Natur

Pantersniglar och groddjur.

Kära Blogg
Den här helgen har jag pysslat i min trädgård.
Jag har planterat om blommor och även satt lite nya höstblommor vid entrén.
När man flyttar på krukor som stått ute hela sommaren så har jag märkt att jag ofta träffar på intressanta småkryp.
Den här dagen mötte jag två pantersniglar. Förtjusande. En liten salamander som genast föll på rygg. När jag skulle hälla ut vattnet som samlats på en tjockbladsblomma tittade en yrvaken groda upp genom bladverket.
 
Jag har fått en hel säck hundmat av grannen. Deras golden retriever har en väldigt känslig mage, och tycktes inte tåla det här fodret. Johnny, som redan äter just den sorten, har fått hela säcken. Jag satte undan den i garaget så länge. Nu verkar det dock inte bättre än att katten Felix har blivit en hund…
 
Vi har passat lilla hunden Snowie i helgen. Hon har varit pigg och glad och till och med frivilligt följt med oss på promenad.
Ett skönt bad har jag också unnat mig.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Livet är för kort för att oroa sig över dumma saker.
Ha kul!
Bli kär!
Ångra ingenting och låt ingen annan sänka dig.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Pantersniglar och groddjur. Läs mer »

En kvällskisserunda i Mitt Gyllebo.

Kära Blogg
En ljuvlig kvällspromenad. Trots det kyliga vädret var det en härlig kväll.
Det börjar bli tomt i stugorna här i Gyllebo  och om någon månad kommer de flesta att ha åkt hem igen.
Jag gillar den här tiden. Jag tycker om sensommaren, när allt blir lite lugnare och tystare.
Fast det hade gärna fått bli en värmebölja till … nu snart … gärna i morgon!
 
 
Dagens tänkvärda citat:
 
Alla är genier …
Men om du dömer en fisk utifrån dennes förmåga att klättra i träd,
så kommer den att leva hela sitt liv i tron att den är dum.
 
 
 
 
Dela gärna

En kvällskisserunda i Mitt Gyllebo. Läs mer »

Sommaren i närbild.

Kära Blogg
 
Aldrig är väl sommaren så vacker som när man ser den på nära håll.
 
Min dag bjöd på en härlig hundtur i skogen.
Vår veranda fick sig sedan en uppfräschning. Efter all renovering var den verkligen värd det.
 
Vi har varit på lite loppisar. Mina fynd var inget storslaget. Lite söta ting som föll mig i smaken. En tulpanvas och en tavla med en ståtlig tupp.
 
Det är i dagarna premiär för kräftor. Den här kvällen var det dags för kräftor även på Dodevägen. Dagen till ära tänkte jag öppna den 1,5 år gamla flaskan vin som stått och dammat på en hylla hos oss. Under tiden den lagrats hade det nog bildats mer bubblor än det egentligen var tänkt … Korken flög i taket och jag fick mig en dusch.
 
Dagens citat:
 
Vad du än är, var en god sådan.
 
Kram och Hejdå Bloggen från Oss.
 
 
 
 
 
Dela gärna

Sommaren i närbild. Läs mer »

Det växer näbbar på träden.

Kära Blogg
 
Jag överraskades av en strålande sol. Efter att ha hört regnets smattrande på rutan hela natten, var jag inställd på regnställ och gummistövlar i skogen den här dagen. Icke sa nicke.
Solsken!
På en trädstam tittade en liten rolig svamp ut. Ungefär som en näbb såg den ut.
Alltid ser jag något spännande.
 
Jag och Stefan grejade hela dagen med lite olika projekt. Lite ute och lite inne. Små mysiga kafferaster på verandan tog vi oss.
Våra fyrbenta vänner höll sig båda på sina favoritställen. Molly låg på vakt efter katten och Johnny låg för säkerhetskull vid sina matskålar.
En dag i Gyllebo när livet är som bäst.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Just NU kan du välja en tanke som får dig att må bättre eller sämre.
Välj själv!
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Det växer näbbar på träden. Läs mer »

Humlor och lammöron.

Kära Blogg
 
Finns det något vackrare än humlor och lammöron? Kanske det …
Men visst är det ljuvligt med de orangefärgade humlorna mot de silverfärgade, sammetslena lammöronsbladen.
 
 
Vi har haft vår fantastiskt duktige elektriker här igen. I dagens moderna kök ska det vara el och ljus precis överallt. El ska det finnas i skåpen, under skåpen och bakom skåpen. Ett lysrör som man hade förr är utbytt mot hundratals (nästan) små ljuspuckar istället.
Lilla hunden Snowie är fortfarande inneboende här hos oss och hon har fullt upp med att läxa upp Molly.
 
 
Dagens kloka råd:
 
*  Var tyst när du är arg
   Det finns risk för missuppfattning.
*  Lova inte när du är glad.
   Det finns risk att du lovar för mycket.
*  Fatta inte beslut när du är ledsen.
   Det finns risk att du ångrar dig.
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Humlor och lammöron. Läs mer »

Röda näsor.

Kära Blogg
Den här dagen i juni var alldeles underbar. Det var ett strålande väder, precis som man vill ha det när det är sommar.
Jag varvade hela dagen med solstolen/kontorsstolen.
Men såklart en runda runt sjön på morgonen.
På ett ställe vid slottet växer det en lönn, som har de rödaste ”lönnäsor” jag någonsin sett.  På håll ser det ut som trädet blommar med röda blommor. Fantastiskt vackert.
 
Min trädgård står i full blom, och jag försöker ge den så mycket kärlek jag hinner.
Att ”strutta” runt och pilla med blommor och växter, helt utan krav, det är terapi för mig.
 
Dagens citat:
 
Ålder skyddar inte mot kärlek,
men kärlek skyddar till viss del mot ålder.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Röda näsor. Läs mer »

Respekten för vår natur.

Kära Blogg
Med det lite regnigare och blöta vädret följde mördarsniglarnas ankomst.
Egentligen har jag inget emot sniglar, men när de plötsligt finns i så stort antal som i fjor, då blir det minst sagt äckligt. Då kvittar det om de kallas mördarsnigel, åkersnigel eller vinbärssnigel.
I år är de inte alls lika många – ännu.
Doften i skogen var underbar.
Nyhuggen skog hör till mina doftfavoriter.
I vår renovering har vi tagit bort skjutdörrarna i hallen. Speglarna var ändå alltid fulla med hunddregel och hade bara som funktion att dölja ett stort klädberg som man inte riktigt hade koll på.
Jag hade inte riktigt bestämt hur jag ville ha det där, men i väntan på att idéerna ska hagla och komma till mig, så har jag fått låna en stor spegel av Andréa. Det är särskilt bra nu, med en budget som spruckit rejält.
Så här bra blev det.
Mitt på eftermiddagen sjönk vi ner i soffan för att övervaka något synnerligen viktigt.
Fotboll. ???
Stefan lyssnade nog bara ….

Men mat måste man ha!!

Den här dagen blev det Hickory i Simrishamn. Gott!
Dagens kloka ord:
Förr fanns inga smileys.
Vi skrattade själva istället.
Kram och Hejdå Bloggen
Dela gärna

Respekten för vår natur. Läs mer »

I pionernas tid.

Kära Blogg
 
Den här morgonen var det som att vandra i en regnskog. Det var alldeles vindstilla och allt som hördes var vattendroppar som sakta föll från trädens blad i skogen. Det var varmt och lite kvalmigt och doften av våt jord låg tung.
 
Våra svalor från i fjor är tillbaka. Fast det verkar som de ratat sitt bo ovanför matbordet, och det är ju faktiskt ganska skönt ändå. För det första bajsade de ner hela väggen där vi skulle sitta och äta, sedan blev jag så rysligt fäst vid deras fem små ungar. Varje dag hängde de ut över kanten och glodde ner på mig när jag drack mitt morgonkaffe. När de sedan var flygfärdiga och lämnade boet kom den elaka skatan och fångade dem en efter en. Det var riktigt sorligt tyckte jag.
 
 
Vi äter inte så speciellt god mat nuförtiden. Som igår till exempel. Findus angusbiff. Tar man bort bokstaven G, så blir det något riktigt äckligt….. Hur tänkte man när man döpte den maträtten?
Fin plats att äta på har vi alla fall.
 
 
Jag älskar pioner. Särskilt rosa. Det blir så vackert tillsammans med vår röda stuga. Ja jag älskar alla blommor. Just den här kvällen njöt jag av lite rosor, fläderblommor, vallmo och annat härligt.
 
 
Dagens kloka ord:
Om vi kör in i framtiden med blicken fäst i backspegeln kommer vi att krocka.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

I pionernas tid. Läs mer »

Röda liljebaggar och vackra blomster.

Kära Blogg
NU är det den där tiden! Tiden på året som man drömmer om på vintern. Tiden då man kan tassa ut i sin trädgård med en kopp kaffe och bara sätta sig och njuta av allt vackert som finns framför näsan.
 
Jag och Stefan har jobbat på mot vår ”husdröm” För att nya köket och golvet ska passa in har Stefan varit tvungen att flytta upp ett fönster 2 centimeter … Suck! En hel dags arbete för ynkliga 2 centimeter.
I köket har det gipsats och spacklats.
….”och som du ser, kära syster Görel, så står nu diskmaskinen ensam där och kallar på dig”!
 
Min älskade dotter Emmy och hennes kompis Matilda fick ju nytt jobb där borta i Australien. De står i ett café/bar på ett hotell och sköter alla möjliga arbetsuppgifter där. Deras boende är i en sådandär traditionell bod på stolpar som man känner igen från Australienska filmer.
Jag vill skicka er en varm hälsning och en stor kram.
…. lite bilder har jag hunnit stjäla från nätet ….
 
 
Dagens kloka ord:
 
Var inte rädd för att vara annorlunda.
Var istället rädd för att bli som alla andra.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Röda liljebaggar och vackra blomster. Läs mer »

Rulla till toppen