Allmänt

Sniifnugg på Österlen.

Kära Blogg
Så fick vi en förkänning om hur den Österlenska vintern kan vara.
Morgonen startade lugnt och skönt. Lite lätt pudersnö som hade fallit och en måttlig vind.
Jag började min morgon med en stilla springrunda, och kände mig oerhört glädjefylld efteråt.
Med broddar på skorna och små lätta steg som i florsocker.
 
Jag vet gott vad människor tänker … ”det är nog inte så farligt med den där ryggen, när människan kan ge sig ut och till och med springa”. Men jag har mina små hemliga knep. Knep som gör att det går förvånansvärt bra att småjogga.
Jag börjar med att spänna skinkorna. Hård som sten ska ändalykten vara. Och med röven i spänn, tänker jag mig som om det satt en femkrona där mellan skinkorna. Armarna håller jag tätt intill överkroppen och rör dem bara i fartriktningen, ungefär som om jag greppar två spakar i luften för varje steg. Hemligheten är att inte göra några roterande rörelser, inget snabbt och bara ta små steg i lugnt tempo. Beträffande den där femkronan, så är det bara en visualisering i min egen hjärna. Ni kan alltså lugnt fortsätta att handskas med femkronor utan skyddshandskar…
 
På eftermiddagen tilltog snöandet och vinden blev hård.
Det började likna en skånsk snöstorm och jag och hundarna älskade det. Vi hade fyr i spisen och småhundarna med Lykke i spetsen njöt i fulla drag. Johnny tog det hela mer med ro. Han låg hellre inne vid min sida och snusade i värmen.
 
Allt kul har ett slut. På kvällen övergick snöandet i regn och så var den snöstormen slut.
Men det var roligt så länge det varade.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Ingen kan göra allt,
men alla kan göra något.
Det finns alltid något man
kan bidra med.
Det farligaste är likgiltigheten.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Sniifnugg på Österlen. Läs mer »

Vintergata

Kära Blogg
Julen må vara över, men mina tomteskrälle får vackert stå kvar tills jag kan plocka ner dem igen. Ryggen medger icke sådana aktiviteter just nu.
Den här morgonen var det rena isgatan i Gyllebo. En härlig morgontur runt sjön blev det, och lilla Lykke hängde med.
 
 
Har ni säkerhetskopierat era digitala fotografier??
Det har jag! På tre olika externa hårddiskar finns de allihopa nu. För det är inte OM din dator går sönder, utan NÄR! Så vill ni ha kvar era digitala bilder. Kopiera! …. och även de externa hårddiskarna kommer att gå sönder någon gång …. därför har jag tre med samma innehåll. 
 
 
Jag såg en ganska rolig bild på nätet en dag… passande bilnummer. Ett öra upp.
 
Dagens citat:
Man kan inte vara
alla till lags … bockar
man för den ena …
så visar man arslet
åt den andra.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Vintergata Läs mer »

Jag tänder av.

Kära Blogg
Så blev det måndag igen. Och då menar jag måndag på riktigt. Första måndagen efter all julledighet.
Jag och hundarna startade som alltid med att lufsa en tur i skogen.
 
Efter att ha haft ”sketa ont” i rygg/höft/skinkor/ben de senaste veckorna, har jag tagit smärtstillande piller varje morgon hela julen, för att kroppen rent praktiskt ska fungera lite bättre.
För att nu inte bli tillvand av min medicin, har jag själv tänkt ut att jag ska göra en veckas uppehåll med alla piller, knark och rusprodukter. Det får kvitta hur ont det gör, smärta är inte farligt – ”jag kan ha ont – jag är inte rädd”. Ja, man kan säga att jag nu tänder av….
….och tänd blev jag verkligen, när jag den här morgonen skuttade runt på min andra springrunda det här året.
 
 
Jag trodde i min enfald att jag var i fas och väl framme med jobbet på kontoret….
… jag hade fel!
Var kommer egentligen alla papper ifrån??
 
Vår julgran har gått i graven. Men den otroligt fina blomsterbuketten som jag fick av min syster, den lever och mår bra. Den gläds jag åt varendaste dag. Tack syster ♥
 
 
Lever och mår bra gör också alla våra djur. Man kan helt enkelt påstå att de är ”som hund och katt”.
 
Men om jag nu ska ”tända av” och bli ren, vit och allt vad det heter,
så behövde jag väl för sjuttsingen inte bli lik Gudrun Schyman bara för det …
 
Dagens citat:
Om jag ville, hade jag
kunnat förstöra allting
….
men jag är ju
en snäll flicka.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Jag tänder av. Läs mer »

Vi välkomnar år 2017.

Kära Blogg
Tänk vad ett år går fort.
 
 
Den här nyårsaftonen firade vi med vännerna i Tomelilla.
God mat och gott sällskap. Vad mer kan man önska av årets sista kväll.
Ett varmt tack till Monica och Arne ♥
 
Dagens tänkvärda:
 
Titta framåt
inte bakåt
för då trillar man.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Vi välkomnar år 2017. Läs mer »

Årets sista dagar.

Kära Blogg
 
Årets sista dagar har rullat på som vanligt här i Gyllebo.
 
Det har mest varit jobb för oss. Det sista slitet med ROT-avdrag som kunder ska hinna ta ut. Ett inbrott på en byggarbetsplats och allt annat småpyssel som krävs för att världen ska snurra på hos Hantverkarns.
Skogspromenader har det också blivit – såklart!
 
Så här på årets sista dag tänkte jag göra en enkel summering av mitt år 2016.
 
Mitt bästa 2016:
  1. Mina döttrar …. Andréa blev veterinär, Amanda blev hudterapeut och Emmy återvände med livserfarenheter från Australien.
  2. Stefan fyllde ”gubbe” och jag fick världens bästa morsdagspresent av Amanda.
  3. Jag började träna nosework med Molly och yoga med mig själv.
  4. Familjen fick tillökning i form av lilla ”Grådvärgen” Lykke
  5. Ett härligt spa med en älskad väninna.
  6. Vi renoverade hela huset och fick en ”ny” stuga.
  7. Jag hade nästan två veckors sammanhängande semester och åkte då till Mexico.
  8. En sommar då vädret visade sig från sin absolut bästa sida.

Mitt sämsta 2016:

  1. Min värk som hindrade mig från att deltaga i mina älskade militärövningar.
  2. Stefans njursjukdom som kom tillbaka med dubbel verkan.
  3. Jag fick ingen löneförhöjning … inte i år heller.
  4. Vår renovering som blev sååå mycket dyrare än budgeten.
  5. Sjukvården för min egen del. 
  6. Att plötsligt få svårt för att fotografera pga. av ryggen
  7. Mina fötter som också började göra ont.
  8. Den ständiga saknaden av mina döttrar.

 

Japp, en blandning av gott och ont – sött och salt – så som ett år brukar vara.

Fast jag upplever att MITT år 2016 varit lite drygare och tråkigare än vad ett år ska vara. Så nu hoppas och förväntar jag mig ett hejdundrande år 2017!

 

 

Dagens tänkvärda ord:

Vi tar foto för att ha en returbiljett till stunder

som annars skulle vara borta.

 

Ett riktigt gott slut och hejdå Bloggen

 

 

 

 

Dela gärna

Årets sista dagar. Läs mer »

Julafton 2016

Kära Blogg
Vår julafton började stilla och skönt.
Vi klädde granen, som i år såg lite märklig ut. Man hade helt enkelt bara klippt till alla grenar så formen skulle bli så  tilltalande som möjligt. Alldeles stympad såg den ut. Stefan tyckte tvärtom att den var väldigt fin med sina justerade grenar och form. Nytt för året var den mexicanska tomten, bulldogen och ängeln som på pricken liknar en präst som jag känner.
Ja, jag gjorde vad jag kunde för att få till lite extra julkänsla för mig och Stefan här hemma.
Såklart var jag tvungen att ta ett ryck på kontoret också. Öppna brev, sortera viktigheter och trött konstatera … alla har ledigt i mellandagarna, alla utom jag! Blääää!!!!
Under min semester har jag hunnit lyssna på två ljudböcker. Först ut var ”Kvinnan på tåget”. Egentligen handlar den bara om en alkoholiserad kvinna som åker tog fram och tillbaka. Det kan kanske höras lite trist, men jag gillade boken väldigt mycket! Den hade ett slut som man inte förväntat sig. Helt klart läsvärd, enligt mig.
Jag har också lyssnat på Jackie Ferms självbiografi, Rövardotter. Också den läsvärd tycker jag.
Resten av min julafton blev lugn och ganska lik en helt vanlig dag.
Något hände med stackars Johnny på kvällen. Plötsligt kunde han knappt gå. Han kunde inte stödja på det ena benet och han såg allmänt olycklig ut. Ja, är det inte det ena, så är det det andra … som flickan sa ….
Dagens tänkvärda ord:
Jag försöker ta en dag i taget,
men sen kommer massor av dagar och attackerar mig på en gång!
Kram och Hejdå Bloggen
Dela gärna

Julafton 2016 Läs mer »

Allting har ett slut.

Kära Blogg.
Allting måste ta slut någon gång. Även trevliga solresor till Mexico.
Jag hoppas att vi alla fått små, fina minne att spara i våra hjärtan. Min kropp har visat sig från sin sämsta sida måste jag säga, men jag är väl kanske inte tjugo längre, som jag emellanåt så gärna velat tro.
Jag har försökt trotsa det onda och att svingat mig likt Tarzans Jane i träden som förr. Svindlande härligt!
 
Vår sista dag tillbringade töserna vid poolen, medan jag själv irrade runt på stan efter den där tröjan jag så gärna ville ha, men aldrig hittade tillbaka till.
Sedan packade vi och drog på oss vinterkläderna igen. Efter ett tårfyllt farväl, vinkade vi farväl till Andréa. Jag sa på återseende om 8 månader och vi andra flög hemåt igen. Via Philadephia och London tog vi oss till sist fram till Kastrup, där Jimmyboy också så lägligt hade landat med ett plan från Spanien. Vi trängde in oss i hans bil och styrde kosan mot Österlen.
 
Hemma igen blev jag välkomnade med blöta pussar, viftande svansar, julskinksmörgås och ett litet paket från guldsmeden Lancing.
Tack älskade Stefan för du tagit hand om allt och unnat mig den här semestern.
Älskar dig♥
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Allting har ett slut. Läs mer »

Växlande molnighet.

Kära Blogg
Det är morgon i Playa del Carmen.
Jag sitter i en korgstol på balkongen. Två av mina tre döttrar ligger på rummet och sover sött.
Vår första dag här har varit slapp och härlig. En hel lång dag vid poolen. Tacos till lunch. 
”Vi lever som kungar”, sa Emmy förnöjt.
Mest älskar jag alla söta näsbjörnar som finns här och jag längtar efter att få syn på det långbenta marsvinet igen, det som jag såg smyga i buskarna när vi gick till frukosten.
 
 
 
Först i poolen var självaste Mamma Muu. Alltså jag. Nu beror det inte på att jag har förvandlats till vattendjur på flyget hit. Anledningen till mitt helt oplanerade dopp var att mina solglasögonen av oförklarlig anledning for iväg i en vacker båge rakt ner i poolen. Bara för mig att dyka efter. 
 
 
Kram och Hejdå Bloggen.
 
Dela gärna

Växlande molnighet. Läs mer »

Rulla till toppen