Natur

Oboy, vilket väder.

Hejsan.

Vilket väder vi haft här på Österlen den här helgen. Strålande.

Och det blev liksom bara bättre och bättre för varje timme som gick.

I söndags var det riktigt ljumma vindar. Eller egentligen var det ju inte någon vind, utan totalt vindstilla. Det var mer fartvinden mot huden som kändes behagligt varm när jag och hundarna tog vår runda.

Något rött fladdrade till i ögonvrån…

-näe nu har di hottad mög i skauen igin, tänkte jag hetskt, när jag såg det jag trodde var en plastflaska med röd kork på.

Fast det där röda var alls inget skräp utan två fasantuppar som verkade ha fattat väldigt tycke för varandra.

Det var en så vacker morgon och jag bara njöt.

Våren är sannerligen på väg. Trots att jag börjat få ischias även i andra benet är jag strålande lycklig över att få vara med på livets resa. En vacker dag så är allting bara slut. En dag ska vi alla dö …. men alla andra ska vi leva.

Ja och då ska man sannerligen se till att leva fullt ut.

Dagens citat:

Du lär dig vara glad när du förstår att det är slöseri med tid att vara ledsen.

Ha en fin dag och kram.

Annika

Dela gärna

Oboy, vilket väder. Läs mer »

När naturen kräver långsamhet.

Hejsan.

På vissa ställen känns det precis så, som om naturen vill att jag slår av på takten. Som om den kräver långsamhet. Det känns som om jag måste korta mina steg, stilla min andetag och bara känna efter.

Stenshuvud är en sådan plats. En plats för stillhet. En plats att ge sig tid. Tid att sitta ner enbart för att betrakta och att få vara i nuet.

En plats där ögonen får en stunds vila. En plats där jag kan låta blicken få fäste långt bort i fjärran. En plats där öronen får lyssna på vågskvalpet och vinden. Ögon och öron totalt fria från skärm och mobilljud.

Där vid Stenshuvud är det så härligt vid den här tiden. Den vissna ljungen blir som en mjuk bädd som bjuder in för en stunds vila.

Att ligga där på rygg i solen och blicka upp mot skyn är så mäktigt tycker jag.

Att låta tankarna komma och gå. Att betrakta en glada som flyger i cirklar i skyn, det måste räknas som bästa friskvården.

Dagens citat:

Det bästa med framtiden är att den bara kommer en dag i sänder.

Ha en fin dag kära ni.

Kram Annika

Dela gärna

När naturen kräver långsamhet. Läs mer »

En tidig morgon vid Vårhallarna.

Hejsan.

Det var i förra veckan som jag mötte min dag vid Vårhallarna. En ensam svan simmade en bit ut i havet.

Det var en sådan där sömnlös natt som jag till sist bara tröttnade på att vända och vrida mig i sängen. Bättre att stiga upp och göra något man kunde ha glädje av, resonerade jag.

Ännu var det vintertid och termometern i bilen visade på tre minusgrader. Jag huttrade till lite trots min tjocka täckjacka.

Ett par igenfrusna bilar stod på parkeringen. Det var ett gäng grabbar som slagit läger i den lilla talldungen. Två tält stod uppställda och jag kunde föreställa mig att det var ganska rått och kyligt för dem att vakna upp.

Stranden som är kommunens enda hundbad var alldeles öde och tom. Inte ens mina egna hundar var sugna på att stiga upp såhär tidigt i ottan och följa med.

Men jag var tacksam över den vackra soluppgång jag fick uppleva. Det var en klarblå himmel som framträde alltmer, under tiden som den gula apelsinen steg upp borta i horisonten.

Underbara soluppgångar på Österlen. Så tacksam för att än en gång fått uppleva en härlig morgon.

Dagens citat:

Tre saker att släppa: Det som varit, det som stressar och det som tynger.

Lätt till sinnet susade jag genom ett sovande Österlen tillbaka hem till mitt Gyllebo. Där togs jag emot av tre viftande hundsvansar och en härlig doft av kaffe.

Ha det fint.

Annika

Dela gärna

En tidig morgon vid Vårhallarna. Läs mer »

Fridens liljor.

Hejsan.

I min värld betyder ”fridens liljor” ungefär detsamma som ett kärvänligt  uttryck för ”på återseende”. Här på Österlen går tankarna till ett känt pizzaställe när man nämner namnet Friden.

Friden är ett litet ställe långt ute på en grusväg i Mellby, där det serveras stenugnsbakade pizzor. En liten charmig plats som ligger vid vägs ende.

När det är sommar och högsäsong brukar det vara smått omöjligt att få någon plats här. Ja, om man inte ringer och bokar bord långt i förväg vill säga. Men vi är ganska spontana, jag och min Stefan, så vi passar på att åka hit såhär i början av säsongen istället.

I helgen var vi här och njöt av de fantastiskt goda pizzorna. Min favorit är absolut deras ”Svensson”. Men det finns såklart en massa andra spännande pizzasorter att välja mellan på menyn.

Restaurangen är inredd sådär charmigt, ja nästan lite likt Franskans i Rörum.

Extra kul är att det finns så mycket gott i dryckesväg att välja på. En massa sorters öl, allt från mörkt till ljust. Stefan provade en flaska ingefärskambucha. Så, så himla god!!!!

Mätta och nöjda gick vi ut till pizzabagaren för att betala. I smyg tänker jag alltid på att han är så väldigt lik Pippi Långstrumps pappa. Jag hade älskat om han hade haft en rödblå papegoja på axeln och sagt ”skepp ohoj” lite då och då…

På småvägar genom äppelodlingarna styrde vi sedan kosan mot Gyllebo igen. Än råder stilla frid på Österlen, än är det bara ”vi” här.

Dagens citat:

Mannen som tvättade sitt hår i öl fick stans gladaste mjäll.

Ha en härlig fredag och kram på er.

Annika

Dela gärna

Fridens liljor. Läs mer »

Vitsippor i en barnkammare.

Hej

Förra helgen slog de första vitsipporna ut i den lilla ekskogen. När man ser mer än fem utslagna vita sippor på samma gång, då är det dags att plocka sig årets första bukett. Så är regeln!

Där i den lilla ekskogen har grodorna sin stora grodfabrik. Det är där de gör fler grodor.

I helgen har det varit full rulle i grodfabriken. På grodornas favoritplats var vattnet fullt med grodägg.

När jag kom smygande i de torra löven kunde jag höra hur Herr Häger förskräckt skrek till och lyfte från platsen. Den rackaren tror väl att det är rysk kaviar som är serverat enkom åt honom.

Länge satt jag sedan där på min favoritsten och vaktade grodornas små ägg. Även om jag insåg att det gick ju inte att sitta där på pass tills grodorna var stora, myndiga och kunde stå på egna ben. Även om platsen är underbart härlig, så är det faktiskt så märkligt att man får träsmak i baken av att sitta på en sten.

Med en bukett vitsippor i ena handen och snigelns ödetorp i den andra tassade jag hem igen.

Dagens citat:

Tvinga dig inte att passa in där du inte hör hemma.

Välj mer av saker som du trivs med, så blir det automatiskt mindre av det där andra som inte känns lika lockande.

Ha en fin dag och kram.

Annika

Dela gärna

Vitsippor i en barnkammare. Läs mer »

I ett skönt vårregn.

Hejsan.

Jag älskar vårdagar med duggregn.

Kanske är det för att jag får ha allting för mig själv och för det mesta är ensam i naturen då. Det är inte många jag möter på min runda de dagar då regnet öser ner.

Fast mest älskar jag nog vårregnet för att alla dofter framträder så väl och allting känns friskt och skönt.

I förra veckan hade vi dagar med just sånt vårregn. Det blir en härlig känsla när alla blommor får suga i sig av regnet. Grönt och frodigt.

Det är inte bara små blåa scillor som behöver vatten. Mina hundar brukar också bli törstiga på vår runda. Store Johnny kan dricka själv direkt ur sjön, men småhundarna brukar få dricka ur min kupade hand.

När jag och hundarna är ute i busvädret och blir både leriga och jordiga, då ligger våra katter inne i soffan och trycker. De gillar inte regn och rusk.

Dagens citat:

Trygghet beror inte på hur mycket man har, utan på hur mycket man kan vara utan.

Egentligen är det väldigt få saker som man verkligen måste äga för att må bra. Hälsan, lite humor,  min kamera och mina hundar – det är det viktigaste för mig.

Ha en fin dag och kram.

Annika

Dela gärna

I ett skönt vårregn. Läs mer »

Bedårande.

Hejsan.

Små nymorgnade backsippor som ludna sticker upp från marken. De kan väl ändå inte benämnas på något annat vis än just bedårande!

De växer på flera platser här på Österlen. Ofta nära havet.

Backsippan är lika fin i alla sina stadier tycker jag. Purrig och busig i sin uppsyn.

Morgonen när jag var vid Stenshuvud, kröp jag runt på alla fyra med min kamera och förevigade de små håriga blommorna.

Nej, jag kunde nästan inte se mig mätt på de små charmiga knopparna. Och plötsligt gick det upp för mig varför alla mina byxor har hål på knäna …

Jag njuter lika mycket av alla små insekter och blommor som av den stora magnifika helheten. Naturen vi har här på Österlen. Stort som smått – allt i en skön harmoni.

För varje ny vår jag får uppleva allt på nytt igen. Det gör mig så oerhört tacksam.

Dagens citat:

Blommor är vilsamma att betrakta. De har varken känslor eller konflikter.

Ha en fin dag mina vänner.

Kram Annika

Dela gärna

Bedårande. Läs mer »

Mitt Mars 2019

Mitt Mars har varit extra händelserikt. Naturen och mitt älskade Österlen har såklart varit i stort fokus. Det är det ju alltid för mig. Naturen, havet och skogen ger kraft och energi. Våren har så sakta kommit smygande. Årstiden skiftar. Månaden mars har bjudit på så mycket spännande saker för mig privat. Saker som jag håller för mig själv. Både vad det gäller arbetslivet och privat har mars varit fyllt med roligheter, beslut och oroligheter. Upp och ner går livet. Det kittlar i magen och jag ser framtiden ann. Jag har hållit igång med min löpning och samlat på mig 86 sprungna kilometer under månaden. Jag känner mig pigg och stark. Diskbråcket finns där, men jag lirkar med det, så jag har just nu övertaget. För ett år sedan pratade doktorn om operation av min rygg. Jag ville försöka bita ihop och hålla ut. Idag är jag glad att jag tog det beslutet.

Nu hälsar jag April välkommen. En månad med nya äventyr.

Hoppas ni också samlar på er av era positiva ögonblick i livet. Glöm bort det där som skaver och irriterar. Gör något åt de problem som finns, går det inte – skit i att tänka på det. Styr tankarna åt det som känns gott i hjärtat.

Dagens citat:

 jag kommer kanske att reta upp väldigt många när jag börjar göra det som är bäst för mig. Men det är det värt.

Ha det fint och kram på er.

Annika

 

 

 

 

Dela gärna

Mitt Mars 2019 Läs mer »

Iakttagen vid Stenshuvud.

Hej hej

En dag i veckan startade jag min dag vid Stenshuvud. På långt håll kunde jag se hur havet glittrade inbjudande.

Det kändes verkligen som vår i luften. Solen sken och fåglarna kvittrade helt öronbedövande.

Jag parkerade min bil vid Naturum och vandrade sakta fram på stigen som leder ner mot havet. Jag ansträngde mig för att gå extra sakta. Nästan som om jag skred fram som brud uppför en altargång.

Särskilt lik en brud var jag dock inte den här morgonen. Osminkad och svettig. Alldeles för varmt klädd som jag var i mina tjocka vintekläder. Men det gjorde ingenting för det fanns ändå ingen som kunde se mig.

Om man nu inte räknar den sömniga lilla bock som låg alldeles stilla vid stigen och följde varje steg jag tog. Han släppte mig inte för en sekund med blicken. Så stilig liten bock!

Nästan helt kamouflerad låg han där och smälte in i omgivningen.

Uppe i ett träd skuttade en pigg ekorre. Jag grämde mig lite över att jag hade fel objektiv. Fast det gjorde inte så mycket. Det fick bli en bild på långt håll ändå. Istället njöt jag av ögonblicket.

 

Nere vid Krivareboden låg havet glittrande och blått.

Livet är gott här på Österlen.

Dagens citat:

Förlora en timme på morgonen och du jagar den hela dagen.

Ha en härlig dag och njut av naturen så fort ni får möjlighet. Våren kommer nu med stormsteg.

Och största vårtecknet den här dagen var att en av Naturums personal den här dagen var iklädd shorts – ja då måste väl våren vara i antågande på riktigt!

Kram Annika

Dela gärna

Iakttagen vid Stenshuvud. Läs mer »

Det kunde hejda sig nu.

Hejsan.

Jag får alltid en särskild känsla i magen när jag ser hur snödroppar och vintergäck vissnar ner för säsongen. Stopp, stopp, stopp, vill jag skrika. Sakta ner! Dra i handbromsen.

Visserligen följs det ena vårtecknet genast utav nästa. För ett par dagar sedan såg jag de första vitsipporna stå i blom i min trädgård.

Så där är det alltid för mig på våren. När det väl sätter fart så tycker jag att allting går alldeles för fort.

I skogen kan jag nästan se hur knopparna sväller från den ena dagen till den andra.

En underbar tid när allting vaknar till liv. Jag hinner liksom inte se mig mätt!!

Ja, tiden kunde hejda sig en smula nu, tycker jag!!!

Dagens citat:

Ju mörkare det är, desto större chans är det att det blir ljusare.

Och wowww vad dagarna ljusnar och blir längre nu. Ljuset är på väg tillbaka och lite bländad känner jag mig allt. Fast det är underbart.

Ha det fint och kram.

Annika

 

Dela gärna

Det kunde hejda sig nu. Läs mer »

Rulla till toppen