Hemma hos mig.

Byggmästaren går ”bananas” i Gyllebo.

Kära Blogg
 
Vi vaknade upp till ännu en strålande vinterdag. Jag valde att ta en lite kortare runda i skogen. Min rygg och bäcken har varit sämre och stelare en tid. Det kräver en ganska stor kraftansträngning att trotsa smärtan och den kraften hade jag bara inte den här dagen. Men bedårande vackert var det!!
 
 
Rivningen och förödelsen fortsätter. Den här dagen gick Stefan fullkomligt bananas när han skulle göra en bredare dörröppning in till vårt kontor. En bred och rejäl öppning skulle bli bättre förkunnade han …. särskilt med mina önskemål om en eldstad i den här regionen av huset … och kommande rullatorer …
Jag packade ner alla pärmar med bokföring och annat, för att magasinera det på ”  Otto Lars” i Simrishamn istället. Många av pärmarna och ritningarna är från tiden vid Jesu födelse… nästan … så det var otroligt skönt och befriande att rensa ut alla dammiga gamla papper.
Förmodligen kommer inte en levande själ någonsin till att titta på dessa arkiverade papper någon gång, men lagen och förnuftet säger att de ändå måste sparas en tid framöver, och under tiden produceras det bara nya papper och dokument. På 90 talet pratade man om den papperslösa tiden som skulle komma …. jo tack
 
Dagens kloka ord:
De flesta människor missar möjligheten, för den är klädd i overall och liknar arbete.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Byggmästaren går ”bananas” i Gyllebo. Läs mer »

Sentimental av några gamla sängar och madrasser.

Kära blogg.
Jag och hundarna lunkade på runt vår sjö och längtade nog alla tre efter lite sol, vår och värme nu. Att våren är på väg, det vet jag. Jag har sett både snödroppar och vintergäck sticka upp. Fast i min egen trädgård syns de inte till ännu. Jag tror alla vårlökar blivit bortgrävda förra hösten när vi grävde det stora hålet till poolen.
 
Renoveringen fortskrider. Väggen är nu uppbyggd och gipsad in till klädkammaren.
I alla år som vi bott här, har Stefan byggt sängar till töserna, allt efter deras behov och önskningar. Efter hand som de vuxit har deras behov ändrats. Han har byggt våningssängar, enkla sängar och långsängar att använda som myssoffa för många kompisar.
Den senaste tiden har dessa sängar stått här, ledsna och sorgsna – bäddade utan att någon kommer och sover i dem. Vi tog därför beslutet att det nu var dags för sängarna och de gamla Ikeamadrasserna att åka vidare till tippen. Lite sorgligt kändes det … och vi ska nog alla vara glada att madrasser inte kan tala ….
Till mina tre döttrar vill jag dock förtydliga: det kommer alltid att finnas möjlighet att bo och sova här hos oss. Alltid!
 
 
 
Från Australien har det kommit små, mycket små, livstecken i form av bilder på instagram.
Saknar dig så det gör ont Mems!!
Var rädda om er och hoppas inte flugorna äter upp er.
 
Dagens kloka ord:
Dagar blir veckor, som blir månader, som blir år.
Lev nu: älska, ge. bry dig om!
 
 
 
 
Dela gärna

Sentimental av några gamla sängar och madrasser. Läs mer »

Golvval kan vara knepigt.

Kära Blogg
Den här morgonen upptäckte jag något mystiskt i skogen. Någon hade bundit en massa små rosetter av snitselband i buskarna i ett litet snårigt område vid sjön. Jag grubblade länge på vad det där skulle vara bra för …. men nej, jag förstod inte vad det hela skulle tjäna till.
 
Vi har varit hos vår vän Ola och tittat på tänkbara golv till vårt hus. Det gäller att tänka länge och väl och verkligen välja rätt. Eftersom det inte bara är mig och Stefan som golvet ska passa, så har förstås djuren också fått vara med och prova och testa …. Vi är alla rörande överens om att ett tåligt och slitstarkt golv måste vi ha, och det nuvarande furugolvet vittnar om att mjuka träslag är inget för oss med hundar och katter.
”VeterinärAndréa”, som ju var hemma, kom med den skämtsamma idén att vi kunde operera bort klorna på djuren. ”De e nock ente så jättedyrt, sa hon” ….men då fick hon onda ögat av oss alla!!
 
 
Blääää Andréa, våra bebisar skojar man inte om!!!
 
 
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Dansa som om ingen ser dig …
för det är det ändå ingen som gör – de tittar på sina telefoner.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Golvval kan vara knepigt. Läs mer »

Ett tunnt lager av byggdamm har lagt sig i hela huset.

Kära Blogg
Det var en vacker söndagsmorgon. Jag gick min runda och trots det underbart härliga vädret var det inte mer än jag och hundarna ute.
 
Projektet ”rivning” satte igång på allvar den här dagen och vips så fick precis allting i huset en grå dammig yta.
 
Jag bakade lite söndagskakor och hoppades på att en ”DANSK SKIDERØVSUNGE” skulle komma på besök, eftersom ryktet säger att Andréa är i hemma i Skåneland …. men hon lyste med sin frånvaro. Ja, Andréa hade förmodligen så mycket roligare saker för sig och det är jag glad för. Såklart ses vi en annan gång.
 
Dagens citat:
Om du aldrig strävar efter det du vill ha, får du det aldrig.
Om du aldrig frågar, är svaret alltid nej.
Om du aldrig tar ett steg framåt, förblir du stående på samma ställe.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Ett tunnt lager av byggdamm har lagt sig i hela huset. Läs mer »

Byggprojekt – del 1 – har börjat.

Kära Blogg
Så var det dags att dra igång med den första lilla biten av vårt stora byggprojekt här i Gyllebo.
Men först gjorde vi oss redo för en tur i skogen … för hundarna lurar man inte på det.
 
 
Jag har lärt mig att om man börjar drömma och planera om att bygga om något här hemma, då dröjer det inte länge förrän Stefan har satt igång med projektet. Det är därför viktigt att allt verkligen är noggrant planerat innan.
Varje kväll den senaste veckan har han nu undrat när jag tycker att vi ska sätta igång…. Det räcker med att jag lite ofrivilligt råkar göra något som han kan uppfatta som en huvudnickning, så vips far han på med släggan och börjar riva väggar och tak. Sådan är han den gode Stefan, det är det som gör honom så spännande.
Vi har iallafall en plan. Och den första lilla etappen är igång nu.
Det som ska ske i etapp nummer 1 av 8, är att väggen mellan de två små flickrummen ska rivas och det ska byggas ett mindre rum och ett lite större rum istället. I det mindre rummet ska klädkammaren sedan flytta in och i det större ska det bli ett gästrum tillsvidare.
 
 
På kvällen var vi i Tomelilla för att fira lite födelsedagar. Söta Frida och Monne var det som fyllt år. Världens ljuvligaste currygryta blev vi bjudna på och kvällen sprang alltför fort.
Tyvärr hamnade Monica inte på bild den här kvällen, men det är nog för att hon är en racingmamma och sådana är inte lätta att hinna fånga på bild…
Tack familjen Eriksson för en mysig kväll.
 
Dagens kloka ord:
Intellektet säger:
Så snart allting har fallit på plats uppnår du frid.
Hjärtat säger:
Uppnå inre frid och allt annat faller på plats.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Byggprojekt – del 1 – har börjat. Läs mer »

Semmelkladdkaka.

Kära Blogg
Den här dagen var det Emmys bästa kompis, Matildas födelsedag.
Jag börjar därför med att skicka den varmaste grattiskram till henne och såklart en jättekram till min dotter Emmy. Må väl där nere under, världens sötaste små mjölkerskor!
 
På vår skogsrunda var vägen full av nerfallna pinnar och grenar efter nattens storm. Johnny och Molly tycktes tro att de där pinnarna låg utlagda för deras skull. Själv var jag liksom i en dvala den här dagen. Jag hade bara sovit några få timmar på morgonkvisten, och i min ålder behövs ju den där skönhetssömnen extra mycket …. fast jag vaknar alltid upp som ett troll ändå, oavsett sömn eller inte.
 
Efter en lång grå vardag tycker jag att man förtjänar något gott till kvällskaffet. Den här dagen hade jag provat att baka något nytt. Semmelkladdkaka. Helt ok.
Stefan mumsade i sig och hummade mellan tuggerna, ja så han tycktes gilla nyheten.
 
Stefan såg mätt och belåten ut där han satt i sin soffa …. ända tills han förstod vems tur det var att ta disken ….
 
Dagens kloka ord:
Var närvarande i de stunder som är värda att minnas, de är över på ett ögonblick, men blir kvar i dig för evigt, om du är närvarande.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Semmelkladdkaka. Läs mer »

Annandag Jul 2015

Kära Blogg
Den här morgonen var vi inte ensamma i skogen. Jag och hundarna hamnade mitt inne i ett jaktlag som gick i ett drev. De tjoade och stampade och plötsligt fick de syn på oss. Jag kunde förstå att de inte var särskilt förtjusta över att ha oss där, men till slut lät de oss fortsätta genom skogen med motiveringen att det var ju trots allt bara hagel … What! Ja, nu gick det ju bra för oss och ingen enda blev skjuten, men jag hoppas att alla jägare också kan de fyra heliga skjutreglerna som man ska kunna för att bära sitt vapen.
 
  • Betrakta alltid alla vapen som laddade
  • Rikta aldrig mynningen mot något som du inte är beredd att bekämpa
  • Håll fingret från avtryckaren tills vapnet riktas mot målet
  • Var säker på ditt mål och vad som finns mellan dig och målet. Bekämpa aldrig något som du inte har identifierat
 
På tal om jägare så passade Stefan på att greja lite med sina bössor. En mysig julsysselsättning när det regnar och är mörkt utomhus precis hela dagen.
 
 
Varje år säger vi att vi ska dra ner på julkapparna och inte köpa så mycket. Det här året lyckades vi nog att skära ner på inköpen och vi handlade mest nyttosaker. Guldhalsband räknar jag till nyttosaker … eller åtminstone så håller det sitt värde till skillnad från IT teknik.
Det kom en hälsning från Amanda att hon använde sin värmefläkt som hon fått av oss i julklapp, och då känns det ju bra att det vi köpt kommer till nytta och glädje.
 
Det finns en i familjen som har det lite bättre ställt, ekonomiskt, än övriga. Denne familjemedlem har en egen lön varje år, men inga utgifter eftersom denne familjemedlem har avtalat sig till fri kost och logi och alltså bor gratis, äter gratis och inte gör av med pengar på någonting. Därför var det ju inte mer än rättvist att denne familjemedlem i år investerade i den hutlöst dyra väska som Molly önskat sig i julklapp. Dessutom har denne ekonomiskt oberoende själv investerat i lilla Molly, även om det är jag står som ägare på pappret
Tack för det Johnny, hälsar lilla Molly.
 
Det kom en hälsning från vår fina vän och hundmamma i Bjärnum, Monica. Hon önskade oss god fortsättning och så skickade hon med lite bilder på Molly som liten valp. Oj oj, så glad jag blev för dem.
Tusen tack fina Monica och en god fortsättning önskar jag er alla i Bjärnum också.
 
Dagens ord:
Varje morgon föds vi på nytt.
Det vi gör idag är det som betyder mest.
 
Kram och Hejdå Bloggen.
 
 
 
 
 
Dela gärna

Annandag Jul 2015 Läs mer »

Lillejulafton.

Kära Blogg
I skrivande stund, alltså en tidig julaftonsmorgon, vill jag börja med att sända de varmaste julhälsningar till de som betyder allra mest i mitt liv. Mina älskade ungar. Andréa, Amanda och Emmy! Jag vill att ni har en riktigt bra jul där ute i världen – se till att ha det bra!!
Och tills vi ses igen, njuter jag av gamla minnen …
(En bild från julafton 2014)
Det har varit Lillejulafton och även vi började att få lite jul i stugan. Såklart började jag och hårbollarna vår dag i skogen. Den bästa stunden på dagen, även om det den här morgonen regnade och stormade så det stod härliga till. Inget vidare julväder med en termometer som pekar på 10 plusgrader. Vår värld är ur led vad det gäller klimatet tycker jag. Den här morgonen mötte jag en stackars förstelnad groda på stigen. Den visst nog inte om det var höst eller vår och hade väl aldrig kunnat ana att den var på väg att uppleva en jul..
 
Jag och Stefan for iväg för att julhandla, vilket det verkade som om alla andra också hade tänkt precis den här dagen. Det vimlade av människor både i Ystad och Tomelilla. Men vi fick tag i det vi ansåg nödvändigt och återvände sedan till vårt lugna Gyllebo. En grillad i bröd slank förstås ner, för man blir rysligt hungrig av att julshoppa.
 
Så kom då vår lille gran in i stugan. Många klär sina granar i de vackraste utstyrslar man kan tänka sig. Modernt och matchande Det ska vara kulor i silver och glitter som passar till inredningen. Jag har alltid samma gamla kulor och saker. Allt i en salig blandning. Då och då köper jag till något nytt som jag tycker är roligt. För mig finns det egentligen inget vackrare än barnens tillverkade julgranspynt. Små änglar av pasta som Emmy gjort, eller de guldiga gunghästarna som jag för länge sedan fick av mamma Ingrid. Eller den sura tomtemamman i garn. Allt det där är för mig det vackraste man kan dekorera sin lille gran med.
 
Lika viktigt som granen tycker jag att misteln är. Det här året hade jag egentligen tänkt att köpa flera stycken och hänga upp lite varstans i stugan. Liksom för att gardera mig, så han inte kom undan … Men det fanns bara en enda kvar i blomsteraffären, så det får helt enkelt räcka med en.
Det har blivit lite av en tradition för oss att äta lutfisk på lillejul. Det är en maträtt som jag tycker väldigt mycket om. En annan tradition är att göra i ordning skinkan på kvällen före julafton. Det sprider en ljuvlig doft i huset och känslan av julefrid börjar på riktigt infinna sig.
Katten Judith verkade tycka att det här med jul är riktigt trevligt. Hon morrade och surade mest hela tiden, men skulle ändå vara där vi var, precis hela tiden.
 
 
Så tänkte jag sända en önskan till Tomten. I år önskar jag mig ingenting annat än en ny rygg. En rygg och höft så jag kan sova, springa och vara alldeles som vanligt igen. Om det inte går, så önskar jag att den tråkiga sjukgymnastiken jag gör varenda kväll ska göra nytta så jag kan börja springa och jogga igen till våren. Tack på förhand Tomten.
 
Dagens kloka ord:
Det handlar inte om vem du vill leva resten av ditt liv med. Det handlar om vem du inte kan tänka dig att leva utan.
 
Från oss alla, till er alla – En Riktigt God Jul!
Pssst …. ni hittar inte julen under granen. Julen finns i era hjärtan.
Kram och Hejdå Bloggen.
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Lillejulafton. Läs mer »

Hur kan en liten hund ställa till med ett sådant trassel?

Kära Blogg.
Den här dagen var vi ute innan solen kommit upp. En härlig morgon med friska vindar.
Jag och hundarna valde en runda förbi kohagarna för att hälsa på alla kossorna som vrålar, muar och bräker så rysligt om dagarna. Jag vet egentligen inte varför kor alltid håller ett sånt väldigt liv när hösten kommer, men så är det varje höst här i Gyllebo. Just den här morgonen hade de nog tagit sovmorgon, men jag och hundarna väckte upp dem, så de inte låg där och sov över sig.
 
Jag var hos tandläkaren för sjuttioelfte gången detta året. Fast nu är jag färdig renoverad i munnen för en tid framöver. Egentligen tycker jag att det skulle införas ROT avdrag på tandläkarens hantverk också. Det hörs liksom på namnet att det skulle vara berättigat. Fast å andra sidan är jag glad och tacksam att ha möjlighet att få så bra vård som jag får. Just den här dagen tog mitt besök väldigt mycket längre tid. Jag träffade en kär bekant som jag inte sett på många år. Fina, underbara Inga-Lill jobbar som sköterska där på världens bästa tandläkarmottagning. Ett kärt återseende.
Sedan var det brådis att hämta lilla Snow som ska bo i Gyllebo några dagar framöver.
 
 
Dagen var som dagar är mest.
På kvällen, efter maten tycker jag ibland att jag gjort mig förtjänt av en paus på soffelocket. Den här dagen tyckte jag det. Men det tyckte tydligen inte Mollybus. I ögonvrån råkade jag skymta något vitt på tralldäcket som den lilla svarta lurvasen sysselsatte sig med. Mitt garnnystan! Grrr …. Men säg den ilska som varar. Nä, inte kan man vara arg så väldigt länge på charmtroll.
 
 

 Dagens kloka ord:

”Det bästa sättet att inte lära sig något är att reflexmässigt skylla på andra så fort något går snett.”
 
Med en bild från min lätta, nätta joggingtur i blåsten säger jag Hejdå Bloggen.
 
 
 
Dela gärna

Hur kan en liten hund ställa till med ett sådant trassel? Läs mer »

Poolen jag inte ville ha…

Kära Blogg
Vissa dagar startar så där lite extra bra. Så där så man blir lite misstänksam på vad som kommer att hända härnäst. Det här var en sådan morgon. Mycket mindre smärta än vanligt hade jag och underbart friskt väder.
På med kläderna och ut med hundarna. Tadaa – då kom regnet. Plaskblöta blev vi, men vad gjorde de, jag var i sjunde himlen av att kunna hoppa över dagens piller.
 
Någon gång i mitten av augusti i fjor, började Stefan arbeta med vårt poolbygge. Någonting jag varit en väldig motståndare till. Jag kände mig precis alldeles lagom nöjd med det vatten jag såg på mina dagliga promenader runt Gyllebosjön, och jag kunde inte för mitt liv förstå vad det var för mening med en egen simbassäng i trädgården. Jag såg framför mig att jag fick hela Eljarödsbadet hemma på min egen tomt liksom. Att hela trädgården dessutom förvandlades till en geggig plöjning gjorde inte saken bättre. Jag var sur!
 
Jag hade fel. Fel, fel, fel!
Älskade Stefan, jag är så oerhört glad över vår lilla ”pöl”, där jag varje dag kan träna lite rehabträning. Trädgården har för längesedan återställts och allt är frid och fröjd.
Även den här regnig morgonen hoppade jag i plurret och tränade lite.
 
Alla känner vi att hösten är på väg. Det är en underbar årstid, den bästa av alla.
 
 
Dagens kloka ord:
”Var villig att acceptera verkliga utmaningar i livet och var aldrig rädd för dem”.
 
Kram och Hejdå Bloggen från en lycklig tjajj.
 
 
 
 
Dela gärna

Poolen jag inte ville ha… Läs mer »

Rulla till toppen