Hemma hos mig.

Tomtarna har hittat fram i trädgården.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Det var egentligen inte meningen att de där fula trädgårdstomtarna skull få hänga med i år. Färgen hade börjat krackelera och jag har aldrig varit riktigt överens med de där båda.

Men så stod de där i vårt förråd och såg så sorgsna ut eftersom ingen haft hjärta till att kasta bort dem.

Vi har nog alla de där fula sakerna som inte riktigt passar in, men som bär på en historia. Någonting som gör att de fyller våra hjärtan med en slags hatkärlek.

Stor kärlek har jag föresten till alla de små trägubbar som trängs på fönsterbrädan inne i mitt orangeri. Så himla gulliga. En del av dem har gett oss i familjen ett och annat gapskratt när de av en ren slump råkat bli väldigt lik någon bekant.

Har just du någon ful sak, som du inte kan förmå dig att kasta bort? Något som vidrör en liten del av hjärteroten kanske.

Kvällens citat:

Kom ihåg att dagens tempo inte är det vi är skapta för. Så ha inte dåligt samvete om du bara softar en dag, din kropp kommer att tacka dig sen.

Prioritera alltid det som skänker dig glädje. Det är ju det som är meningen med att leva tror jag.

Tips:

Härliga tomtar som jag gärna haft i mitt hem finns här och här.

  

                                                                                                                                            

Kram Annika

 

Dela gärna

Tomtarna har hittat fram i trädgården. Läs mer »

Ett stråk av besvikelse.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Min gamla vanliga adventsljusstake är framplockad här hemma nu. Den där gulliga med det lilla Luciatåget. Jag är faktiskt ganska förtjust i den. Även om det inte blev den där vackra mässingsljusstaken jag var så sugen på att köpa i år, så är jag fullt nöjd med den jag redan har.

Nej, den som bär ett stråk av besvikelse i sitt hjärta, det är mer min Stefan. Han som ju fått öppna sin adventskalender nu. Ni vet den där som jag köpte åt honom som en överraskning.

-fy fasiken va dyrt di vá, sa han smått chockat när han fick se priset på våra kalendrar.

-det är väldigt exklusiva kalendrar, försäkrade jag honom inställsamt.

-tsss exklusivt?? två små lakrissbidar som man slugar i en mungsbid, sa han när han fått upp lucka nummer ett. Besvikelsen gick inte att ta miste på i hans röst.

Själv var jag väldigt nöjd med min handkräm som fanns i min egen kalender. Kanske var det bara den som var exklusiva?

Nåja, goa lussebullar fanns det som tröst, och de var minsann riktigt exklusiva må jag säga, extra saftiga som det blivit i år.

Kvällens citat:

När du förändrar ditt sätt att betrakta saker, förändras de saker du betraktar.

Tips: vill ni, liksom jag, inspireras av vackra heminredningssaker så kan jag rekommendera er att kika in HÄR.

Sist, men inte minst, så måste jag såklart slå ett slag för Österlen. se egen lilla adventskalender. En lucka ren inspiration. Helt gratis varenda dag fram till julafton. Då får ni kika in HÄR. Missa inte det!

Jag önskar er alla en fin kväll.

Annika

Dela gärna

Ett stråk av besvikelse. Läs mer »

Kunde inte låta bli.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Nej, jag skulle absolut inte handla några blommor när jag var på ICA senast. Jag skulle bara precis handla det lilla som stod på min inköpslista.

”Hannlelappen” som vi säger här på Österlen.

Inget mer än det som jag planerat, det hade jag föresatt mig i alla fall.

 

Så stod den bara där, den här ljuvliga rosenbuketten. En knippe buskrosor som fick mig att tänka på färgen ”jordgubbsmjölksvitt”.

Ja hur står man emot sådana frestelser?

Jag kunde såklart inte låta bli…

Hoppas ni mår gott såhär dagen före första advent. Jag ska smaka på årets upplaga av Blossas glögg och Stefan kommer att njuta av sin söta saftglögg utan alkohol. Det brukar sluta med att jag också dricker av den där saftglöggen, för egentligen är den godast tycker jag.

Min första amaryllis blommar redan, så nu ska den få flytta in på toaletten. Där tycker jag att det passar så bra att ha lite blomster nu till advent. Där kan man sitta i lugn och ro och bara njuta av det vackra.

Kvällens citat:

Använd spegeln och inte kikaren när du letar efter fel.

Tips på fina glöggkaraffer finns  HÄR, och HÄR och en vacker vas finns HÄR.

Ha en riktigt härlig kväll och kram från mig.

Annika

 

Dela gärna

Kunde inte låta bli. Läs mer »

Kreativa geni.

(inlägget innehåller en reklamlänk)

Hej hej

I helgen när vi bakade lussekatterna, så passade mina töser även på att låta fantasin flöda i form av en pepparkakshuskonstruktion.

Årets upplaga av pepparkakshuset ändrades efterhand som bygget pågick, till att bli mer och mer likt ett fuskbygge tycker jag.

Sådär med ett vackert skal men ett fattigt inre.

Istället för ett traditionellt hus som jag hade sett fram emot att få spränga i luften till nyår … istället för ett sånt vanligt pepparkakshus, så blev det en charmig liten siluett av en by.

Amanda stod för de små husen och den lilla kyrkan. Medan Emmy gjorde en fantastisk gårdshund!

 

Som alltid frågar jag mina töser numera vilka bilder som är ok att visa här på bloggen..

-Låt hela världen se min hund, jag skäms inte, jag är ett kreativt geni …

Såklart får ni se den genialiska hunden, med ordet ”hund” på ryggen för säkerhetsskull.

Efter allt pysslande sjönk vi ner hela familjen vid matbordet och inmundiga härligt goda rester från en trevlig grillkväll dagen före.

Kvällens citat:

Det du inte kan göra ännu –

dröm om det åtminstone.

Drömmar är gratis.

Efter en hel dag med skrålande musik från en dålig mobilhögtalare vill jag tipsa om en sådan HÄR mart högtalare.

Ha en fin kväll och kram

Annika

 

Dela gärna

Kreativa geni. Läs mer »

Hemmamys – det bästa som finns.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Förra helgen var en av mina döttrar här, och vi hade hemmamys för hela slanten.
Det finns ingenting bättre tycker jag.
Efter kvällsmaten trippade jag och Emmy ut med vars ett glas i handen. Med en behaglig suck gled vi ner i det varma vattnet i spa-badet. Där satt vi sedan och avhandlade världens problem och livets alla möjligheter.
Introverta som vi båda är, så gav stunden oss en massa påfyllnad av energi.
Inne i TV-rummet satt Stefan med sitt gipsade ben. Han hade vilda planer på hur även han skulle kunna vara med oss i badet, men han fick vackert avstå.
Istället fixade vi lite glöggmys tillsammans med honom senare på kvällen.
Jösses så himla gott det är. Vanlig saftlögg, pepparkakor och bästa osten, St Agur!!
En vanlig hemmakväll som inte är sådär tillrättalagd och prydlig, utan bara helskön och mysig.
Det bästa som finns.
Dagens citat:
Min definition av att vara
egenkär är att man ger sig
själv egen kärlek och tycker
om sig själv. Något väldigt
sunt med andra ord.
Tips:
Såklart behöver man inte knalla runt i ärvda gamla pyjamasbyxor som jag gjorde här, nej man kan faktiskt sätta på sig en klänning och känna sig riktigt fin när man hemmamyser.
Fina erbjudande på Ilse Jacobsen klänningar finns just nu här.
Favoritklänning nummer 1.
Favoritklänning nummer 2
Favoritklänning nummer 3
Alla modellerna är finurligt skurna och förvillar bort en glöggmätt mage, …väldigt praktiskt
Du där – var rädd om dig – det finns bara en som du!
Ha det fint.
Kram Annika
Dela gärna

Hemmamys – det bästa som finns. Läs mer »

Viktigaste för mig.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Förra helgen var en riktigt toppenhelg för mig.
Min yngsta dotter jobbar just nu i Malmö, och har ett ganska tufft arbetsschema. Det gör att vi inte kan ses så väldigt ofta.
Men förra helgen var det ju röd dag på lördagen, och det betydde att hon var ledig och hade möjlighet att komma hem till Gyllebo.
Mitt mammahjärta jublade, och såklart laddade jag för en myshelg med henne. Alla andra planer stuvades kvickt undan.
Nästan lika glad som jag blev att se min tös här hemma igen, lika glad verkade vår gamle Johnny-hund bli. Han visste liksom inte riktigt till sig av vild glädje. Han var som ett plåster på henne hela tiden.
Istället för att fara på en massa ljusevenemang som den där helgen anordnades runt om i bygden, så fixade jag mycket hellre ihop lite god middag för oss här hemma. Ingenting kändes viktigare än tiden med min dotter.
Det blev ingen avancerad middag.
Emmy äter vegetariskt, så det blev en pestopastarätt med lite extra charkuterier till mig och Stefan. Gott och enkelt och med mycket tid att prata, skatta och mysa.
Dagens citat:
En liten flicka höll
två äpplen; hennes mor frågade
efter ett. Flickan bet
fort i det ena äpplet, och sedan i
det andra. Mamman försökte
hålla tillbaka sin besvikelse.
Men sen höll flickan fram ett av
äpplena och sa: ”Här, det här
är det sötaste äpplet”.
Slutsats:
Döm inte så fort.
Ett underbart litet citat och en underbar helg.
Tips…
Dagens tips får bli något som mina tre döttrar gillar väldigt mycket. Väskor!!
Camprade är det just nu kampanj på Michael Kors väskor, och här är ju en till varje flicka …
En stil som passar Andéa är den här.
Till Amanda hade jag valt den här.
Och till Emmy hade den här blivit perfekt.
Ha en härlig dag.
Kram Annika
Dela gärna

Viktigaste för mig. Läs mer »

Fikasugen

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Såhär i november så blir jag alltid så sugen på att baka och pyssla.
Lite för tidigt känns det kanske …i alla fall med det riktiga julbaket redan.
Men en liten mjuk pepparkakaka kan man alltid tjuvstarta med tycker jag.
Undertiden som härligheten står i ugnen och sprider väldoft så letar jag efter saker på nätet att tipsa er om…
Ett juligt förkläde inför lussekattsbaket hittar ni här.
Juliga kökshanddukar finns här
Julgransdekorationer köper jag några nya varje år … kanske det blir de här i år….
Jotex hittar man en massa fina saker inför julen tycker jag.

 

This post contains adlinks from Adviral

 

 

1. JULSTEGE väggpanel/julkalender / 2. JULGRAN väggpanel/julkalender / 3. TEXT väggpanel/julkalender / 4. KRANS väggpanel/julkalender / 5. OUTLINE TREE väggpanel/julkalender

Kvällens citat:
Jag vill så mycket
som jag helst skulle
vilja att jag inte ville.
Men så vill jag mycket som jag vill vilja också…
Ha det gott och kram
Annika
Dela gärna

Fikasugen Läs mer »

De första sköra små snöflingorna

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej
En morgon när vi vaknade hade de allra första små snöflingorna singlat ner över Gyllebo.
Det är något visst när de allra första flingorna kommer. Den där kontrasten mellan sommar och vinter som blir så tydlig då.
Den här snön låg inte alls kvar så väldigt länge.
Jag gillar ju alla årstider och alla väder, så för mig får det gärna bli en rejäl vinter även i år. Men om jag nu skulle få önska mig något, så är det ganska bra om all snön vill komma runt julen. Åhhh det blir så himla mysigt då!
Ingenting är väl så vackert som frostnupna rosor.
Alltså!
Lilla hunden Lykke tycker också om alla sorts väder.
Hon for ut som en raket den här morgonen och sladdade lyckligt omkring på det hala tralldäcket.
Jag tänker ibland att jag ska ta livet lite mer som lilla Lykke gör. Hon är stormförtjust över allting, positiv och glad …utom över dammsugaren då förstås… men den kan vi gott hata lite båda två…
Dagens citat:
Vänta inte med lyckan tills du blir rik…
Lycka är gratis och har ingenting med pengar att göra.
Men önska det kan man. Önska kostar ingenting.
Och snart är det jul.
(mitt och Andréa:s favorit-handväsk-märke)
Ha en fin dag.
Kram Annika
Dela gärna

De första sköra små snöflingorna Läs mer »

Glögg kan man dricka när som helst.

Hejsan
Nu är den här, den underbara glöggtiden!
Jag vet, jag vet …
…om min mamma Ingrid hade levt så är jag säker på vad hon hade sagt. Hon hade förskräckt bara virrat på huvudet och utropat att det är rent för tidigt…
Men hos mig dricker vi glögg lite när som helst faktiskt.
Till och med mitt i sommaren..
Det var när vi upptäckte att det fanns en påse kvarglömda lussekatter längst ner i frysen som vi blev så sugna. Och glögg finns här alltid!
Det smakade ljuvligt där vi satt ute vid poolen och spelade monopol en vacker sommarkväll i augusti. Det funkade hur bra som helst.
Nu när vi redan är inne i november månad, så tycker jag väl att det är normalt att börja med glöggdrickandet så smått.
Tips:
Det finns så många fina glöggmuggar på kampanj just nu.
De här hade jag gärna druckit min glögg ur, och haft den här glöggkaraffen.
Eller de här underbara muggarna som ju är mina favoriter.
Ernst har egna muggar han, dem hittar ni här.
Kvällens citat:
Man får en glögg
som är så god
som att kyssa en ängel.
//Ernst Kirchsteiger
Ha det gott.
Kram Annika
Dela gärna

Glögg kan man dricka när som helst. Läs mer »

Höstpyssel.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan
Hösten är en mysig tid för pyssel.
Jag och min dotter hade pratat länge om att göra buketter och kransar av lönnblad.
Det blir så fint när lönnens blad övergår i alla eldens färger.
Fast det var nog i grevens tid som vi fick tummarna loss till det där pysslet.
Med sin lilla hund nerpackad i en korg gick Amanda iväg för att samla löv medan jag förberedda inför kvällens höstmiddag.
Man kan göra så himla mycket fint av naturens rikedom nu på hösten. Lönnlöven hade blivit aningens för gamla och fula, men Amanda knåpade ändå ihop fina lönnbladsrosor.
En härlig lövbukett stod klar alldeles precis lagom tills middagen skulle serveras.
Med höstdekorationer på bordet, massor av levande ljus och en mustig köttgryta på tallriken så kan livet inte blir så mycket bättre.
Dagens citat:
Lycka handlar inte om att
få allt man vill ha,
utan om att tycka om
allt det man redan har.
Och om där är något som jag har ganska mycket av så är det ljusstakar. Jag älskar levande ljus och vackra ljusstakar i alla de material och former. Jag byter ut och skiftar plats på dem allt efter känsla och årstid.
Tips:
Just nu finns fina ljusstakar till bra priser.
Stormlyktan här, kammarljusstake här, ljusstake smide rund här, Orrefors carat ljusstake här
Fast på min önskelista till tomten står den här dyrgripen.
… för det är nog så, att om man har flest ljusstakar när man dör då vinner man….
Ha det fint och kram
Annika
Dela gärna

Höstpyssel. Läs mer »

Rulla till toppen