Allmänt

Det här med att matcha.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Det här med att alltid matcha sina vardagskläder är inget jag lägger så mycket energi på.
Det blir lite som det blir, när jag ändå inte ska träffa någon mer än min käre Stefan under dagen.
Och de tre hundarna ser med samma kärleksfulla ögon på mig, oavsett vilka kläder jag bär.
Fast ibland lyckats jag få på mig plagg som skär sig så det nästan skriker om det. Det blir lite som om jag planerat min galna kreation…
Fast när det kommer till underkläder så tänker jag alltid annorlunda …
-mamma, om BH och trosor matchar – då blir det en riktigt bra dag, sa min dotter en gång för länge sedan.
De där orden ringer alltid i min öron när jag tar nya underkläder på mig.
Hur de andra kläderna utanpå ser ut en vanlig morgonrunda i skogen spelar alltså ingen roll för mig. Ändå rafsar jag runt ibland trosorna för att välja ett par som matchar min bh, för jag vill ju verkligen få en bra dag.
Tips:
Just nu har Twilfit 25% på sitt sortiment.
Jag handlar alltid lite underkläder till mina tjejer i julklapp och såklart tänker jag passa på nu också.
Sköna trosor till mig själv som de här, behövs ju alltid, eller mysiga sidenshorts att sova i som de här.
Åt tjejerna älskar jag att köpa härliga mysplagg som de kanske inte själv hade unnat sig annars.
För några år sedan fick de sådana här musiga dressar i en skön kvalitet från Twilfit.
Kvällens citat:
Vems idé var det att stoppa en ett s
i ordet läspa?
Ha en fin kväll och kram
Annika

Det här med att matcha. Läs mer »

En kylig morgondimma med snöpinnarna på plats.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan
Även om många dagar i november varit grå och mulna så har jag lyckats komma ut och njuta av lite härliga solstrålar ändå.
Längs de små grusvägarna i sommarbyn har man satt upp de traditionella röda snöpinnarna  nu.
Särskilt i kurvor och vid elskåp som kan döljas när snön kommer, står de smala käpparna nu och bara väntar. Väntar på vargavinter och Österlenovädret.
Den tidiga morgonen när jag skyndade mig ut för att njuta av solens strålar var det ganska rått och kyligt. Över kohagen låg den trollska dimman och den gamla ekskogen såg ännu mörk och mystisk ut.
Vi kröp in under eltråden, jag och hundarna och njöt av att ströva runt i den ljuvliga morgonen.
I kinderna kunde jag känna en kyla jag inte märkt förut. Som en lite förkänning av att det faktiskt skulle komma att bli vinter igen.
Den här morgonen var det så väldigt vackert med solens nästan blodröda strålar och dimman som låg kvar över ängarna.
Alla hundarna livades upp lite extra av den värmande solen och stora Johnny-hunden hade mycket att vittra på. Som vanligt vek han in överläppen på sitt roliga vis, sådär så det ser ut som om han har tidernas snusprilla innstoppad.
Småhundarna var båda pigga och verkade även de livas upp av den strålande novembersolen.
Hurdan vinter vi får den här gången, det vet ingen. Men jag njuter av varje dag och allt vad jag bjuds på. Och blir solen alltför skarp då kisar jag bara lite med ögonen precis som lilla Lykke brukar göra.
Dagens citat:
Det största fängelse människor
lever i är rädslan för vad
andra människor ska tänka.
Tips:
Just nu har Camprade bra priser på varma jackor. En svart vinterparka som den här har man alltid nytta av. En orange Tensonjacka som den här, hade jag gärna haft på mig i vinter. Eller varför inte en bomberjacka som den här, den får tankarna att gå tillbaka till en tid då jag var väldigt ung.
Ha en fin dag.
Annika
(foto av mig är tagit av Amanda Henriksson)

En kylig morgondimma med snöpinnarna på plats. Läs mer »

Alltid nära – åtminstone i hjärtat.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej
Några av er vet att jag har en dotter som far och flyger över jordklotet och som just nu bor i USA.
Egentligen är hon den allra största anledning till den här bloggen från början.
Jag ville aldrig riskera att hon skulle glömma sitt land, sitt Österlen, sin barndomsbyggd och sin familj.
För ett tag sedan fick jag äntligen möjlighet att prata med henne i telefon.
Sådana dottersamtal ger mig så mycket energi att det hade räckt till att driva min gamla Volvo ända till Kiruna om det skulle behövts …
Nu närmar sig julen igen, och det är en evighet sedan jag hade mina töser samlade hemma i Sverige.
Jag minns med glädje det året jag fick fira lite jul med dem alla i Mexico.
Andréa var som alltid tomte, utklädd med vad vi hade att tillgå. Och som vi skrattade!!
Underbara unge, som alltid bjuder på sig själv!
Inte heller i år kommer jag att kunna träffa min äldsta dotter.
Jag glädjs förstås över att våra möten inte kan räknas i kvantitet, utan istället är det kvalitet i allt vi gör tillsammans.
Jag glädjs över att hon verkar få en fin jul där hon ska fira, och det är gott nog för mig!
Ja, alla ni föräldrar som har era barn inom rimligt avstånd i Sverige eller i Europa, jag hoppas att ni alla förstår hur lyckligt lottade ni är. Ni som har möjlighet att få träffas några gånger om året åtminstone. Att kunna fira jul och födelsedagar tillsammans är ju guld.
Min tös mår bra och kämpar för att nå sina mål och sina drömmar.
Det är egentligen det som betyder mest för en mamma.
Kvällens citat:
Jag läste att man kunde
göra chokladfondue av
överbliven choklad
och nu är jag helt förvirrad…
Vem fan har överbliven
choklad hemma?
Tips:
Julklappar jag önskat jag kunnat skickat till dig i år Andréa…
Ett par stövletter som hon hade älskat finns här.
Träningskläder såklart – som de här.
Förmodligen hade Andréa älskat att överraska oss alla på julen, klädd den här.
Ha en fin kväll.
Annika

Alltid nära – åtminstone i hjärtat. Läs mer »

Passivt påträngande

Hej hej
Jag vet ingen som kan vara så påträngande som vår katt Felix.
Han är inte alls burdus, bufflig eller så, nej han är bara påträngande så man knappt ens märker det.
Dessutom är han expert på att hitta de ställen i huset där jag absolut inte vill ha honom hängandes.
För trots att han är en renlig herre och tvättar sig själv både noggrannt och länge, så blir det en väldig massa hår efter honom. Naturligtvis hamnar alla de vita hårstråna på svarta saker och hans mörkare strå sätter sig på allt som är vitt. Sådär är lagen…
En kväll bet jag ihop tänderna och tog hand om det stora tvättberg som byggts upp under någon vecka här hemma. Länge och väl stod jag och strök och vek alla den väldoftande tvätten. I fina högar staplade jag alltihopa för vidare transport till skåp och lådor. Nöjd med min arbetsinsats gick jag sedan för att ta mig en välförtjänt kopp kaffe i köket.
Såklart trodde kattskrället att de mjuka nystrukna tvätthögarna var avsedda för honom.
Högst däruppe låg han och tronade med ett löjligt smile på läpparna när jag kom tillbaka. Att en hel hög tvätt kasat ner på golvet, brydde han sig inte ett skvatt om.
Trots att jag är ganska säker på att Felix förstår svenska språket, så verkar han inte märka att man skäller på honom. Samtidigt som jag har lagt märke till att han kan ord som ”mat”, så ser han helt oberörd ut när man ger honom en utskällning. Han förändrar liksom inte en min, utan fortsätter bara med sitt löjliga kattleende och plirande med ögonen.
Ibland skulle jag bara vilja ”strypa kattsrället” – fast det går ju inte – jag älskar ju honom så mycket.
Vår underbara Felix.
Dagens citat – en utmaning
När en negativ tanke
dyker upp, tänk istället
tre positiva tankar.
Träna dig själv att vända
på manuset.
-det är ganska kul att stryka…
-det blev roliga bilder på Felix …
-katthår på kläderna skapar en hemtrevlig känsla….
Tips:
Här hemma har vi både små hundar och katter i våra sängar och vi måste såklart byta och tvätta lakan väldigt ofta. Just nu finns härliga sängkläder på kampanj här.
Ett påslakan för en jägare och naturmänniska är det här.
Lakan för den som älskar färg finns här.
Ha det gott alla och kram
Annika

Passivt påträngande Läs mer »

Teknikens under.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Idag har min bloggportal strulat så väldigt. Alltihop stängs ner, jag loggas ut, allt jag skriver bara försvinner …
Alltså, om det är något som får mina nerver att komma i svallning och kännas svaga så är det tekniskt strul.
Så nu struntar jag i detta.
Med en mysig bild från helgen då jag hann med att både räfsa löv och putsa fönster, säger jag ”på återseende en annan gång”.
Kvällens citat:
Det finns ingen större makt än skrattets.
Tips:
Ja hörrni, ingenting är egentligen vitt eller svart – så därför vill jag ge lite röda, roliga tips ikväll.
Jultokigheter helt enkelt.
här tänker jag mig att Stefan kunde vara klädd under julhelgen. 
Och för att matcha honom så kan jag klä mig så här.
En massa tomte- och juldräkter hittar ni hos Partykungen här. Så roligt att bara titta ….
Ha en fin kväll.
Kram Annika

Teknikens under. Läs mer »

Tankar om Black Friday.

Hejsan.
Känner ni som jag ibland … att vi lever i ett accelererande konsumtionssamhälle.
Ibland mår jag nästan lite illa av allt man lockas att köpa. Av alla produkter som mer och mer saknar hållbarhet och kvalitet. Istället tillverkas de för att fungera eller vara intressant en viss tid bara.
Teknikprylar, inredningssaker och kläder… mer och mer produceras ….mer och mer köps … mer och mer slängs.
Snart är det Black Friday och jag kan se hur handeln såklart passar på att tjäna extra pengar på det som är deras levebröd. Såklart förstår jag dem, i en bransch där konkurransen hårdnat med åren. Handlare är också människor och de ska också leva.
Samtidigt propagerar andra om att bojkotta hela Black Friday och uppmanar till inköpsstopp. I stället bör vi tänka på vår planet. Något jag också förstår till fullo såklart.
Det är inte lätt…
Hur ska jag,som liten människa, då egentligen leva?
Jag vill inte framföra några moralpredikningar om varken det ena eller det andra.
Jag vill nog bara ge en mjuk påminnelse om att tänka till lite grann. Stanna upp och utgå från dig själv, gör inga impulsköp. Istället – planera och vänta. ”Fönstershopa” och bli prismedveten. För just det som handlas på impuls är ju så himla dumt, och ofta lite onödigt också. Allting går så fort, och strax finns nya önskeprylar i handeln som lockar och bjuder in.
Eller varför inte utnyttja Black Friday, dra fördel av fenomenet…
Kolla upp ifall just den prylen ni ändå planerat för och kanske måste köpa, kommer att vara prissänkt under helgen. Då ska ni såklart slå till.
Min dotter behövde för något år sedan en särskild surfplatta i sitt arbete. Istället för att köpa den på studs, så väntade hon och sparade en rejäl slant på att klicka hem den på den ”svarta kampanjen” istället.
Kanske ska jag letar efter någon julklapp som jag ändå hade tänkt köpa… det får jag se…
Själv behöver jag ju inte så väldigt mycket saker. Lite stearinljus, en liten blomma och ett paket zoega. Förutom hälsan och tak över huvudet, så är det mest småsaker som egentligen behövs för att sätta guldkant på tillvaron tycker jag.
… och den där önskeljusstaken förstås …
Dagens citat:
Man kan aldrig rulla en rulle
längre än vad den rullar.
Tips:
Något jag själv måste  investera i, är ett nytt ullunderställ.
Jag har ett enda kvar som inte är utslitet och håligt.
Just nu finns en kampanj på mina favoriter här. Tröja här och byxa här.
För att ta del av Camprades erbjudande så måste man vara medlem, vilket såklart inte kostar någonting.
Ha det fint och kram
Annika

Tankar om Black Friday. Läs mer »

Vägra vänta advent.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Ja, jag brukar inte vara så förtjust i att tjuvstarta med advent och jul. Fast i år känner jag faktiskt att jag måste börja så smått.
Mitt diskbråck vill inte bli bra och Stefan haltar runt här med sitt gipsade ben ännu. Allting tar så mycket längre tid i år känns det som.
Ja, ska vi hinna med allt, så får vi helt enkelt börjar så smått nu.
Såklart har jag inte tagit fram någon adventsljusstake ännu.
Men jag grunnar lite på vilken det ska bli i år.
I fjor njöt jag av en riktigt gammal raritet som jag fått av min söta svärmor. Jag pyntade den med ljuvliga hyacinter och satte Tina Tånnanders hemmagjorda ljus i hörnen.
Men nu har jag hittat en alldeles underbar adventsljusstake som jag så väldigt gärna haft här hemma i år … och alla mina år framöver. Ja, man kan nästan säga att det då blivit som en slags investering.
Alltså!! Bedårande, eller hur?
Visst är det bra att investera?
Foto från den Tretow, som bloggar för Oscar & Clothilde. Sidan med ljusstaken hittar ni här.
Stefan, om du läser här …. länken till ljusstaken finns HÄR.
Önskning till en make som säger att han ALDRIG vet vad han ska köpa i present.
Kvällens citat:
Livet består av alla de små
vardagsbestyr du måste göra
mellan kaffet och vinet.
Tips:
En annan sak som jag är svag för är danish design. En liten julgransprydnad som den här. En underbar glasvas som den här, eller den där toppstjärnan till julgranen som jag aldrig blivit färdig att köpa mig … som den här.
Ha en fin söndagskväll.
Kram Annika

Vägra vänta advent. Läs mer »

Nu blommar löken.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Alltså! Det är helt galet som det blommar just nu inne i mitt orangeri.
Där är nästan mer blommor nu, än där var i somras, trots att jag då både vattnade och gödade för både kung och fosterland.
Det är som om mina blommar satt igång med någonslags överväldigande ”rädda-sommaren-aktion”. Eller så är det bara den sista lilla sucken av sommarenergi som pyser ur de tappra växterna, som en slags glädjefnatt.
Det kan också vara en slags ”vägra-jul” demonstration …
Nu är det ju faktiskt inte några lökar jag har som blommar.
Nej, den lök jag syftar på i rubriken är den lilla, gulliga vita lök som hängt med mig i några månader nu.
Mandelmanns vitlök som legat och skramlat runt i min jackficka i flera veckor.
Såklart betalade jag för min lök den där dagen då jag besökte Djupadal på deras årliga skördefest.
Ingen får tro att jag helt fräckt bara tagit den där på gården. Jag skulle då aldrig göra mig till tjuv för en vitlöks skull. Tio kronor och löken var min.
Den lille löken hade sedan legat i min ficka så länge att den nästan blivit som en liten maskot för mig.
Tanken var att jag skulle plantera vitlökskyftor i en vintunna nu i höst, men allt hade liksom bara stannat som en tanke.
Och när jag reste ensam till Stockholm för en tid sedan, kändes det allt lite tryggt att lite då och då sticka handen i fickan och pilla lite på den där österlenska lilla löken som kom hemma ifrån från Mandelmanns skånska mylla.
Men en dag tyckte jag att det var dags…
Ska en lök blomma, så måste den i jorden.
Vid sidan om den frodiga persiljan fyllde jag på med extra mjuk svart jord och petade ner de väldoftande vitlöksklyftorna i små hål.
Om det överhuvudtaget blir nya vitlökar här, ja det får framtiden utvisa. Provar man inte, så får man ju aldrig veta.
Dagens citat:
Låt inte längtan efter
något nytt göra så att
du inte ser vad du har.
 Tips:
Något jag själv skulle behöva lite mer av nu, är mysiga stickade tröjor och koftor.
En kornblå långkofta som finns här hade jag trivts i.
 En senapsgul stickad kofta som den här hade jag gillat, eller en stickad klänning som den här, att bara skota runt i hemma i stugan. Drygt 40% rabatt på stickat just nu och mer finns här.
Ha det fint och kram från mig
Annika
 (bilderna av mig är tagna av Stefan Olsson)

Nu blommar löken. Läs mer »

Tiderna förändras.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Ja tänk vad saker förändras efterhand som tiden går.
Bara det här med pengar och betalning.
När jag för länge sedan träffade min Stefan så hade han en tjock ”sillabörs” med sedlar placerade i olika fack. Något betalkort ägde han inte. Han hade liksom månadens pengabehov bara i papperspengar istället. Den tjocka börsen förvarade han i bakfickan på sina byxor.
Annat är det nuförtiden. Nu behöver man snart ingen börs överhuvudtaget…
I den tjocka pengabörsen fanns också ett checkhäfte. Det var som ett block med tjugo stycken oskrivna blanketter i, checkar som det heter.
Vid stora affärer så kunde man betala genom att skriva ut en check istället. Man skrev i ett belopp med både siffror och  bokstäver, vem mottagaren var och en autograf längst ner – så var det hela klart.
Betalningsmottagaren kunde ringa banken för att kontrollera så det fanns täckning, men var det på en helg, så fick han bara hålla tummarna att pengarna fanns…
Nuförtiden behöver man inte mer än ett pyttelitet fodral till sina betalkort. Eller så har man dem i ett smarta mobilfodral istället.
Ja, det är inte klokt vad tiderna förändras.
Man får bara hänga med i svängarna tycker jag, men visst är det roligt att ibland minnas tillbaka lite hur det var för bara några år sedan.
Min dotter har köpt sig en såååå snygg liten smart börs till sina betalkort. Hutlöst dyr och fin och precis en likadan står högt på min önskelista.
Fast för mig spelar kanske inte märket så stor roll egentligen…
Jag brinner lite för det svenska företaget som startades av två väldigt driftiga grabbar.
För bara 5 år sedan grundades företaget iDEAL of Sweden.
Här kan man köpa allt möjligt till sin mobil, plånboksfodral, korthållare och annat.
Rött plånboksfodral finns här, passfodral här, korthållare här
Och bäst av allt – just nu får man 50% på allt, med koden VIP.
Kvällens citat:
Kinesisk kreditgivning
Dig gärna hava kredit
-mig icke giva
Du bliva sur
Dig fortsätta begära kredit
-mig giva Dig kredit.
Dig icke betala
-mig bliva sur.
Bättre Dig bliva sur
Ha en fin lördagskväll .
Kram Annika
(fotot av mig är taget av Amanda Henriksson) 

Tiderna förändras. Läs mer »

Tjörnedala strövområde.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej
Här på Österlen finns så många små guldkorn att njuta av.
Tjörnedala är ett sådant fantastiskt guldkorn
För många är Tjörnedala nog mest förknippat med midsommarfirande, eller kanske går tankarna till konst under påskveckan.
Men det är så mycket mer än så!!
Här i Tjörnedala strövområde är det vackert året runt.
Även om det var en grå och lite regntung dag som jag vandrade här, så var naturen så fantastisk vacker.
Ännu gick korna kvar ute på betet, så jag fick vara lite uppmärksam på var jag satte mina fötter. De mjuka färska komockorna vittnade om att det fortfarande var rejält med näring i det frodiga gräset. Förmodligen betydligt bättre än det varit tidigare i sommar.
I den söta lilla bukten låg två vita svanar och såg ut att leta efter mat oavbrutet på havets botten. Som två vita bollar såg jag dem guppa på det gråa vattenytan.
På stenarna en bit ut i vattnet satt ”ålakrågorna” på sitt karaktäristiska sätt med vingarna rakt ut. Lite retliga och tetiga verkade de allt, då de slogs om vilken stenbumling som var den bästa.
 Vid militärfortet hade någon satt upp en skylt. Bröllop…
Jag kunde nästan för min inre syn se det vackra brudparet framför mig. Likt en tavla med det gråa havet och den gråa himlen i fin harmoni kunde jag nästan se den bedårande bruden framför mig i min fantasi. Med naturens egna färger i en skön kontrast till den bleka brudklänningen var hon vacker som en saga…
På mossbeklädda grenar satt de sista slånbären ännu kvar. Så vackert med den trolska mossan som såg ut att ha tagit över hela buskaget.
Sakta strosade jag tillbaka med havets vågskvalp som en melodi i mina öron.
Nej, här är minst lika förtrollande vackert en grå novemberdag som en färgstark midsommarafton.
Dagens citat:
Våga säga nej.
Våga vara du.
Våga vara ärlig.
Våga möta sanning.
Dagens tips:
Eftersom jag är en person som älskar att vara ute i naturen vid alla väder så gillar jag att lägga en krona extra på friluftskläder med kvalitet. Just nu finns en kampanj på lite av Helly Hansens sortiment här.
En svart snöbyxa som är så tråkig att köpa, men så underbar att äga finns till ett bra pris här.
En marinblå 3 i 1 jacka finns här och en jättefin grön jacka finns här, (dock bara i liten och stor storlek)
Ha en härlig dag.
Kram Annika

Tjörnedala strövområde. Läs mer »

Rulla till toppen