Allmänt

Välbefinnande på Ystads Saltsjöbad.

Hej hej
Vi har haft det alldeles fantastiskt  – jag och min man.
Vi tog ett par dagar ledigt från vårt företag och checkade in på Ystads Saltsjöbad.
Här är vår upplevelse – direkt från mitt hjärta och helt ”osponsrat”.
Tack YSB ♥
 
Min yngsta dotter kom hit och passade alla våra djur så vi fick chansen att ta fritt en måndag i april och bara rå om varandra.
(Tack fina Emmy, för din hjälp)
 
 
Vädret var alldeles underbart när vi kom till Ystad. Solen strålade och utanför entrén prunkade en av mina absoluta favoritblommor. Kungsängsliljor. De ser så festliga ut med sitt lila/vita rutmönster.
 
Bara genom att anlända till YSB, gör att det infinner sig ett slags lugn och man hittar ett välbefinnande som kommer genom ett trollslag.
Inredningen och atmosfären där gör nog sitt till, då allt är så smakfullt inrett.
Harmoniskt.
 
Jag och Stefan bytte om till de tjocka mysiga badrockarna som fanns på vårt vackra rum.
Jodå …. det fanns även badkappor och skor åt fullvuxna. Det var bara att byta i receptionen – så var Stefan också respektabelt klädd.
 
Vi badade, bubblade och bara njöt en hel eftermiddag.
En tur ner till havet i den starka vårsolen friskade upp.
 
Dagen avslutade vi med en underbart god trerätters middag nere i restaurangen.
 
Nästa morgon vaknade vi upp av solens strålar som letade sig in till oss. Utanför hördes  vågornas rytmiska skvalpande och några måsars skri. Utvilade och pigga skuttade vi upp ur den härliga sängen och gick ner för att äta frukost.
 
Att de har ”världens godaste frukost”, de visste jag redan. Allt är så smakfullt och gott – det är vida känt … i alla fall i Skåne.
Restaurangen är så mysigt inredd att man mer än gärna tar en extra kopp kaffe och bara sitter där i godan ro och småpratar.
 Så långt ifrån vardagsstressen man kan komma.
 
 
Efter frukosten kändes det fantastiskt att börja dagen med ett varmt bad utomhus. Sedan relaxade vi någon timme i det stora ljusa rummet med den vilsamma utsikten över havet.
 
Som avslutning på våra underbara dagar fick vi vars en behandling i form av ”hotstone massage”.
Så skönt och proffsigt.
 
 
Välbefinnande i världsklass!
Tack Ystads Saltsjöbad från oss ♥
 
 
Dagens passande citat får bli:
 
Ibland måste du göra det som är bäst
för bara DIG och ditt liv.
Inte det som är bäst för alla andra.
 
Att sköta sig och ta hand om sig, det är ett måste för att må bra – och först då kan man hjälpa andra att också mår bra.
Jag hoppas att mitt inlägg inspirerat till att ta dig en liten paus i vardagen och ta hand om dig.
Vårda själen, relationen och dig själv – då mår du bra och blir ”happy”!!
#happichallenge.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
.
 
 

Välbefinnande på Ystads Saltsjöbad. Läs mer »

Naturens barnkammare.

Hej hej.
För ett par år sedan hamnade jag mitt i grodornas mest intima kärleksakt. Det var ett skådespel jag aldrig kommer att glömma.
Alla borde få uppleva det. Att sitta tyst vid en pöl och se när grodorna en efter en sticker upp sina ansikten och sedan bara sätter igång med en enda stor orgie så att vattnet bubblar och stänker. Det är så magiskt och fantastiskt.
Så här såg det ut då ….
 
I år har grodorna verkligen varit ute i god tid. Redan är deras parningen över. När jag den här söndagen tittade till deras kärr i kohagen, såg jag att grodäggen förvandlats till pyttesmå grodyngel. De såg nästan bara ut som små svarta maskar.
 
Söndagen i Gyllebo var riktigt härlig. Vitsipporna slog ut en efter en och alla andra blommor förgyllde vår lediga dag.
 
Vi njöt i trädgården med lite småpyssel.
Lilla hunden Lykke fick bekanta sig lite närmre med poolen. Ännu är hon ovan vid den, och vi vill att hon lär sig att det är vatten och vatten gillar hon särskilt mycket. Såklart måste vi hålla ett vakande öga på henne så ingen olycka händer.
 
Jag önskar er en härlig måndag och hoppas ni njuter av allt vad våren bjuder på just nu.
Tänk på att ofta är det de små sakerna som är de verkligt stora….
#happichallenge
 
Jag och min käre make har tagit en semesterdag och håller ledigt den här måndagen, för att ta hand om oss lite och vårda kärleken.
 Men mer om det en annan dag …
Dagens kloka ord:
 
Viss kärlek är som vinteräpplen –
mognar sent … men håller länge.
 
 
 
 

 

 
 

Naturens barnkammare. Läs mer »

Ejderns dag i Kåseberga

Hejsan.
Jag älskar den här tiden på året när allting spritter av liv.
Alla djuren  i vår natur är liksom extra alerta och pigga.
Vår lilla blåmes är tillbaka i holken på väggen. Jag kan höra den när jag sitter på mitt kontor och jobbar.
 
Jag och hundarna smög på tå den här tidiga lördagsmorgonen. Det känns nästan som om hundarna förstår att man inte ska störa naturen just nu.
 
På ett av träborden låg skalet av en stor mussla. Jag vet att det finns musslor i Gyllebosjön, men tyvärr är jag inte mycket mer påläst om sorter och så. Men visst är den magiskt vacker och sååå stor.
 
Här hemma har jag påskat till det lite mer nu. Ett björkris har fått komma in och lite gula blommor i min klongvas.
Åhhhh, visst ger påsken en ljuvlig energikick.
 
Tvätten hängde jag ut för att torka i trädgården. Här på landet skapar det alltid lite extra spänning när man gör det. Vid denna tiden på året kan liksom vad som helst hända med den. Det kan börja regna. Har man riktig otur så passar någon bonde i närheten på att köra gödsel. Då luktar de nytvättade kalsongerna inte hallontårta vill jag lova…
 
Den här helgen har naturskyddsföreningen ett evenemang i Kåseberga.Det är alltid härligt att komma dit och extra intressant var det den här eftermiddagen. Kunniga människor föreläste och riktigt grymma naturfotografer tog bilder och visade live på stora TV-skärmar.
Jag lyckades också fånga lite fåglar med min kamera, som plötsligt såg väldigt liten ut.
 
 
Lite pratade man om grodor och andra kryp,  men mest handlade det som fåglar såklart.
 
På hemvägen for vi genom Österlens landskap och jag fångade ett par av våra kända blickfång,
bla. Glimmingehus.
Åhhh vad jag älskar naturen och vårt landskap.
 
Dagerns citat:
Naturen bär en visdom som formats under tusentals år.
 
Det är verkligen så, naturen vet bäst själv. Och vi människor borde lyssna mer på den.
Naturen är liksom alltid lycklig. Om det inte vore för oss människor så hade den alltid varit välmående på sitt eget vis. Vi har så oändligt mycket att lära av djur och natur.
Det får bli mitt bidrag till #happichallenge.
Ett tips om var man kan finna harmoni … i naturen såklart!
…. men gå försiktigt, moder jord är i full blom.
 
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
 
 

Ejderns dag i Kåseberga Läs mer »

Återvänder till sina holkar.

Hejsan och gomorron
Vilken tråkig dag det blev igår. Med terrorattacken i Stockholm.
Samtidigt tänker jag – vilken tur vi hade – det kunde varit sååå mycket värre!! På min näthinna har jag den elfte september attacken. Är jag den evige optimisten, som alltid tycker att saker kunde vara värre?
Kanske det.
 
Min dag i Gyllebo var härlig. Alla starar har kommit tillbaka till sina holkar nu. Jag har ingen aning om var de egentligen varit hela vintern. Visst är det fascinerande att tänka på?
Jag älskar staren, med sina läckra färger.
 
Om man tittar efter tillräckligt nog så glittrar starens fjäderdräkt i en massa små guldiga prickar som i olika ljus och vinklar skimrar i lite olika nyanser.
Jag kan sitta en god stund och bara iaktta deras arbete nu på våren. Jag ser hur de noggrant städar ur sina holkar. Därefter bäddar de på nytt med fräsch, mjuk mossa.
Jag bara älskar dess fåglar.
 
Våren är verkligen en ljuvlig tid. Just nu blommar alla påskliljor som allra bäst. Både i tunnor och i sina tuvor i trädgården.
 
 
Vårt fredagsmys blev stekt sill med lök och gräddfil. Det är kanske inte allas val av fredagsmysmat, men vi älskar det. Här på Österlen är det lite av en nationalrätt också. Med Simrishamns som ju är en riktig sillastad så är det ett måste att äta sill när man är här.
Fast när jag var liten så hatade jag det. Jag minns nog bara en gång som jag tvingade mig själv att äta det … det var på scouterna, jag var 11 år och vrålhungrig!
Nu älskar jag i alla fall stekt sill.
 
Dagens tänkvärda citat:
 
De lyckligaste människorna
har inte alltid nödvändigtvis
det bästa av allting.
Men de gör det bästa av
allting som de har.
 
Det är så klokt och sant. Hur vi mår beror inte på saker vi har, utan på hur vi tänker och känner.
Jag hoppas ni gör något härligt idag, att ni tänker lite roliga tankar och gör det allra bästa av denna dagen, med det som finns.
Jag ska gå koka kaffe och väcka upp min söte man, sedan sparkar vi ingång en härlig lördag.
#happichallenge
 
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
 

Återvänder till sina holkar. Läs mer »

Med solsken i blick och ett leende på mina läppar.

Hej på er alla.
Vilken härlig dag vi fick igår.
Här hos mig på Österlen kikade solen fram igen.
Visserligen ganska kyligt direkt på morgonkvisten, men efterhand blev det riktigt varmt och skönt.
 
Det är fantastiskt hur allting grönskar och växer just nu. Jag kan nästan se skillnaden från en dag till en annan.
Jag småler lite åt mig själv och tycker kanske att jag är lite märklig som kan glädjas så till den milda grad av exakt samma saker varje vår. Men så är det …. jag älskar alla dessa vårtecken!
 
Varje dag försöker jag göra en stunds djupavslappning. Det gör så himla mycket för mitt välbefinnande. En kvarts mental träning med nästippen vänd mot solen för att avsluta min härliga stund med att borra ner näsan i någon av alla de ljuvliga vårblommorna.
Prova det hörrni!!
 
På eftermiddagen körde jag en runda till min pappa Kurt i Brösarp, där det blev gofika och sällskap av min syster och systerson. Min dag avslutades med en ny träningskurs i Nosework för lilla hunden Molly.
Och sedan var det plums i säng.
 
Som bidrag till bloggtävlingen #happichallenge vill jag citera Moder Terese:
 
Låt oss alltid mötas
med ett leende, ty
leendet är en början
på kärlek.
 
Idag ska jag ta fasta på hennes ord, och försöka le en aning oftare.
För vet ni egentligen hur lättlurade våra hjärnor är?
Om man skrattar och ler tillräckligt mycket under en dag,
så kommer vår hjärna att tänka ”ahaaa, vi är alltså glada idag!”
Och vips så är vi lite mer glada till sinnet.
Prova det, ska ni få se!
 
En leende kram från mig.
Annika
 
 
 
 
 
 
 

Med solsken i blick och ett leende på mina läppar. Läs mer »

Nyfikenhet.

Gomorron mina kära läsare.
Igår träffade vi på en salamander i vår trädgård här i Gyllebo. Svartskimrande på ryggen och gul på magen.
Det blev ett nyfiket möte för småhundarna.
 
 

Jag älskar att bo så nära naturen. Att leva tätt inpå skogen och alla möjliga djur, stora som små.

Att det är bra för själen, det är jag alldeles övertygad om.
 
 
Efter det närgångna hundmötet satte jag ut den lilla salamandern på trygg mark igen. Jag ville såklart att den skulle slippa fler intima hundpussar och eventuella skador.
 
Som många säkert vet så har jag en lång tids erfarenhet som säljare i bygghandeln. Att det nu är 30 år sedan jag som ung tös började där, känns i det närmaste ofattbart.
Jag måste nog inse att det här med bygge har varit och kommer att vara en väldigt stor del av mitt liv.
Numera besöker jag XL i Simrishamns bara som kund, men jag får erkänna att det känns lite som att komma hem…. Jag älskar stämningen, personalen och allt det lättsamma. Byggarstämningen helt enkelt.
 
När jag började i mitten av 80-talet så var jag tämligen ensam tjej i branschen. Det är härligt att se att det så sakta har förändrats och att det även smugit in lite sköna vårblommor i denna mansdominerade zon.
 
Som säljare på XL följer man en viss klädkod, men det finns alltid utrymme att ta ut svängarna …
 
Men min onsdag började som alltid. I skogen.
Min springrunda går lättare och lättare, och jag är otroligt glad över att åter kunna ge mig ut i joggingskorna igen. Jag har dock lovat mig själv att inte gå ut för hårt och inte alltför långa distanser.
 
Vi har så smått börjat väcka upp vår pool inför säsongen.
Två söta grodor hade hoppat i och tagit sig ett smygbad.
 
 
Efter ett par veckors uppehåll så var det äntligen dags för lite yoga igen.
Det är rena hälsokuren för mig.
 …. här visar jag lite exempel för min man, där han ligger i TV-soffan efter kvällsmaten. Jag tänkte att det kunde väl alltid pigga upp honom!
(jag tror mest att jag störde och han var nog lättad när jag gav mig iväg)
 
Dagens tänkvärda:
De ord du säger idag ska leva vidare
resten av livet hos någon annan.
 
Dessa visdomsord får bli mitt bidrag till tävlingen #happichallenge idag.
Det är inte bara de ord vi säger, utan allt vi skriver på sociala medier.
Jag undrar ofta varför det har så lätt för att bli aggressiva ordväxlingar här ute på nätet. Varför har vi inte mer överseende med varandras olika uppfattningar och åsikter.
Nej, mer kärlek på nätet – det är vad jag önskar mig!
 
Kram på er♥
Annika
 
 
 
 

Nyfikenhet. Läs mer »

#HappiChallenge

Hejsan
Jag tänkte bara förklara lite enkelt, för alla som inte riktigt vet vad det här betyder…
Jag är med i en tävling här på Blogg.se.
Det går ut på att skriva inlägg som sprider glädje, kärlek, vänskap … ja helt enkelt motsatsen till allt näthat som existerar i vår tid.
Den här tävlingen passar mig som handen i handsken, eftersom jag oftast försöker skriva glatt och lustfyllt. För det är ju sådan jag är!
Därför kommer det finnas det här ordet med i mina inlägg en tid framöver. Och när ni ändå är här inne hos mig, så får ni så gärna klicka på ”gillaknappen” innan ni surfar vidare, ut på nätet och ut i livet.
 
För några år sedan tog jag en härlig bild på två kalvar. Den här bilden  tycker jag symboliserat vänskap och kärlek. Nästan som Lady & Lufsen fast med två små tjurkalvar istället.
#HappiChallenge
 
 

Kanske vinner jag något – kanske inte! Det spelar egentligen inte så stor roll.
Jag gillar idén och ska försöka göra mitt bästa.
Hoppas ni också kommer gilla att det blir lite mer kärlek, glädje och vänskap här hos mig ett tag framöver.
 
Glada, busiga kramar
Annika & Co
 
 
 
 
 

#HappiChallenge Läs mer »

Ljuvliga pasteller

Hejsan.
Just nu har jag fyllt stugan med blommor i ljuvliga pastellfärger.
Blommor i vilsamma och sköna vårtoner.
 
Min hyacint i köket har slagit ut nu. Den härligaste aprikosrosa färg visar sig.
Om jag blundar och tar ett djupt andetag så kan jag nästan tro att det är jul – av doften att döma
Visst är den fin!
 
I badrummet har det hamnat en rosa nejlika i min turkosa vas.
Det blir liksom en liten glädjechock tycker jag.
 
Nog om blommor nu…
Min dag började i en gråskala. Dimmigt och grått var värdet. Men jag och hundarna var pigga och glada.
Vi tog vägen genom trollstigen hem. Och jadå, de står kvar och tittar trotsigt när man smyger fram på deras stig.
Alla Gyllebotrollen.
 
På eftermiddagen var det dags för mig att ta tåget till Malmö, där jag håller på med en multimodal smärtbehandling.
Min dotter Emmy kom hit för att titta till alla hundarna när jag var iväg hela eftermiddagen.
 
Jag, som inte är någon vän av storstäder, lyckades fint ta mig fram med både tåg och stadsbuss. Allt gick smidigt och inga större missöden hände … tills jag var på väg hem …
Har ni någon gång råkat hälla ut en stor påse Malteser på ett tåggolv – ja då vet ni hur förvånade och lite roade alla människor på tåget ser ut. Deras miner när det plötsligt börjar rulla runt kulor vid allas fötter….
Ja, det här var väl mitt bidrag till att göra världen lite roligare den här dagen.
Samtidigt sparkar jag ingång min medverkan till att skriva blogginlägg som förhoppningsvis gör min värld lite gladare och sprider lite mer kärlek …  #HappiChallenge
 
Min kväll avslutade jag med det underbaraste bad i världen … eller ja, i alla fall i Gyllebo just nu.
Lite ljus, doftrosor och min ljudbok i högtalaren.
 
Dagens tänkvärda ord:
Var rädd om dig så att du
även orkar i långa loppet.
Tillåt dig själv vila ibland.
 
Det hoppas jag att ni gör. Vilar och tar hand om er.
Att vila behöver inte betyda ”sova”. Vila kan vara att ”bara vara” också.
På mig väntar jobb och arbete idag, men jag varvar med små stunder av sånt som gör gott för själen.
Må gott alla.
Kram Annika
 
p.s innan ni lämnar mig och min sida, så får ni gärna trycka på det lilla hjärtat (gilla) Tusen tack och kram igen.
 
 
 
 
 

Ljuvliga pasteller Läs mer »

Kvalitet från 70-talet.

Hejsan.
Jag tycker om när det ser lite ombonat och trevligt ut. Även på vår veranda.
Just nu har jag en gammal plastmatta liggande där. Och då kan man verkligen tala om gammal.
Den här mattan har hängt med mig ända sedan jag var barn i början av 70-talet. Det är kanske inte den mest trendiga och finaste mattan i världen, men jösses vad den väcker härliga minne hos mig. Rena nostalgikicken.
 
När vi nu pratar om kvalitet på min 70-tals matta, så får jag väl visa er motsatsen på vår Kärcher högtryckstvätt.
Inte mycket kvalitet på de här hjulen. Men min man är då inte rådlös….
 
 
Jag och hunden Johnny startade den här veckan med en ljuvlig joggingtur. Det är den bästa starten jag kan få på en måndagmorgon. Just den här måndagen så gick det lite lättare och lite fortare. Kanske för att jag hade mina nya, snabba springbyxor från Ullared på mig!?
 
Allt är nu klart för att kunna flytta vår lilla vedbod till sin nya plats på tomten. Stefan har nu gett sig på markarbetet för det nya husprojektet. Oj, vad det ska bli spännande.
 
Eftermiddagen bjöd på ljuvligt väder med ljumma vindar och solsken. I trädgården kan man nästan se hur allting växer och frodas just nu.
Julrosorna liksom vänder sina ”ansikten” mot solen, fast jag tycker nästan att de är lika vackra bakifrån.
 
Lilla valpen Lykke var alldeles vild av vårkänslor och katten Felix hade nog också lite pirr i kroppen den här måndagen.
 
Så har jag äntligen bestämt mig och gjort det där ”klicket”. Klicket som bekräftar beställningen på min flygbiljett. I juni kommer jag att åka och hälsa på min äldsta dotter i Canada. Oj vad jag längtar!!
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Lever jag verkligen,
eller lever jag bara?
 
Jodå, jag känner mig i högsta grad härligt levande.
Hoppas ni alla också känner av livet och lever det precis så som ni själv vill och önskar.
Ha en skön tisdag.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 

Kvalitet från 70-talet. Läs mer »

Rulla till toppen