Allmänt

Kärt besök och julens bästa kakor klara.

Kära Blogg
Morgonen var mörk och blöt i skogen, men alldeles kav lugn och stilla.
Jag gjorde ett litet spår till lilla Molly som blir lite bättre på att sniffa för varje gång.
 
Sedan var det full fart på kontoret. Som varenda år, är det extra mycket för mig vid den här tiden. Alla människor ska ha allting klart före jul och våra snickare kämpar på allt vad de kan för att göra alla nöjda och glada. Såklart blir det mycket mer papper som trillar in också och alla kunder vill hinna få sina fakturor före jul. De ska  hinna betala allt på rätt sida nyår för att få sitt rotavdrag, så det gäller för mig att ligga steget före hela tiden.
Den här dagen gjorde Johnny verkligen inte skäl för namnet ”bevakningshund”. Vi höll nästan på att missa ett kärt besök, där vi befann oss hela gänget i vår bubbla på kontoret. Det var min kära, goa vän Tina som kom och hälsade på oss. Trots att hon hojtade och tjoade i farstun så var det ingen av oss som hörde. Det är tur det finns mobiltelefoner
Åhhh vad jag älskar Tina. Jag känner mig så hemma och bekväm i hennes sällskap. Med sig hade hon en hel kass med sina underbara hemmagjorda ljus och en julros. Jag älskar julrosor!!
Tack Tina för en mysig eftermiddag.
 
Våra underbara grannar Mårten, Sarin och Aom kommer att fira jul och nyår i Thailand och jag ska ta hand om deras post och deras fisk. Den här dagen fick jag och Stefan en förskottsjulklapp av dem. Tack fina vänner!!
 
Jag har chattat lite med Emmy och fått reda på att hon och Matilda kanske fått ett jobb nu. De ska åka och hälsa på ute på en farm i helgen för att kanske bli mjölkerskor. Lycka till tjejer.
… och ja, jag är glad över att det inte är jag som städar åt dem!!
 
 
Jag har bakat en av julens godaste kakor. De där som mamma Ingrid alltid brukade göra. De blev långtifrån lika tjusiga som hennes. Men jag är helt nöjd ändå, för om man blundar och sätter tänderna i en av kakorna så smakar de precis som mamma Ingrids ljuvliga likörmandelkakor.
 
Dagens kloka ord:
Det finns två sätt att bli en större människa … äta mycket kakor eller bry sig om andra människor.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Kärt besök och julens bästa kakor klara. Läs mer »

Är det vår nu?

Kära Blogg
Ja, den här hösten har verkligen varit märklig tycker jag. Bara vid ett par få tillfälle har vi haft lite frost på marken, och tänk, vi har bara två veckor till lillejulafton. Växterna tycks lite förvirrade, och en del blommar bara glatt vidare.
I orangeriet börjar det lilla potatisträdet att knoppas. Kaprifolen står fortfarande i vacker blom.
Min julros börjar också vakna som den ska och jag är så spänd på att se dess första blomma. Jag älskar julrosor!
 
Den här dagen var mörk och gråmulen. Vattnet i de små bäckarna vid sjön stod högt och i ålakistan forsade det på som ett litet konstgjort vattenfall.
 
Våra katter har blivit extra krävande. Jag tror det beror på årstiden. På dagarna håller de sig lugna och sover mest, men det är på nätterna de blir alldeles galna och oregerliga. De vill egentligen vara ute och jaga, men samtidigt tycker de att vädret varit vått och otäckt så då vill de komma in i stugvärmen. För oss har det blivit ett oändligt springande för att släppa in och ut katterna nätterna igenom. Det fick vara slut på det, tyckte jag. Jag skällde på både Felix och Judith och hotade med ”innegångsförbud”. Men så fick jag den här dagen syn på …. ja, duktiga Judith hade återigen tagit död på en av de hatade mullvadarna åt oss. Så nu är de båda förlåtna igen och fortsätter vara härskare på Dodevägen 5.
 
Vädret var sådär milt och skönt, sådär så man får en massa spring i benen. Min osteopat har sagt att det är ok för mig att springa litegrann. Den här dagen unnade jag mig en skön runda.
 
 
I Lillebo har det blivit hyllor och förvaring i den bit som är tillbyggd. Planen är att efter jul stuva in lite saker där och få lite mer ordning och reda. Det ska bli skönt.
 
Dagens kloka ord:
Visst måste man tro på turen – hur ska man annars förklara vänners framgångar?
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Är det vår nu? Läs mer »

Sol och hopp.

Kära Blogg
Dagen startade med en strålande sol. Så underbart härligt. Jag och hundarna skulle kunna vandrat där i skogen precis hela dagen, men plikten kallade. På kontoret väntade papper i massor.
 
På eftermiddagen hade jag en tid hos min osteopat Lisa på idrottsmedicinskt centrum. Fantastiska Lisa!! Hon tittade på min kropp ungefär som en klump lera. Hon konstaterade att något på ena sidan var ”för kort”. Hon tänjde försiktigt, gick några steg tillbaka, tänjde lite till och sa förnöjt ”sådär ja”. I två timmar jobbade hon och jag på med min muskler. Hon grävde sig försiktigt djupt in till muskler inne i magen, bakom alla tarmar. När hon masserade dem kände jag en strålande smärta ner i ljumsken där jag brukar få ont. Hon hittade muskler i bäckenbotten som jag knappt visste fanns. Hon visade mig små, små enkla övningar som skulle hjälpa. Hon hade namn på allt och mitt hopp återvände sakta men säkert. Det här ska jag förbaske mig bli bra ifrån.
Samtidigt hade jag dagen innan skrivet ett mail till en underbar läkare med högt inflytande i vården och väldigt känd via media, han hade lovat hjälpa mig med de rätta kontakterna. Livet ser med ens betydligt ljusare ut! Det hjälper liksom bara att veta att man har livlinor att ta till när det behövs.
På hemvägen från Malmö fick jag känna på hur det var att vara storstadpendlare. I snigelfart rullade jag fram på motorvägen med sikte på trygga, lugna Gyllebo.
 
På snapchatt fick jag bilder från min älskade tös Amanda. Hon hade haft fantasisminkning på sin utbildning och jag tycker hon gjort en alldeles fantastisk fiskutstyrsel. En liten söt och lite trumpen torsk.
 
Dagens kloka ord:
Det är skillnad på att ge upp och veta när man fått nog.
 
Kram och Hejdå Bloggen.
 
 
 

 

 
Dela gärna

Sol och hopp. Läs mer »

Hemvändardag för Molly och valpmys för oss.

Kära Blogg.
Den här dagen var vår plan att köra ända till Bjärnum för att hälsa på vår vän Monica och alla hennes underbara hundar.
Det blev en rask och uppfriskande promenad i skogen innan vi gav oss iväg.
Inte nog med att vi skulle träffa hela gänget ”pommehundar”, vi skulle även få träffa ”The King” och hans syster!! Och då menar jag inte Elvis Presley utan Valparna!
 
Vi packade in oss i bilen och for förväntansfulla iväg. Såklart blev det ett kort stopp på Bilema i Kristinastad. Det är ju Stefans favoritaffär. Jag och Molly väntade otåligt i bilen.
 
Så var vi framme. Molly verkade överlycklig att få träffa alla sina gamla, kära kompisar igen.
Många bilder följer:
 
 
Efter allt bus och stoj i trädgården gick vi in för att träffa de sötaste valpar jag någonsin sett. Ja, jag vet, så säger jag om alla valpar jag mött. Men de här var verkligen som små nallebjörnar. Om man inte smälter för dem, då smälter man aldrig.
 
 
 

 Efter allt gosande med valparna blev vi bjudna på kaffe och den godaste saffranskaka man kan tänka sig. När alla hundar lugnat sig efter välkomstbuset smygkikade lilla Molly nyfiket in i valphagen. Sedan fick hon sitta i Monicas knä en liten stund och bara mysa. Ja, jag är helt övertygad om att mellan lilla Molly och Monica finns där ett speciellt band.

Tiden gick alltför fort och snart var det dags att vinka adjö till alla goa vänner där i Bjärnum.
När vi reste oss och gick till dörren kom en orolig Molly springande och tittade på oss med ögon som sa: ”hörrni, glöm inte mig”.
Kram på dig Monica och tack. Vi ses snart igen.
 
Japp, bättre advent kan man då inte fira!
 
Dagens kloka ord:
Du behöver bara kraft om du ska göra något skadligt, annars är kärlek tillräckligt för att få allt gjort.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Hemvändardag för Molly och valpmys för oss. Läs mer »

Brunkål och himmabagade bröö.

Kära Blogg
Fortfarande hade vi friska vindar även hos oss i Gyllebo. Om det var stormen Helga eller helt vanlig blåst, det vill jag låta vara osagt …. men blåste, det gjorde det.
När jag går på mina runder i skogen får alla tankar sväva fritt. Det är det som är så skönt och härligt. Många kreativa idéer föds där ute i naturen. Jag har liksom min egen ”brainstorming” där jag vandrar fram. Med stormen Helga blåsande i ansiktet, fantiserade jag om att blåsa in lite heliumgas i rumpan på småhundarna och ha dem som lurviga små ballonger…  Såklart skulle jag aldrig göra något sådant mot stackars små djur. Men tanken var rolig och jag skrattade högt för mig själv.
 
Den här dagen passade jag på att fixa lite smått och gott inför julen. Jag brukar välja ut de saker jag själv gillar allra mest på julbordet och så gör jag dem. Resten får vi köpa eller vara utan helt enkelt. Jag älskar brunkål och skinka, så riktig hemmagjord brunkål fick det bli. Jag passade även på att baka lite gott julbröd. Rågbröd och mitt vanliga grova hälsobröd, det där som Emmy älskar.
Det är ganska så morsamt att stå där i sitt lilla kök och pyssla inför julen, särskilt med så gott sällskap som jag hade den här dagen. Lilla Snowie såg ut att hamna i någon slags trans av alla goa dofter och satt mest som en liten groda och njöt.
 
Där ute pysslade Stefan. Han var i full färd med att klä vår tillbyggda lilla friggebod med klädselbräder.
Invändigt börjar den också ta form och det ska bli så skönt med lite mer förvaringsutrymme.
 
Dagens kloka ord:
Jag vill inte ha någon som lovar mig månen och stjärnorna. Jag vill ha någon som ligger bredvid mig i gräset och tittar på dem.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Brunkål och himmabagade bröö. Läs mer »

Stormen Helga

Kära Blogg
Just nu avlöser stormarna varandra. Den här dagen var det ett nytt oväder vid namn Helga som var på ingång. Fast vi här nere i vårt avlånga land var ganska lyckligt lottade och märkte inte av storman Helga särskilt mycket. Såklart blåste det rejält, men alla träd stod kvar, så jag och hundarna vågade glatt tuffa på runt vår älskade sjö.
 
 
 
Så har jag fått ett brev med alla provsvar som doktorn tog. Japp, jag är friskare än en nötkörna tydligen, och det är ju rysligt skönt att veta. Ont det har jag i alla fall, fast det inte syns på varken kroppen eller några prover.
Nu förstår jag inte alls vad de här proverna avser, så därför tänkte jag be någon veterinär titta på dem och kanske förklara … för jag vill själv också veta och förstå eftersom det handlar om min egen kropp och inte om min bil.
 
Jag är verkligen glad över att Stefan har tagit upp sitt gamla jaktintresse igen. Den här dagen var han åter ute med kompisen Kent för att speja efter vilda djur.
En sak jag däremot är väldigt konfunderad över, är hur olika människor ser på manliga och kvinnliga intressen. Inte en levande själ höjer på ögonbrynen om en man har vapen och jaktattiraljer för tusentals kronor. Det är saker som man bara måste ha helt enkelt. Men när en kvinna (läs Annika) går åstad och köper en lite finare kamera, då pratas det pengar och priser minsann … ”det hade väl ändå räckt med en billigare variant”, ”behövde du verkligen en sån fin modell”,  …. Bäst vore väl om kvinnor bara höll sig lugna och köpte en virknål och ett garnnystan – helst på rean.
Hur som helst så har Stefan köpt en sak som ingen jägare kan klara sig utan, nämligen en uppvärmd jacka som drivs med borrmaskinsbatteriet. Såklart måste man ha det!
 
 
Äntligen fick jag träffa en älskad dotter. Goa, fina Amanda och lilla Snowie.
Vi mumsade på hämtmat och mös och kvällen gick allt för fort.
Att försöka ta en fin bild av lilla Snowie var lönlöst när avundsjuka Johnny var med …. hur jag än vände och vred så var han hela tiden i vägen.
 
 
Dagens kloka ord:
Jag är en stark kvinna och jag vet hur jag håller mitt liv i ordning.
Även med tårarna i ögonen, kommer jag fortfarande säga ”Jag är okej” med ett leende!
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Stormen Helga Läs mer »

En tappad sug.

Kära Blogg
Den här dagen har jag mest jobbat – såklart.
Men så har jag omedvetet letat. Än här och än där. Först förstod jag inte vad jag tappat bort, men så slog det mig. Jag hade tappat sugen!
Så idag blir det inte så mycket här på bloggen, eftersom jag har minimalt med bilder och ytterst få ord vill tränga ut i mina skrivfingrar.
Men en mysig träningsstund med mina vänner i skogen tog jag mig tid till, den här förtappade dagen.
 

Min mamma Ingrid sände mig ett meddelande på facebook uppe från sin himmel den här dagen. Visserligen från år 2010, men på min sida poppade det upp just när jag behövde det. Jag tror hon har bra överblick där uppeifrån och kunde se min tappade sug.
 
 
Lite livstecken från mina underbara små töser och bästa, käraste vänner i livet.
Från Amanda kom en underbar bild:
 
 
Från Emmy kom ett långt, underbart meddelande från Australien. Hon har flyttat till Fremantle och allt verkar bara bra …. förutom en massa flugor:
 
Från Andréa har jag inte direkt hört så mycket eftersom hon är inne i ”veterinärprojektsbubblan”. Men när jag ska lyssna på min musik på Spotify så kommer det hela tiden upp att det inte går eftersom någon dansk har tillgång och lyssnar just nu …. Men det kom i alla fall ett litet meddelande. Jag tror hon pluggar svenska för att inte helt och hållet glömma bort sitt modersmål ….
 
Själv har jag äntligen löst den stora frågan om hur den ”avsågade damen” kan fungera!!
Jag hatar verkligen trollkarlar och känner bara en väldigt stor lust att få en logisk förklaring. Och förklaringar finns det på allt!
 
 
 
Dagens kloka ord:
Akta dig för falska kunskaper.
Det är farligare än okunnighet.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

En tappad sug. Läs mer »

Tusen år till julafton.

Kära Blogg.
Äntligen är den igång. Julkalendern!! Jag älskar verkligen årets julkalender på TV.
Jag gillade också programmet ”Historieätarna”, och jag missade inte ett enda avsnitt. Kanske går det inte att jämföra TV-serier med klassiska filmer som till exempel ”Nyckeln till frihet” och andra prisbelönta storfilmer (som Andréa tyckte var så roligt att jag gjorde en gång …. hahah söt-Dea )
Så from den här dagen och 24 dagar framåt sitter jag bänkad i TV soffan och myser.
 
Sen var det bara för mig att pallra mig ur soffvärmen och ge mig ut med hundarna.
En kille sa till mig på skjutbanan att han skulle flytta till Thailand, för så regnig och tråkig hade han upplevt denna hösten … Han måste skoja! Vi kan inte ha bott i samma landsdel. Jag har upplevt att den här hösten varit torrare, soligare och varmare än någonsin. Även idag tittade solen fram på oss.
 
Äntligen har bonden här i Gyllebo kommit ihåg att han äger kor som ska in för vinterförvaring. Det betyder att hela den stora hagen är ledig för spårträning. Den här stormiga dagen blev det ett kruxig spår för Johnny. Spåret var tre timmar gammalt och förlagt till största del ute på ett stort fält, där doften fort luftades bort. Jag la lite blandade apporter och som alltid fick det bli en snusdosa med kattmat som slutapport.
Min duktige kille snusade sig till alla apporter utom en enda liten pinne. Klart godkänt Johnny. Hemma väntade Molly, surmulen och kränkt över den orättvisa att inte hon fick följa med.
 
Dagens kloka ord:
Om du inte kan flyga, spring!
Om du inte kan springa, gå!
Om du inte kan gå, kryp!
för vad du än gör,
fortsätt framåt!
 
Kram på er och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Tusen år till julafton. Läs mer »

Stormen Gorm och hundvård.

Kära Blogg
Det hade tydligen varit en väldig storm. På gomorronnyheterna kunde man se och höra vilken förödelse den dragit med sig på vissa ställen i landet. Stormen hade till och med fått ett namn. Den var döpt till Gorm.
Jag och hundarna märkte dock inte mycket av den hos oss i Gyllebo. Det blåste såklart i trädtopparna, och lite grenar och ett redan halvdött träd hade fallit till marken.
Vi hade en härligt frisk promenad runt sjön med en strålande sol på himlen.
 
Den här dagen fick jag betala dyrt för allt roligt jag hittade på med  på skjutbanan i söndags. Jag var till och med tvungen att ta till ett lite starkare piller för att kunna sitta och jobba. När jag behövde röra på mig, passade jag på att göra Johnny lite julfin. Jag älskar när han är riktigt nertrimmad. Jag vet att Amanda tycker att han ser rolig ut då, och det är det säkert fler som gör. Men jag tycker han blir så gullig när han får lååång hals och låååånga ben. Ungefär som en söt liten älgkalv.
Min fine, underbare Johnny!!
 
På nätet har jag hittat en bildserie som på pricken beskriver skillnaden mellan de olika retrieverraserna.
Precis så här är det!
En flatcoated säger:
”Jag vet redan vad du vill att jag ska göra och varför. Flytta nu på dig så ska jag visa dig det bästa sättet att göra det på.”
 
Dagens kloka ord:
 
Det är lättare att agera sig fram till ett nytt sätt att tänka än att tänka sig fram till ett nytt sätt att agera.
 
Nu håller jag tummarna för att gubbarna på det stora miljömötet verkligen kommer fram till något vettigt där i Paris. För det är den i särklass viktigaste frågan för hela mänskligheten. Att rädda vår planet, för var ska vi annars bli av??
Mitt stora filmtips får bli den underbara filmen ”Home”. Den tar drygt 1,5 timme att se och man kan se den gratis på youtube. Vacker, underbar och så tänkvärd!! Alla människor borde tvingas att se den. SE DEN !
 
 
 
Kram från oss och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Stormen Gorm och hundvård. Läs mer »

Första advent och en dag på skjutbanan.

Kära Blogg
En helg full av aktivitet har nu nått sitt slut.
I skrivande stund sitter jag här,  värkbruten, trött och sliten och intalar mig själv att jag kanske borde lyssna lite mer på min dumma kropp och inte bara på allt kul som poppar upp i min knopp.
Nåja …
Jag har hunnit med en mysig lördagsmorgon i pyjamas och fyr i spisen. Sedan blev det ett varv runt sjön. Jag har hunnit rigga till alla ljusstakar och fått upp dem och stjärnorna i våra fönster. Simsallabim så var det adventspyntat i Gyllebo.
 
 
 

Vi har vakat in den första advent. Det gjorde vi hos goa vänner i Tomelilla. Sulle och Lasse. Det blev grillad korv i bröd. En underskattad delikatess. Sedan värmde vi upp inför den stora julmånaden december, med att spela julklappsspelet. Alla vann och fick gå hem nöjda och glada och det gillar jag.
Ett stort tack till er som var med och gjorde kvällen så himla mysig, och särskilt till Sulle och Lasse såklart.
 
Hela söndagen har jag och hundarna varit på pistolskjutbanan. Såklart fick Molly hålla sig på behörigt avstånd så hon inte skulle bli rädd. Men hon tycks gilla den gröna världen lika mycket som Johnny.
Vi gjorde upp roliga banor. Vi sprang och sköt, vi satt på huk och sköt. Vi sköt snabbt, vi sköt på långt håll, vi sköt på kort håll. Vi sköt med höger hand och vi sköt med vänster hand. Ja, vi sköt så det slog härliga till.
Men ajajaj, vad min kropp straffar mig nu… kanske ska 50 åriga ”käringår” inte kriga ….? 
 
 

Så måste jag även skicka ett stort, varmt grattis till Jimmy, som i helgen knep en tredje plats i sina formeltävling och därmed slutade på en välförtjänt femteplats totalt.

Grattis Jimmy!
 
(foto från nätet)
Så vill jag skicka en extra hälsning till min goa Emmy. Jag saknar dig, längtar efter dig … men det ser ut som du har det bra, så njut allt vad du kan gumman.
 
 
Dagens kloka ord:
Jag vet, och du borde veta …
att de största begränsningarna sitter i huvudet,
men där sitter också de största resurserna.
 
Med det säger jag kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Första advent och en dag på skjutbanan. Läs mer »

Rulla till toppen