Allmänt

Inget nytt under solen.

Kära Blogg
Det var en måndag som alla andra. Efter en kämpig värksöndag föll jag till föga och petade i mig ett piller.
Jag vandrade runt min sjö. För var dag sjunger fåglarna lite mer och lite kraftigare. Det var blåsiga, kyliga morgontimmar. Jag hade glömt min mössa, men det är smällar man får ta. Jag liknade mest ett troll.
 
Vår renovering fortsätter. Badrummet är nu helt utrivet. Den här dagen var vi tvungna att vara helt utan el precis hela dagen. En sak vi varken räknat eller budgeterat med uppdagades när vi rivet ut toaletten och då fanns det ingen återvändo, hela elcentralen måste helt enkelt bytas, ett omfattande arbete. Elektricitet är inget att leka med! 
Jag fick en massa jobb gjort, sånt som inte kräver el. Som tillexempel putsat alla mina kängor, planterat om blommor och sått frö av rosenbönor … Så trippade jag ut på en väldigt nätt och väldigt kort springrunda.
 
 
Dagens kloka ord:
För att kunna känna sig älskad behöver man få bli älskad för den man är, inte för det man gör.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Inget nytt under solen. Läs mer »

Där blått möter blått.

Kära Blogg
Den här morgonen var himlen och vattnet lite blåare än vanligt. Luften var friskare och solen något lite varmare.
Jag tror att det är våren som lurar bakom knuten.
Hundarna drack vällustigt av sjövattnet och de små ramslöksbladen tittade upp mer och mer genom bädden av löv.
Ljuvligt.
 
Renoveringen fortskrider, och det här med att försöka hålla rent och snyggt i huset börjar kännas lite hopplöst. Fast efter mycket renoveringsarbete genom livet känner jag mig tämligen härdad.
Den här dagen fick vi lite hjälp av rörmockaren Jocke.
Ibland inser jag att jag haft en del tur i livet…. Att vi inte fått en rejäl vattenskada av den lilla gipsskruv som lyckats pricka och gå rakt igenom ett vattenrör för 15 år sedan, det kan man kalla tur. Ofattbart!
Även elen byts ut, och det känns bra!
 
Jag och katten Felix tog vår tillflykt ut i trädgården för en kort stund. Felix är väldigt intresserad av allt vi gör och skräpvagnen inspekteras noggrant av honom.
 
Dagens tänkvärda ord:
Nästa gång du står inför något som är oväntat, oönskat och osäkert, tänk dig att det skulle kunna vara en gåva.
 
Kram och Hejdå Bloggen.
 
 
 
Dela gärna

Där blått möter blått. Läs mer »

Våren skyndar inte.

Kära Blogg
Det var en vacker morgon. Stilla och lugn och kanske lite varmare än vad det brukar vara. Jag är alltid klädd i ullkalsonger och en massa tröjor, mössa och vantar, fast den här dagen kände jag mig nästan lite väl påklädd.
Min blåsippa hade slagit ut och stod där alldeles ljuvlig. Någon gjorde mig alldeles rasande den här morgonen. Någon som inte orkat ta upp sin egen skit. Och då menar jag inte naturlig skit som ”moder natur” kan bryta ner till gödning, utan skräp, plast och aluminium. Hur kan människor vara så korkade och förstöra vår vackra natur?
 
Stefan har tagit bort all kakel i vårt badrum och började den här eftermiddagen att bila bort klinkern på badrumsgolvet. Det såg ut som vi hade släckt en större eldsvåda inomhus, så mycket rök det.
Peter elektriker kom också hit för att planera hur all ström ska dras, så att strömknapparna och allt hamnar i rätt rum.
Själv passade jag på att väcka upp mina pelargoner ute i orangeriet. Jag har särskilt en som jag hoppas vill vakna och växa sig stor och kraftig, och det är min kärlekspelargon med den ljuvligaste röda färg.
 
Dagens ord:
Ibland kommer jag på mig själv med att prata med mig själv.
Och då skrattar vi båda.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Våren skyndar inte. Läs mer »

Lugn råder.

Kära Blogg
Jag älskar måndagar.
Att vandra i naturen. Att jobba med mina papper. Att ta hand om mina fyrbentingar. Ensamhet. Tyst och stilla.
För mig är det livskvalitet.
Min morgon började med lite godis åt en nyfunnen vän. Julens hasselnötter kom till bättre nytta än vad som var tänkt.
 
Vandringen runt sjön var grå. Vattnet låg alldeles stilla. Långt borta i hagen strövade tre rådjur, och jag kunde nästan bara se deras vita rumpor i den lätta dimman. På det mörka vattnet låg fem vackra svanar. Jag försökte fånga dem på bild trots att avståndet var alltför långt. Allt var tyst. Allt var stilla. Jag njöt!
 
Dagens ord:
En stor del av livet ägnar vi åt att drömma, framför allt när vi är vakna.
 
 
 
 
 
Dela gärna

Lugn råder. Läs mer »

Bara Vara.

Kära Blogg
Den här helgen har verkligen varit behaglig. En riktig ”Bara vara” helg. Jag och min kära vän Tina har varit på spa i Abbekås. På Mossbylund.
Vi har badat i bubblor och druckit bubblor. Vi har ätit gott (griskind till exempel) och pratat och myst. Så har vi skrattat, skrattat och skrattat, så vi kommer båda att bli lastgamla nu.
Fantastiskt. Tack Tina för gott sällskap.
 
Lite hälsningar från mina döttrar kom också när jag var iväg på ”vilohem”.
Tack töser för att ni tänker på mig!
 
Stefan har myst på sitt vis i helgen. Dvs rivet delar av huset i lugn och ro
 
Dagens kloka ord.
Oplanerad tid är inte bortkastad – vi behöver den för att koppla av.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Bara Vara. Läs mer »

Tacksamhet.

Kära Blogg
Att ha möjlighet att njuta av den alldeles fantastiska natur vi har, gör mig varje dag så oändligt tacksam.
Trots den där lilla extra värken jag vaknade med den här morgonen, kände jag mig full av vällust och harmoni.
Vem kan må dåligt i denna miljön?
Mitt underbara Gyllebo!
 
Att vistas i vår natur gör mig så väldigt gott. Mitt tips till er – alla och envar – gå ut i naturen! Oavsett väder. Ensamma, utan någon att prata med. Sällskap är visst trevligt, men naturupplevelsen blir så mycket större och starkare utan en massa tjatter och babbel. Hundar är ok, de har inget behov av att samspråka, om man inte själv vill det.
 
Dagens ord:
Stanna till
Andas
Betrakta
Andas
Bli medveten
Andas.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
Dela gärna

Tacksamhet. Läs mer »

Jag syns nog inte längre!

Kära Blogg
Alltid ser eller upptäcker jag något nytt på mina morgonvandringar. Ibland är det vilda djur, ibland helt oförväntade saker. En morgon såg jag inte mindre än 6 hägrar och denna morgon såg jag en jättestor skalbagge som blivit överkörd. Men så plötsligt låg det en gigantisk röd och fin jordgubbe mitt på vägen där i skogen. Vissa saker undrar jag ju lite extra över …!? Johnny hade helst slukat den i en munsbit, men jag blir alltid lite orolig över att saker kan vara preparerade med gift. Gubben fick ligga kvar och lysa vackert röd.
Utanför huset satt den lilla ekorren och åt av de hasselnötter som jag lagt ut kvällen före.
 
Den här dagen var jag hos min kära gamla frissa, Marianne! Jag bara älskar att gå dit. Jag tänker inte så mycket på vad hon gör med håret, jag tycker mest att det är så härligt och mysigt att småprata och bara umgås med henne.
Jag har känt henne nästan i hela livet.
Den här dagen bestämde vi att det var dags! Dags att ta första steget mot en lite mer mogen (läs kort) frisyr.
Hela 15 cm hår åkte av. Skönt och fräscht.
Nu hade jag ju faktiskt förväntat mig att min äkta hälft, Stefan, skulle lägga märke till min förvandling. Jag hade ju både klippt och slingat mitt hår i en lite ljusare ton. Nix! Inte ett dugg märkte han.
Suck! … det är väl så det är att vara gift med ett jobb ….. och jag tror alldeles bestämt att Johnny och Molly i alla fall tyckte att jag var lite extra fin…
 
Dagens passande ord:
Pappa, vad är semester för någonting?
Vi vet inte mitt barn för vi är egenföretagare.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Jag syns nog inte längre! Läs mer »

Drömsk dimma.

Kära Blogg

Det var en sagolik morgon, som att fortfaranda vandra kvar i drömmarnas land.
Följ med mig genom några bilder.
 

 
Det hade återigen bildats sådana där roliga frostformationer på några grenar, sådana där som liknade vita fjädrar.
På sjön var det en bräcklig liten ishinna som Molly i ett obevakat ögonblick prompt skulle prova.
 
Då och då skickar jag in en av mina morgonbilder till svt 1. Den här dagen kom en av mina bilder på den vackra dimman med på deras sida. Och det är så klart kul tycker jag.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Ditt värde minskar inte utifrån en annan människas oförmåga att se hur mycket du är värd.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Drömsk dimma. Läs mer »

Regndroppar faller på min kind.

Kära Blogg.
Jag skulle vilja skriva att det var ett skönt vårregn som föll på vår runda den här morgonen … men det var det inte! Det var ett svinkallt vinterregn som på eftermiddagen fick inslag av snö i sig. Än är det som sagt vinter kvar.
 
Jag och Stefan fortsatte jobbet med renoveringen. Turen hade kommit till ”operation byta ytterdörr”.
Med den ”nya” (läs begagnade) dörren, kommer det nu att bli ett härligt ljusinsläpp och vi har även möjlighet att glo ut på grannar, rådjur och annat fyle.
 
Fast hemmet har en tunn grå hinna av byggdamm tycker jag att det förtjänar att förgyllas ändå. Små söta påskliljor fick sätta guldkant min dag i köket.
 
 
Någon har frågat om vi aldrig bygger upp och gör färdigt. Om vi bara river och raserar? Såklart gör vi klart efter hand. Vårt kontor är nu så gott som färdigt. Jag har sytt nya gardiner och allt är på plats igen.
Nöjd? … såklart!
 
Dagens tänkvärda ord:
Det vackraste i världen kan varken ses eller höras utan måste kännas genom hjärtat.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Regndroppar faller på min kind. Läs mer »

Möte hela dagen.

Kära Blogg
Den här dagen var jag på möte med mina tjänstehundskompisar.
Stefan tog hand om våra fyrbenta vänner och passade på att måla när det var lugnt och tyst här i huset.
 
Som alla vet har Sverige nedrustat sitt försvar och sedan början av 2000-talet istället inriktat sig på att vara hjälpsamma samariter i Afghanistan tillexempel. Eftersom gamla Sverige varit tryggt och fritt från hot, har allt varit frid och fröjd. För ett par år sedan ändrades dock allt …. Nåväl det mesta är hemligstämplat, men plötsligt är våra tjänstehundar väldigt intressanta och den riktiga militären ”bjuder upp oss till dans” kan man säga …. Vi simpla hemvärnare börjar nu får en allt högre status och då särskilt vi med ”sensorn hund” som inte kan ersättas av något annat tekniskt instrument. I klartext betyder det att de vill ”hyra” Johnny, och kanske mig …
 
Nu måste jag skynda mig att bli frisk och kry i min kropp för allt roligt som finns att göra.
… fast när jag låg där i soffan på kvällen, med trasig kropp, insåg jag att det nog inte blir så mycket mer krig för mig … men den som lever får se … Jag är nere, men inte utslagen.
 
Dagens ord:
Bästa sättet att vara ledig är att vara upptagen med det man tycker är kul.
 
 
 
 
 
 

 

Dela gärna

Möte hela dagen. Läs mer »

Rulla till toppen