Allmänt

Fint som snus.

Kära Blogg
 
I min trädgård börjar mina första rosenbönor äntligen blomma.
Förra året fick jag några runda, härliga bönor av en vän. Tidigt i våras petade jag ner dem i jord. De växte upp till snirkliga klängväxter, och se, nu kommer de första knallröda blommorna. Härligt.
Tack ”pomme-Monica” ♥
 
 
Vår renovering är i stort sett klar!! Efter nära nog ett halvt år kan vi kallas oss färdiga.
Den här dagen fick matbordet sig en omgång. Slipning och gammaldags ”halvolja”. Ja ja, jag vet att man ska ha giftfria grejer på matbord, typ paraffinolja. Men här i Gyllebo har vi maten på tallrikar. Goare doft än linolja och terpentin finns nog inte..
 
I vårt nya kök kan man tillaga det mesta. Snus till exempel. Det luktar skit om ni frågar mig.
Fint som snus tycker lilla Molly.
 
Dagens citat:
 
Var stark nog för att klara dig själv,
klok nog för att veta när du behöver hjälp
och modig nog för att be om den.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Fint som snus. Läs mer »

Livet rusar på i hundranittio.

Kära Blogg
Vi har bråda dagar nu. Snart, snart stundar semester och vi stänger några veckor.
Det brukar alltid vara så för mig, att när de andra äntligen går på sin ledighet, då trappas allt pappersarbete upp och jag får mer att stå i. Fast det gör inte så mycket. När grabbarna börjar i augusti igen, då tar det några veckor innan alla fakturor hittar in på kontoret. Då brukar jag ta det lugnt, och har jag tur (vilket jag ofta har) så kommer det fina vädret då istället.
 
Den här morgonen tog vi i alla fall en liten tur ut i skogen och bara njöt!
 
Arbetet nafsar mig i hasorna, så det får bli ett kort litet inlägg idag.
 
Såklart lite visdomsord på vägen:
 
Du behöver inte tycka som jag.
Du behöver inte vara som jag,
Du får vara du, men låtsas inte att du är någon annan.
 
Ha en bra dag kära Blogg.
Kram och Hejdå.
 
 
Dela gärna

Livet rusar på i hundranittio. Läs mer »

Graniten på plats.

Kära Blogg.
Nu börjar det åter likna ett kök hos oss på Dodevägen. Granitskivorna har kommit på plats, och det gör liksom att hela köket lyfter. Men mycket jobb återstår innan allt är färdigt. En massa små lister, silikonfogar och bättringsmålningar ska göras.
Jag har inte hunnit vara ute med kameran så mycket. Hunden Johnny har ont i sin tass och i väntan på en veterinärtid och diagnos så tar vi det lugnt med skogspromenader. Lite kryp har dock fastnat på mitt minneskort.
 
 
Jag och Stefan kämpar på med jobb och renovering om vartannat. Det är tuffa dagar, och ont om tid.
Här kommer dagens citat, som jag tycker passar en dag som denna …
 
Konsten är inte att tala om vad det blir för väder.
Konsten är att ha ett paraply när det regnar.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Graniten på plats. Läs mer »

Ett veckoslut med munnen full av mat.

Kära Blogg
Den här helgen har vi ätit. Såklart gör vi det varje helg och varje dag. Äter. Men när man är utan kök så blir ätande lite av ett större projekt och jag måste säga att det ska bli otroligt skönt att själv kunna laga till sin mat snart, utan att behöva vänta på att beställa, vänta på att få maten och vänta på att få betala.
I helgen har vi grillat i all enkelhet.
 
Tillsammans med min syster blev jag utbjuden av pappa Kurt. Han har en förkärlek till Buhres fisk, så där blev det stekt sill och potatismos.
Gott såklart.
 
Vi har varit på min favoritplats. Peter och hans Tångdala lönnkrog. Ett stycke utland mitt i den skånska myllan.
Lite mer än en matupplevelse.
 
Jag har varit på loppmarknad. Först i Brösarp och sedan i Vitaby. Något litet fynd varje dag gjorde jag. En porslinsfigur, som egentligen min syster fick syn på först, men som jag blev alldeles förälskad i. Hon saknar ett lillfinger, men annars är hon och den lilla westien alldeles bedårande. Jag hittade även en taklampa till mitt nya kök. En mässingslampa i retrostil, ungefär som jag letat efter på nätet.
 
Jag är med i en facebookgrupp som några kärr … damer här i Gyllebo skapat. Där skriver man och upplyser varandra om olika saker. Nu har disse kärr … damerna börjat skrämma upp varandra med att det cirkulerar misstänkta personer i området. De har sett alltifrån misstänka bilar till uppsatta misstänkta klisterlappar. Lite är säkert rätt och riktigt, men det barkar liksom rejält till överdrift i den där gruppen nu, tycker jag. I alla fall har jag införskaffat avskräckande skyltar och satt upp på våra grindar. (de förra skyltarna, de där Stefan själv ritat en hund, tyckte jag var fula. Man kunde nästan bli lurad och tro att det bodde en dinosaurie här)
 
Såklart har jag varit ute i naturen. Det har blivit lite knapert med bilder … men håll till godo med kor och tranor.
 
Lilla, fina Amanda kom för att hämta hem sin lilla ”Snöboll”. Det blev kärlek för hela slanten.
 
Jag är ganska lättad över att min dotter Andréa verkar ha överlevt de första dagarna i Saskatoon.
Hon verkade själv också lite glad över det.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
 
En familj är som grenarna på ett träd.
Vi växer alla i olika riktningar men rötterna består.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Ett veckoslut med munnen full av mat. Läs mer »

Första dagen i Juli.

Kära Blogg
 
Fredagen den 1:a juli. Jag hade ”åskvädershuvudvärk” hela dagen och ändå var det inte åska så långt mitt öga kunde nå.
Jag pausade från mitt arbete och tog en tur med kameran. Fjärilar, gräshoppor och andra flygfän busade runt bland de vilda blommorna. Precis så som det ska vara en dag i juli.
 
 

Så väldigt olägligt så gick vår garageportöppnare sönder den här dagen.

Gud i himmelen vad jag längtar tills allt är färdigt. Jag längtar tills vårt bygge är klart och vi kan sitta ner, äta frukost som normala människor, inte behöva måla, spika och hamra på ett tag.
 
Lilla hunden Snowie är fortfarande kvar här i Gyllebo.
Det här skulle bli en hälsning från henne till hennes lilla, söta matte Amanda … om inte Johnny blivit så förtvivlat avundsjuk.
 
 
Dagens kloka ord:
När jag blir gammal vill jag inte se ung ut – jag vill se lycklig ut.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Första dagen i Juli. Läs mer »

Ostadigt.

Kära Blogg
 
Vi hade fått väderomslag. Helt ok för mig, eftersom jag tyckte att vi och vår jord behövde regn och varje dag kan inte vara solskensdagar. Så är det bara.
Det var mulet och lite kyligare, men behagligt.
 
Kvickt som en vessla såg jag sedan till att klippa gräset. Jag hann precis bli klar innan regnet kom.
Det kan man kanske kalla tur i vardagen.
 
 
Förutom arbete, så har dagen bjudit på lite kakling (vilket kanske också kan läggas under fliken arbete), kattmys och hundbus.
 
Jag kan inte nog förvåna mig över min riddarsporre, som i år är lika hög som jag själv och alldeles bedårande blå och vacker.
 
 
Dagens citat:
Vissa människor dyker upp i livet
som prövningar och lärdomar.
Uthärda provet, lär dig läxan och
ödsla sedan inte en sekund till på dem.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Ostadigt. Läs mer »

Midsommarafton 2016

Kära Blogg
Bättre midsommarväder hade jag inte kunnat önska mig. Helt fantastiskt.
Jag tänkte egentligen strosa runt i min trädgård och inte gå utanför grinden den här morgonen.
Men hundarna ville annorlunda ….
 
 
Det hade blivit dags för fotvård av alla hundarna.
12 små tassar med klor, fick den här dagen sin omsorg. Lilla hunden Snow, som sägs vara synnerligen rädd för kloklippning, la snällt upp sig på rygg, utan ett pip.
Katten Felix fick skönhetsvård av Stefan.
 
På eftermiddagen tittade Jimmy och Amanda hit. Det blev poolhäng för hela slanten.
Vi brukar åka till Tjörndedala på midsommar, men den här dagen när tempen låg på dryga 30 grader, tyckte vi att vår pool var mera lockande.
– Nej, vi tänkte inte åka iväg och dansa med de små jävla grodorna i år!!
 
 Vårt kök är långtifrån färdigt så på kvällen fick vi laga midsommarmiddagen ute på tralldäcket. Ett tillfälligt utekök liksom.
Det är många som drömmer om just utekök i olika tappningar … men det, kära vänner, det är inget jag någonsin vill ha!!
Senare åkte vi en sväng till Komstad, där vi fick jordgubbar, kaffe och tårta.
En härlig dag, med det bästa vädret någonsin.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Jag har alltid velat vinna på lotto.
Men när jag ser min underbara familj, så inser jag att jag redan har vunnit!
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Midsommarafton 2016 Läs mer »

En kvav dag i startgroparna av sommarens mittpunkt.

Kära Blogg
Det har varit en synnerligen kvav dag, som jag njutit väldigt av.
Jag älskar när det är hög luftfuktighet och kvavt. Skinnet och huden mår riktigt gott av det.
Hunden Snow kom för att fira midsommar i Gyllebo.
 
 

 
 
 
Prästkragarna blommade och en vacker luktgräsfjäril virvlade runt i kvällssolen.
Vi åt middag i Kivik. Stefan hade blivit våldsamt sugen på pizza, själv var jag mer sugen på den där kalla öl.
En alldeles fantastisk svensk sommarkväll var det.
 
I 5-6 år har vi fått huset invaderat av veterinärstudenter över midsommaren. De har huserat, lagat mat, sovit på golv, soffor och överallt där det funnits platser över. Underbara, härliga ungdomar har det varit. Det har varit fest i dagarna två … ibland tre. Dans på Kulla och nattliga bad har helgen bjudit på.
I år är de alla färdigutbildade och utplacerade på nya jobb, utbildningar osv.
Behöver jag säga att det är tyst och tomt i huset hos oss???
 
Andréa lyft den här morgonen med sikte på Saskatoon i Kanada.
(i skrivande stund får jag en indikation på att hon befinner sig i Mississauga, Ontario i Kanada.)
 
Res försiktigt min tös!!
 
 
Dagens kloka ord:
 
Om vi någonsin ska kunna njuta av livet, så är tiden nu, inte i morgon eller nästa år.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

En kvav dag i startgroparna av sommarens mittpunkt. Läs mer »

Röda näsor.

Kära Blogg
Den här dagen i juni var alldeles underbar. Det var ett strålande väder, precis som man vill ha det när det är sommar.
Jag varvade hela dagen med solstolen/kontorsstolen.
Men såklart en runda runt sjön på morgonen.
På ett ställe vid slottet växer det en lönn, som har de rödaste ”lönnäsor” jag någonsin sett.  På håll ser det ut som trädet blommar med röda blommor. Fantastiskt vackert.
 
Min trädgård står i full blom, och jag försöker ge den så mycket kärlek jag hinner.
Att ”strutta” runt och pilla med blommor och växter, helt utan krav, det är terapi för mig.
 
Dagens citat:
 
Ålder skyddar inte mot kärlek,
men kärlek skyddar till viss del mot ålder.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Röda näsor. Läs mer »

Regntunga skyar.

Kära Blogg
Den här dagen var det dyster … ja både väder och mitt sinne.
Men det är så som livet är.
 
 
Skatteverket gjorde en extra koll av ett rotavdrag som vi gjort. Jag ritade i färgglada färger, drog pilar och strök över viktigheter med kulörta tuschpennor.  Är det papper de vill ha, så är det papper de ska få!
 
 
Vi fick lite hjälp med nya köket av några av våra fantastiska grabbar, Tommy och Pelle.
Det blir nog bra.
 
Dagens citat:
 
Ögon kan glittra,
munnen kan le,
men sorgen i hjärtat
kan ingen se.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Regntunga skyar. Läs mer »

Rulla till toppen