Allmänt

Små bibliotek har poppat upp i Gyllebo.

Kära Blogg
Livet rullar på som alltid. Även om vi har semester så dyker arbetsuppgifter upp varendaste dag. Kunder ringer, fakturor måste granskas, betalningar måste göras, brev måste öppnas, skatteverket kräver uppmärksamhet, transportstyrelsen får för sig att vi varit i Sundsvall ….Tja, små allehanda ting som stör min avkoppling.
Jag längtar efter vila och miljöombyte. Men samtidigt har jag det gott här i Gyllebo.
Vi har små bibliotek lite varstans i vår stugby. Där kan man låna med sig en bok hem när man ändå är ute på kvällsrundan med sina hundar.
 
 

Undertiden som vi tar våra rundor, ligger grabbarna bus på soffan och ”chillar”.

 
Efter allt byggande är våra plånböcker tunna som smörpapper. Då är det bra att göra loppisfynd. Billigt och annorlunda. Mitt senaste fynd blev en lampett till den mörka vrån i vår hall.
 
 
Så finns det somliga som nog inte borde ha körkort. Tänk att lyckas med att misslyckas så totalt med en parkering.
 
Dagens kloka ord får Fredrik Reinfeldt stå för:
 
Den enda kritik jag tycker mänskligheten behöver mer av är självkritik.
 
 
Dela gärna

Små bibliotek har poppat upp i Gyllebo. Läs mer »

Det regnar och regnar.

 
Kära Blogg
 
Ett stilla sommarregn tvättade oss när vi gick vår morgonrunda runt sjön. Stefan hade den här dagen bestämt sig för att följa med. Jag njöt av doften och den ljumma luften. Stefan suckade mest över de surrande flugorna som tycktes förfölja honom hela tiden. Jag tror det dröjer innan han tänker följa med igen …
Någon tog ett dopp i sjön och det såg verkligen inbjudande ut.
 
Våra svalor hade flugit ur boet … trodde jag. Men nästa gång jag tittade till dem var de åter där. Arma familj, nu är de verkligen trångbodde.
 
Vi har varit en runda i Fyledalen. En underbart vacker plats i Skåne. Stefan skulle visa mig ett ställe där han visste att det fanns mycket vilda djur. Nu hittade han dock aldrig till sitt speciella ställe, men lite djur fick vi ändå se.
 
 
Förbudsskyltar gör ju ingen människa glad. Men den här som står i Rörum, den fick i alla fall mig att le en smula. Inga husvagnar är önskvärda här inte.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Vissa dagar regnar det, vissa dagar skiner solen.
Det är det som får blommorna att växa.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Det regnar och regnar. Läs mer »

Semesterdagar, varvat med lite kontorsarbete.

Kära Blogg
 
Även om det kallas för att ”ha semester” så är det vissa saker som måste göras på kontoret.
Vi har även varit i Kristinastad hos Stefans doktor. Och såklart en vända in på min ”hataffär” Biltema.
Men först av allt, en tur ut i skogen.
 
 
Dagens höjdpunkt var när min älskade, efterlängtade dotter Emmy ringde. Lika glad som jag blev när hon ringde, lika sorgsen, ledsen och nerslagen blev jag när hon förkunnade att de kanske inte skulle komma hem förrän oktober 2017. Där och då dog jag lite grann ….
Älskade unge, gör vad du tycker är bäst för dig själv, men du kan ge dig fan på att jag kommer och hälsar på när du minst anar, och behöver du pengar till flygbiljett kommer jag att göra allt för att skrapa ihop dem … bara låt mig veta!!!
 
På kvällen gjorde jag de godaste grillade jägarbiffarna och den smarrigaste citronpajen med stulna hallon på. Alltihopa smällde jag i mig utan betänkligheter och bara njöt!
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Hellre mindre omtyckt än bortglömd.
 
 
Dela gärna

Semesterdagar, varvat med lite kontorsarbete. Läs mer »

Himmel och pannkaka.

Kära Blogg
 
Världens mysigaste frukost. Pannkaksfrukost med underbara Amanda.
 
Världens mysigaste morgonpromenad. Med Stefan och hundarna under en klarblå himmel.
 
Vi har besökt lite loppisar och secondhandbutiker.
Ett fynd blev en servis i retrostil. Rörstrands ”Annika” servis.
 
Billigaste fyndet var de fyra stolar som någon slängt av på Stefans lager (förmodligen eftersom återvinningen för dagen hade stängt). Vi hade också tänkt slänga dem, men så av en händelse kikade vi under det solblekta tyget de var klädda med, och fann att de såg nästan helt oanvända ut under sitt överdrag. Nu får de helt enkelt vara kvar hos oss som extrastolar ett tag.
 
Emmy har haft namnsdag och såklart har jag skickat en hälsning till henne.
Saknar dig ”Mems”, så jag kan dö!!
 
 
Jag saknar såklart min Andréa också, så jag kan dö!!!
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Att fortsätta vara dig själv i en värd som konstant försöker göra dig till någon annan, är en av de största bedrifterna.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Himmel och pannkaka. Läs mer »

Lata sommardagar.

Kära Blogg
Vi har haft några härliga sommardagar.
Jag har njutit av alla vardagsbestyr, marknadsbesök och lugnet tillsammans med en liten del av min älskade familj.
 
En bild säger mer än tusen ord … så, jag spar på orden och bjuder på en kavalkad av foto istället….
 
 
En liten sväng till Sjöbo …
 
 
Tiggare även i Gyllebo …
 
Min sommaruppgift …
 
Vi njuter av sommaren …
 
 
En kvällstur till sjön …
 
 

Dagens tänkvärda ord:

 
Folk säger: Hitta de goda människorna och låt de dåliga människorna vara.
Men jag säger: Hitta de goda människorna och ignorera det dåliga i dem för ingen är perfekt.
 
Med sommarskrapat ben, säger jag Kram och Hejdå Bloggen.
 
 
 
Dela gärna

Lata sommardagar. Läs mer »

De jag trodde var två, har nu blivit fyra … minst!

Kära Blogg
 
De två små svalungarna har nu visat sig vara minst fyra till antalet. Lika hungriga och gapiga allihopa.
 
Min första semesterdag började med en hel dags jobb på kontoret.
Negativa vibbar från lördagens möte fortsatte via facebook, och jag bojkottade detta missbrukade forum resten av dagen.
 
På kvällen var det dags för vårt första Kiviksmarknadsbesök för året.
 
Dagens tänkvärda citat:
 
En lärling sa till sin mästare:
– Du lär mig att slåss, men du talar om fred. Hur hänger det ihop?
Mästaren sa:
– Det är bättre att vara en krigare i en trädgård än en trädgårdsmästare i ett krig.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

De jag trodde var två, har nu blivit fyra … minst! Läs mer »

En helg i juli.

Kära Blogg
 
Efter att ha försökt skapa ett långt och trevlig blogginlägg som bara försvann ut i etern kommer här ett sista försök att göra ett litet trevligt inlägg. Blogghelvete!
 
Vi har haft besök av svärmor Karin och passade då på att inviga vårt kök.
 
Söte Mårten kom också på besök.
 
Vi har varit på stämma i vår samfällighet. Rena krigsstämningen på slutet. Suck!! Vuxna människor som beter sig som ouppfostrade barnungar.
 
Vi bygger om i tvättstugan. Gamla köket kommer att fortsätta sitt liv där och det ska målas och fräschas upp.
 
Vi har tittat till mamma Ingrid och njutit av utsikten från hennes plats under trädet på kyrkogården.
 
Vi har gratulerat pappa Kurt på hans födelsedag.
 
Bäst av allt!!! Ett telefonsamtal från Kanada.
120 timmars arbetsvecka och att bara få skäll.
Andréa sa: -”mamma, jag kommer att få hård hud”.
Var rädda om er töser!!!!
 
Bilder lånade från Matildas fejja:
 
 

Dagens citat.
 
Livet är inte ett hundrameterslopp.
Utan ett maraton som kräver vilja, styrka och tålamod.
 
Kram och Hejdå strulande Bloggskrälle.
 
 
Dela gärna

En helg i juli. Läs mer »

Äppelstugorna på Brahevägen.

Kära Blogg
 
Idag gick min tur ut på Brahevägen. Det är där de säregna små stugorna ligger. Stefan kallar dem för äppelstugor.
Det är som om man bara byggt ett tak och satt direkt på marken. Väldigt praktiskt när man ska rensa hängrännorna från löv. Man kan nästan ligga på knä och göra det.
 
 

Såklart finns där även andra små stugor. Där finns särskilt ett litet hus som ger en riktig Bullerbykänsla, den lilla stugan gillar jag.
 
 
Gosseparet ”svalor” ligger och jäser i sitt lilla bo.
 
Det var en kväll med en massa flygfän i luften. Dessa flygfän var sexgalningar i rött, förstod jag efter en närmare granskning. Överallt i gräset sexade de sig.
 
 
Om två veckor är det höst!
Japp, det har mina föräldrar lärt mig. När marknaderna är över är sommaren slut, det sa de alltid när jag var liten. Det är väl därför mina höstanemoner nu står med svällande knoppar. Jag tror inte på det där egentligen, att sommaren tar slut så knall och fall. Den ljuvliga gula rosen som jag fått av min svärmor Karin har precis börjat blomma och den är alldeles full av nya knoppar. Och så länge rosorna blommor, ja då är det sommar!
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Att vara känd på Instagram är ungefär som att vara rik i Monopol.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Äppelstugorna på Brahevägen. Läs mer »

Turister, överallt turister.

Kära Blogg
Ja, nu är det den tiden på året, när hela vår del av landet blir nerlusad av semestrande människor.
Kanske är det egentligen bra det här med turism, fast jag kan inte för mitt liv gilla det. Jag är mer åt eremithållet och vill helst vara ensam här i min skog.
Jag hatar när det dräller folk runt sjön. Människor med ”fina” stadshundar som alla undrar ”ska hundarna hälsa”?
Så helvete heller de ska. Mina hundar är med mig och ska INTE hälsa på varenda fyrbent skällande varelse vi möter. Själv kindpussas de väl inte med varenda människa de möter?
Den här dagen mötte jag en massa knasbollar ( i mitt tycke), och på ett ställe hade någon bara lags sig i en sovsäck sidan om vägen. Inte ens campa kan de tydligen!!
 
 
Jag älskar att min söta granne planterat hallon som gränsar till oss. Jag kunde plocka både röda och vita smakfulla hallon och ha i min yoggi på lunchen. Mums! Sommarkänsla.
 
 
Dagens citat: (förlåt de Stockholmare jag känner och tycker om!)
 
Stockholmare är som spermier.
Finns en jäkla massa, men det är få det bli folk av.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Turister, överallt turister. Läs mer »

Älskade Gyllebosjön – we are back.

Kära Blogg
 
Eftersom Johnny haft problem med sin klo och fått borttagit en klokapsel, så har vi tagit det lugnt med att flänga runt i skogen en vecka nu. Fast den här morgonen tyckte jag allt att det kunde vara dags.
Rundan runt min älskade sjö.
Stefan muttrade från sitt soffhörn: ”hungen måtte vell va trett på den rundan vi ditta laget”.
 
Jag älskar att det finns en app som heter snapchatt. Trots att mina älskade döttrar är spridda över världen så kan jag fortfarande väcka dem med mitt glada, kvittrande ”gomorron töser”. Det tror jag att de gillar … kanske …
 
 
Det är ont om baggar och små kryp i år. Eller så är det helt enkelt så att jag letar för dåligt.
 
 
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Varför måste vi alltid veta vem som är homo- eller heterosexuell?
Kan vi inte bara älska alla och döma folk utifrån vilken bil dom kör.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Älskade Gyllebosjön – we are back. Läs mer »

Rulla till toppen