Allmänt

En pyssellördag i Gyllebo

Kära Blogg
Den här morgonen var skogen full av små blåklädda människor med vita scarfsar. Scouter. Det var något som kallas för kretstävling. Jag och hundarna smög tyst förbi dem, där de var i full färd med diverse tävlingar av alla de slag.
 
Det ser så vårligt och fint ut med alla nyskrapade grusvägar. Riktiga vårtecken tycker jag.
 
 

Den här dagen pausade vi lite med renoveringsarbetet. Det gick liksom inte att göra så mycket förrän elektriker och rörmokare varit på plats. Istället blev det småpyssel med andra saker. Stefan tvättade staketet och trallgolvet. Jag tvättade våra kläder och lakan.

Mina trasiga jeans som min syster Görel tyckte borde bytas ut, lagade jag både här och där. Nej, sina skönaste jeans de kastar man minsann inte.
 
 
I min trädgård gladde jag mig åt alla blommor som börjat slå ut i blom. Särskilt glad är jag över att det stora magnoliaträdet i år ser ut att ha lite knoppar. Äntligen!!
 
På kvällen blev det lördagsmys för hela slanten.
 
I Australien ser det ut som Emmy &Co lever livets glada dagar.
En bamsekram vill jag skicka till andra sidan jordklotet.
…och tack för alla bilder du delar!
 
Dagens kloka ord:
 
Fokusera på det du kan göra något åt. Livet är för kort för att ödsla tid och kraft på det andra.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

En pyssellördag i Gyllebo Läs mer »

After Work hos goaste bröderna Håkansson.

Kära Blogg
Den här morgonen var det kallt och grått. Överallt i naturen började det så smått skimra av en svag grön nyans. Hagtornsblommorna blir fler och fler på sina taggiga grenar. Det finns nästan inga sötar små blommor än just hagtornens vita små stjärnor.
Den vilda kaprifolen hade fått frodiga gröna blad och vid sjön spankulerade det strävsamma paret Gås.
 
På eftermiddagen jobbade Stefan hos vår granne Mårten. Jag smög bort till grodornas paradis en liten kort stund. Där var tyvärr inga grodor, men där var underbart vackert som alltid och den lilla gula kabbeleksknoppen tittade hoppfullt upp ur marken.
 
 
På kvällen var jag och Stefan på After Work hos Håkansson & Håkansson. En rad leverantörer hade samlats för att visa sina olika produkter för traktens alla byggare. Jag har varit på sådana här evenemang förut och jag vet minsann att de flesta grabbar egentligen är mest intresserad av mat, dryck och samvaro.
Det blev en fantastiskt trevlig eftermiddag och kväll, med just god mat och god dryck och trevligt sällskap.
För mig var det många gamla välkända ansikten som dök upp.
Först startade vi i affären, där det fanns öl och korv för de som var sugna på det.
 
Efter stängningsdags drog vi som ville, vidare till Gårdens Café och Vedugn. Det är ett fantastiskt mysigt ställe i stan, där de har de i särklass bästa pizzorna.
Gott, trevligt och mysigt. Jag njöt i fulla drag och insåg att jag faktiskt saknat min gamla vardag med alla tossiga byggare ….i alla fall en liten smula.
 
 
Tusen tack Ola och Per för en underbar kväll!
 
Dagens citat:
Inse att du är väldigt lyckligt lottad om du har någon i din närhet som kan få dig att skratta när du egentligen inte ens känner för att le.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

After Work hos goaste bröderna Håkansson. Läs mer »

Regn i luften och modevisning i Kivik.

Kära Blogg
Det var en kall morgon. Regnet hängde tungt i luften. Vid sjön hade någon parkerat ett stort konstigt fordon mitt på vägen. Molly skällde ut släpskrället efter noter innan vi gick vidare.
 
 
På eftermiddagen när Stefan kom hem åt vi en lite lättare lunch. Ostkaka och äppelmust. Enkelt, lätt och gott.
Jag tycker inte riktigt det är så kul att göra storkok, långkok och mer avancerade maträtter just nu när huset är i oordning.
 
På kvällen hade min fina, goa vän, Tina, bjudet med mig på en modevisning på Kiviks Café. Där startade vi med en mustig soppa och gott bröd. Det blev en trevlig kväll med en massa andra ”keringor”. Vi fick se vårens mode, testa olika hemmagjorda salvor och krämer, smaka förkylningshonung och bara må gott.
Tack Tina för du bjöd ut mig, och tack goa Anna för gott sällskap. ♥
 
Vi hade alla lite bråttom hem. Den här kvällen skulle vi alla tre titta på ”Det okända” på TV 7. För just den här kvällen var det vår skolkamrat från ungdomen, Per Låda Persson, som skulle vara med.
För mig är ”Låda” inte vilken skolkamrat som helst. Det är mitt livs första kärlek. Vi höll ihop i ett helt år … men allt det där är en helt annan historia. Fortfarande blir jag lika glad när jag ser och hör honom, och jag vet att han ännu har sin gamla nyckelring kvar från ”vår” tid.
 
Som alltid följer jag mina döttrar från världens alla hörn.
Ni gör mig alla så glad, mina tre busungar …
 
Amanda, som åker tåg med Gudrun Schyman …
 
 
Emmy som festar loss i Australien …
 
 
Andréa som håller igång på ett danskt veterinärsjukhus …
 
 
 
Dagens kloka ord … som jag nog hört från min yngsta dotter …
 
Världen har väl större problem
än pojkar som kysser pojkar.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Regn i luften och modevisning i Kivik. Läs mer »

Vårens rikedom.

Kära Blogg
Ännu står de söta små blåsipporna kvar i sin backe. Tack vare att det ännu inte varit särskilt varmt tror jag att de står i blom lite längre. Jag njuter av dem varje dag när jag passerar.
Den här morgonen hade jag utrustat min kamera med ett macroobjektiv istället. Så här följer det nu lite bilder på underbara små vårblommor. Sippor i alla dess färger, lungört, nunneört och vätteros. Och om någon älskar nässelsoppa, då är det tid att ge sig ut och plocka nässlor nu…. eller ”nellor” som det egentligen heter på riktigt … Själv tycker jag att det där smakar misstänkt likt spenatstuvning och det ger mig klök-känslor bara av tanken.
 
Vår badrumsrenovering går på sin slutkläm nu och om någon vecka bör tvättställ och badkar levereras. Därför är det dags att börja skissa och planera för nästa etapp. Det kommer bli köket. Ja, vi ska byta ut vårt 15 åriga kök redan. Någon har hört av sig och varit spekulanter på vår vackra björkinredning. Vår plan är dock att själv behålla den största delen av skåpen … den kommer vi att flytta till tvättstugan istället.
Åhhh, det ska bli så skönt att slippa ha skafferi och frysskåp i andra delen av huset. Tanken är att allt ska få plats där det hör hemma – i köket. Matbordet kommer flytta in i gamla TV-rummet och där bli ett riktigt matrum.
 
Till dig Amanda
Jag vill bara säga hur grymt stolt jag är över dina prestationer i skolan.
MVG i betyg på prov efter prov.
Lilla solstråle, tack för din hälsning ♥
//Mamma
 
 

 
Dagens tänkvärda ord:
Lyssna inte på dem som talar
om för dig vad du ska göra.
Lyssna på dem som uppmuntrar
dig att göra det som känns
rätt för dig.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Vårens rikedom. Läs mer »

Jag frossar i vårens alla blommor.

Kära Blogg
Jag gick min runda runt sjön. Det blåste en måttlig kall vind, som gjorde sjön vild och busig med små vita vågor.
I skogen njöt jag av alla de vilda blommor som ploppat upp, fler och fler för varje dag.
Såklart fanns det vitsippor, men även gula små sippor som glatt tittade fram genom täcket av röda boklöv.
Den lilla blomman jag tidigare inte visste namnet på, var någonslags nunneört och den är bedårande söt.
 
Gulsippor och nunneört.
 
På mitt kontor var det månadsavslut och lite mer sysslor att göra. Fast när jag gick efter dagens skörd av post så smög jag mig bort för en paus på mitt älskade grodställe.
 
 
Det var en vacker aprilkväll. Stefan fogade det nylagda badrumsgolvet, jag mailade en uppsjö papper till min älskade dotter. Papper som skickats ända från Canada och dagen till ära anlänt ut till mig i Gylleboskogen med en stor lastbil. Felix, han bara njöt i solskenet.
 
 
När allt var avslutat för dagen, gick jag ut i min älskade trädgård och satte mig i ett hav av vitsippor.
Doften av dem kan göra mig alldeles vimmelkantig och yr av lycka.
Får jag bjuda på en bildkavalkad av mina vitsippor!?
 
Dagens tänkvärda ord:
Om du visste hur starkt dina tankar påverkar dig skulle du aldrig våga tänka något negativt.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Jag frossar i vårens alla blommor. Läs mer »

Städar och röjer, fast i ett lite lugnare tempo.

Kära Blogg
Jag hade bestämt mig och lovat mig själv … det skulle bli en lugn och skön söndag.
Amanda kom hit efter en arbetsnatt på ”Villan”. Jag skickade med henne lite förnödenheter hem. Min ståtliga porslinsblomma fick flytta med henne till Tomelilla. Även en liten ”rikemansblomma” som jag fött upp fick följa med hem till Amanda och Jimmy. Fint blev det!
 
En kort promenad blev det. Någon var i full gång att ställa iordning vägen efter helgens motortävlingar.
Jag och Stefan röjde upp och städade undan byggsaker för hundraelfte gången. Golvet i badrummet är på plats och ska bara fogas och silikonas.
 
 
Till Andréa, Amanda och Emmy
Jag vill skicka en varm hälsning och ett stort tack till ER, mina alldeles underbara döttrar. Alla tre har ni hört av er, tänkt på mig, stötta mig. Det gör ni alltid. Det kvittar var i världen ni är, så känner jag att ja har er alla tre nära.
Tack. Ni betyder allt!!
 
 

Dagens tänkvärda ord:
Det är en särskild del av vänskap att kunna höra på det samma om och om igen med samma glädje.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
Dela gärna

Städar och röjer, fast i ett lite lugnare tempo. Läs mer »

Mitt 112.

Kära Blogg
Den här morgonen blev inte riktigt som jag tänkt.
Mina morgonpromenader har den senaste tiden känts tyngre och tyngre. Ungefär som om jag höll på att åldras med blixtens hastighet. När jag tänkte på att jag för bara ett år sedan glatt joggade 3-4 mil i veckan, förstod jag att kroppen inte mådde särskilt bra just nu.
Jag noterade lite suddigt, att det förberetts lite inför helgens stora motortävling.
Efter bara en kort runda, vände jag och hundarna och gick hem igen.
 
När hela världen snurrade och halsen och bröstet sprängde som om jag just genomfört någonslags ultralopp, då ringde jag sjukvårdsupplysningen. Kvinnan lyssnade på mina symptom och sa: ring 112.
Jag ringde Stefan som kom hem … det är mitt 112!!! Han tog mig till akuten.
En massa prover togs. Blodtrycket pickade på i ett högt tempo, men allt annat var normalt …
Mest sannolikt är att jag inte tålt min medicin.
Läskig upplevelse.
Resten av dagen gick för min del i lugnt tempo.
 
 
Dagens tänkvärda:
Tro på dig själv, även om ingen annan gör det.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Mitt 112. Läs mer »

Dramatiskt i skogen.

Kära Blogg
Morgonen började med en dramatisk himmel. Min mössa hade åkt på igen. I motljuset kunde jag se hur buskar och snår sakta började skimra i skira små gröna blad. När vi återvände till stugbyn hade någon skrapat vår grusväg. Det är ett riktigt vårtecken tycker jag.
 
Hela dagarna när jag arbetar finns våra djur nära mig. Jag älskar det. Bättre arbetskamrater finns inte. Lilla Molly satt nästan hela dagen och solade sig och kikade i smyg på mig. Katten Felix ligger också gärna nära, men just den här dagen ville han helst ligga på mitt vita fina överkast.
När Stefan kom hem satte han igång att foga väggarna i badrummet. Vitt blir det. Båda älskar vi det vita och det ljusa.
 
Jag gick en snabb vända bort till grodornas paradis. Där var inte tillstymmelse till någon sexaktivitet. Alla grodor kan väl inte ha valt klosterlivet?
Nåja, vitsipporna står i startgroparna för att slå ut i sin vackraste skrud.
Men så sprang jag plötsligt på ett mysterium … En hög av duvfjädrar tydde på att någon form av våldsamt mord hade blivit begånget. Inget konstigt med det. Men några steg längre bort låg resterna av en gädda. Det var konstigt. Min grodplats ligger 1 kilometer från sjön, så det blev lite av en gåta, två riktiga mysterium.
 
Dagens kloka ord:
Gör det bästa av dina förmågor,
gläds över dina framsteg utan att jämföra dig med andra.
 
Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Dramatiskt i skogen. Läs mer »

Kallt och blött.

Kära Blogg
Den här dagen var det åter kallt, grått och blött. Jag tror det är som våren liksom ligger på laddning. Plötsligt kommer den att slå till med full kraft. Egentligen är det lite bra att det inte går för fort så här tidigt på året.
Återigen mötte vi en groda på vår väg. Den här filuren var frisk, kry och pigg. Riktigt intressant tyckte lilla Molly, som för övrigt inte alls gillar när det blåser. Hela hon håller liksom på att flyga iväg.
 
I min trädgård frodas vårblommorna. Den här kvällen kikade den underbara solen fram någon timme och jag kunde inte låta bli att sticka näsan utanför dörren för en stund.
 
Dagens kloka ord:
Att säga nej till någon annan för att säga ja till sig själv,
betyder inte att man tycker illa om den andra personen.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Kallt och blött. Läs mer »

Årets varmaste dag.

Kära Blogg
Det var en underbar morgon – och jag hör nu själv hur jag låter som en papegoja eller en gammal grammofon som hängt upp sig. Samma beskrivning varendaste dag.
Fast det var verkligen ljuvligt.
Plötsligt när jag gick där i min egen värld, föll det ett stilla regn som bara var så där mysigt.
 
I helgen ska det var det sedvanliga bilrallyt här i Gylleboskogen. När jag var en ung tjej älskade jag att åka ut i skogen och titta på dessa bilrally tillsammans med min kompisar, som allihopa var tuffa pågar. Fart och fläkt och såklart drömde jag om att själv få ratta en tillbucklad rallycrossbil.
Nu vet jag inte längre om jag egentligen är lika stormförtjust …. Att det ska bli ett sådant hallaballo och oväsen i min älskade skog. Ingen har heller frågat de som bor där, vad de tycker…. Den fina räven som strök en liten bit ifrån mig  i påskas, eller grävlingarna som är ute i gryningen och gör egna små stigar. Alla grodor, fåglar eller den unika hasselmusen. Rådjuren, vildsvinen … ingen av dem har fått chans att ge sin syn på saken och det känns inte riktigt lika kul längre.
 
Fortfarande är det noll och ingen aktivitet på grodornas parningsplats. Jag börjar bli lite rädd för att de sexstrejkar och har ingått i någon kyskhetssekt och lever i celibat allihopa.
 
Efter kontorsjobbet gick jag ut i min älskade trädgård. Min oas. Det kändes som om värmen slog emot mig. Hela 17 grader i skuggan visade termometern. Mina kläderna åkte av efter en stund och en ljuvlig stund i solstolen unnade jag mig och min kropp. Det ska va gött å leva.
 
Från det danska universitetsdjursjukhuset kom en hälsning från min älskade dotter Andréa, som gör sina sista veckor innan den tunga titeln är hennes. Djurläkare Henriksson.
 
 
Jag förstod att det handlade om ryggen, men fick gå in och googla ….
Översättning kom så småningom.
Jag är stolt och glad för din skull min älskade dotter ♥
 
 
Dagens tänkvärda ord:
 
”Bara en dröm” säger snusförnuftet.
Då har man glömt att drömmar skapar verklighet.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 

.

 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Årets varmaste dag. Läs mer »

Rulla till toppen