Allmänt

På lätta fötter.

Kära Blogg
Den här morgonen var det en medtagen flatte jag hade i kopplet vid min sida i skogen. Johnny gick likt en sengångare, påtagligt påverkad av sin lugnande medicin föregående dag. Säkerligen ordentligt öm i sina små ”fötter” efter det att vi fått dra bort några skadade klor. Min lilla påg ♥
 
 

Äntligen tog jag mig i kragen och bokade tid för fotvård igen.
De senaste tre åren har jag haft besvär med smärtor i fötterna. Inget som doktorn tar särskilt stor notis om …  Senast frågade läkaren mig om jag tyckte att hon skulle undersöka mig ?? Konstig fråga att ställa till en patient, så jag svarade nej, inte om du inte själv anser det nödvändigt ….
Min plan är nu att regelbundet gå på fotvård för att ha ännu ett ”ess i rockärmen” i kampen på att komma på vad som orsakar smärtan.
Jag gick till den mest underbara kvinna. Lises fotvård i Brösarp. För att vara första gången vi träffades, så hade vi såååå mycket att prata om. Jag kan varmt rekommendera Lises fotvård.
 
På hemvägen stannade jag till och la en liten blomma hos mamma Ingrid. Sen var det bara att störta hem för att inta platsen bakom spisen.
 
 
Dagens tänkvärda:
Se upp för vissa människor.
Ena dagen kommer de att krama dig,
nästa kommer de att trycka ner dig.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

På lätta fötter. Läs mer »

Hur ska det gå för vår värld!!

Kära Blogg
Det håller på att gå utför med vår värld. Ja, att det var uppenbart stod klart för mig i gårkväll. Det var då jag blev upplyst och fick reda på att OLW i veckan kommer att sluta sälja jordnötsringar. WHAT? Fattar ni?? Vilken katastrof! Vilken förlust! Det godaste som finns … typ …
R.I.P OLW:s jordnötsringar ♥
 
… jag tröstar mig med Estrellas ett tag till – hoppas jag.
 
Säker källa till ovanstående: Emmy Henriksson, samt Expressen och Newsner.
 
Så var det dags igen för ett veterinärbesök. Johnnys klor började återigen falla sönder och den senaste veckan har han haft riktiga besvär med sina tassar. Underbare veterinär Per tog sig ann min bäste vän. Han skar bort klokapslarna på två av klorna och konstaterade att ytterligare en nu var rejält missbildad. Vi bestämde oss för att kosta på lite blodprover för att utesluta vissa sjukdomar …
Min älskade fine påg ♥
 
Har jag nämnt att jag hatar Donald Trump. Ja, jag hatar denne karlen så till den milda grad, att jag knappt kan se honom på TV-apparaten utan att bli mordlysten. Det känns som om jag känner igen honom. Att jag känt någon som är väldigt lik honom i något tidigare liv…. eller som jag har ett sjätte sinne som säger mig att denne man är livsfarlig. Nu ska jag medge att jag inte följer hans politikprogram särskilt väl, utan det är bara en ren intuition som gör att jag inser att han är hemsk och en mycket farlig man. Jag hade hundra gånger hellre valt lille gullige, smarte Putin, om valet stod mellan de båda. Huuhhaaa …. 
 
 
Var det någon som märkte vilken fantastiskt härlig dag vi hade. En underbar vårdag i slutet av januari.
Jag satte på mig springskorna och sprang på något stela ben min lilla runda och njöt av fågelsången som blivit en gnutta starkare.
 
Jag tröttnade ju på att springa hos distriktssköterskan i tid och otid, så jag investerade i somras i en riktigt bra blodtrycksmätare. Det var ett tag sedan jag kollade det där trycket nu …. och nu har jag glömt vilka siffror som är de normala. Jag minns att det ena värdet skulle vara tresiffrigt … Nåja, det är i alla fall inte för högt, det kan jag konstatera. Så det är jag glad för. Och gröna lampor lyser på sidan, det är ett gott tecken.
Min älskade yoga är i full gång igen.Den här kvällen hade jag lite extra ont, så några övningar fick jag stå över, medan jag i andra var fullkomligt överrörlig. Men huvudet tömdes på tankar. Fokus var på andningen och efteråt tackade hela mitt väsen mig för en alltid lika skön stund. Yoga, I love you ♥
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Om du har samma problem,
fast med olika människor,
kanske en bra fråga att ställa sig är;
Vem var det som var på
brottsplatsen varje gång?
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Hur ska det gå för vår värld!! Läs mer »

Kan det räknas som djurplågeri?

Kära Blogg
Jag börjar bli trött på att skriva att det är grått väder hela tiden. Det är liksom ganska uttjatat nu. Men likväl är det förbaskat grått väder fortfarande.
Våra katter tycker nog detsamma, för de gör inget annat än sover och äter dagarna i ända. Om min dotter Andréa kommit hem nu och fått se katten Judith, då hade hon genast anklagat mig för grovt djurplågeri. Kattskrället verkar nämligen ha fått bulimi, men glömmer att kräkas … Hon är nu så tjock så hennes svans ser snart amputerad ut i kontrasten till hennes omfång runt magen. Det hänger liksom en extra mage under henne när hon går. Vad Felix anbelangar, så är han också tjock, fast hans päls döljer hans figur rätt väl.
 
Jag känner mig ganska glad just nu. Jag har min ”lilla tjej” hemma här mellan varven, och det känns så jävla gott att ha lite vanlig vardagskontakt med henne.
När jag och Låke separerade och jag bara skulle ha mina döttrar på halvtid, då retade jag mig på andra i samma situation, som ofta pratade om sina ”barnlediga” dagar. Dessa ord kom aldrig över mina läppar. Jag hatar dessa ord. När jag födde mina tre töser till världen var det definitivt inte för att jag skulle kunna ta paus halva tiden och kalla mig ”barnledig”. Det var för att jag ville att de skulle få vara med sin pappa såklart, och han med dem. Jag fanns alltid redo, om de skulle behöva mig. Ingen var gladare än jag om vårt program fick ändras så de fick vara hos mig istället.
Den 1 maj föddes min första dotter och i den stunden, kl. 07:59 på morgonen (ja, jag minns att jag såg på den stora klockan på vägen framför mig), blev jag mamma! Jag blev mamma för alltid – vad som än kom att hända och kommer att hända så är jag alltid mamma!!!
 
Så är jag numera även mamma till en illbatting. Denne illbatting är döpt till Lykke och har nu gjort sitt första hyss …
 
Sist av alla i hela Sveriges rike har vi nu fått börja med sopsortering. Inget avancerat, utan vi ska helt enkelt bara skilja ifrån matresterna, kaffesump, tepåsar och potatisskal från de övriga soporna.
Högtidligt gick jag igenom allt med Stefan på kvällen. Han gruffade ointresserat och förkunnade att han väl inte var någon idiot som var helt intelligensbefriad….
nästa morgon hittade jag dock kaffebönorna slängda i den torra delen av sophanteringen!! Ja, alla kan vi missuppfatta.
 
 
Så till det gråa vädret ändå …
 
Dagens tänkvärda ord:
Livet är allt bra ironiskt ändå.
Det krävs sorg för att veta vad
lycka är.
Det krävs oljud för att uppskatta
tystnaden.
Det krävs saknad för att förstå
vikten av någons närvaro.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Kan det räknas som djurplågeri? Läs mer »

Guldkanten i min vardag

Kära Blogg
Min fina Emmy har varit hemma och myst med mig.
Jag älskar att veta att det finns någon mer människa i huset när jag sitter på kontoret och jobbar.
Någon att dricka te och kaffe med. Någon som faktiskt lyssnar när jag pratar. Bara vetskapen om att inte vara totalt ensam på jobbet.
 
Innan min lilla skönhet hade slagit upp sina vackra ögon, gav jag mig ut på en kortare springrunda i skogen. Wowww. Jag önskar av hela mitt hjärta att jag ska kunna springa på riktigt igen. Det finns inget bättre!
 
Min stora, fina kamera har det senaste året nästan rostat ihop av att bara ligga oanvänd i ett skåp. Men den här dagen dammades den av och jag passade på att föreviga ”hungar och unge”…
Fina, vackra Emmy Henriksson ♥
 
 
Hade det varit något fel på mig
så hade jag väl märkt det själv.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Guldkanten i min vardag Läs mer »

Till minne av Elsa & Stig.

Kära Blogg
Den senaste tiden har jag inte riktigt haft tid över för bloggen.
Och inte har det bjudits till några härliga naturbilder heller. Grått, grått, grått och åter grått. Ja, så kan man sammanfatta veckans väder.
 
Vi har haft en mysig lördagskväll med de goaste vänner. Vi åt, mumsade och dryftade viktigheter hela kvällen. Som värsta nobelmiddagen med rätt efter rätt. På finaste porslinet åt vi och ur de underbara glasen drack vi alkoholfria bubblor. De vackra glasen som kommer från Tinas barndomshem och som säkert varit med om mycket roligt hemma hos dem. Skål för Elsa och Stig ♥
(hoppas ni satt där uppe på molnen och hade lika trevligt som vi)
 
 
Johnny tackar såklart för sin fina present. Och jag tackar för blomster och ljus.
 
 
Med en tanke på det två nya kilona runt midjan bjuder jag på dessa kloka ord:
 
Havet bryr sig inte ett dugg
om hur din bikinikropp ser ut.
Bada, lev och njut!
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Till minne av Elsa & Stig. Läs mer »

Bakom molnen är himlen alltid blå.

Kära Blogg.
Mina dagar har gjort ont, stramat och känts som om jag har ett virrvarr av elstängseltrådar i nedre delen av min kropp. Naturen, vinden, djuren lindrar. Och kroppens rörelse, märkligt nog.
Tänk. Många människor säger att hjärnan behöver hjärngympa som tex korsord och sudoko. Tsss … Forskningen visar nu tydligen att sådana aktiviteter inte ens kommer i närheten av att ge hjärnan samma positiva påverkan som regelbunden fysisk aktivitet. Det var väl det jag visste hela tiden.
 
Äntligen har den nya yoga-terminen dragit igång. ”Min” älskade, underbara yogastudio på en gammal gård ute på landet vid Gladsax. Välgörande, med fokus på kroppens insida och världens goaste yogaledare.
Några små springrundor har det också blivit. Med halt och isigt underlag har jag anpassat längd och fart. Ont, men ändå så oändligt skönt.
 
 
Stefan!! Minns du att du blev av med en av dina foppatofflor i somras. Stackars Johnny blev beskylld för att ha stulit och försnillat den. Jag vet var den tog vägen nu … och Johnny är oskyldig …. för visst är det din toffla. Den har samma bitmärke, samma färg och exakt samma knapp på sidan….  Hur i jössenamn hamnade den i Gyllebosjön??
 
Även om min vecka varit lite halvdryg och småjobbig, så har jag njutit av mina ulltussar och min stora, svarta knähund. Jag har njutit av gofika, mysiga stunder och små ögonblick.
 
Har ni också blivit lurade av era föräldrar?
Två ”föräldraljug” som vi nog alla känner igen, hittade jag på nätet …
 
Dagens tänkvärda:
 
Människohjärnan är den mest komplexa saken människan känner till.
Enligt människohjärnan själv.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Bakom molnen är himlen alltid blå. Läs mer »

Med jakt i sinnet.

Kära Blogg
Min helg har inte bjudit på några större överraskningar.
Myspromenader med hundarna i snigelfart. Den senaste tiden har vi haft halt och isigt på marken, och det har faktiskt hänt några gånger att jag struttat omkull på röven. Värst av allt var väl att det skulle hända precis när det fanns andra människor där ute i skogen. Visst känner man sig pinsam när man trillar ihop som ett korthus framför sina förvånade grannar? Nåja, hundarna såg ut att bli glada i alla fall. Jag får alltså ta det isigt i min vilda framfart framöver.
Vår ekorre kommer på besök igen. Det är jag glad för. Lilla Lykke är nog också glad över det.
När Stefan ägnade sin dag åt att jaga efter och ha ihjäl oskyldiga grisar i skogen, så jagade jag rätt på varenda tomteskrälle här hemma i stugan. Nu är julen alltså bortplockad och jag siktar mot en härlig vår. (fast om det vill, så får det gärna komma en rejäl snöstorm i februari)

Vi har hunnit med lite småbesök också. Både i Kivik och Komstad.

Efterlysning:
Är det någon som vill rädda en hemlös katt, så finns det ett helt gäng utbölingar som sökt sig till Komstad där de sitter på en trappa och tigger dagarna i ända. De letar nu efter kärleksfulla hem. Hör av er – jag vidarebefordrar kontakten i så fall.
Dagens citat:
Om man inte hör det med sina
egna öron eller ser det med sina
egna ögon …
Då ska man heller inte hitta på det med sin lilla hjärna och
sedan sprida lögnen med sin
stora mun.
Dela gärna

Med jakt i sinnet. Läs mer »

Lovelylegends Afrodite fyller 2 år

Kära Blogg
 
Vi har haft en födelsedagsgris här i familjen. Det är lilla Molly som redan blivit 2 år.
Herrejösses vad tiden springer.
 
När Molly kom till oss var hon bara fem månader. Jag minns att jag tyckte att hon var en vuxen hund redan. Nu när jag blickar tillbaka så ser jag så tydligt hur liten och ung hon var. Redan då utstrålade hon en slags klokskap. Något klokt och förståndigt som så ofta nu glimmar till i hennes ögon.
Grattis, vår älskade lilla Molly, på din 2 årsdag ♥ 
 
Det har varit en fantastisk vinterdag.
Stefan bet ihop och gick med ut i den ljuvliga morgonsolen. Hundarna var ivriga och det gick lätt att andas.
Om inte detta är vackert, ja då vet jag inte vad ….
 
Dagens roliga:
Fick ett sms från chefen:
”Kan du inte skicka över ett roligt skämt?
Jag: ”Du får ett senare, jag jobbar för fullt just nu”.
Chefen: ”Hahaha, det var kul, skicka ett till!”
 
Dela gärna

Lovelylegends Afrodite fyller 2 år Läs mer »

Hundraettåringen som smet från notan och försvann.

Kära Blogg
Vinter och skarsnö. Jag och hundarna travar på runt sjön nästan alla dagar.
Det sägs att någon sett lodjurspår i snön här i Gyllebo. Det tycker jag verkar spännande.
 
Amanda gjorde mig så glad genom att tittade ut till mig i Gyllebo den här dagen.
Molly som är en hund med stor integritet och som är mycket bestämd med vem som får gosa med henne, hon älskar Amanda, Molly tog såklart chansen till lite mys och gos den här eftermiddagen.
 
… alla andra gosade och mös också … var och en på sitt vis.
 
 
Med dubbar på skorna och varma vantar tog jag min tredje springrunda den här veckan.
Sakta, sakta … men en runda är alltid en runda!
 
 
Vi har varit på bio och sett 101-åringen. Bion som alla människor tycks ha sett vid det här laget.
Alla har sagt att den var bra, så det var med positiva förväntningarna jag gick iväg på bio den här kvällen.
Och ja, den var bra!
 
Dagens citat:
 
Jag ser mig inte som
en äldre kvinna.
Jag är ju bara en antik
tonåring.
 
 
Dela gärna

Hundraettåringen som smet från notan och försvann. Läs mer »

Rulla till toppen