Allmänt

Black Friday

Kära Blogg
Efter att ha sovit som en stock precis hela natten, vaknade jag upp och insåg att jag missat tre alarm på klockan och försovit mig 1,5 timme. Jösses, man kan undra vad det var i den där pillan som doktorn skrivet ut.
Jag vickade och sträckte lite på mig och kände efter lite försiktigt hur kroppen mådde. Lite, lite mjukare i muskler och leder och lite mindre ont i rygg och höft. I alla fall inbillade jag mig det. Kanske var det mest en placeboeffekt, men det spelar ingen roll, bara det var en effekt liksom. Fy bubblan vad jag hoppas att detta nu kan hjälpa, ja eller åtminstone lindra.
Glad som en speleman ”studsade” jag ur sängen och drog iväg med de otåliga hundarna ut i skogen.
 
Den här dagen var det Black Friday, eller Svart Fredag som jag tycker att man ska säga, särskilt när man som jag håller på att vricka tungan av mig när jag ska uttala engelska ord. Black Friday är ett fenomen som kommer från USA och började spridas där på 70-talet. Här i Sverige började vi apa efter i förrfjor och i år var det många affärskedjor som passade på med olika lockande erbjudande och tillbud.
Jag har i flera år tänkt investera i ett par nya thermobyxor. Ända sedan jag bantade mig och de gamla byxorna blev flera storlekar för stora har jag tänkt på det. Men det är liksom inget roligt att köpa svarta skidbyxor, men det är bara så väldigt bra att äga. Särskilt när det blir svinkallt. Den här fredagen slog jag till. Med lite extra rabatt så blev det ganska billigt ändå. Jag hade också beställt en liten flaska av en särskild parfym som Andréa rekommenderat. Den här dagen kom den och den var ljuvlig. Doft gör något med mig, det gör så jag mår så väldigt bra i sinnet. Lyx i vardagen.
 
 

 Eftersom jag kände mig ganska bra i kroppen passade jag på att ta en liten, nätt fredagsjogg. Det var underbart.

Jag har fått ännu en present av min fina underara dotter, Amanda. Det är ett ”föryngringsserum” från Gildaskolan. Den ska vara rysligt bra. Jag tänkte därför passa på att påpeka att om ni framöver inte riktigt känner igen mig, så kan det vara för att jag börjat använda den här krämen.
Tusen tack lilla Mando!
 
 
På kvällen blev det himmagjord pizza och julmust. Vi fredagsmös för allt vad vi var värda.
 
 
Ӂ Mickey Mickey
hey Mickey du är
helt okej, hey Mickey!”
 
Erkänn att du inte bara läste, du sjöng också!
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Black Friday Läs mer »

Ett hopplöst fall.

Kära Blogg
Den här dagen hade jag fått en tid hos en reumatolog ända uppe i Båstad.
Det var en strålande morgon och jag hade egentligen helst varit hemma och smugit runt med min kamera ute i skogen tillsammans med Johnny och Molly.
Stefan hade tagit ledigt precis hela dagen för att köra för mig, och det hör då inte till vanligheterna.
 
 

När vi var framme i Båstad bjöd min älskade Stefan ut mig på ett ”mysigt” ställe …. Statoil!

Nåväl, kaffet var gott och kakan också för den delen.
Tack för det Stefan!
 
Jag fick träffa en väldigt trevlig doktor där uppe i Båstad. Han lyssnade på mig och min historia. Så fick jag ta av mig min ena strumpa så han kunde vicka lite på min fot. Han vickade på handleden också och sedan fick jag ställa mig upp och tänja på kroppen hit och dit och berätta var det gjorde ont.
Nix, någon reumatisk sjukdom har jag då icke. Inte heller trodde han att det är ett diskbråck. Efter att ha synat mina medhavda röntgenpapper slog han fast att inte heller någon nerv var i kläm. Själv hade doktorn blivit opererad för ett väldigt smärtsamt diskbråck, så det så….
Men vad i hela friden är det då, undrade jag. All heder åt min doktor som vågade erkänna att han inte kunde ge mig något svar. Han visste inte helt enkelt. Lite besviken var jag över att inga prover togs. Kanske var han blyg, för när jag undrade om jag skulle ta av mig åtminstone byxorna så han kunde undersöka bättre svarade han bara nej, nej!!
Men han var som sagt väldigt trevlig. Jag fick till exempel veta vilken sorts hund han själv äger. Han har en sådan där cavalier king charles spaniel. En sådan där lite ovanlig i färgen ”black and tan”.  Jag fick se bilder på den lille älsklingen i läkarens smarta telefon. En sådan där hund som lätt får sjukdomen syringomyeli, men det ville jag såklart inte säga till honom. Man vill ju inte göra sin doktor ledsen.
 
 
Underbart att vara tillbaka i Gyllebo igen. Det enda för mig nu var att gå till en sjukgymnast. Alltså en BRA sådan sa doktorn. De tre jag redan varit hos kunde nog inte ”ryggar”.
Jag stoppade i mig ett av de nya pillerna jag fått utskrivet … de mot reumatism, fast jag inte har det … och slocknade som en klubbad oxe.
 
Jag tror att den bästa medicinen är att leva efter Andréas hälsogud Kalvin. och jag behöver bara bli lite bättre på en sak i hälsocirkeln …
 
 
 
… SOVA!
 
Dagens kloka ord:
”Jag måste göra något” löser alltid fler problem än ”något måste göras”
 
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Ett hopplöst fall. Läs mer »

Tyst det är i huset, tyyyyyst iiii huuuuuset.

Gomorron igen kära Blogg
Så var det då åter tomt och tyst i huset. Mina veterinärstudenter åkte igår em. åter hem till Danmark.
Men innan dess hann de skriva på sitt projekt i några timmar, projektet om de tråkiga bakterierna. Jag och hundarna smög oss då iväg ut i det mycket våta, och det mycket gråa, och det mycket mörka vädret i Gyllebo. Men som alltid njöt vi i fulla drag.
 
Fortfarande går koskrällena där i hagen och dräller. Jag blir allt lite förvånad att ingen tar in dem i något stall. Kan man glömma att man har kor?
På vår vandring genom skogen fick Johnny vittring på något väldigt viktigt den här dagen. Han tvärstannade och markerad så tydligt att det var bara för mig att följa med honom för att ta reda på vad han ville visa mig. En halvfull chipspåse låg där en bit in i skogen, och Molly bara förvånade sig.
 
På eftermiddagen körde jag med Andréa och hennes studentkamrat till tågstationen, och sedan hade jag full tillgång till min arbetsplats igen. Lite kel och mys med Molly och de andra djuren blev det såklart innan de for iväg.
 
 
Jag älskar verkligen när Andréa kommer hit till Gyllebo och jag tycker väldigt mycket om alla hennes studentkamrater, som jag genom åren fått lära känna. Härliga ungdomar varenda en av dem.
Jag fick några bilder på dem alla från förra helgens festligheter, som de på danska kallar ”Galla”.
Underbara ungdomar.
 
 
Dagens kloka ord:
Jag tycker om människor som får mig att skratta, helt ärligt tror jag att det är det bästa som finns, att få skratta. Det botar en mängd sjukdomar, det är nog det viktigaste som finns hos en person.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Tyst det är i huset, tyyyyyst iiii huuuuuset. Läs mer »

Lussebullar

Kära Blogg
Min dag började med att skjutsa min fina dotter, Amanda, till tåget tidigt på morgonen. Sedan var dagen igång.
Mitt kontor hade jag lånat ut till två veterinärstudenter. Jag fick därför ägna dagen åt andra saker. Jag höll mest till i köksregionen, där jag bakade lussekatter och rullade köttbullar så det slog härliga till.
För den uppmärksamme vill jag bara påpeka att en av lussebullarna är min dotters verk. Jag är lite orolig att det där med penisbakterier har gått henne på huvudet.
 
 
Såklart hann vid med vår älskade skog också.
 
Jag bara måste skriva om en av mina kamrater som jag tränar ”tjänstehund” med i försvaret. Ingemar – den mest lugna, sansade kille man kan tänka sig. Privat jobbar han på tullverket och jagar smugglare och knarkare. Igår blev han eller hans flatcoated retriever ”Hicka” utnämnda till årets narkotikahund. I hemvärnet har han en stor svart terrier som är den lugnaste hunden i hela världen.
Ett stort grattis Ingemar till din framgång, jag är stolt över att känna dig. Ja så är jag såklart lite stolt att det är just en ”flatte” som fått utmärkelsen.
 
(En vinterbild på tjänstehundsgänget när vi hade vinteravslutning ett år och en bild på mig och Ingemar när vi hjälps åt på en hinderbana.)
 
Dagens kloka ord:
Den gamla jantelagen sade:
Stick inte ut, var som alla andra.
Den nya jantelagen säger:
Stick ut, men stick ut exakt som alla andra.
 
Kram och Hejdå Bloggen från oss.
 
 
 
Dela gärna

Lussebullar Läs mer »

En ”frosty morning” och en dag med plugghästar.

Kära Blogg.
Det var en strålande morgon. Några minusgrader och en strålande sol. Alldeles underbart vackert. Jag och hundarna vandrade vår vana trogen ner till sjön och väckte upp de sovande gässen, som sömndrucket lyfte och flög ut över fälten.
 
Så tänkte jag bara skicka en hälsning till alla Glemmingebrobor, att ni inte behöver vara så märkvärdiga och stora på er, bara för att ni har den där berömda stenen ”klövasten”, för det har faktiskt vi i Gyllebo också … så det så!! Storleken har ingen betydelse – det har man hört i alla tider.
 
Vid middagstid kom Andréa och hennes danska studentkamrat Charlotte hit. De skulle ha sånt där koncentrationsläger för att sammanställa sitt stora veterinärarbete. De pluggade och stod i. Jag tror inte att det är så jättekul att forska om hästens penisbakterier egentligen, för de hade väldigt lätt för att hitta på en massa andra saker.
Jag bjöd i alla fall på dansk fläskesteg, för det tror jag att alla danskar gillar, ja husets svenskar åt också med god aptit.
På kvällen anslöt ytterligare en liten plugghäst. Amanda! Till kvällsfikat fick de bli en saffranskaka med smak av ljus rom. Riktig adventskänsla.
En alldeles underbar dag och huset fullt – de älskar jag!!
 
 

Dagens kloka ord:
Bär alltid din osynliga krona!
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

En ”frosty morning” och en dag med plugghästar. Läs mer »

Vem är fotografen egentligen?

Kära Blogg
Det är egentligen inte så mycket att skriva om den här dagen. En härlig morgonrunda som alltid.
Den senaste tidens regnande har gjort vår stig i skogen geggig, gyttjig och riktigt spännande att gå på. De små bäckarna som leder till sjön svämmar nästan över av vatten.
 
Jag har redan tagit in julgranen! Det är egentligen inte vår riktiga julgran, utan den där som fått leva sitt liv, först utomhus under sommaren och nu i orangeriet ett tag. Jag tänkte mest bjuda in den lite i stugvärmen för att se hur den sköter sig liksom. Jag vill ju inte att den börjar barra, sloka och bära sig åt lagom till julafton. Då åker den ut igen!
 
Jag har fått frågan ett par gånger. Vem är det som fotograferar oss när vi är ute på våra äventyr.
Det är Mr. Självutlösare – alltså kameran själv. Och det är inte alltid det blir som jag tänkt. Ganska kul har vi!
 
Dagens kloka ord:
Idealism är förmågan att se människor som de skulle kunna vara om de inte vore som de är.
 
Kram på er och Hejdå Bloggen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Vem är fotografen egentligen? Läs mer »

Älskade djur.

Kära Blogg
Då var det dags för en tillbakablick och en djupdykning ner i mitt gamla album igen.
Så länge jag kan minnas har mitt hjärta klappat för djur av alla de slag. Och då menar jag verkligen alla sorters djur. Allt ifrån små kräldjur som ödlor och grodor till stora djur i form av grisar och kor.
Som barn var min högsta önskan att få ett alldeles eget djur. Visst hade vi våra hundar, men jag önskade mig ett alldeles eget litet djur att vårda, som bara var mitt. Varje jul stod det såklart ”en häst” överst på önskelistan, men också ett marsvin hade gått bra. Nu blev det aldrig vare sig en häst eller ett marsvin. Istället såg jag till att skaffa mig djur på egen hand. Jag fångade vilda djur och hade i skålar och lådor. Droppen för mamma Ingrid var väl när jag fångade en råttunge som jag hade med mig överallt och som jag matade med glass. I ett helt dygn stod Ingrid ut innan hon började packa en väska för att fly fältet… Ja, jag fick släppa ut råttan och behålla min mamma, för det tyckte pappa Kurt var bäst.
Jag lyckades också göra en vildkatt riktigt tam, och jag är än idag alldeles säker på att jag hade förmågan att kommunicera med denna underbara katt. Katten döpte jag till Gamlakatten, och hon födde under flera år alla sina ungar på mitt rum, med mig som barnmorska och navelsträngsklippare.
När jag var 6 år fick jag faktiskt ett eget djur. En vattensköldpadda som jag döpte till Patrik. Patrik var inte så värst rolig egentligen, han bara låg där i sin balja helt stilla. Det roligaste med honom var att man kunde liksom sticka fram honom framför näsan på någon ovetande vuxen och då var det så spännande att se hur de liksom studsade till av förskräckelse. På den tiden när jag var liten var det väldigt ovanligt med sköldpaddor som husdjur eftersom det var förbjudet att handla med vissa djur. Patrik kom från en privat familj som inte kunde ha honom längre. Lite ledsamt var det när Patrik dog och mamma Ingrid föreslog att vi skulle göra ett askfat av honom.
Som barn var jag mycket på en bondgård i Andrarum. Hos Rosa och Svante. Där älskade jag att vara. Där lekte jag med hunden Filippa, kelade med katterna, lät de nyfödda kalvarna dia på mina händer. Där hade jag en egen kviga som jag kunde rida på och såklart låtsades jag att det var en riktigt häst.
En dag hittade jag ett ridspö högst upp i ett av köksskåpen på Skoghem . I många år trodde jag att det var för att jag skulle få en riktig häst … det tror jag inte längre att det var. Och vad det där ridspöet hade i våra köksskåp att göra vill jag nog inte längre veta.
Som vuxen har jag alltid omgett mig med djur av alla de slag och det är nog ingen slump att jag i dag har en dotter som snart är veterinär. 
Djur är och förblir en viktig del av mitt liv!
 
Snipp snapp snut – så var denna tillbakablicken slut.
Mer en annan gång.
 
Dela gärna

Älskade djur. Läs mer »

”En underbar jävla jul”

Kära Blogg
Vädret har nu bestämt sig för att vara regnigt, grått och blött från morgon till kväll. Sådana där dagar då man måste ha ljusen tända precis hela tiden. Därför är det ju extra viktigt att vistas utomhus vid denna årstiden tror jag, så man kan suga åt sig så mycket D-vitaminer som bara är möjligt.
På med regnkläder och marschera ut!
I ”min” hage här i Gyllebo går kor och hästar fortfarande kvar och surar. Jag och hundarna längtar tills de blir inflyttade så vi kan ta deras mark i besittning och göra till finfin spårmark. Hur länge får egentligen kreg och ök gå utomhus och drälla på året, det undrar jag?
 
Min dag har varit som vanligt. Arbete, arbete, arbete. Fast jag har förstås hunnit vara med min vän på ett sjukhusbesök – mest som moraliskt stöd och för att äta en go sillamacka. Tack söta Monne.
Av min kära granne, Sarin, har jag fått sån där efterrätt som jag inte ätit sedan jag var barn. Det är liksom bara röd gele. Den smakar egetnligen inte särskilt mycket, men det känns så himla kul i munnen att äta den.
 
 

 På kvällen var Stefan bjuden på handboll i Kristianstad. Det var banken som bjöd sina kunder, sådana som har väldigt mycket pengar …. eller de som har väldigt mycket skulder, som vi …

Jag passade på att gå på bio på kvällen. En film jag varit så sugen på att se -”En underbar jävla jul”.
Mitt betyg får stanna vid medelbra. Visst fick jag skratta, men lite rörig och lite för överdriven ibland i sin jakt på att få publiken att skratta.
Sevärd, men inte mer!
 
(Bilder ut filmen ”en underbar jävla jul)
 
Dagens kloka ord:
Tänk om det fanns en karamell
som gjorde människan snäll,
varje gång de åt en bit,
så lät de bli att prata skit.
Man borde tillverka ett klister
som lagar nerver när de brister
och lagar synen på en del
som bara ser andras fel.
 
Och med det säger jag kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

”En underbar jävla jul” Läs mer »

Min grå måndag.

Kära Blogg
Så blev det åter måndag och det var en synnerligen grå och regnig sådan.
Nere vid sjön låg alla de uttråkade gässen och glodde. Lite då och då flaxade de med sina stora vingar för att plaskande fara fram några meter över vattenytan, förmodligen var det för att roa sig själv en smula.
 
I min trädgård är det nu bara de tåligaste och de minst intelligenta växterna som fortfarande trotsar årstiden med sina blommor och lyser upp den mörka dagen. En vinterhärdiga pensé och en ölandstoken (det hörs ju på namnet).
 
De vanliga bestyren på kontoret, de som aldrig tycks ta slut hur mycket jag än försöker ”ligga före”, de fanns där såklart denna mörka måndag. Jag har faktiskt blivit bättre på att ligga steget efter nuförtiden. Jag har lärt mig att inte vara allt för ”duktig” heller, man mår inte bra av det, och ingen älskar mig mer för det heller. Katten Felix till exempel, han tycker om mig precis lika mycket om jag är duktig eller inte. Skön känsla det där!
 
På posten har nu kommit utlåtandet av alla blodprover de tog på sjukhuset. Allt var helt i sin ordning och ingen vidare åtgärd behövdes. Ja, kyss mig i … ja, där bak! Jag funderar nu lite på att utbilda mig till doktor, så jag själv kan ta tag i mina problem …
Jag samlar krafter genom träning. På kontoret kör jag på med lätt sjukgymnastik och i mitt älskade orangeri kryper jag in bland alla sovande växter, tänder rökelser och ger mig själv en stunds mental träning.
Gör det ni också hörrni!!! Det är viktigt.
 
Av min syster Görel har jag fått en dracenapalm att ta hand om över vintern. Så otroligt vacker med sina röda blad. Mina två granar står också där i orangeriet och väntar på att få komma in lite över julen. Den ena växer så det knakar och är full av små ljusgröna små granskott. Jag blir så glad av att se den lilla granen.
En stund varje dag bygger och spikar Stefan på ”Lillebo”. Många har frågat mig vad det ska bli av vår lilla friggebod nu då. Vi ska helt enkelt bara bygga ut litegrann för att få plats med alla sommarsaker. Snart ser den lilla boden ut precis som förr, bara lite större. Då får vi kanske kalla den för ”Storebo”!?
 
Ja, det var lite om min grå måndag i November. Med många små ljusglimtar både här och där var den helt fantastisk – det gäller bara att lägga märke till dem. Och för att pigga upp mig själv lite extra den här dagen, tog jag den knasigaste mössan jag hade på promenaden, alltid roar det någon.
 
Dagens kloka ord:
Kom ihåg att lyckan inte beror på vem du är eller vad du har. Den beror helt och hållet på vad du tänker.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Min grå måndag. Läs mer »

På seans – fast mina andar, änglar och demoner hade stängt för obehöriga.

Kära Blogg
Den här morgonen vaknade jag av en vinande vind utanför fönstret. Det var ett sånt där härligt väder som jag älskar att springa i. Jag skuttade upp ur sängen … nåja, skuttade och skuttade …. jag tog mig ur sängen och tänjde ut kroppen lite efter lite.
Jag och hundarna började med vår skogspromenad, men sedan kunde jag inte motstå springsuget längre. En nätt, lugn tur runt sjön unnade jag mig den här dagen.
Jag har kommit på ett knep som gör att jag får mindre ont i ryggslutet när jag joggar. Jag tänker mig att jag har en femkrona instoppad mellan skinkorna, som jag liksom måste knipa fast där hela tiden som jag kutar på. Med rumpan spänd som hos en kroppsbyggare blir det betydligt mindre tryck på ländryggen och gör därför inte särskilt ont i ryggen när jag småjoggar.
Oroa er nu inte, jag har alltså ingen riktig femkrona uppstucken där i ändalykten, så ni kan lugnt fortsätta att använda och handskas med mynt även i fortsättningen.
 
På eftermiddagen var jag bjuden till min syster Görel på seans. Vi var ett gäng glada damer i vår bästa ålder, som den här dagen skulle få vägledning av våra andar, hjälpare, vägvisare, änglar eller vad man nu väljer att kalla dem. En rar kvinna vid namn Christel Wallesjö, var vårt medium och vår länk till andevärlden den här eftermiddagen.
En efter en fick veta lite om sig själv, lite om vad som komma skulle i livet, eller något som deras döda släktingar ville ha sagt. Christel förmedlade saker som liksom poppade upp om var och en av oss. Ja, det funkade häpnadsväckande bra. Alla nickade igenkännande, log och rodnade lite när påståendena liksom föll på plats och stämde på pricken … ja, alla utom på mig då förstås. Mina ”kanaler” var stängda och igenbommade. Ungefär som om mina änglar och demoner satt upp vägspärrar med lösenord och stränga gränskontroller. Obehöriga äga ej tillträde. ”You have no license.” …. Kanske var det jag själv som stängt vägen, inte vet jag.
Vad Christel däremot kunde säga om mig, var att den så populära KBT träningen som alla människor pratar om och genomgår nuförtiden, har jag liksom medfött och tränat mentalt har jag nog alltid gjort på mitt eget vis. Fast det där visste jag egentligen redan.
Vi hade i alla fall en trevlig eftermiddag med en massa småprat om stort och smått.
Tack syster Görel, Christel och alla andra sköna damer. Tack även till pågarna i köket.
 
När jag kom hem satte jag mig under mitt krucifix med Molly och min gamla bibel för att ta mig ett snack med mina strejkande änglar.
Samtidigt passade jag på att skänka en tanke till alla offer i Paris som den här dagen drabbats av en ofattbar terrorattack. Så totalt meningslöst våld.
 
Stefan stöttade under tiden vårt blå-gula fotbollslag som hade den tunga uppgiften att vinna över Danmark, vilket var precis vad de gjorde. Grattis till våra fotbollskillar.
Men vad tycker min danska illegala flykting om det fotbollsresultatet – ingen som vet, ingen som vet?
 
 

Dagens kloka ord:

Den enda garantin för att alla ska få fortsätta leva, är respekten för livet, respekten för ens medmänniskor och respekten för de som är annorlunda än en själv.
 
En extra stor kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

På seans – fast mina andar, änglar och demoner hade stängt för obehöriga. Läs mer »

Rulla till toppen