Allmänt

Kyrkkaffe med skönsång.

Kära Blogg
 
Det har tunnats av rejält. Ja, med turister menar jag.
På min tidiga morgonrunda mötte jag nästan inte en endaste levande själ. Det var bara vid badplatsen det fanns lite semesterfirare kvar.
Lugnt och behagligt.
 
På eftermiddagen var det dags för kyrkkaffe i Östra Vemmerlövs församlingshem.
-”Där brukar nästan aldrig komma någon”, sa pappa Kurt med sorgsen röst. Fast det där hade han nog fått lite om bakfoten. Hela salen var fylld till bredden av äldre damer i alla de former och modechanger. Några enstaka äkta män hade också fått följa med den här dagen. Det bjöds på tal av prästen, sång och en diger kakbuffé.
 
Dagens tänkvärda:
 
Ögat tror sig själv,
örat tror på andra.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Kyrkkaffe med skönsång. Läs mer »

Små rosa moln.

Kära Blogg
Nu kom hösten – nja, kanske inte … men det känns plötsligt så mycket höst i luften.
Vi är i full gång på Hantverkarn igen. Jag har suttit med näsan i pappershögarna i timmar.
Hundarna väntade tålmodigt på sina skogsrundor.
Trädgården har jag försummat, ändå ger den mig kärlek tillbaka.
Jag har njutit av himmels skådespel. Är någon däruppe förälskad tro?
 
 
Dagens citat:
 
Varje gång du känner dig sådär extra dum som man kan göra,
så tänk på att det springer omkring en hel drös människor därute
och letar pokemons …
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Små rosa moln. Läs mer »

Närproducerat från vår advokat och ”tusenkonstnär”.

Kära Blogg
 
Dagar kommer, dagar går – det är de som är livet.
Små saker i vardagen som får mig att le. Vår söta granne till exempel.
 
Vi har handlat närproducerat kött från Edvardsgården i Tommarp. Det är vår advokat och sedemera vår kund – Johan, som föder upp djuren i liten skala hemma på sin lilla gård.
Den här dagen provade vi färskkorvarna som fanns med i grillådan. Till det blev det blomkålsstuvning med rikligt av riven muskotnöt. Mmmmm …
 
 
Så gick då vår semester mot sitt slut. Om jag ska vara riktigt ärlig, så har det inte känts som semester för fem öre. Känslan och avkopplingen har inte riktigt villat infinna sig i år. Kanske är det mailboxen som stört min ro …
Hursomhelst så satsar jag och Stefan på en långresa framöver … dock inte tillsammans. Stefan har planer på Småland, jag har planer på Cuba. Kan väl vara rättvist??
Kvällspromenerar gör vi tillsammans, ibland.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Så en tanke och skörda en handling.
Så en handling och skörda en vana.
Så en vana och skörda en personlighet.
Så en personlighet och skörda ett livsöde.
Tankens Kraft.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Närproducerat från vår advokat och ”tusenkonstnär”. Läs mer »

Aromamassage.

Kära Blogg
 
Jag fick en present när jag fyllde år. Ett presentkort på en aromamassage.
Underbart och framförallt mysigt med lite egentid tillsammans med min älskade Amanda.
Tack ♥
 
Jag spenderade ett par timmar på Gustaf Adolfstorg … tillsammans med Malmös uteliggare. Intressant på många vis.
 
Jag föredrar lugnet i min Gylleboskog.
 
Livstecken från jordens alla hörn gör mig så glad!
 
Lite tänkvärda ord:
 
Om du älskar något, låt det gå; om det kommer tillbaka är det ditt, om inte, så har det aldrig varit det heller.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Aromamassage. Läs mer »

Sommaren i närbild.

Kära Blogg
 
Aldrig är väl sommaren så vacker som när man ser den på nära håll.
 
Min dag bjöd på en härlig hundtur i skogen.
Vår veranda fick sig sedan en uppfräschning. Efter all renovering var den verkligen värd det.
 
Vi har varit på lite loppisar. Mina fynd var inget storslaget. Lite söta ting som föll mig i smaken. En tulpanvas och en tavla med en ståtlig tupp.
 
Det är i dagarna premiär för kräftor. Den här kvällen var det dags för kräftor även på Dodevägen. Dagen till ära tänkte jag öppna den 1,5 år gamla flaskan vin som stått och dammat på en hylla hos oss. Under tiden den lagrats hade det nog bildats mer bubblor än det egentligen var tänkt … Korken flög i taket och jag fick mig en dusch.
 
Dagens citat:
 
Vad du än är, var en god sådan.
 
Kram och Hejdå Bloggen från Oss.
 
 
 
 
 
Dela gärna

Sommaren i närbild. Läs mer »

En svag doft av höst.

Kära Blogg.
Den här morgonen fick jag den första doften av höst i näsborrarna. På ett ställe la jag märke till de första skiftningarna mot rött i trädens blad. Samtidigt njöt jag till fullo av den underbara sommarmorgonen. Scouterna var redan i full aktivitet. På ett ställe hade ett stort träd fallit över stigen. En ensam, klen maskros strålade mot mig som en sol. Det blev ytterligare en underbar morgon runt sjön.
 
 
Mina tankar är som så ofta hos min yngsta dotter. Jag längtar så väldigt efter att få ge henne en kram, efter att i all enkelhet äta frukost tillsammans med henne. Att bara få höra hennes säregna kluckande skratt.
-Emmy, jag vill verkligen att du kommer hem snart!
 
 
Dagens vackra citat:
 
Varför mäter vi tidens flykt med blytyngder?
Varför inte med rosor, upplevelser, förhoppningar och poesi?
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

En svag doft av höst. Läs mer »

Ömsom regn och ömsom solsken.

Kära Blogg
 
Lite regn och lite sol. Det är egentligen ganska bra, för då får man lite olika saker gjorda.
Min helg har bjudit på en blandad kompott.
 
Bullbak. Kanelsnurror som blev godare än de blev vackra.
 
Korvgrillning i Ilstorp.
Tack Tina och Bosse för en mysig kväll.
 
Bästa Lena och Claes kom ”hojjandes” till Gyllebo.
Alla hundar älskar Claes … om kärleken är besvarad och ömsesidig är däremot lite tveksamt.
Tack Lena och Claes för besöket.
 
Ett besök i Brösarp hos pappa Kurt har det också blivit. Där visade han stolt upp de vackraste sommarblommor som någonsin funnits i hela Brösarp…. de dyraste också skulle jag tro …. ja, hur ska man egentligen skilja på ute och inneblommor!?
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Det finns så mycket mer än bara det som syns.
Till exempel det som känns.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Ömsom regn och ömsom solsken. Läs mer »

Som pricken över i:et.

Kära Blogg
 
De sista små detaljerna av renoveringen är i det närmaste klart nu.
En underbart vacker tapet fick smycka en del av tvättstugan. Som en färgklick i allt det vita.
 
 
En gammal cykel tycktes ha blivit någons fiskefångst den här morgonen. Vid närmare granskning såg den stackars cykeln inte särskilt gammal ut, bara sned, vind och skitig.
 
Dagens klokskap:
 
JAG VÄLJER:
Att leva efter val, inte slumpen.
Att ha en plan för mitt liv,
inte bli offer för någon annans plan.
Att hitta lösningar, inte ursäkter.
Att göra nytta, inte bli utnyttjad.
Att vara det bästa av mig, inte tävla.
Jag väljer självkänsla, inte självömkan.
Jag väljer att lyssna till min inre röst,
inte människors godtyckliga åsikter.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Som pricken över i:et. Läs mer »

Askungen.

Kära Blogg.
 
En fantastisk familjemusical – den där Askungen på Åbergs trädgård.
 
 

Tack min underbara Mando för initiativet, och tack söta Monne för att du ville hänga med.
 

 
Ännu besöker de sitt barndomshem. Svalungarna.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Vi förstår inte hur värdefull en stund är förrän den är ett minne.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Askungen. Läs mer »

Rulla till toppen