Natur

Balsam för själen

Hej hej

Det finns några saker i livet som jag tycker är som balsam för själen. En av de sakerna är att komma ner till bryggan en lugn och stilla vårdag och bara njuta av naturen där. Precis en sådan morgon fick jag i helgen.

Morgonbadet var så där superskönt som det bara kan vara när det är helt stilla och lugnt väder. Temperaturen hade stigit upp till nästan nio grader i vattnet, och det var så fint när solen kom upp.

På hemvägen plockade jag med mig lite ramslök, och den doften kan ju nästan göra en människa helt vimmelkantig.

När jag nästan hade kommit hem mötte jag ett glatt litet gäng. Det var Stefan och alla hundarna. Hunden Lykke (som ju är den största mammagrisen) sprang mig till mötes, för att välkomna mig hem, som om vi inte setts på flera dagar.

En annan sak som är som balsam för själen, det är att träffa barnbarnen. Och just det var det dags för i helgen. Jag kom tidigt till Tomelilla där morgonen började med pannkaksfrukost. Resten av dagen var fylld med bus. Vi lekte i trädgården, och sedan tränade Scott på läsning. Med särskilda kritor skrev jag olika namn på trappen som Scott galant kunde läsa. Roligast var det när han kom till ord som ”fis” och ”bajskorv”, då skrattade han högt och hjärtligt… Ja, jag får hoppas att den där färgen går bort när det regnar, annars får jag kanske sponsra med en ny trappa…

Dagens citat:

Äkta glädje återfinns inte i det som kommer och går, utan i det som är.

Idag väntar en dag på Luckan, så idag ska jag tänka ut så många frågor jag bara kan komma på inför mina nya arbetsuppgifter.

Ha det riktigt gott.

Kram Annika

Dela gärna

Balsam för själen Läs mer »

Sol, vårvindar och dumma människor.

Hej hej

Våren har farit fram med stormsteg nu, och jag förvånas för vartenda litet vårtecken som ploppar upp. Hur i herrans namn kan tiden bara gå så fort.

Den senaste veckan har jag så smått börjat att sätta mig in i mitt nya vikariat på Luckan. Det är något med att bli äldre som gör det jobbigare och lite trögare att lära nytt. För tre år sedan, när jag skulle börja i varumottagningen, så minns jag att jag tyckte att det var likadant – snurrigt och jobbigt att vara ny och hela tiden behöva fråga. Men jag vet att plötsligt går det där över och allt går lättare och lättare igen.

Min väg till jobbet har varit fantastiskt vacker. En morgon kunde jag inte låta bli att stanna vid markandsfältet och knäppa en bild med min mobilkamera. Så himla fint när solen gick upp.

En morgon gick jag runt sjön. Det var en lite kall och blåsig dag, men ändå väldigt härligt.

Ramslöken hade växt så det borde ha knakat om den och för varje år breder vätterosen ut sig mer och mer.

Fast när jag gick där och njöt av alla fina små vårtecken stod jag plötsligt framför en dumpad skinnfåtölj. Alltså vilka dumma människor det finns. Varje år är det samma visa, varje år hamnar allehanda skräp i vårt vackra naturreservat. Jag kan inte förstå orsaken till att man tar möbler med sig ut i skogen, istället för att åka till återvinningen med dem. Människor hittar på så mycket dumt tycker jag.

Hundarna tycks också känna doften av vår i luften. De älskar att sitta ute vid vår grind och hålla koll så inga obehöriga närmar sig vårt hus. Likt ett tjutande inbrottslarm som sätter igång, larmar de så fort de ser något som rör sig i vårt närområde (på gott och ont) Ett tag låter vi dem sitta och hålla koll, men när deras skällande går överstyr får de snällt gå in igen.

Dodevägens igelkottar har också börjat vakna till liv nu. Ännu har de inte synts till, men vi vet att de bor under vår veranda för både vi och hundarna har hört hur de prasslar och har sig där. I fjor när det blev igelkottsbebisar här, så beställde jag små skyltar för att göra bilisterna extra vaksamma och ta det lite lugnare på vår väg. Jag hoppas att de utrotningshotade djuren klarar livhanken och att det får bli ytterligare tillökning det här året.

Att det bor hundarna på tomten verkar inte bekymra kottarna nämnvärt, de kurrar lite och blåser upp sig en kort stund, men pinnar sedan bara vidare.

Dagens citat:

Jag vet, och du borde veta …
att de största begränsningarna sitter i huvudet,
men där sitter också de största resurserna.
En ny vecka väntar. Jag börjar med ett läkarbesök för att kolla hur mina ögon mår.
Ha det fint och kram från mig
Annika
Dela gärna

Sol, vårvindar och dumma människor. Läs mer »

I gastarnas grepp

Hej hej

Vilken fantastisk dag det blev i lördags. En varm vårdag med blå himmel och ljumma vindar.

I Gyllebo kommer vårtecknen allt tätare nu. Ett vårtecken så gott som något, är att vi fått nytt bärlager på våra grusvägar i sommarbyn. Visserligen står de röda snöpinnarna ännu kvar, för man vet ju aldrig när aprilvädret slår till. På sina ställen har de första vitsipporna nu slagit ut. Ni vet väl att man ska äta den där första vitsippan man ser på våren, för det lär visst ge tur i kärlek. Men bara en enda, eftersom de är giftiga. Jag gör alltid det – för säkerhets skull liksom.

Den första spröda ramslöken är uppe nu och den har snart färgat hela ”lökbacken” alldeles grön. Mitt ibland all löken har även den spännande vätterosen dykt upp. Jag tror att det är ett tecken på att man måste tassa försiktigt fram eftersom moder jord snart står i full blom, och sånt där vet såklart våra vättar i underjorden …

Jag och hundarna gick en sväng ner till bryggan. På sjön guppade både fiskeföreningens små ekor, privata kajaker och vackra svanar. Jag tror nog att det var mer än jag själv som fått svallande vårkänslor den här dagen.

Det är nu jag brukar önska att jag kunde stanna tiden, för det är likadant varenda år – jag hinner inte riktigt med i naturens tempo.

I gastarnas grepp

Så måste jag ju skriva lite om presenten vi bjöd de båda 30-åringarna på, Emmy och Matilda. Det var en middag på Bjärsjölagårds slott med tillhörande mordgåta att lösa.

Just mordgåtor är något som töserna brukar älska att göra, och att samlas hela familjen så här var fantastiskt kul för oss alla.

För mig och Stefan var det inte första gången vi var där för att lösa ett mordfall. Även om det inte gick lika bra för mig den här gången så var det lika roligt.

Inlägget från vårt förra besök hittar ni HÄR.

Till min stora glädje så lyckades både Matilda och Emmy lista ut vem den lömske mördaren var den här  kvällen. Vars en särskild brosch fick de som löste fallet ta emot. Emmy, som utsågs till kvällens vinnare, fick en särskild brosch i ”24 kvadratmeters guld”.

Dagens citat:

Vissa vägar leder rätt – av misstag, andra vägar leder vilse  – med flit.

Önskar er alla en fin måndag. Kram Annika

Dela gärna

I gastarnas grepp Läs mer »

Det måste firas.

Hej och halloj

Det blev en veckas arbete för mig, alltså ett par extra dagar som inte var planerade från början. Men nu är det helg och ledigt igen, så då får jag ta mig tid att pränta ihop lite blogginlägg igen.

För ett par veckor sedan fyllde min yngsta dotter, Emmy, trettio år. Det där är lite svårt att förstå, när barnen blir vuxna och mer och mer känns till att vara jämnåriga med mig själv.

Emmys stora dag inföll en dag mitt i veckan då de flesta jobbade. Jag och hennes syster, Amanda, hade ändå planerat att åka in till Malmö för att uppmärksamma hennes dag. Även bästa vännen Matilda hade ju  fyllt trettio, så det fanns ju verkligen skäl att fira.

Med presenter, lite bubbel och en kasse med ingredienser till kvällens middag, firade vi de båda töserna så gott vi kunde. Scott och Nicolaj var också med för att fira med egenhändigt gjorda teckningar och skönsång.

Då nya äventyr och utmaningar väntar på de båda jubilarerna, så passade vars en cykelhjälm i present väldigt bra. Förutom det, så blev det lite saker till den nya lägenheten som väntar och lite kapital att köpa vad som nu kan behövas i nya lyan.

Det blev ingen födelsedagsfest med sent nattsudd inte. Vi skulle alla upp till våra olika dagsverken nästa dag. Men mer festligheter väntade tillsammans med familjen, och vad det var, det får jag skriva om en annan gång.

Våren

Här hemma i Gyllebo har våren kommit med stormsteg. Även om det varit ganska kallt så märks det i trädgården att det börjar hända saker där.

Den senaste veckan, när jag jobbat, så har Stefan hunnit med en massa fix i vår trädgård. Själv har jag haft en spänd förväntan på hur våra flyttade pioner skulle komma att må den här våren. De här första året kan det bli knapert med blommor på dem, men efterhand som de rotar sig, hoppas jag de ska komma igång med härlig blomning som de brukar. Jag kan åtminstone konstatera att de allihopa verkar komma med små rödaktiga skott.

Småhundarna älskar också trädgårdarbete, och de blir vilda av förtjusning när någon är ute och påtar i jorden..

Boktips

Först måste jag tacka en ”bloggvän”, Eva-Lotta, som tipsade om så himla bra böcker. Jag har nu lyssnat på alla tre i serien, och kan verkligen hålla med henne, de var bra. Trilogin heter ”Vargatider” av Linnea Dunér (Det sjunger i isen, Högt flyger fåglarna och Dit inga vindar når) Tips, tips!

 

Dagens citat:

När livet går snabbt behöver själen långsam musik.

Jag tror det kallas jämvikt, alltså balansen som genomsyrar både naturen och livet självt. Det som uppstår när motsatta krafter finner harmoni.

Ha en skön söndag, kram Annika

Dela gärna

Det måste firas. Läs mer »

Så himla härligt.

Hej hej

Samtidigt som våren nu kommer mer och mer, så drar det igång med lite mer jobb igen för min del. Fast jag har fått ett ganska lagom schema, med några lediga dagar i veckan, så det kommer nog passa mig perfekt.

Förra måndagen var jag fri, och såklart passade jag då på att njuta lite extra av det härliga vårvädret vi bjöds på den måndagen.

Morgonen var helt lugn och stilla. Fåglarna sjöng vackra vårvisor och jag tror att jag var i vattnet i flera minuter mer än vanligt. Temperaturen i vattnet låg på 4 grader och allt var bara så himla härligt.

När solen steg upp packade jag ihop sakerna i min ryggsäck och fortsatte min vandring runt sjön. Vårljuset den här morgonen kändes liksom varmare och vackrare än vanligt.

Så fort solen kom upp så sjönk temperaturen till flera minusgrader. På sina ställen hade det blivit en tunn isskorpa under natten. På sjön var det öppet vatten, till alla ändernas förtjusning.

De första solstrålarna fick nästan skogen att se ut att glöda av ljus och värme.

Vid badplatsen såg det nästan sommarlikt ut, och för en kort stund funderade jag på att ta mig ett andra bad även där.

Det var en så himla, himla härlig morgon.

Dagens citat:

Nuet. Vissa njuter av det som om inget annat fanns. Andra kämpar med det som om det inte borde finnas.

Nuet, som var då, förra måndagen – det var helt ljuvligt. Nuet som är idag, är något helt annat, men precis lika härligt.

Ha det gott och kram

Annika

Dela gärna

Så himla härligt. Läs mer »

Pojkmys och ”Bara bada bastu”

Hejsan.

Även om vi fick vinter och snö i helgen, så fanns det gott om vårtecken i trädgården ändå. Ormhasseln vid vår veranda var full av små, små cerisefärgad blommor. De här blommorna är inte så mycket större än knappnålshuvuden, men om man vet att de finns där så ser man dem plötsligt överallt.

Ett tjockt snötäcke hade lagt sig över Gyllebo lagom tills pojkarna Eriksson kom hit på fredagseftermiddagen. Med sina nya fina ryggsäckar checkade de in för ett riktigt mysdygn här hos oss. Vi hade mycket stod på schemat, som vi skulle hinna med. Först ut var att baka chokladbollar till fredagsmyset.

Det rullades och provsmakades. Pärlsocker skulle det vara tyckte Scott, för det var godast. Nicolaj skötte mer provsmakningen med sina små skedar. Ett helt gäng bollar blev det till slut.

Under flera veckor har pojkarna med stort intresse följt melodifestivalen på TV. När vi träffats så har vi ofta pratat om de olika låtarna och om vilka vi hejat på i varje deltävling. Vinnarlåten har så klart kommit på tal, och när jag för någon vecka sedan visade pojkarna att vi ju hade en bastu här hemma i Gyllebo, så ville de såklart komma och prova den. Det där lilla panelklädda rummet har nog mest sett ut som ett torkrum, då det ju även är jättebra att torka tvätten i, så att det egentligen var en bastu, det hade gått pågarna helt förbi.

Men den här helgen fanns ingen tvätt på tork, nej för här skulle det ju badas bastu! Vi poppade popcorn och försåg oss med vattenflaskor. Sedan satte vi igång högtalaren med alla bidragen från melodifestivalen. Bastubadet kunder börja. Oj oj, så spännande tyckte pojkarna. Och att det kommit ännu mer snö utanför fönstret, det passade ju väldigt bra tyckte vi alla.

Efter den varma bastun, så tände vi upp en massa levande ljus i badrummet och så var det dags för bubbelbadet att tas i besittning.

När pojkarnas små fingrar var skrynkliga som små russin så tyckte vi att det var dags att avsluta vår spa-kväll. Pyjamasarna kom på och det blev en stunds TV-mys innan vi alla kröp ner i våra sängar. Jag kunde bara konstatera att bastubad var fantastiskt bra för en god nattsömn. Pojkarnas sagoböcker som de tagit med, hann knappt ens öppnas förrän de båda gossarnas ögon föll ihop.

Dagens citat:

Det finns ingenting som är så skönt som att ha det bra och ingenting som är så enkelt.

~Tove Jansson~

Jag önskar er alla en härlig onsdag.

Kram Annika

 

Dela gärna

Pojkmys och ”Bara bada bastu” Läs mer »

Sju bakslag

Hej hej

Efter att ha fått känning av både vårvindar och vårtecken, så fick vi en påhälsning av snö och vinter i helgen. Enligt sägen så ska det komma hela sju bakslag innan vi kommer att ha våren här på riktigt. Ska man tro på det…?

I fredags vaknade vi upp till ett vintervitt snölandskap. Mössa och vantar fick göra comeback igen, och där var inget annat att göra än att dra den tjocka dunjackan också på sig.

Några som dock verkade älska det lilla bakslaget, det var våra små tjockpälsade hundar. De är ju av rasen pomeranien, de är alltså små spetsar som härstammar från de större spetsraserna. Då de är en framavlad liten ras, så är de inte riktigt lika tåliga som sina forna släktingar, men har ändå en skyddande päls. Även om de älskar snö och kyla, så måste man vara observant så de inte blir nerkylda.

 

En som verkar tycka sämre och sämre om vinter och kyla, det är katten Felix. Vinterdagar som denna, då vill han helst hålla sig inomhus. Gärna sittande i köket där braskaminen värmer gott.

Även om snön låg vit och vintrig utanför fönstret så hade vi fått vårkänslor inomhus. I trädgården hade vårt persikoträd vuxit oss över huvudet, och det var dags att ta till lite drastiska åtgärder. Det fick bli en rejäl beskärning, och den stora frågan är ju nu om det där trädet överhuvudtaget kommer att överleva vårt tilltag. Jaja, de beskurna grenarna fick komma in i ett stort krus, där de nu är översållade av små rosa blommar.

Dagens citat:

Det är faktiskt helt omöjligt att lyckas med något alls – om man inte ger det en ärlig chans.

Huruvida det var en chans eller en risk att beskära persikoträdet – ja det får framtiden utvisa.

Må gott. Kram Annika

Dela gärna

Sju bakslag Läs mer »

Mot förmodan

Halloj

Mot förmodan, så fick vi en helt fantastisk morgon igår. Meteorologerna hade ju inte direkt förutspått en så vacker dag som det trots allt blev.

Och mot min förmodan, så följde Stefan med på min morgontur efter frukosten. Ja faktiskt ända ner till bryggan gick han med.

Morgonen var vackert disig med en vårsol som trotsigt försökte bryta igenom dimman över sjön.

När vi kom ner till andra sidan sjön, så tog Stefan sig en liten vilopaus på bänken, innan vi vänder hemåt igen.

Så fort lilla hunden Penny blev varse att vi inte skulle gå runt hela sjön, så som vi ofta gör, utan vi valde att gå samma väg tillbaka, då tvärvägrade hon att gå en enda meter till. Hon är så rolig och speciell den lilla hunden. Hon vet att om hon konstrar och vägrar att gå, så kommer någon av oss till slut att ge med oss och ta upp henne i famnen. Och precis så blev det…

I ”lökbacken” kunde man se de allra första små ramslöksbladen kika fram bland fjorårslöven. Snart kommer marken där att vara täckt med frodigt god ramslök.

När vi kommit halvvägs på vår väg hem, så blev Molly också så trött i sina ben. Då var det dags att byta fripassagerare i Stefans jacka, för hur det än är så är det Molly som är äldst och kanske också tröttas i benen. Istället fick vi prata högt om både ”godis och gott ben” för att muta lilla Penny till att gå själv. Hon pinnade på i väldig fart under tiden som hon slickade sig frenetiskt om munnen. Hon är ju inte dum, och vet vad vissa ord betyder.

Dagens citat:

I staden förstår vi något om människans storhet. I naturen förstår vi allt om människans litenhet.

Vi fick en härlig morgon med vår i luften och härlig motion för både oss tvåbentingar och våra tre fyrbentingar…

Ha en fin lördag och kram

…fredag är det ju, jag har varit helt snurrig och haft lördag hela veckan lång….

Annika

Dela gärna

Mot förmodan Läs mer »

Duggregn, blåst och plötsligt inte sugen.

Hej hej

Jag hade bestämt med min vän att vi skulle träffas för att bada, så vi var uppe i ottan som vanligt. Efter flera fina dagar så hade vädret svängt om igen och det hade blivit mulet, dimmigt och ganska blåsigt.

Jag var både pigg och jag mådde prima, ändå kände jag direkt när jag kom ner till bryggan att jag inte alls var sugen på något bad över huvudtaget. Man ska lyssna på kroppen, sa min vän bestämt, så istället för att som vanligt kasta av mig kläderna och hoppa i sjön, så såg jag till så hennes handduk inte åkte med vinden ner i vattnet. Ja, för Tina var absolut sugen på ett bad.

Men att sitta och dricka te var jag väldigt sugen på, och särskilt med världens bästa Tina, så där satt vi vid bordet en god stund och kikade på vädrets makter.

Sedan vandrade vi ut i den dimmiga naturen. Även om vädret var riktigt grått och blåsten dränkte all fågelsång, så fanns det en vårkänsla i luften som inte gick att ta fel på. Vi njöt av vår sköna runda, och när vi åter var på väg mot byn så ringde jag Stefan för att beställa ”hotellfrukost” som skulle vara klar lagom tills vi kom hem.

Dagens citat:

Om du inte gillar något, ändra på det. Om du inte kan ändra det, ändra hur du tänker kring det.

Med tanken kan man ändra på mycket.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Dela gärna

Duggregn, blåst och plötsligt inte sugen. Läs mer »

Som en mjuk pastellmorgon

Hej.

Vilken fantastik morgon vi bjöds på i lördags. Min första tanke var att ta lite extra sovmorgon, så jag skulle vara utvilad och pigg inför kvällens äventyr. Men så vaknade jag ändå riktigt tidigt, och då kunde jag inte låta bli att ge mig ut mot sjön.

När jag steg ut genom dörren så var det ännu ganska mörkt, men på himlen kunde jag ana att ljuset strax skulle vara på väg.

Sakta fick himlen en vackert pastellfärgad nyans. Vattnet höll 4 grader och det var nästan helt vindstilla och tyst. Plötsligt fylldes tystnaden av kacklande läten och plaskande fötter. Det var de vilda änderna som kom sättande från åsen för att dyka som busiga ungar ner i vattnet och paddla fram längs vattenytan.

Efterhand som ljuset kom, så lyfte gässen i olika flockar för att flyga ut över betesmarkerna och äta sig mätta och feta under dagen.

Det var en riktigt vacker morgon som bara skvallrade om hur fint vädret skulle komma att bli. Och nog blev det härligt alltid, för senare på dagen satt vi ute på verandan iklädda bara t-shirt och njöt av årets första riktiga värme.

På hemvägen möttes jag av Stefan och hundarna, som var ute på sin första morgonrunda. Bästa gänget att möte efter morgonbadet.

Dagens citat:

Som död kanske man kan njuta av döden, men så länge jag lever så tänker jag njuta av livet.

Det blev en fantastisk lördag, med bästa vädret och en kväll som avslutades med finaste ”Luckan-kollegorna” i Malmö på Utmaningarnas Hus. Det blev årets första vårdag en vecka in i mars månad – och det hör väl inte till vanligheterna.

Må gott.

Annika

Dela gärna

Som en mjuk pastellmorgon Läs mer »

Rulla till toppen