Allmänt

Där solen nästan alltid skiner.

Kära Blogg.
Man kan nästan inte tro det, men återigen vaknade jag upp till en strålande sol.
Jag förstår inte människor som gnäller över vädret. Det är så underbart och utan väder vore livet allt bra tråkigt.
Jag tänker på alla de grabbar som under hösten grävt för fiber i Gyllebo. Jag undrar om de egentligen fattar vilken tur de haft med vädret!? Torrt och fint i marken, istället för den gegga som det mycket väl kunnat vara istället.
 
 
Ibland händer det att vi glömt något på vår väg ut i skogen. Då parkerar jag enklast mina vänner här …
 
 
Molly är en liten hund med särskilda känslor. De hon fattar tycke för, de älskar hon alldeles extra mycket. Den här dagen när Emmy körde hem för att umgås lite med sin pappsis så satt Molly länge vid dörren och surade. För trots att Molly inte träffat Emmy så mycket, så visar hon tydligt hur hon favoriserar henne.
 
På eftermiddagen när Stefan jobbat klart var det dags att konka in alla växter för vinterförvaring. Citronträd, olivträd och lite annat fick tränga ihop sig i det lilla orangeriet. Vi började så smått att förbereda vår lilla täppa för vintern.
Men ännu blommor rosorna glatt vidare.
 
På kvällen när vi kommit in från sista kissrundan och mörkret fallit, tände jag lite levande ljus och slängde upp mina stackars ömmande fötter i soffan.
Ja, något har hänt med fötterna. Ryggvärken har liksom spridet sig ner längs benen och sitter nu även under fötterna. Det känns som jag går på brinnande kuddar. Fast det är egentligen bagateller, så sånt ska man inte gnälla över. Punkt.
 
Dagens tänkvärda ord:
Bara om vi förstår … kan vi
bry oss … bara om vi bryr
oss … kan vi hjälpa … 
Bara om vi hjälper blir vi räddade.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Där solen nästan alltid skiner. Läs mer »

Shopaholicar i stan.

Kära Blogg
Den här dagen hade jag tagit ledigt från mitt arbete. Datorn var nerstängd och pappersbunkarna ordnade i fina högar.  Jag skulle iväg och shoppa med mina töser. Något jag längtat så väldigt mycket efter. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om själv handlandet, utan jag vill mest vara med tjejerna. Jag njuter så av att få hänga med dem en hel lång dag.
Men först väntade en fin höstpromenad i skogen. Hundarna måste få sitt. Jag hade dagen innan tagit hand om mina läderkängor. Nysmorda med läderfett och balsam stod de där och väntade.
Ni tar väl hand om era skor, hörrnini!!!
 
Sedan var det dags för oss att ta tåget till den stora (och farliga har jag läst) staden Malmö.
Emmy och jag hoppade på i Smedstorp. Galet uppspelta båda…. eller ja, det var kanske mest jag …
 
I Tomelilla anslöt söta Amanda, och vi var samlade. Jag bara älskar att få tillbringa min tid med mina goa ungar. Det är det bästa för mig!
 
 
Förutom de två gånger om året som jag åker till Ullared för att köpa billigt bakplåtspapper så kändes det väldigt länge sedan jag var på en riktig shoppingtur.
Vi provade, handlade och gick på, men mest av allt skrattade vi. När vi började tyngas ner av kassar och påsar i alla de olika färger och former, så var det dags för mat. Röd currykyckling.
Själv hade jag en kass som var till mig och en som var till Stefan. Man kan helt enkelt kalla det för muta.
 
En underbar dag …. men en liten detalj (ganska stor egentligen) saknades. Min älskade Andréa.
Men om sisådär 7 veckor ses vi ju och då slipper du kanske att bli nerkissad av något djur Andréa …. men bara kanske 😉
 
 
 
…. jag inser att jag inte skrattat så här på mycket länge!!
Tack för en härlig dag, Min bästa på länge ♥
 
Dagens tänkvärda:
Om din medkänsla inte inkluderar dig själv, då är den ofullständig.
//Buddha
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Shopaholicar i stan. Läs mer »

Bridget Jone´s Baby

 Kära Blogg
Med vinden rufsandes i håret och duggregnet piskande i synen njöt vi av vår första riktiga höstrunda runt sjön.
 
På Dodevägen är de nu i full gång med att gräva för fiberdragning. Vi kommer alltså att få supersnabb internetuppkoppling framöver. Betyder det att jag får mitt jobb gjort på halva tiden tro? Näää … det handlar nog mer om rena nöjen som TV-tittande och dylikt.
 
På kvällen väntade biomys med min kära Amanda. Men först stod mental träning och matlagning på mitt schema. Jag älskar mina rutiner och rubbar inte gärna på dem.
 
Vi hade bestämt att gå och se Bridget Jone´s Baby. En jätterolig film … om man bedömer efter skratten i biosalongen. Själv är jag inte alldeles stormförtjust i Renée Zellweger. Hennes skådespeleri känns för mig lite tillgjort. Så plirar hon så konstigt med ögonen och snörper på munnen. Hon är lite lik Maria Lundqvist tycker jag.
Men, som sagt, en bra film, enligt de flesta.
Mysigt hade vi det i alla fall. Jag och Amanda ♥
 
Dagens tänkvärda ord:
När vi accepterar och tycker om oss själva för den vi är
missunnar vi inte andra för vad de har eller gör.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Bridget Jone´s Baby Läs mer »

Dåligt Ikea!

Kära Blogg
En hel dag har avlöpt utan att jag tagit ett enda litet foto.
Käre tid, vad bloggar man då om?
Min dag var fullspäckad med jobb, hundar, skog, en härlig vän på besök, ja och så mitt älskade yogapass som avslutning på kvällen. Inte en bild finns som bevis, så allt det där får ni tänka er i fantasin. Mina yogabyxor var för dagen försvunna så ni får tänka er att jag är utan dem ….
 
Något jag i flera dagar retat mig på är min nya fina gryta från Ikea.
Eftersom min induktionshäll kräver särskilda grytor, har jag fått införskaffa en ny lite mindre variant. På Ikea köpte jag en underbart söt liten emaljerad gryta. Den skulle passa utmärkt till potatis för mig och Stefan. Jag hade verkligen älskat den där grytan, om det inte varit för locket. Skiten rostar! Rostiga vattendroppar trillar ner på de nykokta potatisen och det ser inte vidare aptitligt ut. Även om det kanske kan klassas som extra järntillskott, så tycker då inte jag att det ser roligt ut med rostfläckar på maten jag serverar.Dåligt Ikea!
 
Det var så sant. Jag har varit hos tandläkaren. Det var en ren rutinkontroll. På 15 minuter var det hela kollat klart. Blanka papper. 875 kronor – var god skölj!
 
Dagens tänkvärda:
Du kan misslyckas många gånger,
men du är inte misslyckad förrän du börjar
skylla på andra.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Dåligt Ikea! Läs mer »

Än njuter vi av ljumma vindar.

Kära Blogg
Jag tjatar på om vårt otroliga väder. Alldeles fantastisk. Visserligen är morgnarna lite kyligare, men ännu kan jag njuta av min lunch i solstolen ute vid poolen.
 
 
Vi har bytt foder åt Johnny, och även börjat med en rejäl dagsdos laxolja. Såklart får lilla Molly också lite välsmakande olja. Omega 3 kan aldrig skada. Redan tycker jag mig märka en viss förändring av Johnnypågens mående. Han verkar lite piggare och har liksom fått lite mer bus tillbaka. Jag håller mina tummar hårt för att det kommer att räcka med detta för att få honom frisk igen. Via telefon upplyste Andréa mig om att man alltid kan operera bort klorna. Hmmm … Det skulle inte vara värre än att amputera något annat sa hon – ja, det är väl så en blivande kirurg resonerar. Med rätt inställning är allt tydligen möjligt. Fast nu har jag inte riktigt en kirurgs lön, och jag antar att det där inte är gratis.
 
 
Hösten har också börjat göra sig påmind i min trädgård. Det mesta har torkat och sakta börjat vissna ner. Men jag har någonting alldeles fantastiskt i år. Det är min vita klematis. Aldrig någonsin har den blommat som i år. Magnifika jätteblommor.
Även en liten söt ros blommor troget. Det är egentligen en liten krukros för inomhusbruk som jag fick när jag fyllde 50. Jag fick den av Madde, och jag blir så glad när den ännu vill överleva.
 
På dagens matsedel stod det fisksoppa. Nu var det kanske inte riktigt soppväder, men jag hade längtat så länge efter den ljuvliga ”Soppa Marin” som mamma Ingrid brukade göra. Det var precis lika gott som jag förställt mig.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Våga säga nej lite oftare till sådant du inte vill.
Våga säga ja lite oftare till sådant du vill,
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Än njuter vi av ljumma vindar. Läs mer »

Det gör bara ont när man har tråkigt.

Kära Blogg
Ja, det verkar som om hunden Johnny bara har ont i sina tassar när vi är ensamma och tar det lugnt. När livet liksom är lite sådär enahanda. Den här dagen var en toppendag för Johnny!  Särskilt ont i tassarna verkade han inte ha just den här dagen.
Det började med att Amanda kom direkt ifrån sitt nattskift för att vi skulle kolla efter semesterresor till jul. Johnny gick bärsärkagång i huset, allt för att få Amandas uppmärksamhet.
 
Nåja, vi hittade vår resa på nätet, som för övrigt bär till Mexico. Därefter körde Amanda hem för att sova och jag tog hundarna med ut på en lugn rastning.
När vi kom hem låg ”Feta Felix” på golvet och glodde slött efter mera mat. Veterinär-Andréa kommer att anklaga mig för djurplågeri när hon kommer hem och ser honom …
 
 
På eftermiddagen kom min fina vän Tina hit på en kopp kaffe. Återigen satte Johnny i högsta växeln och stormade runt och gick fullkomlig bananas här. Allt för att visa Tina vilken cool gosse han verkligen är. Själv kokte jag inombords över hans plötsliga tonårsfasoner.
Egentligen låg kameran framplockad för att föreviga vår eftermiddag, men det enda fotot som blev taget var en bild av den söta lilla blomma jag fick av Tina. Det är en sådandär liten rolig planta som jag kallade för  ”sprättiväg” förr i tiden. Nu har jag äntligen en sådan igen.
Tack Tina ♥ … och Johnny hälsar f´låt för dåligt uppförande.
 
Dagens ord:
Rynkor beror på att man skrattat
grå hårstrån på att man brytt sig
och ärr på att man verkligen levt.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Det gör bara ont när man har tråkigt. Läs mer »

Årets sista sommardag.

Kära Blogg
Som ett hack i en gammaldags grammofonskiva hörde jag mig själv upprepa, ”årets sista sommardagar”. Ja, det där har jag malt på med i en hel månad nu, och fortfarande känns det som sommar.
Men nu tror jag faktiskt att det kan vara så. Hösten är på ingång.
Morgonens runda var stilla och klar. Stefan hängde med. Han och Johnny lunkade på tillsammans i sakta mak. Vi tror att Johnny känner sig öm i fötterna, men det är så väldigt svårt att avgöra. Tänk om han kunnat tala, den där Jontepågen!!
 
Jag och Emmy har haft videosamtal med älskade Andréa. Så ofattbart att kunna se henne på en dataskärm, prata om ditten och datten och samtidigt veta att hon är 6.900 kilometer bort i Saskatoon i Canada.
Älskade, fina Andréa! Om två månader ses vi några dagar …
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Mörker kan inte driva bort mörker;
endast ljus kan göra det.
Hat kan inte driva bort hat;
endast kärlek kan göra det.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Årets sista sommardag. Läs mer »

Tillbaka bakom en kassadisk.

Kära Blogg
Den här dagen skulle jag åter komma att inta platsen bakom kassadisken som försäljare och expedit.
Istället för spik och bräder var det blommor och presenter jag skulle erbjuda mina kunder.
 
 
Jag älskar struktur och rutiner. I många år har jag planerat och gjort matsedel för mig och min familj. Jag tycker att det underlättar min vardag och gör det enklare att handla. Jag älskar mina vardagsrutiner som får livet att flyta lätt och som i längden spar tid, energi och säkerligen en och annan krona också.
 
På eftermiddagen avlöste jag min kusin i hennes lilla underbara presentbutik, ”Ting” i Gärsnäs.
Att bli tillfrågad om att hjälpa till kändes för mig som en ära och att få ett stort förtroende.
I affären finns bla de mest underbara Maja-lyktor, blommor och krukor.
 
 
Hundpromenader har vi såklart hunnit med.
 
Dagens tänkvärda ord:
Jag vet att det mesta som sker, gör det av en anledning.
Men ibland önskar jag att jag förstod anledningen.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Tillbaka bakom en kassadisk. Läs mer »

Äkta syskonkärlek

Kära Blogg
Jag myser så varenda sekund som jag har mina töser hemma.
Jag bakade en sats av mormors favoriter, samtidigt som Emmy och Amanda höll mig sällskap och överblickade det hela.
När kameran kom fram ville Emmy inte vara med. Hon sa sig vara ful just för stunden. Då fulade Amanda sig för att Emmy på så vis skulle framstå som vackraste av dem. Det kan man kalla verklig syskonkärlek.
Underbara och vackra båda två.
 
Naturen har nu saktat ner betydligt. Min lilla korsspindel som fortfarande sitter på sitt grässtrå är seg och trött. En ensam snigel på ett torrt strå vandrar sakta fram i solskenet. Allt förbereder sig för vintervila.
 
Vi förbereder oss också för vinter. Den här kvällen proveldade Stefan i den nya kaminen.
 
 
Jag fick ett önskemål/tips om min blogg. För att kunna gå tillbaka och leta efter mina boktips finns de inlägg numera under en egen rubrik. Ni hittar dem lätt under överskriften ”I inlägget finns boktips” om ni vill gå tillbaka och leta någon gång.
 
Dagens tänkvärda:
 
Ha större koll på om du tar ditt eget ansvar och mindre på om andra tar sitt ansvar.
Istället för att fundera på om du känner tillit till andra, fokusera på hur du bidrar till att andra kan känna tillit till dig.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Äkta syskonkärlek Läs mer »

MIn lilla arbetsmyra.

Kära Blogg
Just när jag och hundarna var på språng ut i den underbara morgonen dök söta Amanda upp.
 
 
Efter att ha jobbat på ett dagjobb och därefter på ett annat nattjobb var hon trött och mör och behövde sova.
Jag stoppade ner henne i min säng och hundarna pussade natti-natti.
 
Sedan smög vi oss tyst ut i den underbara morgonen.
 
När dagen gick över i eftermiddag tyckte Johnny att det skulle vara färdigsovit för Amanda. Han hämtade hennes skor och buffade henne försiktigt i sidan med dem. Som vi skrattade.
 
För några år sedan läste jag ”Munken som sålde sin Ferrari”. Nu har jag även lyssnat på den som ljudbok. Den innehåller så mycket klokskap och insikter om hur man kan leva njutbart och vad som egentligen är viktigt i livet. Läsvärd och lite av min vägledning om hur man bör leva sitt liv! Kan inte läsas för många gånger helt enkelt.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Låt inte stenarna som
kastas mot dig skada dig.
Fånga dem istället, krossa
dem till sand och blås bort
sanden i vinden.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

MIn lilla arbetsmyra. Läs mer »

Rulla till toppen