Allmänt

En nyanländ.

Kära Blogg
Det är ett riktigt ruskväder om dagarna. Jag njuter av mina vandringar, men den här dagen fick kameran stanna hemma.
Katten Felix håller sig inomhus och alltid på den mysigaste platsen han för dagen kan hitta.
 
Efter en massa år som dansk, har Andréa nu åter blivit ”svensk”. Åtminstone har hon blivit folkbokförd i Sverige och får på så vis sin post hem till mig. För ett par dagar sedan kom ett brev till henne. Det var från kommunen. Simrishamns Kommun ville hälsa den nyanlända tösen välkommen till vårt land. De upplyste att hon inte var ensam, utan 1.299 andra också kommit nya till vår kommun. Hon var välkommen till ett möte där hon skulle få information om allt viktigt man bör känna till. Hahaha …
 
Dagen flöt på som alltid med jobb, hundmys och hundträning.
Stefan byggde på ett soprum åt en kund, på lediga stunder.
 
 
Min mangel fungerar igen!!
 
Dagens citat:
Kära Karma
Jag har en lista på människor
som du har missat.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

En nyanländ. Läs mer »

Bästa sällskapet.

Kära Blogg
En helt vanlig arbetsdag i Oktober får lite extra guldkant av att jag får världens bästa sällskap på min runda.
Att ströva fram i höstrusket med mina älskade hundar och min underbara dotter, det är ögonblick som jag sparar i hjärtats vrå. Det är något förunderligt med Emmy. Hon är dottern som ger mig inre styrka och klokskap. Ja, det gör det förstås allihopa, fast Emmy gör det på ett konkret och enkelt vis. Hon säger saker som är så enkla och sanna, när man verkligen tänker efter. Hon är som en liten klok uggla, min Emmy. Även om hon på vissa saker är lite ovetande (som Österlens geografi tex)
 
 
På kvällen körde jag och Amanda på vår älskade yoga. 90 minuter, som jag ger bara till mig själv. Minuter då jag är lite mer på insidan än utsidan. Ett yogapass som avslutas under en tung filt med en väldoftande kudde över ögonen – där jag gör – INGENTING – för en stund.
Hemma körde katten Felix sitt eget yogapass. För att katter är mästare på just yoga, det är jag ganska säker på.
Här är en bild på när han går upp i …. skämtsamt nog – position ”hunden”
 
Dagens tänkvärda ord:
De dåliga nyheterna är att tiden flyger.
De goda nyheterna, du är piloten.
 
 
Dela gärna

Bästa sällskapet. Läs mer »

En FBI agent i skogen och rådjurssadel till kvällsmat.

 
Kära Blogg
Den här dagen var det ett enda stort ruskväder. Regnet piskade från sidan. Våra grusvägar som nyligen varit uppgrävda för fiberdragning var rena gyttjebanorna.
Min lilla Molly är en tuff liten hund. Hon pinnar glatt med oss överallt. Men det här gillade hon inte. Kanske blåser det upp grus i hennes ögon, kanske gillar hon inte att bli sådär plaskblöt?
I minnet kom jag ihåg att vi fått några hundtäcke av Amanda. Sådana som hon inte ville ha till sin lilla hund. Kanske skulle där vara ett passande regntäcke ….?
 
FBI-agent på ryggen …. nej, vem vill gå runt som en sådan i skogen. Hahahah ….
Jag gillar inte alls att klä på mina hundar som små dockor, annat än praktiska skyddstäcke som fyller sin funktion vid hårt väder. Så den här utstyrseln fick bara duga för att posera för ett fotos skull.
Det får bli ett praktiskt regntäcke i julklapp åt lilla Molly. Ett ”Back on Track” täcke, ett sånt som Johnny har.
Vi tog oss ändå ut i skogen. Plasblöta blev vi, men det var härligt inne i skogen där vinden inte kändes. Sen fick Molly bli buren sista biten hem. Då såg hon mest ut som en liten genomblöt vattenråtta.
 
 
Efter ett välbehövligt bad tände jag fyr i spisen. Där la sig hundarna glatt tillrätta för att torka. Själv satt jag i rummet intill och bokförde fakturor medan jag hörde knastret från spisen och mina snarkande vovvar. Bättre än så blir nog inte livet.
 
Till kvällsmat gjorde jag rena lyxmiddagen. Det blev rådjurssadel efter Mannerströms recept. Jag önskade såå att jag kunnat fråga mamma Ingrid lite, men det blev ganska lyckat ändå. Jägaren själv (läs Stefan) såg ut att njuta av mina ansträngningar den här kvällen. Måltiden bestod av rådjurssteken såklart. Steken hade jag kryddat och virat in i Italiensk skinka som jag först brynt på stekjärnet. Jag gjorde ugnsstekta rotsaker, en vinsås som smakade ljuvligt och såklart brynt svamp till.  Alldeles underbart gott … om man gillar råddjur.
 
 
Mellan varven när jag lagar mat, brukar jag sitta uppkrupen i min gamla fåtölj i köket och lyssna på mina ljudböcker.
En alldeles underbar bok som jag nyss avslutat är ”Livet efter dig”. Jag gillade verkligen den. Den påminner en del om filmen ”Oväntad vänskap”, men slutar annorlunda. Den boken gillade jag verkligen och njöt av tjejens röst, vilket också är viktigt när man lyssnar på en bok.
 
Dagens tänkvärda ord:
Höj inte rösten.
Förbättra dina argument.
 
Kram och Hejå Bloggen
 
 
Dela gärna

En FBI agent i skogen och rådjurssadel till kvällsmat. Läs mer »

Min allra, allra bästa vän.

Kära Blogg
Jag är så lycklig och tacksam. Johnnys tassar och klor har sakta men säkert läkt och blivit bättre och bättre.
Jag har gett både honom och lilla Molly laxolja på maten i en månad nu. Johnny har även fått byta ut sin mat mot ett allergifoder istället. Vi vet inte om det är detta som gett resultat, men jag håller tummarna att det ska hålla sig bra nu.
Som vi hade avtal, min veterinär och jag, har jag mailat honom en lägesrapport. Vi är eniga om att se tiden ann och hålla tummarna för att vidare åtgärder inte kommer att behövas.
Att Johnny nu mår bättre är bara så jävla uppenbart för mig. Han går på ett annat vis, han snusar på ett annat vis, han utstrålar en annan energi. Han har helt enkelt en annan livslust nu.
Johnny är min absolut bästa vän. Han blir alltid glad över att se mig, oavsett hur jag ser ut, luktar eller uppför mig. Han lyssnar alltid uppmärksamt på mig utan att säga tyst hela tiden.
Jag bara älskar denna hunden så mycket. Knasbollen Johnny.
 
Katten Felix är våldsamt avundsjuk på allt som hundarna får. Han tvingar i sig lite av deras mat om han får chansen. Han kommer alltid och tränger sig på när det vankas pälsvård, även om han själv brukar bli ilsk av att bli kammad. När det sedan är Felix tur att bli borstad, måste jag bära långskaftade roshandskar för att skydda mina händer och armar mot aggressiva utbrott. Ändå är han alltid avundsjuk!
 
 
Det var en våt och gråmulen söndag. Hundarnas och min runda blev lite kortare än vanligt.
Bonden körde ut extra mat till de hungriga korna i hagen.
Jag satte upp en ny matsedel på dörren åt oss. Jag tycker om att ha en plan. Då är det en baggis att planera utifrån den. Behövs det så kastar jag om dagarna lite, men jag behöver aldrig grubbla över middagen när magen knorrar.
 
Den här söndagen hade det vackraste namnet av alla!!
Grattis min mamma Ingrid på din namnsdag.
 
Dagens tänkvärda ord:
Om du vill känna dig rik,
räkna det du har som inte pengar kan köpa.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Min allra, allra bästa vän. Läs mer »

Så jävla lycklig!

Kära Blogg
Min fredag var som många fredagar. Många järn i elden.
Upp i ottan, rasta hundar, skjutsa en dotter till sitt arbete, pappersprassel på kontoret, besöka frissan, veckohandla …. Ja, en fartfylld dag.
På kvällen var det dags att förbereda inför morgondagen. När det stod klart för Johnny vad som egentligen var i görningen, blev han så jävla lycklig. Han svassade, han krumbuktade sig och han kunde inte nog visa sin uppskattning över allt det gröna som fyllde vår tvättstuga. Lilla Molly var lika glad hon, utan att egentligen förstå varför.
Min rygg är långtifrån bra. Det kommer den aldrig att bli. Men jag hade bestämt mig för att hänga med mina militärkompisar ut och träna lite och trotsa det onda. Lika taggade båda två – jag och Johnny!
 
Så är min mangel lagad igen. Snabbare än Jas Gripen flyger fram anlände ett nytt kugghjul med posten hit. Nu är den lagad och funkar igen. Kanske uppskattade de min knasiga selfie
 
Jag har lyssnat på en ganska lång ljudbok. Konsten att vara kvinna. Den var helt ok med många igenkänningar. Dock kunde den bli lite tjatig och långdragen emellanåt. Ett medelbetyg från mig.
 
Dagens tänkvärda ord:
Börja nu att leva och räkna varje
dag som ett liv för sig.
 
Kram och Hejdå Bloggen från oss.
 
 
Dela gärna

Så jävla lycklig! Läs mer »

Lite lättare att andas.

Kära Blogg
Den här torsdagen blåste och stormade det, så till och med Gyllebosjön hade vågor.
Från träden regnade det gula löv som prasslade så skönt där vi plumsade fram i dem.
Jag tycker att det känns som om man kan andas lite bättre när det är höst. Som om luften är mer syrerik.
Ljuvliga höst.
 
Till kvällsmaten var både Emmy och Amanda hemma och det blev livat och glatt.
När man släpper ihop minst två av”systrarna Henriksson” så blir det alltid en alldeles särskild energi i huset. En glad, positiv stämning fylld med förtjusande fniss och skratt. Till och med hundarna blir uppspelta och extra glada. Skulle de vara alla tre på en och samma gång är glädjen på topp.
Den här kvällen bjöd jag på en mumsig lasagne. Till efterrätt blev det en banana pie.
 
På höst och vinter är jag alltid noga med att äta lite extra vitaminer. Blutsaft, magnesium, D-vitamin och omega är det som jag tror är viktigast. Man ska vara rädd om sig!
 
På kvällen var jag och Amanda med småhundarna på hundkurs hos Jenny.
Både Snowie och Molly var så duktiga på att markera var vi hade gömt doften. En riktigt bra träningskväll.
 
Så måste jag ju skicka en stor, innerligt varm kram till min systerson Johan som den här torsdagen fyller 25 år.
Grattis goe Johan.
 
I Canada har vintern kommit. Snö och vitt visar bilderna från min älskade Andréa.
Klä dig varmt älskade dotter. Mössa och långkallingar … ja du vet!
 
Dagens citat:
En dag möttes Kärleken och Vänskapen.
Kärleken frågade:
-Varför finns du egentligen när jag redan finns här?
Vänskapen log och svarade:
-För att skapa leendet igen, där du ibland lämnar tårar.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Lite lättare att andas. Läs mer »

Hösten stormar och de vilda djuren kommer nära.

Kära Blogg.
Det har varit riktigt stormigt den här dagen. Vinterjacka och mössa fick åka på.
När jag kom hem från min runda stod Bambi utanför dörren och mumsade. Totalt orädd stod hon där och blängde på lilla Molly som skällde, ylade och gick på. Coole Johnny sneglade lite likgiltigt på det tråkiga djuret.
 
 
Jag älskar att ha lilla Emmy hemma igen. Visserligen sover hon till långt ut på förmiddagen så jag får tassa på tå hela morgonen, men jag älskar att ha henne hemma igen. Vi är många som gillar att ha henne här.
Vi fikade tillsammans, eldade i kaminen och hade det gott.
Till kvällsmat gjorde jag såklart hennes favorit – kyckling och rosépepparsås.
Sedan for jag och Amanda på världens underbaraste yogastudio. 90 minuter ren och skär kropps- och själavård.
Mmmm … Namasté.
 
Dagens citat:
Kärlek är när någon ler mot
dig på morgonen, fast du ser
ut som en tvättbjörn som går
på droger.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Hösten stormar och de vilda djuren kommer nära. Läs mer »

Någon skämtar med mig aprilo..

Kära Blogg
Stormen från gårdagen hade så bedarrat och vi möttes av en fantastisk höstdag.
Att andas in hösten i lungorna ger kraft och styrka.
 
 

Vid slottet stod alpackan ”Per Gessle” och glodde dumt på oss när vi passerade. Varje gång vi stöter på honom så undrar jag hur gamla dessa djur egentligen kan bli. Han har funnits där på slottet så länge jag kan minnas.
På google står att de blir 20 år. Jag gillar honom. Han får mig att minnas när jag var 15 år och dansade vilt till Gyllene Tider i Åhusparken.
 
Gässen hade återvänt till sjön efter att ha lyst med sin frånvaro hela sommaren. Jag tycker om dessa gäss, men de är alldeles för många nu. Den här morgonen satt de på rad ute i vattnet på den omtalade munkagången som sägs gå ända bort till slottet. Jag blir alltid så nyfiken på den där gången. Vad är egentligen sanningen om den?
 
 
När jag stämplade ut från kontoret bestämde jag mig för att höststäda i vår sängkammare. Snabb som en liten vessla rykte jag av vårt ljuvliga virkade överkast, för att snabbt hinna tvätta det. Tanken var att det sedan skulle få torka av höstvinden den här soliga tisdagen i oktober.
Det skulle visa sig vara ett väldigt dumt beslut!!
Vad jag totalt missat var att just den här dagen skulle vattenledningarna spolas. Förbannat, förbannat, förbannat.
Hela maskinen vittvätt blev gråsolkig och ful. Jag fick tvätta om alltihopa tre gången, ändå blev det inte helt bra.
 
 
I skrivande stund kan jag dock säga att överkastet är nästan lika vitt som det var. En skvätt remol vid nästa tvätt kommer nog att få rätsida på det igen. De vita örngott som också var med i tvätten blir dock aldrig som de var en gång, så åt helvete med dem.
Slutet gott, allting gott.
… vårt sovrum blev höstigt, rent och fräscht.
 
Jag undrade lite vad det var hon ville säga mig där uppe från himlen. Mamma Ingrid. Först mangeln och nu mitt överkast.
….mangelföretaget ville föresten träffa mig!!! …. fniss, nu skoja jag bara.
 
 
Jag vill skicka en liten hälsning till Mollys fine pappa ”Greven”, som den här dagen fyller 8 år.
Han är så fin så han har fått bli pappa till väldigt många pommebarn genom åren.
Jag har en egen liten, hemlig dröm … om att själv få ha en liten, liten pomeranianuppfödning …. någon gång i livet.
Den som lever får se ….
Grattis Greven
 
Dagens tänkvärda ord:
En äkta vän kan se dessa tre saker:
Sorgen bakom ditt leende,
kärleken bakom din ilska
och orsaken till din tystnad.
 
Tack alla ni som tittat hit idag igen
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Någon skämtar med mig aprilo.. Läs mer »

En trasig mangel och ett gott skratt.

Kära Blogg
Nu börjar naturen skifta färg. Det är som om den väntat hela sensommaren på att spricka ut i en enda stor färgsprakande final. Jag älskar hösten. Även om det regnar, blåser och är ruggigt. Jag älskar den ändå!
 
Den här måndagen har jag haft fullt upp med mitt jobb. En del saker läggs hela tiden underst i pappershögen. Som att besvara polisens brev till exempel. De vill ha in ytterligare bevis och vittnesuppgifter på att vi verkligen hade anledning att hålla på en av Simrishamns lastzoner i somras. Förmodligen kommer det att sluta med att jag ger mig och aldrig mer får se röken av de parkeringsböter som vi felaktigt belastas med. Trött man blir!
 
När min mamma Ingrid dog fick jag ärva två saker som jag verkligen behövde. En symaskin och en mangel. Symaskinen hängde dock upp sig och man kunde bara backa med den. Jag fick kosta på mig en ny och den gamla lämnades in på loppis. Kanske fanns det någon som var bättre på att backa än vad jag var, tänkte jag.
Nu har även mangeln gett upp och gått sönder. Ett litet kugghjul har brutits itu.
 
 
Det sägs ju att det är bättre att vara brödlös än rådlös. Jag googlade fram en mekanisk verkstad på nätet som kunde tänkas sälja nya kugghjul till manglar. Jag skrev ett litet mail och skickade med tre bilder som skulle hjälpa dem att identifiera så jag fick rätt reservdel. Jag tryckte nöjt på knappen ”skicka” och kände mig duktig …. Så tryckte jag fram mailet igen för att kolla så allt såg bra ut och det var då jag insåg mitt misstag …. Jag hade bifogat fel bilder!!!! … åtminstone den ena var fel …
Först blev jag alldeles kall. Sedan blev jag varm – varmare – varmast. Och så började jag skratta.
Hahahah … ja, de får sig nog allt ett gott skratt på den där verkstaden.
Det är de här bilderna som ska hjälpa mig i jakten på att kunna laga min gamla mangel igen.
Jag väntar med spänning på deras svar ….
 
 
… och vill ni se när jag införskaffade ny symaskin, så finns det här
 
 
Dagens passande ord:
Ett skrattanfall på jobbet
är nästan som en liten
minisemester.
 
Jag lyfter på hatten och tackar er för att återigen ha hittat hit.
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

En trasig mangel och ett gott skratt. Läs mer »

Regn, rusk och söndagsmys.

Kära Blogg
Nu blev det regn och rusk hos oss också. Så underbart mysigt. Även om det stormade, regnade och blåste så var vinden ljummen, ja nästan varm.
Jag och hundarna vandrade ner till sjön. Jag njöt av känslan av regndroppar mot mitt ansikte.
Vi har det bra vi!
 
 
 Stefan var som vanligt med kompisen Kent på jakt den här regniga morgonen. En stackars räv lär ha fått sätta livet till, och jag ville helst inte höra talas om det … stackars, fina lilla räv…. Jag gillar inte att man dödar sånt som man inte tänker äta upp ….
 
Jag pysslade, mediterade och njöt av tystnaden tillsammans med alla mina fyrbenta vänner.
Jag tror inte det finns någon som kan söndagsmysa så mycket som katten Felix.
Vi festade på min nybakta Brantevikskaka, tände levande ljus och slappnade av i hela sinnet och varenda muskel. 
 
 
 
Jag har en Majalykta som betyder lite extra mycket för mig. På den är det en hel massa små fjärilar som tillsammans bildar en enda stor fjäril. Underbart vacker.
Jag tände även ett särskilt handgjort ljus, som jag fått av en fin vän. Magiskt när hemmagjorda ljus brinner, rinner och skapar stämning.
 
Dagens tänkvärda ord:
Pessimisten säger att det är ett moln för solen.
Optimisten säger att det är en sol bakom molnet.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 

 

 
 
 
 
Dela gärna

Regn, rusk och söndagsmys. Läs mer »

Rulla till toppen