Allmänt

Jag smyger in lite påsk i stugan.

Gomorron på er alla.
Även om snön nu har försvunnit hos oss, så känns det ännu långt tills det är påsk och riktig vår.
Jag har tjuvstartat lite med att smyga fram min gamla höna, lite ägg och några påskkärringar i köket.
 
När jag gick min runda runt sjön den här morgonen så verkade fåglarna alldeles galna. Ett gäng  mindre hackspettar for som vildar runt i trädtopparna och jagade varandra. På ett annat ställe flög två spillkråkor i virvlar efter varandra. Ja, alla hackspettar tycktes den här morgonen vara i färd med någon slags orgie. Jag deppade lite över att jag valt fel objektiv till kameran, men njöt sedan i stillhet över deras skådespel. Jag tog lite bilder på andra saker istället.
 
Vid min granne Ursulas hus blommar hennes vintergäck nu för fullt.
De står så vackert där med sin gula färg mot hennes blåa stuga.
 
 
Jag och Stefan stämplade ut tidigt från jobbet
Jag fick en nytillverkade skärbräda direkt från snickeriet. Den ska bara smörjas in rejält i paraffinolja.
 
 
När man ska gosa med någon av hundarna, då kommer alltid hela bunken.
Ganska mysigt de också.
Den här fredagen blev det mycket mys!!
 
Stefan tog ett litet ryck i vår trädgård med alla löven. En liten bit varje dag och snart är alla löven borta.
Och när våren kommer och gräs och blad börjar växa, då blir allting så ljuvligt fint…. ni ska få se!
 
Emmy och jag fixade inne i köket. Jag fixade med en delikat fredagsmiddag och Emmy tog sig ett mellanmål.
Så fick hunden Johnny sig en välbehövlig ryggmassage.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Alla behöver fem saker i livet:
  1. Något att göra 
  2. Någon att älska
  3. Något att tro på
  4. Något att vara bra på
  5. Något att längta till

Kram och ha en mysig helg.

Från mig, Annika.

 
 
 

Jag smyger in lite påsk i stugan. Läs mer »

Lite i hatten.

Hej alla goa läsare.
Min torsdag började med regn och rusk. Ett iskallt regn. Hatten jag fått av pappa Kurt kom väl till pass.
Jag älskar hattar och mössor. I alla de former.
Egentligen hade jag tänkt att fuska mig undan morgonpromenaden den här dagen, men småhundarna satt hela tiden och psykade mig. Sida vid sida satt de bara där på kontoret och stirrade och blängde på mig. Nej, morgonpromenader skjuter man inte bara upp sådär lättvindigt tyckte de.
 
När jag var inne på vår firma i stan för att leta efter några arkiverade papper, hittade jag plötsligt i en låda en kär gammal bekant. Det var min yngsta dotters älsklingsnalle, Björne. Det måste vara ganska många år sedan han blivit nerpackade och arkiverad. Oj, så mycket minne en trumpen nalle kan väcka …
Han fick följa med hem från den flyttlåda han råkat hamna i.
 
En gång i veckan handlar jag mat och förnödenheter. Om det behövs eller ej, så fyller jag på skafferi och kyl med sådant som tagit slut. Jag gillar att ha allt hemma och slippa springa i affärer titt som tätt och slösa min tid.
En bukett härliga tulpaner fick bli helgens glädjespridare och en kaktuskudde från Lidl hamnade också i min kundvagn.
 
Dagens tänkvärda ord:
När du ser eller möter en människa
du beundrar eller ser upp till, säg tyst
inom dig:
Detta är en spegling av en sida i mitt inre.
Vi är alla mirakel.
 
Kram och ha en bra dag.
Från Mig som är lite i hatten.
 
 
 

Lite i hatten. Läs mer »

Välkommen mars månad.

Hejsan.
Välkommen våren, för visst räknas mars som vårens första månad!?
I bondepraktikan står det att ”marsblom är inte bra, aprilblom är halvbra och majblom är helbra” …
Jag tycker att all blom är helbra!! Jag älskar blommor, de rör liksom vid min själ och gör mig lycklig.
I min lilla trädgård kan jag nu se att den lilla röda sippan kommer att slå alla sina egna rekord i blomning det här året. Vintergäcken står som allra finast nu. Tänk nu har vi allt härligt precis framför oss.
 
 
Det är som om jag får lite extra spring i benen när jag känner att våren är på gång.
Den här morgonen blev det 6 kilometer i lugnt tempo på stigarna runt min älskade sjö.
 
Även om vi nu har fått en månad som vi kan kalla vårmånad, så var vädret inte särskilt vårlikt. Det var kallt, regnigt och geggigt.
Vägarna i vår lilla sommarby är mer än vanligt leriga den här våren, eftersom vi i höstas fick fiber indraget och allt var uppgrävt.
 
Alla hundarna blev såklart som rena dyngbollarna efter vår promenad.
I bondepraktikan kan man läsa att i Mars månad ska man sig ofta tvätta och bada … och det är något som mina hundar fick göra. Efteråt somnade de som små klubbade sälar, alla på sina egna favoritställen i huset.
 
Lilla hunden Snow, som är min dotter Amandas lilla pomeranian, har varit sjuk. Den här dagen fick hon åka till veterinären. Hon har en sjukdom som heter syringomyeli. En tråkig sjukdom för en liten hund.
Krya på dig Snowie ♥
 
På eftermiddagen var jag och min syster Görel hemma i Brösarp och hälsade på vår pappa Kurt.
Vi fikade, gick igenom lite saker och hade allmänt trevligt.
 
Sedan vårt badrum blev renoverat förra våren har jag letat efter en badrumsmatta.
Nu har jag äntligen hittat en som jag tycker pryder sin plats.
 
Kvällen avslutade med en och en halv timmes yoga.
Det bästa som finns!
 
Rättelse av tidigare inlägg:
Såklart vet jag att detta är snödroppar och inte vitsippor!
 
Dagens tänkvärda ord:
Livet är som en kamera.
Fokusera på det som är viktigt
och fånga de bästa ögonblicken.
Lär av misstagen,
blir det inte bra – knäpp en ny bild.
 
Ha en härlig dag
och kram från Mig.
 
 
 

Välkommen mars månad. Läs mer »

Jag planterade om blommor och lärde mig mer om årets skatteregler.

Hej hej.
Nu är de snart här…. blåsipporna!
Jag och hundarna kravlade upp i ”vår” blåsippsbacke och stack ner våra näsor i löven. Långt där nere lyste några små blå knoppar. Ljuvliga små blommor som snart står här i backen och niger så sött.
 
Bästa stället att ta sig ut i skogen enligt hundarna, är i gången mellan hästhagarna. Ingen annanstans finns det så mycket goda dofter.
De gamla alpackorna stod som vanligt och blängde på oss när vi traskade förbi.
 
Vår revisionsbyrå hade ordnat en utbildnings och informationsträff.
På Örums Nygård samlades vi, en hel massa småföretagare, för att ta del av lite matnyttig information om skatter, avdrag och annat som är bra att kunna när man driver eget företag.
 
Jag har planterat om mina rotade porslinsblommor och samtidigt tagit lite nya sticklingar.
Jag tror att min mamma Ingrid är ganska nöjd med hur jag sköter dem, där hon nu sitter uppe i sin himmel.
 
I Canada verkar det som min äldsta dotter fortfarande har vinter och kallt. Jag saknar henne så väldigt mycket.
Även om det ”bara” är två månader sedan vi sågs i Mexico, så känns det så länge sedan och tiden verkar oändlig tills jag får träffa henne igen… till hösten kanske … dit är det en evighet.
 
De senaste 6 åren har vi bara träffats ett par veckor om året, ibland mindre … Jag vänjer mig aldrig!
 
– Jag skickar dig, Andréa, en stor bamsekram och längtar tills du åter är hemma hos mig i Gyllebo ♥
 
Dagens tänkvärda ord:
Vi kan inte göra storverk,
bara små gärningar med stor kärlek.
 
Hejdå och kram från oss.
 
 
 
 
 
 

Jag planterade om blommor och lärde mig mer om årets skatteregler. Läs mer »

Två varv runt sjön.

Hej och gomorron.
Som genom ett trollslag var all snö den här morgonen helt försvunnen. Våren hade smugit sig tillbaka och vitsipporna stod stolt kvar där jag senaste sett dem för någon vecka sedan.
 
Jag och hunden Johnny rivstartade morgonen med en springrunda runt sjön. När vi nästan var tillbaka vid vår stuga igen, flög två skränande tranor över våra huvuden. Det var årets första tranor här i Gyllebo. Jag bara stannade och sträckte armarna mot skyn och drog en ljudlig suck av välbehag. Älskade våren är så sakta på väg.
 
Väl hemma igen upptäckte jag att jag lyckats tappa min nyckel någonstans i skogen.
Det var bara för mig att ta småhundarna med mig på ytterligare ett varv runt sjön den här morgonen.
Tyvärr hittade jag aldrig min förlorade nyckel … men Lykke och Molly njöt av den härliga morgonen.
 
I helgen har jag bytt till lite vårligare gardiner i vårt sovrum. Det är de gamla trotjänarna som mamma Ingrid sydde åt mig.Det förskräckligt dyra gardintyget som jag blev så förälskad i en gång för ganska länge sedan. Ännu är de lika fina, och ännu ger de mig sådan glädje när jag hänger upp dem.
 
Jag har också grejat lite med mina porslinsblommor som jag fått ärva efter min mamma Ingrid. Hon älskade sina Hoya växter, och jag kämpar på med att föröka dem och hålla dem vid liv. Hundbadet kom till användning igen när de största växterna fick äran att ta sig en dusch.
 
Jag har lyssnat klart på Leif GW Perssons bok ”Gustavs Grabb”. Den handlade om honom själv, och jag gillade den. Kanske inte så konstigt, eftersom jag gillar GW Persson helt enkelt. Jag tycker att han är rak och ärlig och sånt tycker jag om.
 
När Stefan var ute och sköt ett stackars vildsvin i skogen passade jag på att vårda mina läderkängor. Jag älskar att ta hand om mina skor. Smörja och fetta in dem. I både läderbalsam och läderolja.
Lilla Lykke, som just nu är i spökåldern blev jätterädd när hon fick se alla skor stå där på rad på kanten till hundbadet. Utskällda blev de efter noter.
 
Dagens kloka ord:
Gör det du känner är rätt,
för du kommer förmodligen
att bli kritiserad av någon i
vilket fall som helst.
 
Kram och Hejdå
Från Mej på kontoret.
 
 

Två varv runt sjön. Läs mer »

Hundträning i det gröna.

Hej hej.
Äntligen, äntligen var det tid för vår första hundträning för året, iklädd de gröna kläderna.
Som vi längtat … särskilt hunden Johnny tror jag.
Han blev alldeles överlycklig när han såg att jag plockade fram alla träningssakerna.
I stället för att i glädjerus bära runt på den lilla frottéhandduk han brukar hugga när han vill visa sina känslor, tog han nu hela mattan som vi har i hallen. 
 
Det var en grå och dimmig dag ute på Revinge.
Jag älskar vidderna där och korna som går lösa över stora områden vid Silvåkra. Korna som där lever som kor ska göra.
Trots att dagen bjöd på mestadels regn, så var det så vackert.
 
Vi fick en lyckad träningsdag med jättebra övningar för både hundar och förare.
Kanske finns det de som skulle beskriva dagens väder som skitväder … det var inget som vi överhuvudtaget la märke till den här dagen. Vi hade bara skoj! Hundar och människor.
 
På kvällen, hemma i Gyllebo igen, hamnade alla mina militärkläder i tvättmaskinen. Johnny åt sin mat och slocknade med ett fånigt leende på sina hundläppar. Jag tappade upp ett varmt, härligt bad och slog på högtalaren med min ljudbok. Livet är allt bra gott att leva, trots att det drog och ömmade i ryggen efter en dag tillsammans med min turbohund.
 
Dagens tänkvärda ord:
Säg ingenting om dig själv
som du inte vill ska bli sant.
 
Kram på Er
från Mej.
 
 

Hundträning i det gröna. Läs mer »

Naturen är aldrig banal.

Hejsan.
Vilken fantastisk lördag det blev så här i slutet av februari.
Solen sken från en klarblå himmel och snön var så vit att det nästan sved i ögonen.
På vårt vedskjul hade de vackraste istappar jag skådat bildats. Kedjan vi har istället för stuprör var totalt inbakad i en enda jättestor istapp. Naturens egna konstverk.
 
Som alltid hängde småhundarna mig i hasorna hela morgonen ända tills det var dags för oss att ge oss ut.
Tandborstning måste gå fort, tycker de!
 
Vår tur runt sjön var den här morgonen magiskt vacker.
 
I Karlaby lyckades jag fånga en stor rovfågel på bild.
Jag är dock lite osäker på arten. Helst hade jag önskat att det var en kungsörn jag fått korn på, men det kan kanske vara någon slags vråk också. Hursomhelst är det häftigt med dessa stora rovfåglar.
 
Till mellofikat bakade jag lite mumsiga bakelser. Det får faktiskt finnas hejd på smalmat och återhållsamhet tycker jag.
 
 
”Vänlighet förvackrar världen”
 
Puss & Kram
från Mej
 
 

Naturen är aldrig banal. Läs mer »

Mitt vita sagoland.

Hej hej och gomorron.
Vilken fredagmorgon!
Jag vaknade upp till ett vitt sagoland. Allt som bara för ett dygn sedan skvallrat om vårens ankomst hade som genom ett trollslag under natten förvandlats. Förvandlats till vinter så som den illustreras i sagoböckerna.
Jag och hundarna gick på vår morgontur. Snön var tjock och blöt, så jag fick ta hänsyn till att lilla valpen Lykke också hängde med när vi plumsade fram.
 
 
Skogen stod så vit och vacker den här tysta, lugna morgonen. Jag och hundarna gick liksom i våra egna världar och njöt och lät tankarna flyga. Jag på mitt håll och hundarna säkert på sina egna håll. Alla ljud dämpades av snön som låg som våt dun över allting.
 
Det fanns en tid. En tid då alla mina tre vackra, underbara döttrar bodde hemma. Då var här ett rum som alltid såg ut som ett bombnedslag. Flickornas badrum. Här var ständigt smink i handfatet, hårblekningsfläckar på badlakanen, långa hårstrån på golvet och överbelamrat utav små flaskor och burkar med diverse skönhetsklet. Varma plattänger och andra ”mickapärer”  låg runt om på golvet och oftast dånade musiken inne ifrån den låsta toalettdörren
Den tiden är nu förbi. Fast såklart behöver badrummet då och då städas nu också, även om det sällan används.
Så här rent och fräscht blev det idag.
 
Dagens lunch, när jag mjukstartar min smalperiod och annalkande bikinisäsong.
 
På eftermiddagen innan solen gick ner körde jag och Stefan en sväng till havet.
”Vårt hav och vår plats”. Den vackraste av alla – Knäbäckshusen.
Det var här vi gifte oss i det lilla kapellet en solig vårdag. Hit åkte vi ofta förr och badade på somrarna. Nu har det blivit så vansinnigt populärt, så här brukar vara på tok för mycket människor för min smak … åtminsonde när det är högsommar.
Denna fantastiska vinterdag var vi alldeles ensamma här … ja förutom de två nakna vinterbadarna som med färgglada toppluvor och vita rumpor slängde sig i böljan den blå.
På hemvägen passerade vi Ulf Lundells gård och det omtalade Kivik Art med sitt utkikstorn som tydligen vetter mot Ulfs sovrumsfönster. Själv njuter jag mest av den alldeles bedårande utsikten över vårt fina landskap. Jag bryr mig inte så mycket om Lundells förehavande, mer än att jag tycker att han bor fantastiskt vackert.
 
Helt klart en av Österlens pärlor… men åk inte hit – jag vill ha den lite för mig själv ….
 
Dagens tänkvärda ord:
Det är inte vad du har, vem du är,
var du är eller vad du gör som avgör
om du är lycklig eller olycklig.
Det är vad du tänker på.
 
Jag önskar er en härlig dag.
Kram från Mej.
 
 
 
 

Mitt vita sagoland. Läs mer »

Morgon och kväll – två årstider.

Hejsan kära Blogg.
Min morgon här i Gyllebo startade med fågelkvitter och riktiga vårkänslor.
Att naturen mot kvällen skulle skifta och ge oss det vackraste vinterlandskap, det var lite svårt att förstå. Sådana där meterologer brukar väl ändå mest gissa??
Nåväl, jag och hundarna lunkade på i vår älskade skog och insöp naturens härliga dofter. Som vi alltid brukar göra.
 
När alla måsten på kontoret var avklarade, passade jag på att plantera om mina rosépepparträd. Kanske är det någon som minns när jag för ett par år sedan fick de där pepparkornen att gro i lite fuktig jord. De kommer alltså från en helt vanlig kryddburk som jag köpt på ICA. Nu hade de återigen vuxit ur sina krukor. Jag passade även på att beskära dem, eftersom de blivit lite väl glesa sedan de blev uppstammade. Doften när jag jobbade med mina kära små träd var alldeles underbar. Mild, härlig peppardoft.
 
Bästisarna Stefan och Lykke satte igång med lite vårbestyr. Alla löv som fått ligga kvar skulle nu räfsas bort innan våren kommer på riktigt. Hunden Molly satt mest och begrundade deras vilda framfart och katten Judith sprang och tog skydd under tralldäcket. Skottkärror och räfsor kan vara farliga saker enligt henne.
 
 
I likhet med Gustav Mandelmann gjorde jag också den här kvällen en mandelkaka efter eget huvud. Det fick liksom bli lite si och så när man inte riktigt har det som står i receptet hemma i förrådet. Det knäckiga täcket gjorde jag i dubbelsats, för jag tycker att det är det som är det godaste på hela kakan.
Kanske inte så vacker – men ljuvligt god!
 
På kvällen satte vi oss tillrätta i soffan hela familjen, både två och fyrbenta, för att njuta av Mandelmanns på TV. Det var ungefär då som meterologernas gissningar slog in. Hela världen utanför förvandlades till rena julaftonsidyllen. Småhundarna ville genast ut och busa och jag fick motvilligt hälsa den vackra vintern välkommen tillbaka.
 
Dagens tänkvärda citat:
Vet du vad du behöver idag?
Du behöver kärlek – inte kritik.
 
Kram och Hej
Från Mej.
 
 
 

Morgon och kväll – två årstider. Läs mer »

Hundbadet – husets bästa uppfinning.

Gomorron.
Det har varit en riktigt busig dag, med hårda vindar och ett iskallt regn.
Som alltid tog jag och hundarna vår uppfriskande morgonpromenad. Inte en kotte såg vi till den här tidiga morgonen. Kanske inte så konstigt, med tanke på vädret.
 
 
Varje gång det är lerigt och geggigt ute, skänker jag min man Stefan, en tacksam tanke. Särskilt nu, när vår väg utanför huset är extra geggig efter att vi fått fiber nergrävt.
Hundbadet han byggt åt oss, är nog den mest praktiska sak vi har i huset. Här kan jag lätt spola av mina leriga hundar. Där i grovköket ligger de sedan på trasmattorna och gnager förnöjt på vars ett ben medan de torkar upp.
Hundbadet har dessutom fått en massa andra funktioner. Här kan man spola av smutsiga gummistövlar, duscha dammiga växter och mycket annat.
 
Även vackra naglar har ett slut.
Efter tre veckor med långa, fina festnaglar tyckte jag att det var dags för dem att tas bort. Egentligen trivs jag bäst i lite kortare, naturliga naglar som tål att arbetas med.
Jag tog därför lite ledigt och åkte med tåget till Malmö.
 
Det blev en mysig eftermiddag, då jag lugnt strosade runt i affärer och tog en fika på Espresso House.
Senast jag var ensam i Malmö var det rea och fullständigt kaos i alla affärer. Den gången tappade jag hela min goa fika på golvet i folkvimlet, och att försöka hitta min nygräddade baguette bland alla människoben var stört omöjligt. Den där historien skrattade vi alla gott åt när jag kom hem. Den här eftermiddagen var det betydligt lugnare och skönare för en lantis som jag.
 
I mig bor ingen större shoppare. Men jag kostade i alla fall på mig lite rökelse och en ny vacker rökelsehållare. Allt från Indiskan. Jag älskar när det luktar gott och känner mer och mer hur olika dofter påverkar mig.
Lavendel använder jag när jag gör avslappningsövningar och mentalträning.
Jag bara älskar lavendel!
 
Den här vårstormiga dagen avslutade jag på det absolut bästa sättet.
1,5 timmes underbar yoga hos bästa Eva i Gladsax.
 
Dagens tänkvärda ord:
Att tro att allting måste vara perfekt
innan man kan må bra är ett säkert
sätt att aldrig må bra.
 
Kram och Hej.
Från Mej.
 
 

 

 

Hundbadet – husets bästa uppfinning. Läs mer »

Rulla till toppen