. Några som blev extra glada när han kom hem var alla hundarna.

Någon som också blev glada var såklart jag, men även min badkompis T tror jag. Ordningen blev återställd, och vi fick goda frukostar efter baden igen. Ja, vi har det verkligen lyxigt vi ♥

Dagens citat:

Lycka är ett val, inte ett resultat. Inget kommer att göra dig lycklig förrän du själv väljer att bli lycklig. Ingen person kommer att göra dig lycklig såvida du själv inte väljer att bli lycklig. Din lycka kommer inte till dig. Den kommer från dig.

Ha en riktigt härlig söndag.

Annika

Minus femton och ylletvätt. Läs mer »

Vintermagi.

Hejsan.

Vintern kom ju tillbaka hit igen. Efter ett stormigt dygn, med hårda vindar, snöfall och kaos i trafiken så vaknade vi igår upp till rena vintermagin.

Kvicksilvret i termometern hade sjunkit ner till minus fjorton grader när jag  steg ut genom dörren tidigt i går morse. Fast jag var rejält påpälsad så bet det rejält i nästippen när jag och min vän gick ner till bryggan för att ta säsongens kallaste bad.

På bryggan var det ett tjockt lager av is och en tunn isskorpa hade lagt sig på sjön över natten. I takt med att solen steg så sjönk temperaturen ytterligare nästan en grad. För mig var det nog det kallaste kallbad (utan bastu) som jag upplevt. Men det var lika berusande och härligt som alltid.

På Tv:n hörde jag i veckan att det vetenskapligt inte går att bevisa att kalla bad har några långsiktiga positiva hälsoeffekter…

-ok, det vi håller på med är alltså något som har en makalöst bra placebo-effekt, och det är väl så gott som något!

Efter badet var det snabba ryck med att få på alla lager med underställ och tjocka kläder. Mest bråttom var det att få upp värmen i tår och fingrar igen. Lite eld i form av marschaller och en vacker fackla var så vackert och stämningsfullt när det nu var så här kallt och isigt.

Efter en stund med tedrickning och mys vandrade vi vidare genom ett vinterlandskap som kändes som hämtat ur en saga.

På sina ställen bar skogen spår efter förra dygnets storm. Men vi kände oss ostoppbara och klättrade glatt över alla hinder och fortsatte vår sköna morgonvandring.

Efter en sådan här start på dagen så kan man inte annat än må oförskämt bra – vetenskapligt bevisat eller ej, ja det kan faktiskt kvitta.

Dagens citat:

Jag önskar att jag mött några personer lite tidigare i livet, några lite senare, och några ”inte alls”.

Jag är tacksam för alla människor som korsat min väg i livet. Alla har de givet mig så mycket, och i de allra, allra flesta möten har det bara varit positivt.

Ha en härlig lördag.

Annika

Vintermagi. Läs mer »

Sög in det sista av hösten innan jag for på äventyr.

Hej hej

Jag är hemma igen, efter lite roliga äventyr. På den korta tiden som jag varit borta så har nästan alla vackra löv nu fallit till marken, och höstfärgerna är ett minne blott.

Precis innan jag for iväg så hade vi några härliga dagar då jag kanske insöp det sista av hösten för den här gången. Även om det mest regnade hela tiden, så fanns det några små glimtar med solsken att njuta av.

Hunden Lykke (som är en riktigt mammagris och oftast är som ett plåster på mig) fick en morgon följa med mig till mitt morgonbad. Bara hon. Troget låg hon vid mina kläder och vaktade när jag sa åt henne att stanna kvar där. Bättre badvakt hade jag nog inte kunnat önska mig.

Borta på andra sidan sjön kunde jag skymta hägern där han ståtligt satt en bit ovanför vassen och spejade efter någon lämplig frukost.

Hästarna gick fortfarande kvar i den stora hagen och det var så vackert där de syntes som svarta siluetter genom dimslöjorna som dansade.

Jag ska såklart knåpa ihop små inlägg från mina äventyr vad det lider. Tills dess får ni ha det så gott.

Dagens citat:

Så länge du har en dröm i ditt hjärta kommer livet att ha en mening.

Kram Annika

Sög in det sista av hösten innan jag for på äventyr. Läs mer »

Ta vara på vackra stunder.

Hej hej

Förra helgen hade jag bestämt mig för att ta lite sovmorgon. Jag hade den senaste tiden känt mig lite extra trött och sliten i både kropp och knopp. Alltså vände jag mig bara om på andra sidan och somnade om.  Fast när jag för andra gången slog upp ögonen, någon timme senare, så kunde jag ana att det såg ut att bli en fantastiskt vacker morgon. Då dög det minsann inte att ligga kvar i sängen och tryna inte.

Kvick som en vessla drog jag på mig mina kläder och rafsade till mig en handduk. Inte kunde jag missa solen när den nu äntligen visade sig efter så många dagars gråväder.

Badet i sjön var ljuvligt. På bryggan låg en vacker fjäder med små glänsande iskristaller. Allting runtomkring var kav lugnt.

På vissa ställen hade vattenytan hunnit frysa till is. Från en gammal trädstam hängde en glänsande istapp i en härlig kontrast mot solens varma strålar.

Jag tror att traktens alla ankor hade bestämt träff på Gyllebosjön just den morgonen, för jag har väl aldrig tidigare sett så många vildänder där på en och samma gång.

Närmare slottet och vid badplatsen låg andra fjäderfä och guppade. Det var nog något ”gåsmöte” på gång, för där höll alla gässen till i stora flockar.

Det var sannerligen en strålande vacker morgon, och vackra morgnar måste man faktiskt ta vara på!

Jag tror faktiskt att upplevelsen av en vacker morgon ger mer återhämtning än ett par extra timmar på kudden. Åtminstone kändes det så.

Dagens citat:

Många människor lider i det tysta och går igenom saker vi inte har en aning om. Var alltid snäll, fråga hur någon har det, visa att du bryr dig, att du finns där, en liten handling kan göra all skillnad.

Ha en riktigt bra dag och njut av er fredag.

Kram Annika

Ta vara på vackra stunder. Läs mer »

Osedvanligt vackert.

Hejsan.

Det finns morgnar som jag bara vet kommer bli fantastiska. Redan när jag tar första klivet ut genom dörren så vet jag det. Det här var en sådan morgon.

Det var flera minusgrader kallt, och jag hade tagit min lilla ishacka med mig ner tillbryggan. Himlen var redan vackert purpurfärgad och på vattenytan hade det bildats en tunn ishinna, ungefär som ett mönstrat  fönsterglas.

Ett, två, tre, fyra … sakta räknade jag tyst i huvudet för mig själv, där jag var nersänkt i det kalla vattnet. Det rev och isade härligt gott skinnet. När jag kom till hundra klättrade jag sakta upp igen.

Morgonen blev bara vackrare och vackrare. Trots att det var rejält kallt så stannade jag och min vän kvar en god stund på bryggan. Det varma teet och den osedvanligt fina morgonen höll oss riktigt varma.

När det ljusnade och de skarpa färgerna bleknade, vandrade vi vidare, tacksamma över upplevelsen av ännu en ovanligt fin och härlig morgon.

Dagens citat:

Förlora aldrig dig själv för att passa in i andras sällskap.

Här på bryggan är jag alltid mig själv. Bara fylld med naturens skönhet och rusig av endorfiner efter badet. Den bästa stunden på dagen.

Ha det fint och kram Annika

Osedvanligt vackert. Läs mer »

En morgon att längta efter.

Hejsan.

Efter alla mina besök vid sjön, så är det nu lite lättare att förutspå vilka morgnar som kommer att bjuda på ”det där lilla extra”. Som den här morgonen i trettonhelgen.

Just den här morgonen var så speciell. Vädret var alldeles perfekt. Kallt, klart, lugnt och ett tunt lager pudersnö.

Även om vi inte hade bestämt att vi skulle ses den här morgonen, så visste jag instinktivt att hon skulle komma, min fina badkompis T.

Vi fick en sådan där underbar morgon som man bara kan längta efter, och vi satt länge efter badet och dryftade livets viktigheter.

När vädret så visade sig från sin bästa sida så var det ingen tvekan om att vi skulle välja den lite längre rundan genom skogen.

-åhhh min vän E älskar ormbunkar, sa T och föll på knä för att föreviga det gröna lilla ormbunksbladet som lyste grönt i den vita snön.

Jag älskar våra samtal. Diskussioner som går från högt till lågt, från humor till allvar. Allt från naturens skönhet till stora världsproblem. Oftast är vi överens, men inte alltid, och det är bra, för det är ju det man lär sig av. Att tänka annorlunda, utanför sin egen åsikt och försöka förstå någon annans ståndpunkt.

Det här var precis en sådan där vintermorgon som jag längtat så väldigt mycket efter. Och hade det inte varit så knöligt med alla lager kläder som vi hade på oss, så hade vi tagit ett andra dopp på tillbakavägen också.

Dagens citat:

Det finns ett rum – här. Det finns en tid – nu. Här och nu. Där finns du.

För vissa är det bara vatten, för mig är det där som jag bygger min mentala hälsa. Älskade kallbad.

Ha det gott och kram från mig, Annika

 

En morgon att längta efter. Läs mer »

Rulla till toppen