Allmänt

Vacker utemiljö åt kunder.

Hej och gomorron.
Jösses vad vi fick höstlikt väder igen. Regn, rusk och riktigt kallt.
När alla trädgårdsblommor stod ute i blåsten och huttrade, gladde jag mig desto mer åt de blomster som råkat hamna i ICA kassen inför det gångna veckoslutet. En blå, ljuvlig hortensia och en bukett kvistrosor. 
 
Många av våra kunder planerar för en ljuvlig sommar. Våra duktiga snickare håller som bäst på med olika projekt som går i sommarens tecken. I en trädgård snickras det tralldäck för glatta livet runt den runda, mysiga poolen. Åt en annan kund har vår personal byggt ett vackert, traditionellt uterum som passar utmärkt till deras klassiska tegelvilla.
Jag är övertygad om att på båda ställena kommer sommaren att tas till vara på bästa vis.
Och jag önskar dem underbara dagar.
 
Själv försökte jag fånga dagen, genom att ta en tur i duggregnet med hela gänget ”hund”.
Vått och mysigt.
 
Min måndag avslutades med en svängom med golvmoppen. Även Stefan bjöd upp fru ”Dammsugare” och så rockade vi loss bland dammtussarna här på Dodevägen.
 
Dagens tänkvärda:
 
Tänk om det inte är
semestern i sig som får dig
att må bra, utan att det
är lugnet bland dina tankar
som får dig att slappna av
och njuta.
 
Längta inte ihjäl er efter nästa helg, nästa ledighet, nästa semester. Stanna istället upp mitt i vardagen, mitt på en helt vanlig måndag. Andas. Och njut av att bara finnas till, av att vara här och nu. Vänta inte på att allt ska vara perfekt. Ta ut glädjen i förskott och må gott.
Carpe Diem.
”HappiChallenge
 
Kram Annika
 
 
 

Vacker utemiljö åt kunder. Läs mer »

En dag på skjutbanan.

Hejsan.
Vilken härligt solig söndag vi fick.
Jag var på Revinge och sköt pistol hela dagen.
Jag är med i Hemvärnet där jag är hundförare … jag är förare och Johnny är hunden!
Som hundförare har vi pistol som tjänstevapen. Och då måste man öva …. för att skjuta pistol är mycket svårare än vad det ser ut på film tycker jag.
 
När mina gröna militärkläder kommer fram här i huset blir alla hundarna galna av lycka. Johnny tror såklart att det ska bli roliga övningar i skogen och småhundarna vet inte riktigt varför de blir glada … men glada blir de. Det är som om det sitter glädjepulver i mina stridskläder.
 
Efter en hel dag på Revinge var det härligt att komma hem till Gyllebo igen.
Hundarna var lika glada och lyckliga som på morgonen när jag lämnade dem.
 
En extra liten ”lånehund” har vi också här i huset. Det är min dotters lilla ”Snowie”.
Hon tycker mest om att mysa och gosa, och verkar inte alls bry sig om ifall jag är klädd i uniform eller inte.
 
Jag hade det väldigt lyxigt den här söndagskvällen, eftersom min dotter Emmy var här och fixade till kvällsmaten åt oss alla. Det var jätteskönt när jag och min kropp var ganska möra efter dagens pangande. För inte står vi stilla och skjuter inte … nej det är strid och försvar vi tränar för.
 
Vi hade en tävling där ute på skjutbanan, jag och grabbarna.
Nu var inte jag den som direkt vann och fick första priset. Men jag var kanske den som lärde mig något nytt och utvecklades mest och det måste väl vara den största vinsten!
 
Dagens tänkvärda ord:
Styrka kommer inte från att vinna.
Din kamp utvecklar din styrka.
När du går igenom svårigheter och väljer att inte ge upp,
det är styrka!
 
Att jag utbildade mig och Johnny till militärer är något av de roligaste jag gjort i mitt liv. Så mitt tips till er är att våga satsa på något. Kämpa för något. Ha ett mål. Något som just ni drömmer om och som gör er själva lite ”större”. Något ni drömt om, men kanske inte vågat. Gör det!
Att misslyckas är inte hela världen, då han man åtminstone försökt.
#HappiChallenge
 
Ha en riktigt härlig måndag.
Hälsningar menige Olsson
 
 
 
 
 

En dag på skjutbanan. Läs mer »

Rättvis arbetsfördelning.

Hejsan.
Vilken härlig lördag vi fick med sol och vackert väder.
Riktigt ljuvligt.
 
Jag och Stefan har verkligen haft en bra uppdelning på dagens sysslor. Rättvist och bra tycker jag eftersom jag inte vill att min käre make ska slita ut sig alldeles för mycket….
Stefan har till exempel sågat ner lite lätta träd, kört och lekt lite nätt med sin grävmaskin och som avslutning fick han det lite mysiga jobbet med gräsklippningen.
 
Jag har haft det lite mer ansvarsfulla och tunga arbetet.  Jag har burit ut alla dynorna i trädgårdsoffan. Jag har sedan fått lägga mycket tid på att verkligen sitta in dem igen efter vinterförvaringen i friggeboden. Under tiden var jag tvungen att lyssna på några kapitel i min ljudbok också. Ganska slitsamt och påfrestande emellanåt måste jag säga.
Så har jag fått se efter alla blommor och humlor och annat viktigt som man måste ta sig tid med så här en tidig vårdag.
 
Ja, nog är det skönt när vi kan dela upp arbetet så här jämnt och bra mellan oss.
 
 
Så har jag hunnit med vårens första joggingmil. Det är väl konstigt att min ”milrunda” tycks ha krymp sedan sist. Nu har den blivit 100 meter kortare. Det tycker jag ju förstås är lite retligt.
Härligt var det i alla fall.
 
Dagens tänkvärda:
När livet gått på ett tag och
man tittar tillbaka och minns,
så är det ofta några stunder
av ömhet och kärlek som
värmer hjärtat mest.
 
Jag tror att Stefan kommer att minnas den här lördagen med ömhet och värme. Han fick i alla fall mycket kärlek och glada tillrop från mig där jag satt i min soffan.
Så tänk nu på det hörrni … dela alltid upp arbetet rättvist mellan er, då slipper man mycket groll.
#HappiChallenge
 
Kram från en svettig milenspringare.
Annika
 
 
 
 

Rättvis arbetsfördelning. Läs mer »

Aprilväder och hundträning

Hej alla fina läsare.
Kryss i taket – så många grattisar och besök jag fick i går.
Här och på facebook och Instagram
Många, tusen tack till er alla.
 
Tävlingen fortsätter några dagar till, så jag fortsätter med mina inlägg i positiv anda såklart.
Mot storvinsten som är en kamera.
 
 
Nu krävs det väldigt mycket, för att egentligen kunna skriva något gott om vädret vi haft.
Det har varit kallt, regnigt, snöigt – ja rena aprilvädret. Fast jag är nog en person som inte reflekterar så mycket över det där med vädret egentligen. Jag gillar läget och drar bara ett par extra långkalsonger på mig.
 
Vårtecknen är här ändå, vädret till trots. På jordarna kör lantbrukarna med sina maskiner och lockar alla havsfåglar in mot land. Blommorna trotsar också vädrets makter och sticker upp som glada vårtecken överallt.
 
 
En kväll i veckan var jag på hundkurs med Molly hos bästa Jenny på Maltestorp. Vi tränar lite på Nosework och lilla Molly älskar det. Faktiskt är hon riktigt duktig. Hon kan såklart redan, för hon är född med luktsinne, precis som alla hundar är. Det är bara jag som ska lära mig och henne hur vi ska kommunicera.
Det här kan alla hundar göra, och jag tror att alla blir lyckliga av det. Ni med hundar – prova.
 
 
Igår hade jag namnsdag. Dagen hette Annika, och såklart kom min gudmor ihåg mig först av alla. Tack Gerd ♥
Men även min yngsta dotter kom ihåg mig och skickade ett foto som jag inte vet riktigt hur hon fått tag på …
En bild av mig som 17 årig tjej. Fotograf var min då stora kärlek, och jag minns det här som om det var igår…
Tack din lilla filur Emmy ♥
 
Fredagkvällen var regnig och ett riktigt ruskväder. Jag tyckte att jag och Stefan kunde unna oss en sådandär tacofredag, som förr i tiden när tjejerna bodde hemma. Det blev tacopaj. Jag tyckte det kändes lite mer …”vuxet”. Så fick min nya drake från Sannas drakkonst, prova att spruta eld för första gången. Så himla fin.
Rena, rama fredagsmyset i stugan alltså.
 
Dagens tänkvärda:
Vissa dagar måste du skapa ditt eget solsken.
 
 #HappiChallenge
Japp, så är det. Och vi kan alltid välja en tanke före en annan. Tankar skapar känslor.
Välj en god tanke, en snäll tanke och få goa härliga känslor.
Så börjar jag min dag.
Jag önskar er alla en underbar lördag.
Kram Annika
 
 
 
 

Aprilväder och hundträning Läs mer »

Mallig, medelålders bloggare har vunnit #HappiChallenge

Hej hej.
Jaaa, tänka sig … jag är en av de som nu har vunnit ett delmål. En tröja att själv få designa.
Så pirrigt glad jag blev nu.
Ni ska veta att det finns så grymt många duktiga bloggare här ute på nätet. Jag tycker särskilt att det finns många unga tjejer som är riktigt grymma. Tjejer som samtidigt är mitt upp i livet med barn, jobb, träning och hela livspusslet som de ska trixa ihop. Många är rediga på att skapa sig unika bloggar med olika inriktningar och de gör det väldigt proffsigt i bild och skrift. Därför blir jag såklart lite extra mallig… lilla enkla jag …
Tack blogg.se och tack alla mina gulliga läsare.
 
 
Ja, nu får det vara måtta på malligheten. Åter till verkligheten.
Min torsdag var fullspäckad av roligheter.
Skogen såklart.
 
I påskas fick vi ställa in vår planerade konstrunda, eftersom min väninna var lite mer insnöad än vanligt. Ja, alltså insnöade på riktigt var precis vad hon var.
Den här torsdagen tog vi igen allt vad vi då missade.
Vårt första stopp blev hos konstnärinnan Gugge i Rörum. Underbara Gugge!
 
Vi stannade till i Baskemölla hos en keramiker och såpklart hos Wingård och hans glaskonst.
 
Sedan var vi så rysligt hungriga, både jag och Tina. Det fick bli en lunchbuffé på Börje Ohlsson Skafferi i Simrishamn. Så gott och så mättande.
Efteråt enades vi om att det är bättre att bara få vars en portion upplag på sin tallrik. Då slipper man bli sådär rysligt mätta, som vi nu blev.
 
Vidare åkte vi hem till Sanna och hennes underbara drakkonst.
Jag känner Sanna sedan min skoltid, då hon är ett år äldre än vad jag är. Länge har jag beundrat hennes brinnande drakar, så den här dagen slog jag till och köpte med mig en liten drakunge hem.
 
Vår konsttripp avslutade vi hos gulligaste Eva på Keramika Fantasia vid Bollerup.
Lika färgstark som keramiken där på Fantasia, lika färgstark och sprudlande är Eva själv.
 
En underbar tripp med en underbar vän.
Tack Tina ♥
 
 
Kanske minns ni att jag efterfrågade tips om en litet djur som man kan ha i akvarium. Ett litet djur jag ville veta mer om. Axolotl.
Så fantastiskt … igår ringde en dam upp mig som läst mitt inlägg. Hon hade hela dagen forskat och ringt runt för min skull, och visste nu var jag skulle vända mig. Så underbara människor det finns. Sååå glad jag blev.
Tack Gull-Britt ♥
 
#HappiChallenge
 
Dagens citat:
Om det är förnuftet som formar
människan så är det känslan som
leder henne.
 
Jag hoppas ni alla får en skön fredag.
Själv ska jag gå runt och vara mallig en stund, innan jag ger mig i kast med fredagsstädningen.
Kram Annika
 
 
 
 

Mallig, medelålders bloggare har vunnit #HappiChallenge Läs mer »

En mamma glömmer aldrig en dotters födelsedag.

Hej hej.
Nej, jag glömmer aldrig mina barns födelsedagar.
Numera, sedan de är vuxna, är de förstås sällan hemma så jag kan fira dem ordentligt.
En av mina döttrar fyllde år i mars, men just då var hon i Berlin med sina kompisar.
Därför tog jag tillfället i akt den här onsdagen. Emmy fick hänga med på sitt livs första lunch på ”Vineriet”.
 
”Vineriet” är en restaurang som ligger i anslutning till stadens vinproducent Nordic Sea Winery.
Hela det prisbelönta bygget har vårt företag, Stefan Hantverkar´n AB, fått den stora äran att bygga.
Vi är så klart jättestolta och glada över det, så därför var det extra roligt att ta med Emmy just dit den här onsdagen.
 
Vi åt och njöt. Emmy fick nog lite extra höga tankar om sin bonuspappa, när hon såg allt …. den platsbyggda inredningen, de vackra toaletterna och den specialbyggda koppardisken som pryder insidan av restaurangtunnan.
 
Mätta och belåtna tackade vi för oss och susade vidare ut i vårsolen.
Nästa mål blev smyckesaffären …
 
 
Vi valde ut ett sött litet silverhalsband i present åt Emmy och sedan gick vi på fiket och tog oss en kaffe.
 
När vi satt där på Kagans café, kom det fram vad min dotter egentligen önskat sig i present. En axolotl!!
Jag hade då aldrig hört talas om detta märkliga akvariedjur.
Om det är någon som eventuellt vet var och om man kan löpa axolotlor för att ha i akvarium så tar jag gärna emot tips på var.
 
 
Ganska söt, det får jag hålla med om!
 
Dagens kloka ord:
Sträva inte efter att bli en framgångsrik person.
Sträva hellre efter att bli en värdefull person.
 
Ja, det är och har varit mitt livs största uppgift.
Att vara en värdefull mamma för mina döttrar.
Det finns helt enkelt ingenting i hela världen som är viktigare.
 
#HappiChallenge
 
Hoppas ni får en bra dag.
På mig väntar nya spännande äventyr. Ja faktiskt …. så här mitt i veckan.
 
Kram Annika
 
 
 

En mamma glömmer aldrig en dotters födelsedag. Läs mer »

En fluga gör ingen sommar.

Hej och gomorron.
Fast det fortfarande är ganska kalla dagar, så dyker det upp lite insekter i solskenet.
Det är märkligt det där …. nu blir jag så glad över den där första lilla flugan, men sen i augusti kommer jag att bli galen över alla kryp som invaderar matbordet, sängkammaren och skiter på fönsterrutorna.
Små trollkarlar är de också, de där flugorna. Om de skiter på något vitt så blir lorten svart. Skulle de däremot uträtta sitt behov på ett mörkt underlag, ja då kommer skiten att plötsligt vara ljus. Rena, rama magin alltså.
 
Något jag verkligen saknar och längtar efter, är våra fina ekorrar.
Det fanns en tid då vi hade sex, sju stycken som kom hit och åt av fåglarnas mat. De senaste åren har katten Felix ägnat sig åt en väldig massaker … han har nämligen kommit på hur lättfångade de små ekorrungarna är.
Det är förstås inte lätt att vara katt … ”när man fångar en mus eller en mullvad då blir det idel beröm, uppmuntran och glada tillrop. Kommer man sedan stolt hem med en fågel eller ekorrunge, ja då blir det bara sura miner och tråkig stämning.” Inte lätt att vara katt.
 
Jag hoppas ekorrarna flyttat en bit bort där de har en säkrare plats och att Felix inser att de inte är särskilt goda.
 
 
Min tisdag har mest ägnats åt att sitta med näsan ner i papperna, men en tidig morgonrunda i skogen tog vi oss tid till. Åhhhh, ljuvliga vår och ljuvliga vitsippshav.
 
 
Så vill jag önska den nya ägaren till vår brevlåda lycka till. Nej, det är inte så att vi sålt eller gett bort vår stora, fina veckobrevlåda … nej, nej ..
Det måste vara någon som varit i stort behov av just en sådan postlåda…. för plötsligt var den bara borta!?
Såklart blev vi väldigt förvånade. Vem stjäler en brevlåda?
 
(i min ungdom sprängde vi postlådor i luften …. fast det är en annan historia)
 
Dagens citat:
 
Då och då är det bra att stanna upp i vår jakt på lyckan,
och bara vara lycklig.
Idag är det onsdag och om man väljer att säga ”bara onsdag” eller ”redan onsdag” … ja det får man göra precis som man vill. Själv ska jag njuta av dagen. Jobba lite, hitta på något lite extra, njuta och bara vara lycklig.
#HappiChallenge
 
Kram Annika
 
 
 

En fluga gör ingen sommar. Läs mer »

Sill upp i halsen.

Hej hej
Innan vi hann blinka så var vi då framme vid påskens sista dag. Swisch – så var det annandag påsk.
Vi hade en strålande vacker dag, fast rysligt kallt. Snön var borta igen och våren pockade på.
Iklädd vantar och mössa,  så var det ljuvligt.
 
I påsk har vi varit och besökt en retro-affär, jag och min ”lille” gubbe. Jag älskar att gå där och se sådana saker som fanns i mitt hem när jag var liten. Det blir lite som en flashback. Alla de saker som jag hade kunnat kräkas över, de har nu plötsligt blivit moderna igen. Små smäckra teakmöbler som jag förr tyckte var gräsligt fula och hatade, framträder nu i ett annat skimmer och jag börjar tycka att de faktiskt är riktigt vackra.
 
När vi kom hem for min käre make upp på vinden och rotade fram en dammig gammal jordglob. Han hade minsann sett att de tog nästan en hel tusenlapp för en liknande där i retroshoppen. Nu fick den lilla fulingen, med fel kartnamn och allt, återigen komma fram på en hedersplats.
 
 
Att baka rulltårta har aldrig varit min styrka här i livet. Det blir liksom ingen ordning på tårtskrället. Ändå envisas jag med att göra det. Fast en bra sak är att när det inte finns några barn i huset längre, så får jag ju själv slicka skålen – och det är jag rysligt bra på!
 
Så var det dags att duka till påskens sista middag. När jag gick där och plockade med tulpanerna till bordet, kände jag det som om sill, ägg och Jansson stod mig upp i halsen. I mitt huvud ringde Johan Glans trotsiga ord från sketchen om påskfirande … ”sill, alltid sill, vi måste ha sill” …
Nej, man måste visst inte alltid ha sill. Det fick bli grillat istället. Mmmmm ….
Och kvällssolen strålade så stark att några levande ljus aldrig blev tända. Praktiskt, nu har jag påskljusen kvar även till nästa påsk.
Snipp, snapp, snut – så var den påsken slut.
 
 
Dagens citat:
Kärlek helar människor,
både de som ger den och de som tar den.
 
#HappiChallenge
Jag hoppas ni alla haft en skön påsk, och nu är laddade för en ny frisk arbetsvecka.
Mina papper väntar på mig på kontoret, men först blir det en skön tur ut i naturen för mig och hundarna.
Kram på er och en god fortsättning på våren.
Annika
 
 
 

Sill upp i halsen. Läs mer »

Tillsammans #HappiChallenge

Hejsan.
Min påskdag bara försvann i ett enda trollslag.
Antagligen beror det på att min dag fylldes av härliga, ljuvliga möten. Möten med människor i mitt liv, som betyder så mycket …
Ingenting betyder egentligen mer än samvaron med nära vänner, familj … och såklart husdjuren. Ingenting mer än det är egentligen viktigt …Inget annat spelar någon roll … inte hur god mat vi lagat, inte på hur fint bordet är dukat, eller hur välstädat det är under sängen. Nej, det är gemenskapen, samhörigheten och kärleken.
 
Påskdagens morgon överraskade mig genom att vara väldigt lik en juldagsmorgon.
Alltså vit. Vi valde dock inte att gå i julotta, denna vita men härliga morgon. Nej, vi tog hundarna på morgonpromenad. Solen strålade, men jag vill lova att det var kallt om nästippen.
 
I trädgården kändes det väldigt konstigt med all den vita snön. Det blev en stark kontrast med kramsnö i solstolarna framför poolen. Småhundarna verkade dock älska det plötsliga väderomslaget.
 
Hela min dag bjöd mig på härliga möten.
Till familjen vi våldgästade och togs emot med öppna armar, vill jag tacka. En eftermiddag jag sparar djupt inne i mitt hjärta.♥
En oplanerad kväll med nästan hela familjen samlad kan inte bli bättre. Bus, mys och gos. Precis som det ska vara med dem man står allra, allra närmast.
Jag älskar er alla!
 
Dagens tänkvärda ord:
Det är de små vägskälen och valen i livet
som leder till de stora korsningarna.
 
Idag väntar sista påskdagen för i år och jag hoppas ni alla tar vara på den.
Jag ska gå en tur i naturen, småpyssla lite grann och verkligen ta vara på dagen.
#Happichallenge
 
Ha det gott.
Kram Annika
 
 
 

Tillsammans #HappiChallenge Läs mer »

Dofter

Hejsan och gokväll
Det finns ingenting som väcker minnen till liv, så bra som en doft.
En förnimmelse av ett rakvatten i ett folkvimmel, kan få mig att kastas måååånga år bakåt i tiden ….
 
En doft jag verkligen älskar, är doften av viol.
Jag köper ibland en hudkräm med violdoft. När jag använt en hel burk är jag ganska trött på den lukten, men efter några månaders uppehåll blir jag lika hänförd av violdoften igen.
 
En annan doft jag verkligen älskar, är doften av solvarma tomater. Det är nästan så att jag älskar lukten mer än smaken. Mmmm ljuvligt!
 
… och som boktips på detta tema kan jag inte låta bli att nämna ”Parfymen” av Patrick Süskinds. Det är många år sedan jag läste den, men jag älskade den boken. Läskig men fantastisk.
 
Ha nu en härlig kväll. Njut av något av de sinne vi fått till skänks .
#HappiChallenge
 
Kram Annika
 
 

Dofter Läs mer »

Rulla till toppen