Allmänt

Att börja jobba kan vara sååå behagligt.

Kära Blogg.
Det var första arbetsdagen efter semestern.
Ja, bara att bita ihop och ta tag i lite papper.
 
 
Emmy kom hem efter sitt nattjobb och la sig vid poolen direkt och njöt. Fantastiska unge!!!
Först sliter hon en hel dag på Kronovalls slott, sedan  kör hon därifrån till Simrishamn och jobbar nattskift där. Som om det inte vore nog, bakar hon scones åt mig och bjuder på till lunch.
 
På eftermiddagen packade jag ihop mina papper i en fin liten hög på skrivbordet. Sorterade pennorna i pennskrinet, gemen i burken och gick ut i till Emmy i solen och bara njöt. Livet är allt bra gott!
 
På kvällen var det allsång vid Gyllebosjön. En bedårande, vacker kväll.
Att så många människor hade hittat ut till den lilla sjön kändes nästan lite overkligt.
Vi njöt av vårt medhavda kaffe och sjöng med i alla välkända sånger allt vad vi kunde.
En kväll att minnas.
 
 
Dagens kloka ord:
”En del har fått för sig att styrka handlar om att se hur mycket man klarar av innan man går in i väggen. Men det är helt fel. Styrka handlar om att kunna säga nej i god tid innan dess.”
 
Kram och Hejdå Bloggen från mig och Johnny.
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Att börja jobba kan vara sååå behagligt. Läs mer »

Sista söndagen innan allvaret.

Kära blogg
Jag har haft en skön söndag i solen.
Det var sista dagen innan arbetet ska börja och firman slår upp sina portar igen.
Snickarna återvänder med nypolerade hammare och solbrända flintar.
Stefan varvade vedhuggningsarbete med höstens arbetsplanering.
Själv låg jag mest där på en luftmadrass i poolen och lät tankarna flyga omkring.
 
 
 Det börjar kännas sensommar i luften. Jag älskar den tiden. Allting återgår till sina rutiner. Kanske någon ska börja något nytt till hösten? Tiden andas lugn och förväntan. Dofterna i naturen ger kraft.
För min egen familj står mycket roligt på lut. Alla tre töserna har nya spännande saker planerade, och jag önskar dem lycka till såklart. Själv håller jag igen på planerna ett tag och tar allt med lite ro just nu. Jag håller bara tummarna för att få rätsida på min krånglande rygg under hösten.  Men sen jädrar i hoppet …
Du och jag Johnny!
 
I min trädgård började det komma fjärilar. Augusti är fjärilarnas månad. Och solblomflugans månad.
Sniglarna hoppas jag har haft sin tid och försvinner ner under jordens yta nu!
 
 
 
Dagens kloka ord:
”Lita på att strömmen bär dig. Den känner till vägar du inte ens kunnat drömma om.”
 
Med katten Judiths femte dödade mullvad säger jag Hejdå Bloggen.
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Sista söndagen innan allvaret. Läs mer »

En sommar utan Kulla är som kärlek utan kyssar …

Kära Blogg
Får man en dag när solen tittar fram, då får man se till att verkligen ta nytta av den. Man ska njuta av varenda liten solstråle.
Så hela dagen hängde vi utomhus. Vi grillade lite korv till lunch och bara mådde gott.
 
 
Vi småplockade och fixade, lite här och lite där, så som man gör i ett hem när man är ledig.
Går något att laga med tejp då ska man inte kasta det ….
 
Vi hade bestämt att vi skulle åka till Kulla på kvällen. Det var sommarens sista spelning där.
Vi samlades i Gyllebo för en liten bit mat och uppladdning.
 
 
Ungdomarna mös också och piffade och pimpade …
 
 
Jordgubbar till efterrätt. En avancerad sockerströare och en jordgubbe i halsen.
 
Min söte kusin Hans, han kan showa han!
 
 
När daggen börja lägga sig och skymningen kom,  drog vårt glada gäng vidare till Kulla.
Som alltid … förfesterna är alltid roligast! Men en och annan dans blev det och Kulladamm mellan tårna.
 
Dagens kloka ord:
”Allt är tillfälligt; tankar, människor och miljö. Bli inte fäst vid dem utan följ bara med som vågorna på havet kommer och går.”
 
Kram och Hejdå Bloggen från mig och Molly … pigga som alltid.
 
 
 
Dela gärna

En sommar utan Kulla är som kärlek utan kyssar … Läs mer »

På besök i Yangtorp

 
Kära Blogg
Det är exakt ett år sedan jag körde på en svart katthona utanför Gärsnäs. Inte visst jag då att vi skulle få en ny familjemedlem. Den lilla kattungen hon hade i munnen var jag förstås tvungen att ta hand om. Att mata och se till att den fick ett bra liv. Hon fick namnet Judith.
 
På facebook försökte jag förtvivlat efterlysa en eventuell ägare till katterna, men jag förstod snart att det var vildkatter. Lilla Judith var full av ohyra. Loppor i pälsen och skabb i öronen.
Jag tror nog att fröken Judith är ganska nöjd nu med sin tillvaro här i Gyllebo.
Dagen till ära har Stefan byggt en bekväm ramp åt henne, så hon ska slippa hoppa upp till sängkammarfönstret om nätterna. Nu är det bara att spatsera in.
 
Morgonens hundpromenad gick på ”åsstigen”. En härlig stig genom ett underbart landskap. Johnny älskar den rundan! Kanske är det för där växer väldigt mycket vildhallon. Lite mindre bär, men de är mycket större i smak. Mums!
 
 
Jag har varit lite nyfiken på det där templet i Jönstorp. Det som ABBA-Frida var inblandad i på något vis. Nu kan man besöka det och även gå kurser där i Qigong. Vi bestämde oss för att köra dit, men först gjorde vi en paus på mitt älskade Christinehof. Home sweet home liksom …
 
 
En liten bit utanför Björnastad mot Önneköp kom vi så fram till ett bygge som såg ut att ha hamnat helt fel, men ändå så otroligt vackert på ett märkligt sätt. Där ibland bondgårdar, betande kor, slöa hästar och bökande grisar låg det. Yangtorp!
Jag var inne och tittade och blev väldigt sugen på att lära mig mer om Qigong och kinesisk medicin. Kanske det blir en kurs där … Stefan, som nog inte var lika intresserad av tempel och meditation, stannade utanför med hundarna. Han var fullt nöjd med att bli bjuden på glass innan vi for hemåt igen. Dålig konstruktion var det visst också, för det hörde jag att Stefan muttrade, när han gick där och knackade på fasaden. Svalor hade de i alla fall, där i Yangstorp, precis som vi.
 
När jag summerar dagen kan jag konstatera att det varit en helt underbar svensk sommardag. Vi avslutade med en köttbit på grillen. Jag tog ett glas vin. Det hör inte till vanligheterna, men jag har en sån där låda som jag öppnade när jag fyllde år, den där med tre apor.
 
Dagens kloka ord:
 
”Livet är ett eko
 
 
Det du sår, skördar du
Det du ger, får du
Det du ser i andra, finns inom dig själv.”
 
Kram från oss och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

På besök i Yangtorp Läs mer »

Det var länge sen ja plocka nårra blommor …

Kära Blogg
Först måste jag säga ….
Ååhhhh, vad glad jag blev för min present. Den jag fick av moster och kusiner.
Det är en underbart vacker vas, som passar mig perfekt. Jag kan plocka alla sorters blommor i en salig blandning. En ensam blomma eller en hel bukett.  Allt blir så vackert.
 
 
Jag har köpt nya hundben. Allihopa exakt lika stora. Nu kan väl ingen avundsjuka uppstå! Trodde jag.
Molly har sitt ben och Johnny sitt. Allt var frid och fröjd tills …
 
 
Molly får syn på att Johnnys ben helt klart är mycket godare än hennes.
 
Va glor du på, tänker Johnny!
 
Molly är inte dum. Hon är en ganska slug liten pomeranian. I ett obevakat ögonblick är hon framme och norpar Johnnys ben. 
 
 
Störst går först … -”Jag ger mig, jag ger mig, du får väl ditt sketna ben igen!
 
 
Tillbaka till sitt eget ben igen,  som är torrt, smaklöst och tråkigt och egentligen alldeles för stort!
 
 Alltihopa slutade med att Johnny la beslag på båda tuggbenen. Det ena åt han upp och det andra hade han ett farligt bestyr med att gömma undan i trädgården. I en hel timme vankade han runt med det i munnen och Molly i hasorna.
 
 
I min trädgård hittade jag en vacker Björnspinnare. Den var ganska väl kamouflerad där den satt på singelgången.
Men om man petade lite grann på den, så bredde den ut sina vingar och visade de vackert röda undervingarna.
 
 
Vid sidan om hoppade en groda och såg ut att envist försöka ta sig in på vår veranda.
 
Jag och Stefan har några lata semesterdagar på tu man hand. Kvällen avslutade vi i Simrishamn med en god middag på Måns Byckare. Smaskens.
 
Dagens kloka ord:
 
”Livet är dagarna som går, se till att det blir dagar du minns.”
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Det var länge sen ja plocka nårra blommor … Läs mer »

Love is in the air.

Kära Blogg
Just nu verkar det som de röda baggarna i Gyllebo är alldeles vilda och galna.
Överallt, på vartenda grässtrå, sitter de kärlekskranka rackarna två och två.
 
I förra veckan konstaterade jag att mina krusbär och vinbär snart, snart var mogna och dags att skördas.
I dag insåg jag att det var för sent, när Johnny kräktes upp en stor hög med diverse bär på hallgolvet ….
Bara ett par krusbär hade han lämnat där på de stympade buskarna.
 
Min trädgård börjar se lite vindpinad ut efter allt blåsandet. Men jag och hundarna trotsar vädrets makter och vandrar i skogen varendaste dag. Judith fortsätter sina nattliga jakter och min rosépepparplanta växer så det knakar.
 
Dagens kloka ord:
”När någon bryr sig för mycket tror jag det kallas KÄRLEK.”
 
Med en vink från mig och Felix säger jag Hejdå Bloggen.
 
 
 
Dela gärna

Love is in the air. Läs mer »

Lågtryck kan vara ganska mysigt.

Kära Blogg
På TV kallar de dagens väder för lågtryck. Jag tycker det är ganska behagligt med sånt här lågt tryck ibland. Man myser runt och tar det hela med ro.
Min rygg har exakt samma status fortfarande, och besked på min röntgen lär jag få i mitten av augusti. Ja, för de har tydligen stängt där på läkarstationen. Det är konstigt att doktorer, som har hand om människokroppar, kan stänga igen helt på sommaren, medan en byggare bör finnas tillgänglig årets alla dagar ….
Men jag väntar och gör det bästa jag kan av det hela. Ibland gör det extra ont och då är det bra att ligga i en särskild ställning på golvet …. till hundarnas förtjusning.
 
… Stefan blir också lite glad och uppspelt när jag ligger här på golvet i min ställning ….
 
Trots det där låga trycket i vädret, så vandrade vi genom ett härligt landskap. Från Stenshuvud mot Knäbäck. Genom skog och gammal äppelodling.
 
På vägen tillbaka gick vi på stranden och trotsade hundförbudet …. för jag såg inte en enda badgäst som kunde bli störd av att vi stilla tassade fram där på stranden.
 
Efter maten blev det ryggläge i soffan och  filmtajm. Jag är ingen person som älskar att glo på TV, men dagen var som gjord för en bra film och min stol var ju redan upptagen …
 
Dagens kloka ord:
”Gör vad du kan med det du har där du är.”
 
Kram och Hejdå Bloggen.
 
 
 
Dela gärna

Lågtryck kan vara ganska mysigt. Läs mer »

Kalas hos Tina och Bosse i Ilstorp.

Kära Blogg
Dagen började med mulen himmel. Men vad gör de,t när jag har huset fullt av fyrbenta solstrålar.
Vi tog ett varv runt sjön som slutade med regn, blixt och dunder. Härligt ändå!
 
Lilla Molly blev blöt som en liten vattenråtta. När hon blir blöt springer hon runt och kan liksom inte vara stilla en endaste sekund. Hennes lilla kropp spritter av lycka. Därav en suddig bild på mitt yrväder.
 
På kvällen var det dags för fest och hundarna fick stanna hemma och passa huset tills Emmy kom hem från jobbet.
 
Så var det dags för 75 års fest i Ilstorp. Tina 50 och Tim 25.
Tänk, jag har känt fina goa Tina ända sedan lekis, och hon är sig precis på pricken lik.
 
Efter en dag med storm och hällregn så förstår jag att Tina måste haft kontakt med någon högre makt. För likt ett trollslag slog vädret om till klockan 17.00 och solen tittade fram. Vi startade med en fördrink i trädgården helt enligt planerna.
 
Niklas skötte fotograferingen och Tim tog emot gästerna. Stabila pågar.
 
 
Såklart var lilla barnbarnet Tirild också med. Självklart i famnen hos mormor.
 
 
Mellan dottern Sofia och svärsonen Kristoffer minglar en annan skolkamrat från förr. Eva! Hon är rysligt rädd för kameror, så man måste smyga för att få henne fast.
 
 
Annika är också en lekiskamrat jag och Tina hade i Lövestad. Hennes man kan vara lycklig här. Tänk – han får stå och mingla mellan två glada Annikor!
 
Systrarna från Ilstorp. Tina och Lena.
 
 
Ja, sedan satte festligheterna igång. Vi blev bjudna på en fantastisk kväll. Världens godaste mat från Lillehems utegrisar. Till efterrätt blev det sommarens absolut sötaste, smakrikaste jordgubbar från Orelund.
Vi åt, drack, pratade, skrattade och slog klackarna i tacket.
 
 
De som känner Bosse vet att det är en man som inte sliter upp skorna på att dansa i alla fall. En dans med honom hör nog till ovanligheterna. Men för första gången (tror jag) på alla år jag känt honom kan jag säga ”Tack för dansen Bosse”.
 
 
Ett stort tack till er alla i Familjen Tånnander, för en magisk kväll.
Och en kram till dig Tina, min vän.
 
Dagens kloka ord:
 
Jag försöker inte dansa bättre än någon annan. Jag försäker bara dansa bättre än mig själv.”
 
En bild från morgonens runda innan åskovädret var över oss.
Hejdå Bloggen från oss.
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Kalas hos Tina och Bosse i Ilstorp. Läs mer »

En jobbemåndag mitt i semestern

Kära Blogg
När finvädret tar en paus så passar vi på att jobba lite grann.
Stefan var med sin grävmaskin hos Mårten. Klas var också där och hjälpte till.  
Jag har lagt märke till en sak. Det händer något med vuxna män när de arbetar med grus. Det tänds liksom ett skimmer i deras ögon och leendet på deras läppar är det samma som då de var små gossar och satt i sandlådan och öste sand.
 
 
Själv satt jag på mitt kontor och vände papper nästan hela dagen. Löner är ju alltid kul, särskilt när jag själv också ska ha en slant.
 

 

Det sägs att Molly är lik en flygande hund.

Taskigt sagt! Molly är väl så mycket sötare?
Här håller jag den flygande hunden Mickey med de elaka ögonen.
Molly har snälla, söta ögon!! Så det så!
 
Det var meningen att vi skulle avsluta dagen på Franskans i Rörum. Men herrejösses vad människor som hade fått samma idé som vi. Det var bara att tänka om. Det fick bli pizza i Kivik. Emmy var lite bättre från sin sommarförkylning och hade dagen till ära fått smaklökarna tillbaka och klätt upp sig som Tomas Dileva med keps.
 
 
Dagens kloka ord:
Det är underbart att hitta någon som känner till alla dina brister, misstag och svagheter och tycker att du är helt fantastisk just för att du är den du är.”
 
Och med det sagt säger jag Hejdå Bloggen, från mig och Molly som just stulit ett godisben från den store kungen Johnny.
 
 
Dela gärna

En jobbemåndag mitt i semestern Läs mer »

Hallontjuv och kärt besök.

Kära Blogg
Våra svalungar bor nu uppe i en stor ek, där de blir matade av sina föräldrar ytterligare en vecka. En av ungarna, tror vi blivit byte åt katten. I går morse blev det ett herrans liv på vår svalfamilj. Det var de elaka skatorna som var på jakt efter deras ungar. Vi såg hur skatan lyckades få tag på en av de små ungarna, så Stefan satte sig på pass med bössan i högsta hugg. Stackars svalföräldrar som kämpat så i snart fem veckor. Naturen kan kännas grym.
 
De goda hallonen utanför mitt köksfönster börjar nu bli mogna. Där från mitt fönster ser jag allt hur den stora, svarta hallontjuven smyger runt och norpar så mycket han bara kan. Inte ett enda rött bär lämnar han kvar åt oss.
Johnny, va gör du …?
 
Efter middag tittade våra kära vänner, Sulle och Lasse ut en sväng till oss i Gyllebo. De hamnade inte på bild, men väl den vackra blomma jag fick. Tack kära vänner.
 
Molly har verkligen funnit sig väl till rätta i vårt hem och vår familj. Hon har hittat sin självklara plats och förgyller våra liv.
 
Emmy fick sluta tidigare eftersom hon var förkyld, risig och hes. På kvällen kom Amanda och lilla Snow också till Gyllebo. Planen för tjejerna var en kväll på Kulla, men ändrades till en myskväll framför TV:n.
Molly, som för det mesta brukar reta gallfeber på Snowie, kunde leka riktigt fint och det blev äkta ”Pomeranianbus”.
 
 
Inte nog med min ryggvärk och det onda i höft och ben … i förrgår fick jag en nackspärr som inte var av denna värld. På morgonen linkade jag runt som en invalid, men på något oförklarligt vis lindrades alltihopa under dagen och fram på kvällen kändes det helt skapligt. Jag har börjat på en medicinkur som min vän rekommenderat. Hon är alls ingen doktor, men hon har erfarenhet och sunt förnuft. En vecka ska blandning intas.
Hur som helst så var jag redo för en härlig kvällspromenad med hundarna i skogen.
 
 
Dagens kloka ord:
Den som har hundra berättelser att berätta är rikare än den som har hundra saker att visa upp.”
 
Från oss, familjen Olsson, säger jag Hejdå Bloggen.
 
 
 
Dela gärna

Hallontjuv och kärt besök. Läs mer »

Rulla till toppen