Allmänt

En påskafton med aprilväder.

Gomorron.
Ja, sicket väder vi fick. Fast vi får allt vara glada för att vi har väder över huvudtaget.
Här hos oss kom det som snöblandat regn. Men på en del platser i vårt land har det kommit rejält mycket snö. Ungefär som om det vore julafton istället.
Vi tände en brasa i köket när vi kommit upp för att äta frukost.
Hög mysfaktor.
 
Under dagen återställde Stefan vår lilla vedbod.
Jag fixade lite påskpynt till matbordet.
 
 
Det blir mer och mer uppmärksammat hur bra det påverkar oss med att spendera vår tid tillsammans med djur. Det utbildas vårdhundar som ska vara till hjälp för sjuka barn, dementa åldringar och förgylla sjuka människors livssituation.
I mitt liv har det alltid funnits djur med vid min sida. Att jag mår bra av dem är alls ingen nyhet för mig.
 
Den här eftermiddagen njöt lilla valpen Lykke och Stefan en stund på soffan och jag tror nog att de båda mådde som små prinsar av ömsesidig kärlek.
 
 
Dagens kloka ord:
Se till att vara utomhus varje dag.
Mirakel väntar överallt.
 
Har ni inga egna husdjur, klappa grannens hund.
Har ni ingen möjlighet att komma utomhus – öppna ett fönster och andas in den syrerika luften.
Och bara njut!
#HappiChallenge
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 

En påskafton med aprilväder. Läs mer »

När allt underbart står för dörren.

Hej och gokväll denna afton.
 
Jag hoppas ni alla har det bra
Jag njuter så över allt som jag nu har framför mig….
Jag menar då naturens egen brakfest som komma skall.
 
När vi gifte oss, jag och Stefan, fick vi ett magnoliaträd av mina föräldrar. Detta träd envisades sedan i tio år med att INTE blomma. Inte en endaste liten tillstymmelse till knopp.
Den första och enda knoppen visade sig dock på våren 2013, året då mamma Ingrid dog. Jag är så glad över att hon fick glädjen av att se att ”sitt” träd äntligen börja blomma.
I år är där fler knoppar än någonsin.
 
Jag älskar vita blommor. Gärna med ett litet drag av rosa eller limegrön nyans.
Mitt köksfönster pryds just nu av två vita pelargoner.
Blommor skänker lugn och harmoni tycker jag. De är på något vis vilsamma och kräver ingenting tillbaka, mer än en skvätt vatten och en nypa gödning.
 
Dagens kloka ord:
 
Blommor är vilsamma att betrakta.
De har varken känslor eller konflikter.
 
Som bidrag till tävlingen på Blogg.se har jag lite ljuvliga bilder på mina blommor.
Att stilla betrakta en blomma för en stund, sänker min puls och skänker mig ny energi.
#HappiChallenge
 
 
Ha en härlig påskafton.
Kram Annika
 
 
 
 
 

När allt underbart står för dörren. Läs mer »

Påsk betyder konst på Österlen

Kära ni och kära Blogg.
Vi fick en strålande påskafton …(långfredag menar jag såklart), här längst ner i det östra hörnet av vårt avlång land.
Vi skuttade upp tidigt och for ut. Jag och hundarna tog en härlig skogpromenad och maken min fixade med boden som vi nyss flyttat.
 
Om man råkar vara här på Österlen när påsken infinner sig, ja då lär man inte kunna missa att det är konstnärernas stora helg.
I varje liten by är där fullt med öppna ateljéer och trafiken är stundom alldeles crazy. Det är som om all allmän lag i regler om trafikvett plötsligt försvinner. Just den här dagen råkade vi köra längs kusten från Kiviks hamn till Vitemölla. Galna parkeringar som gjorde att trafiken nästan kollapsade.
 
Jag och Stefan styrde kosan inåt land istället och hamnade på Brunkas Smedja i Gårdlösa.
Kära vänner och välkända ansikte. Rikard, som gör fantastiska smidessaker, som väcker mitt ”habegär”. 
En kär och söt liten vän sedan flera år tillbaka,  Carina, som nu driver sitt eget företag, Carinas byrå.
Sophia Danielsson som målar underbart vackra tavlor, tavlor som gör att man inser att ett hus har på tok för lite innerväggar.
Rikards mamma som har ännu en ny härlig bok färdigskriven. Författarinnan Karin Brunk Holmqvist förstås.
Ja, alltså … kör hit om ni har möjlighet!!
 
 
Vidare for vi till en annan av mina favoriter, Annika Österlind. Underbara kvinnorfigurer.
Högt upp på min önskelista står den läsande damen i hatt.
 
På hemvägen beskådade vi Österlens egen konst. Naturens.
Vi passerade Tommarpsåns dalgång och den vackra vyn.
 
Ja, det måste absolut vara något med den här delen av vårt land: Något som gör att alla konstnärer hamnar just här.
Kanske är det som de sjunger i visan – ”det är lite närmre till himlen från Österlen”.
Vår underbara plats på jorden.
Och jag – jag känner bara djup tacksamhet över att få ha mina rötter precis här.
#HappiChallenge
 
Hoppas ni gör något bra av dagen.
Kram Annika
 
 
 
 
 

Påsk betyder konst på Österlen Läs mer »

Pluspoäng på mitt konto.

Gokväll i stugorna.
Hoppas ni har en härlig långfredag.
Hos oss är det sällan någon som kan eller vill ta sovmorgon. I alla fall inte särskilt länge.
Den här morgonen lät jag min söte make få en stund extra under det goa täcket. Under tiden som han sov sin skönhetssömn, fixade jag en rejäl påskfrukost. 
Detta måste ha gett mig massor med pluspoäng på mitt snällkonto.
-”Godmorning darling, frukosten är serverad”.
 
 

 

 Ja, det är väl det livet går ut på – att det göra det lite lättare för varandra i vardagen.

Hoppas ni också har ett konto med många pluspoäng…. annars finns det kanske chans att skaffa sig det nu i påsk.
#Happichallenge
 
Kram och ha en riktigt fortsatt glad påsk.
Annika
 
 
 
 

Pluspoäng på mitt konto. Läs mer »

Skärtorsdag och påskpussar.

Hejsan kära ni.
Jag hoppas ni alla njuter av allt vad påsken nu bjuder, trots att vädret inte riktigt är på topp.
Hos oss på Österlen har det varit riktigt aprilväder de senaste dagarna. Ömsom sol och ömsom regn.
De stora vinbärssnäckorna har lockats fram mellan regnskurarna. I motsats till de bruna mördarsniglarna så gillar jag verkligen dessa stora sniglar.
Även vinbärssniglarna verkar ovanligt kärlekskranka tycker jag …
 
Nu när vår och sommar står för dörren, håller jag på att tömma frysens förråd på bär. Till kvällens fika fick det därför bli en enkel hallon och blåbärspaj.
Hos oss älskar vi bär och snart får vi återigen frossa i färska jordgubbar, hallon och blåbär. Men mest längtar jag efter årets första rabarberpaj … Mmmmm …. Visst ska det bli sagolikt gott?
 
Jag har varit på yoga. Åhhh, jag skulle kunna gå på det varenda kväll i veckan.
Kan man bli beroende av yoga??
 
Den senaste veckan har jag inte riktigt mått så bra, det är ungefär samma symptom som för ett år sedan …
Då var det inget farligt, så jag förmodar att det inte är så farligt nu heller!
 
Jag ska ta det lite lugnt ett tag, så blir allt säkert som vanligt igen.
 
 
Jag vill önska er alla en riktigt skön långfredag.
Ge den du tycker om en riktigt slemmig snigelkyss och picka många ägg.
#HappiChallenge
 
En stor påskkram
Annika
 
 

Skärtorsdag och påskpussar. Läs mer »

Tillsammans flyttar vi berg.

Hej.
Kanske minns någon att jag nämnt att vi skulle flytta en liten vedbod här hemma.
Full med ved!
Varför vi nu envisas med att flytta ett helt litet hus, beror på att där snart ska byggas ett nytt, större hus.
Men mer om det en annan gång.
Jag älskar den här söta vedboden med sitt vackra tak så mycket, så att riva den var inte något alternativ.
 
 
Tillsammans med Österlens bäste åkare gjordes i förra veckan ett tappert försök. Trots Österlinds vrålstarka kran så stod huset kvar där trotsigt i backen. Inte mycket mer att göra än att ge upp …. för stunden.
 
Det var bara att bita i det sura äpplet. Veden måste flyttas ut.
Tänk, vissa betalar dyra pengar för att gå på gym….
 
Så var det dags för försök två.
Med hjälp av Hantverkarns traktor i ena ändan, lyckades nu till sist huslyftet.
Den lilla boden står nu precis där jag önskat. Sådär lite snett bakom rönnen som fått växa kvar.
 
 
 
Nu ska lilla boden bara återställas och få tillbaka sina fönsterrutor och de bräder som fått lyftas bort.
Nu kan byggplanerna fortsätta …
Ett stort varmt tack till Gröstorps Åkeri och Niklas Österlind för all hjälp.
Ett åkeri som alltid finns där när man behöver!
Tillsammans flyttar vi kanske inte berg, men väl små hus!
Tack ♥
 
 
 Slutet gott – allting gott
#happichallenge
 
Kram Annika
 
 

Tillsammans flyttar vi berg. Läs mer »

Små pauser gör arbetet lite lättare.

Hej på er.
Här i Gyllebo har vi fått regn och rusk, och det ryktas om att påsken ska bli riktigt kylig.
Det gör inte mig så mycket. Jag har en hel del på mitt kontor att ta igen så då passar det bra att våren liksom pausar lite.
En tur i skogen för mig och hundarna har det blivit. Vitsipporna har slagit ihop sig och ser ut att sova med hängande huvud i väntar på sol och värme igen.
 
 

 
Trädgårdsarbetet fick göra en liten paus. Men det gör inget. Jag känner ingen hets över min trädgård. Det ska vara lustfyllt och roligt att pyssla där och absolut inget tvång.
 
Min lunch bar jag med mig ut i orangeriet den här regniga dagen.
Lite levande ljus, väldoftande rökelse och en stunds djupavslappning gjorde underverk för arbetsenergin.
 
 
Dagens tips:
 
5 saker att omedelbart sluta upp med.
  1. Försöka göra alla nöjda
  2. Nedvärdera dig själv.
  3. Leva i det förflutna
  4. Frukta förändring
  5. Älta oförätter

Ha en skön skärtorsdag, och ska ni upp i det blå och flyga – håll till höger.

#happichallenge

Kram Annika

 

 

 

 

Små pauser gör arbetet lite lättare. Läs mer »

Ge kärleken lite uppmärksamhet.

Gokväll i stugorna.
Jag tycker att man ska ge kärleken lite extra fokus då och då.
Särskilt när någon kanske inte är beredd på det eller egentligen förtjänar det.
Kanske är det då som personen behöver det som bäst?
 
När jag och ”guben min” var på spa, överraskade jag honom med en present. Bara för att jag tyckte att han behövde det.
 
(Smygreklam för Lises fotvård – världens bästa fotvårdare… finns i Brösarp)
 
Kärlek är inte vad du säger utan vad du gör.
Det sägs att eskimåerna har femtiotvå ord för snö, eftersom den är viktig för dem – det borde finns minst lika många för kärlek.
#happichallenge
 
Ha en skön kväll.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
 

Ge kärleken lite uppmärksamhet. Läs mer »

Våren i närbild.

Hej och gomorron.
Efter att ha varit på spa, slappat och tagit det lugnt, var det bara för mig att bita ihop och ta tag i mitt arbete igen.
Solen visade sig nästan hela dagen, men vinden var hård och ganska kylig.
Då och då pausade jag från mina papper, tog min älskade kamera och strövade runt i trädgården.
Tänk, alltid finns det något fint att föreviga.
 
Just nu är det många fina blommor som står i knopp. Backsippan, fänrikshjärtan, pärlhyacinter och kungsängsliljan … Visst blir man glad när de dyker upp igen efter vintern.
 
Jag och min hund Johnny startade dagen med en lätt joggingrunda runt sjön. Det är så himla skönt att ge sig ut på sin runda vid denna årstiden. Vitsipporna täcker marken runt min stig och fåglarna sjunger i trädtopparna när vi far fram.
 
Vår kastrerade hankatt Felix har inte tillstymmelse till vårkänslor. Han är nöjd bara han får ligga i min säng och veta att hans matskålar står välfyllda och väntar på honom.
 
Dagens kloka ord:
Livet är ett mysterium att uppleva
Inte ett problem att lösa.
 
Ett bra sätt att njuta av livet är att glädjas över de små enkla sakerna. Att försöka bara leva i nuet, istället för ”då och sen”. Vår historia är över och framtiden kommer tids nog.
Försök att vara här och nu. Inte oroas över sånt man inte kan förändra, det är bara onödig oro.
 
Idag ska jag ta vara på dagen och njuta så mycket jag bara kan.
#Happichallenge.
 
Kram Annika
 
 

Våren i närbild. Läs mer »

En röd kappa.

Hejsan.
När jag var 32 år gammal drömde jag om en röd kappa. En klarröd härlig vårkappa. Precis den färg som jag tyckte kändes som ”jag”.
Ingen annan jag visste hade det. En så färgstark, lysande, röd kappa …. men jag kände mig fånig och lite blyg…. 
Jag köpte en beige kappa istället!
 
Det har nu gått 20 år.
I år fyller jag 52 år. I år har jag köpt en röd kappa.
Jag struntar blankt i om någon annan har en likadan, eller om någon annan tittar en gång extra på mig och min röda kappa….
Det är det som är det fina med att fylla just 52 år, tycker jag.
Att man kan ha en röd kappa om man vill det, utan att känna sig pinsam.
 
(Fotograf: min dotter Emmy Henriksson)
Only dead fish follow the stream.
 
Våga vara dig själv och lyssna på din egen röst.
(särskilt ni som är unga) … asch, ni andra också såklart.
Varför passa in, när vi alla är födda för att vara unika.
 
Kram och ha en skön kväll.
Annika
 
 

En röd kappa. Läs mer »

Rulla till toppen