Allmänt

Naturens underverk.

Kära Blogg
 
Den här dagen var det rejält kallt på Österlen. Jag har ingen direkt koll på vad just vår termometer pekade på, men jag skulle tippa på någonstans runt -14 grader kanske …
Jag vill tacka Amanda och lilla frusna hunden Snowie som drog med mig ut på tur den här eftermiddagen, trots att jag kände mig tämligen ledsen, skruttig och värkbruten.
Kram finaste Amanda♥
 
Vår lilla utflykt gick till vårt älskade Knäbäck där vattnet stigit så högt så vi lät bli att försöka ta oss ner på stranden. En ensam surfare lekte på de iskalla vågorna medan jag gick med små staplande steg på den isbeklädda trätrappan för att knäppa några bilder.
Turen gick vidare till det underbara Baskemölla. En promenad längs strandkanten fick mina livsandare att piggna till. Lilla hunden Snow blev rejält nerkyld och vi begav oss, med de mest fantastiska bilderna på våra näthinnor, hem igen.
Tack naturen för allt fint du skänker oss.
 
 

I fjor skulle alla människor leva sunt och det påstods att man skulle må såååå mycket bättre av att ha cocosolja i sitt kaffe. Det där provade jag ett tag…. ända tills jag fick maginfluensa och kräktes upp kaffe och kokosolja i en salig röra. Efter det kan jag inte tänka mig att dricka sådant elände igen.

Nu är det nya rön. Man ska koka sig en ingefärsdryck och ta sig en shot varje morgon före frukost. Jag älskar färsk ingefära så det kommer inte bli några problem.
I går rörde jag ihop min första flaska dunderkur.
 
Dagens tänkvärda citat:
Oavsett hur många misstag du gör
eller hur långsamt du åstadkommer
en positiv förändring i ditt liv, så
är du ändå mil före alla de som
inte ens försöker.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 

Naturens underverk. Läs mer »

Trettonafton med julens traditionsenliga ”kusinträff”.

Kära Blogg
Den här trettonaftonskvällen hade jag bjudit hit min närmaste familj på vår sedvanliga julträff.
Kvällen till ära bjöd jag på himmagjort festfat bestående av rökt älgkött och kassler. Nu har jag inte samma fina kallskänketalang som mamma Ingrid en gång hade, men färgglatt och smakligt blev det.
 
Dagen började jag som alltid. En härligt iskall morgontur i skogen.
 
 
Min trettonafton blev en mysig afton. Med familjen samlad …. ja, så samlad det nu gick att få den … njöt jag av en härlig kväll.
Menyn jag knåpat ihop för kvällen var:
Förrätt: en enkel sillamacka.
Huvudrätt: festfat bestående av älgkött, griskött och en massa frukt och grönt, potatisgratäng a la annika och hembakta rosenbröd med olika ostar.
Efterrätt: Starkt Zoegakaffe och semmelkladdkaka med mycket grädde.
 
Istället för Samuel kom den här kvällen en knallgul kyckling…. Ja, jag blev förstås genast tillrättavisad om att det visst inte var någon knallgul kyckling utan en trendig pokemonfigur.
 
Tack familjen för att ni ville komma hit. Tack pappa Kurt för Aladdinchokladen (som vi inte orkade smaka den här kvällen), och tack systeryster Görel, Joel och Samuel för den bedårande blomsterkvast jag fick av er.
Tack♥
 
Dagens citat:
 
Choklad förstår mig!
Choklad ställer inga dumma frågor.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 

Trettonafton med julens traditionsenliga ”kusinträff”. Läs mer »

Min gudfar 80 år.

Kära Blogg
Min gudfar Per, har fyllt 80 år, och jag har skänkt honom lite extra varma tankar den här dagen.
Grattis Per, och tack för att du varit en sådan fin gudfar åt mig.
 
Så har jag tagit mig runt på min första springrunda för året. Det gick riktigt bra. I lugn och jämn takt kändes det som om jag skulle kunnat sprungit väldigt mycket längre. I skrivande stund är jag glad att jag inte gjorde det, utan höll mig till den lilla, förutbestämda runda jag planerat.
(Smärta från helvete just nu.)
 
 
´Vi har haft inbrott på en av Hantverkarns arbetsplatser. Jag blir sa sablans trött!! Trött på att människor inte tycks kunna skilja på ditt och mitt. Varför kan folk inte bara skaffa sig hederliga arbete och jobba som vi får göra??? Det är inte bara frustrerande att bli bestulen på sina saker, det kräver ju så mycket extra jobb när man drabbas av inbrott.
Karma – för helvete – var är du?
 
 
Jag har varit en riktig bullmamma den här dagen.
Ett helt berg rosenbullar har jag bakat. Inte lika välformade och fina som mamma Ingrids, men ta mig tusan om de inte blev nästan lika goda.
 
Jag har lyssnat klart på ljudboken om Sanna Brådings liv ”För mycket av allt”. En läsvärd självbiografi som får mig att fundera på skillnaden mellan män och kvinnor som hamnar på glid i livet. Varför straffas kvinnor med problem så mycket hårdare av arbetsgivare, vänner och allmänhet än vad män i samma situation gör.
En läsvärd bok.
 
Dagens tänkvärda:
Hämnd är för amatörer.
Luta dig tillbaka
och ha tålamod.
Förr eller senare
kommer de som
sårade dig att skita
i det blå skåpet.
Och om du har tur,
får du förmånen att
bevittna eländet.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 

Min gudfar 80 år. Läs mer »

Så tittar lilla solen fram igen.

Kära Blogg
 
Äntligen lystes värden upp av den ljuvliga solen igen. Det var underbart. Jag bestämde mig för att ta en härlig långpromenad runt sjön. Lilla Lykke som numera alltid vill hänga med överallt, skulle bli buren den mesta av sträckan, bestämde jag. En liten 4 månaders valp med miniatyrben ska inte kunna gå så långa sträckor för egen maskin.
Det skulle visa sig att Lykke själv var av en helt annan åsikt. De gånger då jag tog upp henne för hon skulle bli buren i min famn, skrek och sprattlade hon som en griskulting på slaktarbänken. Det slutade med att den lilla trollungen själv gick nästan hela rundan. Efteråt var hon trött som en urvriden trasa och sov resten av dagen i tvättstugan.
 
 
Resten av min dag spenderade jag på kontoret. Papper, papper papper …
Min dag förgylldes dock lite av att min musik i datorn tystnade. Det var den lilla musiksnyltaren från Canad,a som helt fräckt övertog mitt Spotifykonto. Kram Andréa ♥
 
Dagens tänkvärda ord:
När en person lider av vanföreställningar
kallas det för mentalsjukdom.
När många personer lider av en
vanföreställning kallas det för
religion.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 

Så tittar lilla solen fram igen. Läs mer »

Hacke hackspett.

Kära Blogg
Vi har haft besök av vår skygga hackspett. Den som så ogärna låter sig fotograferas.
På våren hör man honom överallt i skogens trädtoppar. Hackandes så det ekar genom tystnaden.
Men så fort jag jagar efter med min kamera, då blir han tyst som en mus och försvinner spårlöst.
 
Årets första dag var ingen direkt munterhet vad det gäller väderleken. Blött, grått och geggigt.
Jag och Stefan klädde oss likt michelingubbar och trotsade vädret. Väl utomhus var det bara härligt. Hundarna blev som dyngsvin, med gegga upp över öronen. Jag tackade min gud för hundbadet i tvättstugan.
 
Förutom den skygga hackspetten har vi såklart en massa andra fåglar vid vår husknut, och självfallet är jag lika glad för dem alla.
… men om jag bara får önska mig en sak, då önskar jag mig en riktig vargavinter och lite domherrar som gäster snart.
Please!!!!
 
Dagens tänkvärda:
 
Avicil blir frimärke.
Alla över 30 år:
.”Vem är Avicil?”
Alla under 30 år:
-”Vad är ett frimärke?”
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 

Hacke hackspett. Läs mer »

Gott Nytt År

Kära Blogg.
 
Med några bilder på Stefans hemmagjorda smällare från i fjor,
vill jag önska er alla ett riktigt Gott Nytt År.
 
… och vad jag egentligen vill säga är ….
Ge fan i smällare och bomber och gör något trevligare för pengarna.
 
Kram och var rädda om er.
Kanske ses vi nästa år
 
 

Gott Nytt År Läs mer »

Årets sista dagar.

Kära Blogg
 
Årets sista dagar har rullat på som vanligt här i Gyllebo.
 
Det har mest varit jobb för oss. Det sista slitet med ROT-avdrag som kunder ska hinna ta ut. Ett inbrott på en byggarbetsplats och allt annat småpyssel som krävs för att världen ska snurra på hos Hantverkarns.
Skogspromenader har det också blivit – såklart!
 
Så här på årets sista dag tänkte jag göra en enkel summering av mitt år 2016.
 
Mitt bästa 2016:
  1. Mina döttrar …. Andréa blev veterinär, Amanda blev hudterapeut och Emmy återvände med livserfarenheter från Australien.
  2. Stefan fyllde ”gubbe” och jag fick världens bästa morsdagspresent av Amanda.
  3. Jag började träna nosework med Molly och yoga med mig själv.
  4. Familjen fick tillökning i form av lilla ”Grådvärgen” Lykke
  5. Ett härligt spa med en älskad väninna.
  6. Vi renoverade hela huset och fick en ”ny” stuga.
  7. Jag hade nästan två veckors sammanhängande semester och åkte då till Mexico.
  8. En sommar då vädret visade sig från sin absolut bästa sida.

Mitt sämsta 2016:

  1. Min värk som hindrade mig från att deltaga i mina älskade militärövningar.
  2. Stefans njursjukdom som kom tillbaka med dubbel verkan.
  3. Jag fick ingen löneförhöjning … inte i år heller.
  4. Vår renovering som blev sååå mycket dyrare än budgeten.
  5. Sjukvården för min egen del. 
  6. Att plötsligt få svårt för att fotografera pga. av ryggen
  7. Mina fötter som också började göra ont.
  8. Den ständiga saknaden av mina döttrar.

 

Japp, en blandning av gott och ont – sött och salt – så som ett år brukar vara.

Fast jag upplever att MITT år 2016 varit lite drygare och tråkigare än vad ett år ska vara. Så nu hoppas och förväntar jag mig ett hejdundrande år 2017!

 

 

Dagens tänkvärda ord:

Vi tar foto för att ha en returbiljett till stunder

som annars skulle vara borta.

 

Ett riktigt gott slut och hejdå Bloggen

 

 

 

 

Årets sista dagar. Läs mer »

Julfirande i Mexicansk stil.

Kära Blogg
Vardagen har trängt sig på och min dygnsrytm har återigen börjat kännas mer normal. Den karibiska tiden har så smått flytt från min kropp nu.
Vi har haft påhälsning av en storm vid namn Urd. I vanlig ordning har dassen vid sjön blåst omkull bara de säger ordet ”storm” på TV.n … fast det gör det nästan av en stilla sommarbris också, tycker jag. Stormen Urd märktes för övrigt inte så mycket hos oss.
 
Vi har haft lite julfirande med töserna här hemma i Gyllebo. Istället för julmat blev det tacos på riktigt. Ja, mycket kunde de laga, de där mexikanarna, men inte goda tacos.
Vi hade lite enkel julklappsutdelning och en mysig kväll.
Jag vill tacka för den härliga present jag och Stefan fick. De åtråvärda biljetterna till Johan Glans nya show. Jag säger bara WOOWWW, va kul!
Tack älskade ungar ♥
 
Så blev jag påtvingad en ny frisyr och på ett kick blev jag väldigt lik en av mina döttrar. Stackars, stackars Amanda …
 
Tack Petra Mede ♥
Ja, jag måste skriva några ord om min stora idol.
Efter en tid med ökad värk i rygg/höfter/ben, trollbands jag vid TV:n en kväll i jul, då det sändes ett program som heter ”Min sanning” . I det här programmet satte Petra Mede ord på allt som jag själv tänkt, allt som jag känt och allt som så väl stämde in på mig själv. Att begära att alla andra ska vara insatta och veta allt om min problematik är inget jag alls kräver eller förväntar mig, men för mig själv var det oerhört skönt att höra någon sätta ord på allt det som jag själv inte kunnat formulera. Att höra någon annan beskriva hur det är att ha nervsmärtor och inte bli trodd eftersom skiten inte syns utanpå.
Så återigen, tack Petra!
 
Dagens tänkvärda ord:
Det vackra inom dig lyser mycket starkare
när du bestämt dig för att du duger precis som du är!
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 

Julfirande i Mexicansk stil. Läs mer »

My Best of Mexico

Kära Blogg
Jag vill varna mina läsare för en total fotobomb i detta inlägg.
En farlig massa bilder från ett härligt Mexico får mig att drömma mig tillbaka för en stund.
Ni kan titta och njuta, eller så kan ni bara scrolla förbi. Valet är helt och hållet ert eget.
Nu kör vi!
 
Sammanfattningsvis vill jag säga att detta land – människorna, naturen och maten … ja ALLT har bara varit alldeles fantastiskt. Jag kan varmt rekommendera andra att resa hit.
Tack Mexico – kanske ses vi igen!
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 

My Best of Mexico Läs mer »

Rulla till toppen