Allmänt

Söndagsbestyr i ett behagligt lunk.

Kära Blogg
Den här söndagen ville solen aldrig riktigt titta fram. Det gjorde egentligen ingenting. Det var så fantastiskt härligt ändå.
På min runda runt sjön stötte jag den här morgonen på några andra morgonpigga människor med sina hundar. Härliga morgonmöte.
På ett ställe i skogen växte fullt av vackra scillor.
 
Under tiden som Stefan fortsatte med vår stora renovering, småpyssslade jag med det jag kunde fixa.
Den här söndagen planterade jag om lite blommor. Jag satte in en bukett vackra rosor i byggröran, för att skapa lite vacker harmoni.
När vi nu flyttade vårt TV-rum, så saknade vi ljuspunkter vid soffan. Jag har googlat runt och haft turen att hitta en gammal golvlampa som jag länge önskat mig. Efter lite mailskrivande och väntade så har lampan så äntligen kommit. Och jag blev så nöjd. Jag älskar den där gamla stilen! Och lilla katten Judith tycker också att lampan är bra. Hon njuter i fulla drag när hon intar sin plats under den och värme sig likt en griskulting under sin värmelampa.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Om du tänker irriterande tankar om andra, fyller du dig själv med irriterande känslor.
Medan om du tänker goda tankar om andra, fyller du dig själv med goda känslor –
finn något gott hos andra och du finner något gott hos dig själv.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Söndagsbestyr i ett behagligt lunk. Läs mer »

Känslan av att få smälla igen dörren hårt, hårt.

Kära Blogg
Det var en underbar morgon. Den här veckan bor lilla hunden Snowie hos oss. Oftast brukar hon klart och tydligt visa att hon inte alls är intresserad av att följa med mig och de andra hundarna ut. Den här morgonen visade hon lika tydligt och bestämt att hon verkligen ville följa med oss ut på vår runda.
Härligt!
 
Sedan var det dags för mig att köra till sjukhuset för att kontrollera mitt blodtryck.
Så många människor det finns som inte borde jobba inom vården. Den här dagen stötte jag på en … förlåt mig nu, men …. en jävla surfitta rent ut sagt.
När jag satt där på stolen i sköterskans rum, suckade hon och ojade sig över blanketten jag fått med mig, den med uppmaningen om att få det hela kontrollerat och dokumenterat.
-”Jag förstår inte hur den avdelningen tar trycket egentligen, så många folk som de skickar hit till mig”, muttrade hon överlägset med näsan i vädret.
Jag kände mig allt annat än väl mottagen.
Jag sa att jag kunde känna att något var fel i kroppen, eftersom jag förr brukat springa och jogga ganska långa distanser och nu kände skillnad.
-”Springer DU verkligen, frågade hon  misstänksamt, som om mitt utseende inte överensstämde med någon som kunde sätta sin kropp i rörelse.
Då jag haft värk i vänster arm från och till under påsken, undrade jag lite försynt om kärlkramp kunde ge högt blodtryck.
-Jo, det kunde det väl, ”fast då har man ju ont”, svarade hon samtidigt som hon lyfte telefonluren, vände ryggen mot mig och ringde ett samtal om något helt annat.
Hennes arroganta  sätt och förminskande bemötande fick mig att sakta börja koka inombords. Men blodtrycket blev taget och så var det klart.
Snabbt drog jag till mig min handväska, kastade på mig min jacka och gick med hårda steg ut och slog igen hennes dörr, sådär lite lagom för hårt. Pang! Kärring! 
Ja, blodtrycket var fortfarande lite för högt, såklart!
 
(bilder från nätet)
 

 
 Vi har starar i alla holkar snart. I alla fall i de holkar med tillräckligt stort hål, så de kommer in.
Jag älskar dessa fåglar, med sina underbara färger. Alla deras små prickar som glittrar i olika kulörer.
 
 
Ofta går jag ut till mitt älskade grodställe. Idag var även den skabbiga bocken där.
Han stod en lång stund och glodde förvånat på mig. Bakom honom lyfte en förskrämd häger och då joggade även bocken iväg bort i skogsbrynet.
 
Dagens vackra ord:
Du är inte en droppe i havet.
Du är hela havet i en droppe.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Känslan av att få smälla igen dörren hårt, hårt. Läs mer »

Arbetet kallar igen.

Kära Blogg
Så var det åter vardag och jobb igen.
Många kunder ringer och bombaderar Stefan när det är helg och högtider. Ibland säger de förvånat, ”men du svarade ju inte??” ungefär som de totalt missat att det varit påsk och vi alla firat Jesus på korset liksom. Så är livet att vara byggare.
Fast jag har det rätt bra ändå. Inga tider att passa, ingen som väntar på mig. Bara ett arbete som måste bli gjort. När spelar mindre roll.
Den här tisdagen startade jag som alltid. En runda runt sjön i det underbara vårvädret.
 
Non stop är inte bara en karamell, utan det är hur jag brukar jobba på mitt kontor. Jag glömmer totalt bort både tid och rum. Raster och lunch missar jag när jag är mitt uppe i min bokföring. Det kan vara ganska skönt, för när jag är klar, så är jag verkligen klar för dagen.
Den här eftermiddagen var det ljuvligt att komma ut i vårsolen. Jag tog lilla Snowie med mig till mitt grodställe för att se om grodornas parningscermoni var igång. Av ljudet att döma är det inte långt borta. Jag tror att tidpunkten beror på temperaturen i vattnet.
Stefan kom hem och grejade lite i badrummet.
 
 
I Australien packas det nog för fullt nu. Jag tror att det tas tårfyllda avsked av alla de fina kor som Emmy och Matilda fått stifta bekantskap med. För nu, nu går deras resa i världen vidare.
Lycklig resa älskade Emmy och Matilda♥
 
 
Dagens kloka ord:
Den som vill något helhjärtat finner en väg. De andra finner en ursäkt.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Arbetet kallar igen. Läs mer »

Annandagpåsk och den ljuvligaste vårdag.

Kära Blogg
Det var en underbart härlig vårdag.
Jag och Andréa tog en morgonpromenad runt sjön i solskenet.
Vi passade också på att besöka klosterruinerna vid Gylleboslott. Ett par timmar varje vecka är man välkommen att besöka platsen, vi chansade på att vi var välkomna ändå. Där är så sagolikt vackert.
 
Resten av dagen grejade vi alla med lite av varje, lite vad vi kände för. Det blev trädgårdsarbete. en del renovering såklart, Andréa städade poolen.
Själv smög jag iväg till mitt favoritställe, där jag en gång fått se alla grodorna para sig i en enda jättestor orgie. Jag älskar den platsen alldeles särskilt mycket. Den här dagen hade några få vitsippor börjat slå ut i solskenet.
 
På kvällen kom Amanda hit och det blev ett par timmars syskonmys innan Andréa for åter till Köpenhamn.
Jag är så tacksam för den stillsamma och underbara påsk jag fått fira med min älskade familj. Den kunde inte bli bättre.
 
 
Dagens kloka ord:
Var mer noga med din personlighet än ditt rykte.
Din personlighet är den du egentligen är medan ditt rykte bara är vad folk tror att du är.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Annandagpåsk och den ljuvligaste vårdag. Läs mer »

Påskfirande med min stora bullriga familj.

Kära Blogg
Påskdagen började jag med att fixa frukost till maken Stefan och min älskade dotter Andréa.
Under tiden passade Johnny på att mysa med min blivande djurläkaren en stund i sängen.
Åhhh vad jag älskar att ha henne hemma.
 
 

Sedan var det dags för lite påskfirande.

Egentligen hade jag bjudit hem min syster, alla våra ungar och fader Kurt till oss här i Gyllebo. För några dagar sedan insåg jag dock att jag tagit mig vatten över huvudet. I samråd med Kurtan bestämde vi oss för att flytta firandet till Brösarp och så hjälptes jag och min syster åt med påskbuffén.
Det blev en mysig eftermiddag med mina närmaste.
Tack alla ♥
 
Som alltid gick vi en runda i skogen först.
 
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Livet är en stor omålad duk där du kan – och ska – klydda av hjärtans lust.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Påskfirande med min stora bullriga familj. Läs mer »

En vacker påskafton.

Kära Blogg.
Den här påskaftonen var alldeles bedårande vacker.
Jag gick med hundarna runt sjön, Stefan fortsatte bygga upp badrummet igen och Andréa for till Höör för att hjälpa kastreringsbussen med att sterilisera katter.
Min runda var underbar, fast jag gillade inte alla sommargäster som invaderade min heliga plats. Hundägare som undrade om våra hundar skulle hälsa på varandra … idioter! Hundar ska inte hälsa.
 
När jag fyllde 50, fick jag en underbar hibiskus på stam av min syster. Den har sett lite sur och trumpen ut den senaste tiden. Den här påskaftonen gladde den mig ändå med en stor underbar blomma.
Utomhus började alla små vårblommor titta upp och små insekter vaknade till liv.
 
Min dag bjöd på lite trädgårdsarbete. Vi fyllde på vatten i poolen och Stefan satte gips i badrummet.
På eftermiddagen kom Amanda, då pausade vi och passade på att mysa en stund framför en bra film istället.
 
På kvällen när nästan hela familjen var samlad åt vi goda ostar, lite korv och drack vin/äppelmust.
Jag njöt av varje sekund med mina älskade döttrar. Underbara töser.
 
Såklart fattades något den här påsken …. min älskade, fina Emmy.
Kram på dig Memsis, min egen fina påskakärring.
 
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Att känna tacksamhet utan att uttrycka det är som att slå in en present utan att ge bort den.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 

 
 
Dela gärna

En vacker påskafton. Läs mer »

Långfredag och jag tar det bara lugnt.

Kära Blogg
Den här långfredagen kände jag extra mycket att jag behövde lugn och ro.
Mina piller mot blodtrycket verkar hjälpa en del. Jag kände mig snäppet bättre. Jag har utan ansträngning gått ner 1,5 kilo på mindre än ett dygn. Lite lagom yr gör de mig dock så jag uppfattas nog som en mer vimsig ”kering” än vanligt.
Lite påskpynt har jag i alla fall satt fram, för det tycker jag man ska ha när det är påsk.
 
Dagen började jag med en runda runt sjön. Den här långfredagen var jag extra lycklig och glad eftersom jag hade min äldsta dotter, Andréa hemma i Gyllebo. Underbara fina Andréa.
Katten Felix verkade väldigt intresserad av henne, och hela dagen låg han sedan i hennes säng och mös. Det är inte bara Felix som tycks älska Andréa, alla våra djur tycker om henne och låter sig villigt undersökas både här och där av henne. Även jag fick en hjärtkontroll. Stetoskopet kom fram och mitt hjärta var helt perfekt … i alla fall om jag varit en hund.
 
 
 
Så vill jag önska mina trogna läsare en riktigt Glad Påsk.
 
Dagens tänkvärda ord:
Det tar bara en negativ kommentar för att ta död på någons dröm. Tänk på det!
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Långfredag och jag tar det bara lugnt. Läs mer »

En svag bajsdoft över Gyllebo.

Kära Blogg
Även om vädret var grått och lite halvtråkigt, så står det helt klart att våren är på ingång. En svag doft av gödsel låg över Gyllebo den här dagen. Det var en bonde som kört ut sitt mög mittemot sjön. Jag tycker att skitlukt liksom hör påsken till. Lite hånfullt njuter jag av att det luktar skit när alla fisförnäma stadsbor nu kommer till Österlen för att glo på konst …
Så börjar de då äntligen sticka upp. De små efterlängtade vitsipporna. Ännu är det bara små knoppar, men snart kommer hela skogen vara täckt av de underbara små blommorna. Åhhh vilken underbar tid vi går till mötes.
 
Den här dagen blev jag uppringd att ”tant doktor”. Nej, så där högt blodtryck kunde jag inte gå omkring med, det var livsviktigt att omedelbart behandla betonade hon. Så nu måste jag väl ändå vara uppe i en mer mogen ålder. Jag menar, nu äter jag både blodtrycksmedicin och har tandbrygga. Snart, snart kan jag äntligen, utan att skämmas, börja använda hatt också!
 
(till min fina goa unge där borta i Australien, som oroat sig för mig, vill jag bara säga att allt kommer bli bra och fortsatta undersökningar väntar … jag är ju en krigare) 
 
Så förvandlades min blogg till precis det den inte skulle bli … en gnäll och sjukdomsblogg.
Skärpning!
 
Istället kan jag berätta att snart bär resan för min älskade Emmy och hennes kompis Matilda vidare. Den 30 mars flyger de över till den östra sidan av Australien. Lycklig resa töser.
Så förgylldes min dag upp lite extra igår kväll. Det var en annan dotter som damp ner här hemma. Älskade Andréa. Hon ville som vanligt inte vara med på bild …
 
 
Dagens citat:
Baksidan av att alltid vara stark är att det aldrig är någon som frågar om allt är bra med dig.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

En svag bajsdoft över Gyllebo. Läs mer »

Donering med förhinder.

Kära Blogg
Den här dagen skulle det gjutas badrumsgolv i Gyllebo. Jag och hundarna tog vår tillflykt ut i skogen som alltid.
Det var grått och hade regnat tidigare på morgonkvisten.
 
Vi hade lite extra hjälp av världens bästa elektriker, Peter. Han har stulit Johnnys hjärta och när han är här går den kärlekskranka Johnny som på rosa moln.
Vi hade även en stunds hjälp av Ante och Tim med gjutningen av golvet. De är världens goaste pågar allihopa.
 
 
Det var meningen att jag den här dagen skulle lämna blod för 49:e gången.
Det blev inget av med det. För första gången i mitt blodgivarliv, ansåg sköterskan att min hälsa inte var tillräckligt stabil, och med ett blodtryck som ökat ytterligare skickades jag hem med en blankett att lämnas till närmaste vårdinrättning.
En bra sak med att lämna blod är att man får kontrollerat sin egen hälsa på sammagång, och allt finns sedan dokumenterat i deras journaler så man har lite extra tyngd bakom sig när man söker vård för sina bekymmer … i alla fall vill jag tro det. Blodcentralen vill även ha besked hur allting fortlöper och blanketten ska skickas tillbaka inom en viss period. Bra.
Så mitt tips idag: Bli Blodgivare!
 
 
 
Dagens citat:
Vad du än gör – ge alltid 100%
… såvida du inte donerar blod.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Donering med förhinder. Läs mer »

Gå lätt på våren för mamma jord är i full blom.

Kära Blogg
Det var sannerligen en riktig vårdag. Solen strålade från en klarblå himmel. Det enda molnet på himlen den här dagen var min onda kropp. Nu hade bekymren utökats till fötterna. Det liksom brände och värkte i fotsulorna och i den tjocka delen där stortån är fastmonterad, smärtade det påtagligt när jag haltade fram genom skogen. Hundarna tyckte det var perfekt att tempot var lite lugnare, för då hann de snusa runt betydligt mer.
Sved gjorde det i ögonen av allt det vackra i naturen… fast det kan man liksom leva med.
 
Några av mamma Ingrids porslinsblommor börjar så smått slå ut i blom nu. De är så underbart vackra de små knopparna. Några av plantorna har fått flytta ut i orangeriet under vår renovering, men jag hoppas att de ska trivas där tills de får komma in igen.
Badrummet börjar sakta att byggas upp igen. Nu ska golvet flytspacklas och de olika fallen ska helst hamna på rätt håll. Spännande. Det kommer inte att bli någon dusch igen, utan vi får helt enkelt klara oss med den som finns i bastudelen. Istället ska jag få ett badkar som jag så hett längtat efter.
 
 
Dagens citat:
En vän är någon som vet ditt hjärtas sång, och kan sjunga den när du glömt orden.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Gå lätt på våren för mamma jord är i full blom. Läs mer »

Rulla till toppen